Magyar Hírlap, 1995. szeptember (28. évfolyam, 205-217. szám)
1995-09-07 / 210. szám
A Magyar Hírlap MELLÉKLETE SZERKESZTI TAR ANDRÁS 1995. SZEPTEMBER 7., CSÜTÖRTÖK , SUZUKI FOGADÓJÁTÉK HÉTRŐL HÉTRE Hétfő Karrier, kedd Heti Patika, szerda Ingatlanbörze, csütörtök Autók és Piacok, péntek Pénz Plusz Piac, szombat Ahogy tetszik a Vasárnapi Magazin Bemutatták a FIAT Bravo és Brava modelleket A siker megismételhető Változatlanul felfutóban van a FIAT csillaga, így nem nehéz megjósolni, hogy a Puntóval elkezdődött aranykor a néhány napja bemutatott Bravóval és Bravával töretlenül tovább folytatódik. A Tipo utódjaként kihozott és 1,2 milliárd dollárba került modellcsaládot 24 variációban álmodták meg a torinói tervezők, ezért az alsó középkategóriás olasz ajánlat elől aligha lehet kitérni. A Bravo-Brava kettős tiszteletére az elmúlt héten valószínűleg az autósvilág legnagyobb születésnapi buliját rendezték meg a FIAT-osok. Ezekben a napokban 15 ezer díszvendég látogat el Torinóba a FIAT (és valószínűleg az autó) történetének legnagyobb születésnapi ünnepségére. Piemont tartomány fővárosát egész egyszerűen bérbe vette Agnelli birodalma: az utcák az új autók színeibe öltöztek, a kirakatokban még a melltartók között is gépkocsialkatrészek adják az alkalmi dekorációt, a rendezvények sorát megnyitó sajtópremieren pedig az elektronikus zene nagy mágusa, Jean-Michel Jarre káprázatos lézershow-ja tette fel a koronát a lenyűgöző technikai bemutatóra. Az már szinte csak ráadás volt, hogy a tesztnapon több mint 300 próbakocsi állt a kíváncsi zsurnalisztahad rendelkezésére. Akit a rövid, háromajtós ferdehátú hozott izgalomba, az vihette a Bravót ötféle motorváltozatban, aki viszont családi autót akart kipróbálni, annak ott volt a „nőnemű” kivitel, a Brava, ami egy komfortos csomagtartóval megtoldott kocsi. Ez utóbbiba a FIAT egyelőre négy különböző motort ajánl, de tavasszal a sor kibővül egy remek turbódízellel is. Az úgynevezett kétterű, háromajtós Bravo 4,02 méter hosszú és 1,75 méter széles, míg a Brava két és fél terű (fél térnek az utaskabinba integrált 380 literes csomagtartó számít), ez 4,18 méter hosszú, s 1,74 méter széles. Az első menetpróbák alapján egyöntetű a szakma véleménye: a Bravo-Brava kettős minimum Punto színvonalon áll. Már a kocsiszekrény formája is robusztus és biztonságot sugalló. A magasan meghúzott övvonalak, a hátrafelé emelkedő farrész és az erősen lejtő motorházfedél harmonikus együttese az impozáns megjelenés mellett jó osztályzatot hozott a szélcsatornában is. A Bravo légellenállási mérőszáma 0,32, míg a termetesebb Brava 0,33-es alaktényezővel dicsekedhet. A harmóniát a karosszériába simuló üvegek és a csepp formájú lámpatestek sem bontják meg, a mélyre nyúló spoilerek pedig álló helyzetben is a földközeli száguldás élményét sejtetik. Az azonos padlólemezre épített két kocsi különben csupán néhány részletében hasonlít egymásra. A különbözőséget a családi változatnál például a hátsó lámpatestek is hangsúlyozzák, amelyek teljesen más stílusirányzatot képviselnek. Ami viszont azonos, az az olaszos jó ízléssel kitalált utastér. Az ülések nemcsak jól formázottak, de esztétikusak is, kárpitanyaguk pedig szép és időt álló. Átlagos termetűekre találták ki a Bravo-Brava családot, így hát a normál testalkatúaknak egyik kocsiban sem kell szoronganiuk. A belső tér 2,57 köbméteres, ami ebben a kategóriában vezető méretnek számít. A családi változat 380 literes koffertartója szintén átlagon felüli, de a ferdehátú Bravónak sem kell szégyenkeznie a 280 literes csomagtartóval. Megér egy külön misét az új olasz autócsalád műszerfala is, hiszen túl azon, hogy rendkívül esztétikus, az ötleteknek sincs híján. Az úgynevezett középkonzol például szinte az első szélvédőtől indul, s nemcsak a szokásos fűtés- és szellőzésszabályozó gombokat tartalmazza, de egy szenzációs és ellophatatlan rádiósmagnót is. A zeneszerszámot a leleményes olaszok ízekre bontották: közös folyadékkristályos panelen jelenik meg a skála együtt az időórával, a kézelőgombokat és a magnó etetőjét pedig egészen máshová tették, így aztán eleve elvették az autófeltörők kedvét. A Bravo-Bravából egyszerűen nincs mit kilopni, de különben is minden kocsira vigyáz az újonnan kifejlesztett kódolt FIAT-zárrendszer, ami illetéktelen behatolásnál a motort is elektronikusan letiltja. Az új gépkocsicsalád nemzetközi sajtópremierjén példamutató biztonsági megoldásokról is beszámoltak a gyár tervezői. Az önhordó acélkarosszéria karambolnál „programozottan” deformálódik, vagyis ütközési energiát elnyelő elemekből épül. Az úgynevezett átfedéses ütköztetési kísérleteknél, 55 kilométer/órás sebességnél, jóval az európai normahatárok felett teljesített az új kocsi, az oldalmerevítés és az önreteszelő övék, pedig tovább növelik az utasok védelmét. A vezetőoldali légzsákok a jobban felszerelt modelleknél szériatartozékok, az anyósülés légzsákja viszont mindenütt extra. ABS- féket szintén rendelésre szállítanak, ez csak az igényesebb, ELX, GT és HGT változatokhoz jár alaptartozékként. A FIAT a Bravo-Brava programhoz teljesen új motorválasztékkal is kirukkolt. Új erőforrásaikat a következő húsz évre szánják, s mint mondták, ezekkel talán még a gyermekeink is autóznak majd. Valamennyi benzinmotor sokszelepes konstrukció, az 1,4 literes báziserőforrásnál hengerenként 3-3 szelep gondoskodik a táplálásról, illetve a gázcseréről, az 1,6 literes és az 1,8 literes motorok pedig négyszelepes konstrukciójúak. Öthengeres erőforrást csak a Bravo HGT változatában találunk (vélhetően a Lanciától jött), ez kétliteres, öthengeres és 20 szelepes. A pillanatnyilag rendelkezésre álló egyetlen dízelmotor 1,9 literes szívómotor, 65 lóerős teljesítménnyel, de mint említettük, tavaszra megjön a turbófeltöltős változat is, nagyobb teljesítménnyel és nagyobb motornyomatékkal. A benzines erőforrásoknál különben a lóerőválaszték 80-tól indul, az 1,6-os motor 103 lóerős, az 1,8- as 113, míg a 2 literes, öthengeres 147 lóerőt tud. Az új aggregátok rendkívül gazdaságosak és környezetkímélők, s szervizigényük is példásan alacsony. Prognosztizált élettartamukat a tervezők 200 ezer kilométerre mondják, szerintük nagyjavítás nélkül bármelyik elmegy ennyit. Az új FIAT kocsik premierjén Paolo Cantarella, a cég elnök-vezérigazgatója kijelentette, hogy a megcélozott piaci szegmensből jókora részt szeretnének kikanyarítani, s nemcsak otthon, Olaszországban. Európában a Bravo-Bravának is helyet adó C osztályban 3,5 millió gépkocsit adnak el, az évi félmilliósra tervezett produktummal tehát meghatározóak lehetnek. A sikert mindenesetre attraktív árakkal is szeretnék bebiztosítani, hogy a Punto karrierjét megismételhessék. Nálunk a Bravónak és a Bravának szeptember közepén lesz a bemutatója, magyar árak csak akkorra várhatók. Tar András Az „örömapa”, Paolo Cantarella a FIAT újszülötteivel Bravók és Bravák, elölről és hátulról a premieren FOTÓK: EURÓPA MOBIL Az elmúlt hét hónapban a tavalyi év hasonló időszakához képest valamelyest csökkent a közúti balesetek száma. A megyék többségében kevesebben vesztették életüket az utakon, megszaporodtak azonban a durva szabálysértésekből származó balesetek - jelentette be néhány napja egy sajtótájékoztatón Keres László, az Országos Rendőr-főkapitányság főosztályvezetője. Az év eddig eltelt időszakáról készülő statisztikákat elemezve Keres elmondta: vannak kedvező jelenségek, de a bűnözéshez hasonlóan a baleseteknél is változnak a belső arányok. Megnőtt a szándékos szabálysértések száma: változatlanul sok az ittas vezető, egyre többen mulasztják el az elsőbbségadást, előznek, illetve fordulnak meg szabálytalanul. A gyalogosok hibájából is több baleset történt. A baj megelőzése érdekében a rendőrség a technikai eszközök további fejlesztésébe kezdett: a napokban 80, az eddig használtaknál jobb minőségű elektronikus alkoholszondát kapnak a megyei kapitányságok - ezek hiteles eredményt adnak, tehát nincs szükség vérvételre. Ugyanakkor a rendőrjárőrök szintén elektronikus, ám lényegesen egyszerűbb kivitelű, könnyen hordozható szondákkal tesztelik majd az autósokat, a hagyományos vegyszerrel töltött csövet tehát hamarosan elfelejthetjük. A vakáció elmúltával az Országos Baleset-megelőzési Bizottság és a Hungária Biztosító nagyszabású kampányba kezdett, az első őszi hónapban ugyanis az iskolák környéke a hosszú szünet után újra veszélyzónává válik. A tapasztalatok szerint a diákok, különösen az első tanítási napokban, a kicsengetés után igyekeznek rövid idő alatt minél messzebb kerülni az intézmény kijáratától, a közlekedési szabályokkal keveset törődve. A gyermekek biztonsága így elsősorban az autósokon múlik, de az ÖBB tanév elején induló kampányával a tanulók körében is igyekszik népszerűsíteni a közlekedés alapvető szabályait. A tavalyi évhez hasonlóan színes kiskönyvet kapnak ajándékba az általános iskola Iskolai veszélyzónák A tanévkezdéssel sokasodnak a balesetek első osztályosai, amely játékosan nevel a szabályok betartására. A kampányban részt vesz a Coca-Cola is, amely a táskákra ragasztható fényvisszaverő matricákat ajándékoz a legifjabbaknak. Idén a nagyobbakat is bevonják a propagandába, számukra a diszkóbaleseteket megelőző film, illetve ehhez kapcsolódó könyv készült. A baleset-megelőzési propagandát a cégek által felajánlott támogatások mellett a gépjárművek műszaki vizsgadíjaiból befolyt összeg 16 százalékából fedezik, tehát közvetlen módon az autósok is részt vesznek a programban, a tavalyihoz hasonlóan mintegy 100 millió forinttal. Keres különösen fontosnak tartja az általános iskolából kikerülő fiatalok felvilágosítását. A 6-14 éves korosztály veszélyeztetettsége megegyezik a nyugat-európai átlaggal, a motorkerékpárral közlekedő, illetve már jogosítvánnyal rendelkező 14-24 éves korosztály mutatói azonban már jóval kedvezőtlenebbek. A propaganda a középiskolások körében a legkevésbé hatékony, ezért sokat várnak a készülő nemzeti alaptantervtől. A gyermekeket fenyegető veszélyek csökkentésében a rendőrségen kívül nagy szerep hárul a szülőkre is, ugyanis 100 balesetet szenvedett fiatalból 48 utasként sérül meg. A gyermekülés a karambolok többségében megakadályozta volna a sérülést. Haszán Zoltán Biztonságos átkelés a zebrán FOTÓ: MH-ARCHÍV Begurult a piacra az új Opel Vectra Generációs fejlődés A Vectra, bár a neve a régi maradt, valóban az Opel újdonsága. Az autó tehát nem csupán egy face liftingen - „arcfelvarráson” -, vagyis modellfrissítésen esett át, hanem, a már jól bevált Ecotec motorokat leszámítva, teljesen új konstrukció. Az első menetpróbára néhány napja került sor Németországban. Méreteit tekintve négy centivel hosszabb, hárommal magasabb, mint elődje, ugyancsak négy centiméterrel nagyobb a tengelytáv, s ugyanennyivel az első és hátsó nyomtáv, így tehát egy tágasabb személygépkocsit hoztak létre az Opel mérnökei, akik már négy éve, amikor az előd Vectra az eladási listákon az élen szerepelt, megkezdték az új modell fejlesztését, amelyre 2,6 milliárd német márkát fordítottak. Nem csoda, hogy a gyár nem keresztelte át az autót, hiszen a Vectra név igen jól cseng a piacon: csak Németországban eddig 830 ezer talált gazdára, s kategóriájában hazánkban is első, minthogy megszerezte a középnagyságú kocsik piacának 17 százalékát. Az Opel Hungary eladásainak pedig 8 százalékát fedte le. Az egyelőre két -lépcsős- és ferdehátú - változatban megjelent Vectra négyféle felszereltséggel, hatféle motorral, összesen 26 változatban rendelhető, de amint Richard Donnely, a GM Europe elnöke kijelentette, amikor jövőre kihozzák a kombiváltozatot is, ebben a piaci szegmensben várhatóan a vezető típusok közé fog tartozni az autó. .Sikerének záloga egyebek mellett az áramvonalköltemény karosszéria lehet, amelynek 0,28-as légellenállási tényezője példamutató, s amely dinamikát és eleganciát sugall. Különösen szép megoldás a motorháztetőn a hűtőrács és a lámpák találkozásától húzódó ív, amely kilép a kocsiszekrényből, és a visszapillantó tükrökben folytatódik. A kasznin persze nemcsak szobrászok dolgoztak, hanem a szélcsatornában a felépítmény mellett az autó alakjának légellenállási tulajdonságait is igyekeztek javítani. S ha már odalent vagyunk, nézzünk körül a kerekek tájékán. A Vectra új, többpontos hátsó futómű-felfüggesztést kapott, elöl pedig egy praktikus megoldással segítették a konstruktőrök a kocsi kezelhetőségét. Sok esetben fordul elő, hogy az autó egyik oldali kerekei szárazon, a másikok vízen, hó- vagy jégcsíkon futnak. Ha nagy sebességnél vészfékezni kell, még az ABS ellenére is félrehúz az autó, s ez a téli autópályán sok balesetet okoz. A Vectránál viszont azt az erőt használták ki, amely fékezéskor a száraz felületen lassuló kereket hátrafelé nyomja a gumiperselyben. Egy mechanizmus a hátrafelé ható erő felhasználásával ilyenkor néhány tized milliméterrel befelé fordítja az első kereket, így még egy gyakorlatlanabb vezető is könnyebben, kis kormánykorrekciókkal tudja egyenesben tartani az autót. Az Opel-hagyományokat követő, ergonómiai szempontból kitűnően tervezett ülések a korábbinál tágasabb utastérben helyezkednek el. Hátul 29 milliméterrel nagyobb a lábtér, mint a régi Vectrában, s az ülések süllyesztése révén 13 milliméterrel nőtt a távolság a tető és az üléslap között. Az első ülések hosszanti állítási lehetősége pedig 35 milliméterrel lett nagyobb. A limuzin kivitel csomagtere 500 literes, a ferdehátú, ötajtós változaté pedig 480 liter, ami szintén igen tekintélyes térfogatot jelent. A Vectra az első tömeggyártásban készülő gépkocsi, amelynek légzsákrendszere kombinálja a pirotechnikát a nagynyomású gáztöltéssel. Minthogy a 200 bar nyomáson tárolt argongáz kilövellésekor, ahogy térfogata tágul, lehűlne, ezért az indítótöltetet használják arra, hogy felmelegítse a gyorsan áramló gázt. Ennélfogva kisebb nyomáson lehet tárolni az életmentő gáztöltetet. A hat motorváltozat átlagfogyasztása a gyári adatok szerint 5,9 (ezt a 82 lóerős 1,7 turbódízel tudja) és 8,8 liter között van. A leggyengébb, 1,6-os, nyolcszelepes benzinmotor teljesítménye 75, a 2,5 V6 aggregáté 170 lóerő. Az Ecotec motorokhoz - amelyek közt előkelő helyet foglal el a Szentgotthárdon gyártott 16 szelepes 1,6-os -, valamint a német üzemekben készülő 1,8 és 2,0 literes változathoz négyfokozatú automata váltó is rendelhető. Ide tartozó hír, hogy 5 százalékkal csökkentette a Vectra kifutó változatának árát az Opel Hungary, amely vásárlói számára egyéves ingyenes casco biztosítást is nyújt. Az új Vectra árát a Budapesti Autószalonon jelentik be. Demeter Kálmán Nagyobb, szebb és korszerűbb lett az új Opel Vectra FOTÓ: EURÓPA MOBIL