Magyar Hírlap, 1995. március (28. évfolyam, 63-76. szám)

1995-03-16 / 63. szám

A Magyar Hírlap MELLÉKLETE SZERKESZTI TAR ANDRÁS 1995. MÁRCIUS 16., CSÜTÖRTÖK Hétfő Karrier, kedd Heti Patika, szerda Ingatlanbörze, csütörtök Autók és Piacok, péntek Pénz Plusz Piac, szombat Ahogy tetszik a Vasárnapi Magazin Ami a divat világában Párizs, az az autók­­nál Genf. Legalábbis minden tavasszal, hi­szen itt, ebben a svájci konferenciaváros­ban rendezik meg évről évre a járművek legrangosabb seregszemléjét. Idén sor­rendben a hatvanötödiket. Harminchét or­szágból 320 kiállító több mint ezer kocsit hozott el a nagy megmérettetésre, s hogy a verseny egy pillanatra se lankadjon, 32 világpremiert és 9 európai bemutatót is ide rögzítettek. Bár az újdonságok többsé­ge csupán modellkozmetikát jelent, a gu­ruló csodák láttán senki sem vonhatja két­ségbe a kiállítás idei szlogenjét, ami a sokoldalúságot hangsúlyozza. Látnivalóban igazából nincs hiány az idén sem Genfben, bár a valódi adukat vagy előre ki­­játszották, vagy gondosan félre­tették a meghatározó cégek - jelenthetjük a helyszínről az év első és legnagyobb autós világ­­kiállításáról. Gyors és nem hi­vatalos számítások szerint e hét végéig legalább negyedmillió lóerő pompázik a Palexpo ha­talmas kiállítási csarnokaiban, s a megjelent 320 cég (közte egy magyar is) egymást igyekszik túlszárnyalni a szebbnél szebb, korszerűbbnél korszerűbb és erősebbnél erősebb négykere­­kűekkel. Valósággal elszaba­dultak a lóerők, és úgy tűnik, úgy az olcsó, szerény komfort­igényeket kielégítő személy­­gépkocsik végképp eltűntek a jelentősebb gyártók palettájá­ról, akik mostanában inkább a még teljesebb biztonságtechni­kára, a rafináltabb szolgáltatá­sokra és a százszázalékosan megbízható, javítást alig igény­lő szerkezetekre koncentrál­nak. A látványos versenyfutás nyertesei persze végső soron a vásárlók, akik ugyan minden újabb típusért többet kénytele­nek leszurkolni, de vigasztalá­sukra szolgál, hogy derék négy­kerekűjük már ember- és kör­nyezetbarát. Géniből különben az idén mindenki némi csaló­dással távozik. A régóta várt és széles vásárlókört érintő új mo­dellek ugyanis nem kerültek a dobogókra, és a beharangozott premierek többsége mondva­csináltnak nevezhető. Pedig szemmel láthatóan pénzben nincs hiány. Némi képzavarral azt mondhatnánk, hogy a fizetőképes kereslethez ezt jóval meghaladó fizetőké­pes kínálat tartozik. Az autó­gyártók mérhetetlen fejlesztési forrásokat és szellemi kapacitá­sokat állítanak csatasorba a jobb piaci pozíciók megszerzé­séért. Mást ne mondjunk, a jó egy hónapja debütált, de azért Genfben is főhelyen pompázó új Ford Escort fejlesztésére több mint egymilliárd dollárt költöttek, a Volkswagen pedig az érdekszférájába került Sko­dába 70 millió márkát pum­pált bele. A Magyar Hírlap tu­dósítója legalább tucatnyi saj­tótájékoztatót és autópremi­ert ült végig, a General Mo­torstól a KIA-ig, és mindenütt hasonló számadatokat hallott a kocsik bemutatása kapcsán. Vége az autóipart sújtó re­cessziónak, és ismét kiadták a jelszót: mindent bele. Az idei kiállítás legfénye­sebb csillagai egyébként a FI­AT-birodalomhoz tartozó stan­dokon csillogtak. A Ferrarinál a publikum szinte szent áhítat­tal vette körül az új csodát, az 520 lóerős F-50-et, amiről nem nehéz megjósolni, hogy évekig a világ legkeresettebb sportko­csija lesz. Egy emelettel lejjebb és legalább két árkategóriával alacsonyabban, a szintén az Agnelli-birodalomhoz tartozó Alfa Rómeónál is új portékák kellették magukat. A főhelyen a megújított 155-ös állt, de bő­ven akadt nézője a szemrevaló 145-ösök kibővített famíliájá­nak is. A legnagyobb sztár ter­mészetesen az anyacég 1995-ös világszáma, a FIAT Barchetta volt. Az egy héttel ezelőtti dél­spanyolországi nemzetközi premier után a publikum első ízben itt Genfben veheti szem­ügyre az olaszok büszkeségét, a hetven év hagyományaira épült kétüléses spidert. A torinói cégnél egyébként dúl az opti­mizmus. Genfben a legkereset­tebb személyiség Paolo Canta­­rella volt, a FIAT autógyár ve­zérigazgatója, aki a népes újságíró-sereglet előtt lazán to­vábbi tíz premiert ígért be még erre az évre. Hogy változik a vi­lág. Három évvel ezelőtt még a jól prosperáló Mercedes tő­­szomszédságában, a 600-as álomkupé mellett itt Genfben csak a lengyel gyártásra kár­hoztatott 500 köbcentiméteres Cinquecento állt a FIAT főhe­lyén. Most a tömeg udvariasan túllépett a Merci standján, hogy a Barchettát bámulja. A Mercedes láthatóan hűvös mellőzése egyébként annak volt betudható, hogy a publi­kum hiába várta az új E-osz­­tályt. A „kerek szemű” Merci kész, de a stuttgarti cég májusig elodázta a premiert. Néhány próbakocsi azért (minő vélet­len), feltűnt a Genf környéki utakon, szinte az újságírók bosszantására. Egyetlen friss világszenzációjukat egyébként ők is megszellőztették éppen egy hónappal a genfi sereg­szemle előtt, és ez a csúcskate­góriába épített elektronikus hajtáskontroll, az ESP volt. Korszakot nyitó fantasztikus biztonsági szerkezet ez, a baj csak az vele, hogy egy kiállítá­son „tálalhatatlan”. Szép csendben egyébként a BMW is csinált valami hasonlót a maga csúcsmodelljéhez DSC néven. A nagy bajor konkurens standjai különben ugyancsak csalódást keltettek. Igaz, itt volt a teljes választék, viszont elma­radt a titkon várt és amerikai gyártásra szánt kétüléses roads­ter bemutatása. Helyette lát­hattuk a 3-as sorozat Touring verzióját és ugyanennek a csa­ládnak a csúcsmodelljét, a 328i­­t. A tortára habként a céggel szoros kapcsolatban álló Alpi­na még bemutatta a 7-es bázist­egy bombázó, de 12 hengeres, 5,7 literes motorjával, valamint Schwitch-Tronic váltójával fel­hívja magára a figyelmet. A harmadik nagy német, a VAG konszern sem tudott iga­zi sztárokat kitenni a maga ki­rakataiba. A Vw standján egye­dül a pár hete bemutatott csalá­di egyterű, a Sharan számított nóvumnak, a többi kiállított kocsit bármelyik jobb genfi parkolóban is szemügyre lehet venni. Az Audinál is csak a leg­elvetemültebb ínyencek fedez­ték fel a négykarikások újdon­ságát, a szokásos külsőben megbújó A-6-os, 2,5 eteres, TDI motoros quattrót és az elő­ször bemutatott új, ötsebessé­­ges, automata váltót, ami dina­mikus kapcsolási programjával az A-4-esek csúcsmodelljeihez lesz opcióként megrendelhető. Az alumínium csoda, az A-8-as beharangozott nagyágyúja, a V-8-as, 3,7­éteres verzió egy­előre ígéret maradt. A VW spanyol leányvállala­tánál, a Seatnál is inkább a fel­kínált ételspecialitásra gyűltek a látogatók, mint a mellbevágó újdonságokra. A Toledo meg­kapta a konszern jól bevált TDI motorját és ez volt a nagy szám. No meg egy Alhambra nevű családi egyterű, ami a VW Sha­ran szakasztott mása. A rossz nyelvek szerint az egész úgy született, hogy éjjel a takarítók viccből kicserélték a VW emb­lémáját a Seat S betűjére. A Fordnál is leginkább a semmi körül zajlott a nagy hű­hó. A megújított Escort már februárban bemutatkozott, és a Galaxy nevű családi kisbusz is „szakágas” modellnek tekint­hető. A sokak által várt új kis­kocsiról, a Fiestáról viszont szó sem esett, vélhetően az őszi sza­lon csemegéje lesz majd Frank­furtban. Adósa maradt a genfi publikumnak az Opel is. Igaz, bemutatták a lényegében belül módosított terepjárót, a Fron­terát, a sokak által várt új Vect­­ráról viszont mélyen halgattak. Szerény újdonságként a Tigra automata váltós verzióját és az Astra CDX csúcsmodelljét tá­lalták. Nem jutott igazi átütő újdon­ság idén a franciák standjaira sem. A Renault-nál a Laguna 2,2 Uteres szívódízel változata vitte a zászlót, no meg egy Eva­­do névre halgató, gazdagon üvegezett kombi, aminek szin­tén a Laguna a bázisa. Kissé át­­frizírozták az Espace-t is (világ­premierként tálalták), de igazá­ból nem vágott mellbe senkit, hiszen ebben a műfajban ma már akad bőven modernebb el­lenfél is. A Peugeot városrész­nyi kiállításáról is a már ismert négykerekűek köszöntek visz­­sza. A 306-os novemberi sivata­gi túrája után hónapokig szere­pelt az oroszlános márka a vi­lágsajtóban, ezt igazán nehéz lett volna felülmúlni. Genfben most a 306-os kábítójának ke­mény tetős változatát mutatták be. Ritka szép darab, szinte va­donatúj fejlesztésnek hat az ügyesen megreformált széltető­vel. A „kozmetikai műtéten” átesett 605-öst is rendre körül­állták, ám újdonságnak ezt is túlzás lenne kikiáltani. A Citroennél még ennyi szenzáció sem akadt. Publiku­ma leginkább a show-műsorok­­nak, no meg a Dakar rajt nyert autómonstrumnak volt. A két svéd standon is leginkább tisz­teletköröket futott a publikum. Elmaradt a SAAB 9000 ECO bemutatása, és késik a Volvo 850 TDI változata is. Ha szegény japánok földraj­zi távolságuknál fogva nem re­kednének kívül az európai szakmai zsűri figyelmén, nyil­ván tucatnyi kandidátussal is megpályázhatnák a legjobb au­tónak járó kitüntető címet. Bár ezúttal ők is a szokásosnál ke­vesebb petárdát durrantottak Genfben, de amit kitettek a ki­rakatba, azzal nem kellett szé­gyenkezniük. A Nissan (nem először) az új Maximát vezette elő, a Toyota a Corolla 1,8 lite­res négykerékhajtású változa­tát és egy kabriót, a Honda az NSX Taigát, a Daihatsu az új 850 köbcentiméteres Cuore­mi­nit, a Mazda a 323-as C-változa­­tát (az egyik legszebb sportko­csi a mezőnyben), no meg az MX-5-ös 1,6 literes változatát. Ugyancsak az ő standjukon ve­hettük szemügyre az MPV-t is, ami nem más, mint a cég első családi kisbusza. Egyébként a nagy konkurens Mitsubishi is ebben a kategóriában nyújtott kiemelkedőt. Az ő újdonságu­kat Space Gearnek nevezik, és tetőtől talpig csúcstechnikát kí­nál. A márka másik újdonsága, a Carisma csak itt Európában számít nóvumnak, hiszen Ja­pánban már jó ideje fut. Hasonló késleltetett pre­miert produkált a hazai márká­nak számító Suzuki is. Japán és Amerika után hamarosan az öreg kontinensen is megjelenik a Swift-utód, a Baleno. Jellem­zésére röviden ennyi: a koráb­bihoz hasonló megbízhatóan modern technika, de tetszető­sebb és komfortosabb csoma­golásban. A délkelet-ázsiai térségből egyébként ellenállhatatlanul nyomulnak a japánok mellett a koreaiak is. Genfben meghatá­rozó volt az aktivitásuk. A KIA 20 ezer frank alatt kínálja új Sephia modelljét, ami egy Opel Astra méretű, 1,6 literes, igen korszerű családi autó. Rajta kí­vül két olcsó dzsippel, az MRI- vel és az MRDI-vel iratkoztak fel az itteni piaci listára. A ná­lunk is gőzhengerszerűen nyo­muló Daewoo sem húzódott meg csendben, a második sor­ban a genfi seregszemlén. Köz­vetlenül a legnagyobb gyárak méregdrága standjai mellett pompáztak a kocsijaik, és kitet­tek a kirakatba egy fantasztikus újdonságot is. A Bucrane nevű nagylimuzint egy Bertone ve­zette olasz formatervező csapat készítette, és állítólag hamaro­san szériagyártásúvá érik. És ha már a jövőnél tartunk, kanyarodjunk vissza néhány pillanatra az Opel standjához, ahol a főhelyen szintén ott ra­gyogott egy holnapi csoda. A buborék formájú Opel MAXX a vevő igényei szerint változtat­ható, de nemcsak a gyártás so­rán, hanem később is, ha a tu­lajdonos életstílusában változás következik be. Mint mondták, a tanulmányautót a leendő ve­vőkkel folytatott párbeszéd so­rán fejlesztik végleges járművé. A komforttal társított luxust egyébként - tempóra mutattuk - nem is kellene újra feltalálni. Volt a genfi kiállításon egy kü­lönterem, ahol a monacói her­ceg privát garázsából a történe­lem legkülönlegesebb guruló státusszimbólumai parádéztak, szinte józan ésszel fel sem mér­hető fényűzéssel. Akadt itt Rolls Royce-tól a Hispano Sui­­zán át Lincoln Phaetonig min­den, ami csak lázba tudja hozni a földkerekség leggazdagabb embereit. Tar András A 65. Genfi Autószalonról jelentjük Sok hűhó, szinte semmiért Ilyennek képzeli az Opel a holnap variálható családi kocsiját­ra épített B-12-est, ami nem Nyolcvanezer négyzetméteren 320 kiállító több mint 1000 autót vonultatott fel Genfben A SZERZŐ FELVÉTELEI Különleges Laguna kombi a Renault műhelyéből Daewoo-tanulmány: olasz köntösben dél-koreai technika M­ESEBELI UTAZÁS : ESSO (J|&\ | CI P/^ HA A TANKOLÁSNÁL AJÁNDÉKBA KAPOTT MATRICÁS ALBUMBA N . C55- J ÖSSZEGYŰJTI ÉS BERAGASZTJA A HÉT TÖRPE KÉPÉT, % . JÍ J CSODÁLATOS DISNEYLAND-I . M UTAZÁST NYERHET. M IL SORSOLÁS:1­995. MÁJUS 7-ÉN 1 OK. SZÍNHELY: Bp. VIK­. KEREPESI ÚT 5-7. ESSO TÖLTŐÁLLOMÁS

Next