Magyar Hírlap, 1995. január (28. évfolyam, 13-26. szám)
1995-01-23 / 19. szám
4 Magyar Hírlap BELFÖLD A kormány teljesítményét nem lehet az előterjesztések számával mérni Beszélgetés Tóth Andrással, a miniszterelnök kabinetfőnökével • A kormány megkezdte eddigi munkája értékelését, a számvetés a jövő héten folytatódik. Mihez viszonyítják a tárcák teljesítményét? A kormányprogramban, a jogalkotási tervben, a féléves munkatervben, esetleg a kormányhatározatokban megszabott feladatok végrehajtását mérik, vagy más szempontot is figyelembe vesznek? A csütörtöki kormányülésen tisztáztuk az értékelési szempontokat. Úgy tűnik, az a legjobb, ha azt vizsgáljuk, hogy a társadalmat leginkább érdeklő területeken mennyiben sikerült előrelépni. A kormányprogram ugyan irányadó, de meg kell adni a korrekciós lehetőséget, hiszen még sok elem változhat. Egy nyáron alakuló kormány egyébként is óhatatlanul hendikeppel indul, hiszen Magyarországon az igazi munka csak a szabadságolások után, szeptemberben kezdődik. Ebből a szempontból az első félévet nehéz értékelni, az egész éves teljesítmény lehet majd mérvadó. A munkaterv, a jogalkotási program végrehajtása sem pontos mutató, hiszen megszülethetett számos, kisebb jelentőségű jogszabály, de nem sikerült például megalkotni az új privatizációs törvényt. A kormány feladata nem csak annyi, hogy a parlament elé terjessze a törvény tervezetét. A parlamenti jóváhagyást követően ismét van számos kormányzati feladat a végrehajtással kapcsolatban, és csak ezután tudja a törvény hatását kifejteni. Ez az igazi teljesítmény, ami nem a fél év alatt gyártott tervezetek és előterjesztések számával mérhető. • Egyenként értékelik a tárcákat ? Szerintem a tárcák értékelését is el kell végezni, ez azonban akkor hasznosul, ha mindenütt végrehajtják a szükségesnek ítélt változtatásokat. • Az értékelés eredménye alapján kerülhet sor azokra a személycserékre az egyes tárcák élén, amelyek egy miniszterelnöki nyilatkozat jóvoltából, hetek óta foglalkoztatják a közvéleményt? A miniszterelnök két alkalommal érintette a kormányzati munkát. Egyik alkalommal azt mondta: ha a kormányzati munkában gondokat lát, nem tudja kizárni a személycserék lehetőségét. Minderről elviekben beszélt. Később egy kritikai megjegyzése került nyilvánosságra valamelyik tárcával kapcsolatban, a sajtó e két nyilatkozat összemosásából következtette ki, hogy ez várható. A spekulációk jó része alaptalan, bizonyos információelemek rossz összerakásából származik. • A miniszterelnök leendő sajtótitkára cáfolja majd ezeket a téves információkat? A miniszterelnöknek azért lesz önálló sajtótitkára, mert úgy érzékeltük, hogy a nyilvánosság előtti szerepléseit, sajtómunkáját javítani szükséges. Úgy látjuk, hogy a szereplések mennyisége és minősége nem volt mindig összhangban. A sajtótitkár a miniszterelnök személyes szerepléseit szervezné, miközben a kormányszóvivő változatlanul a kormányzati munka nyilvánosságának szervezésével foglalkozna. A két feladatkör együttműködést feltételez, de elkülönítésüket szerintem már a kezdet kezdetén meg kell oldani. • A hazai és a külföldi sajtó hetek óta elemzi a HungarHotels-ügyet. Mit akart „ üzenni” ezzel a döntéssel a miniszterelnök valójában? Tévedés üzenetként értékelni ezt az egyedi ügyet. Az alapkérdés igen egyszerű: az új privatizációs törvényt amely a privatizációs gyakorlatban a gazdasági racionalitást a korrektséggel, tisztasággal, átláthatósággal ötvözné - nem sikerült a kormányzat szándékai szerint, még 1994-ben elfogadtatni. Gyorsítani szeretnénk, de a közjogi feltételeket nem tudtuk időben megteremteni, ugyanakkor tudjuk, hogy az állami vagyon értékesítésének korábbi gyakorlatát meg kell változtatni. Ezt a lépést meg kellett tenni, törvény hiányában átmeneti intézkedésre volt szükség, hogy ne következzen be a HungarHotelsügyben jelentős, vagyonvesztés. Ha van a dolognak üzenete, akkor az annyi, hogy a kormány számára a privatizáció korábbi gyakorlata átmeneti időre sem elfogadható. • Lesz új privatizációs kormánybiztos Bartha Ferenc helyett a törvény megalkotása előtt? Hétfőn a miniszterelnök részt vesz az ÁVÜ és az ÁV Rt. közös igazgatósági ülésén. A látogatás célja a tájékozódás, és persze bizonyos kormányzati szándék megfogalmazása. A hét második felében vissza lehet térni a kérdésre. • Több mint egy hónapja várat magára a Nemzeti Bank új elnökének kinevezése is, holott Bod Péter Ákos már ősszel bejelentette, hogy távozik. Fontos szempont az időtényező, de ha egy megalapozott lépésnek ez az ára, érdemes várni, hiszen nem lényegtelen kérdés az, hogy ki lesz a jegybank elnöke. Az elmúlt hetekben parlamenti szünet volt, az elnökjelöltet az illetékes bizottságok nem tudták volna meghallgatni. A hét közepére, mire a parlamenti munka beindul, várhatóan megszületik a végleges miniszterelnöki döntés. • Elmondaná mi a kabinetfőnök dolga a miniszterelnök mellett? A kormányfő munkájának előkészítésében van fontos szerepem. Amíg a Miniszterelnöki Hivatal közigazgatási államtitkára a kormányzati munka előkészítője közjogi, közigazgatási szempontból, addig a kabinetfőnök politikai szempontok alapján közelít a kérdéshez. Feladatom továbbá a szakmai, szervezési munkák, szakvélemények, felkészítő anyagok összefogása, a miniszterelnök levelezésének lebonyolítása. Évszázados hazai gyakorlat, hogy nagyon sok kérdést az arra hivatott szinteken nem tudnak elintézni, a levelezés pedig jól ismert része a kijárópolitika eszköztárának, ezért ma is rengeteg kéréssel fordulnak az emberek a miniszterelnökhöz. • Hogyan kapcsolódik ehhez a munkához a miniszterelnök megmaradt négy tanácsadója? Sokkal több tanácsadóval dolgozunk együtt. Az a tanácsadói kör, amely rendszeresen, konkrét ügyekben szakmai háttéranyagokkal segíti a kormányfő munkáját, most 10-12 fős. Az én feladatom, hogy felkérjem őket bizonyos anyagok véleményezésére, egy-egy témakörben javaslataik leírására, esetenként konkrét ügyek elintézésére. Van olyan a tanácsadók között, aki tiszteletdíjat kap, és olyan is, aki nem tart igényt erre. Van ezen kívül egy 40-50 főből álló kör a legkülönbözőbb területeken dolgozó elméleti és gyakorlati szakemberekből, akiket esetenként kérünk fel közreműködésre. Ebbe a körbe - amelynek további bővítését fontosnak tartom - ügyvédek, bankárok, művészek, egyetemi oktatók tartoznak, akiket azért kérünk fel egy-egy törvénytervezet véleményezésére, hogy a döntések előkészítésébe ne csak az államigazgatási szakemberek véleménye kerüljön be, hanem azoké is, akikre a törvény egyébként vonatkozna. • Hallgat a tanácsadók véleményére a miniszterelnök, vagy valóban önfejű és befolyásolhatatlan? A miniszterelnök konzekvensen gondolkodó ember, aki az értelmesen artikulált véleményt természetesen figyelembe veszi, hiszen Horn Gyula nem ellensége saját magának. • Márványi Ágnes Tóth András, aki tavaly novemberben Apró Piroska helyett lett a miniszterelnök kabinetfőnöke, a kormányfő tennivalóinak, döntéseinek előkészítőjeként kapcsolatot tart a kormányfő tanácsadóival, szakvéleményeket rendel, a miniszterelnök levelezését bonyolítja, részt vesz a kormány ülésein. Tóth Andrást arról kérdeztük, hogyan látja a kormány munkáját, a közvéleményt foglalkoztató „ügyeket ” közelről. Tóth András FOTÓ: ISZA FERENC Jogharmonizációs program májusra Fehér könyv az átalakuló gazdaságoknak MH-információ Az igazságügy-miniszternek május közepéig jogharmonizációs menetrendet kell előterjesztenie az Európai Unióval (EU) kötött társulási megállapodásban foglalt első ötéves időszakra. Kecskés László, az Igazságügyi Minisztérium helyettes államtitkára elmondta, hogy a kormány múlt heti ülésén elfogadott jogharmonizációs feladattervet eljuttatták az EU soros elnökének. A kormány határozata végre kapcsolatot teremt a magyar jogalkotási elképzelések és a jogharmonizációs program között - hangsúlyozta Kecskés László. Így a megállapodás hatályba lépését követő öt esztendőn belül, a közösségi joggal összhangban, módosítani kell egyebek mellett a vámjogszabályokat, a szabványokról szóló rendelkezéseket, a társasági jogot, a vállalati adózásról és számvitelről rendelkező törvényeket, a versenyjogot, az élelmiszer-jogszabályokat. A jogharmonizációs kötelezettség kiterjed a fogyasztói érdekvédelemre, az emberek, állatok, növények életének és egészségének megóvására, a dolgozók munkahelyi védelmére. A társulási megállapod egyébként tartalmaz másod ötéves határidőt is, s bizony szabályokat csupán a telj tagság elnyerését követől kell átvenni. Ez utóbbi köz tartoznak például az ingatlanföld és a természeti erőforások tulajdonára vonatko rendelkezések, illetve a szrencsejáték szervezésén szabályai. Kecskés László elmond az esseni EU-csúcskonferecián döntés született az, hogy a közép-kelet-európ államok számára már az el félévben Fehér könyvet adak ki, amely a hat társultszág számára jogharmonizciós ajánlást tartalmaz. Ebb elsősorban az 1993 óta érvnyes egységes belső piaci némákat foglalják össze. A komány az ipari miniszter szára megszabta, hogy júájus közepéig készítsen átfogprogramot e jogszabályok vételére. A konkrét jogalkotási lépsek meghatározásakor pem figyelemmel kell lenni a, hogy Magyarország 1997-be meg kívánja kezdeni a telj jogú tagság elnyerését cél tárgyalásokat. MTI___________________ A Magyar Rádió Alapítvány a magyar kultúra napja alkalmából odaítélt nívódíjait vasárnap adták át a budapesti Városháza dísztermében. A rádió bemondói titkos szavazással az év női bemondójának Acél Annát és Zahorán Adriennt, az év férfi bemondójának pedig Bátonyi Györgyöt és Szalóczy Pált választották. A Magyar Rádió zenei lektorátusának javaslatára, az 1994-ben készült legjobb zenei felvételek elkszítésében való közreműködőért nívódíjban részesültek Három angol dal című Durl Zsolt-mű készítői: a dal szerzője, Bárány Gusztáv rendező és Jenei Sándor hanmérnök. Brahms C-dúr triójnak felvételéért elismerést kpott Perédi Márta zenei rendző, és Geszti Mária hangmérök. Veress Sándor és Sári Jzsef egy-egy zeneművének tomácsolásáért Perényi Eszt hegedűművészt díjazták. • L. A rádió nívódíjasai 1995. JANUÁR 23., HETI poéé, mint GafifMuuuf&il c&ikeztető&d'uz Konyhafőnök ajánlata: VÉNUSZ Fejlesztő rendszer(4.2) 36.000 Ft Fejlesztő rendszer(5.3) 96.000 Ft Specialitásunk: VÉNUSZ HÁLÓ Hálótervezési program 72.000 Ft Folyamatos ételkóstolók(bemutatók) 8-16 óráig irodánkban. A fenti árak köret (25% áfa) nélkül értendők. H M2 ,VÉNUSZ I ‘ 1 I SZOFTVER KFT. P l 147 Budapest XIV. Deés utca 34. Tel,: 183-0720 • 183-3424 Tel/fax: 183-0722 K észételeink: - Bér, SZJA, TB nyilvántartás 24.000 Ft - Tárgyi eszköz nyilvántartás:24.000 Ft - Készlet nyilvántartás 24.000 Ft - Analitikus (pénzügyi) nyilv.24.000 Ft - Naplófőkönyv vezetés 16.000 Ft - Főkönyvi könyvelés 20.000 Ft - Számlázó rendszer 12.000 Ft - Munkaruha nyilvántartás 16.000 Ft - Külföldi utazási rendszer 12.000 Ft - Rendelés nyilvántartás 16.000 Ft - Ajánlatkészítő,önkölts.sz. 12.000 Ft - Gépkocsi útnyilvántartás 16.000 Ft - Pénztárkönyv vezetés 12.000 Ft - Házipénztár nyilvántartás. 12.000 Ft Vevő kívánságára:............... 30-80 Ft