Magyar Hírlap, 1988. július (21. évfolyam, 156-181. szám)

1988-07-01 / 156. szám

Magyar Hírlap általános elmaradása leginkább ma is ennek az ágazatnak a fejlő­dését akadályozza, a jövőt meg­tervezni, perspektívát adni itt a legnehezebb, a népgazdaság ex­portjának mégis több mint egy­ötödét adja, s ennek az egymil­­liárd dollárnak a gazdaságossága az átlagosnál jobb. Az elektronizálás háttere igaz, mint a magyar gazdaság minden más ágazatában, ebben is jelentkeznek olyan súlyos gondok, amelyekért maga a gépipar a fe­lelős Vannak olyan vállalatai is, amelyek tönkrementek. Ezeknek a sorsa ugyanaz kell, hogy le­gyen, mint minden más ágazat­ban : meg kell szabadulni a vesz­teséges tevékenységeiktől, vagy ha ez nem megy, akkor — vállal­va a következményeket — a vál­lalattól is. A gépipar számos szakterülete közül csak kettőről: az elektroni­káról és a személygépkocsi-gyár­­tásról szeretnék külön is néhány gondolatot kifejteni, mivel ezek szinte minden más ipari tevé­kenységre nagy­­hatást gyakorol­nak, s lehetővé teszik a bekapcso­lódást a fejlődés fő áramlataiba. A tudományos-technikai forra­dalom vívmányai az elektronika területén a legjelentősebbek. Al­kalmazásával lehetővé vált a be­rendezések működésének rend­kívüli meggyorsítása, áttekinthe­tetlenül bonyolult műveletek meg­bízható elvégzése, az eszközök mé­reteinek töredék értékre csökken­tése Ezáltal szinte minden terü­leten meghatározza a versenyké­pességet Előnyeivel ma már dön­tően befolyásolja az élet minősé­gét. Ezért a magyar társadalom sem térhet ki az elektronika kínálta vívmányok széles körű alkalma­zása és az ennek érdekében vég­rehajtandó szerkezetátalakítási feladatok elől. De választ kell ad­nunk arra a kérdésre, hogy min­den téren a hazai ipar legyen-e a társadalmi tevékenységek elekt­­ronizálásának háttere. A kormány a fejlődés segítésé­re ezen a területen vállalkozik, azzal a szándékkal, hogy mint­egy „tolóerőt" gyakoroljon az al­katrészi­párnál sokszorosan na­gyobb elektronikai berendezés­gyártásra, ezáltal az ipari szer­kezetváltás egészére is. Hazai piacot az iparnak Döntő az ipar szempontjából,, hogy a hazai igények a jelenlegi szűkös viszonyok ellenére — a postai távközlés 1986 óta kiemelt fejlesztése révén, s­­a Lakosság elektronikai cikkek iránti állan­dósult magas kereslete miatt — nagyok és növekvőek, az iparnak jelentős hazai piacot, ezáltal nem mellőzhető fejlődési lehetőséget nyújtanak. Hasonló megfontolásból került ismét előtérbe a személygépkocsi­gyártás fejlesztése. A lakossági igények mind a mennyiség, mind a minőség szempontjából jelentő­sek, növekvőek, még sok évig kielégíthetetlenek lesznek, így e téren is jelentős a hazai piac sze­repe. Emellett a korszerű sze­mélygépkocsik gyártása a techno­lógiát fejlődésre készteti, a terme­lésszervezést kemény próbára te­szi., Viszont szinte minden ipari szakma számára lehetőséget ad fejlődést elősegítő módon a beszál­lításra és a részvételre. Ezért a személygépkocsi-gyártás, a szer­kezetátalakítás és (az elektroni­kával együtt) az egész ipar háttér­iparának a fejlesztése szempontjá­­ból is jelentős és előnyös lehet. De vajon az is indokolt-e, hogy egyszerre több típusnak a gyár­tását fontolgassuk? Ez ellentmon­dani látszik a gazdaságosság el­vének. Még nem dőlt el, hogy ha­zánkban valóban egy vagy több típust gyártunk-e, de többfélé­nek a honosítására törekszünk. Ugyanis csak ezen az ellent­mondásosnak tűnő módon elégít­hető ki egyfelől a lakosság keres­lete viszonylag alacsony fogyasz­tói árutípusokból, például a ZAZ 1102 TAURIA típus közös gyár­tása révén, másfelől a legmaga­sabb színvonalú technika és az exportképesség követelménye, egy lökés országbeli partnerrel — pél­dául a SUZUKI-val — alapítandó közös vállalat segítségével. Olyan szakmákat kell most mel­lőznöm, amelyekre mindaz illik, amit a gépiparról elmondtam: a vegyipart és a könnyűipart. Ezen belül olyan ágazatokat, mint pél­dául a gyógyszeripar, a szerszám­gépgyártás vagy a textil- és tex­tilruházati ipar, amelyek kiemel­kedő tőkés exportteljesítményük­kel hívták fel magukra a figyel­met, s amelyre a jövőben még in­kább számítunk. Vagy például az erősáramú gépgyártás, a közúti járműgyártás, amelyeknél megje­lentek a kifulladás jelei, de ren­delkeznek a feléledés lehetőségé­vel is; a vasúti járműgyártás, amelynek sorsáról rövid időn be­lül felelősen döntenünk kell. S még hosszan sorolhatnám a szó­ban nem említetteket. Expozém írásos melléklete azonban minden szakma gondjait részletesen emlí­ti, s­­kitér arra is, amiről most részletesen nem szólhattam. • Foglalkoztatási gondok A továbbiakban az ipari szer­kezetátalakítás számos következ­ménye közül arról a kettőről — és a velük kapcsolatos tennivalókról — fejteném ki véleményemet, amelyek a kormány különleges figyelmét, irányító munkáját igénylik a megoldás érdekében. Foglalkoztatási gondjainkat nemcsak a veszteséges termelés felszámolása okozza. Ha ezen túl­jutunk, a technikai forradalom végigvitele és a gazdasági haté­konyságnak a fejlett ipari orszá­gokéhoz való közelítése még ro­hamosabban fogja csökkenteni az ipar létszámigényét. Ugyanakkor ,az egyre kisebb létszámon belül erőteljesen megnövekszik a ma­gasan felkészült mérnökök, gazda­sági szakértők, szakmunkások ará­nya, s ennél nagyobbb mértékben csökken a betanított- és segéd­munkásoké. Elavul, értelmét fogja veszteni a mai „fizikai” és „nem fizikai" besorolás fogalma is. A vállalkozások hatékonyságát a be­fektetés megtérülési ideje fogja minősíteni, s nem pedig a mun­kás-alkalmazott arány. Társadalmunknak többféle le­hetősége van a hatékony és közel teljes foglalkoztatás követelmé­nyeinek összeegyeztetésére. A leg­fontosabb a piac céltudatos széle­sítése. Elvileg az is lehetséges lenne, hogy a piacot ugyanolyan gyorsan bővítsük, mint ahogyan a termelékenységet növeljük, s ez­úton a létszámnövelésre és -csök­kenésre egyszerre ható tényezők egyensúlyt tartsanak. Nem való­színű azonban, hogy piacainkat ilyen arányban bővíthetjük. Ezért további lehetőségekkel is élnünk kell. Ma például gyakori, hogy egy­­egy dolgozó több munkakört is ellát magasabb keresetszerzés céljából. Ha ugyanazt a teljesít­ményt és keresetet egy­etlen, heti 40 órában ellátható főállásban is el tudjuk érni, s gazdasági esz­közökkel — ezek közt a bérre­formmal — feleslegessé tesszük a túlmunkát, a második munka­­viszonyt, akkor több munkavál­lalónak juthat főállás. A foglalkoztatás eszközeként em­líthető az új üzemek építése, az ipari szövetkezetek, a helyi ipar, a magánvállalkozások megtelepe­­dési lehetőségeinek az erősítése, s ez nem mond ellent az előb­bieknek. Hiszen az ipari létszám csökkenése a megszűnő régi, il­letve a létrejövő új technológiák létszámigény-különbségéből kö­vetkezik, a csökkenés ellenére új munkahelyek létrehozása is le­hetséges. Ha ezt a megyékben gondosan egyeztetjük a szakok­tatási férőhelyek bővítésével, a lakásépítési feltételek és az élet­­körülmények javításával, akkor az új termelőrészlegek telepíté­se enyhítheti a­ térségi foglalkoz­tatási gondokat. A munkanélküliség ellen hat­hatnak a szociálpolitikai intéz­ményrendszer átgondolt módosí­tásai is, például a rugalmas nyug­díjkorhatár bevezetésével, a gyer­meküket nevelő anyák nagyobb időkedvezményével, a fiatalok tanulóidejének megnövelésével. Ezek kedvezően befolyásolnák a munkaviszonyban lévő dol­gozók teljesítményét, így várha­tóan meg is tér­ülnének, s nagy segítséget adhatnának a pálya­kezdő fiataloknak is. Végül, de nem utolsósorban említem a szolgáltatások bővíté­sét, illetve új, nálunk még nem létező jövedelmező szolgáltatások elterjesztését. Erről egy kissé részletesebben is szólnék, ugyanis a szolgáltatás többféle módon is befolyásolja a szerkezetfejlesztés menetét. Először a munkahelyteremtő szerepét említem, hivatkozva ar­ra, hogy a fejlett gazdaságú or­szágokban a szolgáltatások több főállást nyújtanak, mint az ipar és a mezőgazdaság együttvéve. Ugyancsak a fejlett tőkés orszá­gok példájában arra is fel kell fi­gyelnünk, hogy össztársadalmi tevékenységünk hatékonysága többek közt a jövedelmező szol­gáltatások nagy aránya miatt is magas, ezúton ugyanis — mivel kicsi a készlet és rövid az át­futási idő — felgyorsítható a tő­kemegtérülés, ezúton többletfor­rás tárható fel a szerkezetváltás számára is. A szolgáltatás előnyeként em­líthető jótékony visszahatása az ipar hatékonyságára. Nem kell bizonygatni, hogy a mainál jobb közlekedés, távközlés, informá­ciószolgáltatás az ipar hatékony­ságát közvetlenül is növeli. Az is könnyen belátható, hogy a jól működő szolgáltatások keltette jobb állampolgári közérzet is hoz­zájárul. Végül figyelembe kell venni, hogy a fejlődő szolgáltatások bő­vülő eszközigénye az ipar piacát növeli, s ez is jótékonyan hat vissza az ipari szerkezetátalakí­tásra. Talán nem túlzás azt állítani: ennyi lehetőséggel okosan élve a hatékony foglalkoztatás és a gya­korlatilag teljes foglalkoztatás távlatilag valóban összhangba hozható, még akkor is, ha az ipar­ban bekövetkező létszámcsökke­néssel egy időben a többi terme­lő ág és az államigazgatás is lét­számleadóvá válik. A rövid távú és csak egyes térségekben kiala­kuló foglalkoztatási gondok gyors kezeléséb­en azonban még nem ta­láltuk meg a megfelelő eszközeit. Környezetbarát technológiák A szerkezetátalakítás másik olyan következménye, amelynek kezelése kormányzati irányítást is igényel, az ipar környezetre gyakorolt hatása. A korábbi ipar­fejlesztés kedvezőtlenül befolyá­solta a természetet, az emberi környezetet. A káros következ­ményeket utólag kényszerülünk — rendszerint igen költséges mó­don — jóvátenni Fel kell ismer­nünk, hogy a környezetvédelem leghatásosabb és egyben viszony­lag legolcsóbb módja a megelő­zés: olyan technológiák alkalma­zása, amelyek nem veszélyesek. Amennyiben esetlegesen veszélyt rejtő technológiák igénybevéte­le mégis elkerülhetetlen, előre meg kell tervezni a biztonságos védelmet is, mint ahogyan arra a Paksi Atomerőmű korszerű technológiája is jó példát mutat. Ezt értjük a környezetgazdálko­dás új fogalma alatt. Ez ügyben kölcsönösen szót kell értenünk a közvéleménnyel is. A legcélszerűb, ha nagy nyilvános­ság mellett, minden érdekelt be­vonásával a létesítéseket előre megvitatjuk, s ebben az eszme­cserében döntjük el, hogy mi a legjobb, a minden érdekeltet el­fogadhatóan kielégítő megoldás. A közvélemény nevében szólók­nak is fel kell ismerni: minden döntés közül a legrosszabb — a környezeti ártalmakra nézve is — a halogatás, az intézkedések megakadályozása. Hiszen az ár­talom közben továbbra is létre­jön, a veszélyeztető tényezők azonban kezeletlenek maradnak, vagy nem kevésbé veszélyes, el­lenőrizhetetlen utakon át jutnak ki a környezetbe. Végül rá szeretnék mutatni ar­ra, hogy a környezetvédelem nemcsak többletteher, hanem piac is az ipar számára. Hiszen igen sokféle eszközt, berendezést kell fejleszteni és gyártani a veszé­lyek megelőzésére, elhárítására. Aki hamar felismeri a lehetősé­geket, jövedelmező üzletet köthet, előnyére fordíthatja a hátrányo­kat. Hadd mondjam: a magyar ipar ma már igen sokféle kör­nyezetvédelmi berendezést gyárt piaci célra is. Szelektáljon a gazdaságpolitika Végezetül az ipari szerkezetát­alakítás azon feltételeire szeret­nék rátérni, amelyeket a kor­mányzat közvetve, egy jól sza­bályozott gazdasági erőtér kiala­kításával nyújthat a gazdaságnak. Szükségessé vált egy új, az ipar fejlődését és a szerkezetváltást jobban elősegítő gazdaságpoliti­kának a kidolgozása. Eddig a szerkezetváltásról, mint a gazdasági teljesítmény növelé­sének döntő feltételéről esett szó. A szerkezetátalakításnak is van azonban fontos előfeltétele: a gazdasági erőtér jellegének a megváltoztatása, szelektáló, telje­sítménynövelésre­­késztető és ösz­tönző hatásainak a növelése. A gazdaság állapota, a gazdálkodás feltételrendszere, illetve a szer­kezetváltás sikere közt tehát köl­csönhatás van, amit n­em lehet figyelmen kívül hagyni egy új gazdaságpolitika kidolgozásakor. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a gazdasági teljesítmény növelé­sét, illetve a szerkezetátalakítást nem lehet egymás feltételeivé tenni, csak együtt oldhatók meg. Továbbá azt is mérlegelni kell, hogy egy új gazdaságpolitika ki­dolgozása azért rendkívül nehéz, mert egyrészt a kizárólag pénz­ügyi szigorításokkal hatni akaró, csak rövid távú eredményre tö­rekvő gazdaságirányítás lehetősé­gei elfogytak. Másrészt viszont be kell látni: ma éppen a súlyos egyensúlyhiány miatt nincs arra lehetőségünk, hogy széles körben lehetővé tegyük a termelés élén­kítését, a fejlesztés forrásainak a bővítését, az import, a devizához jutás felszabadítását, hogy tel­jes mértékben liberalizáljuk a gazdaságot. Azt is mérlegelni kell, hogy gazdaságunkban bizonyos mérté­kig már közvetlenül érvényesül­nek a piac törvényei, viszont más piaci hatásokra a szabályozó­­rendszer csak késve, torzítva vá­laszol, s egyes tevékenységeket a kormány továbbra is közvetle­nül kénytelen irányítani. A vál­lalkozás és a munkavállalás fel­tételei pedig népgazdasági ágan­ként is, tulajdonformánként is el­térőek. A gazdálkodókat körül­vevő gazdasági erőtér emiatt bo­nyolult, ellentmondásos, nem ké­pes elegendő útbaigazítást adni a kiegyensúlyozott fejlődéshez. A jók kiválasztódása Végül azt is be kell látnunk, hogy a gazdasági reformok egyik fő célkitűzése, a versenysemle­gesség nem valósítható meg azon­nal. Továbbra is helyes és köve­tendő cél, minél előbb ki kell al­­kulnia egy olyan gazdasági kör­nyezetnek, amelyben a termelés eredménye csak a tőkeforgatás hatékonyságától, azaz: a tudás­tól, tapasztalattól, szorgalomtól és ügyességtől függ. Ám az átmenet nélküli támogatás-leépítés összes következményét nem vagyunk képesek egyszerre felvállalni. Ezért csak önmagában a teljes — és az előbbiek szerint csak látszólagos — versenyegyenlőség megteremtése nem lendítheti fel a gazdasági fejlődést. Erre na­gyobb esélyünk lehet, ha a gaz­dálkodói környezet megfelelő módosításával az átlagosnál na­gyobb piaci teljesítményre képes vállalatok fejlődési feltételeit tesszük lényegesen kedvezőbbé. De nem újabb támogatásokkal, egyedi kedvezményekkel, hanem a fejlesztés eszközeihez való sza­bad hozzáféréssel, például korlá­tozás nélküli tőkés importtal. Hogy mely vállalatok minősül­jenek átlagosnál jobbnak? Ezt nem szabad felülről kijelölni, er­re a célra nem lenne megfelelő a pályázati rendszer sem. Kivá­lasztódásnak kell érvényesülnie. Amely vállalat támogatás nélkül is magas jövedelmet ér el, jelen­tős, növekvő az exportja, állandó, fizetőképes vevői vannak, nem reklamálják termékeit, az az egy­séges adózási rendszer keretében automatikusan kapja meg az át­lagosnál kedvezőbb feltételeket. S hogy mik lehetnének a ked­vezőbb feltételek? Mindaz, amit később a gazdaság egészének nyújtani akarunk: kiszámítható­ság, vagyonérdekel­tség és vagyon­­garancia, fejlesztést ösztönző jö­vedelemszabályozási rendszer és hitelpolitika, a forint külső,bel­­ső konvertibilitása, tőkebevonási és -behozatali lehetőség. A gazdaság kiszámíthatóvá s a jövő tervezhetővé tételét már több alkalommal is megígértük a gazdálkodóknak, de eddig csak nagyon kevés történt ez ügyben. Ezért nyilván az attól való ag­godalmunk felelős, hogy a vál­lalatok biztonságosabb fejlődé­séért a költségvetés még na­gyobb hiányával kell megfizet­nünk. Ebből a félelem szülte bű­vös körből csak akkor lehet ki­törni, ha belátjuk: a magát biz­tonságban érző vállalat nyeresé­ge — és így adófizetése — gyor­sabban fog nőni, mert nem lesz teljesítmény-visszatartásra kény­szerítve. Így a költségvetés bevé­tele változatlan — sőt, később csökkenő — elvonási kulcsok mellett is nagyobb lehet, mint je­lenleg. Ha vállaljuk a kockázatot — ami igazán nem nagy —, hogy kezdetben legalább az előbb meg­határozott követelményeknek megfelelő vállalatok számára több évre garantáljuk a kedve­zőbb feltételeket, akkor e szűk körnek a növekvő teljesítményé­vel a gazdaság egésze is kimoz­dítható lesz stagnáló helyzetéből, lehetővé téve, hogy később egy­re több gazdálkodó válhasson ér­demessé és alkalmassá a kedve­zőbb feltételekre, s hogy végül kialakulhasson egy valóságos ver­senyegyenlőség is. Az így kialakított gazdálkodói környezet működési szabályait célszerű lenne egységes — tulaj­donformától és ágazati tagozó­dástól független — ipartörvény­ben összefoglalni és állandóvá tenni, amely által egyenlő esé­lyeket és biztonságot lehetne ad­ni az ipari feladatokra vállalko­zó és azt tisztességgel elvégző minden közösségeknek és sze­mélyeknek. A mai szervezeti formában mű­ködő vállalatok többsége a me­rev tevékenységi határok, az in­tézményi elkülönülés miatt nem lenne képes jól kihasználni a kedvezőbb feltételeket, a nagyobb cselekvési szabadságot. Ezért egy társulási, integrálódási folya­matnak kell végbemenniie egyfe­lől a kutatás, fejlesztés és az ipa­ri termelés, másfelől az ipari termelés és a kereskedelem közt. Valóban rugalmas, gyorsan alkal­mazkodó, nagy teljesítményekre képes szervezetek csak a piaci sikerekben való közös érdekelt­ség hatására jöhetnek létre. Ezért a társulást, az érdekegyesítést, a közös vállalkozást az országha­tároknak sem szabad korlátoz­nia, sőt egyengetnünk kell a nemzetközi gazdasági kapcsola­tok útját. Társulás a piaci törvényekre épülő gazdaságú országok válla­lataival jelenleg könnyebben jö­het létre, mint a szocialista or­szágbeliekkel, mivel jogi és pénz­ügyi szabályaink egyre közelebb kerülnek egymáséhoz. A szocialista országokkal is tovább akarjuk erősíteni kap­­csolatainkat, mert ez mind a magyar ipari termékek értékesí­tése, mind a számunkra fontos szocialista ipari termékek beho­zatala szempontjából döntően fontos. Ugyanakkor arra törek­szünk, hogy a forgalmat a je­lenlegi években a kiegyensúlyo­zottság jegyében, illetve minél előbb egy korszerűsített, piaci mechanizmusokra épülő, kölcsö­nösen előnyös együttműködési rendszerben növeljük. Ezért a kapcsolatok modernizálásának a vállalatok közvetlen kereskedel­mi forgalmát, fizetési kötelezett­ségeik pénzbeni elszámolását, s a különféle társulásokat is le­hetővé kell tennie. Ha mindezen módosításokkal sikerül ösztönzőbbé, teljesítmény­re késztetőbbé tenni a gazdasági mozgásteret, akkor ennek hatá­sára egyre több gazdálkodó vá­lik sikeressé, egyre kevesebb szo­rul majd segítségre. A vállalko­zás a gazdaság döntő tevékeny­ségévé, a gazdálkodó pedig a fő szereplőjévé válik. A szerkezet­­váltás fő mozgatóere­je a piaci igényeket jövedelmszerzés céljá­ból elvállaló gazdálkodói dön­tés lesz. A kormány azonban ezután sem vonulhat vissza a pártatlan szemlélő szerepébe. A gazdaság egészének fejlődéséért, ezen be­lül a gazdasági szerkezetváltás folyamatosságáért továbbra is felelősséget kell vállalnia. A rá­bízott eszközökkel befolyást kell gyakorolnia a fejlődés menetére, az ígéretes vállalkozásokat át kell segítenie az indulás nehézségein, s esetenként célszerű lehet köz­vetve érdekeltséget vállalnia egyes nagy formátumú, jövedel­mező üzletekben is. A kormány új pénzforrások feltárásával és befektetésével egyenértékűen segítheti elő a gaz­daság fejlesztését, ha a kezében lévő , de különböző szervek keke­zelésére bízott — pénzeszközeit a jövőben az eddiginél összehan­­goltabban, s egy testületileg el­fogadott szerkezetátalakítási po­­­litikához igazodva működteti. En­nek előmozdítása az Ipari Mi­nisztériumnak is egyik legfőbb feladata; mindent elkövetünk annak érdekében, hogy a megol­dása feltételeit, egyúttal felelős­ségünk és eszközeink összhang­ját megteremtsük. Az ember szerepe befejezésül, de a legnyomaté­kosabban arra szeretnék rámu­tatni, hogy a szerkezetátalakítás munkájának legfontosabb ténye­zője a dolgozó ember, akinek képességeiben sokkal több lehe­tőség rejlik, mint amennyi ma belőle hasznosul. Ezért elsősor­ban nem az egyén a felelős! A kormánynak és a vállalati veze­tésnek kell megteremtenie a ké­pességek jobb érvényesülésének feltételeit a tanulási kedv fel­keltésével, a jó teljesítmények­ elismerésével, az erkölcsi és anyagi ösztönzés hajtóerejének a növelésével. Az emberi tényező érvényesü­lése a dolgozók hangulatától, a sikerben való meggyőződésétől is nagymértékben függ. Ha to­vábbra is csak a kudarcokat lát­tatjuk, az eredményeket lekicsi­nyeljük, akkor a műszaki egye­temek, főiskolák, szakmunkáskép­ző intézetek padjai egyre kevés­bé fognak megtelni, egyre ke­vesebb tehetséges fiatal választ­ja az ipart hivatásául. Ám nem vezetne célra az sem, ha eltitkolnánk a hibákat, a ve­szélyhelyzetet, megszépítenénk a tényeket. Hiszen ennek a lelep­leződése éppen olyan bomlasztó hatású lenne, mint az állandó­sult, mérlegelés nélküli ócsárlás. Tárgyilagosságra van szükség, s meggyőződésre, hogy a szerkezet­­átalakítás feladata a mi dolgo­zóink képességei teljes kifejtésé­vel megoldható, s hogy helyze­tünk ez úton ismét jobbra for­dítható. Ezt kívánja előmozdítani az Ipari Minisztérium is és ezért kérem önöktől, az Országgyűlés képviselőitől, hogy véleményük­kel, javaslataikkal, bírálatukkal segítsék az ipart a szerkezetát­­alakítás legeredményesebben vé­gigjárható útjának kiválasztásá­ban. Horváth Jenő, Balla Éva budapesti képviselők és Stadinger István ORSZÁGGYŰLÉS Az ipari bizottság javaslata: Készüljön egységes innovációs törvény GÁGYOR PÁL (Budapest, 13., vk.), az Ipari Informatikai Köz­pont vezérigazgatója bizottsági előadó elmondotta, hogy a ma­gyar gazdaságban 1957 óta napi­renden van az ipar szerkezet­­átalakítása. A folyamat azonban igen nehezen halad. A következ­mény: az elmúlt másfél évtized során elszenvedett cserearány­veszteségek Magyarország II. vi­lágháborús anyagi veszteségeivel mérhetők össze. Ennek csak rész­ben oka a nemzetközi környezet változása, a legfőbb probléma, hogy hazánkban egymillió dollár értékű késztermék előállításához ma 30 százalékkal több energiát és anyagot, 100 százalékkal több élőmunkát használunk fel, mint a fejlett ipari államok. Ezeket a ráfordításokat a világpiac nem fizeti meg Megfelelő mozgástér, természe­tesen piaci ösztönzés nélkül ne­hezen képzelhető el ésszerű vár­(Folytatása a 4. oldalon) 1988. július 1., péntek Parlamenti jegyzet Ez a fránya minőség Valamit csinálni kellene már ezzel a fránya minőség­gel. Reidl János, Somogy megyei képviselő, főfoglal­kozását tekintve meg­ cso­­portvezető hű maradt szak­májához. Hozzászólásában hosszasan fejtegette, mi áll az útjában annak, hogy a magyar termék kiváló mi­nőségével tündököljék a vi­lágpiacon. Alapvetően az — állította —, hogy nem érvé­nyesül a piaci kényszer. Valóban nem érvényesül. Ami nem csoda, hiszen fel­dolgozóipari termékeinknek zöme egyáltalán nem kerül piacra. Legalábbis valódira nem. Ami pedig azért nem csoda, mert, mint ugyanez a hozzászóló közölte: ipari termékeinknek még az öt százaléka sem tekinthető új terméknek, így aztán a piaci megméretésre nem kerülhet sor. Helyesebben sor kerül a hazai piacon, ami az esetek túlságosan is nagy hánya­dában nem igazi piac, hi­szen nincsen rajta kínálat, csak kereslet. Például azok a hipermo­dern színes televíziók, ame­lyek a kupolateremben rög­tönzött és az ipari szerkezet­­átalakítást illusztrálni hiva­tott kiállításon láthatók, akár megbízhatatlanok, akár hetenként elromlani képesek is lehetnek, ugyanis egyál­talán nem kaphatók. Innen nézve szinte mind­egy, mit mond a Tisztelt Házban a minőség romlásá­nak okait ecsetelő képvise­lő. Hogy az emberi ténye­ző meg a munkaszervezet, a zárt, a kényszerpályás tech­nológiai sorok, meg a többi a minőség szempontjából ta­gadhatatlanul jelentős té­nyező. Pénz kellene hozzá, beruházás. A pénzhez viszont piaci növekedés, eladható, sőt keresett áru. Az ilyen áruhoz pedig pénz kellene, ami az ilyen áru nélkül nincs. A kiutat keresték a kép­viselők a tegnapi napon Hogy mennyi eredménnyel? Balogh János, Baranya me­gyei képviselő a késő dél­utáni órákban kijelentette: a szerkezetátalakításról ed­dig csak beszéltünk, de valójában nem történt sem­mi. Hacsak az nem, hogy a fokozódó exportkényszer kö­vetkeztében immár az a ke­vés, jó minőségű alapanyag, alkatrész sem kapható, ami korábban még volt. — gádor —

Next