Magyar Hírlap, 1989. szeptember (22. évfolyam, 205-230. szám)

1989-09-07 / 210. szám

, 1989. szeptember 7., csütörtök TUDÓSÍTÁSOK Pénteken ismét nemzeti kerekasztal - Pozsgay Imre válasza Orbán Viktornak Megegyeztek a képviselők számában Tegnapi lapunkban interjú jelent meg Or­bán Viktorral, az Ellenzéki Kerekasztal egyik képviselőjével, aki egyebek között hangot adott azon álláspontjának, miszerint Pozsgay Imre mondjon le a köztársaságielnök-jelölt­­ségről! Tegnap későn este, a háromoldalú egyeztető tárgyalások befejezése után, mun­katársunknak alkalma volt szót váltani Pozs­gay Imrével, aki a következőket mondta: — Az említett nyilatkozatra nem kívánok most reflektálni, mert egész munkámat, fi­gyelmemet és elkötelezettségemet a tárgyaló­­asztalnál elvégzendő ügyekhez kötöttem. Ha ilyen irányú indíttatások nem voltak, a le­hetséges mértékig óvakodtam és tartózkod­tam attól, hogy tárgyalóasztalon kívüli kör­nyezetben intézzem el a tárgyalásra tartozó dolgokat. A tárgyalások lezárta után szívesen állok a Magyar Hírlap rendelkezésére. (Folytatás az 1. oldalról)­zalékát, az egyéni választásoknál — legalább két körzetben — meg­szerezte. Országos listára az a párt kerülhet, amely legalább hét területi lista felállítására képes volt. Az Ellenzéki Kerekasztal állás­pontja változatlanul egyféle meg­oldást tart elfogadhatónak. Esze­rint: csak a pártok állíthatnának listát. Hajlandók viszont tárgyal­ni a társadalmi szervezetek je­löltállítási jogáról is, ám a kor­poratív szisztémát változatlanul nem tartják helyesnek. A pártiként induláshoz az El­lenzéki Kerekasztal két alapfel­tétel teljesítését tartja szükséges­nek: a szervezet jövedelmi viszo­nyainak átvilágítását, illetve a zárt tagság követelményét. Ha mindemellett a vonatkozó jog­szabályi feltételeknek eleget tesz a szervezet, akkor annak elneve­zésétől függetlenül — az EKA szerint — pártként indulhat. A harmadik oldal — Nagy Imre soros szóvivő tolmácsolásában — elfogadhatónak és korrektnek tar­totta az MSZMP előterjesztését. Az EKA javaslatát viszont a to­vábbiakban kívánják értékelni. Az említett feltételeket egyelőre nem biztos, hogy elfogadják a párttá válás kritériumaként, ám jó alapnak tekintik a konszenzus­hoz. Ha viszont a kívánatos meg­egyezés nem születne meg, akkor alternatív törvényjavaslat előter­jesztésében gondolkodnak, amely­ről végső soron a parlamentnek kell majd döntenie. Elhangzott egy észrevétel arra vonatkozóan, hogy a vita alap­vetően a SZOT és a HNF jelölt­állítási joga körül folyik. Huszár István, a HNF elnöke kijelentet­te: ha a népfront úgy dönt, hogy igényt tart a jelölt állítására, ak­kor természetesen aláveti magát a párttörvénynek. Számukra a fő kérdés azonban az, hogy a nép­front nem definiálhatja magát pártként, mert ezzel eredeti ren­deltetéséről mondana le. A szakbizottság javaslatát a felek végül konszenzussal elfo­gadták, a nyitva maradt kérdé­sekről — így a nyilvánosságról, a választási kampányról, az etikai kódexről, valamint a SZOT és a HNF jelöltállítási jogáról — szak­­bizottságok tárgyalnak tovább. A választási­­törvényjvaslat vitája tehát szerencsés konszen­zussal zárult. A párttörvény vi­táját azonban elsősorban az egyet nem értés jellemezte. Az EKA álláspontját Pető Iván (SZDSZ) ismertette. Leszögezte, hogy el­vi álláspontjuk eredetileg is az volt, hogy a munkahelyeken ne működjenek pártszervezetek. Ezt elfogadhatatlannak tartja az EKA, ugyanakkor megértést ta­núsít az MSZMP-­vel szemben, a munkahelyi pártszervezetek fo­kozatos megszüntetésével. Az MSZMP jelenlegi szervezete négy évtized folyamán alakult ki a mai formájában, az ellenzéki kerekasztal tehát nem türelmet­len, és nem követeli, hogy azon­nal szűnjenek meg a munkahelyi alapszervezetek. Elismerik, hogy bizonyos fokozatosságra van szük­ség, álláspontjuk szerint a kivo­nulás fejeződjön be a legközeleb­bi parlamenti választások idő­pontjáig. Addig is, egyetértenek az MSZMP-nek azzal az állásfog­lalásával, hogy a munkahelyi pártszervezetek érdemi, gazdasá­gi, szakmai, személyzeti kérdések­ben ne dönthessenek, munkaidő­ben ne ülésezzenek, s működésük költségeit a pártvagyon, és ne a munkahely finanszírozza. Ezen a ponton lényegileg el­akadt a tárgyalás, az MSZMP ugyanis erre a kompromisszumra nem hajlandó. Nagy Imre (Demisz) a harma­dik oldal nevében azt kérte a tárgyaló felektől, definiálják, ki mit ért munkahelyi pártszerveze­teken, mert úgy látszik, ezt ő nem érti. Nincs mit tenni tehát, vála­szolni kell! Pozsgay szerint a munkahelyi pártszervezet az, amelyik a munkahelyen működik. Pető szerint a válasz benne rej­lik az EKA áláspontjában, mun­kahelyen párt nem működhet, és nem is szerveződhet". Pozsgay államminiszter a leg­utóbbi kerekasztaltárgyalásról adós maradt egy régi kérdéssel, nevezetesen, hogy mi a kormány álláspontja erről a kérdésről, és mi történik akkor, ha ebben nem sikerül a tárgyaló feleknek komp­romisszumra jutni? Az állammi­niszter elmondta, hogy a kormány előterjeszti a párttörvényt, akkor is, ha nem sikerül megegyezésre jutni. Ám az előterjesztésben szerepelni fog, szó szerint az el­lenzéki kerekasztal ellenvélemé­nye, eltérő álláspontja is. Baranyai Tibor (MSZDP) a munkahelyi pártoskodásról a koa­líciós idők utolsó hónapjainak kellemetlen tapasztalatait hozta föl példának. Fejti György ezzel szemben azt mondta, hogy az MSZMP-vel szembeni diszkrimi­nációnak érzi az ellenzéki kerek­asztal követelését. Nyugat-Euró­­pában nem egy helyen működhet­nek pártszervezetek a munkahe­lyeken is, mégpedig komoly konf­liktusok nélkül. Szerinte éppen az esélyegyenlőségét sértené az MSZMP munkahelyi szervezetei­nek megszüntetése. Egyébként sem megalapozott az elképzelés, mert általában „nem szokás til­tani” a munkahelyi pártoskodást. Nem szokás tiltani — válaszolta Tölgyessy Péter (SZDSZ) —, mert általában munkahelyen pártszer­vezet nem szokott működni. Orbán Viktor (Fidesz), két kér­désben fogalmazta meg vélemé­nyét. Vajon nem kell-e attól tar­tani — kérdezte —, hogy szétesik a termelés, ha a pártharcok be­vonulnak a munkahelyre? Hol van a sokat emlegetett esélyegyen­lőség, amikor az MSZMP 40 éve uralja a munkahelyeket, az ellen­zék pedig még meg se vethette a lábát? A vitának ezen a pontján Pozs­gay Imre államminiszter azt mondta, hogy a tárgyalások a békés átmenetet hivatottak bizto­sítani, és ehhez a közjogi formá­kat próbálják megteremteni. A békés átmenet viszont fokozatos­ságot is jelent, azt, hogy egy me­rőben új struktúra nem egy lé­pésben és nem azonnal váltja föl a régi struktúrát. Radikális vál­tozások esetén ugyanis nem a tár­gyalóasztalé a fő szerep. Nemcsak a munkahelyi politizá­lások, de a pártok finanszírozásá­nak kérdése is a tegnapi tárgya­lások neuralgikus pontja volt. Az EKA álláspontját e téren is Pető Iván ismertette. Elmondta, hogy az ellenzéki kerekasztalnak már a kezdet kezdetén az volt az ál­láspontja, hogy külön kell megvi­tatni a pártok működését, szerve­ződését, és külön a finanszírozást a gazdálkodást, a pártvagyon kér­déseit. Ez utóbbi területen a tár­gyaló felek mindössze abban egyeztek meg, hogy a többpárt­rendszer nem kerülhet több pénzbe, és nem lehet drágább a társadalom számára, mint az egy­­pártrendszer. Ebből következnek az EKA követelései és kérdései: az MSZMP az idei költségvetésé­ből mennyit tud átengedni az ellenzéki szervezeteknek? A va­gyon egy részéről, ha lemondana, ne egyoldalúan döntse el, hogy mit enged át, ez tárgyalásokon dőljön el. Mi lesz a történelmi pártok egykor államosított vagyonának sorsa? Kinek számoljon el az MSZMP a vagyonával? Milyen biztosítékot kaphat az ellenzék arra, hogy az MSZMP nem men­ti át vagyonát úgy, hogy a több­pártrendszer körülményei között a társadalom számára már elér­hetetlen legyen? — hangzottak a kérdések. Az MSZMP vagyonának és a pártfinanszírozásnak kérdéseiben a tárgyaló felek álláspontja csak kompromisszumok árán közeled­het egymáshoz. Márpedig, vélte Pető Iván, az EKA néhány kér­désben föladta eredeti követelé­seit. Elfogadja, hogy az MSZMP a fokozatosság jegyében bocsássa a társadalom rendelkezésére va­gyona egy részét. Elfogadja azt is, hogy ne minden társadalmi szer­vezet számoljon el vagyonával, de az MSZMP tegye meg azt. Pozsgay Imre elmondta, hogy a tárgyaló felek megegyeztek ab­ban, hogy a többpártrendszer nem kerülhet több pénzbe, mint az egypártrendszer került. Az MSZMP 2,1 milliárd forintnyi va­gyont a kormány rendelkezésére fog bocsátani. Elmondta továbbá azt is, amit az ellenzék képvise­lői örömmel üdvözöltek, hogy az MSZMP a szabad és demokrati­kus választások után megalaku­ló Országgyűlés előtt hajlandó a vagyonával elszámolni. — Kimondható-e a konszen­zus — tette fel a kérdést az ál­lamminiszter, este negyed kilenc­kor. Nagy Imre, miután ma délután már ki tudja hányadszor pillan­tott az államminiszterre, a kér­désre a harmadik oldal nevében azt válaszolta, hogy a konszenzus kimondható, bár ebben a kérdés­ben a harmadik oldal érdektelen­nek tartja magát. Az EKA nevében ezután újra Pető Iván kért szót. Rámutatott: a konszenzus nem kimondható, mivel nemcsak a pártok finan­szírozása és a pártvagyon ügyé­ben, de a párt munkahelyi je­lenléte miatt sem lehet egyetér­tésre jutni. Sőt — pillantott rá Pető Iván az akkor már fél ki­lencet mutató parlamenti órára —, ugyanebbe a kosárba tartozik a fegyveres erők tisztjeinek párt­funkciója körüli vita is. A nemzeti kerekasztal kényte­len volt tovább tanácskozni. Bu­­dzsákk­a Mátyás, az MSZMP-től megismételte a két nappal koráb­bi álláspontot: az MSZMP nem tartja megoldhatónak az EKA és a harmadik oldal közös javasla­tát, miszerint a fegyveres erők tisztjei ne tölthessenek be párt­­tisztséget. De hát történjen végre valami előrehaladás! Miután az összes addigi kérdést szinte egytől egyig különféle újabb szakértői egyeztetésekre vissza kellett utal­ni, illendő lett volna végre vala­mit felmutatni. Nem az MSZMP, hanem az EKA kért kétperces technikai szünetet. Ez idő alatt félrehúzódva Antall József az MDF-től és Fejti György az MSZMP-től beszélgetett. Utóbbi az MSZMP fegyveres erők ügyi illetékese, előbbi pedig — jólérte­sültek szerint — az MDF remény­beli kormányfőjelöltje.., A szünet eredményes volt. Az EKA újabb kompromisszumos en­gedményt tett. Miután eredetileg a fegyveres erők teljes pártmen­tesítését szorgalmazta, most azt javasolta, hogy a katonák és ha­tárőrök betölthessenek pártalap­­szervezeti vezető tisztséget. Rend­őrökre ez nem vonatkozna. Pozs­gay Imre erre válaszolva kifej­tette, most nem tudnak válaszol­ni, majd a legközelebbi tanácsko­záson ... S bár fertályóra híján este 9 volt, a kerekasztal belevágott az újabb napirendi pontba: az új büntetőeljárási törvénykönyv és a Btk. módosítása kapcsán Orbán Viktor az EKA-tól rosszallásának adott hangot, mivel az albizott­­sági konszenzuussal már decem­ber 1-i hatályba lépésre elfoga­dott katonai büntetőeljárási tör­vénykönyv hatályba lépését az MSZMP jövő év március 1-jéig szeretné kitolni. Márpedig ez sú­lyos jelentőségű kérdés. Hiszen így — Orbán Viktor szerint — előfordulhatna, hogy az akkor esetleg már folyamatban lévő vá­lasztási kampány ideje alatt a ma érvényes büntetőtörvénykezés lenne érvényben. Pozsgay Imre erre reflektálva kifejtette, hogy e kérdést nem tekinti a politikai tárgyalások témájának, s hogy ahhoz semmiféle politikai érdeke nem fűződik az MSZMP-nek. Szabad György az EKA-tól nem restellt replikázni: „Az MSZMP- nek lehet hogy nem, de az el­lenzéki pártoknak viszont komoly az érdekeltsége. A decemberi ha­­tályosulás félelemeloszlató hatású lenne." Ehhez Nagy Imre a har­madik oldal nevében ismét csak annyit tudott hozzátenni, hogy e kérdést a harmadik oldal is szak­mainak tartja... Itt sem volt tehát egyetértés. Az óra kilencet ütött, a nyilvá­nosság ügyeinek megtárgyalására szerdán sem jutott idő. Csak egy bejelentésre futotta, Hankiss Ele­mér az EKA-tól javasolta, hogy a kerekasztal szóltsa fel a tv — a jelek szerint nagy hatalmú — vezetését: a korábbi bizonytalan szeptember közepi ígéret helyett már e hét péntekétől indítsa be műsorát a kerekasztal ügyeiről. Az első téma lehetne a választó­­jogi törvény, vagy a munkahelyi pártszervezetek ügye — javasol­ta. Pozsgay Imre egyetértett, s té­mát is választott: a választójogi törvényt... A nemzeti kerekasztal legköze­lebb péntek délután öt órától ülé­sezik. De mivel a Parlamentben aznap sok program lesz, lehet, hogy az Országos Nőszövetség Népköztársaság úti palotájában. Legalábbis ezzel a konstruktív javaslattal állt elő a Nőszövetség jelenlévő képviselője. Happy end! Még nem. Zárszó után Antall József az MDF-től még tiltakozott az ellen, hogy az MSZMP az összes ellenzéki pártot egy pártházba zsúfolja össze. Az utolsó szót Pozsgay Imre mondta ki: az MSZMP ezt is megfontol­ja... " Erdélyi—Stépán—Lovas Az EKA résztvevőinek egy csoportja az ülés előtt Fotó: Bánkúti András imitt up Húsipari termékek új árai Göcseji sajt kg 88,00 Félegyházi füstölt disz­nósajt kg 88,00 Gyöngyösi disznósajt kg 88,00 Bajai füstölt hússajt­­kg 88,00 Gyöngyösi májas disz­nósajt kg 88,00 Fokhagymás baconszél kg 106,00 Rakott toka kg 106,00 Hot-dog kolbász (csíkos műbélben) kg 110,00 Büfékolbász kg 110,00 Göngyölt császárszalon­na kg 120,00 Marhapépes szalonna­tekercs (gumírozott hálóban) kg 120,00 Betyár szelet kg 120,00 Darabolt nyelvbetétes szalonnatekercs (gu­mírozott hálóban) kg 130,00 Zöldborsós rolád kg 150,00 Dán rolád kg 152,00 Nyelvbetétes szalonna­tekercs (gumírozott hálóban) kg 120,00 KÍMÉLŐ HÚSKÉSZÍTMÉNYEK Kímélő virsli 50%-kal csökkentett nátrium­­tartalommal kg 120,00 Kímélő párizsi kg 120,00 összetétele: — zsírtartalom leg­feljebb 10% — fehérjetartalom legalább 12% — nátriumtartalom legfeljebb 0,3% — magnéziumtarta­­■lom legalább 0,12% Fehérjedús, zsírszegény nyelvfelvágott (TOP- bélben)­­kg 154,00 — fehérjetartalom min. 15% — zsírtartalom max. 12% — víztartalom max. 67% Fehérjedús, zsírszegény Tavasz szelet kg 154,00 (TOP-bélben) — fehérjetartalom min. 17% Fehérjedús, zsírszegény Tavasz szelet kg 154,00 (TOP-bélben) — fehérjetartalom min 17% — zsírtartalom max. 8% Fehérjével dúsított fel­vágott kg 180,00 — fehérjetartalom legalább 25% Zsírszegény, fűszermentes fehér felvágott kg 190,00 — zsírtartalom max. 4% — víztartalom max. 73% Kímélő kenőmájas kg 120,00 összetétele­ — zsírtartalom leg­feljebb 12% — nátriumtartalom legfeljebb 0,3% — magnéziumtartalom 0,12% Kímélő sümegi sonka­­kg 280,00 összetétele — zsírtartalom legfel­jebb 10% — nátriumtartalom legfeljebb 0,3% — magnéziumtartalom 0,08% DIÉTÁS HÚSKÉSZÍTMÉNYEK Diétás virsli kg 120,00 — fehérjetartalom min. 15% — nátriumtartalom max. 0,3% — víztartalom max. 70% Diétás párizsi (TOP)­­,bélben kg 140,00 — zsírtartalom max. 10% — fehérjetartalom min. 15% — nátriumtartalom max. 0,3% — víztartalom­ max. 70% Diétás sótlan krém kg 94,00 — nátriumtartalom max. 0,3% Fehérjehús, zsírszegény májas kg 124,00 — fehérjetartalom min. 18% — zsírtartalom max. 12% — víztartalom max. 64% Diétás sonkás felvágott kg 230,00 Az árjegyzék közlését holnap folytatjuk. Donner szelet vákuum­fóliában kg 106,00 Házi préselt sajt kg 112,00 Különleges ihússajt kg112,00 Gyülkös disznósajt kg120,00 Rakott sertésfejrolád kg120,00 Mágnássajt kg200,00 ÉTKEZÉSI SZALONNAK SÓZOTT: Kernyérszalonna­­kg 36,00 Hátaszalonna kg 44,00 Teaszalonna kg 44,00 Paprikás teaszalonna kg 52,00 Bakonyi betyárszalon­na, paprikás (háta­szalonnából) kg 52,00 füstölt kenyérszalonna kg 46,00 Parasztszalonnna kg 48,00 Csemegeszalonna (háta) kg 64,00 Paprikás csemeg­sza­lonna (háta) kg 66,00 Csemegeszalonna (há­ta) vákuumfóliában kg 72,00 Paprikás csemegesza­lonna (háta) vákuum­fóliában kg 74,00 Borsos csemege sza­lonna (háta) vá­kuumfóliában kg 74,00 Császárszalonna cson­tos kg110,00 Kolozsvári szalonna kg 120,00 Cigányszalonna csá­szárszalonnából kg126,00 Bordázott zalai füstölt oldalszalonna kg126,00 Angolszalonna kg220,00 Táblás császárkaraj kg226,00 Bacon szalonna szele­telt (vákuumfóliába csomagolva) — 0,20 kg-os kg db 29,80 — 0,50 kg-os db 71,20 — 1 kg-os db138,00 Szeletelt császárkaraj (bac-bacon, vákuum­fóliába csomagolva) — 0,20 kg-os db 50,00 — 0,50 kg-os db122,80 Füstölt baconszél db 98,60 FO0­ Tokaszalonna (csécsi) kg 52,00 Fűszeres füstölt-főtt szalonna kg 52,00 Hegyaljai ízesített sza­lonna kg 56,00 Gömöri csípős, paprikás szalonna kg 56,00 Erdélyi szalonna kg 70,00 Göcseji fokhagymás szalonna­­kg 70,00 Császárszalonna (csont nélkül)­­kg 130,00 Fehérvári csíkos sza­lonna kg 130,00 Táblás bacon szalonna kg 150,00 Táblás bacon szalonna vákuumfóli­ában kg 170,00 Darabolt bacon szalon­na vákuumfóliában kg 170,00 SÜLT Sült szalonna (hasa, to­ka) kg 60,00 Bácskai pőre kg 64,00 Sült, bőrös göngyölt szalonna kg 80,00 Sült császárszalonna (csont nélkül) kg 140,00 SZALONNÁS KÉSZÍTMÉNYEK Betétes göngyölt sza­lonna kg 66,00 Vasi szalonnás felvá­gott kg 66,00 Szalonnás felvágott kg 76,00 Szekszárdi fokhagymás felvágott kg 76,00 Somogyi szalonnás fel­vágott kg 80,00 Fokhagymás szelet kg 80,00 Hámori fokhagymás felvágott kg 80,00 Tokatáska kg 90,00 Tisza­­kolbász kg 90,00 Szolnoki fokhagymás felvágott kg 90,00 Császár vagdalt kg 106,00 Paprikás császár vag­dalt kg 106,00 Rakott szalonna kg 120,00 Vadász felvágott kg 106,00 Rakott szelet kg 106,00 Tervpályázati hirdetmény A Budapest—Bécs Világkiállítás Előkészítő Bizottsága, Buda­pest Főváros Tanácsa V. B. és a Közlekedési, Hír­­özlési és Épí­tésügyi Minisztérium országos, nyilvános és titkos tervpályáza­tot hirdet a „BUDAPEST—BÉCS VILÁGKIÁLLÍTÁS 1995 bu­dapesti helyszínének helykijelölési és területrendezési tervpá­lyázata” címmel. A tervpályázat alapvető célja, hogy a kiállítási terület végle­ges kiválasztásához szakmai megalapozást nyújtson. Ezt a cél­kitűzést azáltal kívánja megvalósítani, hogy a pályázók a ki­írásban szereplő 4 helyszín közül a legalkalmasabbnak tartott területi változat kiválasztásával a területben rejlő előnyöket ki­aknázzák és ezáltal bizonyítsák a világkiállításra való alkalmas­ságát. A tervpályázat további célja, hogy a városrendezési terv­­pályázatot követő építészeti tervpályázat kiírásához — a pályázó által kiválasztott területre vonatkozóan — jól hasznosítható részletes rendezési és beépítési javaslat álljon rendelkezésre. A tervpályázati kiírás és mellékletei átvehetők 500,— (ötszáz) Ft helyszíni befizetése ellenében az alábbi címen: — Budapest—Bécs Világkiállítás Előkészítő Bizottsága, Bp. V., Kossuth L. tér 2—4. II. em. 4. ajtó munkanapokon 9—15 óra között. • A beküldés (postára adás) határideje 1989. november 20. (hét­fő) 24 óra.

Next