Magyar Hírlap, 1991. július (24. évfolyam, 165-178. szám)

1991-07-22 / 170. szám

1991. július 22., hétfő Remélnünk kell, hogy elmúltak azok az idők, ami­kor a politikai akaratnyilvánításnak nem volt más te­re ebben az országban, csak a temető, s a politikai megszólalásra nem nyílt más alkalom, csak a nemzet halottainak búcsúztatása. Donáth Ferenc ravatalá­nál mégis politikáról kell beszélnünk, mert ez volt barátunk életének meghatározó szenvedélye. Politi­kán nem a kormányzás mesterségét értve, hanem so­ha véget nem érő küzdelmet azért, hogy a kormány­zottak kezükbe vehessék sorsuk irányítását. Donáth Ferenc pályájá­nak csúcspontja az 1956-os esztendő, erről a magaslat­ról láthatjuk be a megelőző s a későbbi stációkat. Az október 23-ának éjszakáján kirobbanó felkelés, akár­csak az egész kormányzó pártot, sőt, magát a felkelt népet is, készületlenül éri. Mégis, pontosan tudja, ki­vel kell közösséget vállal­nia. Azt kívánja, hogy pártja ismerje el a felkelést a magyar nép jogos megmozdulásának, s tegye magá­évá az utca fő követeléseit: függetlenség és egyenjo­gúság az ország külső viszonyaiban, a dolgozók ön­­kormányzata a munkahelyeken és a közigazgatásban, képviseleti demokrácia az államvezetésben. A 23-a utáni napokban szakít az MDF központi vezetőségé­vel, mert az ellenforradalmi lázadásnak minősíti a népfelkelést. Az MDP feloszlatása után már a forra­dalmi jelszavakkal azonosuló új párt vezetésében van, de elégedetlen az MSZMP alapító nyilatkozatá­val is: azt szeretné, ha a kommunisták az Egyetemi Forradalmi Diákbizottság, az Értelmiség Forradal­mi Bizottsága s a többi alulról létrejött, szocialista irányzatú ősszerv szövetségeként szerveznék újjá a soraikat. Mint annyian mások, ő is napról napra, óráról órára fejlődik, együtt a forradalommal. Október-no­vemberi döntéseit azonban nem valamiféle hirtelen, előzmények nélküli konverzió sugallja. Donáth Fe­renc ahhoz a kommunista értelmiségi nemzedékhez tartozik, amelynek alakító politikai tapasztalata a Komintern VII. kongresszusán meghirdetett antifa­siszta népfront. Fiatal emberként a magyarság meg­mentésének ügyét, a földre éhes parasztság ügyét, a politikai demokrácia ügyét vállaló kommunista párt katonájának tudja magát. Azonban ne feledjük: a népfrontpolitika nem alulról fölfelé hódította meg a magyar kommunista mozgalmat. Leglelkesebb hívei is zokszó nélkül alávetették magukat a pártvezetés utasításainak, így történhetett meg, hogy Donáth Fe­renc és társai, a márciusi­ frontos kommunisták, 1945 után nem szegültek szembe Rákosiék szalámi­taktikájával, hogy fegyelmezetten közreműködtek a hatalmi gépezet létrehozásában, amely azután őket magukat is legázolta. Hamis volna a tiszteletadás, ha a gyász órájában hallgatnánk barátunk életének e komor szakaszáról. S épp a legfontosabbat nem tud­nánk kimondani. Mert Donáth Ferenc testi és lelki gyötrelmek árán váltotta meg a tanulságot, amit mi már készen kaptunk az ő nemzedékétől: nincs olyan eszme, amelynek szolgálatában elhallgattathatnánk szuverén lelkiismeretünket, nincs olyan párt, amely joggal helyezhetné magát a mindenkire kötelező tör­vények fölébe. Amikor Rákosi börtönéből kiszabadult, még kom­munista volt, de már nem ugyanolyan, mint a letar­tóztatása előtt. S így szó sem lehetett róla, hogy az 1956-os népfölkelés elfogadását utólag taktikai ma­nőverré minősítse vissza. Lett volna módja elkerülni az újabb bebörtönöztetést. Nem élt a lehetőséggel. Egy idő után visszatérhetett volna a hivatalos köz­életbe. Nem tette. Ő, akit a politikai szenvedély élte­tett, inkább visszavonult a politikától, semhogy 1956 hagyományával szembekerüljön. Csak a 70-es évek utolsó harmadában gondol is­mét politikai szerepvállalásra, amikor egy újfajta, független nyilvánosság szerveződni kezd. 1977 janu­árjában aláírja a Charta 77-nek küldött üzenetet. 1982. augusztus 30-án ott van a Bem-szobornál. 1983-ban egyik kezdeményezője a Duray Miklós sza­­badonbocsátását követelő nyilatkozatnak. 1984-ben a vízlépcső megépítése elleni felhívás kibocsátói kö­zött találjuk, 1985-ben a népszavazást kérők kö­zött. Legjelentősebb tet­teiként azonban a Bibó Emlékkönyv szerkesztő­­bizottságának vezetését, s a Monori Tanácskozás megszervezését kell em­lítenünk. Ami mindjárt arra figyelmeztet ben­nünket, hogy életének utolsó éveiben Donáth Ferenc nem egy bizonyos politikai csoport vezér­alakja volt. Rendkívüli tekintélyét egy más, egészen egyedülálló feladatra mozgósította: a különböző mozgalmak és áramlatok, s a maguk útját járó egyé­nek közötti közvetítésre, kapcsolatteremtésre. A leg­sürgetőbbnek azt tartotta, hogy létrejöjjön a párbe­széd az ország ébredező demokratikus erői között. Ezzel is egy olyan hagyományt vitt tovább, ame­lyet történelmünkben az 1956-os év foglalt össze. Azt a gondolatot ugyanis, hogy a demokráciáért, a nem­zeti megmaradásért és az ország gazdasági fölemel­kedéséért vívott küzdelem nem választható szét. Nem lehetséges demokratikus mozgalom, amely nem vál­lalja a magyarság gondjait, nem lehetséges nemzeti megújulás, amely nem vállalja a demokrácia ügyét, és nem lehetséges hatékonyan működő gazdaság egy olyan politikai környezetben, amely se nem demok­ratikus, se nem nemzeti. Ennek a makacs kitartással képviselt gondolatnak, s nem csupán Donáth Ferenc személyes tekintélyének, bölcs tapintatának és komp­­romisszumkedvelő alkatának tudható be barátunk nem mindennapos képessége, hogy kapcsolódási pontokat teremtsen a népi mozgalom és az emberi jo­gi ellenzék, s kissé távolabb a radikális gazdasági re­formerek között. Azt hiszem, élete alkonyán elégedett ember volt. Nem remélhette ugyan, hogy megvalósulni látja fér­fikara eszményeit, de nem is volt arra kárhoztatva, hogy a múlt emlékét ápolja a távoli jövő számára. Valamit elindított, s ezzel a meghosszabbítással leke­rekítette a maga életművét. Szeretném mindig annak a boldog embernek látni, aki a Monori Tanácskozás zárszavának elmondása után volt, kevéssel azelőtt, hogy a végzetes betegség ledöntötte a lábáról. Ezekben a napokban azt mondta róla valaki: úgy élt közöttünk, mint a pátriárka szerteágazó nagycsa­ládja közepén. Való igaz, mindannyiunkkal törődött, nemcsak nyilvános cselekedeteinket tartotta számon, de magánéleti gondjainkat és örömeinket is; még fia­­ink-lányaink gyermekbetegségeit is a szívére vette. Nehéz lesz nélküle, hogy nem járulhatunk többé hoz­zá okos tanácsért, szeretetteljes bíztatásért. S kétsze­resen nehéz lesz, mert nemcsak a betölthetetlen űrt hagyta maga után, hanem egy feladatot is. Most kell elválnia, megmarad-e nélküle is az a vitázó, de köl­csönös türelmen és megértésen nyugvó kapcsolat, amely az ő személyéhez kötődve kezdett kialakulni a demokratikus szellemű magyar értelmiség különböző irányzatai között. Ha megmarad, atyai barátunknak valóban sikerült beteljesítenie politikai életútját. Nyugodjék békében. (Elhangzott 1986. július 29-én, a Farkasréti teme­tőben, Donáth Ferenc ravatalánál.) C­­I­T / Kis János: Barátaim! Idősebb Donáth Ferenc a ma már legendás Rakpart Klubban, 1984. október 19-én, ahol — többek között — a bős—nagymarosi vízlépcsőrendszerről is nyíltszíni viták folytak. Aznap Donáth — kérdésekre válaszolva — 1956-ról is beszélt... FOTÓ: ARCHÍV Öt éve temették Donáth Ferencet, aki a 30-as évektől a 80-as évekig, azaz majd ötven éven át a magyar belpolitika egyik — s néha nem is szürke — eminenciása volt. Emléke, munkássága körül manapság méltatlan csend honol. De vajon miért? Összeállításunk választ adhat a kérdésre. Kis János öt éve elmondott gyászbeszéde azóta is időtálló politikai elemzésnek, s egyben sajnálatosan beigazolódott jövőlátásnak bizonyul. Ifjabb Donáth Ferenc is megszólal Nem annak kapcsán, hogy a sírnál e hét pénteken a TIB által szervezett emlékünnepség lesz. Inkább édesapja szellemi hagyatékáról beszél; arról, hogy a mai aktuálpolitika fényében lehet-e eme szellemi hagyaték továbbélésére gondolni... « FÓKUSZ MAGYAR HÍRLAP Halmai Gábor Göncz Árpád jogállásáról A köztársasági elnök kifejezi a nemzeti egységet Folytatás az 1. oldalról — Menjünk tovább a vitás he­lyeken... — Kezdjük azzal, hogy az el­nöknek mi az alkotmányos státusa! Erre nézve nem sok kádenciát nyújt az alkotmány: „A köztársa­sági elnök kifejezi a nemzeti egy­séget és őrködik az államszervezet demokratikus működése felett.” Nem tudnám megmondani, hogy mit jelent az államszervezet de­mokratikus működése feletti őrkö­dés. Bár mostanában az elnök ha­táskörét mintha egyfajta alkotmá­nyossági, törvényességi felügyeleti funkcióként értékelnék. Az alkot­mány megfogalmazása olyasmit sugall, hogy a köztársasági elnök egyfajta kiegyensúlyozója a hatal­mi ágaknak. Ez a megfogalmazás, az elnök hatáskörének szabályozá­sa engem leginkább a semleges ál­lamfői hatalommal kapcsolatos te­óriára emlékeztet: az államfő sem­leges voltában sem nem a törvény­­hozás, sem nem a végrehajtás ha­talmi ágához tartozó intézmény, hanem a kettő között valamiféle balanszírozó szerepet tölt be. Ná­lunk az elnök semmiképpen nem feje a végrehajtó hatalomnak, de még csak nem is része. Az elnök szoros kapcsolatát a végrehajtó ha­talommal a 46. évi I. törvényben az jellemezte, hogy ott az elnök min­den cselekedete miniszteri ellen­­jegyzéshez volt kötve, nem volt olyan hatásköre, amelyet önállóan gyakorolhatott volna. Ma viszont az alkotmány ismeri az ellenjegy­zéshez kötött elnöki hatásköröket, de nem minden hatásköre ilyen az elnöknek. Ellenjegyzéshez kötöt­tek a legfontosabb kinevezések: tá­bornokok, államtitkárok kinevezé­se, a hatáskörbe tartozó nemzetkö­zi szerződések, a követküldések és fogadások. — S mi nem kötött ellenjegyzés­hez? — Elég sok fontos hatáskör. Az Alkotmány azokat nevesíti, ame­lyek ellenjegyzéshez kötöttek. Az összes többi — értelemszerűen — nem ellenjegyzéshez kötött. Ilyen például, s ez a legfontosabb, a had­sereg főparancsnoklása. Ez azt a benyomást erősíti, hogy az elnöki hatáskör szabályozásánál valamifé­le érdemi hatáskörre azért mégis­csak gondoltak... Mert, ha csak va­lamilyen protokolláris funkcióra gondoltak volna, akkor ellenjegy­zéshez kötötték volna ezt is. Nem kötött ellenjegyzéshez például a Legfelsőbb Bíróság elnökének, vagy a Legfőbb Ügyésznek a jelö­lése sem. — Az ellenjegyzés mit jelent: azt, hogy az elnök stempliütögető, avagy azt, hogy ő az első számú megfontoló, s az ellenjegyzőé csak a részfelelősség? — Azt jelenti, hogy a politikai felelősséget az ellenjegyző vállalja. De arról szó sincs, hogy az elnök­nek kötelező lenne aláírni. A kine­vezési hatáskör természetszerűen azt jelenti, hogy a kinevezőnek, az­az az elnöknek, mindenkor jogá­ban áll a kinevezést nem aláírni. — Menjünk tovább az elnöki hatáskörökön! — A miniszterelnök személyére a köztársasági elnök tesz javasla­tot, s ennek alapján a parlament választja meg. — S mi a helyzet a miniszterel­nök menesztése körül? Azt is kez­deményezheti az elnök? — Természetesen. De a magyar elnök alkotmányjogi autonómiája a miniszterelnök kapcsán csak lát­szólagos. Hiszen akárkit nem jelöl­het. — De ez szövegszerűen nincsen az alkotmányban megfogalmazva... — Nincsen. Ez politológiai kér­dés. Az elnöknek egyetlen lehető­sége van: a parlament feloszlatásá­ra vonatkozó jogköre. De ezzel is csak akkor élhet, ha egy éven belül négyszer konstruktív bizalmatlan­ságot szavaz a kormánnyal szem­ben a parlament. Nem elégséges a kormányt megbuktatni; ahhoz, hogy a kormány megbukottnak le­gyen tekinthető, új miniszterelnö­köt kell állítani, s a bizalmatlansági szavazás egyben az új miniszterel­nök megválasztását is jelenti. A parlament feloszlatására vonatkozó másik elnöki lehetőség, ha új mi­niszterelnök-jelöltet állít, s azt a parlament 40 napon belül nem sza­vazza meg. Van olyan hatásköre is az elnöknek, amely a hadi-, illetve rendkívüli állapotra vonatkozik. De ez is rendkívül korlátozott: csak akkor élhet velük az elnök, ha az Országgyűlés akadályoztatva van, s ezt a kormányfő, a Ház elnö­ke és az Alkotmánybíróság elnöke együttesen állapítja meg. Az alkot­mány két lehetőséget ismer arra, hogy az elnök megtagadja a parla­ment által már elfogadott törvé­nyek kihirdetését: ha alkotmányos­­sági aggályok merülnek fel, akkor az Alkotmánybírósághoz fordul­hat. Egyéb, nem alkotmányossági aggályokra hivatkozva is megvé­tózhatja a törvényt és visszaküld­­heti a T. Háznak. Az viszont meg­teheti, hogy egy betűt sem változ­tatva újra elfogadja ugyanazt a tör­vényt, s másodjára már köteles azt kihirdetni az elnök. — Mit lehet tenni az elnöki jog­kör körüli viták megszüntetéséért? — Azt gondolom, hogy egy új alkotmány lehet e gondok kiküszö­bölésének az útja! De azt veszem észre, hogy azok a politikai erők, amelyek az új alkotmány szüksé­gességéről beszélnek, valójában nem törekszenek most új alkot­mányra. Pedig nem hiszem, hogy egy új alkotmány megalkotása több évet venne igénybe. Ez politi­kai elhatározás dolga. Vannak tu­dományosan megalapozott, kész alkotmánytervezetek. — Ha netán mégis alkotmány­­módosítást szorgalmaznának, ak­kor mi várható? — Ez kétharmados többséget igénylő döntés. Nem is a jelen lé­vő, hanem az összes képviselő két­harmadát. Ami teljes konszenzust tételezne fel... • Lovas Zoltán Halmai Gábor FOTÓ FEJÉR ZSUZSA ­ Ifjabb Donáth: a szellemi hagyatékot az SZDSZ képviseli A ma­ visszaköszönő­ hatalomkoncentráció — Öt éve hunyt el édesapja, Donáth Ferenc, aki híd­ember volt a népies és az urbánus ellenzéki irányzatok között. Ön szerint mi­ben áll szellemi hagyatékának lé­nyege? — Édesapám alapvető problé­mája a hatalom kontrollálásának kérdése volt. Attól kezdve, hogy Kádár börtönéből kiszabadult, s el­kezdett a világháború utáni föld­osztás időszakával foglalkozni, az 1944—1945-ös magyar népi moz­galmakkal kapcsolatban egy olyan döntő felismerésre jutott, amelyik haláláig végigkísérte. 1964-ben írott könyvében még csak a 44-es népmozgalmak kapcsán tárgyalja a magyar parasztság közvetlen de­mokratikus igényét. A mű nyomán kibontakozott, érthetően zártkörű vitában mindenki áthallotta 56-ot. Hiszen, amikor rákérdeztek, édes­apám megvallotta, hogy a könyv­ben a munkástanácsokról is szó volt... S később, a Bibó-emlékkötetbe írt tanulmánya már szoros össze­függésben említi a 44-es népmoz­galmat és az 56-os munkástanácso­kat. Szellemi hagyatéka tehát első­sorban az, hogy a képviseleti de­mokráciának és a közvetlen de­mokráciának egymást ki kell egé­szítenie, s ez biztosíthatja a hatalom kontrollját, ami számára azt jelentette, hogy az emberek maguk alakítják saját sorsukat. — Donáth Ferenc így volt népi­es gondolkodó? — Igen, ezen a gondolati vona­lon. 1937-ben, a Kelet Népében, azaz Szabó Pál lapjában megjelent írásában már elkezdett foglalkozni az akkori magyar parasztság szer­kezeti alakulásával, azzal, hogyan alakult ki a jobbágyságból a Horthy-korszakra jellemző falusi társadalmi szerkezet. Szabó Pállal, Veres Péterrel, Erdei Ferenccel így kötődött, ami a népi-nemzeti gon­dolat megvalósulását illeti. Azt lát­ta, hogy 19-ben, és 45-ben a falu­bizottságok kézbe vették saját sor­suk alakítását. A Rákosi-rendszer­­rel kapcsolatos kritikájának közép­ponti eleme is az volt, hogy hallat­lan méretű hatalomkoncentráció történt, a privát élet minden terü­letébe beleszólt a hatalom. Úgy hi­szem, hogy a népi-nemzeti hagya­ték ennyit jelent, hogy a lakossági szervek között a hatalom megosz­tódjék, s az ország vezetésének le­gitimációját valóban az biztosítsa, hogy ezek a hatalommal bíró szer­vek alulról szerveződöttek. — Amit most megfogalmazott, annak igencsak aktuálpolitikai csengése van... — Azt látom, hogy miközben Magyarországon a Magyar Demok­rata Fórum egy nemzeti-népi ideo­lógiát vall, aközben hatalomkon­centráció folyik, amelynek az aktu­ális jegyei a privatizáció lelassítá­sától kezdve az önkormányzatok vagyonán és hatáskörén keresztül rengeteg módon megjelennek. Itt egy olyanfajta hatalomkoncentráció van, amelyik visszaköszön. Olyan, amilyet a rendszerváltás előtt na­gyon „jól” megtapasztaltunk, meg­éltünk. Ez nem az a hagyaték, ame­lyet édesapám hagyott. — Melyik politikai erő lenne ön szerint édesapja szellemi hagyaté­kának igaz letéteményese? — A liberális oldal, amelyik az SZDSZ körül csoportosuló szemé­lyeket jelenti. — Nincs itt ellentmondás? — De van, megmagyarázom, miért tartom sokkal közelebb álló­nak a szellemi hagyatékhoz az SZDSZ-t, még ha az egy képvise­leti demokrácián nyugvó kapitalis­ta Magyarországot hirdet is. 56 ta­nulsága Donáth Ferenc számára az volt, hogy messzemenőleg tiszte­letben kívánta tartani a nemzet igé­nyeit. S nem megfordítva. Nem egy szentesítő eszméhez kívánta a nemzetet szabni, hanem a nemzet felemelkedését kívánta. Emiatt csatlakozott a 30-as években a munkásmozgalomhoz is, mert ak­kor úgy látta, hogy e felemelkedés­hez az a mozgalom segíti az orszá­got. Ma vannak ellentmondások édesapám szellemi hagyatéka és a liberális gondolkodók között, de ez kisebb jelentőségű. A lényeg: a ha­talom kontrollálása azt igényli, hogy ne legyen hatalomkoncentrá­­ció, hogy a közvetlen lakossági szervek megfelelő hatáskörrel, tő­kével rendelkezzenek. S döntő mó­don itt látom azt, hogy az ő szelle­miségének a hordozói sokkal in­kább a szabaddemokraták. Az MDF népies csoportja ma már nemcsak Donáth Ferenc szel­lemi hagyatékától, hanem a Veres Péter, Erdei Ferenc és az egész né­pies mozgalom hagytékától is ide­gen. L. Z. S.

Next