Magyar Hírlap, 1989. május (22. évfolyam, 100-125. szám)

1989-05-02 / 100. szám

1989. május 2., kedd Jozef Lenárt Dubcek tévényilatkozatáról A budapesti politikai játék része (MTI) „Ha a csehszlovák ellen­zéki csoportokat szóhoz engednék jutni a politikai életben, ez csak késleltetné a demokratizálást." „Dubcek megbukott politikailag, és a Magyar Televíziónak adott interjújával még tetézte hibáit. Jobb lenne, ha nyugton marad­na, ahelyett, hogy szüntelenül fi­sakat kavar" — jelentette ki egyebek között Jozef Lenárt, a CSKP KB titkára, a KB elnök­ségének tagja a milánói Corriere della Serának adott nyilatkoza­tában. A második számú csehszlovák pártvezető biztosította a lap ke­let-európai tudósítóját, hogy Prá­gában a politikai pluralizmusnak nincs helye, ugyanakkor szeret­nék a gazdaságot megélénkíteni piaci módszerek mérsékelt alkal­mazásával. „össze akarjuk egyez­tetni a tervgazdálkodást a piac­cal” — mondta, s hozzátette: a nyugati országok „igazságtalanul ítélik meg Csehszlovákiát”. A szovjet peresztrojka és a csehszlovák reformok azonos cé­lokat tűztek ki, a választott esz­közök pedig a nemzeti sajátos­ságokkal függnek össze — fejtette még ki. Elítélte Dubcek interjú­ját a Magyar Televízióban, de hozzáfűzte: „nem akarunk ebből nézeteltérést Magyarországgal”. „Az interjú a Budapesten folyó politikai játék része. Bennünket különösen megdöbbentett, milyen tapintatlanul kezelték Kádárt, egy beteg embert." Lenárt az 1968-as Prágai ta­vaszt „lezárt időszaknak” nevez­te. Kizárta, hogy a volt csehszlo­vák pártvezetőt politikailag re­habilitálják, s azt erősítgette: a CSKP számára közömbös, hogy Moszkvában, Varsóban és Buda­pesten másként látják már az 1968-i eseményeket. Orvtámadás a szovjet vezetés ellen A grúz főtoxikológus a tbiliszi mérgesgáz-bevetésről A tbiliszi tüntetők ellen olyan mérgesgázt is bevetettek, amelyet a németek használtak az első vi­lágháborúban — közölte a grúz egészségügyi minisztérium fő to­­xikológusa a Zarja Vosztoka cí­mű lap csütörtöki számában, amely vasárnap jutott el Moszk­vába. A tudós nyilatkozatát a Reuter hírügynökség ismertette. Mihail Vasakidze szerint a ve­szedelmes anyag alkalmazása „orvtámadás” volt a szovjet ve­zetés ellen, amely a januárban tartott párizsi konferencián beje­lentette: egyoldalúan megkezdi vegyifegyver-készleteinek meg­semmisítését. A grúz egészségügyi szakember azonban azt is hozzá­tette, hogy a klóroacetofenol ha­tása az anyag töménységétől függ és megfelelő hígítással könnygáz­ként is használható. A szovjet hatóságok közlése sze­rint a tbiliszi tüntetők ellen egy­szerű könnygázt alkalmaztak. Mindazonáltal hivatalos vizsgálat indult annak tisztázására, vajon erősebb anyagot is bevetettek-e. (MTI) Minden alapot nélkülöz az az állítás, hogy Grúziában há­borgatnák a katonatisztek család­tagjait — állapítja meg hétfői írásában a Pravda, cáfolva a szov­jet tévéhíradó egyik hétvégi adá­sában közölteket A Vremjában szombaton közölt riportban arról számoltak be, hogy Tbilisziben hecckampány kezdődött a katonák családtagjai ellen, kövekkel be­zúzzák lakásaik ablakát, megve­rik az asszonyokat és gyerekeket. A Pravda írása szerint a riport hatalmas felháborodást keltett Grúziában, s a Kommunyiszt, a grúz nyelvű központi napilap már vasárnap cáfolatot közölt belügyi tisztségviselők nyilatkozatait idéz­ve. A Kohl-Thatcher-találkozó után sem enyhült Bonn és London rakétavitája (MTI) Helmut Kohl, az NSZK szövetségi kancellárja és Margaret Thatcher brit miniszterelnök asz­­szony vasárnap a pfalzi Dei­­desheimben megtartott tanácsko­zásukon megerősítették azt a tö­rekvésüket, hogy változatlan ra­kétavitájuk ellenére is sikerre vi­gyék a NATO május végén Brüsz­­szelben megtartandó csúcsértekez­letét. Közös sajtóértekezletükön sza­vaikból egyértelműen kiviláglott: őszintének, nyíltnak és barátsá­gosnak minősített megbeszélésü­kön megmaradtak az ellentétek a rövid hatótávolságú európai atomeszközök, közelebbről az NSZK területén állomásoztatott 88 Lance-típusú amerikai raké­tarendszer korszerűsítésének kér­désében, illetve abban a tekin­tetben , az NSZK — London és Washington véleményével szem­ben — mielőbbi tárgyalási meg­bízatást kíván kidolgoztatni a NATO-ban a Varsói Szerződéssel való megbeszélések és a fenti ra­kéták számának csökkentése cél­jából. Bonn a korszerűsítésről va­ló döntést leghamarabb 1992-ben látná szívesen — az Egyesült Ál­lamok és Nagy-Britannia sürgeti azt. Kohl kancellár mindamellett úgy vélte, hogy a heidesheimi összejövetel — szavai szerint — javították a NATO-csúcs sikeré­nek az esélyét. Ezen az értekez­leten kellene kidolgozni a nyuga­ti szövetség általános leszerelési koncepcióját. A bonni kormány­fő másfelől — és Thatcher asszony is — kitérő választ adott arra a kérdésre, hogy közeledtek-e az álláspontok a vitatott kérdések­ben. VILÁGHÍRADÓ Baker rövidesen Moszkvába látogat (MTI) Baker amerikai külügy­miniszter tegnap újra felszólította a Szovjetuniót: adja bizonyságát „új gondolkodásának" azzal is, hogy nem szállít fegyvert Közép- Amerikába. A Bush-kormány rendszeresen felrója a szovjet ve­zetésnek, hogy nagy mennyiségű fegyverrel támogatja Nicaraguát, s ezekből, valamint Kubából a salvadori felkelőket is fegyverzik. A kérdés várhatóan napirendre kerül Baker jövő heti, moszkvai tárgyalásain is. Magyarországra készül az iráni parlament elnöke (TASZSZ) Besarati, az iráni külügyminiszter első helyettese a Tehran Timesnak adott interjú­jában közölte: Rafszandzsani, az iráni parlament elnöke a közeli jövőben látogatást tesz a Szovjet­unióban, és Magyarországra is el­látogat. Hazája és a szocialista országok kapcsolatairól Besarati kijelentette, hogy azok gyorsan javulnak. A Szolidaritás megkezdte választási kampányát (AP) A régi korteskörutak stí­lusában, hordószónoklatokkal vet­te kezdetét vasárnap Lengyelor­szágban a Szolidaritás szakszer­vezet választási kampánya. Gdanskban a Szt. Brigitta-temp­­lomban tartott vasárnap délelőtti mise után Lech Walesa egy hor­dóról mondott beszédet a köréje gyűlt több ezer fős tömegnek, kérte a Szolidaritás jelöltjeinek támogatását, a jelöltállításhoz szükséges aláírások megtételét. Az ország új neve: Kambodzsa Állam (Reuter) A Kambodzsai Nép­köztársaság parlamentje a nem­zeti megbékélés jegyében az or­szág hivatalos elnevezését vasár­nap Kambodzsa Államra változ­tatta — közölte tegnap Bangkok­ban Hun Sen. A kambodzsai mi­niszterelnök a thaiföldi főváros érintésével utazott Djakartába, ahol ma találkozik Norodom Szi­h­anuk herceggel, a hárompárti kambodzsai ellenzéki koalíció ve­zetőjével. A Phnom Penh-i par­lament elfogadta az ország új zászlaját, címerét és nemzeti him­nuszát, s módosította az alkot­mányt. Vietnam kambodzsai csa­patait 30 kilométerre vonta visz­­sza a thaiföldi határtól — közöl­te­­tegnap Bangkokban Nguyen Co Thach vietnami külügymi­niszter thaiföldi kollégájával. Szenegál—Mauritánia: folytatódik az öldöklés (AP, Reuter) A hét végén több ezer szengáli, illetve mauritániai menekült tért ugyan vissza hazá­jába, ám az etnikai villongások újból felerősödtek Szenegálban, ahol ötvennél több, Mauritániá­ban pedig 300—400 áldozata van a „vendettának". Francia, spanyol és marokkói szállítógépek vasár­napig mintegy 5000 szenegálit, il­letve mauritániait szállítottak ha­za. A szenegáli fővároson kívül egy kiállítási területen, amelyet a hadsereg őriz, közel 20 ezer mauritániai, Mauritániában pe­dig a helyi Vörös Félhold szer­vezet felügyelete alatt 6—7000 szenegáli vár arra, hogy fölülhes­sen egy haza tartó repülőgépre. Bulgáriai menekültek (AP) A török sajtó tegnap je­lentette: 33 török nemzetiségű bolgár állampolgár menedékjogot kapott Törökországban, és vasár­nap megérkezett Isztambulba. A helyi lapok szerint a csoport két hete Törökország budapesti nagy­­követségén folyamodott politikai menedékjogért. NEMZETKÖZI POLITIKAMagyar Hírlap Lengyel lap interjúja Pozsgay Imrével Fel kell zárkóznunk Európához Az alábbiakban ismertetjük azt a beszélgetést, amelyet a Przeglad Ty­­godniowy című lengyel lap közölt Pozsgay Imrével, az MSZMP KB tag­jával, államminiszterrel. Az interjút Piotr Aleksandrovicz készítette. Néhány héttel­­ ezelőtt a The Economist című brit hetilap kom­munista Mitterrandnak nevezte önt. Mi erről az ön­­véleménye? — Manapság a politikai fantá­zia különböző képzettársításokat kapcsol Magyarországhoz. Kétség­telen, hogy napirenden van a köz­társaságról szóló törvény megvál­toztatása, és Magyarország sze­retne áttérni a jelenlegi kollek­tív államvezetési rendszerről a köztársasági elnöki rendszerre. Az elnök, aki rendelkezne a ha­talom egy részével, nagyon fon­­tos ellenőrző szerepet játszana az állam életében. Nem tagadom, hogy a közvélemény nagyon gyak­ran engem emleget jelöltként er­re a tisztre. Valószínűleg ezen ala­pul az Economist meghatározása is. Spanyol párhuzamok és különbségek A magyar párt szóvivője pedig azt mondta, hogy Magyarország­nak a spanyol János Károly ki­rályhoz fogható valakire volna szüksége, aki békés és következe­tes módon valósítaná meg­ a na­gyon fontos rendszerváltozást, ön szerint ez is találó megjegyzés? — Van benne valami, de egy János Károlyhoz szükség volna egy Spanyolországra is, méghoz­zá egy olyan Spanyolországra, amelyben ugyan diktatúra ural­kodott, de azért a piac nem lett megsemmisítve. Spanyolország­nak segített a gazdag Európa és a gazdag Amerika, szóval a szö­vetségesei. Az a folyamat, amely most Kö­­zép-Európában zajlik, csakugyan a diktatúrával való szakítás folya­mata. De itt a kvázipiaci és tőke­szegény gazdaságból kell kijut­nunk. Nincsenek olyan szövetsé­geseink sem, akik kölcsönözhet­nének nekünk a gazdagságukból. Nekünk mindannyiunknak­­k­ét erőnkből kell kitörnünk, mint­hogy a külső forrásokat már az ország teljesítőképességének ha­táráig kihasználtuk. Ez a különb­ség Magyarország és Spanyolor­szág között Ami a többit illeti, azzal egyetértek. Az, hogy milyen nehéz a gaz­dasági helyzet, tudatosult-e a­ tár­sadalom széles köreiben és a po­litikai erőkben? — A legkevésbé tud erről a tár­sadalom, de ez nem a társadalom hibája, hanem azé a rendszeré, amely infantilissá tette az állam­polgárt megfosztotta őt az önál­lóságtól, az előretekintés lehető­ségétől, mert a legfontosabb in­formációk nem jutottak el az ál­lampolgárig. Emiatt még nehe­zebb lesz az átalakulások békés végrehajtása. Végül is milyen Magyarorszá­got akar ön és az önhöz hasonlóan gondolkodók? Annak a Magyar­­országnak szocialistának kell len­nie? És tulajdonképpen mit je­lent az a szó, hogy szocialista? Milyen lesz Magyarország 2000- ben?­­ Egy szabad, demokratikus Magyarországot képzelek el, amelyben a szocializmust nem kanonizált tézisek alapján építik. Azért megtartanék egy mondatot az alapítóatyák műveiből, neve­zetesen Marx egy mondatát arról, hogy a kommunizmus nem vala­miféle absztrakt, kiragadott kép, idea, amelynek megvalósítására szakadatlanul kell törekedni, ha­nem egy valóságos mozgás, amely­ben nap mint nap átlépjük a már elért határokat. Véleményem szerint néhány fejlett nyugat-európai országban többet valósítottak meg a szocia­lizmus értékeiből, mint azokban az országokban, amelyek szocia­listáknak nevezik magukat. Mint­hogy nem az ember van a szocia­lizmusért, hanem a szocializmus az emberért. És az ember nem lehet kísérletek tárgya. Szabályszerű konkurenciahelyzet­ en azonban továbbra is szocia­lista Magyarországról beszél. A szocializmusnak milyen vonásait, alapelveit kell megőrizni vagy be­vezetni? — Az esélyegyenlőségre való törekvést, a szolidaritást és a kez­deményezőkészséget a csoportos kapcsolatok építésében. Ezen be­lül az önkormányzat elvét. Nem feltétlenül képzelem az önkor­mányzatot termelői önkormány­zatnak, hanem különféle közössé­gek és kollektívák önkormányza­taként fogom fel. A demokratikus Magyarország többpártrendszerű Magyarország lesz. De a többpártrendszerre vo­natkozóan két koncepció van. Az első szerint a Magyar Szocialista Munkáspárt vezető szerepet ját­szana a különböző erőkkel szem­ben, a­­második szerint konkurens politikai erők volnának, szabad választásokat tartanának, amelyek következtében a kommunista párt akár el is veszítheti a hatalmat. E koncepciók közül melyik áll ön­höz közelebb? — A második koncepciót kép­viselem. És azt hiszem, hogy a legutóbbi KB-ülés óta a párt szá­mára is eldőlt ez a kérdés. Termé­szetesen egyetlen párt sem töre­kedhet tervszerűen a hatalom el­vesztésére. Az MSZMP-nek sem lesz ilyen programja. De a sza­bályszerű konkurenciahelyzet ma­gában fogalja a hatalom elveszté­sének lehetőségét is. Az 1956-os események értelmezése Nincs bizonyos mértékben szimbolikus jelentősége annak a ténynek, hogy Berecz Jánost, az Ellenforradalom tollal és fegy­verrel című könyv szerzőjét nem választották meg újból PB-tag­­nak? Ez azt jelenti, hogy az ön értelmezése, amely szerint 1956- ban népfelkelés volt, végül is meggyőzte a párt legfelső vezető testületeinek tagjait? — Azt hiszem, meggyőzte őket ez érvelésem, de mint isme­retes, köztük volt Berecz János is. Szeretném hozzátenni, hogy az utóbbi időben Berecz János na­gyon határozottan a reformok mellett foglalt állást. Ennek el­lenére a jelölőbizottság ezt nem értékelte. Valószínűleg más, hosz­­szabb életutat átfogó aspektusok játszottak szerepet. Mit érzett ön akkor, amikor né­hány hónappal ezelőtt bejelentet­te az 1956-os eseményekre vonat­kozó értelmezését, és rögtön fi­gyelmeztetést kapott.­­ Nos, a politikusnak bele kell kalkulálnia az ilyesmit a küzdel­mébe, mert az egyetértés nem alakul ki egy nap alatt Nem szabad elfelejteni, hogy pártfunkcionáriusok egész nem­zedéke nőtt fel olyan környezet­ben, amelyben egyértelműen al­kalmazták az ellenforradalom megfogalmazást, én kifejezetten ellenforradalomnak tartották az 1956-os eseményeket. Azt valószínűleg önök észrevet­ték, hogy az én véleményem tisz­­títólag hatott a párttagság han­gulatára, és a pártvezetőség tag­jai átvették ezt a hangulatot. Én meg azt mondom, hogy semmilyen politikai mozgalom sem spórol­hatja meg magának az ilyen ka­tarzist. A nyugati sajtóvélekedések azt sugallták, hogy Pozsgay át akarja menteni pártját az új korszakra. Erre azt válaszolom, hogy ebben is van valami. Nem adok ugyan­is komoly esélyeket egy olyan pártnak, amely történelmi esemé­nyek hamis értékelésével azono­sul. A semlegesség módjáról még lesznek viták 1956 értékelése jó kiindulási alap ahhoz, hogy kérdést tegyek fel a jövendő Magyarország har­madik vonásával kapcsolatban. Mellébeszélés nélkül: a szabad Magyarország semleges Magyar­­országot jelent-e? — Nem feltétlenül. A semle­gesség mint új­­európai érték, csakis egyetlen módon jöhet lét­re, méghozzá akkor, ha megszűn­nek a katonai tömbök. De addig is, amíg léteznek katonai tömbök, nem hiszem, hogy országunknak minden élet megnyilvánulását hoz­zá kellene igazítania ehhez a blokkhoz. Nagy-Britannia, az NSZK és Franciaország is tagja a NATO-na­k, mégsem valószínű, hogy bárki összetévesztené eze­ket az országokat egymással. Oleg Bogomolov úr, Gorbacsov úr egyik legfontosabb tanácsadója kijelentette, hogy nem tartaná szerencsétlenségnek, ha Magyar­­ország kilépne a Varsói Szerző­désből. Nem ajánlatos-e tehát megfontolni egy ilyen lehetőséget, hiszen ez elősegítené azt, hogy Európa közepén semleges álla­mok stabil tömbje alakuljon ki. Ez pedig esetleg elvezetne ahhoz, hogy egész Európa semlegessé váljék. — Biztosan ezen is el kell gon­dolkodni. Igen sokra tartom Bo­­pomotovot. Egészen pontosan ő azt mondta, hogy egy semleges Magyarország nem jelentene ve­szélyt a Szovjetunió biztonságára nézve, és ebben én is bizonyos vagyok. De ami a semlegesség megvalósításának módját illeti ezzel kapcsolatban még biztosan lesznek viták. Szerintem ez ak­kor lesz reális, ha már nem lesz­nek katonai tömbök. És még egy dolgot a semlegességhez. A tör­ténelmi tapasztalat azt mutatja, hogy a Szovjetuniónak kevesebb gondja van a semleges Finnor­szággal, mint a saját szövetsége­sei­vel Ai­­ön álul elképzelt Magyar­országhoz vezető út első szaka­szát jelentenék a jövő évi válasz­tások. A választásokat azonban inkább koalíciós megállapodás formájában, semmint egymással versengő politikai erők közötti szabad választás formájában kép­zelik el. Csakugyan így kell en­nek lennie? — Szerintem Magyarországon előbb létre kell jönnie a megegye­zés bizonyos formájának, mert nem szabad hatalmi űrt előidéz­ni. Nem szabad olyan helyzetet teremteni, hogy az ország kormá­­nyozhatatlanná váljé­k. Pillanat­nyilag az MSZMP-n kívül nincse­nek olyan erők, amelyek képesek volnának a kormányzásra. Az MSZMP-t terheli a felelős­ség az elmúlt 40 évért, viszont rendelkezik azzal az előnnyel, hogy fejlett infrastruktúrával ren­delkezik. A kormányzáshoz szük­séges minden tudás ott van ak­tivistáinak, kádereinek a fejében. Ez most alku tárgya lehet. Lehetséges, hogy a leendő part­nerek, az alternatív mozgalmak nem fogadják el ezt, s lehetsé­ges, hogy a választásokat szabad választások formájában kell le­bonyolítani. De én nem vagyok ez ellen, mert ebben is esélyt látok az MSZMP számára. Kétségtelen tény, hogy van bi­zalmatlanság az MSZMP-vel szemben. Az elmúlt 40 évben már kétszer történt meg, hogy amikor a helyzet konszolidálódott, az MSZMP elfelejtkezett ígéretedről, és megint csak diktatórikusan vi­selkedett. Ez kétségkívül bizonyos bizalmatlanságot kelt partne­reinkben, de egy ideig nem lesz más esélyünk, mint hogy bízzunk egymásban, és ellenőrizzük egy­mást. A környezetem bizonyos mértékig korlátoz Szabadon beszélgetünk szabad választásokról, a kormányzó párt esetleges megváltozásáról. ön 1950-ben lépett be a pártba. Hány évig tartott, mire megértette, hogy ez nem az a rendszer, és ezt meg kell változatni. — Sokáig, 1956 számomra is na­gyon tragikus tapasztalat volt. De nálunk, a humán hallgatók cso­portjában mégis azt mondtuk, hogy a párt az egyetlen terület a politikai aktivitás számára. Azt mondtuk magunknak: olyanok foglalják el ezt a területet, aki­ket humanista ideálok vezérelnek. Kétségtelen, hogy később is értek nagy megrázkódtatások, nagy csalódások, de az én politi­kai érésem 1966—68-ban befeje­ződött. Attól kezdve elég gyak­ran publikáltam különböző cikke­ket, és mind a mai napig felelek ezekért a publikációkért, aláírom őket most is, azonosulok velük. Ami nem jelenti, hogy nem vol­tak bennük hibás tézisek, de már akkor is két pilléren nyugodott egész gondolatrendszerem: az egyik a demokrácia, a másik a re­form. Viselkedésemben pedig — a már idézett Marx szellemében — a kriticizmus dominált. Talán ezért voltam mindig egy lépéssel előbbre, mint a többiek, ami a kü­lönböző kérdések átgondolását il­leti. Tehát az irányt illetően, azt hiszem, nem tévedtem. Mégis az az érzésem, hogy a re­form szükségességével kapcsolatos nézetei az utóbbi években radi­­kalizálódtak. Az a benyomásom, hogy a népfront titkáraként ön 1982-ben kiegyensúlyozottan és óvatosan kezdte el új tevékenysé­gét, s néhány év alatt eljutott a szabad demokratikus választások szükségességéhez. Ez csak egy a sok példa közül. Így van. Éppen ezért mond­tam, hogy az irány helyes volt, ez az irány volt bennem, de ez alatt az idő alatt én is túlléptem ön­magamon. Környezetem engem is bizonyos mértékig korlátoz, de azért egy lépéssel talán, mindig túl tudtam lépni ezen a korláton. Először politikai reformra van szükség Ideológiai és politikai kérdések­ről beszélünk, de hát a helyzetet valójában a gazdaság határozza meg. Tudná-e vázolni, milyen gaz­dasági rendszert szeretne ön Ma­gyarországon? Számomra az a kiindulási pont, hogy a gazdaság megsza­baduljon a gazdaságon kívüli kényszertől. Vagyis először politi­kai reformra van szükség. A to­vábbi lépésnek a tulajdonreform­­nak kell lennie, és én a magyar gazdaságot olyan gazdaságnak képzelem el, amely a vegyes tu­lajdonon alapul, egyesíti az álla­mi, az önkormányzati és a ma­gántulajdont, bár a tulajdonfor­mák világa természetesen ennél színesebb is lehet. Az egyes tulajdonformák nem lehetnek egymástól elszigetelve, hogy a tőke minden irányban mo­zoghasson, és a tulajdon minden irányban fejlődhessen. Ez persze nem jelenti azt, hogy az állam­nak le kell mondania minden gaz­dasági szerepéről. A piac szabá­lyai szerint az állam részt vesz a gazdaságban, de semmilyen uta­sítással sem helyettesítheti az áru- és pénzviszonyokat. Sokan azt mondják, hogy ez a piac il­lúzió, hogy ez a liberális piac ké­pének felidézése, de másképp nem lehet. Most nincs piac, előbb el kell jutni a piachoz, és csak utá­na fogok kritikusan viszonyulni hozzá. Mert az teljesen biztos, hogy a piacot helyettesítő bürok­ratikus koordináció teljesen cső­döt mondott. félek a hallgatag társadalomtól Egyetért ön azzal a vélemény­nyel hogy ön szociáldemokrata nézetek híve, a szó hagyományos, nyugat-európai értelmében? — A szociáldemokrata mozga­lomban sok olyan értéket isme­rek, amelyet sajátomnak tekintek. Ezek közül számomra az a leg­fontosabb, hogy a szociáldemok­raták elképzelhetetlennek tartják a szocializmust demokrácia nél­kül, és ezt a demokráciát alkot­mányos jogállamban valósítják meg. A társadalom többsége viszont politikailag még passzív. Milyen emberekből áll ez a többség Ma­gyarországon, hogyan vélekednek a jelenlegi helyzetről, hogyan él­nek? — Azt, hogy hogyan élnek, még meg lehet állapítani. De hogy mit gondolnak, azt nehéz meg­mondani. Az egy­pártrendszernek az is egyik következménye, hogy politikailag tagolatlan társada­lom keletkezik, igen nagy a po­litikai névtelenek tömege. Nem lehet tudni, hogy ez a politikailag névtelen tömeg mire készül, mit érez, hogy éppen felkelésre ké­szül-e vagy sem. Én jobban félek a hallgatag társadalomtól, mint a nyílt, konfliktusokkal tűzdelt politikai harctól. S bár tudom, hogy a társadalom politikailag aktív része kisebbségben van, ha ez az aktivitás mégis politikai pluralizmusban nyilvánul meg, akkor a többség is választhat, mert van miből választania. Nem az érzelmek, hanem a politika szférájában éli ki azt, amit a po­litikában kell kiélnie. A rendszerben van az akadály Ha gazdasági megélénkülésre van szükség, akkor több tízezer vagy több százezer ember, kister­melő, mérnök, igazgató megélén­külésére van szükség. Ezek az emberek egyszerre csak brutá­­lisabb gazdasági közegben fogják találni magukat, sőt, tulajdonkép­pen ez már meg is kezdődött. Nem fél-e ön attól, hogy egy adott pil­lanatban a reformereket saját társadalmuk fogja letéríteni a he­lyes útról? — A reformokat vissza lehet fordítani, a reformereket — remé­lem — nem. És újból ők fogják hordozni a jövendő reformokat, amelyek véleményem szerint el­kerülhetetlenek. Szeretném meg­jegyezni, hogy a magyarok szíve­sen elfogadják a kockázatot, tud­nak vállalkozni, ezért úgy gondo­lom, hogy Magyarországon lehet­séges egy vállalkozói társadalom létrejötte. Hiszek az emberek di­namizmusában és kreativitásában. Nem tudom elhinni, hogy Szinga­púrban, Tajvanon és Hongkong­ban más emberek élnének, mint Magyarországon. A rendszerben van az akadály, emiatt nem tud­ják a magyarok kibontakoztatni képességüket. Szavait úgy értelmezem, hogy ön természeténél fogva optimista politikus. — Jól értelmezi. Nem fél-e ön attól, hogy a most elkezdett átalakítások eredménye­ként ugyan demokratikus, de gaz­daságilag periferikus, nem túl nagy potenciállal rendelkező or­szág jön létre? Van-e esély ar­ra, hogy jobb legyen az emberek sorsa? És hány év kell ahhoz? — Van esély, de ez a folyamat sok-sok évig fog tartani. Magyar­­ország elmaradt a fejlett Európá­tól, és ez a lemaradás az elmúlt 40 év alatt tovább nőtt. Fel kell zárkóznunk Európához. Ez tör­ténelmi kényszer, s ennek meg kell felelnünk.

Next