Magyar Hírlap, 1995. május (28. évfolyam, 101-112. szám)
1995-05-09 / 107. szám
1995. MÁJUS 9., KEDD • VARÁZSKÖR: Pilinszky János és Tollas Tibor verseiből válogat Beregszászi Olga ma este hét órakor a Rátkai Márton Klubban (Városligeti fasor 38.). Házigazda: Hernádi Gyula. • HEGEDŰS ENDRE ad zongorakoncertet csütörtökön este fél nyolckor a Zeneakadémián. • MACSKÁSSY IZOLDA Anyák napi töszöntő című kiállítása május 18-áig láogatható a Virányosi Közösségi Házban XII., Szarvas G. u. 8.). • SHAKESPEARE-ROWLEY: MER AN SZÜLETÉSE, avagy a gyermek meglelte atyját című mitologikus varázslát mutatja be pénteken este hét órakor a Jolibri Színház. Az előadást Novák Jáos rendezi-A HEGYRENDEK-BORRENDEKímű kiállítást Bálint György országgyűlsi képviselő, főiskolai tanár nyitja meg munbaton délben Keszthelyen, a Geofikon Majormúzeumban. • SZABADI VILMOS (hegedű) és Gulyás Márta (zongora) szonátaestje szombaton este fél nyolckor kezdődik a Zeneakadémia kistermében. • A VÁROS, MINT ÉLETTÉR - A VÁROS, MINT VESZÉLY? címmel a Magyar Lettre Internationale a Budapesti Goethe és a Francia Intézettel közösen rendez konferenciát csütörtökön és pénteken a Goethe Intézetben. • A FERIHEGYI GALÉRIÁBAN, a Művészeti Tárló tízéves jubileuma alkalmából nyílik kiállítás csütörtökön délután három órakor. A tárlatot Miklós György festőművész rendezte. • GÁSPÁR ANTAL karikatúráiból nyílik kiállítás a Magyar Sajtó Háza aulájában május 12-én, pénteken. A tárlatot Bencsik Gábor, a MÚOSZ főtitkára és Kaján Tibor karikatúraművész nyitja meg. • KARDOS G. GYÖRGY ÍRÓVAL P. Szűcs Julianna beszélget a Petőfi Irodalmi Múzeum sorozatában ma este hat órakor a Bártfay Szalonban (Károlyi M. u. 16.). • VARGA GÉZA SZOBRÁSZMŰVÉSZ kiállítását Cserny József formatervező nyitja meg csütörtökön este hat órakor a V. A. M. Design Centerben (Király u. 32.). • A FRANCIA CSEMBALÓMŰVÉSZ, Huguette Dreyfus ad koncertet vasárnap este fél nyolckor a Zeneakadémián. A műsorban többek között felhangzik Bach Olasz koncertje, valamint Scarlatti több szonátája. • JÁTÉK A VÁROSSAL címmel kiállítás nyílik május 16-án, kedden este nyolc órakor a Francia Intézet aulájában. A tárlaton a fiatal építészekből álló TART Építész Műterem munkái láthatók. • SYLVIA PLACHY világhírű New York-i fotóművész első magyarországi kiállítása az esztergomi Duna Múzeum Európai Közép Galériában látható. A FŐVÁROSI INGATLANKEZELŐ MŰSZAKI VÁLLALKOZÓI RT. FELHÍVÁSA A FIMÜV RT. pályázatot hirdet gazdasági igazgatói munkakör betöltésére . Követelmény: — közgazdasági diploma, — minimum 5 évi vezetői gyakorlat, — erkölcsi bizonyítvány, — 50 évesnél fiatalabb életkor. A pályázat elbírálásánál előnyt jelent: — építőipari szakmai gyakorlat, — tárgyalóképes angol- vagy németnyelv-tudás, — könyvvizsgálói végzettség, juttatások, egyéb információk, — bérezés megegyezés szerint, — egyéb juttatások a kollektív szerződés alapján, — a pályázat benyújtásának határideje, a megjelenéstől számított 15 napon belül, — a pályázat elbírálása a leadást követő 10 napon belül történik, — a döntésről a pályázó írásban kap értesítést. A pályázathoz szükséges mellékelni: szakmai önéletrajzot, az iskolai végzettséget tanúsító okiratok másolatát, a pályázó erkölcsi bizonyítványát, valamint a részvénytársaság gazdaságos működtetésére vonatkozó elképzeléseket. A pályázattal kapcsolatos kérdésekben információt nyújt.ákonyi Péter vezérigazgató, a 215-0531 telefonszámon. A pályázatot a Fimüv Rt. vezérigazgatóság titkárságán, személyesen kelladni (Budapest IX., Üllői út 45.). KULTÚRA A kígyó és az eredendő bűn A rutin és középszerűség uralta balettéletben egyetlen művészcsapat munkája egyenletesen magas színvonalú, a klaszszikus alapoknak rég hátat fordított Szegedi Kortárs Baletté. A kis létszámú társulat minden bemutatója fontos eseménye táncéletünknek, mert újból és újból az európai táncművészet jelenével szembesít, hiszen repertoárjának felét kortárs vendégalkotók jegyzik, miközben az együttes sajátos arculatát is építgeti állandó koreográfusa, Juronics Tamás révén. Pedig Juronics még egyáltalán nem kiforrott, végleges stílusára rálelt alkotó, hanem nagyon is képlékeny, érzékeny művész, aki a szemünk előtt tanulja a szakmát. Annak a rendkívül összetett, s valójában nem tanítható, de a próbatermi és színpadi gyakorlat sikerekkel és kudarcokkal kikövezett útján mégiscsak Bemutató: 1995. április 28. Szegedi Nemzeti Színház II Z.: J. S. Bach (d-moll partita) K.: Itzik Galili Tavaszi áldozat Z.: I. Sztravinszkij K.: Juronics Tamás Szegedi Kortárs Balett Kiválasztott lány: Guiliana Urciuoli megtanulható mesterségnek a fortélyait, amit koreografálásnak hívunk. Sőt, a társulat is, a gondolatok és érzések formába öntéséhez szükséges táncnyelveket és dialektusokat ugyancsak „menet közben” sajátítja el, hiszen minden gondosan kiválasztott vendégalkotójuk újfajta tánctudással és gondolkodásmóddal gazdagítja a társulatot. Az izraeli Batshevából kiszakadt Itzik Galili már másodszor dolgozott az együttessel, s most mintha egy másik, sosem látott koreográfus mutatkozott volna be a Szegedi Nemzeti Színház közönségének. Korábban ugyanis Galili - a Máz című egyfelvonásosban - a fizikai agresszió reménytelen és érzelem nélküli világának végeláthatatlanul örök variációit fogalmazta színpadra iszonytató erővel s egy kívülálló hidegségével. Most, az Ifet komponálva talán csak az a hűvös, figyelő tekintete változatlan, amivel a férfi-nő viszony kibogozhatatlanságát szemléli. S közben úgy idézi fel - „Ha” akarom - a bibliai hármas, Ádám, Éva és a kígyó emlékét, hogy nem mesél a vonzalomról és a csábításról, a hűtlenségről és a szenvedélyről, hanem egy tévémonitorokkal övezett puszta térbe löki a férfit, akit a nők, mint Bach dmoll partitájának geometriai megtestesülései fonnak lassan körbe. Az emelkedett szépségű mozgássorok és a monitorokon kinagyított, s már-már emberi dimenzióikat elvesztő testrészek éteri, lassacskán alakuló világában a négy táncosnő - Kovács Anita, Markovics Ágnes, Guiliana Urciuoli és Zamóczai Gizella is ragyogó, Juronics Tamás pedig egyenesen lenyűgöző, mert hihetetlenül laza és könnyed, vonalai szinte iramlanak a térben és együvé fonják a testét e térrel. Galili címválasztása megengedi az eltérő értelmezéseket. Juronics egyfelvonásosa viszont nagyon is ismert zenét s így tárgyat idéz fel, hiszen a 20. század legnevezetesebb balettzenéjét, a Sacre du printemps-et állította színpadra. Sztravinszkij barbár szépségű, metrikai nehézségekben tobzódó muzsikájával 1913 óta szinte minden jelentős koreográfus megvívja a maga művészi küzdelmeit. Tizenöt éve azonban nem akadt koreográfus, aki egy közösség bűnéről, az új életek és hitek sarjadásához elengedhetetlen áldozat vállalásának szükségességéről hitelesen szólni mert vagy tudott volna a tánc nyelvén. Juronics nyers őszinteséggel azt sugallja koreográfiájában, hogy a Tavaszi áldozat eszméje ma és itt csak action gratuite-ként ábrázolható. A lepusztult, város- és világszéli tájat nála nem együtt, hanem egymás mellett élők-lézengők népesítik be. Sem eszme, sem cél, de még érdek sem fűzi őket együvé, ezért az áldozat - a naivitás és kívülállás jegyeit eleve hordozó szép és fiatal lány - kiválasztódása és megölése sem közös ügy, hanem a szokás diktálta rutin. Ezért nemis feloldást adó ünnep, hanem hatalmas ívű sirató zárja a komorsötét darabot, amelyben a színpadot elárasztó víz sem moshat tisztára senkit, hanem épp ellenkezőleg, bemocskolja a zuhanó, csapódó, gördülő testeket. • Fuchs Lívia .. „A színpadot elárasztó víz sem moshat tisztára senkit.” Jelenet a Tavaszi áldozatból FOTÓ: KARNOK CSABA TOUM&K KAMATOZÓ BEFEKTETÉS A BAUMAG Általános Befektetési Szövetkezet ajánlata tagjainak Csak májusban! (1 000 000 Ft felett) 2 "TOUM / /o (500 000-990 000 Ft) sy / A / MH-információ A Ludwig-, a Ráday-gyűjtemény és a Széchényi könyvtár nem létezne, ha egykor alapítóik nem készítettek volna szakszerű, a kívánt célt és annak finanszírozását pontosan szabályozó végrendeletet vagyonukról. Aki ma akarja hasonló kulturális, művészeti célra fordítani hátrahagyott vagyonát - megőrizve egyben nevét az örökkévalóság számára - immáron professzionális vagyonkezelő társaságokhoz fordulhat, amelyek garantálják a megjelölt célnak megfelelő felhasználást. Magyarországon mindmáig nem működött a kultúra javára történő örökhagyást lebonyolító szervezet. Most viszont a Magyar Festészetért Alapítvány és Ladvánszky György ügyvéd létrehozott egy ilyet. „Az emberek a vállalkozásokban nem igazán bíznak, de ugyanígy fenntartásaik vannak az állammal szemben is, amely nem képes a polgárok speciális céljait hatékonyan artikulálni - mondja Ladvánszky. Ezért - elsősorban skandináv mintára - olyan konstrukciót dolgoztak ki, amelyben a kijelölt célra felajánlott vagyon piacgazdasági hatékonysággal, de ügyvédi kontroll mellett hasznosul az örökbehagyó által megjelölt célra. Az alapítók szerint ez a tevékenység ma is létezik Magyarországon, csak éppen „fű alatt”, jogilag nem garantálva sem a örökbehagyott vagyon hatékony kezelését, sem pedig a közcélú hasznosítást. Ezért első lépésként tanácsadó irodát nyitottak Budapesten, hogy segítségére legyenek azoknak, akik esetleg csak megtudni szeretnék, milyen törvényes lehetőségek vannak arra, hogy vagyonuk haláluk után garantáltan az általuk kívánt célt szolgálja. Ladvánszky György szerint rengeteg a becsapott és megalázott ember, hiszen nem egyszerű feladat minden tekintetben testre szabott és jogilag támadhatatlan közcélú örökösödési szerződést készíteni. Számos példa akad arra, hogy a jóhiszemű örökbehagyó nem az általa támogatni kívánt ügyet szolgáló szervezettel, hanem annak vezetőjével köti meg az örökösödési szerződést, így - akarata ellenére - a vagyon egy személyé lesz, nem pedig a kívánt célra hasznosul. „Mi természetesen nem érthetünk minden típusú vagyon hasznosításához és azt sem tudjuk minden esetben eldönteni, hogy az örökbehagyó által megjelölt cél megvalósításán ki dolgozik legeredményesebben, vagyis hol van a legjobb helyen a pénz - mondja. Mint kifejti, azt viszont garantálni tudják, hogy - folyamatos ügyvédi kontroll mellett - felkutatják és - versenyeztetés után - kiválasztják a legjobb lehetőséget. Ugyanakkor vannak területek, például a képzőművészet, ahol ők maguk is javaslatot tudnak tenni az ügyfélnek arra, hogy - az örökbehagyó ilyen irányú szándéka esetén - konkrétan kire érdemes pénzt hagyni. Ezek közé tartozik a „Magyar Festészet Támogatására Alapítvány”, amelynek kurátorai között van Bereczky Lóránt, a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója is. Ladvánszky György nem tagadja: alapvetően üzleti vállalkozásról van szó, ám ez profitot legfeljebb hosszabb távon hozhat. Elsődleges céljuk inkább az, hogy a tehetősebbek körében (újra) meghonosítsák Magyarországon a polgári hagyományokban gyökerező kulturális célú örökbehagyást. • B. P. P. örökhagyóknak Magyar Hírlap 17 Hegyi Árpád Jutocsa a miskolci színházról Mi is kabaréban élünk • Fölépült egy része a miskolci színházi komplexumnak, mely ha elkészül, Közép-Európa legmodernebb teátruma lesz. Kamarateremmel, stúdiószínpaddal, szabadtéri színpaddal, műhelyekkel, színészházzal. Lesz elegendő pénz a működtetésre? Szeret annyira színházba járni a miskolci közönség, hogy egy nap akár három helyszínen is lehessen előadásokat tartani? Működtethető a komplexum már meglévő része, de iszonyatos emberi energiákat emészt fel az üzemben tartása. Elkezdtek az egyetemisták is színházba járni, ők idáig nem nagyon tartoztak a közönségünk közé. Nekik a Párizs, Texas, a Salome, a Sörgyári capriccio, a Woyzeck tetszik. Hetente egy-két alkalommal játszunk a kamarában (a Csanokban), a stúdióban (amit Játékszínnek nevezünk), ennyiszer vonzanak telt házat ezek az előadásaink. Az operettek közönsége nem jön be ezekre a produkciókra, az egyetemisták pedig elvétve néznek csak operettet. Nekünk minden közönségréteg számára kell előadásokat csinálnunk, ehhez szükséges három játszóhely. Egy vidéki Nemzeti Színház funkciója sokkal könnyebben meghatározható, mint a budapesti Nemzetié. Egyszerűen Shakespeare-től Mozarton át Eisemannig mindent kell játszani. Ne nőhessenek föl például úgy gyerekek, hogy karácsonykor nem látják a Diótörőt, a Varázsfuvolát. • Meggyőzhető a város vezetősége arról, hogy az ön által vázolt programhoz nem a társulat leépítésére, hanem fejlesztésére van szükség? Balettegyüttese már van a színháznak, de úgy tudom, operatagozatot is akar. Úgy teszünk, mintha háromtagozatos színház lennénk, de nem vagyunk azok. A költségvetésünk, a struktúránk másfél tagozatos színház működésének felel meg. Eszerint prózát és operettet tudunk játszani. Ennek ellenére adunk operát, balettet, megmutatjuk a városnak, hogy ezeknek a műfajoknak sikerük van. A prózai költségvetésünkből minden évben „összegörcsölünk” egy opera- és egy balettbemutatót. Eddig ezt valahogy meg lehetett csinálni, de már olyan rossz a pénzügyi helyzet, hogy nem lesz erre módunk, ha ehhez a Hegyi Árpád Jutocsa a Miskolci Nemzeti Színház igazgató-főrendezője. Ebben az évadban a Rómeó és Júliát és a Kabaré című musicalt rendezte, tevékenységhez nem kapunk külön támogatást. Most még a Varázsfuvola bemutatóját, mint legfőbb érvet, „leteszszük az asztalra”. Szeretnénk elérni, hogy a miskolci színház is ugyanúgy háromtagozatos legyen, mint a szegedi, győri, pécsi teátrumok. A város vezetősége hajlik erre a megoldásra. • Az ön igazgatásának a kezdetén a színház egy évadban 16-17 bemutatót is tartott, ez a szám csökkent... Túlzás volt ennyi bemutatót tartani. Ez a start „vehemenciája” volt, lehiggadtunk. Tizenkét premier évadonként bőven elég. • Többek szerint ön „halálra” dolgoztatja a színészeket, ugyanakkor rendkívül keveset fizet. Nem én fizetek keveset, ebből a szempontból bábu vagyok. Amit lehet, elosztok a színészek között. A színházban dolgozók átlagfizetése bruttó 25 ezer, a színészeké bruttó 30 ezer forint, ezért kell hihetetlen mennyiségű és minőségű munkát végezni. • Hogy áll az építkezés? A tervek szerint be kellett volna már fejeződnie... Csúszik és húzódik, mint Magyarországon általában. Gyönyörű lett a nagyszínház, remek a színpadtechnika. Elkészült az irodaépület, a műhelyház és a szerelőcsarnok. Nem készült el a balett-terem, a zenekari ház, az új kamaraszínház, a stúdiószínpad és a szabadtéri színpad. • Mikorra várható az építkezés befejezése? Ezt már nem lehet tudni. Nyilván évekig tart majd. Évenként a központi költségvetésből kapunk címzett támogatást, nem tudható pontosan, megérkezik-e a pénz, vagy sem. Lelassult az építkezés. • Ön státusát tekintve igazgatófőrendező, két és fél évig mégsem rendezett Miskolcon. Csak a mostani évadban állította színpadra a Rómeó és Júliát, majd a Kabarét. Mi volt ennek az oka? Annyira bonyolult egy színház irányítása, hogy kezdetekben nem tudtam időt szakítani a rendezésre. Másrészt, amikor igazgató lettem, már negyvenöt rendezés volt mögöttem. Jó volt ebben a munkában szünetet tartani, kissé rendbe tenni az életemet. • A Kabaré, amit igen sok színházban játszottak, miért érdekelte? A musical műfaján belül az egyik legkiválóbb darab. Régen játszottunk már - egy kamaraművet leszámítva - musicalt, pedig a közönség és a társulat is akarta. Nagyon „vallomásosra” sikerült az előadás. Hiszen tulajdonképpen mi is egy kabarén, színházon belül vagyunk, és ettől az életben soha nem fogunk tudni igazán két lábon állni. A kinti világból is nagyon nehezen képes valaki betörni a mi világunkba. Ehhez még a szerelem sem elég. Végül is minden színésznő választás elé kerül - mint a Kabaré hősnője - hogy gyereket szül vagy fellép esténként. Aki igazi, vérbeli színésznő, az gyakran a színpadot választja, és ezért esetleg feláldozza a boldogságát egy másfajta boldogságért. • Bóta Gábor Hegyi Árpád Jutocsa ÉRTESÍTÉS Az Exterreál Ingatlanhasznosító Részvénytársaság igazgatósága értesíti a Tisztelt Részvényeseket, hogy az 1995. április 25-én a Magyar Hírlap 13. oldalán megjelent az EXTERREÁL Rt. székhelyén (Bp. V., Szép utca 2. XI. em.) 1995. május 26-án (péntek) 11 órára meghirdetett H / V/ nettó kamat az első perctől. (10 000-490 000 Ft) Futamidő: egy év közgyűlési hirdetményben szereplő napirendi pontokat az MKB Rt. részvényes indítványa alapján — mely indítvány az 1988. évi VI. tv. 274. § 1. bekezdésén alapul — kiegészíti az alábbi napirendi ponttal: LÉPJEN BE ÖN IS, MEGÉRI! Belépés és információ: 1075 BUDAPEST, KIRÁLY UTCA 5. TEL: 322-6048. NYITVA: H-P 9-17. 2040 Budaörs, Kamaraerdei út 11. Tel: 1813335. Ny.: h-p 8-17, szó 8-13. 2011 Budakalász, József A. utca 73. TeL: 1884306. Ny.: 8-17, szó 8-12. 1151 Budapest, Régi Fóti út 2/a. TeL: 169-3097. Ny.: 8-17 szó 8-12. , 1035 Bp., Szentendrei út 4. TeL: 188-6715 Ny.: h 12-18, k-sz-cs 9-18, p 9-16, szó 9-12. , 2030 Érd, Erika u. 4 (a MOL benzinkút mellett) TeL: 06 (23) 369-050. Ny.: h-p 8-17, szó 8-12. — A társaság alapszabálya 7.2. pontjának módosítása. Egyebekben a fentiekben hivatkozott hirdetményben foglaltak az irányadók. Igazgatóság MH 6246 J | ■ | | a Múzsa egyesület kiállítása a gödi József Attila Művelődési Házban 2131 Göd, Pesti út 72. (A 2. sz. főútvonal mellett, a 23-as kilométerjelző után kb. 200 méterre.) Megtekinthető 1995. április 28-ától május 12-éig, naponta 100—17 óráig A kiállító művészek Bajor Tamás Bari Janó Báli Péter Bárkányiné Hangya Anna Béki Márton Debre Györgyi Fekete István Garami Mária Hamvasné Bohák Mária Kiss Péter Kovács Andrea Lehotka László Magyar János _______________ Magypál István Németh Árpád Orvos András Pápai József Robotka János dr. Szabóné Rákos Éva Szirtesné Gál Gabriella Szommer József Tumbász András Vass István Véninger Margit Vértesi Klára