Magyar Hírlap, 1990. március (23. évfolyam, 51-76. szám)

1990-03-15 / 64. szám

Állatorvosi ló Kisbéren , 8 T" három lel*PUlés szövetkezeti. Akár jó gazda­t­­ aká' t­T 2" rOSSZabb fö'diken ,S •n¡'«'1|nek­ Ráadásul az etel, a bántás és a kisbéri ember szorgos, munkabíró. Nem sajnálja az *ret a h­a/KrraP:dáSrC' Va" Az országos hírű téesz ma­napság Inkább hírhedt, amolyan állatorvosi lelete. Olyan, amelyiken a mezőgazdaság és a szövetkezeti mozgalom minden baja fellelhető. A tagság, a február végi közgyűlésen döntött: véget vetnek a közöskö­­désnek. Legyen, ahogy régen. Étének, Kisbérnek és Hántának újból saját téesze. Pedig lenne más, egyszerűbb megoldás is... Az ellopott ágazat Hárman mennek, beszélgetnek — Kastélyt munkabérért - Válás ezer módra A jéghideg téeszközpontban Malomsoki István főkönyvelőre várni kell. Éppen a kazánt szereli. Ahogy előkerül, nem rejti véle­ményét véka alá a szétválásról: — Én vagyok az ellenzék. Sze­rintem most, év közben botorság szétszedni a gazdaságot, egyrészt mert újabb zárást kellene csinál­ni, ami 50 embert egy hónapra le­köt, másrészt, nagy kínkeservesen kialakítottunk egy számítógépes adatfeldolgozó programot, így a három majdani téesz tevékenysége nyomon követhető lenne, s az év végéig alaposan megrághatnánk, hogyan tovább. Most, ebben a nagy kapkodásban könnyen sú­lyos hibák is becsúszhatnak. Oda a bizalom Bár a nap süt, dermesztő szél fúj a gondozott etel szőlősoron. Az etel „kiválók" szószólója, Sza­bó József ágazatvezető. Testvére présházában segít az orkán bontot­ta tetőt újrarakni. A szél elöl a pincébe húzódunk. Szabó Józsefet kollégái úgy jellemezték: csava­ros eszű, igazáért a végletekig el­megy. Az a fajta fiatal vezető, aki, ha kell, megfejt a tehenet, meg­­körmözi a birkát, de kapálni, metszeni, falat rakni is tud. — Nem szabad ezt a válást húz­ni, halogatni — érvel. — Elveszett a vezetőség iránt a bizalom, s ha egyben marad a téesz az év vé­géig, még több galibát okozhat­nak A kisbéri téesz, amikor elő­ször bajba jutott, bekebelezte a kántart. Három évvel később, 1979-ben, amikor újból sűrűsöd­tek a gondok, élére került a sor. Egy-két évig ment a verkli, az­után az akkori elnök javaslatára, mindenféle, kétes vállalkozásba kezdtünk. Azóta tudjuk mi a vesz­teség, szanálás, tartozás, sorban állás. Most meg az egész vezető­ség belátta felelősségét, lemon­dott, kivéve az elnök, dr. Szentki­rályi Zoltánt. Oda a bizalom. Ed­dig még elment, hogy az eterek, a hántaiak dolgáról Kisbéren döntsenek, de a jövőben nem vi­selhetjük el, hogy nekünk csak a munka neheze jut, és a rossz dön­tések árát azok fizessék, akik dol­goznak. És sorolja érveit. Építőipari melléküzem alakult Budapesten. Máshol a melléktevékenység tart­ja el, vagy legalábbis segíti az alaptevékenységet. Itt pontosan az ellenkező történt, ráadásul meg a földműveseknek kellett a fővá­rosba utazgatni a felvállalt mun­kát befejezni. Történetet mesél egy másik pesti ágazatról, ahol a kempinggarnitúrától az útjelző bolyáig, vagy százféle terméket gyártottak bedolgozórendszerben Azt már a főkönyvelő mondja el, hogy ezt az ágazatot emberestől, munkakönyvestől, raktárostól, fé­lig kész termékektől két nap alatt elcsábították, mondhatnánk azt is ellopták. A 26 millió forintért már két éve pereskedik a téesz, időközben kiderült, ahová szö­kött az ágazat, a Szimmerimg Kis­szövetkezethez, már onnan is to­vább állt a társaság. Ezért való­színű, hogy ez a pénz egyelőre a behajthatatlan követelések rub­rikáját gyarapítja. Vámszabad fapapucs E csődtömeg egy újabb gyöngy­szeme a Santia Kft. Kisbér mel­lett, vámszabad területen, műkö­dik egy magyar—osztrák, fapa­pucsgyártó vállalat. A téesz ed­dig a vállalkozásba csaknem 100 millió forintot pumpált, viszont egy fillért sem látott eddig Rá­adásul meglehetősen zavaros kö­rülmények között, bár a vállalko­zásban a téeszrészvétel 60 százalé­kos, nemrég kizárták a társaság­ból. Az osztrák fél pedig azért nem fizet, mert a beruházás be­fejezetlen, és a szerződésbe fog­lalt infrastruktúra hiányosságai­ért — úthálózat, telex- és tele­fonvonal hiánya — a téeszt teszik felelőssé. — Valóban, ki is a felelős ezért­." — teszi fel a kérdést Szabó Jó­zsef, de a választ is mondja. — Az elnök, aki olyan szerződést írt alá, hogy ilyen megtörténhetett. Azt már én kérdezem, jobb hí­ján tőle, miért szavazott igennel a vezetőség — amelyiknek ő, már­mint Szabó József is tagja — egy ilyen kétes vállalkozás indítása­— A szakértők, a dokumentáció évi 10 milliós nyereséget ígért, miért ne vállalkozhattunk volna? — így a válasz. — Az viszont a mi jogászunk és az, állítólag, szak­értő vezetőnk dolga lett volna, hogy a szerződés betűjét, a kötel­meket megismerjék. Azt megint a főkönyvelő mond­ja, ha a téesz szétválik három részre, vagy egyben marad, így is, úgy is a padlón van. Vagyonuk 220 milliós, tavalyi árbevételük 242 millió forint, eredményük 287 ezer forint, a mérleg szerinti tisz­ta eredmény azonban mínusz 7 millió. Adósságuk 70 millió. Hi­telfelvételre bankgaranciát nem kapnak, pénzügyi tartalékuk nul­la. Például a traktorokba való üzemanyag — ottjártamkor — négy napra lett elegendő. A fő­könyvelő feje éppen amiatt főtt, hogy másnap miből fizessen mun­kabért? Aranytartaléknak Hántán van egy romos Eszterházy-vadász­­kastélyuk. Néhány éve szállodá­nak, kempingnek 30 millióért nem adták, de most nagyon gondolkod­nak, hogy egy érdeklődőnek el­adják-e, aki 5 milliót fizetne azért az épületegyüttesért. Amelyik bolt­íves, másfél méter vastag téglafa­laival, méltóságteljesen úgy is túl­élte az elmúlt négy és fél évtize­det, hogy a falu tégla- és épület­­fa-beszerző helyéül szolgált. Nagy hát a főkönyvelő dilemmája: munkabér, vagy kastély? A hántai Pulai László tehené­szé viszont az, hogy a nagy téesz­­osztozkodásban az eterek — mivel ott sok a hozzáértő — kicsemegéz­hetik a jobb gépeket. Míg a 70 milliós tartozásból csak 20 mil­liót vállalnak magukra Nekik, ahogy Pulai László fogalmaz, nincs bajuk a kisbériekkel Töltik akár egyben is maradhatna a té­esz. Már csak azért is, mert itt, Hantán sok az állat, viszont el­tartásukra kevés a föld Ki van a padlón ? A kívülálló viszont azt nem ér­ti, hogy a bajban miért nem a könnyebbik megoldást választja a tagság? Meneszti a vezetőséget. Hibás döntéseiért még mindig fe­lelősségre vonható a volt elnök, aki korkedvezményes nyugdíjba menekült, és ma az Alföldön ma­gángazdálkodó. A mostani elnök, dr. Szentkirályi Zoltán — igaz szabadságon —, „kéznél van", így hát a közgyűlés felelősségre von­hatja, ha akarja. A szétválás, ahogy ez Szolnok megyében kide­rült, még a gazdag téeszeknél is bonyolult jogi procedúra. Hát még, ahol a tartozáson kell osztozni. Czauner Péter Malomsoki István: Most botor­ság a szétválást erőltetni A szerző felvétele A Duna-hitelkártyára vo­natkozó 1990. március 15-én ér­vényben lévő tiltólista: L 5887 7210 0010 3018 L 5887 7210 0010 4800 L 5887 7210 0010 7209 L 5887 7210 0011 1201 L 5887 7210 0011 4106 L 5887 721« 0013 0300 L 5887 7210 0013 4104 L 5887 7210 0015 0209 L 5887 7210 0015 8301 L 5887 7210 0016 7807 L 5887 7210 0018 3309 L 5887 7210 0019 7408 L 5887 7210 0020 1309 L 5887 7210 0024 4101 Z 5887 7210 0010 5708 Z 5887 7210 0010 7803 Z 5887 7210 0010 7811 Z 5887 7210 0011 1508 Z 5887 7210 0011 8909 Z 5887 7210 0011 8917 Z 5887 7210 0016 3202 Z 5887 7210 0017 9703 Z 5887 7210 0019 6103 Z 5887 7210 0020 2604 Z 5887 7210 0020 4105 Z 5887 7210 0023 1306 Z 5887 7210 0023 6800 Z 5887 7210 0024 0505 Z 5887 7210 0024 0513 Jelmagyarázat: L: Letiltott kártya, kérjük, vegye el a kártya bemutatójá­tól, bankonkhoz történő eljut­tatása esetén 2000,— Ft juta­lomban részesül. Z: Fedezethiány miatt zá­rott kártya, kérjük, hívja fel a Dunabankot, csak banki en­gedéllyel fogadható el a kár­tya. Th­itelt elfogadóhelyek! Tájékoz­tatjuk önöket, hogy a hitelkártya­­rendszer működéséhez szükséges bizonylatokat (kártyabizonylat, összesítése, „B" ajánlott boríték) a Market Kft.-től, írásban lehet megrendelni (Bp., Ilit Budafoki út SI.). A MAGYAR NEMZETI BANK HIVATALOS DEVIZAÁRFOLYAMAI ÉRVÉNYBEN: 1990. MÁRCIUS 15-19. Devizanem Vételi árfolyam Közép 100 egységre Eladási forintban 10 585,91 10 596,51 10 607,11 5017,23 5022,25 5027,27 184,98 185,17 185,36 1002,53 1003,53 1004,53 1629,05 1630,68 1632,31 1136,80 1137,94 1139,08 3411,87 3415,29 3418,71 10 211,25 10 221,47 10 231,69 432,49 432,92 433,35 5605,53 5611,14 5616,75 22 397,29 22 419,71 22 442,13 994,57 995,57 996,57 3841,21 3845,06 3848,91 52,06 52,11 52,16 545,78 546,33 546,88 43,51 43,55 43,59 59,80 59,86 59,92 4320,59 4324,91 4329,23 1063,56 2747,25 6578,09 7834,79 1064,62 2750,00 6584,67 7842,63 1065,68 2752,75 6591,25 7850,47 gol font sztrál dollár Iga frank in korona in márka zncia frank island forint font pán yen (1000) nadai dollár vaiti dinár nrvég korona IZK márka asi líra (1000) sztrák schilling irtugál escudo lanyol peseta ájci frank éd korona ás cl. rubel iA dollár u (közös piac) ! VAL^ZATLANUl AZ TaNUAR 3-I AAsn?R MEof°[eicen VANNAK ÉRVÉNYBEN. _ «Tjimu közleménye szerint hivatalom a az hírlapban! «umm­*t*a*bankszervek helyiségeiben közzétett ilata. ­ Az Alkotmánybíróság eltörölte a kamatadót, mégis: Az IMF megadta a hitelt Alkotmányellenesnek minősí­tette és teljes egészében megsem­misítette a kamatadót az Alkot­mánybíróság. Sólyom László, az Alkotmány­­bíróság elnökhelyettese részlete­sen ismertette a döntés indoko­lásának főbb pontjait. Többek között kiemelte, hogy már maga a kamattörvény meghozatala is alkotmányellenesen történt, mint az országgyűlési képviselők két­harmadának szavazata, azaz a szükséges legkevesebb 252 szava­zat helyett csupán 186-an vok­soltak a törvény bevezetése mel­lett. A Minisztertanács túllépte fel­hatalmazása körét, mert nem a jövedelem igazolásának módját határozta meg, hanem azokat a jövedelemfajtákat is, amelyeket a nettó jövedelem kiszámításához alapul kell venni. Ezzel valójá­ban az adóalanyok körét állapí­totta meg, mégpedig alkotmány­­ellenesen, mert az adóalanyok körére vonatkozóan csakis tör­vényben lehet rendelkezni. Több indítvány arra vonatkozó kérel­met is tartalmazott, hogy az Al­kotmánybíróság a törvényt és végrehajtási rendeletét hatályba lépésük időpontjára visszzamenő­­en, ez év elejére helyezze hatá­lyon kívül. A bíróság azonban erre nem talált kellő okot. Az indoklás ismertetése után dr. Kilényi Géza alkotmánybír­ó külön véleményt jelentett be. Mint mondotta, hogy bár egyet­ért az Alkotmánybíróság meg­semmisítő határozatával, azt ki­fogásolja, hogy nem visszamenő­leges hatállyal lép életbe a meg­semmisítés. Hangsúlyozta, hogy az Alkotmánybíróságot a közhan­gulat nem befolyásolhatja — ténylegesen nem is befolyásolta — döntésének kialakításánál. Őt a különvéleményének a kialakí­tásánál az motiválta, hogy egy alkotmányellenes törvényen ala­puló fizetési kötelezettségnek akár csak ilyen rövid ideig történő fenntartása aligha egyeztethető össze a lakosság igazságérzetével. Az Országos Tervhivatal és a Pénzügyminisztérium államtitká­rai Surányi György és Kunos Pé­ter még az ülés berekesztése előtt a tanácsteremből kivonultak. Surányi György elmondotta, hogy a kamatadó megsemmisíté­se körülbelül évi 6 milliárd fo­rint kiesést okoz a költségvetés­ből. (MTI) A kamatadó alkotmányellenes­ségének kimondását elsőként a Szociáldemokrata Párt kezdemé­nyezte. Borbély Endre alelnök la­punknak elmondta: az Alkot­mánybíróság döntése bebizonyí­totta, hogy a társadalom bizalom­mal fordulhat a jogállamiság e fontos intézményéhez. A törvé­nyek tekintélye a lakosság belá­tásán nyugszik, a kamatadó pedig nem találkozott a társadalom to­leranciájával. Az alelnök kifejtet­te, pártja nevében is reméli, hogy az Alkotmánybíróság a to­vábbiakban még fokozottabban őrködik majd a törvények alkot­mányossági szempontjain. K. M. : Az Alkotmánybíróság tegnap délutáni, a kamatadót eltörlő dön­tése után a magyar kormány tag­jait már nem lehetett a hivata­lukban megtalálni. Nem véletle­nül , hiszen ezzel majdnem egy időben ült össze Washingtonban a Nemzetközi Valutaalap igazga­tótanácsa, hogy döntsön a magyar hitelkérelméről. Mint emlékeze­tes Németh Miklós miniszterel­nök azért fenyegetőzött lemon­dással a szigorú költségvetési ta­­karékosodást akárcsak kismér­tékben lazító engedmények mi­att, mert az sértette volna az IMF-vel kötött előzetes egyezsé­get. Ezek után hívtuk föl Péter­­falvy Pált, aki az MNB-t és per­sze Magyarországot képviseli az IMF-nél és részt vett a budapes­ti idő szerint délután négy óra­kor kezdődő igazgatótanácsi ülé­sen. A döntés hat órakor szüle­tett meg, amiről elsőként lapun­kat tájékoztatták.­­ Az IMF igazgatótanácsa az alkotmánybírósági döntés után is elfogadta a magyar kormány hi­telkérelmét, ami 210 millió dol­láros kölcsönt jelent — mondta Péterfalvy Pál —, ám a vitáról az IMF szabályai szerint nem ad­hatott részletes felvilágosítást. A részletekről azonban igen, a hitel 12 hónapra szól, több részletben lehet fölvenni, amennyiben a kor­mány — bármelyik — teljesíti a decemberben ígért feltételeket. Az első részletet már ebben a hónapban le lehet hívni. A beszél­getést sajnos itt be kellett fejez­nünk, miután Péterfalvy Pál ér­tesíteni akarta a magyar kor­mányt a hivatalos döntésről. A magunk részéről annyit te­szünk hozzá a hírhez: az IMF politikai okokból ismét bizalmat szavazott a leendő kormány gaz­daságpolitikájának. — lakatos — ! Az üzleti életben is meg­jelent a szédelgés. Kont­rolláltassa, igaz-e, amit leendő üzleti partnere állít magáról? Bűnügyi „röntgen" vállalatoknak. Hívja a Referens Információs és Bűnmegelőzési Kft-t, hogy részletezhessük ajánlatunkat. Budapest XI., Bertalan L. u. 26. Telefax: 1664-377. Tel.: 166-4373. S------­Olcsó sütemények boltja: a Nosztalgia Jöjjön a Csányi utca ,3-ba ! Nyitva: keddtől péntekig 10— 18-ig. Szombaton 8-tól 13-ig. A sütemények helyben készülnek. Mézes sütemények. Keleti csemegék. Tejszínes sütemények, torták. Diabetikus sütemények. Kelet-pesti Vendéglátó­­Termelő Kft.

Next