Magyar Hírlap, 1995. január (28. évfolyam, 1-12. szám)
1995-01-12 / 10. szám
16 Magyar Hírlap___________ Nem tudni, milyen okból, az új év első piacán több dízelautót kínáltak az érdeklődőknek, mint benzinest. Egyáltalán nem biztos, hogy azért, mert télen a dízelek nehezebben veszik a rajtot, gyakori az akkumulátorcsere, vagy mert a gázolaj ára is közelíti a benzinét. Talán az lehet a nagyobb kínálat oka, hogy a dízelek rövidebb idő alatt sokkal több kilométert futnak, mint a benzinesek, és a többet szaladt autókon jobban meglátszik a használat, idejében el kell tehát adni őket. Ami az árakat illeti, azt tapasztaltuk, hogy a dízelek VW Golf 1,3 GL 86 430 szinte azonos rangra „alacsonyodtak” a benzinesekkel. Vegyünk egy tizenéves autót, az Opel Kadett 1,6 D típust, amelyet ’84-ben gyártottak, ma 270 ezerért kínálják - ugyanennyibe kerül e típus benzines változata is. Ha az autó ’86-os és VW Golf TD, akkor 470 ezerbe kerül. Ugyanennyiért kínálták a ’86-os Ford 1,6 dízel változatát, és ugyancsak azonos árban kelt el a ’86-os benzines Honda Civic 12 szelepes motorjával. Voltak egészen kiváló állapotú dízelautók is. Keveset futott például az Opel Ascona 1,6 D, amely ’86-ban volt új, és nagyon jól nézett ki a Petra autókereskedőnél elsősorban csillogó Fiat Regatta 1,7 dízel is, amelyik még nem töltötte be ötödik évét. Egyébként nem derült ki, hogy ez a kereskedő miért töltötte fel színültig az ünnepekre svájci autókkal a karámját, hiszen a tél csípős hidege az autóknál is sokkal nagyobb törődést követel. Visszatérve a Regattára, az 460 ezerért keresi gazdáját. Egyébként az újabbak árai közt is nagy hasonlóságot tapasztaltunk. A kétéves Ford Fiesta 1,8 D 780 ezerbe került, míg az ugyancsak 92-es benzines Fiesta XR 2,0i változat 790 ezerért szerepelt a sorban. Két lépéssel odébb a VW Golf TD ’86-os kiadása csak 470 ezerbe került. Nem is lehetett vitás, hogy egy vevő gyorsan mellette döntött. A vétel után tudtuk meg, hogy a Daihatsu Sharade CX ezres típusa is dízel, s bár több érdeklődő kevesellte a motor teljesítményét, mégis elkelt. Amire nekünk is fájt a fogunk, az a csodaszép Honda Prelude ’87-es kiadású 4 WD meghajtású „Piroska” volt, hétliteres fogyasztással, és csak 460 ezerbe került. Visszatérve a Petra autókereskedőhöz, nála szinte bejutni sem tudtunk a telepre a Suzuki Vitara miatt. Ez volt az első helyen, 1,6-os motorral, automata váltóval, légkondicionáló berendezésével, ’90-es születéssel és 990 ezer szerepelt a szélvédőjén. Hát nem megéri? Zelman Ferenc Piacról piacra A kérdés: dízelt vagy benzinest? Összehasonlító táblázat Típus Évjárat Ár (e Ft) Citroen AX RD 91 680 Ford Fiesta 1,3i 91 690 Ford Escort 1,8 D 89 690 Nissan ZX 300 85 570 Fiat Unó 1,4 TD 87 460 Honda Civic 85 420 Ford Escort 1,6 D 86 420 VW Passat 1,6 0 88 870 Renault 5 TR 89 490 Fiat Ritmo TD 87 335 Alfa Romeo 2,0 TD91 820 VW Golf TD 86 470 Peugeot 405 GLD 91 960 Honda Civic 1,4i 92 1100 Honda Civic 86 420 Opel Kadett 1,7 0 89 690 Ford Escort 1,6 D 85 340 Ope! Ascona 1,6 D86 444 Mercedes 190 D 84 820 Opel Corsa 1,2 85 300 Ford Fiesta 1,8 D 92 850 Toyota Ceiica 1,6 84 350 Fiat Regatta D 85 300 VW Passat 82 250 Fiat Uno 1,3 D 86 320 VW Golf 1,6 87 550 Ford Escort 1,6 85 310 Ford Scorpio 1,6 87 600 Fiat Ritmo D 84 240 Mazda 6261,6 81 140 Ford Escort 1,3 86 300 Ford Fiesta XR2i 90 780 FOTÓ: MH-ARCHlV A hideg alattomos ellenség. Olyan élettani hatásokat idéz elő, amelyek az autóvezetőt részben, vagy teljesen alkalmatlanná teszik feladata ellátására. Igaz, jócskán benne járunk már a télben, de az igazi hidegek még csak ezután jönnek, a dermesztő jó tanácsokra tehát még szükségünk lehet. A dolog azzal kezdődik, hogy a bundában a volán mögé préselődő, vastag kesztyűt és kalapot viselő embertől nemigen lehet ügyesebb mozgást elvárni, mint mondjuk egy középkori páncélos vitéztől. Ha viszont autósunk nem öltözködik fel kellőképpen, akkor fázik, és ez az előnytelen állapot (a kocsi típusától függően) az út végéig is eltarthat, különösen városban, ahol legfeljebb 20-50 kilométert autózunk egyhuzamban. A fázós ember didereg, reszket vagy éppen megkeményíti magát, hogy ne járjon a keze vitustáncot a kormányon, ám az eredmény mindenképpen ugyanaz: jól koordinált mozgásra, az autó „érzéssel” történő vezetésére aligha képes. Pedig éppen ilyenkor, csúszós utakon kellene leginkább finoman vezetni. De ami a legrosszabb, a testi bajokhoz lelkiek is járulnak. A fázás közönyössé tesz a veszéllyel szemben sok, látszólag megfejthetetlen téli balesetnek ez áll a hátterében. Aki fázik, az hajlamos arra, hogy a szó valódi és átvitt értelmében is behúzza a nyakát és fatalista módon vezesse kocsiját. Ennek persze gyakran fatális baleset az eredménye. Az embernek nemcsak a hidegtől lúdbőrözik a háta, ha arra gondol, hogy mekkora veszélyt jelent a forgalomban egy „lúdbőrös” vezető. No de mit tehetünk a hideg támadásával szemben? A célszerű öltözködésen kívül nem sokat, annak viszont nagy a jelentősége, ha tisztában vagyunk veszélyes mivoltunkkal és fokozott önkontroll alá vetjük magunkat. Inkább szálljunk ki néhány percre, ha nagyon fázunk és gimnasztikázzunk egy kicsit, minthogy az összetört autó mellett kelljen bánatunkban sokkal tovább toporognunk. Hosszabb úton egy termosz forró tea is életmentő lehet (rum nélkül), hiszen a belső meleg mindennél többet ér. A hosszú távú téli autózás egyébként nemcsak nálunk okozhat csúnya galibákat, hanem olyan országokban is, ahol a miénknél jobb a közúti közlekedés infrastruktúrája, és persze a kocsik is. Gondoljunk csak a pár évvel ezelőtti franciaországi tragédiákra, amelyekben emberek fagytak meg az autópályához bilincselt kocsisorban, vagy akkor, amikor nekivágtak a közelinek tűnő tanyák felé. Komoly télben és havazásban csak akkor induljunk el, ha tényleg muszáj. Rakjunk a kocsiba tartalék meleg ruhát, pokrócot és jó nagy termosz meleg italt, meg néhány szelet csokoládét, ami kitűnően csökkenti a kínzó éhséget. Arra az esetre, ha ki kell szállni (akár másoknak nyújtandó segítség céljából), legyen kéznél gumicsizma vagy hótaposó. Orvosok szerint alkohollal még az se fűtse magát, aki nem vezet, mert egy hosszabb kényszerpihenő alatt még hosszabb (örök) álomba szenderülhet. Aki az átlagosnál hosszabb útra készül és van kemping gázfőzője, azt viszont vigye magával. Nagyszerűen befűti az utasteret, csak persze állandóan strázsálni kell mellette, amíg működik. Ördögöt festünk a falra és riogatunk? Lehet, hogy a jól fűtött szobában olvasva a cikket úgy tűnik. De mérsékelt éghajlatunk, s általában gyenge teleink ellenére évről évre előfordulnak komolyabb bajok, amelyeket az érintettek olyan döbbent csodálkozással fogadnak, mintha most szereztek volna első ízben tudomást arról, hogy nálunk is lehet igazi tél. Tar András Téli autózás Dermesztő jó tanácsok FOTÓ: MH-ARCHÍV AUTÓK ÉS PIACOK Az autógyárak milliárdokat költenek környezetvédelmi fejlesztésekre, az energiatakarékos üzemre, a levegőszennyezés csökkentésére. Viszonylag kevesebb figyelmet kap a gépkocsik „utóélete”, pedig egyre nagyobb gondot jelent a sokmilliós gépkocsiállomány szennyezésmentes szétbontása, megsemmisítése, illetve újrahasznosítása. A világ gazdagabb országaiban viszonylag egyszerű eljárással gondoskodnak a járműállomány környezetbarát megsemmisítéséről. Mivel viszonylag kevesen vesznek használt autót - ezek többségét keleti autókereskedők vásárolják fel és értékesítik a volt szocialista országokban - a „halálra ítélt” kocsikat egészben zúzzák be. A tulajdonosoknak pedig - amennyiben nem kívánják értékesíteni megunt vagy használhatatlan kocsijukat - még fizetniük is kell a megsemmisítésért. A veszélyes hulladékok közé sorolt akkumulátorok, gumik, olajak és kenőanyagok elválasztása után az autók présgépekbe kerülnek, ahol feldarabolják, majd továbbhasznosítható formává gyúrják a kasztnikat. A hazai gyakorlat ennél lényegesen bonyolultabb. A tíz évnél idősebb gépjárműállomány révén az autóalkatrész iránti kereslet olyan jelentős, hogy az autókat szétbontják, minden értékesíthető tartozékot kiszerelnek a kocsikból. A bontókban különösen azokat a keleti, már lefutott típusokat látják szívesen, amelyeknél megszűnt vagy erősen akadozik az alkatrész-utánpótlás. Szinte „kicsontozzák” a legkeresettebb autókat: a Zastavákat, a Skoda 105, és 120-ast, a Wartburgokat és a kispolskikat, de jól fogynak a kocka Ladák alkatrészei is. Az ország útjairól szinte nyomtalanul eltűnt, Ukrajnába kivitt Volgákat és a románok által felvásárolt Daciákat viszont nem szívesen fogadják a bontókban. A sokéves, rossz műszaki állapotú nyugati autók tömeges behozatala óta ezek alkatrészeinek értékesítése is jó üzlet. A bontókba került autók alkatrészeinek átlag 20 százaléka - a homlokfalak, dísztárcsák stb. - tartoznak a gyorsan fogyó, legtöbbször még a behozott kocsikról elkelő darabok közé. További 30 százalékuk - elsősorban a fődarabok - a szintén keresett, de lassabban értékesíthető tartozékok közé sorolhatók. A bontók többsége nem rendelkezik sok millió forint értékű présgéppel, így az autómaradékokat általában vállalkozók gyűjtik össze, és saját telepeiken préselik össze a kibelezett karosszériákat. Komoly gondot jelent a veszélyes hulladékok elhelyezése és ártalmatlanítása. Az Áfor megszüntette az akkumulátorok begyűjtését, a vállalat csupán a fáradt olajat veszi át. Annak érdekében, hogy az akkuk ne az erdőket szennyezzék, az önkormányzatok gyűjtési akciói kínálnak biztonságos elhelyezést. A gumikat abronccsal együtt általában a környékbeli gumisoknak adják át, akik az eladható tömlő értékesítése fejében gondoskodnak a használhatatlan köpenyek szeméttárolókba való eljuttatásáról. Problémát jelent viszont, hogy a piacot uraló kis bontók többsége képtelen a gépkocsitartozékok anyagok szerinti szelektív gyűjtésére. Az utastér műanyag vagy textilfelszereléseit ezért a MÉH különíti el és értékesíti a komoly hasznot hozó, szintén a gépkocsikból nyert acélöntvényekkel együtt. Mivel a bontók nagy része a települések belterületein, lakókörnyezetben található, az önkormányzatok és a környékbeliek erős kritikával figyelik működésüket. A legtöbb vállalkozó ezért örömmel fogadta nemrégiben a Globál Kft. szolgáltatását, amely zárt rendszerben végzi a kocsikból kiszerelt, értékesíteni kívánt alkatrészek mosását, így megszüntethető a csatornák korábban gyakran előforduló eldugulása. Sz. A. J. Alkatrész az autóbontóból „Kicsontozzuk” a roncsokat FOTÓ: MH-ARCHÍV Komputer a buszon Tömegközlekedési járművek nélkül elképzelhetetlen a főváros élete. Bosszankodunk, amikor hiába várjuk, s még jobban, ha végre egyszerre három is érkezik. A menetrend teljes felborulásának elkerülésére vezették be a BKV fénykábeles irányító rendszerét. Közeledünk vele Európához, mondja róla Aba Botond, a vállalat vezérigazgatója. A rendszer agya a Szabó Ervin téri központban található, számítógépei minden jármű pillanatnyi helyzetét összehasonlítják a menetrenddel. A központban monitoron jelenik meg az elemzésre kiválasztott járat térképvonala. Rajta mozgó jelek mutatják a forgalomban lévő buszok helyzetét, egymás közötti távolságát. A számítógép más színű jellel közli a kocsi késését, mással túl gyors haladását. A központ információit fedélzeti számítógép közli az érdekelt autóbusz-vezetőkkel is. A 24 nyomógombos masina mindenre útmutatást ad nekik. Két rádióbázis, 80 azonosító pont és 18 járat 250 csuklós busza kapcsolódik a rendszerbe. Találkozhatunk vele az 1-es, a 6-os, a 7-es, a 7-es gyors, a 106-os és 124-es járatokon. A tervek szerint később hasonló berendezéseket szerelnek fel a villamosokra is. Heki Ferenc HÍRHALOM Az Aral Magyarországon Növelni kívánja piaci jelenlétét hazánkban a németországi székhelyű Aral AG magyarországi érdekeltségén, az Aral Hungária Kft.-n keresztül. A tervek szerint az országban működő Aral kutak számát 1995-ben 33-ra növelik. Ezáltal az értékesítésre kerülő üzemanyag mennyisége elérheti a 180 millió litert. Az Aral Hungária Kft. az idei évben mintegy 141 millió liter üzemanyagot értékesít az országban működő 26 kútjánál, kenőanyag-forgalmát pedig megháromszorozza 1993-hoz képest. Ezzel a magyar piacon működő olajtársaságok forgalom alapján összeállított rangsorában a harmadik helyen állnak. Az Aral 1994 végéig 80 millió német márkát ruházott be Magyarországon, s 1995-ben további több 10 millió márkát fektetnek be. A németországi anyavállalatnak, az Aral AG- nek 2700 töltőállomása működik Németországban és összesen, a magyarországaikkal együtt, 800 kútja áll más európai országokban, mint például Ausztriában, Svájcban, Csehországban és Lengyelországban. Az Aral Hungária Kft. új fizetési lehetőség alkalmazását tervezi 1995-ben: a már meglévő Aral Debit Card (magánautósok részére) és Aral Credit Card (cégek számára) mellett bevezeti az új, Európában már sikerrel alkalmazott Aral Routex kártyát is. Mercedes-hálózat Oroszországban A Mercedes-Benz értékesítési hálózatot hozott létre Oroszországban, amely teljesen a német autógyártó cég tulajdonában van. Erich Krampe, a cég igazgatótanácsának tagja sajtóközleményben annak a véleményének adott hangot, hogy a jövőben a vállalat egyik legfontosabb piaca Oroszország lesz. A cég tervei között szerepel egyebek között, hogy a jövő év márciusában Moszkvában központi alkatrészellátót hoz létre. A Reuter jelentése szerint a Mercedes-Benz cégnek jelenleg 20 márkakereskedője van Oroszországban, ahol a piaci reform „kitermelte” azt a tehetős réteget, amelynek érdeklődése a luxusautók iránt szinte kimeríthetetlen. Tavaly 2900 Mercedest adtak el Oroszországban, és ezzel a német cég 14. legnagyobb külföldi piacává vált. A kereslet rohamos bővülését bizonyítja, hogy idén már eddig 6400 Mercedest értékesítettek. Az eladott autók mintegy fele S-modell, s ezek mindazokkal a biztonsági berendezésekkel fel vannak szerelve, amelyekre mind gyakrabban szükség van az egyre terjedő utcai bűnözés miatt. A Mercedes-Benz forgalma 1994 első tíz hónapjában 645 millió márka volt, míg tavaly egész évben csak 380 millió márka. A Toyota jövő évi tervei A legnagyobb japán autógyár, a Toyota arra számít, hogy 1995-ben 10 százalékkal több autót ad el a hazai piacon, mint az idén, szám szerint 2,24 milliót. Azt tervezi tovább, hogy a tengerentúli termelését 18 százalékkal, 1,25 millió darabra növeli, miközben exportját 17 százalékkal - úgyszintén 1,25 millió darabra csökkenti. A Toyotát az erős jen exportdrágító hatása késztette arra, hogy az export rovására tovább növelje a tengerentúli autógyártást. Idén a Toyota hazai eladásai kismértékben, 0,5 százalékkal 2 millióra csökkentek. Szerény vigasz, hogy a konkurens gyártóknál - a Nissannál, a Hondánál, a Mazdánál - a csökkenés nagyobb mértékű volt. Egyedül a Mitsubishi számol úgy, hogy növelni tudta hazai eladásait. Egyébként a Toyota, amely a japán autópiac 40 százalékát mondhatja magáénak, az 1994-es pénzügyi évben 80 milliárd dollár értékben adott el gépjárműveket a világ országaiban. 1995. JANUÁR 12., CSÜTÖRTÖK Heti árszondánk A Magyarországon működő márkaképviseletek újautóárai mostanában olyan rövid életűek, hogy ember legyen a talpán, aki elmondhatja, naprakészen ismeri az összeset. Az árakat ugyanis nem csak a devizaárfolyamok és a forintleértékelések mozgatják, de nemritkán maguk a gyárak is. Mellékletünk megpróbálja hétről hétre követni a piaci tarifákat, természetesen márkák szerinti bontásban. A táblázatainkban szereplő aktuális árakról általában csak annyit, hogy ezek a vámot, az áfát, valamint az illetéket már tartalmazzák. Ezen a héten a Citroen Hungária Kft. gépkocsiárait szondázzuk. Típus Motor (LE) Ár (Ft) AX First 1240 60 1.070.000 AX Caban 1124 60 1.150.000 AX Caban 1124 60 1.222.000 AX14TRS 1360 75 1.450.000 AX First D 1360 50 1.299.000 AXTRD 1360 50 1.440.000 ZX Reflex 1360 75 1.500.000 ZX Avantage 1360 75 1.719.000 ZX Volcane 1998 123 2.800.000 ZX16V 1998 150 3.060.000 ZXD Reflex 1905 65 1.746.000 ZXD Avantage 1905 65 1.950.000 ZX TD Aura 1905 90 2.190.000 ZX Reflex Break 1360 75 1.626.000 ZX TD Aura Break 1905 90 2.336.000 XantiaX 1580 90 2.050.000 XantiaSX 1761 103 2.600.000 XantiaSX 1998 123 2.827.000 XantiaVSX 1998 123 - 3.536.000 Xantia VSX16 V 1998 150 4.200.000 XantiaX D 1905 71 2.467.000 XantiaSX D1905 71 2.600.000 XantiaSX TD 1905 92 2.838.000 XantiaVSX TD 1905 92 3.100.000 XM16VSX 1998 135 3.558.000 XMT.C.T.VSX 1998 150 4.000.000 XM V6 Exclusive 2963 170 5.228.000 XM V6 Exclusive 2963 170 5.446.000 XMV6 24 S Exclusive 2963 200 7.200.000 XM TD VSX 2446 130 4.355.000 Evasion SX 1998 123 3.800.000 Evasion VSX T.C.T. 1998 150 4.400.000 Átvilágított kocsik Közlekedésbiztonsági szemlére számos szakműhelyben várják az autósokat-motorosokat, az autóklub műszaki állomásain pedig a klub tagjai részére kedvezőbb feltételekkel nyílik erre lehetőség. De vajon az adásvétel mellett mikor kell, illetve mikor ajánlatos az ilyen szolgáltatást igénybe venni? A válasz kézenfekvő: mindig, ha valamilyen rendkívüli igénybevétel előtt vagy után áll az autó. Például ha hosszú - kiváltképpen téli - túrára készülünk, vagy ha a kocsit időszaki műszaki vizsgára kell vinnünk. Ugyanakkor az akár minden baj nélkül lebonyolított hosszú autóstúrát követően, vagy akár csak a kemény télre készülve is érdemes átvizsgálni a kocsit. Mit vizsgálnak e szolgáltatás keretében? Erről Bratincsák György, az autóklub Boldizsár utcai központi műszaki állomásának vezetője adott tájékoztatást. A kocsik közlekedésbiztonsági vizsgálatára a klub állomásain zárt technológiás rendszerben kerül sor. Az autót a tulajdonos bevezeti az állásra, s ezt követően azonnal, a motor alapjáratán, majd megemelt fordulatszámon megmérik a kipufogógáz CD-tartalmát. Eközben ellenőrzik az alváz- és motorszámot. Szemrevételezik, majd működés közben ellenőrzik a világítótesteket. Mérik az első futómű lengéscsillapítóinak jellemzőit, ellenőrzik az első és hátsó szélvédők, valamint az oldalablakok állapotát, tömítéseit és azt, hogy nem lógnak-e az ajtók. Ezt követi a fényszórók ellenőrzése, szükség szerinti beállítása. Sor kerül a kiegészítő fényforrások szabályos elhelyezésének és működésének szemrevételezésére is. A művelet közben a jármű belsejében is folytatódik a vizsgálat. Az ülések, ülésbakok hibáira, esetleges repedéseire is ilyenkor derülhet fény. A szőnyeg alatti nedves szigetelőbetét arra utal, hogy az autó valahol beázik. Ez is korrózióhoz vezet, pedig a bajt talán egyetlen tömítés pótlásával magunk is megelőzhetnénk. Először az első, majd a hátsó kerekek fékhatását mérik, s természetesen a kézifék hatásosságát is ellenőrzik. A biztonsági öv csatlakozópontjaira, illetve a biztonsági övre ugyancsak kiterjed a szakember figyelme. A szerelőaknán megvizsgálják a futómű, kormánymű, fékcsövek, gömbfejek, gumiperselyek, csapágyak, csuklók, a kipufogórendszer és a korrózió szempontjából megannyi más fontos elem állapotát. A diagnosztikai vizsgálat alkalmával az ellenőrzőlapra minden észrevételt feljegyeznek. Tapasztalataikat - megszívlelésre érdemes szakmai tanács kíséretében - a lap átadásakor közlik az ügyfelekkel. Almássy Tibor A SZERZŐ FELVÉTELE