Magyar Hírlap, 1993. augusztus (26. évfolyam, 190-201. szám)
1993-08-23 / 194. szám
16MAGYAR HÍRLAP Auróra* Piacok 1993. augusztus 23., hétfő Tavaly ősszel kezdték el sorozatban gyártani az Opel Vectra csúcsmodelljét, a Turbót. Csúcsmodell, hiszen erőforrásként azt a kétliteres 16 szelepes turbófeltöltős motort építették be, amit az Opel sportkocsijában, a Calibrában is alkalmaznak. Ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy ezt a bivalyerős motort egy tetszetős limuzinba, a Vectrába szerelik Németországban. A feleimben jelzett különleges teszt annak szól, hogy a General Motors Hungary egy nem mindennapi túrához adta kölcsön a Vectra Turbót. Az útirány ugyanis Szicília volt, s mindent egybevetve több mint ötezer kilométeren keresztül viszgálhattuk az autót. Különleges volt az utazás abból a szempontból is, hogy a legkülönbözőbb út- és terepviszonyok között autóztunk, az autópályáktól a hegyi utakig, keresztül az Alpokon, a Pó-síkságon, Lombardia lankás tájain, s kétezer méter magasra felkapaszkodva, az Etna oldalába. De az egész persze nem itt kezdődött, hanem ott, hogy szemrevételeztük az igen tetszetős ezüstmetál Vectrát. Kívülről, a feliratokat nem számítva, nem különbözik az autó típustársaitól. Belülről azonban igen, az amúgyis nagyon esztétikus Opel-belső tereknél, ha lehet, még harmonikusabb, még komfortosabb berendezést találunk. A gazdag kárpitozás, a jó minőségű és kellemes színösszeállítású ülésborítás egy csapásra vonzóvá teszi a hosszabb utazást is. Ezt egészítik ki a kényelmi berendezések, az általunk kipróbált autóban a légkondicionáláson kívül minden megtalálható volt. Az első ülések magassága állítható, ugyanígy tudjuk szabályozni a háttámlák keménységét, ruganyosságát. Valamennyi ablak elektromosan működtethető, a hátsókra gyermekzár alkalmazható, hogyha már kellőképpen az idegeinkre ment csemeténk játszadozása az emelővel. A napfénytető ugyancsak gombnyomásra működik, mint ahogy a külső, amúgy fűthető visszapillantó tükrök is elektromosan állíthatók. A hátsó ülésekre is szereltek fejtámlát, s három biztonsági öv szolgálja az utasok védelmét. Ami nem látszik, a karosszéria körkörös védelmét az ajtókba szerelt oldalmerevítők szavatolják. A műszerfal hagyományosan „opeles”, jól áttekinhető, a kategóriának megfelelően fordulatszámmérőt is találunk. Az információszolgáltatást fedélzeti komputer egészíti ki, melyről a külső hőmérsékletet, a pillanatnyi fogyasztást, az átlagfogyasztást is leolvashatjuk vagy azt, hogy a tankban még hány kilométerre elegendő ólommentes benzin lötyög. Ahogy már említettük, a Vectra Turbó nem mindennapi erőforrással rendelkezik, a kétliteres, 16 szelepes turbófeltöltős benzinmotor kétszáz lóerős teljesítmény leadására képes, kevesebb mint 7 másodperc alatt gyorsítva fel az autót 100 kilométer per órás sebességre. Az erőátvitelt hat(!) fokozatú váltó biztosítja, de a motor rugalmassága igen széles tartományú mozgásteret ad a vezetőnek. Négyesben 160-170-ig húzatható az autó, ötösben 210-ig, majd azután jön a hatos, amivel végben 260 kilométeres sebesség érhető el. Az autót szervokormánnyal és blokkolásgátló (ABS) rendszerrel szállítják, ami a jó manőverezőképességet, és a biztonságos megállást szolgálja. Az igen dinamikus és nagy sebességű autózást még egy szolgáltatás teszi biztonságossá, nevezetesen a négykerékhajtás. Ennek előnyeit különösen az autópályákon élvezzük, ahol kanyarokban nagy sebességnél is tapadt az autó az útra, egyik része sem szándékozott kitörni. A négykerékhajtás egyetlen böjtje, hogy a széria Vectra amúgy óriásinak mondható csomagtartója bizony szűkösebb lett. A SZERZŐ FELVÉTELE Talán soknak tűnik már a jóból, de van még egy szenzáció, amit magunk sem hittünk volna az út elején. Nevezetesen a Vectra Turbó fogyasztása. A komputeren keresztül állandóan figyelni tudtuk a fogyasztást, amit persze a tankolásnál is leellenőriztünk. Az ötezer kilométeres út során átlagban 10 liter ólommentes benzint fogyasztottunk, amiben rengeteg vánszorgós városi közlekedés és autópálya-száguldás is benne volt. Száguldás, mert ahol lehetett, 160-170-nél nem adtuk alább, de voltak szakaszok, ahol 200 fölött mentünk az autóval. Ezért volt hihetetlen, hogy a kétliteres, turbó, négykerékhajtású autó lényegében annyit fogyasztott, mint egy 1.3-as Lada, ami, figyelembe véve a különbségeket, ragyogó teljesítménynek mondható. •H. L. Különleges teszt az Opel Vectra Turbóval Limuzinba oltott sportautó A Vectra Turbó a szicíliai Etna tűzhányó egyik mellékkrátere mellett Mondeo: méltó születésnapi meglepetés Kilencvenéves a Ford 1903. június 16-án 28 ezer dollárral kezdte a ma már világhírű céget Henry Ford. Az új cég főnöke 1872 óta álmodott egy kényelmes utazási alternatíváról, miután nagyot esett egy lóról. Nem valószínű, hogy ráismerne cégére 90 évvel később. A Ford a világ egyik legnagyobb vállalata és — a General Motors után — az autógyárak között a második helyen áll. 200 országban árulják kocsijait, 10500 dealeren keresztül. A vállalatóriásnak 1992- ben 325 ezer alkalmazottja volt, s a cég összesen 5 millió 764 ezer autót, traktort és kamiont adott el. A Ford éveken át harcolt a jobb imázsért, mert nevét hosszú ideig csak egy megbízható, de olcsó autóval azonosították, de olcsó kocsiból sok pénzt csinálni nehéz. Manapság viszont a cég autói már semmivel sem olcsóbbak, mint a riválisokéi, és a Fordnak meg is kell küzdenie a konku renciával: a General Motorssal (Vectra, Corsa), a Renault-val, a Citroennel, a FIAT-tal és termé szetesen a japánokkal is, akik — sokak szerint mint trójai lovakat — a Közös Piacon belül építettek gyárakat a Nissan Primerának, a Honda Civicnek és a Toyota Carinának. Ezért vártam nagy kíváncsisággal az új Mondeóra. A cég emberei egy 2 literes Si-ver ziót mutattak, és azt kell mondanom, ez valóban a legjobb Ford, amit eddig vezettem. A motor csendes, de remekül húz, és még magas fordulatszámmal is kellemes hangot ad. Az ötsebességes váltó tökéletes, egyszerűen nincs rá más kifejezés. Az Si-verzión a rugózást, a felfüggesztést is lehet állítani: normál vagy sportos állás létezik. Légzsák, remek fékek, valóban nehéz panaszt találni, hacsak nem próbál az ember három jól megtermett kollégával utazni. Én 183 centi magas vagyok, és nem kívánom bárkinek, aki 160-nál magasabb, hogy mögöttem kelljen ülnie több mint egy-két kilométeren keresztül. A 136 lóerős motorral az autó 200-as sebességre is képes, ami a német autópályák kivételével mindenütt tilos. A gyorsulás egészen elképesztő: 0-ról 100-ra 9,3 másodperc alatt gyorsul ez a Mondeo (vannak lassabb és gyorsabb verziók is), ami becsülésre méltó. A fogyasztás, mint mindig, a vezetőtől is függ, de normális körülmények között — országúton — 7-8 literre lehet számítani 100 kilométerenként. A cég nagyon aktív az autósportban. Ford-motor több Forma—1-es versenyt nyer, mint bármelyik másik, és pillanatnyilag csak a két Williams Renault gyorsabb és sikeresebb, mint Michael Schumacher és Ayrton Senna Fordmotoros autói. A Mondeo már a brit túrakocsik versenyein is indul, és máris az éllovasok között fut. A ralisportban a Ford Escort megnyerte az akropoliszi versenyt, és pár napja második lett Argentínában egy Toyota mögött. A rali-világbajnokságban Miki Biasion áll az élen (Ford-pilóta), és a konstruktőrök versenyében a Ford cég csak három ponttal van az éllovas Toyota mögött. • Frankl András Az autó-motor sportban is sikeres a Ford MANHATTAN TÍPUSÚ MINI SÖRFŐZDÉK Sokféle méretben, finanszírozással, gyors megtérüléssel: • német sörfőző technológia • angol, német és cseh ízek és receptek • amerikai praktikusság és hatékonyság • hazai gyártás, kizárólagos licenc alapján, külföldi minőségellenőrzés mellen • kiváló sör, csakis természetes anyagokból Helybeni vagy hordós kimérésre, palackozásra egyaránt alkalmas. Ne késlekedjen, mert itt a nyár...! A mi dolgunk az, hogy segítsünk. Tőkeforrás Kft. amerikai—magyar vegyes vállalat, az EuroHolding Inc. leányvállalata 1077 Budapest, Dohány utca 16—18. félemelet Tel.: 122-7224. Fax: 142-6911. Üzenet: 121-7144 .--------------------------------- Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár statisztikai főosztálya felvételre keres okleveles közgazdászt matematikai-statisztikai elemző munkára. Felvételnél az SPSS/PC statisztikai programcsomag felhasználói szintű ismerete előnyt jelent. Bérezés: a köztisztviselők jogállására vonatkozó törvény szerint. JELENTKEZÉS: Karsai Lászlóné főosztályvezetőnél (Bp. XIII., Váci út 73.) Tel.: 270-0947/127-es, 131 -es mellék Az előzőekben szó volt a szűrők házilagos cseréjéről. Kétségtelen, hogy ez a munka kisebb időráfordítást igényel, mintha szervizbe viszszük az autót, és még pénzbe se kerül. Emellett megnyugtató érzés, hogy a cserék és tisztítások meg is történnek, s mert a különböző cserék és tisztítások, mint már kifejtettem, általában nem egy időben, illetve kilométerszámnál esedékesek, így vagy többször kell a szervizbe menni, vagy egyes szűrőket idő előtt kell kicserélni. Ha csináld magad módon végezzük ezt a munkát, az egyes szűrőket akkor cseréljük, amikor esedékes, így kevesebb munkával, rövidebb idő alatt megtörténhet a csere vagy tisztítás. A szűrőcseréknek és tisztításoknak vannak hátulütői, ezek a házilagos munkánál, különösen az olajszűrőknél jelentenek veszélyt, bár a következő eset egy szakműhelyben végzett cserénél fordult elő: az Opel Corsán olajszűrőt cseréltek. Barátom, igen pesszimista autós, aki tapasztalatai alapján azt tartja: a szerviz után valamiféle hiba várható. Mint minden tapasztalatnak, ennek is van objektív alapja, nem kitaláció, hanem létező fogalom a visszajavítás, a javítás után előforduló zavar rendbehozására. Az is régi tapasztalat s egyben tanács, hogy javítás után ne induljunk azonnal hosszú túrára, különösen külföldre, hanem fussunk jó néhány kilométert, hogy az esetleg jelentkező hibát az javítsa vissza, aki a javítást végezte. Ez olcsóbb és célszerűbb is, mert ismerik az előzményt. Visszatérve barátom Opeljéhez, egy régi műszaki emlékem jutott eszembe, az olajszűrők kezdeti időszakából, amikor gyakran előfordultak gyártási hibák, még olyan is, hogy az olajnyomás, amely hidegen és nagy fordulatnál magas, kitépte az olajszűrő perenezését, és ott kiömlött az olaj. Ennek ellenőrzése céljából, szűrőcsere után, a még nem üzemmeleg motort, közel maximális fordulatszámmal feltúráztatták. Ezt tettem én is barátom Corsájával, és meglepetten láttam: a szűrő előreugrott és ömleni kezdett mellette az olaj. A motort természetesen azonnal leállítottam, majd az olajszűrő lecsavarása után kiderült, hogy néhány tized milliméterrel nagyobb, más csavarmenetű, nem ehhez a típushoz való szűrőt szereltek fel az Opelre. Érdemes tehát ezt a módszert követni az ellenőrzésnél, mert későbbi érdeklődésem során kiderült, több ilyen eset is előfordult, súlyosabb következményekkel. Ha az olaj elfolyását s ezáltal az olajozás hiányát jelző, általában vörös jelzőlámpa kigyulladása pillanatában, de legalább néhány másodperc múlva a vezető leállítja a motort, nincsen semmi következménye az ilyen hibának. Az esetek többségében azonban a vezető vagy nem veszi észre a lámpa kigyulladását, vagy nem törődik ezzel, mert úgy véli, a motor hibátlanul működik, így még elmehet a célig, jobb elgondolás szerint a szervizig. Az ilyen „autósok” még csodálkoznak is, amikor fémes dübörgés tör fel a kenés nélkül, szárazon működő motorból. Aki még erre a figyelmeztető jelre sem állítja le a motorját, az a kikönyöklő hajtókar vagy karok mellett bepillantást nyerhet a motor belsejébe. Ez azonban jelentős költséggel jár, különösen ha egy korszerű autóról van szó. Lényeges tehát, hogy csak teljesen azonos, a típushoz való szűrő kerüljön a motorra, mert egyéb veszélyek is fenyegetnek, erről lesz szó legközelebb. Hol a hiba? Surányi Endre rovata A szűrőcserék veszélyei (1.) Sikeres az Ibiza MTI-------------------------------------------Az idén bemutatott új Seat Ibizákat a várakozásokat felülmúlóan értékesítette a magyar piacon a Porsche Hungária. Június elején kezdődött meg az új Ibizák eladása, és máris több száz vevőre talált. A hagyományosnak számító márkákból, tehát a Toledóból, a Terrából, illetve a régi Seat Ibizából augusztus végére teljesítették azokat az eladási terveket, amelyet ez év végére szántak. Jóval ezer fölött van a magyar piacon eladott Seatok száma. Az országúti segélyszolgálat kiszoríthatja a hiénákat Két hete működik a bárhonnan hívható 088 segélytelefon Augusztus 1-jétől 088-as hívószámon az egész országban működik a Magyar Autóklub segélytelefonja. A Westel rádió- és a vezetékes telefonokon, vagy az utcai fülkékből — a budapesti hét számjegyű telefonokat kivéve — egyaránt tárcsázható diszpécserközpont az év minden napján éjjel-nappal működik. A szolgáltatás a klubtagok számára ingyenes, míg a tagságival nem rendelkezőknek költségtérítést kell fizetniük autóik gyorsjavításáért. Lehetőséget biztosítanak a bajbajutottaknak a segélykocsik kiérkezésekor a helyszínen autóklubtagság kiváltására — 1060 forintot kell befizetni —, így ők is kedvezményes segélyellátást vehetnek igénybe — tudtuk meg Nagymajtényi Jánostól, a MA országos segélyszolgálati vezetőjétől. Az országos segélytelefon-hálózat kiépítése az autóklub 30 éves történetének egyik legjelentősebb újdonsága — értékelte az átadott rendszert Nagymajtényi János. A „sárga angyalok” a legeldugottabb településekre is a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően 2 órán belül a helyszínre érnek. Az elmúlt napok már azt bizonyították: nagy szüksége volt az autósoknak az új szolgáltatásra. Augusztus 1-jétől éjszakánként 50—150 között regisztráltak segélyhívásokat. Az autóklub szerelői nem csak magyar gépkocsivezetők megsegítését vállalják. A külföldi társklubok tagjai hitellevéllel is fizethetnek. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják: akadnak olyan kényelmes úrvezetők, akik benzinjük kifogyása esetén is a segélyszolgálatot hívják. Ilyen esetekben az autóklubtagoktól is pénzt fogunk kérni — ígérte a segélyszolgálat vezetője. A Magyar Autóklub új szolgáltatásának nem titkolt célja, hogy véget vessenek a segélyhiénák garázdálkodásának. Gyakran előfordul, hogy a bajba jutott autósok segítségére ajánlkozó szerelők, — közülük többekről kiderült utóbb, hogy szakképesítéssel sem rendelkező kontárs indokolatlanul sok pénzt kérve visszaélt az autósok nehéz helyzetével. Arra is akadt példa, hogy az autóklub emblémáját illetéktelenül felhasználva sok ezer forintot csaltak ki az elakadt vezetőtől, azt állítva: kiadásait a autóklub utólag visszatéríti. A visszaélések megakadályozására a klub több vállalkozóval — elsősorban szállítókkal, akik elfogadták az autóklub szigorú feltételeit — szerződést kötött. A megállapodást aláíró autómentők, szerelők, a mindenkori költségekre épülő, közösen kialakított tarifarendszerben dolgoznak. Felismerhetőségüket a Magyar Autóklub védett emblémája, gépkocsijuk sárgára festett színe és elsősorban a MÁK betűjelű forgalmi rendszám biztosítja. A Magyar Autóklub arra kéri az autósokat: várják meg a kihívott és a bajba jutott autóst név szerint kereső szerelő kiérkezését, ne dőljenek be az esetleg időközben olcsó árat ajánló „szakértőnek”. A korszerű elektronikával ellátott nyugati autókban jóvátehetetlen, százezrekre rúgó károkat okozhat az illetéktelenek szakszerűtlen beavatkozása. Gyakran még a klub szerelői sem vállalják — részben szerszámok, részben megfelelő szakértelem híján — a drága gépkocsik helyszíni javítását. Ilyen esetekben a sárga angyalos szakemberek a klubbal szerződésben álló autómentőket hívják a helyszínre. A gépkocsiszállításért autóklubtagoknak is fizetni kell, de ez az önköltségi ár jóval kevesebbe kerül, mint a maszek vállalkozók tarifái. Az MA tervei között szerepel a díjtalan szállítás is, de egyelőre a tagsági díjakból származó bevételek nem elegendőek e szolgáltatás finanszírozására — közölte a segélyszolgálat vezetője, aki fontos figyelmeztetésként hozzátette: a magyarországihoz hasonló szolgáltatást a hazai autósok akkor vehetik igénybe, ha klubtagságijuk birtokában kiváltják az AIT Hitellevelet, így, amennyiben külföldön elakad gépkocsijuk, a kapcsolatot Hungary Directen keresztül lehet a Nemzetközi Segélyhívó Központtal a — 00-36- 11536-20,11512-20 hívószámokon — felvenni. • Szilágyi A. János A BUDAPESTI KÖZLEKEDÉSI VÁLLALAT anyagellátásának biztosítására PÁLYÁZATOT hirdet az alábbi anyagkörben: GÁZOLAJ A részletes pályázati kiírás a BKV kereskedelmi főosztályán (1148 Budapest XIV., Fogarasi út 2—6. fszt. 20.) Lehel József beszerzési osztályvezetőnél, illetve az I. em. 102. szobában Pesti János anyagellátási főosztályvezetőnél 10 000 Ft készpénz ellenében átvehető, hétfőtől csütörtökig 8—13 óra, pénteken 8—12 óra között. Az ajánlattételnek meg kell felelnie a pályázati kiírásban meghatározottaknak. PÁLYÁZAT BEADÁSI HATÁRIDEJE: 1993. szeptember 6-án 15 óra. A határidő a fenti cím alatti átvétel dátuma. fiutókHm3' berendezések most nyitás' kedi/ezffléntis/d 12 telephely Németországban, Hollandiában és mostantól: Weileder Kft 1037 Budapest Zay u. 1 - 3 alatt is Tel.: 250 02 60 /152 mellék • Fax: 188 87 79 1978 óta a beszerelés mesterei Ezért a munkaidő csak 1 nap Német szerelési technikával l/IInfEllDcR tit Autóalkatrész specialista: I Klímaberendezések , FűtésrendszerekL .11 jjdptBK Telefonok ,JS 60eb UJ