Magyar Hírlap, 1995. március (28. évfolyam, 63-76. szám)
1995-03-16 / 63. szám
A Magyar Hírlap MELLÉKLETE SZERKESZTI TAR ANDRÁS 1995. MÁRCIUS 16., CSÜTÖRTÖK Hétfő Karrier, kedd Heti Patika, szerda Ingatlanbörze, csütörtök Autók és Piacok, péntek Pénz Plusz Piac, szombat Ahogy tetszik a Vasárnapi Magazin Ami a divat világában Párizs, az az autóknál Genf. Legalábbis minden tavasszal, hiszen itt, ebben a svájci konferenciavárosban rendezik meg évről évre a járművek legrangosabb seregszemléjét. Idén sorrendben a hatvanötödiket. Harminchét országból 320 kiállító több mint ezer kocsit hozott el a nagy megmérettetésre, s hogy a verseny egy pillanatra se lankadjon, 32 világpremiert és 9 európai bemutatót is ide rögzítettek. Bár az újdonságok többsége csupán modellkozmetikát jelent, a guruló csodák láttán senki sem vonhatja kétségbe a kiállítás idei szlogenjét, ami a sokoldalúságot hangsúlyozza. Látnivalóban igazából nincs hiány az idén sem Genfben, bár a valódi adukat vagy előre kijátszották, vagy gondosan félretették a meghatározó cégek - jelenthetjük a helyszínről az év első és legnagyobb autós világkiállításáról. Gyors és nem hivatalos számítások szerint e hét végéig legalább negyedmillió lóerő pompázik a Palexpo hatalmas kiállítási csarnokaiban, s a megjelent 320 cég (közte egy magyar is) egymást igyekszik túlszárnyalni a szebbnél szebb, korszerűbbnél korszerűbb és erősebbnél erősebb négykerekűekkel. Valósággal elszabadultak a lóerők, és úgy tűnik, úgy az olcsó, szerény komfortigényeket kielégítő személygépkocsik végképp eltűntek a jelentősebb gyártók palettájáról, akik mostanában inkább a még teljesebb biztonságtechnikára, a rafináltabb szolgáltatásokra és a százszázalékosan megbízható, javítást alig igénylő szerkezetekre koncentrálnak. A látványos versenyfutás nyertesei persze végső soron a vásárlók, akik ugyan minden újabb típusért többet kénytelenek leszurkolni, de vigasztalásukra szolgál, hogy derék négykerekűjük már ember- és környezetbarát. Géniből különben az idén mindenki némi csalódással távozik. A régóta várt és széles vásárlókört érintő új modellek ugyanis nem kerültek a dobogókra, és a beharangozott premierek többsége mondvacsináltnak nevezhető. Pedig szemmel láthatóan pénzben nincs hiány. Némi képzavarral azt mondhatnánk, hogy a fizetőképes kereslethez ezt jóval meghaladó fizetőképes kínálat tartozik. Az autógyártók mérhetetlen fejlesztési forrásokat és szellemi kapacitásokat állítanak csatasorba a jobb piaci pozíciók megszerzéséért. Mást ne mondjunk, a jó egy hónapja debütált, de azért Genfben is főhelyen pompázó új Ford Escort fejlesztésére több mint egymilliárd dollárt költöttek, a Volkswagen pedig az érdekszférájába került Skodába 70 millió márkát pumpált bele. A Magyar Hírlap tudósítója legalább tucatnyi sajtótájékoztatót és autópremiert ült végig, a General Motorstól a KIA-ig, és mindenütt hasonló számadatokat hallott a kocsik bemutatása kapcsán. Vége az autóipart sújtó recessziónak, és ismét kiadták a jelszót: mindent bele. Az idei kiállítás legfényesebb csillagai egyébként a FIAT-birodalomhoz tartozó standokon csillogtak. A Ferrarinál a publikum szinte szent áhítattal vette körül az új csodát, az 520 lóerős F-50-et, amiről nem nehéz megjósolni, hogy évekig a világ legkeresettebb sportkocsija lesz. Egy emelettel lejjebb és legalább két árkategóriával alacsonyabban, a szintén az Agnelli-birodalomhoz tartozó Alfa Rómeónál is új portékák kellették magukat. A főhelyen a megújított 155-ös állt, de bőven akadt nézője a szemrevaló 145-ösök kibővített famíliájának is. A legnagyobb sztár természetesen az anyacég 1995-ös világszáma, a FIAT Barchetta volt. Az egy héttel ezelőtti délspanyolországi nemzetközi premier után a publikum első ízben itt Genfben veheti szemügyre az olaszok büszkeségét, a hetven év hagyományaira épült kétüléses spidert. A torinói cégnél egyébként dúl az optimizmus. Genfben a legkeresettebb személyiség Paolo Cantarella volt, a FIAT autógyár vezérigazgatója, aki a népes újságíró-sereglet előtt lazán további tíz premiert ígért be még erre az évre. Hogy változik a világ. Három évvel ezelőtt még a jól prosperáló Mercedes tőszomszédságában, a 600-as álomkupé mellett itt Genfben csak a lengyel gyártásra kárhoztatott 500 köbcentiméteres Cinquecento állt a FIAT főhelyén. Most a tömeg udvariasan túllépett a Merci standján, hogy a Barchettát bámulja. A Mercedes láthatóan hűvös mellőzése egyébként annak volt betudható, hogy a publikum hiába várta az új E-osztályt. A „kerek szemű” Merci kész, de a stuttgarti cég májusig elodázta a premiert. Néhány próbakocsi azért (minő véletlen), feltűnt a Genf környéki utakon, szinte az újságírók bosszantására. Egyetlen friss világszenzációjukat egyébként ők is megszellőztették éppen egy hónappal a genfi seregszemle előtt, és ez a csúcskategóriába épített elektronikus hajtáskontroll, az ESP volt. Korszakot nyitó fantasztikus biztonsági szerkezet ez, a baj csak az vele, hogy egy kiállításon „tálalhatatlan”. Szép csendben egyébként a BMW is csinált valami hasonlót a maga csúcsmodelljéhez DSC néven. A nagy bajor konkurens standjai különben ugyancsak csalódást keltettek. Igaz, itt volt a teljes választék, viszont elmaradt a titkon várt és amerikai gyártásra szánt kétüléses roadster bemutatása. Helyette láthattuk a 3-as sorozat Touring verzióját és ugyanennek a családnak a csúcsmodelljét, a 328it. A tortára habként a céggel szoros kapcsolatban álló Alpina még bemutatta a 7-es bázistegy bombázó, de 12 hengeres, 5,7 literes motorjával, valamint Schwitch-Tronic váltójával felhívja magára a figyelmet. A harmadik nagy német, a VAG konszern sem tudott igazi sztárokat kitenni a maga kirakataiba. A Vw standján egyedül a pár hete bemutatott családi egyterű, a Sharan számított nóvumnak, a többi kiállított kocsit bármelyik jobb genfi parkolóban is szemügyre lehet venni. Az Audinál is csak a legelvetemültebb ínyencek fedezték fel a négykarikások újdonságát, a szokásos külsőben megbújó A-6-os, 2,5 eteres, TDI motoros quattrót és az először bemutatott új, ötsebességes, automata váltót, ami dinamikus kapcsolási programjával az A-4-esek csúcsmodelljeihez lesz opcióként megrendelhető. Az alumínium csoda, az A-8-as beharangozott nagyágyúja, a V-8-as, 3,7éteres verzió egyelőre ígéret maradt. A VW spanyol leányvállalatánál, a Seatnál is inkább a felkínált ételspecialitásra gyűltek a látogatók, mint a mellbevágó újdonságokra. A Toledo megkapta a konszern jól bevált TDI motorját és ez volt a nagy szám. No meg egy Alhambra nevű családi egyterű, ami a VW Sharan szakasztott mása. A rossz nyelvek szerint az egész úgy született, hogy éjjel a takarítók viccből kicserélték a VW emblémáját a Seat S betűjére. A Fordnál is leginkább a semmi körül zajlott a nagy hűhó. A megújított Escort már februárban bemutatkozott, és a Galaxy nevű családi kisbusz is „szakágas” modellnek tekinthető. A sokak által várt új kiskocsiról, a Fiestáról viszont szó sem esett, vélhetően az őszi szalon csemegéje lesz majd Frankfurtban. Adósa maradt a genfi publikumnak az Opel is. Igaz, bemutatták a lényegében belül módosított terepjárót, a Fronterát, a sokak által várt új Vectráról viszont mélyen halgattak. Szerény újdonságként a Tigra automata váltós verzióját és az Astra CDX csúcsmodelljét tálalták. Nem jutott igazi átütő újdonság idén a franciák standjaira sem. A Renault-nál a Laguna 2,2 Uteres szívódízel változata vitte a zászlót, no meg egy Evado névre halgató, gazdagon üvegezett kombi, aminek szintén a Laguna a bázisa. Kissé átfrizírozták az Espace-t is (világpremierként tálalták), de igazából nem vágott mellbe senkit, hiszen ebben a műfajban ma már akad bőven modernebb ellenfél is. A Peugeot városrésznyi kiállításáról is a már ismert négykerekűek köszöntek viszsza. A 306-os novemberi sivatagi túrája után hónapokig szerepelt az oroszlános márka a világsajtóban, ezt igazán nehéz lett volna felülmúlni. Genfben most a 306-os kábítójának kemény tetős változatát mutatták be. Ritka szép darab, szinte vadonatúj fejlesztésnek hat az ügyesen megreformált széltetővel. A „kozmetikai műtéten” átesett 605-öst is rendre körülállták, ám újdonságnak ezt is túlzás lenne kikiáltani. A Citroennél még ennyi szenzáció sem akadt. Publikuma leginkább a show-műsoroknak, no meg a Dakar rajt nyert autómonstrumnak volt. A két svéd standon is leginkább tiszteletköröket futott a publikum. Elmaradt a SAAB 9000 ECO bemutatása, és késik a Volvo 850 TDI változata is. Ha szegény japánok földrajzi távolságuknál fogva nem rekednének kívül az európai szakmai zsűri figyelmén, nyilván tucatnyi kandidátussal is megpályázhatnák a legjobb autónak járó kitüntető címet. Bár ezúttal ők is a szokásosnál kevesebb petárdát durrantottak Genfben, de amit kitettek a kirakatba, azzal nem kellett szégyenkezniük. A Nissan (nem először) az új Maximát vezette elő, a Toyota a Corolla 1,8 literes négykerékhajtású változatát és egy kabriót, a Honda az NSX Taigát, a Daihatsu az új 850 köbcentiméteres Cuoreminit, a Mazda a 323-as C-változatát (az egyik legszebb sportkocsi a mezőnyben), no meg az MX-5-ös 1,6 literes változatát. Ugyancsak az ő standjukon vehettük szemügyre az MPV-t is, ami nem más, mint a cég első családi kisbusza. Egyébként a nagy konkurens Mitsubishi is ebben a kategóriában nyújtott kiemelkedőt. Az ő újdonságukat Space Gearnek nevezik, és tetőtől talpig csúcstechnikát kínál. A márka másik újdonsága, a Carisma csak itt Európában számít nóvumnak, hiszen Japánban már jó ideje fut. Hasonló késleltetett premiert produkált a hazai márkának számító Suzuki is. Japán és Amerika után hamarosan az öreg kontinensen is megjelenik a Swift-utód, a Baleno. Jellemzésére röviden ennyi: a korábbihoz hasonló megbízhatóan modern technika, de tetszetősebb és komfortosabb csomagolásban. A délkelet-ázsiai térségből egyébként ellenállhatatlanul nyomulnak a japánok mellett a koreaiak is. Genfben meghatározó volt az aktivitásuk. A KIA 20 ezer frank alatt kínálja új Sephia modelljét, ami egy Opel Astra méretű, 1,6 literes, igen korszerű családi autó. Rajta kívül két olcsó dzsippel, az MRI- vel és az MRDI-vel iratkoztak fel az itteni piaci listára. A nálunk is gőzhengerszerűen nyomuló Daewoo sem húzódott meg csendben, a második sorban a genfi seregszemlén. Közvetlenül a legnagyobb gyárak méregdrága standjai mellett pompáztak a kocsijaik, és kitettek a kirakatba egy fantasztikus újdonságot is. A Bucrane nevű nagylimuzint egy Bertone vezette olasz formatervező csapat készítette, és állítólag hamarosan szériagyártásúvá érik. És ha már a jövőnél tartunk, kanyarodjunk vissza néhány pillanatra az Opel standjához, ahol a főhelyen szintén ott ragyogott egy holnapi csoda. A buborék formájú Opel MAXX a vevő igényei szerint változtatható, de nemcsak a gyártás során, hanem később is, ha a tulajdonos életstílusában változás következik be. Mint mondták, a tanulmányautót a leendő vevőkkel folytatott párbeszéd során fejlesztik végleges járművé. A komforttal társított luxust egyébként - tempóra mutattuk - nem is kellene újra feltalálni. Volt a genfi kiállításon egy különterem, ahol a monacói herceg privát garázsából a történelem legkülönlegesebb guruló státusszimbólumai parádéztak, szinte józan ésszel fel sem mérhető fényűzéssel. Akadt itt Rolls Royce-tól a Hispano Suizán át Lincoln Phaetonig minden, ami csak lázba tudja hozni a földkerekség leggazdagabb embereit. Tar András A 65. Genfi Autószalonról jelentjük Sok hűhó, szinte semmiért Ilyennek képzeli az Opel a holnap variálható családi kocsijátra épített B-12-est, ami nem Nyolcvanezer négyzetméteren 320 kiállító több mint 1000 autót vonultatott fel Genfben A SZERZŐ FELVÉTELEI Különleges Laguna kombi a Renault műhelyéből Daewoo-tanulmány: olasz köntösben dél-koreai technika MESEBELI UTAZÁS : ESSO (J|&\ | CI P/^ HA A TANKOLÁSNÁL AJÁNDÉKBA KAPOTT MATRICÁS ALBUMBA N . C55- J ÖSSZEGYŰJTI ÉS BERAGASZTJA A HÉT TÖRPE KÉPÉT, % . JÍ J CSODÁLATOS DISNEYLAND-I . M UTAZÁST NYERHET. M IL SORSOLÁS:1995. MÁJUS 7-ÉN 1 OK. SZÍNHELY: Bp. VIK. KEREPESI ÚT 5-7. ESSO TÖLTŐÁLLOMÁS