Magyar Hírlap, 1991. november (24. évfolyam, 269-281. szám)
1991-11-29 / 280. szám
II „Elég csak félrepillantani, s már másé a szerep.” Láthatatlan miniszterek MAGYARORSZÁG egyik furcsasága vezetőinek láthatatlansága. Ez a jelenség a tavaszi visegrádi csúcstalálkozó után volt talán a legnyilvánvalóbb, melyen Antall úr meghívására a cseh és a lengyel vezetők is részt vettek. A Newsweek a következő aláírással közölt egy képet a találkozóról: „Walesa és Havel Budapesten.” Eddig semmi probléma, hacsak az nem, hogy Antall úr közvetlenül mellettük állt a képen, és nem volt megnevezve. De a magazin legalább nem tetézte a dolgot azzal, hogy zárójelben utalt volna valami „biztonsági személy jelenlétére” a képaláírásban. Ez valahogy nem rendjén való. Antall úr messze kiemelkedik a magyar politikai élet szereplői közül, és bár néhányan vitatják, országát jobb karban tartja, mint északi szomszédai. Ami azonban az egykori könyvtárosból hiányzik, és melyen már nem tud változtatni, az egyfajta karizma, melyet a kommunistákkal való nyílt konfrontáció — némi letartóztatással fűszerezve — kölcsönzött volna neki. Ennél nehezebb megmagyarázni viszont, hogy miért nincs Magyarországnak olyan kiemelkedő gazdasági minisztere, mint Václav Klaus Csehszlovákiában, vagy Leszek Balcerowicz Lengyelországban. Az egyik ok talán, hogy Antall úr olyan „fa”, melynek árnyékában semmi sem nő. Hozzáértő politikusként kényesen ügyel arra, hogy megfelelő egyensúlyt tartson fenn miniszterei között, és gondot fordít arra is, hogy egyikük se nőjön túl a pozícióján, vagy nőjön fel az övéhez. Egy munkatársa azt mondja, hogy Kádár Bélát, a nemzetközi gazdasági kapcsolatok miniszterét és intellektuális küzdőfelét azért tartja a kabinetben, hogy szemmel tartsa a domináns liberálisokat. És amikor Kupa Mihály pénzügyminiszter hatásköri túllépésre ragadtatja magát, Antall úr gazdasági minisztereiről beszél — így, többes számban —, hogy a helyére tegye, mondják a megfigyelők. Antall úrnak kapóra jön „tojástáncában”, hogy Magyarországon annyi a közgazdász, mint Ausztráliában a juh, többen vannak, mint a civil népesség. Ebből a széles választékból a miniszterelnök gazdasági szemléletek és ellenvélemények figyelemre méltó sokféleségét tömörítette csapatába. És ezek körülbelül kiegyenlítik egymást. Nagyjából Kupa úr és Surányi György úr, a nemzeti bank elnöke a radikálisok. Makroökonómiai politikájuk túl szigorú, legalábbis az ipari miniszter, Bod Péter Ákos és Kádár úr így gondolják. Eddig elég egyszerű a dolog. De a törésvonalak minden irányba futnak, mivel senki nem ért egyet senkivel túlságosan. Kupa úr nem akar Surányi úr nemzeti bankjának túl nagy függetlenséget adni. És amíg Bőd úr szelektív támogatásért érvel, Kádár úr exportösztönzést sürget, és kikel az „új protekcionisták” ellen. Van még egy ok, amiért a magyar pénzügyminiszterek számunkra láthatatlanok maradnak. Hiszen elég félrenézni, s máris jön egy új jelölt. Az elmúlt évtizedben igencsak sűrűn változtak a pénzügyminiszterek. A Kupa urat megelőző pénzügyminiszter alig foglalta el hivatalát, a miniszterelnök környezetében szinte azonnal megkezdődött a suttogás az utódjáról. A magyar vezetők láthatatlanságának utolsó és legkézenfekvőbb oka talán az, hogy feltehetőleg nem is nagyon számítanak. Magyarország reformjainak van saját lendülete, és megfelelő hatékonyságú adminisztráció tartja őket pályán. Egy vezető bankár mondja: „Valóban talányos, hogy a csudába tud a gazdaság olyan jól funkcionálni, mikor a kormány alig van jelen, illetve előtérben.” Talán azért — hangozhatna a válasz —, mert az emberek úgysem várnak semmit a kormánytól, és tudják, hogy saját kezükbe kell venni a sorsukat. De Antall úr azzal a gondolattal vigasztalhatja magát, hogy Svájc — amely nem rossz modell — vezetői maguk is láthatatlanok. Nicholas Denton Pályázati felhívás! Az Állami Fejlesztési Intézet — pályázat útján — megvételre felajánlja a HAFE Hajtómű Leányvállalat Bp. IX., Viola u. 31. sz. alatti ingatlanát. Az ingatlan főbb adatai: Az ingatlan helyrajzi száma: 37422. A telek területe: 1301 m2. Az Ingatlanon jelenleg famintaüzem működik. Eladás tárgyát a telek, a rajta levő műhelyek (gépekkel együtt) raktárak, szociális helyiségek és 50 m2-es szolgálati lakás (lakottan) képezi. Villamosenergia-ellátottság 42 kW, egyébként teljes közművesítés van. A pályázat tartalma: — az ajánlattevő (személy, cég) neve, címe, — az ajánlat összege, — a fizetés módja, határideje. Az eladásra felajánlott vagyon irányára 16 millió Ft. A pályázat elbírálása: a pályázatot — versenytárgyalás megtartása nélkül — a legmagasabb árat és a legjobb fizetési feltételt ajánló nyerheti el. A pályázat beküldési határideje: 1991. XII. 11. A pályázat elbírálási határideje: 1991. XII. 16. Információt ad: Ormándi Sándor felszámoló, Állami Fejlesztési Intézet (Budapest V., Deák Ferenc u. 5.) Tel.: 118-4650. Tóth István, a felszámoló helyi megbízottja, igazgató, HAFE Hajtómű Leányvállalat (Budapest XI., Sopron u. 62.) Tel: 161-0638, 4611 MH A MAGYAR miniszterelnökség fiatal várományosának eddigi karrierje meglehetősen figyelemreméltó. Mint az első olyan szervezet megalapítója, mely Magyarország korábbi kommunista rendszerének ellenzéke volt, egyike a legprofesszionalistább demokrata politikusoknak Magyarországon. Egyesek azt mondják, a leginkább államférfiszerű politikus. És pártjának, melyben domináns szerepet tölt be, győzelmet szerzett a közvélemény-kutatásokon. Nem meglepő tehát, ha neve egyre-másra felmerül mint jövendőbeli miniszterelnöké, ha nem is a következő választásokon, de valamikor. Nem meglepő, vagyis addig nem, míg az ember tudomást nem szerez róla, hogy Orbán Viktor a Fiatal Demokraták Szövetségének vezetője. A Fidesz egyike azon két pártnak, melyek Magyarország liberális ellenzékét alkotják. Orbán mindössze 28 éves, és nemrég végezte el a jogi egyetemet. „Mindennap készülünk a feladatra, hogy kormányozzunk” — mondja Orbán, amikor a volt kommunista párt központi bizottságának csúf épületében lévő irodájában beszélgetünk. Benne nincs meg az a félénkség, mellyel több ellenzéki viseltet a hatalom iránt. „A politika végső célja természetesen a kormányzás” — jelenti ki teljes természetességgel. Belátja, hogy a közvélemény-kutatási adatok, melyek a fiatal demokraták támogatottságát 35 százalékosra teszik, némileg túlzóak. A rokonszenv nem mindig nyilvánul meg szavazatokban. Ez a szám legfeljebb 20 százalékot jelent valódi szavazás esetén. De bizakodó, hogy „lesz ez még jobb is”. „Kezdjük meggyőzni az embereket, hogy nincs abban semmi természetellenes, ha a Fideszre úgy gondolnak, mint lehetséges kormányzó pártra, vagy a Fidesz vezetőire mint miniszterekre” — mondja a pártja fiatalságával kapcsolatos előítéleteket kommentálva. „A következő két és fél év elég lesz” — fejezi be magabiztosan, már az 1994-es választásokra utalva. Valójában mindig elég magabiztosnak tűnik. Minden kérdésre ügyesen és közvetlenül válaszol, valósággal pörgeti a szavakat, mintha agya gyorsabban forogna, mint a nyelve. A szavazóknak kevés meggyőzésre lesz szükségük intellektuális érettségét és a hivatalra való felkészültségét illetően. Inkább Orbán úr megjelenése az, amivel ki kell békülniük. Mert haja rendezetlensége, termetének mokánysága és kicsavart tartása inkább egy rátermett futballistára vall. De a fiatal demokraták már korábban is sikerrel szálltak harcba az előítéletekkel. Például amikor vették a bátorságot, hogy megalapítsák az első nem kommunista politikai szervezetet Magyarországon 1988 elején, amiről az emberek azt gondolták, ez nem is lehet igaz. Aztán amikor Magyarország rehabilitálta és újra eltemette Nagy Imrét, az 1956-os kommunistaellenes felkelés miniszterelnökét, Orbán Viktor volt az, aki megtörte minden tabuk tabuját és nyilvánosan a szovjet csapatok kivonását követelte. Amivel számottevő szónoki reputációra tett szert. „Miféle beszédet tarthat az ember a kommunizmus idején, ha nem radikálisat?” — kérdezi, utalva az őt ért támadásokra, amiért ilyen „vad” volt. Talán egy naiv gyerekre volt szükség, aki kikiáltja, hogy a király meztelen. A fiatal demokraták 1990-es, a szabad parlamenti választásokért folytatott kampánya a rájuk nem jellemző módon durva volt. Egy kép Brezsnyevről és Honeckerről, amint elvtársi csókban forrnak össze, egy fiatal demokrata lány és fiú hasonló ölelése, s felette a felirat: „Válassz!” Még azután is, hogy 22 fiatal demokrata képviselő bekerült a parlamentbe, tekintélyrombolók maradtak. Az új parlament első napján egy narancs — a párt szimbóluma — feküdt minden képviselő asztalán, beleértve azokat a volt kommunistákat is, akik most a fiatal demokratákkal szomszédos ellenzéki padsorokat foglalták el. Már az is csoda, hogy a fiatal demokraták bejutottak a parlamentbe. Európában mindenütt a diákok voltak azok, akik elárasztották a tereket, hogy félreérthetetlen jelzést adjanak a kommunistáknak, hogy az idejük lejárt. És aztán a térségben a diákok mindenütt szépen visszavonultak az osztálytermekbe, mindenütt — kivéve Magyarországot. De a fiatal demokraták az idő ellen harcolnak. A szavazók azért támogatták őket, mert tiszta volt a múltjuk, nem úgy, mint másoknak az ellenzékben. Vagyis, pontosabban fogalmazva, nem is volt múltjuk. Az ártatlanság azonban gyorsan fogyó áru — „már elvesztettük a tisztaságunkat,, mert részt veszünk a dolgokban, de ebben a rendszerben, és nem az előbbiben” — ismeri el Orbán. A párt még mindig előnyét látja a politikusokkal való általános elégedetlenségnek. A szavazók még mindig azt hiszik, hogy ők nem olyanok, mint a többi. Nyílt stílusuk határozott előny ezen a téren. „Az emberek egyszerűen meg sem értik, hogy a politikusok miről beszélnek” — vélekedik Orbán.. És valóban, a fiatal demokraták ellenzéki riválisai úgy beszélnek, mint a szociológusok az 1960-as évekből, és a miniszterelnök egy 19. századbeli államférfi tekervényes stílusában fűzi a szavait. „A Fidesznek teljesen más nyelvezete van, kendőzetlenebb és közérthetőbb” — állítja Orbán. De az 1994-es esedékes választáson többre is szükségük lesz — „egyszerre kell fiatalnak és komolynak látszanunk, ez nagyon nehéz feladat” — ismeri el Orbán Viktor. Az odavezető út egy részét már megtették. Orbán, aki magát „politikai menedzsernek” nevezi, és akit a többiek egyszerűen csak „diktátornak” titulálnak, azzal dicsekszik, hogy a fiatal demokraták a legjobban szervezett párt. Különös büszkeségük az az 50 fős, szakértő politikai tanácsadói gárda, amelynek köszönhetően a Fidesz képviselői a legjobban informált parlamenti képviselők közé tartoznak. „Racionális” érvelésükkel, mely oly jellemző a fiatal demokratákra, megnyerhetik az intellektuális vitákat, és bizonyíthatják vele a párt komolyságát. Orbán, aki 1989-ben Oxfordban tanulta a liberalizmus politikai filozófiáját, azt vallja, hogy az idő nekik dolgozik. „Meg vagyok győződve róla, hogy az elkövetkező évtized a liberálisoké lesz ebben a térségben” — mondja. „A magyar társadalom átalakulóban van. Tíz év múlva nem fog különbözni egy nyugateurópai társadalomtól. Én hosszú távon gondolkodom.” Orbán Viktor valóban nem tehet mást, mint hogy bízik az időben... Nicholas Denton Profil: Orbán Viktor A miniszterelnöki poszt várományosa Orbán Viktor, a „menedzser politikus” POLITIKAI ÉLET A TAVALYI szabad választásokon a magyarok a demokráciára szavaztak. Most megkapták a demokráciát, zűrzavaros kompromisszumaival, nehézkességével, kicsinyes alkuival együtt. A konzervatív kormány a különösebben nem ösztönző „valahogy át kell vészelnünk” célrendszerét fogalmazta meg, bár a demokrácia legnemesebb hagyományait követve. Ami a posztkommunista Kelet-Európában dicséretes, még akkor is, ha egy forradalmi dráma unalmas végkifejlete csupán. Kelet-Európának a szilárd demokrácia felé vezető útja számos buktatót rejt. Antall József amatőr politikusokból álló kormánya mindeddig sikeresen manőverezve kikerülte a buktatókat. A sikerhez bizonyos mértékben Magyarország helyzeti előnye is hozzájárult. Az utolsó reformkommunista kabinet lehetővé tette a békés gazdasági és politikai átmenetet. Kedvező feltételeket teremtett az etnikai homogenitás is. Mégis sokak számára éppen az jelenti a legnagyobb meglepetést, hogy a Magyar Demokrata Fórum, a kisgazdapárt és a kereszténydemokraták alkotta konzervatív kormánykoalíció az általános várakozással szemben az állandó feszültségek ellenére sem hullott szét. A kisgazdák, a parlamenti egyensúlyt biztosító civakodó parasztpárt, több ízben fenyegetőztek a koalícióból való kilépéssel, amiért a kommunisták által államosított földeket nem juttatják vissza korábbi tulajdonosaiknak. Hónapokig tartó elkeseredett és kimerítő vitákat követően Antall Józsefnek sikerült olyan kompromisszumot létrehoznia, amelyből kitűnik, milyen nyomás nehezedett a miniszterelnökre. A kompromisszum alapján a kisgazdák nagyvonalúbb kárpótlásban részesülnek, mint az egyéb korábbi tulajdonosok, a törvény megfelel az alkotmányosság szempontjainak is, ugyanakkor a megoldás minimalizálja a kárpótlás kockázatait a privatizációs folyamat szempontjából. „Gazdasági szempontból az lett volna a legkedvezőbb, ha eltekintünk a kárpótlástól” — mondotta a miniszterelnök egyik tanácsadója, aki szerint politikailag viszont megfontolt lépésről van szó. „Vajon hogyan törekedhetnénk stabilitásra, ha a parasztok traktoraikkal eltorlaszolják az utakat?” A konszenzus tehát a koalíciót hivatott erősíteni. „Véleményem szerint nem fog megbukni a kormány” — Soós Károly Attila, az ellenzéki szabaddemokraták gazdasági szakértője szerint a kabinet „átvészelési taktikájának köszönheti fennmaradását”. Antallnak kedvez az a fontos körülmény, hogy a magyar alkotmány alapján nehéz lemondásra kényszeríteni a kormányt. Az ellenzéknek alternatív kormányt kell jelölnie, és vélelmezhető bizalmatlansági szavazatot kell gyűjtenie. Antall — az ellenzék megosztottságát kihasználva — akkor is kormányképes maradna, ha a teljes kisgazdapárt kiválna a koalícióból. Ami különben aligha valószínű, lévén szó egy belső viszályokkal küszködő pártról. Az ellenzék egyébként jelenleg nem lenne koalícióképes. A Szabad Demokraták Szövetsége vezetőváltási kampányt folytat, amely várhatóan maradandó sebeket ejt a párton. Jobb formában vannak a népszerűségi listákat vezető fiatal demokraták, az SZDSZ szövetségesei a liberális blokkban. Mindössze 22 parlamenti képviselőjükkel azonban nem játszhatnak vezető szerepet. A harmadik ellenzéki pártot, a szocialistákat, kompromittálja kommunista múltja, koalíciós partnerként szóba sem jöhet. A kormányzat stabilizálására csak akkor van remény, ha valamennyi párt összefog. Általános vélemény azonban az, hogy a magyar pártrendszer alapvetően instabil, a pártok olyan nézetkülönbségeket ívelnek át, hogy az átrendeződés előbb-utóbb elkerülhetetlenné válik. Ebből a talajból nőtt ki Pozsgay Imre, vezető szocialista reformer kezdeményezése. Az általa indított centrista nemzeti mozgalom a főbb pártokat fogta volna össze. A szervezet működése azonban nem sok nyomot hagyott maga után. A kormány jobban tart a parlamenti obstrukcióktól, mint egy esetleges felkeléstől. A miniszterek parlamenti elfogadásra váró törvényjavaslatok egész sorával küszködnek. Mozgásterüket nemcsak a parlament korlátozza. A demokrácia magával hozta az önkormányzatokat, valamint az Alkotmánybíróságot, amely csakúgy, mint a jegybank, féltve őrzi függetlenségét, pártatlanságát. S ugyancsak a demokrácia teremtette meg a köztársasági elnöki intézményt. Adott esetben mind opponálhatja a kormányzati — központi — akaratot. Noha a reformok lassúsága miatt elégedetlenség tapasztalható, a miniszterelnök egyik tanácsadója végül is mindezt sztoikusan kommentálja: „Mindennap meg kell fizetnünk a demokrácia árát. Fizetnünk kell a jogállamiságért, és ára van az Alkotmánybíróság szerepének is.” A kormány számára legfőbb gondot mindazonáltal nem a nagypolitika okozza. Sok magyar állampolgár gazdasági elégedetlenségét egyetlen párt vagy szervezet sem képviseli. A helyzet robbanással fenyeget. Egy évvel ezelőtt figyelmeztető jelzés volt a taxisok és teherautó-sofőrök nem hivatalos sztrájkja. A benzináremelésre válaszul az utakat elzáró gépkocsivezetők blokádja három napra megbénította Magyarország életét. Az emlékezetes epizód, amelynek során a kormány sokat bizonytalankodott, mély nyomot hagyott a miniszterek emlékezetében is. A recesszió növekedésével tovább nő az elégedetlenség. A közvélemény-kutatások szerint a magyar nép Kelet-Európa legpesszimistább népe. Kelet-Európában a magyarok bíznak legkevésbé kormányukban. Érdekes módon mégsem voltak újabb zavargások. Ennek magyarázata többek között a kormány elkötelezett stabilizációs törekvéseiben és kompromisszumkészségében keresendő. Megpróbálták enyhíteni a legsúlyosabb terheket, a költségvetési kiadások túlzott növelése nélkül. „A kormány racionális intézkedéseket szándékozik tenni, eközben szenved az intézkedések igazságtalansága miatt” — nyilatkozta Bod Péter Ákos ipari és kereskedelmi miniszter. Folytatása a III. oldalon A demokrácia felé Sikerrel vettek néhány akadályt Antall József, a megfontolt miniszterelnök Az áttörés: a hatalmon levő Magyar Demokrata Fórum választási plakátján a régi nemzeti szimbólumok zúzzák szét a kommunista Magyarország címerét A Teleki László Alapítvány kuratóriuma pályázatot hirdet a Nemzetközi Kapcsolatok Intézete igazgatói állásának betöltésére. Feltételek: — A nemzetközi kapcsolatok elméletének és gyakorlatának alapos, tudományos szintű ismerete. — Legalább két világnyelv közép- vagy felsőfokú ismerete. — Lehetőleg — a társadalomtudományi területen szerzett — kandidátusi fokozat. — Hazai és külföldi kiadványokban történő rendszeres publikálás. — Rendszeres tájékozottság, illetve jelenlét a nemzetközi tudományos életben. — A nemzetközi kapcsolatok elméletének és gyakorlatának kutatásában szerzett tudományszervezői, irányítási gyakorlat. A pályázatnak tartalmaznia kell az intézet középtávú kutatási tervét, a szervezeti felépítés, a munkatársak honorálási és számonkérési rendszerét, valamint a fő kutatási irányok angol megfogalmazását. a Közép-európai Kutatóintézet igazgatói állásának betöltésére Feltételek: — A közép-európai régió fejlődésének és viszonyainak alapos, tudományos szintű ismerete, a területen szerzett többéves kutatási gyakorlat. — Legalább egy világnyelv és egy szomszédos ország nyelvének közép- vagy felsőfokú ismerete. — Lehetőleg — a társadalomtudományi területen szerzett — kandidátusi fokozat. — Hazai és külföldi kiadványokban történő rendszeres publikálás. — Rendszeres tájékozottság, jelenlét a nemzetközi tudományos életben. A közép-európai régió multidiszciplináris kutatásában szerzett tudományszervezői, irányítási gyakorlat, interdiszciplináris közelítési mód. A pályázatnak tartalmaznia kell az intézet középtávú kutatási tervét, a szervezeti felépítés, a munkatársak honorálási és számonkérési rendszerét, valamint a fő kutatási irányok angol megfogalmazását. a Teleki László Intézetei Dokumentációs Tára igazgatói állásának betöltésére. Feltételek: — A könyvtártudomány és az informatika alapos, tudományos szintű ismerete, a számítógépes dokumentációban szerzett többéves kutatási és működési gyakorlat. — Az angol, és lehetőleg egy szomszédos ország nyelvének közép- vagy felsőfokú ismerete. — Lehetőleg — a könyvtártudomány területén szerzett — egyetemi doktori cím. — Hazai és külföldi kiadványokban történő rendszeres publikálás. — A nemzetközi dokumentációs rendszerekben való jártasság. — A könyvtártudományban és az informatika területén szerzett tudományszervezői és irányítási gyakorlat. A pályázatnak tartalmaznia kell a Dokumentációs Tár középtávú működési, kutatási tervét, szervezeti felépítését, különös tekintettel a közép- és kelet-európai társadalmi, gazdasági és politikai folyamatok dokumentálásának kérdésére, valamint a tár tájékoztató (kiadványok, adatbázisok stb.) tevékenységének konkrét tervére. A pályázatokat 1991. december 31-ig a Teleki László Alapítvány Alapítványi Irodájához (1015 Bp., Donáti u. 35—45., telefon: 201-7373) lehet benyújtani. FINANCIAL TIMES KÖRKÉP: MAGYARORSZÁG — MAGYAR HÍRLAP, 1991. NOVEMBER 29. Társadalmi szervezet keres, gazdasági területen jártas szakértőt. Feltételek: egyetem állam- és jogtudományi karán szerzett végzettség és legalább egyéves közigazgatási gyakorlat. Jelentkezést szakmai önéletrajzzal, bérigény-megjelöléssel 1991. december 1 -ig „Önkormányzat" jeligére a kiadóba lehet leadni. EZ3MECMAN Pneumatika, hidraulika és engineering Mecman Eger, Pf. 262, Berva völgy, H—3301 Eger. Tel.: 36-25-822. Fax: 36-25-117. Telex: 63-445. Mecman Iroda, Október 6. utca 4., H—1051 Budapest V. Tel.: 1-118-5000. Fax: 1-117-2220. Telex: 22-6543.