Magyar Hírlap, 1989. március (22. évfolyam, 51-76. szám)

1989-03-16 / 64. szám

6 1989. március 16., csütörtök KULTÚRA — MŰVÉSZET Pro (vagy Contra?) Cultura Hungarica A tékozló fiú megtérése... Csernus Tibor retrospektív tárlata a Műcsarnokban E­sküdt ellenségei is eljöttek a kiállításra — suttogták a műcsarnokbéli verniszázsról jól értesült bennfentesek, majd nem kis kárörömmel tették hozzá: ... és nyilvánosan is hajlandóak voltak megbocsáta­ni önmaguknak az egykor el­lene elkövetett bűneiket... Szó ami szó, a puszta tények önma­gukért beszélnek: a hatvanas években egész festőnemzedék volt kénytelen a külföldet vá­lasztani az itthoni értetlenség, türelmetlenség miatt, a párizsi Csernus Tibortól kezdve az idő­közben hazatelepült Gyémánt Lászlón át a Nyugat-Berlinben élő és alkotó Lakner Lászlóig bezárólag. Hogyan élte, hogyan éli meg mindezt maga a művész? Jó festő esetében erre már maguk a képek megadják a vá­laszt. Az egyik legrégebbi da­rab az 1951-es Orlai festi Pető­fit. Egy évvel a diplomázás előtt, Bernáth Aurél legjobb ta­nítványaként festette ezt a mű­­vészjelölt. Szinte akadémikusan komponált, finom szürke ár­nyalatokból szőtt, korrekt „trouvaille”-nek,­­ amelynek értékéből az sem von le sokat, hogy a költő fejét, alakját ked­­vesen-sután elrajzolta — de kü­lönben semmi különös sincs rajta, ami előlegezné a későb­bi „botrányhőst". Ebből máris megelőlegezhető: nem ő volt provokatív fenegyerek, mások kavarták körülötte a vihart. Az esti iskola egy évvel ké­sőbb már mutatja az oroszlán­­körmöket a szilveszteri papír­­girlandok fura tekervényével a mennyezeten és a falra vetett, még furcsább árnyaikkal a mű­teremben. De aztán is szolid szép, élvezhető, téli vagy nyári tájképek sorakoznak, a plein air, a poszt-nagybányai vagy a posztimpresszionista örökséget hasznosítva. Talán az 1954-es, itthoni Téli táj sejtet először a városképen túl valami baljós, fenyegető dermedtséget — szin­te megfagy a levegő! —, mert talán milyen más a csupa nyá­ri verőfény, csupa latin tem­­paremontummal telitett francia Taxiállomás ..., hogy aztán a címében, dátumban sokatmon­dó Angyalföld, 1956. — a maga sötétbe burkolózó gyárudvará­val, nyomasztó — alacsonyan fölé feszülő villamosvezetékei­vel, piros stoplámpájával, meg a kémények füstjével vegyülő viharfellegekkel szinte szeiz­mográfként jelezze a közelgő földrengést... És bár újra ra­gyog az ég, ismét kék a Duna az 1957-es Újpesti rakparton, azért mégis beláthatatlan szemétha­lom kellős közepén, kézi tar­goncán ülve, újságpapírból fo­gyasztja ebédjét a „munkás­­osztály”, amely — tudvalevőleg — a társadalom élcsapata ... És itt következik a legna­­­­gyobb meglepetés ezen a ki­állításon! Amiért annak idején majdhogynem rendőrt hívtak, de éveken át botrányt kiáltot­tak a piktúra rendjének szigorú őrizői, az ma legfeljebb álmél­­kodásra és lemondó legyintés­re késztetheti a nézőt. Ezért csaptak annyi hűhót annak ide­jén a műítészet pártos művelői? Mert a Saint Tropez (1959) és a Lehel téri piac (1962) vagy a Tengeri csata (1961) és a Szí­nésznők, a Nádas (mindkettő 1964-ből) legfeljebb formai kí­sérletezésként, technikai bra­vúrként érdekes. Ez a Nádas keltett kultúrpolitikai izgalmat egykor, ugyanitt, a Műcsarnok­ban, az országos tárlaton? Ez lett volna Csernus utolsó ki­állított képe hazai földön ne­gyedszázada? P­aradox módon végül az ódi­­­­vatú legújabb vonulat — a biblikus, mitologikus ihletésű témavilág — elégíti ki felfoko­zott várakozásomat. Ehhez ki­váló előkészítést nyújt a fla­­mandok kismesteri alázatát közvetítő csendéletek sora: ezek a ropogós cseresznyék a hófe­hér tányérban, ezek a fényes, zöld hasú görögdinnyék lila ka­ralábékkal a háttérben, ezek az ezüsthasú halak az óntálban és a fonott kosárban, meg ezek az összekötözött fenyők a szemét­ládák mellett, a piac sarkában (a hetvenes évek végéről és a nyolcvanas évek elejéről), nem­csak szemét-szájat vidítanak, hanem jelképek is. Caravaggio és a neobarokk, a szűz, és a hiperrealizmus modorában elvonul előttünk Lót, Izsák feláldozása, egész sorozatot szentel Józsefnek, — amint elmeséli álmát, vagy amint megfosztják őt ruháitól saját testvérei — (akinek inge, csak vegye magára!), és tanúi lehetünk annak is, miként lesz­nek egy pillanat alatt Saulus­­ból Paulusok ... (Milyen ak­tuálisnak tűnik ez a képlet?!?) Mindez pedánsan festett tes­tekkel, a meztelenséget fedő drapériákkal, ám sok-sok ar­­chaizmus mellett megannyi anakronizmussal is — mai, modern­­tárgyakkal, ruhadara­bokkal, divatos frizurával — Derek Jarman megrázó Cara­­vaggio-filmjének meggyőző festői átértelmezéseként, I d­­e sehol sem bukkanok nyo­­mára a tékozló fiú megté­résének motívumára, ama bib­liabéli, „atyai házba”.... Pe­dig a minap adtunk róla hírt lapunkban, hogy a festő átvet­te a Pro Cultura Hungarica em­lékplakettet a művelődési mi­nisztériumban ... Vagy ezt még Csernus Tibor se gondolta vol­na? Wagner István Klebelsberg Kunó emlékezete Hogy a kultúra tegyen naggyá... KÉRVÉNYEK, BEADVÁ­NYOK sorozatos elutasítása, terméketlen egyeztető tárgya­lások, országos és megyei poli­tikai testületek halogató vagy elutasító döntései után, mától végre visszakerülhet a Szegedi József Attila Tudományegye­tem Kémiai Intézetének falára egy kalandos sorsú dombormű: Szentgyörgyi Istvánnak A sze­gedi egyetem alapítása című, 1931- ben készített alkotása. Csákány Béla, az egyetem rek­tora, Müller József­né, a városi tanács elnökhelyettese és Trog­­mayer Ottó, múzeumigazgató kitartásának hála. Az egyete­met alapító atyák arcmását bárki megtekintheti immár. Köztük azét a férfiúét, akinek a tevékenysége miatt az eluta­sító határozatok születtek: Klebelsberg Kunó grófét. A húszas évek vallás- és közokta­tásügyi miniszterét. Az 1875— 1932- ig élt Klebelsberget évti­zedekig az úgynevezett keresz­tény kurzust kiszolgáló nacio­nalista, reakciós államférfi­ként tartotta számon a törté­netírás és a közvélemény. Mun­kásságának tárgyilagos érté­kelésére most Péter László mű­velődéstörténészt kértük. — A legtöbb támadás Kle­belsberget, az ideológust, az el­méleti szerzőt érte. Miért? — Vitathatatlan, hogy Kle­belsberg az ellenforradalmi rendszer és a bethleni konszo­lidáció egyik vezető ideológusa volt. Német származású, a né­met idealista filozófián nevel­kedett politikus, úgynevezett neonacionalista írásaival, ké­sőbb a „magyar kultúrfölény” apologétája. Másrészt azonban olyan személyiség, aki fékezni is képes volt a Trianon után el­hatalmasodott indulatokat. „A magyar hazát ma elsősorban nem a kard, hanem a kultúra tarthatja meg és teheti naggyá" — jelentette ki 1922 jú­niusában, amikor miniszterré nevezték ki. Az sem kétséges, hogy konzervatív műveltségesz­ményt testesített meg: nem, vagy alig pártfogolta Kodályt, Juhász Gyulát, amiért Szabó Dezső meg is rótta — épp a Magyar Hírlap 1927. decem­ber 18-i számában. Hadd te­gyem hozzá: ez a szemrehányás csak részben volt jogos, hiszen Juhász Gyula később épp Kle­­belsbergnek köszönhette, hogy nyugdíjat kapott. — Tehát Klebelsberget, az ideológust, aligha rehabilitál­juk. És mint gyakorlati politi­kust, például mint egyetemala­pítót? — Ezek az érdemei felbecsül­hetetlenek. Meghatározó volt a szerepe a szegedi és a pécsi egyetem létrehozásában. Ré­szint evvel is a német klasszi­kus egyetemek mintáit szeret­te volna követni; terve volt, hogy Szegedet a magyar Göt­­tingává, azaz a természettudo­mányos kutatások fellegvárá­vá, Pécset pedig a magyar Hei­­delberggé, vagyis a humán tu­dományok központjává tegye. Szabó Dezső ezért is kigú­nyolta azzal az igazságtalan in­doklással, hogy a szegedi és pécsi „svábság” szellemi belte­nyészetét óhajtja létrehozni. S­ajnos, kevesen tudják azt is, hogy a Tihanyi Halbiológiai Kutató Intézetet szintén Kle­belsberg kezdeményezésére ala­pították. — Mit tett a konzervatív, arisztokrata kultuszminiszter a közoktatásért? — Mielőtt a kérdésre részle­tesen válaszolnék, engedje meg, hogy ismertessek néhány ada­tot az akkori oktatási és kultu­rális költségvetésből! Klebels­berg miniszteri tevékenysége idején a költségvetésnek min­den évben több, mint 10 száza­lékát költötték oktatásra és mű­velődésre; 1926 '27-ben például 15,5 százalékát, ami 8—10-sze­­rese volt a század eleji, és 3-4- szerese a mai arányoknak! Gondolom, ehhez nem szüksé­ges kommentár! Ami a közok­tatást illeti: elévülhetetlen ér­deme Klebelsbergnek az az 1926-ban elindított programja, melynek során 5000 népfőisko­lai objektumot — pontosabban 3475 tantermet és 1525 tanítói lakást — hoztak létre. Ez ösz­­szesen 502 iskolát — benne 402 tanyai iskolát — jelentett. A láncban az utolsó szem éppen a Szeged—Rókusi általános is­kola volt. A program végrehaj­tására hat év alatt ötvenmillió pengőt költöttek. Azt hiszem, felesleges részletezni, milyen sorsra jutottak ezek az iskolák az utóbbi évtizedekben. 1928- ban tervet készített Klebelsberg a nyolcosztályos népiskola álta­lánossá és kötelezővé tételére is. Sajnos, utódjainak közönyén ez az elképzelés meghiúsult. Amint már nem hajthatta vég­re Klebelsberg azt a tervét sem, hogy a középiskolai rendszert korszerűsítse. — Mit tett Klebelsberg azért, hogy megszűnjön a Trianon után kialakult elszigeteltségünk Európától? — A számos tény közül csak néhányat említek. Az ő kezde­ményezésére nyitották meg a bécsi, a berlini és a római ma­gyar kulturális intézetet. Sze­ged országgyűlési képviselője­ként 1929-ben azonnal pártfo­gásba vette Juhász Gyula és Hont Ferenc ötletét: rendezze­nek a szép Dóm téren szabad­téri játékokat — a Salzburgi Ünnepi Hetek mintájára! Ugyanitt, a Dóm téren, ugyan­csak Klebelsberg kezdeménye­zésére hozták létre a nemzeti emlékcsarnokot. — És most kőhajításnyira in­nen helyezték el ismét az em­léktáblát. De hol helyezhetjük el Klebelsberget történelmünk­ben? — Mi emberek vagyunk, fényből és árnyékból ösz­­szeszőve. Klebelsberget jogo­san bírálták úgynevezett neo­nacionalista, konzervatív tár­sadalmi nézetei miatt, de arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy „jobbról” is támadták, például a nagybirtokos nemes­ség, mert a miniszter követel­te: ők is vegyenek részt a nép­iskolai program végrehajtásá­ban. A fényt és az árnyékot egyaránt figyelembe véve, meg­győződésem: Klebelsberg Kunó kultuszminisztert — történelmi emlékezetünkben — Eötvös József, vagy Trefort Ákos után kell számon tartanunk. Lengyel András György Főiskolai filmlevél Akik albérlők a hazájukban F­ilmünnep Dacosan derűs ki­fejezés, ha meggondoljuk, hogy a hazai filmszakma kö­zel sincs ünnepi hangulatban, sőt, a gazdaságilag előttünk já­ró nyugati országok többségé­ben is válságközeli a filmesek közérzete. Mégis, akárhogy is, aki ma főiskolás, annak hin­nie kell a filmben, abban, hogy maga és évfolyamtársai vizs­gafilmjeinek első nyilvános be­mutatása ünnep, esemény, jó hír szakmának és közönségnek. A három külföldi akadémiával együtt megrendezett „főiskolai filmünnepen’' — melynek prog­ramjáról hétfői számunkban már szóltunk — mutatkozik be a budapesti Színház- és Filmművészeti Főiskola III. év­­folyamos (végzős) rendező-ope­ratőr osztálya is. Tiszteljük meg a filmünnepet a magynk részéről azzal, hogy nagy siker­filmek és látványos bukások, csillogó fesztiválhírek és szív­­szorító dokumentumfilmek he­lyett ezúttal hat, a nyilvános­ság elé most kilépő filmrende­­zőjelöltet mutatunk be ezeken a hasábokon. Az évfolyam hivatalosan ri­port-, dokumentum-, népszerű tudományos film és video ren­dező-operatőr osztály, egysze­rűbben (bár angolul) „non-fic­­tion képzésnek” is mondják ezt. A hallgatók — mint a hat­vanas évek elején — felsőfo­kú végzettséggel kerültek a fő­iskolára, többségük a filmszak­mában vagy annak környékén dolgozik, vagyis felnőtt embe­rek, többé-kevésbé kialakult világképpel, szakmai ismere­tekkel, élettapasztalattal. Mind­ez remélhetőleg némi biztosí­tékot jelent nekik arra, hogy friss diplomával a zsebükben talán munkájuk is lesz: ha más nem, akkor az, amit főiskola nélkül idáig csináltak. A kép­zés során az ötödik félévben egyébként reklámfilmet is ké­szítenek, természetesen „éles­ben”, azaz megrendelésre, s ennek bevételét is felhasznál­ják majd a diplomafilm lefor­­gatására. Józan, életszagú gya­korlat ez, ahogy filmjeikből is józanság, racionalitás, a hét­köznapok ismerete és tisztelete árad. Meglehet, reménybeli já­tékfilmjeikben ők is egészen másnak mutatnák be magukat, de dokumentumfilmjeiket ez az illúzióment­es, kesernyés tár­gyilagosság jellemzi M­int a kábítósok, egészen pontosan egyetlen kábítós kilátástalan sorsát bemutató örvényben című filmet. (Boldi­zsár András munkája.) Szól a film arról, külföldi mintára milyen kis közösségekkel lehet­ne az eddiginél több esélyt te­remteni a leszoktatásra, felvil­lantja az egyházi segítség lehe­tőségét, gyertyafényes-imádsá­­gos körben láthatjuk a tegnapi narkósokat. De igazából mégis egyetlen fiatalembert filmez Boldizsár András, egy menthe­tetlen narkóst, akit gondjaitól egyetlen dolog válthat meg ideig-óráig maga a narkó. A szép happy endes mesékkel szemben ilyen az igazi narkós sors, leszálló ív, melynek a szét­hullás és a pusztulás a végpont­ja. A film egy jelenetében a fiú a kamera előtt lövi be magát. Kifogásolható lenne ez etikai­lag? Szerintem semmiképp, mert e mozdulat a kamera nél­kül is megtörténne, így pedig minden tanulmánynál és já­tékfilmes beállításnál ponto­sabban rögzíti a kábítószeres éhség és megkönnyebbülés szá­munkra szerencsére ismeretlen poklát—időleges mennyorszá­gát. Ami van, amin kívülálló már ritkán segíthet — bármily didaktikusan hangzik, legin­kább csak megelőzéssel. (A film személyiségjogi okok miatt nyilvánosan nem vetíthető.) Van egy anya, becsületes asszony, aki öt gyereket szült és nevelt fel. Négy köztük ma­ga is becsületes ember lett, ösz­­szej­árnak és szeretik egymást ma is, az ötödik viszont iszik, garázdálkodik, jelenleg is bör­tönben ül. Miért? Nem tudja ezt az anya, nem tudja a fiú, s nem tudhatja persze Böszörmé­nyi Zsuzsa sem, aki Oh, Carol című — nyilvánosan ugyancsak nem vetíthető — filmjében mindkettejüket türelmesen vé­gighallgatja. Annyit azonban pontosan tud, hogyan lehet megszólaltatni anyát és fiát: szerény, tartózkodó filmje az érzelmek és szenvedélyek kiis­­merhetetlenségét, a családi múlt jóvátehetetlen titkait kö­zelíti meg. Ki tudná megmon­dani, kik szenvednek többet e földön: a szülők a gyerekeik miatt, vagy a gyerekek a szü­leik miatt? A mozgássérült gyerekek szenvedése persze nem ha­sonlítható a lelki sérülésekhez. Mánfai Miklós Harmónia című vizsgafilmjében mozgássérült gyermek tanul lovagolni, s ál­modik arról, hogy egyszer lo­varda helyett majd a végtelen pusztában nyargalhat, idilli, mesekönyvből ismert archaikus életformába csöppenhet. Mert a felnőtt sportból, divatból, passzióból akar lovagolni, de a gyerek számára a ló egy mesés, terrr­észetközpontú világ része, s az egésznek csak együtt van értelme számára. Vagy legalább ez a gyerek, nagyon is egészsé­ges lélekkel, így gondolja. Albérlők vagyunk a saját hazánkban, mondja a hajlékta­lan, átmeneti szállónak neve­zett éjjeli menedékhelyre szo­ruló férfi, Moldoványi Ferenc Itt és most című dokumentum­filmjében. A szegénység lefelé tátongó fokozatait megrázó részletekkel mutatja be a pro­dukció. A befizetetlen számlák miatti végrehajtás, a szinte lak­hatatlan lakás, a mindennapi anyagi gond alatt is van vala­mi, a hajléktalanság pokla. Poli­tikailag is igen tanulságos az a pillanat, amikor két, az élet leg­mélyén élő férfi egymás szavá­ba vágva, egymás mondatát folytatva beszél a nyomoráról: egyikük a vezetők, másikuk a butikosok jólétét emlegeti elke­seredett dühvel. Igen, az élet­nek erről a táguló perifériájáról a pártház és a maszek butik egyaránt célpont lehet, ahogy Hankiss Elemér is mondja egy tanulmányában. A „népszerű tudományos film" szinte kihalásra ítélt műfajában készített Péter Klá­ra igen érdekes riportot két doppingoláson ért sportolóról és magáról a dopping biológiai hatásairól. Egyikük, a súlyeme­lő Csengeri a kiütésszerű lelep­lezés után a helyzetében meg­engedhető őszinteséggel az iga­zi felelősökről beszél. Ép ésszel senki sem hiheti, hogy ez a fia­tal sportoló önmaga dolgozott ki tudományos programot ön­maga doppingolására. A leg­megrázóbb az a pillanat, ami­kor a súlyemelő egy magnóbe­szélgetéssel bizonyítja, hogy igenis, tizennégy éves gyereke­ket is doppingolnak, tudatosan és megfontoltan. (Vagy leg­alábbis a gyerekek így hiszik.) Nemcsak a tény meglepő, ha­nem az is, hogy a helyezésétől megfosztott sportoló nem ta­gad, mellébeszél, hanem mag­nóval a kezében bizonyítékokat gyűjt, a maga és sporttársai igazát keresi. Talán, hosszú tá­von, nem is hiába. Ő végül egy idill a Belváros­ból, ahol a maszek butikok köszönik, egyelőre jól megvan­nak. Tart János Break című kisfilmje a Vörösmarty téren ördöngösen (bár nem is min­dig olyan nagyon ördöngösen) breakelő fiúkat filmezi , és közönségüket, jól öltözött, ráérő budapestieket és külföldi tu­ristákat. Látványos az akroba­tikus tánc, látványos a szépen felújított tér, látványos az élet­nek ez a szép, megnyugtató fel­színe. Ez is Magyarország, de mind kevésbé csak ez. A hat főiskolás vizsgafilmjeit részben ezeket, részben má­sokat a három külföldi akadé­mia válogatásával együtt pén­tektől vasárnapig a Horizont mozi vetíti. Hegyi Gyula Magyar Hírlap

Next