Magyar Hírlap, 1995. szeptember (28. évfolyam, 205-217. szám)

1995-09-07 / 210. szám

A Magyar Hírlap MELLÉKLETE SZERKESZTI TAR ANDRÁS 1995. SZEPTEMBER 7., CSÜTÖRTÖK , SUZUKI FOGADÓJÁTÉK HÉTRŐL HÉTRE Hétfő Karrier, kedd Heti Patika, szerda Ingatlanbörze, csütörtök Autók és Piacok, péntek Pénz Plusz Piac, szombat Ahogy tetszik a Vasárnapi Magazin Bemutatták a FIAT Bravo és Brava modelleket A siker megismételhető Változatlanul felfutóban van a FIAT csilla­­ga, így nem nehéz megjósolni, hogy a Pun­tóval elkezdődött aranykor a néhány napja bemutatott Bravóval és Bravával töretle­nül tovább folytatódik. A Tipo utódjaként kihozott és 1,2 milliárd dollárba került mo­­dellcsaládot 24 variációban álmodták meg a torinói tervezők, ezért az alsó középka­tegóriás olasz ajánlat elől aligha lehet ki­térni. A Bravo-Brava kettős tiszteletére az elmúlt héten valószínűleg az autósvilág legnagyobb születésnapi buliját rendezték meg a FIAT-osok. Ezekben a napokban 15 ezer díszvendég látogat el Torinóba a FIAT (és valószínűleg az autó) történetének legna­gyobb születésnapi ünnepsé­gére. Piemont tartomány fővá­rosát egész egyszerűen bérbe vette Agnelli birodalma: az ut­cák az új autók színeibe öltöz­tek, a kirakatokban még a melltartók között is gépkocsi­­alkatrészek adják az alkalmi dekorációt, a rendezvények sorát megnyitó sajtópremieren pedig az elektronikus zene nagy mágusa, Jean-Michel Jarre káprázatos lézershow-ja tette fel a koronát a lenyűgöző technikai bemutatóra. Az már szinte csak ráadás volt, hogy a tesztnapon több mint 300 próbakocsi állt a kí­váncsi zsurnalisztahad rendel­kezésére. Akit a rövid, három­ajtós ferdehátú hozott izgalom­ba, az vihette a Bravót ötféle motorváltozatban, aki viszont családi autót akart kipróbálni, annak ott volt a „nőnemű” kivi­tel, a Brava, ami egy komfortos csomagtartóval megtoldott ko­csi. Ez utóbbiba a FIAT egy­előre négy különböző motort ajánl, de tavasszal a sor kibővül egy remek turbódízellel is. Az úgynevezett kétterű, há­romajtós Bravo 4,02 méter hosszú és 1,75 méter széles, míg a Brava két és fél terű (fél tér­nek az utaskabinba integrált 380 literes csomagtartó számít), ez 4,18 méter hosszú, s 1,74 mé­ter széles. Az első menetpró­bák alapján egyöntetű a szak­ma véleménye: a Bravo-Brava kettős minimum Punto színvo­nalon áll. Már a kocsiszekrény formája is robusztus és bizton­ságot sugalló. A magasan meg­húzott övvonalak, a hátrafelé emelkedő farrész és az erősen lejtő motorházfedél harmoni­kus együttese az impozáns megjelenés mellett jó osztály­zatot hozott a szélcsatornában is. A Bravo légellenállási mérő­száma 0,32, míg a termetesebb Brava 0,33-es alaktényezővel dicsekedhet. A harmóniát a ka­rosszériába simuló üvegek és a csepp formájú lámpatestek sem bontják meg, a mélyre nyúló spoilerek pedig álló helyzetben is a földközeli száguldás élmé­nyét sejtetik. Az azonos padló­lemezre épített két kocsi külön­ben csupán néhány részletében hasonlít egymásra. A különbö­zőséget a családi változatnál például a hátsó lámpatestek is hangsúlyozzák, amelyek telje­sen más stílusirányzatot képvi­selnek. Ami viszont azonos, az az olaszos jó ízléssel kitalált utas­tér. Az ülések nemcsak jól for­mázottak, de esztétikusak is, kárpitanyaguk pedig szép és időt álló. Átlagos termetűekre találták ki a Bravo-Brava csa­ládot, így hát a normál testalka­­túaknak egyik kocsiban sem kell szoronganiuk. A belső tér 2,57 köbméteres, ami ebben a kategóriában vezető méretnek számít. A családi változat 380 literes koffertartója szintén át­lagon felüli, de a ferdehátú Bra­­vónak sem kell szégyenkeznie a 280 literes csomagtartóval. Megér egy külön misét az új olasz autócsalád műszerfala is, hiszen túl azon, hogy rendkívül esztétikus, az ötleteknek sincs híján. Az úgynevezett közép­konzol például szinte az első szélvédőtől indul, s nemcsak a szokásos fűtés- és szellőzéssza­bályozó gombokat tartalmazza, de egy szenzációs és ellophatat­­lan rádiósmagnót is. A zene­szerszámot a leleményes ola­szok ízekre bontották: közös folyadékkristályos panelen je­lenik meg a skála együtt az idő­órával, a kézelőgombokat és a magnó etetőjét pedig egészen máshová tették, így aztán eleve elvették az autófeltörők ked­vét. A Bravo-Bravából egysze­rűen nincs mit kilopni, de kü­lönben is minden kocsira vi­gyáz az újonnan kifejlesztett kódolt FIAT-zárrendszer, ami illetéktelen behatolásnál a mo­tort is elektronikusan letiltja. Az új gépkocsicsalád nem­zetközi sajtópremierjén példa­mutató biztonsági megoldások­ról is beszámoltak a gyár terve­zői. Az önhordó acélkarosszé­ria karambolnál „programozot­tan” deformálódik, vagyis üt­közési energiát elnyelő elemek­ből épül. Az úgynevezett átfe­déses ütköztetési kísérleteknél, 55 kilométer/órás sebességnél, jóval az európai normahatárok felett teljesített az új kocsi, az oldalmerevítés és az önretesze­lő övék, pedig tovább növelik az utasok védelmét. A vezető­­oldali légzsákok a jobban fel­szerelt modelleknél szériatarto­zékok, az anyósülés légzsákja viszont mindenütt extra. ABS- féket szintén rendelésre szállí­tanak, ez csak az igényesebb, ELX, GT és HGT változatok­hoz jár alaptartozékként. A FIAT a Bravo-Brava programhoz teljesen új motor­­választékkal is kirukkolt. Új erőforrásaikat a következő húsz évre szánják, s mint mond­ták, ezekkel talán még a gyer­mekeink is autóznak majd. Va­lamennyi benzinmotor soksze­lepes konstrukció, az 1,4 literes báziserőforrásnál hengeren­ként 3-3 szelep gondoskodik a táplálásról, illetve a gázcseré­ről, az 1,6 literes és az 1,8 literes motorok pedig négyszelepes konstrukciójúak. Öthengeres erőforrást csak a Bravo HGT változatában találunk (vélhe­tően a Lanciától jött), ez kétli­teres, öthengeres és 20 szele­pes. A pillanatnyilag rendelke­zésre álló egyetlen dízelmotor 1,9 literes szívómotor, 65 lóerős teljesítménnyel, de mint emlí­tettük, tavaszra megjön a tur­­bófeltöltős változat is, nagyobb teljesítménnyel és nagyobb mo­­tornyomatékkal. A benzines erőforrásoknál különben a ló­erőválaszték 80-tól indul, az 1,6-os motor 103 lóerős, az 1,8- as 113, míg a 2 literes, öthenge­res 147 lóerőt tud. Az új aggre­gátok rendkívül gazdaságosak és környezetkímélők, s szer­vizigényük is példásan ala­csony. Prognosztizált élettarta­mukat a tervezők 200 ezer kilo­méterre mondják, szerintük nagyjavítás nélkül bármelyik elmegy ennyit. Az új FIAT kocsik premier­jén Paolo Cantarella, a cég el­nök-vezérigazgatója kijelentet­te, hogy a megcélozott piaci szegmensből jókora részt sze­retnének kikanyarítani, s nem­csak otthon, Olaszországban. Európában a Bravo-Bravának is helyet adó C osztályban 3,5 millió gépkocsit adnak el, az évi félmilliósra tervezett produk­tummal tehát meghatározóak lehetnek. A sikert mindeneset­re attraktív árakkal is szeretnék bebiztosítani, hogy a Punto karrierjét megismételhessék. Nálunk a Bravónak és a Bravá­­nak szeptember közepén lesz a bemutatója, magyar árak csak akkorra várhatók. Tar András Az „örömapa”, Paolo Cantarella a FIAT újszülötteivel Bravók és Bravák, elölről és hátulról a premieren FOTÓK: EURÓPA MOBIL Az elmúlt hét hónapban a tavalyi év hasonló idősza­kához képest valame­lyest csökkent a közúti balesetek száma. A me­gyék többségében keve­sebben vesztették életü­ket az utakon, megszapo­rodtak azonban a durva szabálysértésekből szár­mazó balesetek - jelen­tette be néhány napja egy sajtótájékoztatón Keres László, az Orszá­gos Rendőr-főkapitány­ság főosztályvezetője. Az év eddig eltelt időszakáról készülő statisztikákat elemezve Keres elmondta: vannak ked­vező jelenségek, de a bűnözés­hez hasonlóan a baleseteknél is változnak a belső arányok. Megnőtt a szándékos szabály­sértések száma: változatlanul sok az ittas vezető, egyre töb­ben mulasztják el az elsőbbség­adást, előznek, illetve fordul­nak meg szabálytalanul. A gya­logosok hibájából is több bal­eset történt. A baj megelőzése érdeké­ben a rendőrség a technikai eszközök további fejlesztésébe kezdett: a napokban 80, az ed­dig használtaknál jobb minősé­gű elektronikus alkoholszondát kapnak a megyei kapitánysá­gok - ezek hiteles eredményt adnak, tehát nincs szükség vér­vételre. Ugyanakkor a rendőr­járőrök szintén elektronikus, ám lényegesen egyszerűbb ki­vitelű, könnyen hordozható szondákkal tesztelik majd az autósokat, a hagyományos vegyszerrel töltött csövet tehát hamarosan elfelejthetjük. A vakáció elmúltával az Országos Baleset-megelőzési Bizottság és a Hungária Bizto­sító nagyszabású kampányba kezdett, az első őszi hónapban ugyanis az iskolák környéke a hosszú szünet után újra ve­szélyzónává válik. A tapaszta­latok szerint a diákok, különö­sen az első tanítási napokban, a kicsengetés után igyekeznek rövid idő alatt minél messzebb kerülni az intézmény kijáratá­tól, a közlekedési szabályok­kal keveset törődve. A gyer­mekek biztonsága így elsősor­ban az autósokon múlik, de az ÖBB tanév elején induló kam­pányával a tanulók körében is igyekszik népszerűsíteni a közlekedés alapvető szabá­lyait. A tavalyi évhez hasonló­an színes kiskönyvet kapnak ajándékba az általános iskola Iskolai veszélyzónák A tanévkezdéssel sokasodnak a balesetek első osztályosai, amely játéko­san nevel a szabályok betartá­sára. A kampányban részt vesz a Coca-Cola is, amely a táskákra ragasztható fény­visszaverő matricákat ajándé­koz a legifjabbaknak. Idén a nagyobbakat is bevonják a propagandába, számukra a diszkóbaleseteket megelőző film, illetve ehhez kapcsolódó könyv készült. A baleset-meg­előzési propagandát a cégek által felajánlott támogatások mellett a gépjárművek műsza­ki vizsgadíjaiból befolyt összeg 16 százalékából fede­zik, tehát közvetlen módon az autósok is részt vesznek a programban, a tavalyihoz ha­sonlóan mintegy 100 millió fo­rinttal. Keres különösen fontosnak tartja az általános iskolából ki­kerülő fiatalok felvilágosítá­sát. A 6-14 éves korosztály veszélyeztetettsége megegye­zik a nyugat-európai átlaggal, a motorkerékpárral közleke­dő, illetve már jogosítvánnyal rendelkező 14-24 éves korosz­tály mutatói azonban már jó­val kedvezőtlenebbek. A pro­paganda a középiskolások kö­rében a legkevésbé hatékony, ezért sokat várnak a készülő nemzeti alaptantervtől. A gyermekeket fenyegető veszélyek csökkentésében a rendőrségen kívül nagy szerep hárul a szülőkre is, ugyanis 100 balesetet szenvedett fia­talból 48 utasként sérül meg. A gyermekülés a karambolok többségében megakadályozta volna a sérülést. Haszán Zoltán Biztonságos átkelés a zebrán FOTÓ: MH-ARCHÍV Begurult a piacra az új Opel Vectra Generációs fejlődés A Vectra, bár a neve a régi maradt, valóban az Opel újdonsága. Az autó tehát nem csupán egy face liftingen - „arcfel­varráson” -, vagyis mo­­dellfrissítésen esett át, hanem, a már jól bevált Ecotec motorokat le­számítva, teljesen új konstrukció. Az első menetpróbára néhány napja került sor Német­országban. Méreteit tekintve négy centi­vel hosszabb, hárommal ma­gasabb, mint elődje, ugyan­csak négy centiméterrel na­gyobb a tengelytáv, s ugyan­ennyivel az első és hátsó nyomtáv, így tehát egy tága­sabb személygépkocsit hoz­tak létre az Opel mérnökei, akik már négy éve, amikor az előd Vectra az eladási listá­kon az élen szerepelt, meg­kezdték az új modell fejlesz­tését, amelyre 2,6 milliárd né­met márkát fordítottak. Nem csoda, hogy a gyár nem keresztelte át az autót, hiszen a Vectra név igen jól cseng a piacon: csak Német­országban eddig 830 ezer ta­lált gazdára, s kategóriájában hazánkban is első, minthogy megszerezte a középnagysá­gú kocsik piacának 17 száza­lékát. Az Opel Hungary el­adásainak pedig 8 százalékát fedte le. Az egyelőre két -­lépcsős- és ferdehátú - változatban megjelent Vectra négyféle felszereltséggel, hatféle mo­torral, összesen 26 változat­ban rendelhető, de amint Ri­chard Donnely, a GM Europe elnöke kijelentette, amikor jövőre kihozzák a kombivál­tozatot is, ebben a piaci szeg­mensben várhatóan a vezető típusok közé fog tartozni az autó. .Sikerének záloga egye­bek mellett az áramvonal­­költemény karosszéria lehet, amelynek 0,28-as légellenál­lási tényezője példamutató, s amely dinamikát és elegan­ciát sugall. Különösen szép megoldás a motorháztetőn a hűtőrács és a lámpák találko­zásától húzódó ív, amely ki­lép a kocsiszekrényből, és a visszapillantó tükrökben foly­tatódik. A kasznin persze nemcsak szobrászok dolgoz­tak, hanem a szélcsatornában a felépítmény mellett az autó alakjának légellenállási tulaj­donságait is igyekeztek javí­tani. S ha már odalent vagyunk, nézzünk körül a kerekek tájé­kán. A Vectra új, többpontos hátsó futómű-felfüggesztést kapott, elöl pedig egy prakti­kus megoldással segítették a konstruktőrök a kocsi kezel­hetőségét. Sok esetben fordul elő, hogy az autó egyik oldali ke­rekei szárazon, a másikok ví­zen, hó- vagy jégcsíkon fut­nak. Ha nagy sebességnél vészfékezni kell, még az ABS ellenére is félrehúz az autó, s ez a téli autópályán sok bal­esetet okoz. A Vectránál vi­szont azt az erőt használták ki, amely fékezéskor a száraz felületen lassuló kereket hát­rafelé nyomja a gumipersely­ben. Egy mechanizmus a hát­rafelé ható erő felhasználásá­val ilyenkor néhány tized mil­liméterrel befelé fordítja az első kereket, így még egy gyakorlatlanabb vezető is könnyebben, kis kormány­korrekciókkal tudja egyenes­ben tartani az autót. Az Opel-hagyományokat követő, ergonómiai szem­pontból kitűnően tervezett ülések a korábbinál tágasabb utastérben helyezkednek el. Hátul 29 milliméterrel na­gyobb a lábtér, mint a régi Vectrában, s az ülések sül­lyesztése révén 13 milliméter­rel nőtt a távolság a tető és az üléslap között. Az első ülések hosszanti állítási lehetősége pedig 35 milliméterrel lett na­gyobb. A limuzin kivitel cso­magtere 500 literes, a ferde­hátú, ötajtós változaté pedig 480 liter, ami szintén igen te­kintélyes térfogatot jelent. A Vectra az első tömeg­­gyártásban készülő gépkocsi, amelynek légzsákrendszere kombinálja a pirotechnikát a nagynyomású gáztöltéssel. Minthogy a 200 bar nyomá­son tárolt argongáz kilövellé­sekor, ahogy térfogata tágul, lehűlne, ezért az indítótölte­tet használják arra, hogy fel­melegítse a gyorsan áramló gázt. Ennélfogva kisebb nyo­máson lehet tárolni az élet­mentő gáztöltetet. A hat motorváltozat átlag­­fogyasztása a gyári adatok szerint 5,9 (ezt a 82 lóerős 1,7 turbódízel tudja) és 8,8 liter között van. A leggyengébb, 1,6-os, nyolcszelepes benzin­motor teljesítménye 75, a 2,5 V6 aggregáté 170 lóerő. Az Ecotec motorokhoz - ame­lyek közt előkelő helyet fog­lal el a Szentgotthárdon gyár­tott 16 szelepes 1,6-os -, vala­mint a német üzemekben ké­szülő 1,8 és 2,0 literes válto­zathoz négyfokozatú automa­ta váltó is rendelhető. Ide tartozó hír, hogy 5 szá­zalékkal csökkentette a Vectra kifutó változatának árát az Opel Hungary, amely vásárlói számára egyéves in­gyenes casco biztosítást is nyújt. Az új Vectra árát a Budapesti Autószalonon je­lentik be. Demeter Kálmán Nagyobb, szebb és korszerűbb lett az új Opel Vectra FOTÓ: EURÓPA MOBIL

Next