Magyar Hírlap, 1993. augusztus (26. évfolyam, 190-201. szám)

1993-08-23 / 194. szám

16MAGYAR HÍRLAP Auróra* Piacok 1993. augusztus 23., hétfő Tavaly ősszel kezdték el sorozatban gyár­tani az Opel Vectra csúcsmodelljét, a Turbót. Csúcsmodell, hiszen erőforrásként azt a két­literes 16 szelepes turbófeltöltős motort épí­tették be, amit az Opel sportkocsijában, a Calibrában is alkalmaznak. Ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy ezt a bivalyerős motort egy tetsze­tős limuzinba, a Vectrába szerelik Németor­szágban. A feleimben jelzett különleges teszt annak szól, hogy a General Motors Hungary egy nem mindennapi túrához adta kölcsön a Vectra Tur­bót. Az útirány ugyanis Szicília volt, s mindent egybevetve több mint ötezer kilométeren ke­resztül viszgálhattuk az autót. Különleges volt az utazás abból a szempontból is, hogy a legkü­lönbözőbb út- és terepviszonyok között autóz­tunk, az autópályáktól a hegyi utakig, keresztül az Alpokon, a Pó-síkságon, Lombardia lankás tájain, s kétezer méter magasra felkapaszkodva, az Etna oldalába. De az egész persze nem itt kezdődött, hanem ott, hogy szemrevételeztük az igen tetszetős ezüstmetál Vectrát. Kívülről, a feliratokat nem számítva, nem különbözik az autó típustársai­tól. Belülről azonban igen, az amúgyis nagyon esztétikus Opel-belső tereknél, ha lehet, még harmonikusabb, még komfortosabb berendezést találunk. A gazdag kárpitozás, a jó minőségű és kellemes színösszeállítású ülésborítás egy csa­pásra vonzóvá teszi a hosszabb utazást is. Ezt egészítik ki a kényelmi berendezések, az álta­lunk kipróbált autóban a légkondicionáláson kí­vül minden megtalálható volt. Az első ülések magassága állítható, ugyanígy tudjuk szabá­lyozni a háttámlák keménységét, ruganyossá­gát. Valamennyi ablak elektromosan működtet­hető, a hátsókra gyermekzár alkalmazható, hogyha már kellőképpen az idegeinkre ment csemeténk játszadozása az emelővel. A nap­fénytető ugyancsak gombnyomásra működik, mint ahogy a külső, amúgy fűthető visszapillan­tó tükrök is elektromosan állíthatók. A hátsó ülésekre is szereltek fejtámlát, s három bizton­sági öv szolgálja az utasok védelmét. Ami nem látszik, a karosszéria körkörös védelmét az aj­tókba szerelt oldalmerevítők szavatolják. A műszerfal hagyományosan „opeles”, jól áttekinhető, a kategóriának megfelelően fordu­­latszámmérőt is találunk. Az információszolgál­tatást fedélzeti komputer egészíti ki, melyről a külső hőmérsékletet, a pillanatnyi fogyasztást, az átlagfogyasztást is leolvashatjuk vagy azt, hogy a tankban még hány kilométerre elegendő ólommentes benzin lötyög. Ahogy már említettük, a Vectra Turbó nem mindennapi erőforrással rendelkezik, a kétlite­res, 16 szelepes turbófeltöltős benzinmotor két­száz lóerős teljesítmény leadására képes, keve­sebb mint 7 másodperc alatt gyorsítva fel az au­tót 100 kilométer per órás sebességre. Az erőát­vitelt hat(!) fokozatú váltó biztosítja, de a motor rugalmassága igen széles tartományú mozgás­teret ad a vezetőnek. Négyesben 160-170-ig hú­­zatható az autó, ötösben 210-ig, majd azután jön a hatos, amivel végben 260 kilométeres se­besség érhető el. Az autót szervokormánnyal és blokkolásgátló (ABS) rendszerrel szállítják, ami a jó manőverezőképességet, és a biztonsá­gos megállást szolgálja. Az igen dinamikus és nagy sebességű autózást még egy szolgáltatás teszi biztonságossá, nevezetesen a négykerék­­hajtás. Ennek előnyeit különösen az autópályá­kon élvezzük, ahol kanyarokban nagy sebesség­nél is tapadt az autó az útra, egyik része sem szándékozott kitörni. A négykerékhajtás egyet­len böjtje, hogy a széria Vectra amúgy óriásinak mondható csomagtartója bizony szűkösebb lett. A SZERZŐ FELVÉTELE Talán soknak tűnik már a jóból, de van még egy szenzáció, amit magunk sem hittünk volna az út elején. Nevezetesen a Vectra Turbó fo­gyasztása. A komputeren keresztül állandóan fi­gyelni tudtuk a fogyasztást, amit persze a tanko­lásnál is leellenőriztünk. Az ötezer kilométeres út során átlagban 10 liter ólommentes benzint fo­gyasztottunk, amiben rengeteg vánszorgós váro­si közlekedés és autópálya-száguldás is benne volt. Száguldás, mert ahol lehetett, 160-170-nél nem adtuk alább, de voltak szakaszok, ahol 200 fölött mentünk az autóval. Ezért volt hihetetlen, hogy a kétliteres, turbó, négykerékhajtású autó lényegében annyit fogyasztott, mint egy 1.3-as Lada, ami, figyelembe véve a különbségeket, ra­gyogó teljesítménynek mondható. •H. L. Különleges teszt az Opel Vectra Turbóval Limuzinba oltott sportautó A Vectra Turbó a szicíliai Etna tűzhányó egyik mellékkrátere mellett Mondeo: méltó születésnapi meglepetés Kilencvenéves a Ford 1903. június 16-án 28 ezer dollárral kezdte a ma már vi­lághírű céget Henry Ford. Az új cég főnöke 1872 óta álmo­dott egy kényelmes utazási al­ternatíváról, miután nagyot esett egy lóról. Nem valószínű, hogy ráismerne cégére 90 év­vel később. A Ford a világ egyik legna­gyobb vállalata és — a Gene­ral Motors után — az autógyá­rak között a második helyen áll. 200 országban árulják ko­csijait, 10500 dealeren keresz­tül. A vállalatóriásnak 1992- ben 325 ezer alkalmazottja volt, s a cég összesen 5 millió 764 ezer autót, traktort és ka­miont adott el. A Ford éveken át harcolt a jobb imázsért, mert nevét hosszú ideig csak egy megbízható, de olcsó autóval azonosították, de olcsó kocsi­ból sok pénzt csinálni nehéz. Manapság viszont a cég autói már semmivel sem olcsóbbak, mint a riválisokéi, és a Fordnak meg is kell küzdenie a konku­­ renciával: a General Motorssal (Vectra, Corsa), a Renault-val, a Citroennel, a FIAT-tal és termé­ szetesen a japánokkal is, akik — sokak szerint mint trójai lovakat — a Közös Piacon belül építet­tek gyárakat a Nissan Primerá­­nak, a Honda Civicnek és a To­yota Carinának. Ezért vártam nagy kíváncsi­sággal az új Mondeóra. A cég emberei egy 2 literes Si-ver­­ ziót mutattak, és azt kell mon­danom, ez valóban a legjobb Ford, amit eddig vezettem. A motor csendes, de remekül húz, és még magas fordulat­számmal is kellemes hangot ad. Az ötsebességes váltó töké­letes, egyszerűen nincs rá más kifejezés. Az Si-verzión a rugózást, a felfüggesztést is lehet állítani: normál vagy sportos állás léte­zik. Légzsák, remek fékek, va­lóban nehéz panaszt találni, hacsak nem próbál az ember három jól megtermett kollégá­val utazni. Én 183 centi magas vagyok, és nem kívánom bár­kinek, aki 160-nál magasabb, hogy mögöttem kelljen ülnie több mint egy-két kilométeren keresztül. A 136 lóerős motorral az autó 200-as sebességre is ké­pes, ami a német autópályák kivételével mindenütt tilos. A gyorsulás egészen elképesztő: 0-ról 100-ra 9,3 másodperc alatt gyorsul ez a Mondeo (vannak lassabb és gyorsabb verziók is), ami becsülésre méltó. A fogyasztás, mint min­dig, a vezetőtől is függ, de nor­mális körülmények között — országúton — 7-8 literre lehet számítani 100 kilométeren­ként. A cég nagyon aktív az autó­sportban. Ford-motor több Forma—1-es versenyt nyer, mint bármelyik másik, és pilla­natnyilag csak a két Williams Renault gyorsabb és sikere­sebb, mint Michael Schuma­cher és Ayrton Senna Ford­­motoros autói. A Mondeo már a brit túrakocsik versenyein is indul, és máris az éllovasok között fut. A ralisportban a Ford Escort megnyerte az akropoliszi ver­senyt, és pár napja második lett Argentínában egy Toyota mögött. A rali-világbajnokság­­ban Miki Biasion áll az élen (Ford-pilóta), és a konstruktő­rök versenyében a Ford cég csak három ponttal van az éllo­vas Toyota mögött. • Frankl András Az autó-motor sportban is sikeres a Ford MANHATTAN TÍPUSÚ MINI SÖRFŐZDÉK Sokféle méretben, finanszírozással, gyors megtérüléssel: • német sörfőző technológia • angol, német és cseh ízek és receptek • amerikai praktikusság és hatékonyság • hazai gyártás, kizárólagos licenc alapján, külföldi minőségellenőrzés mellen • kiváló sör, csakis természetes anyagokból Helybeni vagy hordós kimérésre, palackozásra egyaránt alkalmas. Ne késlekedjen, mert itt a nyár...! A mi dolgunk az, hogy segítsünk. Tőkeforrás Kft. amerikai—magyar vegyes vállalat, az EuroHolding Inc. leányvállalata 1077 Budapest, Dohány utca 16—18. félemelet Tel.: 122-7224. Fax: 142-6911. Üzenet: 121-7144 .--------------------------------- Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár statisztikai főosztálya felvételre keres okleveles közgazdászt matematikai-statisztikai elemző munkára. Felvételnél az SPSS/PC statisztikai programcsomag felhasználói szintű ismerete előnyt jelent. Bérezés: a köztisztviselők jogállására vonatkozó törvény szerint. JELENTKEZÉS: Karsai Lászlóné főosztályvezetőnél (Bp. XIII., Váci út 73.) Tel.: 270-0947/127-es, 131 -es mellék A­z előzőekben szó volt a szűrők házilagos cseréjé­ről. Kétségtelen, hogy ez a munka kisebb időráfordítást igényel, mintha szervizbe visz­­szük az autót, és még pénzbe se kerül. Emellett megnyugtató ér­zés, hogy a cserék és tisztítások meg is történnek, s mert a kü­lönböző cserék és tisztítások, mint már kifejtettem, általában nem egy időben, illetve kilomé­terszámnál esedékesek, így vagy többször kell a szer­vizbe menni, vagy egyes szűrő­ket idő előtt kell kicserélni. Ha csináld magad módon végezzük ezt a munkát, az egyes szűrőket akkor cseréljük, amikor esedé­kes, így kevesebb munkával, rö­­videbb idő alatt megtörténhet a csere vagy tisztítás. A szűrőcseréknek és tisztítá­soknak vannak hátulütői, ezek a házilagos munkánál, különösen az olajszűrőknél jelentenek ve­szélyt, bár a következő eset egy szakműhelyben végzett cserénél fordult elő: az Opel Corsán olajszűrőt cseréltek. Barátom, igen pesszimista autós, aki ta­pasztalatai alapján azt tartja: a szerviz után valamiféle hiba várható. Mint minden tapasztalatnak, ennek is van objektív alapja, nem kitaláció, hanem létező fo­galom a visszajavítás, a javítás után előforduló zavar rendbeho­zására. Az is régi tapasztalat s egyben tanács, hogy javítás után ne induljunk azonnal hosszú túrára, különösen kül­földre, hanem fussunk jó né­hány kilométert, hogy az eset­leg jelentkező hibát az javítsa vissza, aki a javítást végezte. Ez olcsóbb és célszerűbb is, mert ismerik az előzményt. Visszatérve barátom Opeljé­hez, egy régi műszaki emlékem jutott eszembe, az olajszűrők kezdeti időszakából, amikor gyakran előfordultak gyártási hibák, még olyan is, hogy az olajnyomás, amely hidegen és nagy fordulatnál magas, kitépte az olajszűrő perenezését, és ott kiömlött az olaj. Ennek ellenőr­zése céljából, szűrőcsere után, a még nem üzemmeleg motort, közel maximális fordulatszám­mal feltúráztatták. Ezt tettem én is barátom Corsájával, és meg­lepetten láttam: a szűrő előre­­ugrott és ömleni kezdett mellet­te az olaj. A motort természetesen azonnal leállítottam, majd az olajszűrő lecsavarása után kide­rült, hogy néhány tized millimé­terrel nagyobb, más csavarme­netű, nem ehhez a típushoz való szűrőt szereltek fel az Opelre. Érdemes tehát ezt a módszert követni az ellenőrzésnél, mert későbbi érdeklődésem során ki­derült, több ilyen eset is előfor­dult, súlyosabb következmé­nyekkel. Ha az olaj elfolyását s ezáltal az olajozás hiányát jelző, általában vörös jelzőlámpa ki­gyulladása pillanatában, de leg­alább néhány másodperc múlva a vezető leállítja a motort, nin­csen semmi következménye az ilyen hibának. Az esetek többségében azon­ban a vezető vagy nem veszi észre a lámpa kigyulladását, vagy nem törődik ezzel, mert úgy véli, a motor hibátlanul mű­ködik, így még elmehet a célig, jobb elgondolás szerint a szervi­zig. Az ilyen „autósok” még csodálkoznak is, amikor fémes dübörgés tör fel a kenés nélkül, szárazon működő motorból. Aki még erre a figyelmeztető jelre sem állítja le a motorját, az a ki­könyöklő hajtókar vagy karok mellett bepillantást nyerhet a motor belsejébe. Ez azonban je­lentős költséggel jár, különösen ha egy korszerű autóról van szó. Lényeges tehát, hogy csak teljesen azonos, a típushoz való szűrő kerüljön a motorra, mert egyéb veszélyek is fenyegetnek, erről lesz szó legközelebb. Hol a hiba? Surányi Endre rovata A szűrőcserék veszélyei (1.) Sikeres az Ibiza MTI-------------------------------------------­Az idén bemutatott új Seat Ibizákat a várakozáso­kat felülmúlóan értékesítette a magyar piacon a Porsche Hungária. Június elején kezdődött meg az új Ibizák eladása, és máris több száz vevőre talált. A hagyományos­nak számító márkákból, tehát a Toledóból, a Ter­­rából, illetve a régi Seat Ibizából augusztus végére teljesítették azokat az eladási terveket, amelyet ez év végére szántak. Jóval ezer fölött van a magyar piacon eladott Seatok száma. Az országúti segélyszolgálat kiszoríthatja a hiénákat Két hete működik a bárhonnan hívható 088 segélytelefon Augusztus 1-jétől 088-as hívószámon az egész országban működik a Magyar Autóklub segélytelefonja. A Westel rá­dió- és a vezetékes telefonokon, vagy az utcai fülkékből — a budapesti hét szám­jegyű telefonokat kivéve — egyaránt tárcsázható diszpécserközpont az év minden napján éjjel-nappal működik. A szolgáltatás a klubtagok számára ingye­nes, míg a tagságival nem rendelkezők­nek költségtérítést kell fizetniük autóik gyorsjavításáért. Lehetőséget biztosíta­nak a bajbajutottaknak a segélykocsik kiérkezésekor a helyszínen autóklub­tagság kiváltására — 1060 forintot kell befizetni —, így ők is kedvezményes segélyellátást vehetnek igénybe — tud­tuk meg Nagymajtényi Jánostól, a MA országos segély­szolgálati vezetőjétől. Az országos segélytelefon-hálózat ki­építése az autóklub 30 éves történetének egyik legjelentősebb újdonsága — érté­kelte az átadott rendszert Nagymajtényi János. A „sárga angyalok” a legeldugot­tabb településekre is a nemzetközi gya­korlatnak megfelelően 2 órán belül a helyszínre érnek. Az elmúlt napok már azt bizonyították: nagy szüksége volt az autósoknak az új szolgáltatásra. Au­gusztus 1-jétől éjszakánként 50—150 között regisztráltak segélyhívásokat. Az autóklub szerelői nem csak magyar gép­kocsivezetők megsegítését vállalják. A külföldi társklubok tagjai hitellevéllel is fizethetnek. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják: akadnak olyan kényelmes úr­vezetők, akik benzinjük kifogyása ese­tén is a segélyszolgálatot hívják. Ilyen esetekben az autóklubtagoktól is pénzt fogunk kérni — ígérte a segélyszolgálat vezetője. A Magyar Autóklub új szolgáltatásá­nak nem titkolt célja, hogy véget vesse­nek a segélyhiénák garázdálkodásának. Gyakran előfordul, hogy a bajba jutott autósok segítségére ajánlkozó szerelők, — közülük többekről kiderült utóbb, hogy szakképesítéssel sem rendelkező kontár­s indokolatlanul sok pénzt kér­ve visszaélt az autósok nehéz helyzeté­vel. Arra is akadt példa, hogy az autó­klub emblémáját illetéktelenül felhasz­nálva sok ezer forintot csaltak ki az el­akadt vezetőtől, azt állítva: kiadásait a autóklub utólag visszatéríti. A vissza­élések megakadályozására a klub több vállalkozóval — elsősorban szállítók­kal, akik elfogadták az autóklub szigo­rú feltételeit — szerződést kötött. A megállapodást aláíró autómentők, szere­lők, a mindenkori költségekre épülő, közösen kialakított tarifarendszerben dolgoznak. Felismerhetőségüket a Ma­gyar Autóklub védett emblémája, gép­kocsijuk sárgára festett színe és elsősor­ban a MÁK betűjelű forgalmi rendszám biztosítja. A Magyar Autóklub arra kéri az au­tósokat: várják meg a kihívott és a bajba jutott autóst név szerint kereső szerelő kiérkezését, ne dőljenek be az esetleg időközben olcsó árat ajánló „szakértő­nek”. A korszerű elektronikával ellátott nyugati autókban jóvátehetetlen, száz­ezrekre rúgó károkat okozhat az illeték­telenek szakszerűtlen beavatkozása. Gyakran még a klub szerelői sem vállal­ják — részben szerszámok, részben megfelelő szakértelem híján — a drága gépkocsik helyszíni javítását. Ilyen ese­tekben a sárga angyalos szakemberek a klubbal szerződésben álló autómentőket hívják a helyszínre. A gépkocsiszállításért autóklubtagok­nak is fizetni kell, de ez az önköltségi ár jóval kevesebbe kerül, mint a maszek vállalkozók tarifái. Az MA tervei között szerepel a díjtalan szállítás is, de egy­előre a tagsági díjakból származó bevé­telek nem elegendőek e szolgáltatás fi­nanszírozására — közölte a segélyszol­gálat vezetője, aki fontos figyelmezte­tésként hozzátette: a magyarországihoz hasonló szolgáltatást a hazai autósok akkor vehetik igénybe, ha klubtagsági­juk birtokában kiváltják az AIT Hitelle­velet, így, amennyiben külföldön elakad gépkocsijuk, a kapcsolatot Hungary Di­­recten keresztül lehet a Nemzetközi Se­gélyhívó Központtal a — 00-36-­ 11536-20,11512-20 hívószámokon — felvenni. • Szilágyi A. János A BUDAPESTI KÖZLEKEDÉSI VÁLLALAT anyagellátásának biztosítására PÁLYÁZATOT hirdet az alábbi anyagkörben: GÁZOLAJ A részletes pályázati kiírás a BKV kereskedelmi főosztályán (1148 Budapest XIV., Fogarasi út 2—6. fszt. 20.) Lehel József beszerzési osztályvezetőnél, illetve az I. em. 102. szobában Pesti János anyagellátási főosztályvezetőnél 10 000 Ft készpénz ellenében átvehető, hétfőtől csütörtökig 8—13 óra, pénteken 8—12 óra között. Az ajánlattételnek meg kell felelnie a pályázati kiírásban meghatározottaknak. PÁLYÁZAT BEADÁSI HATÁRIDEJE: 1993. szeptember 6-án 15 óra. A határidő a fenti cím alatti átvétel dátuma. fiutókHm3' b­erendezések m­ost nyitás' k­edi/ezffléntis/d 12 telephely Németországban, Hollandiában és mostantól: Weileder Kft 1037 Budapest Zay u. 1 - 3 alatt is Tel.: 250 02 60 /152 mellék • Fax: 188 87 79 1978 óta a beszerelés mesterei Ezért a munkaidő csak 1 nap Német szerelési technikával l/IInfEll­DcR ti­t Autóalkatrész specialista: I Klímaberendezések , Fűtésrendszerek­­L .11 jjd­ptBK Telefonok ,JS 60eb UJ

Next