Magyar Hírlap, 1995. január (28. évfolyam, 1-12. szám)

1995-01-12 / 10. szám

16 Magyar Hírlap___________ Nem tudni, milyen okból, az új év első piacán több dízel­autót kínáltak az érdeklődők­nek, mint benzinest. Egyálta­lán nem biztos, hogy azért, mert télen a dízelek nehezeb­ben veszik a rajtot, gyakori az akkumulátorcsere, vagy mert a gázolaj ára is közelíti a ben­zinét. Talán az lehet a na­gyobb kínálat oka, hogy a dí­zelek rövidebb idő alatt sok­kal több kilométert futnak, mint a benzinesek, és a többet szaladt autókon jobban meg­látszik a használat, idejében el kell tehát adni őket. Ami az árakat illeti, azt ta­pasztaltuk, hogy a dízelek VW Golf 1,3 GL 86 430 szinte azonos rangra „alacso­­nyodtak” a benzinesekkel. Ve­gyünk egy tizenéves autót, az Opel Kadett 1,6 D típust, ame­lyet ’84-ben gyártottak, ma 270 ezerért kínálják - ugyanennyi­be kerül e típus benzines válto­zata is. Ha az autó ’86-os és VW Golf TD, akkor 470 ezer­be kerül. Ugyanennyiért kínál­ták a ’86-os Ford 1,6 dízel vál­tozatát, és ugyancsak azonos árban kelt el a ’86-os benzines Honda Civic 12 szelepes mo­torjával. Voltak egészen kiváló álla­potú dízelautók is. Keveset futott például az Opel Ascona 1,6 D, amely ’86-ban volt új, és nagyon jól nézett ki a Petra autókereskedőnél elsősorban csillogó Fiat Regatta 1,7 dízel is, amelyik még nem töltötte be ötödik évét. Egyébként nem derült ki, hogy ez a ke­reskedő miért töltötte fel szí­nültig az ünnepekre svájci autókkal a karámját, hiszen a tél csípős hidege az autóknál is sokkal nagyobb törődést követel. Visszatérve a Regat­tára, az 460 ezerért keresi gaz­dáját. Egyébként az újabbak árai közt is nagy hasonlóságot tapasztaltunk. A kétéves Ford Fiesta 1,8 D 780 ezerbe került, míg az ugyancsak 92-es benzi­nes Fiesta XR 2,0i változat 790 ezerért szerepelt a sorban. Két lépéssel odébb a VW Golf TD ’86-os kiadása csak 470 ezerbe került. Nem is le­hetett vitás, hogy egy vevő gyorsan mellette döntött. A vétel után tudtuk meg, hogy a Daihatsu Sharade CX ezres típusa is dízel, s bár több ér­deklődő kevesellte a motor teljesítményét, mégis elkelt. Amire nekünk is fájt a fo­gunk, az a csodaszép Honda Prelude ’87-es kiadású 4 WD meghajtású „Piroska” volt, hétliteres fogyasztással, és csak 460 ezerbe került. Vissza­térve a Petra autókereskedő­höz, nála szinte bejutni sem tudtunk a telepre a Suzuki Vi­tara miatt. Ez volt az első he­lyen, 1,6-os motorral, automa­ta váltóval, légkondicionáló berendezésével, ’90-es szüle­téssel és 990 ezer szerepelt a szélvédőjén. Hát nem megéri? Zelman Ferenc Piacról piacra A kérdés: dízelt vagy benzinest? Összehasonlító táblázat Típus Évjárat Ár (e Ft) Citroen AX RD 91 680 Ford Fiesta 1,3i 91 690 Ford Escort 1,8 D 89 690 Nissan ZX 300 85 570 Fiat Unó 1,4 TD 87 460 Honda Civic 85 420 Ford Escort 1,6 D 86 420 VW Passat 1,6 0 88 870 Renault 5 TR 89 490 Fiat Ritmo TD 87 335 Alfa Romeo 2,0 TD91 820 VW Golf TD 86 470 Peugeot 405 GLD 91 960 Honda Civic 1,4i 92 1100 Honda Civic 86 420 Opel Kadett 1,7 0 89 690 Ford Escort 1,6 D 85 340 Ope! Ascona 1,6 D86 444 Mercedes 190 D 84 820 Opel Corsa 1,2 85 300 Ford Fiesta 1,8 D 92 850 Toyota Ceiica 1,6 84 350 Fiat Regatta D 85 300 VW Passat 82 250 Fiat Uno 1,3 D 86 320 VW Golf 1,6 87 550 Ford Escort 1,6 85 310 Ford Scorpio 1,6 87 600 Fiat Ritmo D 84 240 Mazda 6261,6 81 140 Ford Escort 1,3 86 300 Ford Fiesta XR2i 90 780 FOTÓ: MH-ARCHlV A hideg alattomos ellenség. Olyan élettani hatásokat idéz elő, amelyek az autóvezetőt részben, vagy teljesen alkal­matlanná teszik feladata ellá­tására. Igaz, jócskán benne já­runk már a télben, de az igazi hidegek még csak ezután jön­nek, a dermesztő jó tanácsok­ra tehát még szükségünk lehet. A dolog azzal kezdődik, hogy a bundában a volán mö­gé préselődő, vastag kesztyűt és kalapot viselő embertől nemigen lehet ügyesebb moz­gást elvárni, mint mondjuk egy középkori páncélos vitéz­től. Ha viszont autósunk nem öltözködik fel kellőképpen, akkor fázik, és ez az előnyte­len állapot (a kocsi típusától függően) az út végéig is eltart­hat, különösen városban, ahol legfeljebb 20-50 kilométert autózunk egyhuzamban. A fázós ember didereg, reszket vagy éppen megke­ményíti magát, hogy ne járjon a keze vitustáncot a kormá­nyon, ám az eredmény min­denképpen ugyanaz: jól koor­dinált mozgásra, az autó „ér­zéssel” történő vezetésére aligha képes. Pedig éppen ilyenkor, csúszós utakon kel­lene leginkább finoman ve­zetni. De ami a legrosszabb, a testi bajokhoz lelkiek is járul­nak. A fázás közönyössé tesz a veszéllyel szemben­­ sok, látszólag megfejthetetlen téli balesetnek ez áll a hátteré­ben. Aki fázik, az hajlamos arra, hogy a szó valódi és át­vitt értelmében is behúzza a nyakát és fatalista módon ve­zesse kocsiját. Ennek persze gyakran fatális baleset az eredménye. Az embernek nemcsak a hidegtől lúdbőrö­­zik a háta, ha arra gondol, hogy mekkora veszélyt jelent a forgalomban egy „lúdbő­­rös” vezető. No de mit tehetünk a hideg támadásával szemben? A cél­szerű öltözködésen kívül nem sokat, annak viszont nagy a jelentősége, ha tisztában va­gyunk veszélyes mivoltunkkal és fokozott önkontroll alá vet­jük magunkat. Inkább száll­junk ki néhány percre, ha na­gyon fázunk és gimnasztikáz­­zunk egy kicsit, minthogy az összetört autó mellett kelljen bánatunkban sokkal tovább toporognunk. Hosszabb úton egy termosz forró tea is élet­mentő lehet (rum nélkül), hi­szen a belső meleg mindennél többet ér. A hosszú távú téli autózás egyébként nemcsak nálunk okozhat csúnya galibákat, ha­nem olyan országokban is, ahol a miénknél jobb a közúti közlekedés infrastruktúrája, és persze a kocsik is. Gondol­junk csak a pár évvel ezelőtti franciaországi tragédiákra, amelyekben emberek fagytak meg az autópályához bilin­cselt kocsisorban, vagy akkor, amikor nekivágtak a közeli­nek tűnő tanyák felé. Komoly télben és havazásban csak ak­kor induljunk el, ha tényleg muszáj. Rakjunk a kocsiba tartalék meleg ruhát, pokró­cot és jó nagy termosz meleg italt, meg néhány szelet cso­koládét, ami kitűnően csök­kenti a kínzó éhséget. Arra az esetre, ha ki kell szállni (akár másoknak nyújtandó segítség céljából), legyen kéznél gumi­csizma vagy hótaposó. Orvo­sok szerint alkohollal még az se fűtse magát, aki nem vezet, mert egy hosszabb kényszer­­pihenő alatt még hosszabb (örök) álomba szenderülhet. Aki az átlagosnál hosszabb útra készül és van kemping gázfőzője, azt viszont vigye magával. Nagyszerűen befűti az utasteret, csak persze állan­dóan strázsálni kell mellette, amíg működik. Ördögöt festünk a falra és riogatunk? Lehet, hogy a jól fűtött szobában olvasva a cik­ket úgy tűnik. De mérsékelt éghajlatunk, s általában gyen­ge teleink ellenére évről évre előfordulnak komolyabb ba­jok, amelyeket az érintettek olyan döbbent csodálkozással fogadnak, mintha most sze­reztek volna első ízben tudo­mást arról, hogy nálunk is le­het igazi tél. Tar András Téli autózás Dermesztő jó tanácsok FOTÓ: MH-ARCHÍV AUTÓK ÉS PIACOK Az autógyárak milliárdokat költenek környezetvédelmi fejlesztésekre, az energiata­karékos üzemre, a levegő­­szennyezés csökkentésére. Viszonylag kevesebb figyel­met kap a gépkocsik „utóéle­te”, pedig egyre nagyobb gon­dot jelent a sokmilliós gépko­csiállomány szennyezésmen­tes szétbontása, megsemmisí­tése, illetve újrahasznosítása. A világ gazdagabb országai­ban viszonylag egyszerű eljá­rással gondoskodnak a jármű­­állomány környezetbarát meg­semmisítéséről. Mivel viszony­lag kevesen vesznek használt autót - ezek többségét keleti autókereskedők vásárolják fel és értékesítik a volt szocialista országokban - a „halálra ítélt” kocsikat egészben zúzzák be. A tulajdonosoknak pedig - amennyiben nem kívánják ér­tékesíteni megunt vagy hasz­nálhatatlan kocsijukat - még fizetniük is kell a megsemmisí­tésért. A veszélyes hulladékok közé sorolt akkumulátorok, gumik, olajak és kenőanyagok elválasztása után az autók présgépekbe kerülnek, ahol feldarabolják, majd tovább­­hasznosítható formává gyúrják a kasztnikat. A hazai gyakorlat ennél lé­nyegesen bonyolultabb. A tíz évnél idősebb gépjárműállo­mány révén az autóalkatrész iránti kereslet olyan jelentős, hogy az autókat szétbontják, minden értékesíthető tartozé­kot kiszerelnek a kocsikból. A bontókban különösen azokat a keleti, már lefutott típusokat látják szívesen, amelyeknél megszűnt vagy erősen akado­zik az alkatrész-utánpótlás. Szinte „kicsontozzák” a legke­resettebb autókat: a Zastavá­­kat, a Skoda 105, és 120-ast, a Wartburgokat és a kispolski­­kat, de jól fogynak a kocka La­dák alkatrészei is. Az ország útjairól szinte nyomtalanul el­tűnt, Ukrajnába kivitt Volgá­kat és a románok által felvásá­rolt Daciákat viszont nem szí­vesen fogadják a bontókban. A sokéves, rossz műszaki álla­potú nyugati autók tömeges behozatala óta ezek alkatré­szeinek értékesítése is jó üzlet. A bontókba került autók alkatrészeinek átlag 20 száza­léka - a homlokfalak, dísztár­csák stb. - tartoznak a gyor­san fogyó, legtöbbször még a behozott kocsikról elkelő da­rabok közé. További 30 száza­lékuk - elsősorban a fődara­bok - a szintén keresett, de lassabban értékesíthető tarto­zékok közé sorolhatók. A bontók többsége nem rendel­kezik sok millió forint értékű présgéppel, így az autómara­dékokat általában vállalkozók gyűjtik össze, és saját telepei­ken préselik össze a kibelezett karosszériákat. Komoly gondot jelent a veszélyes hulladékok elhelye­zése és ártalmatlanítása. Az Áfor megszüntette az akku­mulátorok begyűjtését, a vál­lalat csupán a fáradt olajat ve­szi át. Annak érdekében, hogy az akkuk ne az erdőket szennyezzék, az önkormány­zatok gyűjtési akciói kínálnak biztonságos elhelyezést. A gu­mikat abronccsal együtt álta­lában a környékbeli gumisok­nak adják át, akik az eladható tömlő értékesítése fejében gondoskodnak a használha­tatlan köpenyek szeméttáro­lókba való eljuttatásáról. Problémát jelent viszont, hogy a piacot uraló kis bontók többsége képtelen a gépkocsi­tartozékok anyagok szerinti szelektív gyűjtésére. Az utas­tér műanyag vagy textilfelsze­reléseit ezért a MÉH különíti el és értékesíti a komoly hasz­not hozó, szintén a gépkocsik­ból nyert acélöntvényekkel együtt. Mivel a bontók nagy része a települések belterüle­tein, lakókörnyezetben talál­ható, az önkormányzatok és a környékbeliek erős kritikával figyelik működésüket. A leg­több vállalkozó ezért öröm­mel fogadta nemrégiben a Globál Kft. szolgáltatását, amely zárt rendszerben végzi a kocsikból kiszerelt, értékesí­teni kívánt alkatrészek mosá­sát, így megszüntethető a csa­tornák korábban gyakran elő­forduló eldugulása. Sz. A. J. Alkatrész az autóbontóból „Kicsontozzuk” a roncsokat FOTÓ: MH-ARCHÍV Komputer a buszon Tömegközlekedési járművek nélkül elképzelhetetlen a fő­város élete. Bosszankodunk, amikor hiába várjuk, s még jobban, ha végre egyszerre há­rom is érkezik. A menetrend teljes felborulásának elkerülé­sére vezették be a BKV fény­kábeles irányító rendszerét. Közeledünk vele Európá­hoz, mondja róla Aba Botond, a vállalat vezérigazgatója. A rendszer agya a Szabó Ervin téri központban található, szá­mítógépei minden jármű pilla­natnyi helyzetét összehason­lítják a menetrenddel. A köz­pontban monitoron jelenik meg az elemzésre kiválasztott járat térképvonala. Rajta mozgó jelek mutatják a forga­lomban lévő buszok helyzetét, egymás közötti távolságát. A számítógép más színű jellel közli a kocsi késését, mással túl gyors haladását. A központ információit fedélzeti számí­tógép közli az érdekelt autó­busz-vezetőkkel is. A 24 nyo­mógombos masina mindenre útmutatást ad nekik. Két rá­dióbázis, 80 azonosító pont és 18 járat 250 csuklós busza kap­csolódik a rendszerbe. Talál­kozhatunk vele az 1-es, a 6-os, a 7-es, a 7-es gyors, a 106-os és 124-es járatokon. A tervek szerint később ha­sonló berendezéseket szerel­nek fel a villamosokra is. Heki Ferenc HÍRHALOM Az Aral Magyarországon Növelni kívánja piaci jelenlé­tét hazánkban a németországi székhelyű Aral AG magyaror­szági érdekeltségén, az Aral Hungária Kft.-n keresztül. A tervek szerint az országban működő Aral kutak számát 1995-ben 33-ra növelik. Ezál­tal az értékesítésre kerülő üzemanyag mennyisége elér­heti a 180 millió litert. Az Aral Hungária Kft. az idei évben mintegy 141 millió liter üzem­anyagot értékesít az országban működő 26 kútjánál, kenő­anyag-forgalmát pedig meghá­romszorozza 1993-hoz képest. Ezzel a magyar piacon műkö­dő olajtársaságok forgalom alapján összeállított rangsorá­ban a harmadik helyen állnak. Az Aral 1994 végéig 80 millió német márkát ruházott be Ma­gyarországon, s 1995-ben to­vábbi több 10 millió márkát fektetnek be. A németországi anyavállalatnak, az Aral AG- nek 2700 töltőállomása műkö­dik Németországban és össze­sen, a magyarországaikkal együtt, 800 kútja áll más euró­pai országokban, mint például Ausztriában, Svájcban, Cseh­országban és Lengyelország­ban. Az Aral Hungária Kft. új fizetési lehetőség alkalmazását tervezi 1995-ben: a már meglé­vő Aral Debit Card (magán­autósok részére) és Aral Cre­dit Card (cégek számára) mel­lett bevezeti az új, Európában már sikerrel alkalmazott Aral Routex kártyát is. Mercedes-hálózat Oroszországban A Mercedes-Benz értékesítési hálózatot hozott létre Orosz­országban, amely teljesen a német autógyártó cég tulajdo­nában van. Erich Krampe, a cég igazgatótanácsának tagja sajtóközleményben annak a véleményének adott hangot, hogy a jövőben a vállalat egyik legfontosabb piaca Oroszor­szág lesz. A cég tervei között szerepel egyebek között, hogy a jövő év márciusában Moszk­vában központi alkatrészellá­tót hoz létre. A Reuter jelenté­se szerint a Mercedes-Benz cégnek jelenleg 20 márkake­reskedője van Oroszország­ban, ahol a piaci reform „kiter­melte” azt a tehetős réteget, amelynek érdeklődése a luxus­autók iránt szinte kimeríthe­tetlen. Tavaly 2900 Mercedest adtak el Oroszországban, és ezzel a német cég 14. legna­gyobb külföldi piacává vált. A kereslet rohamos bővülését bi­zonyítja, hogy idén már eddig 6400 Mercedest értékesítettek. Az eladott autók mintegy fele S-modell, s ezek mindazokkal a biztonsági berendezésekkel fel vannak szerelve, amelyekre mind gyakrabban szükség van az egyre terjedő utcai bűnözés miatt. A Mercedes-Benz for­galma 1994 első tíz hónapjá­ban 645 millió márka volt, míg tavaly egész évben csak 380 millió márka. A Toyota jövő évi tervei A legnagyobb japán autógyár, a Toyota arra számít, hogy 1995-ben 10 százalékkal több autót ad el a hazai piacon, mint az idén, szám szerint 2,24 mil­liót. Azt tervezi tovább, hogy a tengerentúli termelését 18 szá­zalékkal, 1,25 millió darabra növeli, miközben exportját 17 százalékkal - úgyszintén 1,25 millió darabra­­ csökkenti. A Toyotát az erős jen exportdrá­gító hatása késztette arra, hogy az export rovására tovább nö­velje a tengerentúli autógyár­tást. Idén a Toyota hazai el­adásai kismértékben, 0,5 szá­zalékkal 2 millióra csökken­tek. Szerény vigasz, hogy a konkurens gyártóknál - a Nis­sannál, a Hondánál, a Mazdá­nál - a csökkenés nagyobb mértékű volt. Egyedül a Mi­tsubishi számol úgy, hogy nö­velni tudta hazai eladásait. Egyébként a Toyota, amely a japán autópiac 40 százalékát mondhatja magáénak, az 1994-es pénzügyi évben 80 mil­liárd dollár értékben adott el gépjárműveket a világ orszá­gaiban. 1995. JANUÁR 12., CSÜTÖRTÖK Heti árszondánk A Magyarországon működő márkaképviseletek újautóárai mostanában olyan rövid éle­tűek, hogy ember legyen a tal­pán, aki elmondhatja, napra­készen ismeri az összeset. Az árakat ugyanis nem csak a de­vizaárfolyamok és a forintleér­tékelések mozgatják, de nem­ritkán maguk a gyárak is. Mel­lékletünk megpróbálja hétről hétre követni a piaci tarifákat, természetesen márkák szerinti bontásban. A táblázatainkban szereplő aktuális árakról álta­lában csak annyit, hogy ezek a vámot, az áfát, valamint az ille­téket már tartalmazzák. Ezen a héten a Citroen Hungária Kft. gépkocsiárait szondázzuk. Típus Motor (LE) Ár (Ft) AX First 1240 60 1.070.000 AX Caban 1124 60 1.150.000 AX Caban 1124 60 1.222.000 AX14TRS 1360 75 1.450.000 AX First D 1360 50 1.299.000 AXTRD 1360 50 1.440.000 ZX Reflex 1360 75 1.500.000 ZX Avantage 1360 75 1.719.000 ZX Volcane 1998 123 2.800.000 ZX16V 1998 150 3.060.000 ZXD Reflex 1905 65 1.746.000 ZXD Avantage 1905 65 1.950.000 ZX TD Aura 1905 90 2.190.000 ZX Reflex Break 1360 75 1.626.000 ZX TD Aura Break 1905 90 2.336.000 XantiaX 1580 90 2.050.000 XantiaSX 1761 103 2.600.000 XantiaSX 1998 123 2.827.000 XantiaVSX 1998 123 - 3.536.000 Xantia VSX16 V 1998 150 4.200.000 XantiaX D 1905 71 2.467.000 XantiaSX D1905 71 2.600.000 XantiaSX TD 1905 92 2.838.000 XantiaVSX TD 1905 92 3.100.000 XM16VSX 1998 135 3.558.000 XMT.C.T.VSX 1998 150 4.000.000 XM V6 Exclusive 2963 170 5.228.000 XM V6 Exclusive 2963 170 5.446.000 XMV6 24 S Exclusive 2963 200 7.200.000 XM TD VSX 2446 130 4.355.000 Evasion SX 1998 123 3.800.000 Evasion VSX T.C.T. 1998 150 4.400.000 Átvilágított kocsik Közlekedésbiztonsági szemlé­re számos szakműhelyben várják az autósokat-motoro­­sokat, az autóklub műszaki ál­lomásain pedig a klub tagjai részére kedvezőbb feltételek­kel nyílik erre lehetőség. De vajon az adásvétel mellett mi­kor kell, illetve mikor ajánla­tos az ilyen szolgáltatást igénybe venni? A válasz ké­zenfekvő: mindig, ha valami­lyen rendkívüli igénybevétel előtt vagy után áll az autó. Például ha hosszú - kiváltkép­pen téli - túrára készülünk, vagy ha a kocsit időszaki mű­szaki vizsgára kell vinnünk. Ugyanakkor az akár minden baj nélkül lebonyolított hosszú autóstúrát követően, vagy akár csak a kemény télre készülve is érdemes átvizsgál­ni a kocsit. Mit vizsgálnak e szolgálta­tás keretében? Erről Bratin­­csák György, az autóklub Bol­dizsár utcai központi műszaki állomásának vezetője adott tájékoztatást. A kocsik közle­kedésbiztonsági vizsgálatára a klub állomásain zárt techno­lógiás rendszerben kerül sor. Az autót a tulajdonos beveze­ti az állásra, s ezt követően azonnal, a motor alapjáratán, majd megemelt fordulatszá­mon megmérik a kipufogógáz CD-tartalmát. Eközben ellen­őrzik az alváz- és motorszá­mot. Szemrevételezik, majd működés közben ellenőrzik a világítótesteket. Mérik az első futómű lengéscsillapítóinak jellemzőit, ellenőrzik az első és hátsó szélvédők, valamint az oldalablakok állapotát, tö­mítéseit és azt, hogy nem lóg­­nak-e az ajtók. Ezt követi a fényszórók ellenőrzése, szük­ség szerinti beállítása. Sor ke­rül a kiegészítő fényforrások szabályos elhelyezésének és működésének szemrevétele­zésére is. A művelet közben a jármű belsejében is folytatódik a vizsgálat. Az ülések, ülésba­kok hibáira, esetleges repedé­seire is ilyenkor derülhet fény. A szőnyeg alatti nedves szige­telőbetét arra utal, hogy az autó valahol beázik. Ez is kor­rózióhoz vezet, pedig a bajt talán egyetlen tömítés pótlá­sával magunk is megelőzhet­nénk. Először az első, majd a hátsó kerekek fékhatását mé­rik, s természetesen a kézifék hatásosságát is ellenőrzik. A biztonsági öv csatlakozópont­jaira, illetve a biztonsági övre ugyancsak kiterjed a szakem­ber figyelme. A szerelőaknán megvizsgálják a futómű, kor­mánymű, fékcsövek, gömbfe­jek, gumiperselyek, csapágyak, csuklók, a kipufogórendszer és a korrózió szempontjából meg­annyi más fontos elem állapo­tát. A diagnosztikai vizsgálat al­kalmával az ellenőrzőlapra minden észrevételt feljegyez­nek. Tapasztalataikat - meg­­szívlelésre érdemes szakmai ta­nács kíséretében - a lap átadá­sakor közlik az ügyfelekkel. Almássy Tibor A SZERZŐ FELVÉTELE

Next