Magyar Hírlap, 1990. november (23. évfolyam, 256-281. szám)

1990-11-01 / 256. szám

II. __ N­_ A IfIAbTAH nmLAP ESEMÉNYEK - TUDÓSÍTÁSOK 1990. november 1., csütörtök 0 Latin-amerikai nagykövetek a Parlamentben Képviselők az együttműködésért A dél-amerikai magyarok között megnőtt az óhaza iránti érdeklődés Parlamenti képviselők egy csoportja latin-amerikai baráti tagozatot alakított. A csoport tegnap az Országházban eszmecserét folytatott ti­zenkét latin-amerikai ország budapesti nagykövetével. Papp Lehel György (MDF) képviselő, a magyar IPU-csoport elnöke, dél-amerikai útja után lapunknak elmondta, sok kinti magyar a végleges hazatele­pülés gondolatával foglalkozik. MH-tudósítás Tizenkét Budapesten akkredi­tált latin-amerikai nagykövet volt a vendége tegnap délelőtt a Parlament Gobelin-termének. Az Országgyűlés Interparlamentáris Uniós(IPU) csoportja Latin­amerikai Baráti Tagozatának a tagjaival ismerkedtek, illetve folytattak eszmecserét. A baráti tagozatot szeptemberben alakí­totta meg kilenc magyar képvi­selő; elnökük Orbán Viktor (Fi­desz), aki tegnap, a nagykövete­ket üdvözölve elmondta: képvise­­lőtársaival együtt egyfajta szel­lemi, kulturális küldetésnek te­kinti a csoport majdani tevé­kenységét. „Ideje, hogy Magyar­­ország túlnézzen Európán, és lássa, hogy hasonló gondolkodá­sú népek élnek a világban tőlünk távolabb is, így Latin-Ameriká­­ban is" — mondta. Latin-Amerika népeinek — és természetesen parlamentjeinek — nagy tapasztalataik vannak ab­ban, hogyan kell az autoritárus diktatúrák után a demokráciát építeni, de tanulhatunk tőlük gazdasági téren is: technológiát éppúgy, mint az adósságválság si­keres kezelését. A baráti csoport természetesen nem helyettesíthe­ti a kormányt — hangsúlyozta Orbán Viktor — de a kapcsolat­­teremtés és -tartás, az informá­ciócsere előmozdítója és fóruma lehet az üzleti, a kulturális és művészeti élet területén éppúgy, mint a parlamentek, illetve bi­zottságaik között. José Pablo Moran Val, a Perui Köztársaság budapesti képviselő­je nagykövettársai nevében is ki­fejtette: országaink hasonló fej­lettségnek és hasonló gondokkal küzdenek, ebből adódik, hogy kö­zös érdekünk a megoldások közös keresése, az együttműködés. A nagykövet szerint ez az együtt­működés kiterjedhet a kétoldalú, nemzeti kapcsolatokon túl olyan globális kérdésekre is, mint az egyetemes demokratikus értékek, az emberi jogok védelme, a kábí­tószer és a terrorizmus elleni harc, a környezeti kérdések stb. Dr. Papp Lehel György (MDF) képviselő, a baráti tagozat alel­­nöke a napokban tért haza Dél- Amerikából. Útja első részében a magyar IPAr csoport elnökeként Uruguayban részt vett az IPU 84. ülésszakán, annak végeztével pe­dig magyar parlamenti küldöttsé­get vezetett Argentínába és Chi­lébe. A képviselő a latin-ameri­kai baráti tagozat ülése után a Magyar Hírlap munkatársának el­mondta : A küldöttség fontosnak tartot­ta, hogy mindhárom dél-amerikai országban találkozzon és esz­mecserét folytasson az ott élő magyarság képviselőivel. Papp Lehel György elmondta, hogy előzetes információi beigazolód­tak: a dél-amerikai magyarok­ban megnőtt az óhaza iránti ér­deklődés és a segíteni akarás szándéka. Elmondták neki: míg hosszú éveken át közömbös vagy idegenkedő és gyanakvó volt a magyar nagykövetségek­kel a kapcsolatuk, addig most azt várják és kívánják, hogy nagykövetségeink legyenek a híd köztük és az óhaza között. A dél-amerikai magyarok is­merik, és nem értették félre An­tall József miniszterelnök kije­lentését a 15 millió magyar kép­viseletéről. Általában meglepően jól tájékozottak itthoni dol­gainkról, ami azért is méltány­landó, mert túlnyomórészt má­­sodik-harmadik-negyedik gene­­rációs magyarokról van szó. Jel­lemző: Argentínában, ahol mint­egy ötvenzer magyar származá­sú állampolgár él, mindössze 4-5 családot tartanak számon 58-as kivándorlóként. A képviselő elmondta: sok olyan idős dél-amerikai magyar­ral találkozott, s még többről hallott, aki a végleges hazatele­pülés gondolatával foglalkozik. Közülük nem kevesen jelentős tőkét is hazatelepítenének, s egyébként is, lépten-nyomon ér­zékelhető a gazdasági segítőszán­dék. A magyar küldöttség meg­beszéléseinek a dél-amerikai magyarok képviselőivel egyik legfontosabb tapasztalata és kö­vetkeztetése éppen az volt, hogy feltétlenül meg kell keresni azo­kat a lehetőségeket, fórumokat, vagy akár magánszemélyeket és vállalkozásokat, akik és amelyek pontos és hiteles képet tudnak adni a kinti magyaroknak az óhazai lehetőségekről. (arató) ­­ Telefonos közvélemény-kutatás az érdekegyeztető ülésről így látták a válságot és az egyezséget (Folytatás az 1. oldalról) Mindez tükröződött az elmúlt na­pok eseménysorozatában, a kiala­kult helyzet sokkhatása alatt az érintettek nehezen találták meg valódi szerepüket, a „helyzethez" idomuló módszereket. A tárgya­lófelek többször is megkérdőj­­­ezték egymás kompetenciáját, cse­lekvőképességét a döntések meg­hozatalában. Minthogy az Érdekegyeztető Tanács ülése az ország nyilvá­nossága előtt zajlott, lehetővé vált, hogy az emberek a megálla­podáson kívül az ahhoz vezető utat , a tárgyalófeleket, illetve a küldöttségek tagjait is megítélték. A kényszerű otthonrekedtség is szerepet játszhatott abban, hogy szinte mindenki figyelemmel kí­sérte a vasárnapi tárgyalásokról szóló tudósításokat. Mint az aláb­bi táblázatból kitűnik, a kor­mányzatnak a közvélemény nagy többségének elégedetlenségével kellett szembenéznie. A tárgyalá­sok során a munkavállalók, illet­ve a munkáltatók élvezték még azok legnagyobb részének a bi­zalmát is, akik egyébként helyte­lenítették az események elfajulá­sát. Táblázatunkban nem tüntet­tük fel külön a munkáltatókról alkotott véleményeket, mivel azok teljesen egybeestek a munkavál­lalók képviselőinek megítélésével. A válság során ugyanis az a fur­csa helyzet állt elő, hogy az álta­lában egymással szemben álló fe­lek ezúttal közös álláspontot kép­viseltek, s a közvélemény több­sége ez utóbbiak véleményét érez­te magáénak. Ugyanakkor a pro­testáló felek megítélése vala­mennyi dimenzió mentén szinte teljesen azonos, ami talán azzal magyarázható, hogy az irántuk megnyilvánuló szimpátia elho­mályosította a differenciáltabb megítélést. Az azonnali megoldást követe­lő krízishelyzet közepette szem­beötlően kevesen látták úgy, hogy a kormány valóban gyors meg­egyezésre törekedne (sokan halo­gató taktikára gyanakodtak). Va­lamelyest árnyalja a képet, hogy még a legtöbben a felelősségérzet jeleit vélték felfedezni a kormány lépései mögött. Az előbbiek fé­nyében ez valószínűleg nem any­­nyira a kormány tárgyalások so­rán tanúsított magatartására vo­natkozik, hanem inkább arra, hogy az emberek egy része tudo­másul veszi a kemény gazdasági tényekből fakadó szükségintézke­déseket. A tárgyalások ideje alatt szer­veződött kormánypárti tüntetés csak igen kevesek rokonszenvét váltotta ki (7%). További 4°0 rész­ben helyeselte, miközben a túl­nyomó többség (82° %) helytelení­tette ezt a megmozdulást. (A kér­dezettek 7%-a nem tudott véle­ményt nyilvánítani.) A tárgyalásban számos politi­kus, közéleti személyiség szere­pelt a széles nyilvánosság előtt. Általában a kérdezettek 80— 90%%-a vállalkozott megítélésük­re. A tárgyalásos megoldást szor­galmazó köztársasági elnök, Göncz Árpád erőfeszítéseit a köz­vélemény nagyra értékelte. A kormány tagjainak tevékenysége kevesek elismerését vívta ki. A megegyezés iránt általános igény tükröződik abban is, hogy a kormány képviselői közül a legnagyobb kompromisszumkész­ségről tanúbizonyságot tevő mi­niszternek, Rabár Ferencnek tu­lajdonított a közvélemény a leg­kevésbé negatív szerepet. A be­tegsége miatt távol levő, de mi­nisztereivel folyamatosan kapcso­latban álló miniszterelnök, Antall József szerepéről viszonylag ke­vesen tudtak véleményt formál­ni (65° d). A táblázatban neve mellett álló semleges érték azon­ban nem azt fejezi ki, hogy az emberek semmilyen szerepet sem tulajdonítanának neki, hanem a megosztott vélemények végül „ki­oltották” egymást. Általában az „ellentábor" képviselői nyerték meg leginkább az embereket. Kö­zülük is kiugróan magasra érté­kelték Palotás Jánosnak, a VOSZ elnökének ténykedését. Biró Lajos Karajánnisz Manolisz „ön szerint milyen szerepet játszottak a válság megoldásában a következő személyek?" (—100 — nagyon negatív, 100 — nagyon pozitív) állagpontszámok (a) (b) (e) Göncz Árpád köztársasági elnök Bod Péter Ákos ipari-, kereskedelmi 44 50 46 miniszter —38 —22 —46 Rabár Ferenc pénzügyminiszter —14 12 —22 Antall József miniszterelnök Forgách Pál, a munkavállalók — 44 —20 szóvivője 60 34 68 Nagy Sándor, szakszervezeti vezető 54 50 60 Horváth Pál, a taxisok képviselője Palotás János, a munkaadók 40 20 52 szóvivője 86 80 90 Orbán István, a tárgyalások elnöke 76 78 76 (a) az összes kérdezett körében (b) azok körében, akik nem helyeselték a fuvarozók demonstrációját (c) azok körében, akik helyeselték a fuvarozók demonstrációját A mezőgazdaságot kiemelten kell kezelni Mielőbbi földtörvényt sürget a tárca A kormány jövő heti ülésén sürgősségi sorrendet állapít meg a par­lamenthez eddig benyújtott törvényjavaslatok között. A földművelés­ügyi tárca szorgalmazni fogja, hogy a szövetkezeti törvény és a föld­­tulajdon rendezéséről szóló törvénytervezet elsőbbséget élvezzen a le­hetőségekhez képest — mondotta Sárossy László, az FM politikai ál­lamtitkára, a Mezőgazdasági Szövetkezetek és Termelők Országos Szö­vetségének (MOSZ) tegnapi, kibővített országos tanácskozásán. Mis-tudósítás A Földművelésügyi Minisztéri­um államtitkára, Sárossy László, határozottan cáfolta azokat a hí­reszteléseket, miszerint az Antall- kormány, a majdani közös piaci tagságért cserébe, valamiféle tit­kolt paktumot kötött volna, amely a magyar mezőgazdaság erőteljes leépítését célozná. Az államtitkár hangoztatta, hogy legutóbbi nyu­gat-európai körútja során, talál­kozva a Közös Piac országainak számos képviselőjével, semmilyen ilyen jellegű kéréssel, feltétellel nem találkozott. Ellenkezőleg — folytatta az ál­lamtitkár — a magyar mezőgaz­daság megkülönböztetett figyel­met kell hogy kapjon. Az ágazat idén is teljesíti az 1,7 milliárd dolláros árbevételt, amire jelen­leg egyik nemzetgazdasági ága­zat sem képes. Éppen ezért a földművelésügyi tárca a jövő évi költségvetés előkészítésénél hatá­rozottan kiáll a mezőgazdaság költségvetési támogatása mellett, hogy a magyar agrártermékek a magasan dotált nyugati termékek­kel szemben továbbra is verseny­­képesek legyenek a világpiacon. Ami a mezőgazdaság piacgazda­ságra történő átalakítását illeti: a tárca a kormányülésen szorgal­mazni fogja, hogy az új szövet­kezeti törvény és a földtulajdon rendezéséről szóló törvényterve­zet együtt, mielőbb kerüljön az Országgyűlés elé. A szövetkezetek átalakításának gazdasági raciona­litása, hogy a termelés a magán­tulajdonon alapuljon. Az osztha­tatlan szövetkezeti tulajdon elve tarthatatlan. Az átállás fontos fázisaként említette, hogy üzleti vagyonértékelésre, és nem könyv szerinti értékelésre lesz szükség, mert így állapíthatók meg a való­ságos gazdasági értékek. A földtulajdon megoldásának kérdésében az államtitkár leszö­gezte, hogy az Alkotmánybíróság határozata új helyzetet teremtett. Jövő héten hétfőn folytatják kon­zultációikat a koalíciós pártok, de szükséges lenne bevonni a mi­előbbi konszenzus kialakítása ér­dekében a többi parlamenti pár­tot is, valamint a mezőgazdaság­ban érintett szervezetek, érdekkép­viseletek valamennyi szakértőjét. Mikó Zoltán, az FM főosztály­­vezetője vázolta az új szövetkezeti törvény körvonalait. Ennek lé­nyege, hogy a tulajdonlás és a rehabilitáció kérdéseit szét kell választani. Csakúgy, mint a ter­mőföld tulajdonjogának és a fel­halmozott vagyonnak a problémá­ját. Megoldás lehet a termőföld tulajdonjogi részarányban törté­nő nevesítése. Ha ez megtörtén­ne, ennek a földtulajdoni rész­aránynak a forgalmát kellene fel­szabadítani. A termőföld tulaj­­donrész­arányának megállapítása kérelem alapján történne, bár erről még viták folynak. Az ily módon megszerzett tulajdonrész­arány egyfajta vagyonadó típusú befizetéssel párosulna, a föld aranykorona értékének arányában. Az így befolyt összeg egyrészt elkülönült pénzalapot képezne a rehaabilitációra, másrészt, az ag­rárgazdaság megsegítésére. A je­lenlévő tsz-elnökök, agrárszakér­tők szimpátiával fogadták az el­képzelést, s mielőbbi agrár­kerek­asztalt sürgettek. — pogány — ,A kormány nem konzultált” Király Béla az SZDSZ-frakcióban . Király Béla független or­szággyűlési képviselő, a Nemzet­őrség volt parancsnoka hétfőn kérte a Szabad Demokraták Szö­vetségét, hogy tagként hozzájuk csatlakozhasson. A legnagyobb ellenzéki párt kérését elfogadta, s a hétfő esti frakcióülésükön már Király Béla részt is vett. Az átlé­pés okairól, körülményeiről Ki­rály Béla nyilatkozatot adott az MTI-nek. „Elvi és szellemi kapcsolataim az SZDSZ és a Fidesz vezetőivel, valamint számos tagjával messze megelőzte e szervezetek párttá alakulását. Ezek a kölcsönös ba­ráti és elvbaráti kapcsolatok öregbedtek hazatérésem után. A Fidesz azzal is megtisztelt, hogy tiszteletbeli tagjává válasz­tott, ezt a viszonyt komolyan to­vább kívánom ápolni. Már az országos választások előtt arról győződtem meg, hogy nemzetünk megújulásának elő­feltétele az összes progresszív erő összefogása nagykoalíciós kor­mány formájában. Erre felhív­tam Antall József figyelmét az országos választások előtt, s az azt követő napon is. Antall József miniszterelnök becsületére válik, hogy mindkét alkalommal hatá­rozottan és őszintén közölte ve­lem: a nagykoalícióra nem haj­landó. A kormány megalakulása u­tn a legtöbb esetben a kormány ja­vaslatára szavaztam, mert a szi­lárd vezetést az előrelépés felté­telének tekintettem. Egyidejűleg azt reméltem, hogy a kormány — a nagykoalíció hiányában — leg­alább konzultálni fog az ellenzék­kel, és a társadalmi szervezetek­kel. Hétről hétre több jelét ta­pasztaltam azonban annak, hogy a kormány elutasítja a társadal­mi vitát. Például a Honvédelmi Bizottságot, amelyben dolgozom, a Honvédelmi Minisztérium több ilyen ajánlatom ellenére sem von­ja bele az úgynevezett „új honvé­delmi doktrína" és az új honvé­delmi törvény kidolgozásába. Ennek az ellenzékkel és a tár­sadalommal való békés konzul­tációnak a teljes elutasítása rob­bantotta ki a múlt hét végi or­szágos válságot. Megdöbbenve vettem tudomásul, hogy a kor­mány még a koalíciós pártok or­szággyűlési frakcióival sem ta­nácskozott a „sokkterápia" beve­zetése előtt. Ami még ennél is megrendítőbb volt számomra az az, hogy a kormány a polgári „engedetlenségi mozgalom" el­fojtására, erőszak alkalmazására is készült. A Szabad Demokraták Szövet­sége — véleményem szerint — a Fi­deszszel összefogva magvát ké­pezheti azoknak az erőknek, ame­lyek kimozdíthatják nemzetünket a mai politikai, gazdasági és bi­zalmi válságból. Ezért kértem a Szabad Demokraták Szövetségét, hogy tagként hozzájuk csatlakoz­hassak. Tisztelt Szerkesztőség! Csengey Dénes képviselő úr október 31-i cikkében említést tesz arról. ..ki­re járt”, hogy magánbeszélgetésben néhány politikai személyiségnek azt mondtam volna, hogy „hagyják abba a zsidósággal és antiszemitizmussal folyó kampányt . . Ezzel kapcsolatban kérném a követ­kezőket közölni: 40 év után először visszatérve Ma­gyarországra, még mielőtt a repülő­gép leszállt volna Ferihegyen, két fo­gadalmat tettem: elkerülöm még az árnyékát is a Magyarország belügyei­­be való beavatkozásnak, és úgyszintén nem kívánok beavatkozni a maradék zsidó közösség belügyeibe. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy — mint minden izraeli nagykö­vet a világ bármely országában — ne kísérném figyelemmel az országban élő zsidóság sorsát, így természetesen az utóbbi időben fellángolt polémiát is az antiszemitizmus kérdésében is. Zsidó szerve­zetek vezetőivel foly­tatott beszélgetéseim során hangot ad­tam annak a véleményemnek, hogy bár az izraeli nagykövet lesz az utol­só, aki tanácsolná, hogy szemet huny­junk az antiszemita jelenségekkel szemben, úgy tartom, hogy a jelenleg folyó viták a magyar sajtó hasábjain már nem használnak, és inkább árta­nak az újonnan született magyar de­mokráciának, és ezen belül minden magyar állampolgárnak, aki zsidónak vallja magát, vagy annak­­tartják. Csupán ennyit mondtam, és nem többet. Shlomo Maron nagykövet A Magyar Hírlap hétfői számában „Híradás” címmel megjelent cikké­­ben Róbert László, a Magyar Újság­írók Országos Szövetségének elnöke­­ként nyilatkozott meg. Ezzel szemben tény az, hogy Róbert László — amint az annak idején nagy nyilvánosságot is kapott — még január 10-én lemondott e tisztségéről, és le­­mondását a MÚOSZ illetékes testüle­­tei elfogadták (úgy, hogy Róbert László az elnökségnek tagja maradt). A „Híradás” megírásakor a szerző te­­­hát nem volt a MUOSZ elnöke, és semmiféle megbízatása sem volt, hogy e minőségben — egyáltalában­ a MUOSZ nevében — nyilatkozzék. 1990. október 31-én Róbert László bejelentette „döntését”, hogy ismét „visszaveszi az elnökséget”. A MUOSZ illetékes ter­ülete megvizsgál­ta ezt a kérést, és egyhangú szava­zással úgy határozott, hogy nem fo­gadja el. Róbert László tehát nem elnöke a MÚOSZ-nak. A MUOSZ ELNÖKSÉGE Nyílt levél Róbert László úrhoz. A , »Magyar Hírlap” 1990. október 39-i számában, a harmadik oldalon, „Híradás” címmel megjelent. Tőkés László televíziónyilatkozatával foglal­­kozó cikke késztetett bennünket e so­rok megírására. Ismerve, és értékelve az Ön régeb­­bi, humánus és korrekt egyházi vo­natkozású riportjait, különösen érthe­tetlen számunkra a cikk hangvétele. Úgy gondoljuk, minden ember el kell ítélje az esetleg mégoly indokolt, va­lós okok alapján foganatosított, tö­megeket sújtó terror minden rafinált vagy durva formáját. Megkülönböztetett joga, sőt, köte­­lessége ez az olyan karizmával ren­­delkező nagy egyéniségeknek, mint Tőkés László. Ezt önnek tudnia kel­lene. Ehelyett ön kétségbe vonja — minden ezirányú információ nélkül a Püspök úr tájékozottágát, megrója mind őt, mind a riportert, mind a Magyar Televíziót, s tévedhetetlen bí­róként szólítja fel utóbbit a „szellemi és személyi következtetések” levoná­sára. Mindezt a sajtószabadság jegyé­­ben, mint az Újságíró Szövetség el­nöke teszi. Ennél is fájdalmasabb azonban, amikor kioktatja Tőkés püspök urat magyarságból, s emlékezteti, hogyan­­is merészel­ő véleményt mondani ho­ni eseményekről, hiszen végül is nem magyar állampolgár. Számunkra érthetetlen és képtelen állítás, hogy egy, történetesen nem magyar állampolgárnak miért ne le­hessen véleménye a hazai esemé­nyekről. Úgy gondoljuk, hogy mind­­azoknak a „nem magyar állampolgá­roknak”, akik szívükön viselik ha­­zánk sorsának az alakulását, hívják őket Teller Edének, Soros György­­nek, vagy Tőkés Lászlónak. joguk véleményüknek hangot adni — még a tévedés jogának a fenntartásával is. Ezért csak hála és tisztelet illeti őket. Mindezt, véleményünk szerint, tehetik az Újságíró Szövetség enge­délye nélkül is. Kedves Róbert László Úr! Úgy gondoljuk, hogy az ominózus három nap eseményei az Ön idegeit is megviselték, s ma talán már nem ugyanazokat a sorokat vetné papír­ra e kérdésben. Egyébként a fentie­­ket nem Tőkés László védelmében tesszük közzé, hiszen nem szorul a védelemre sem tisztánlátás, sem er­­kölcsiség kérdésében. Csupán néhány kérdés tisztázásához szerettünk vol­­na hozzájárulni. 1990. október 31 jén, a reformáció napján. Tisztelettel: Dr. Betléri István, Dr. Gerencsér Fe­renc, Dr. Kisida Elek, Dr. Kukán Fe­renc, Dr. Mászáros László, Dr. Neme­re Gyula, Dr. Tanka Dezső (Tőkés László kezelésében részt vevő fő­­orvosok.) Tisztelt Róbert László! A Magyar Hírlap 1990. október 111-i számában ol­vastam Híradás címmel megjelent írását, s ez késztetett e levél megfo­galmazására. Írásában a betegágyon fekvő Tőkés László püspök urat vonja kérdőre az október végi eseményekkel kapcso­latban tett megnyilatkozásáért. So­raiból kitűnik az események értéke­lése is, azonban én most nem ezzel kívánok vitába szállni, hanem azzal, hogy ön azért szomorú, mert — amint írja —, egy kórházi ágyon fekvő em­ber, aki, sajnos, nem is magyar állam­polgár, mondott kemény ítéletet az eseményekről. Véleményem szerint, egy­ kórházi ágyon fekvő ember éppúgy mondhat tárgyilagos véleményt ilyen esemé­nyekről, mint az az újságíró, aki sze­mélyesen beleütközött a blokádba. Ezen az alapon Antall József minisz­terelnököt is kirekeszthetnénk a hi­telesen szólók sorából, önnek tudnia kellene, hogy a szellem embere még magányosabb pozícióból is tud igaz­­­­ágot mondani, legalábbis a véle­ményalkotás jogát ne vegyük el tőle, és tartsuk tiszteletben azt. Ennél fájóbb pont számomra másik megjegyzése, mely azért kérdőjele­zi meg Tőkés László véleményét, mert nem magyar állampolgár, ön úgy indítja írását, hogy kevés közéle­ti ember van, akit jobban tisztel, mint őt. Ehhez én is csatlakozom. Azonban az ellen nyilvánosan tiltakozom, hogy bárkit, főleg azonban Tőkés Lászlót azért rekesszünk ki valamiféle hely­telenül kreált, országhatárhoz kötött, hitelesen nyilatkozni képes körből, mert nem magyar állampolgár. Ha valaki, akkor ő rászolgált arra, hogy nem csak állampolgára, hanem min­denben nyilatkozható kiemelkedő sze­mélyisége legyen egy, nem csak el­vont módon, hanem valóságosan lé­tező szellemi Magyarországnak. Ha ön egy ilyen, határoktól függet­len szellemi magyar közösség létét nem fogadja el, ne tegye, de ha igen, akkor, kérem, hogy kövesse meg Tő­kés Lászlót, ha nem másért, ezért az egy mondatáért. Kérem ezt valameny­­nyi, határainkon kívül élő „nem ma­­­gyar állampolgár” miatt, akiket ön ezzel a megkülönböztetéssel megsér­tett. Kérem továbbá, hogy tartsa tisz­teletben, és gondolkozzon el Tőkét László véleményén, ne tartsa azt ma­nipuláltnak — ami szintén sértés —, ha valóban úgy tiszteli őt, ahogy cik­kében írta. Tisztelettel: Csépe Béla, a Kereszténydemokrata Néppárt országgyűlési képviselője Hozzászólások cikkeinkhez * Az áremelés csupán rémhír Lóg a levegőben a húsáremelés, de ebben a gazdasági helyzetben na­gyon megfontolandó, még ha mindenki azt mondja: lényegében elke­rülhetetlen — nyilatkozta a Népszavában Kapuvári József, a Húsipari Dolgozók Szakszervezetének titkára. Így áll-e a helyzet? — jártuk kör­­be az illetékeseket. Mi­-információ Böjti Zoltán, a Földművelésügyi Minisztérium főosztályának veze­tője: — A minisztérium árkérdé­sekkel nem foglalkozik, tekintet­tel arra, hogy a húsárak a sza­badáras kategóriába tartoznak. Mindez persze nem jelenti azt, hogy a minisztériumnak ne lenne véleménye. Egy idei húsáremelést hivatalból sem támogatnánk, egész egyszerűen azért, mert nem megalapozott. Mint ahogy azok a híresztelések is alaptalannak bi­zonyultak, hogy húshiányra kell számítani. A statisztikai adatok nem igazolják, hogy a kelleténél jóval nagyobb mértékben került sor az állatállomány kivágására — még anyakocák esetében sem. A korábbi exportpiacok beszűkü­lése következtében is bőven ren­delkezünk húskészlettel. Mike Imre, a Húsipari Egyesü­lés igazgatója: — A tizenkilenc­ből hozzánk tartozó tizenhét hús­ipari vállalat egyike sem akarja belföldön az idén az árakat emel­ni. Tény, a támogatások megszűn­tek, a dollárszorzó megváltozott, de ez az exportot érinti, semmi köze a belföldi ellátáshoz. Telje­sen felesleges ilyen hírekkel irri­tálni a lakosságot. Az más kér­dés, hogy a termelők, a megnö­vekedett takarmányárak miatt meddig bírják tartani termelési kedvüket. P.S. A mai kormányülés napirendjén A kormányülés mai napirend­jén elsőként előterjesztést hall­gatnak meg a Minisztertanács tag­jai az 1956-os népfelkeléssel ösz­­szefüggésben elítéltek munkavi­szonyának és társadalombiztosítá­si helyzetének rendszeréről. Ezt követően a koncessziós rendszer szabályozásának elveiről, vala­mint a pénz- és hitelpolitikai el­vek végrehajtásáról tárgyalnak, s az 1991. évi költségvetés összeál­lításának néhány kérdéséről. A napirendi pontok között szerepel továbbá az államháztartási tör­vény és a lakáscélú hitelek ka­matainak a megvitatása, valamint a gépjárművek üzembentartójá­­nk kötelező felelősségbiztosítási rendszerének korszerűsítése. Elő­terjesztést hallgatnak meg ezt kö­vetően a belföldi hivatalos kikül­detéssel összefüggő napidíjátalány növeléséről és a tököli repülőtér mellett létesítendő bázisról. Szin­tén a napirendi pontok között sze­repel az állami felsőoktatási in­tézmények nappali tagozatán ta­nulók juttatásának emelése és a tudományos kutatók, oktatók, pe­dagógusok, a művészetek terüle­tén alkotók rehabilitációja is.­ ­I.­ Emelkednek az energiaárak (Folytatós az 1. oldalról) nagy számok mutatna­k. Hatásuk a fogyasztói árszintre — 1990-re — a következők (százalékosan): Mint Lakatos József rámutatott, a fuvarozók valóban nem fogják tudni továbbhárítani a többlet­­költségeket. Továbbá a téli idő­szakban az energiaigényes mező­­gazdasági termelés minimális, így az elkövetkező két hónapban az energiaáremelés nem játszhat ár­felhajtó szerepet. A jövő év elejé­től viszont jelentősen érezteti majd hatását. A benzináremelés hatása köz­vetlenül érinti a fogyasztókat: novemberre várhatóan 3-3,5 szá­zalékos lesz. Természetesen a vi­lágpolitikai helyzet változása je­lentősen befolyásolhatja a hazai árindexet is. Nagy Ildikó

Next