Magyar Hírlap, 1989. szeptember (22. évfolyam, 205-230. szám)

1989-09-06 / 209. szám

Magyar Hírlap Orbán Viktor szerint Pozsgay mondjon le a köztársasági elnökjelöltségről Ellenzéki elemzés MSZMP-ről Ma folytatódnak a parlamentben a hétfő késő este félbema­radt Nemzeti Kerekasztal-tárgyalások. Az ellenzék szóvivője ez­úttal is Orbán Viktor a Fidesz választmányi tagja lesz. Érde­­mes megismerkedni véleményével a kerekasztalról és az igazi tárgyalófélről, az MSZMP-ről alkotott elemzésével. Annál is in­kább, mivel a nyilatkozó szerint eddig a­­valós­­folyamatok nem kaptak nyilvánosságot. Az olvasók, az állampolgárok pedig anél­kül nem lehettek tisztában azzal ami történik és történhet. „Az, hogy véleményemet belemondhatom a riportermagnóba, s az meg is jelenik a Magyar Hírlapban, az a nyilvánosság garanciáját nyújthatja” — mondta. íme... Rajtunk nem múlik. — A Nemzeti Kerek­asztal középszintű tárgyalásainak hét­fői ülésére új helyzetben ke­rült sor. Az MSZMP KB múlt hét pénteki ülése ugyanis az egyik legdöntőbb kérdésben, abban, hogy miképpen hajlan­dó kivonulni az MSZMP a munkahelyekről, alapvető vál­toztatást hozott. Megváltoztat­ta az MSZMP tárgyalódelegá­ciója által néhány nappal ko­rábban előterjesztett javaslatot. Az e hét hétfői kerekasztal­­ülésre már egy megváltozta­tott, új javaslattal érkezett az MSZMP tárgyalódelegációja. — Az MSZMP nem akar ki­vonulni a munkahelyekről. — Igen, erről van szó. Ez azért döntő kérdés, mert ko­rábban úgy tűnt, hogy elviek­ben erről egyetértés van az EKA és az MSZMP között. Ko­rábban a munkahelyekről való kivonulást elviekben nem vi­tatta az MSZMP, hanem azt mondta, hogy ezzel egyetért, de kérte, hogy az Ellenzéki Ke­rekasztal lássa be, a kivonulás technikai megoldása időt vesz igénybe. A kivonulást csak — munkahelytípusoktól függően — lépcsőzetesen lehet végre­hajtani. Az EKA a múlt heti Pozsgay-féle javaslatra hozott állásfoglalást magával a hétfői közepes szintű NK-ülésre. Esze­rint elfogadta a bíróságok azonnali parttalanítását. Az egyéb munkahelyek kapcsán azonban nem az 1990. június végi kivonulást szorgalmaztuk volna, hanem azt, hogy a leen­dő választások előtt 90 nappal kerüljön arra sor. Könnyen belátható ugyanis, hogy ha az MSZMP benn van a munkahe­lyeken 40 éve meggyökerese­dett munkahelyi szervezetével, az ellenzék pedig nincsen benn a munkahelyeken, sőt elvi fenntartásai vannak az ottani szerveződéssel kapcsolatban, ez a helyzet nem jelentheti az esélyegyenlőséget a választáso­kon. Ezért az EKA össze akar­ta és össze is akarja kötni a munkahelyek pártmentesítését a választások kiírásával. — Ez tiszta sor. De mi a helyzet az MSZMP jövő év vé­gi kivonulásával a belügyből és a hadseregből? Az EKA erről egyszerűen nem nyilvánít véleményt. Az 1990. év végi kivonulási határ­idő ugyanis nem tartozik a je­lenlegi Nemzeti Kerekasztal­­tárgyalások kompetenciájába. Mivel mi úgy gondoljuk, hogy ezek a tárgyalások csupán csak a szabad választások előkészí­téséről szólhatnak. S semmi­lyen tekintetben sem akarjuk megkötni a szabad választások révén létrejövő új törvényho­zás kezét olyan esetleges pak­tumokkal, amelyek hatása át­nyúlik a választások utáni idő­szakra. Ha tehát az MSZMP azt mondja, hogy nem tud a bel­ügyi és a hadseregbeli állásai­ból kivonulni, csak jövő év vé­gére, azt tudomásul vesszük, mivel belátjuk, hogy nehézsé­get okozna számára az onnan való azonnali kivonulás. Ha az egyéb munkahelyekről kivo­nulna 90 nappal a választások előtt, akkor úgymond kompro­misszumként elfogadjuk a jö­vő év végi dátumot a hadsereg és a rendőrség parttalanítására. Javaslataink tehát így függnek össze. Az­ EKA sohasem mon­dott le arról az elvi álláspont­járól, hogy az lenne a helyes, ha minden munkahelyen azon­nal megszűnnének a pártszer­vezetek. Törési pontok? — Ezzel szemben az MSZMP tárgyalódelegációja hétfőn tel­jesen új javaslattal állt elő. — Igen, azt mondták, hogy elviekben sem fogadják el, hogy a munkahelyekről ki kel­lene vonulni. Szerintük az esélyegyenlőség megteremtésé­nek éppen a fordítottja lenne a módja, tehát az, hogy az MSZMP mellé a többi párt is vonuljon be a munkahelyekre. Ha akar. Itt tehát elvi és fel­oldhatatlan ellentét keletkezett az MSZMP és az ellenzék kö­zött. — Ez tehát törési pontot je­lenthet? — Ez azt jelenti, hogy ebben a kérdésben nem tudunk meg­állapodni. Két, homlokegyenest ellentétes elvi álláspontról van szó, ezek között nem lehet kompromisszum. Vagy az egyik, vagy a másik elvi állás­pontra lehet csak helyezkedni. — Feszültségpont a köztársa­sági elnöki intézményrendszer is. Miért? — Az EKA a múlt héten az­zal a javaslattal élt, hogy elfo­gadja: jöjjön létre a köztársa­sági elnöki intézmény, ez le­gyen benne az alkotmányban, de ne válasszunk köztársasági elnököt. Arra később, az új parlament választása szerint kerülne sor. Az EKA szerint, az 1946/1. törvénynek megfe­lelően, mivel nincs köztársasá­gi elnök, helyettesítő jogkörben az Országgyűlés elnöke — az új választásokig — lássa el ezt a funkciót, az Elnöki Tanács helyett. Döntsön azután az új parlament, hogy milyen köz­­társasági elnököt akar. Az MSZMP álláspontja ezzel szem­ben az — mostani hétfői elő­terjesztésük szerint —, hogy köztársasági elnökre szükség van, széles jogkörrel, a köztár­sasági elnököt azonban nem választhatja a parlament, ha­nem közvetlenül kellene meg­választani, de még a választá­sok előtt. Az EKA ebbe elvi ok­ból nem hajlandó beleegyezni. Ha ugyanis most — bármilyen módon is — köztársasági elnö­köt választanánk, akkor 5—6 évre az új parlament mellé, vagy fölé rendelnénk. Márpe­dig ez ellentétes azzal, hogy a választások előtt semmi olyat ne tegyünk, ami alapvetően be­folyásolná az új törvénykezés lehetőségeit. Márpedig, ha az MSZMP javaslata szerint tör­ténnének a dolgok, akkor az új parlament kész helyzet elé ke­rülne. Ha az MSZMP javasla­tát az EKA elfogadná, akkor igaz lenne rá nézve a vád, hogy a kerekasztal-tárgyalásokon a nép feje felett egyezkedik. Ezért az EKA erről a kérdésről nem hajlandó ilyen módon tár­gyalni. Ezt világossá is tettük. Az MSZMP erre visszavonult, s javaslatot tett a kérdés új­bóli, szakalbizottsági szinten való megvitatására. — De hát a köztársasági el­nöki intézmény ügye napi poli­tikai kérdés is. Nemcsak elvi ellentétről van itt szó ... — Az MSZMP — szerintem — már a választások utáni idő­szakra készül. Az MSZMP — általam realistának tartott ele­mei — belátták, nem kis mér­tékben az időközi választások eredményének hatására, hogy ebben az országban a kommu­nistáknak nincsen esélyük arra, hogy szabad választásokon többséget szerezzenek. A kér­dés számukra ma már csak az, hogy milyen lesz a vereségük az ellenzékkel szemben; nagy, vagy kicsi? Az MSZMP szá­mára azonban kulcskérdés — a bolsevik politikai szervezetek természetéből adódóan kulcs­kérdés —, hogy hogyan lehetne mégiscsak átmenteni a hatal­mat a választások utáni idő­szakra, amelyen feltehetően ve­reséget szenved ez a párt. Az MSZMP taktikája szilárd véle­ményem szerint ma már arra irányul, hogy a rendőrség és a hadsereg érintetlenül kerüljön át a választások utáni időszak­ra. A dolog nincs „lefutva" — Azaz, a hatalmi appará­tus? — Tulajdonképpen az erő­szakapparátus. Ott ne legyenek változások. Elképzelhető ugyan az MSZMP, vagy utóda(i) olyan választási veresége is, hogy a hadügy- és a belügyminiszter sem lesz kommunista. De mi­vel a kommunista párt helyez­te ide 40 éven keresztül a tisz­teket, bízhat abban, hogy mint kommunista párt, a kommunis­ta párttagot ezekben a szerve­zetekben képes lesz utasítani. Ha úgy tetszik, akár a törvé­nyes kormány ellenére is. Sze­rintem az MSZMP-n belül van­nak erők, amelyek ezt a takti­kát fontolgatják és követik. Nem tudom, hogy Pozsgay Im­re által tudatosan, vagy tudat­talanul, de ezt kiegészíti az az elem, hogy a valójában érintet­lenül megőrzött hadügy­ és bel­­ügy mellé teremtsenek egy olyan közjogi intézményt — a köztársasági elnökét —, amely­nek széles jogköre van, és amelybe valószínűleg egy kom­munista jelölt kerülhet. Az MSZMP úgy gondolkodik, hogy van esélye saját jelöltjének, Pozsgay Imrének a bejuttatá­sára ebbe az intézménybe. Er­re van is esélye Pozsgay Imré­nek. Ez a dolog egyáltalán nincs azonban „lefutva”. Sze­rintem az ellenzék tudna állí­tani versenyképes jelöltet. De meg tudná az ellenzék azt is oldani, hogy a köztársasági­­elnök-választás bojkottjára hívja fel a társadalmat. Szerin­tem az ellenzék így is meg tud­ná akadályozni, hogy kommu­nista köztársasági elnök legyen. De ez nem vehető teljesen biz­tosra. Az MSZMP megfontolá­sában van realitás, valóban van esélyük. — Mi történne hát, ha az MSZMP jelöltje lenne a köz­­társasági elnök? — A szabad választások után lesz egy parlament, amelyben feltehetően a mai ellenzék lesz többségben. A mai ellenzék így kormányt is alkothat. Ez lesz az úgynevezett parlamen­táris hatalmi centrum. Ha azonban érvényesül a mai kommunista taktika, akkor lét­rejönne egy parlamenten kívüli erőcentrum is. Ez a hadsereg­ből, a rendőrségből és egy kom­munista köztársasági elnökből állna. Erre megy ki a játék. — De hogyan kapcsolódna mindebbe a köztársasági el­nök? Milyenek lennének az MSZMP elképzelése szerint a jogosítványai? — Az MSZMP elképzelései szerint a köztársasági elnök lenne a hadsereg főparancsno­ka. Elrendelhetné a rendkívüli állapotot... A legnagyobb tehertétel — Ha ez valós probléma, ak­kor Orbán Viktor szerint mi le­het erre a megoldás? — Meggyőződésem szerint csak egyetlen dolog: Pozsgay Imrének le kellene mondania arról, hogy köztársasági elnök legyen ebben az országban. Ha Pozsgay Imre valóban demok­rata, akkor nem kívánhatja azt, hogy a választások után létrejöjjön a parlamenten kí­vül egy ilyen erős hatalmi centrum! De megjegyzem még egyszer, ez nem az EKA, ha­nem az én személyes elemzé­sem a jelenlegi helyzetről. — Ide, ebbe a véleménybe belesimulni látszik a Next 2000 Kft. ügye is ... — Természetesen. Az MSZMP választások utáni idő­szakra való felkészülésének az is része, hogy miközben a Nem­zeti Kerekasztal keretében tár­gyalások folynak, miképpen lehetne igazságosan visszaadni a társadalomnak azokat a va­gyontárgyakat, amelyek megil­letik, de ma még az MSZMP birtokában, tulajdonában, hasz­nálatában vannak, aközben az MSZMP mindent megtesz an­nak érdekében, hogy a tulajdo­nát átmentse. Később a társa­dalom számára elérhetetlenné varázsolja. Ebbe illeszkedik a Next 2000. Az erőszakappará­tusra való apellálás kiegészül­ne a pénzeszközök, az épületek átmentésével, így jönne létre egy erős kommunista párt, erős hatalmi apparátusbeli befo­lyással, erős kommunista ál­lamfővel, s ezzel szemben egy szegény pártokból álló, megosz­tott parlament, gyenge kor­mánnyal. Ez a legjobb mód ar­ra, hogy egy vesztes választás után mégis átmentsék hatalmu­kat. Az új, a szabadon válasz­tott törvénykezés által ellenőr­zött kormánynak a legnagyobb tehertétel a gazdasági csődtö­meg menedzselése lesz. Emiatt óhatatlanul igen népszerűtlen intézkedésekre fog rákénysze­rülni. Az MSZMP nem lesz rést arra, hogy a kialakuló hangulatot kihasználja megfe­lelő szociális demagógiával, s így térjen vissza teljes egészé­ben a hatalomba ... Lovas Zoltán Nagygyűlésre készül az „Összefogás" mozgalom Vita az MSZMP programjáról Vitát kezdeményeznek az MSZMP programnyilatkozat-ter­vezetéről alapszervezetekben, fővárosi kerületi és országos fó­rumaikon az „összefogás az MSZMP megújításáért” mozga­lom aktivistái. A viták tapaszta­latait összegezve szeptember 24- én, országos nagygyűlésükön fog­lalnak véglegesen állást erről és a kongresszus egyéb dokumentu­mairól. Ebben jutottak megegye­zésre tegnap délutáni aktívaülé­sükön a mozgalom tagjai. Az ere­deti napirend szerint a mozga­lom koordinációs bizottsága által az MSZMP programnyilatkoza­táról készített állásfoglalás-terve­zetet kellett volna megvitatniuk, elfogadniuk, de ez a többség el­lenállásán megbukott. Egyebek közt abban sem tudtak egyelőre megegyezni, hogy egyáltalán el­fogadják-e vitaalapnak az MSZMP programtervezetét. Volt, aki Pozsgay Imre magánprog­ramjaként aposztrofálta a KB által megbízott munkabizottság nemrég közreadott anyagát, má­sok túl sommásnak, gyengének ítélték a tervezett állásfoglalást, mondván, az nem tükrözi az „összefogás az MSZMP megújí­tásáért” mozgalom eredeti célki­tűzéseit, szellemét. Az elhangzott koreferátumok egyébként élesen bírálták mind a kormány politi­káját, mind az MSZMP prog­ramnyilatkozatát. Az aktívaülésen, a hallgatóság soraiban helyet foglalva, felszó­lalt Berecz János, a KB tagja. Egyebek közt szólt a múlt heti II. országos reformközi találko­zóról is. Visszautasította, hogy az „összefogás” mozgalom a párton belüli konzervatív erők gyűjtőhe­lye lenne, s azok átmentésére tö­rekedne. Furcsállotta, hogy egye­sek — megítélése szerint — az ellenzéknek tetsző párt létreho­zásán munkálkodnak. A Marxis­ta Egységplatform­mal kapcsolat­ban elmondta: programjukkal egy-két vonatkozásban az „össze­fogás” mozgalom is azonos néze­teket vall, de kardinális kérdé­sekben nincs nézetazonosság. Például az 1989-as májusi párt­értekezletet az „összefogás” mozgalom nem puccsnak, hanem a radikális változásokhoz szük­séges fordulatnak ítéli. Méltány­talannak tartotta, hogy a reform­körök bizalmi szavazást rendez­tek a jelenlegi KB tagjairól, sze­rinte ez a politikai zsarolás esz­köztárába tartozik. Ugyanak­kor a reformkörökkel kapcsolat­ban hozzátette, hogy az „össze­fogás” mozgalomnak elhatárol­nia magát csak a reformkörök radikális szárnyától kell, hiszen a tisztességes párttagok által in­dított reformkori mozgalommal lehetséges együttműködni, az összefogáshoz rájuk is szükség van. Berecz János kijelentését nem egészen egyetértő morajlás fogadta a hallgatóság soraiból. Lapzártakor az „összefogás" mozgalom aktivistái azt a felhí­vást fogalmazták, amely kéri a párttagságot, hogy kilépési szán­dékával várjon az MSZMP ok­tóberi­­ kongresszusáig, az ott született határozatok függvényé­ben döntsön erről. P. S. Fotó: Habik­ Csaba HAZAI KÖRKÉP 1989. szeptember 6., szerda Ülést tartott az MSZMP Politikai Intéző Bizottsága Tabajdi Csaba ismét munkába állhat A Magyar Szocialista Munkás­párt Politikai Intéző Bizottsága tegnap ülést tartott. Tájékoztatót hallgatott meg a háromoldalú po­litikai egyeztető tárgyalások állá­sáról, az MSZMP küldöttségének tevékenységéről. A testület megtárgyalta az MSZMP művelődési programjá­nak téziseit. A vitában egyebek ■között megállapították: az MSZMP kritikusan viszonyul a kultúra demokratizálódásának múltbeli, ellentmondásokkal terhes folyamatában, a programjában azonban épít ezen évtizedek ér­tékes művelődési hagyományaira is, vállalja a nemzeti és az egye­temes kulturális örökség ápolá­sát, a humanizmus eszmeiségét. Az MSZMP az oktatás és a kul­túra szocialista távlatú, értékköz­pontú fejlesztését képviseli és tá­mogatja. Új művelődési program­jának sarkalatos pontja a haté­kony oktatási rendszer kiépítése, annak tartalmi, szerkezeti meg­újítása. Kiindulási alap ehhez a minőségében és feltételeiben meg­újított általános iskola. Támogat­ja a párt azt a törekvést, hogy a körzetesítés miatt iskola nél­kül maradt települések kapják vissza oktatási intézményeiket. A Politikai Intéző Bizottság elő­terjesztést hallgatott meg a szö­vetkezeti mozgalom időszerű­­kér­déseiről. Nagyra értékelte a szö­vetkezetek tevékenységét, jövő­beni szerepüket kiemelkedő fon­tosságúnak tartja. Támogatja megújulási törekvéseiket, a szö­vetkezeti mozgalom másfél év­százados jól bevált elveinek, ér­tékeinek érvényesülését. Különö­sen fontosnak tartja a szövetke­zés szabadságát, a működésükben érvényesülő önkéntességet, auto­nómiát és demokratizmust. A Politikai Intéző Bizottság át­tekintette az 1989. évi gazdasági folyamatokat és a gazdaságpoli­tika 1990. évi programjának irányelveire szóló javaslatra vo­natkozó előterjesztést. A Politikai Intéző Bizottság le­zárta a Tabajdi Csabával kapcso­latos vizsgálatot. A testület hely­telenítette Tabajdi Csaba osztály­vezető-helyettesi minőségében tett megnyilatkozásainak módját és elhatárolta magát nyilatkoza­taitól. Mindezekért figyelmezte­tésben részesítette. A Politikai In­téző Bizottság visszaállította Ta­bajdi Csaba osztályvezető-helyet­tesi jogkörének gyakorlását. (MTI) A „be nem lépők“ képviselete könnyű lazításként is fölfog­hatta tegnap délutáni programját Pozsgay Imre államminiszter, legalábbis az előző esti megkemé­nyedett háromoldalú tárgyalások légköréhez viszonyítva. (Az állam­miniszter tegnap részt vett a Ha­zafias Népfront ügyvivő elnöksé­­gének az ülésén, amely kimondot­tan barátságos, már-már családi­as légkörben zajlott. Szerepe volt ebben a politikus korábbi nép­frontos, múltjának is, a tudósító megállapítása tehát nem sanda célozgatás kíván lenni a népfront úgynevezett „puha"­­jellegére vo­natkozóan. Emlegetik azt mosta­nában amúgy is elégszer, tegyük hozzá nyomban: távolról sem biz­tos, hogy mindig megalapozott vádként. A „puhaság” kérdése teg­nap is szóba került, némiképp másféle megközelítésből persze. Az egyik hozzászóló például meg­állapította: az új politikai pár­tok érdekes módon az MSZMP- be nem mernek úgy belerúgni, mint a népfrontba. Aminek­­az MSZMP még mindig erősnek lát­szó hatalmi helyzetén túl az is oka lehet, hogy a népfront későn kapott észbe, másod-, harmadhe­gedűsök kezébe juttatta a mozga­lom irányítását, mindennek a kö­vetkezménye pedig az elszürkü­­lés, a népi-nemzeti gondolat el­­sikkadása volt. E megállapítást ugyanakkor cá­folta­­valamelyest Pozsgay Imré­nek az a megállapítása, amely nem tagadta ugyan a népfront jelenlegi „önazonossági" zavarait, hivatkozott viszont arra, hogy a népfront 1985-ben az első olyan politikai szervezet volt, amely nyíltan vállalni mert akkor még eretneknek számító kezdeménye­zéseket. Itt mondták ki először nyilvánosan a XIII. pártkongresz­­szus halvány értékeire vonatkozó bírálatokat, itt léphettek ki a nyilvánosság elé a „másként gon­dolkodóknak”, később „alternatí­voknak" nevezett személyiségek, s a mozgalomban lényegében már akkor eljutottak a modellváltás gondolatáig. Minderről tehát nem a változó idő ajándékaként, hanem mint kiküzdött értékekre hivat­kozhatnak a népfrontosok, ameny­­nyiben persze a továbbiakban számottevő politikai erőként kí­vánnak részt venni a magyar tár­sadalom életében. .Ez utóbbi tekin­tetében — a tegnapi tanácskozás is ezt igazolja — nem lehetnek kétségeink. Fekete Gyula író például meg­esküdött, s ha kell írásban is ad­ja: többpártrendszer ide, vagy oda, az emberek nyolcvan százalé­ka egyik pártba sem fog beirat­kozni. Ebből viszont az követke­zik, hogy szükség van egy olyan szervezetre, amely a „be nem lé­pők" képviseletét ellátja. Hogy ez a „házigazda” a népfront lesz-e, vagy valamely más szervezet, az egyelőre nem tudható, annyi azon­ban az író szerint bizonyos, hogy a népfrontnak jelentkeznie kell ezért a szerepkörért! Igaz, hogy erre a képviseletre a népfrontnak jelenleg nincs valódi jogosítvá­nya, ám az is igaz, hogy a többi pártnak sincs! Még akkor sincs, ha a háromoldalú egyeztető tár­gyalásokon kezdenek úgy visel­kedni, mintha lenne! Az utóbbi eseménysorozat egyébként sok negatív észrevételt kapott a tegnapi tanácskozáson. Kukorelli István a népfront ügy­vezető elnöke például „bermuda háromszögnek" nevezve az illető fórumot kijelentette, hogy annak szakmai, politikai legitimitása a magyar társadalomban legalább annyira megkérdőjelezhető, mint a jelenlegi parlamenté. Ami persze fölveti a népfront magatartásának, egyáltalán részvételének a kérdé­sét is ezeken a tárgyalásokon. Huszár Istvánnak, a HNF elnöké­nek erről az a véleménye, hogy a népfrontnak mindaddig ott a helye a tárgyalóasztalnál, amíg szemernyi remény is mutatkozik arra, hogy befolyást gyakorolhat a dolgok menetére. Asszisztenciá­ra azonban semmiképpen sem óhajtanak vállalkozni! Általánosabb megfogalmazás­ban ugyan, de ugyanerről a gon­dolatkörről Pozsgay Imre elmond­ta: baj lesz, ha tárgyalóasztalnál a felek nem­ képesek legalább ak­kora önmérsékletet tanúsítani, m­int a parlament, amikor elfo­gadta a kerekasztal létezését. Majd hozzátette: ma már nem ar­ra megy a „játék”, hogy az ellen­zék ne féljen, hanem arra, hogy senki ne féljen ebben az ország­ban! Ehhez pedig nem elegendő bizonyos­­járandóságokat csurran­­tani, cseppenteni, együttes garan­ciákra van szükség, amelyek a Btk.-tól a választási törvényen keresztül az alkotmányig komplett egészet alkotnak. Elhangzottak észrevételek a tegnapi tanácskozáson a kormány bizonytalanságára vonatkozóan is. Pozsgay Imre ezzel kapcsolatban nem tagadta a politikai látókör­ben, felkészültség dolgában a kor­mányon belül is meglévő hibá­kat. Hozzátette azonban: ez a kormány nem törölheti le magá­ról, hogy az MSZMP-é, illetve azt, hogy milyen örökséggel bajló­dik. Mindeközben arra is ügyel­nie kell, hogy a választásokhoz viszonylag stabil, kiegyensúlyo­zott helyzetet teremtsen. Továb­bá gondot kell fordítania arra a korántsem utolsó szempontra, hogy mint az államszervezet egyetlen még működő egységeként ne essen szét darabjaira! Az ál­lamminiszter szavaiból azt lehe­tett kiérezni, hogy ez utóbbi cél­kitűzés már önmagában is ko­moly erőfeszítéseket igényel, amennyiben ezt a bizonyos egy­séget lényegében már csak a bü­rokrácia beidegződései tartják össze. (erdélyi) Minden résztvevő egyenrangú Tegnap ülést tartott a Politikai Egyeztető Tárgyalások Jószolgá­lati Bizottsága. A bizottság a har­madik tárgyaló fél kezdeményezé­sére megvitatta a tárgyalófelek egyenjogúságával és egyenrangú­ságával kapcsolatban felmerült problémákat, továbbá a gazdasági tárgyalások gyorsítására vonatko­zó javaslatot. Mindhárom fél ki­jelentette, hogy az előzetes meg­állapodásnak megfelelően egy­mást egyenjogúnak és egyenrangú­nak tekintik, és ennek szelle­mében kívánnak eljárni. Az El­lenzéki Kerekasztal és az MSZMP kijelentette, hogy fon­tosnak tartja a harmadik tárgya­ló fél részvételét a tárgyalások folytatásában. A felek kifejezték szándékukat, hogy egymás állás­pontjait a tárgyalásokon kívüli nyilatkozataikban is tiszteletben tartják. A felek egyöntetű véleménye szerint szükséges, hogy a gazda­sági kérdésekről folyó tárgyalá­sok üteme felgyorsuljon. A fenti nyilatkozat a harmadik tárgyalófél részvételének fontos­ságát is hangsúlyozza. A szak­­szervezetek képviselői ugyanak­kor nincsenek jelen az ülésterem­ben. Mi a véleménye erről Pozs­gay Imrének, az MSZMP tárgya­lóküldöttsége vezetőjének? — Sajnálom a szakszervezetek képviselőinek távolmaradását, hi­szen a békés politikai átmenet szemszögéből is nélkülözhetet­lennek tartom részvételüket az egyeztető munkában. (MTI)

Next