Magyar Hírlap, 1995. szeptember (28. évfolyam, 218-230. szám)

1995-09-29 / 229. szám

1995. SZEPTEMBER 29., PÉNTEK Kevés olyan műsor van a te­levízióban, amely annyi vál­tozást, vihart vészelt volna át, mint a kalandos sorsú politi­kai viccfélóra, a Parabola. Egyáltalán, alig akad párja a puszta túlélésben is. Talán csak a híradó, az Esti mese és a Telesport dicsekedhet te­kintélyesebb múlttal. Nin­csen már Móka Miki, Forgó Morgó, Doktor Agy, leáldo­zott a Vers mindenkinek és a Lehet egy kérdéssel több? csillaga, de valamilyen titok­zatos oknál fogva a Parabola újra és újra feltámad, kitar­tóbban, szívósabban, mint a mesebeli főnixmadár. Vagy még sincs ebben semmi titok? Az állami tele­vízióban mindig is volt politi­kai kabaré, még akkor is, amikor a sajtószabadságot csak hírből ismertük (nem a tévé híreiből természetesen). Ez volt az a bizonyos szerep, amelyen át a hatalom le­eresztette a „társadalomban” halmozódó gőzt, s emellett azt az illúziót keltette, hogy mégis van itt szabadság, ha csak egy morzsányi is: az ál­lami televízió az államhatal­mon tréfálkozott. Ilyen volt a Parabola is, amely népszerű­ségének csúcsán abszurd mó­don mégis Árkus József szer­kesztésében, eddigi mély­pontját pedig a rendszervál­tás után, Chrudinák Alajos nevével fémjelezve érte el. Árkus ügyesen csinálta. Nem mondott túl nagyot vagy hát- Parabola Tv1, szeptember 23., 22.05 rat, mutatott viszont mezte­len nőket, és élcelődött kül­politikai személyiségek hi­báin. A politikusi bakik ha­talmas tárháza állt rendelke­zésére és jópofaságokat adott mit sem sejtő közéleti sze­mélyiségek szájába. Ravaszul szerkesztett, szórakoztató műsor volt Árkus Parabolája, amely, igaz, patikamérlegen mérte a vicceket, de legalább nem a bizonyos közszereplők melletti és mások elleni pár­tos állásfoglalás volt a célja. Nem így Chrudináké, aki nem is leplezte ebbéli szán­dékát. Az igazság elszánt baj­nokának áldozatává lett a Pa­rabola, amely régi formáját megtartotta ugyan, de a fa­nyar vagy olykor obszcén hu­mor helyébe keserű, kor­mánypárti rosszindulat lé­pett. A Chrudinák-féle Para­bola már csak újságírók, köz­írók felháborodását volt ké­pes kiváltani, a nézők lelke­sedését egyre kevésbé. Nem csoda, hogy a Sel­­meczi Tibor által ismét feltá­masztott Parabola (mely szám szerint negyedik válto­zata a műsornak) igyekszik megszabadulni a régi kellé­kektől. Maximum belpoliti­ka, no szex - szögezte le mindjárt az elején Selmeczi, aki semmitmondó háttér előtt és egy kopár asztal mö­gött ülve idézte az elődök szellemét: Varga Józsefét, Árkus Józsefét és... és... Chrudináké kimaradt. Sel­meczi ezzel egyértelművé tet­te, hogy a műsor mely hagyo­mányait szeretné folytatni. Nem a chrudinákit. A hajda­ni Parabolára azonban sem­mi sem emlékeztet. Új cso­magolás, új tartalom. Csak a cím utal egy néhai politikai kabaréműsorra. Rejtély, hogy Selmeczi miért nem sa­ját címmel indított viccfélórát a televízióban. A Parabolák örökségétől ugyanis igyeke­zett minél jobban elszakadni. Árkust is csupán azért idézte meg, hogy elhatárolódjon tő­le. Vagy ha már mindenkép­pen kölcsönözni akart, műso­rára jobban illett volna a Ma­gyar Narancs egyik rovatcí­me, A hét baromsága. Sel­meczi nem tett mást, csak az elmúlt egy-két hét politikusi nyilatkozataiból csemegé­zett. És ezzel épp szándéká­val ellentétes hatást ért el: a Parabolát, mint egy elátko­zott kastélyt, Chrudinák Ala­jos hívatlan szelleme lengte be. Mert Selmeczi nem Horn Gyulán, nem Szekeres Im­rén, még csak nem is Kuncze Gáboron vagy Fodor Gábo­ron tréfálkozott, hanem a leghálásabb poénhősön, Tor­­gyán Józsefen, aki pedig, akárhogy is nézzük, ellenzéki politikus. • V. Zs. Tévénapló Egy elátkozott műsor feltámadása Apollóból Ádám Minden iskolás fújja, hogy a reneszánsz újjászületést je­lent: az antik kultúra támad fel benne új - más - életre. Ezzel persze még nem mon­dott szinte semmit a két világ, illetve kapcsolatuk természe­téről. Ahhoz tudni kell, hogy mit - szenzációt - jelentett akár csak egyetlen görög szo­bor - például a Laokoón cso­­portozat - valamely római másolatának előkerülése a 16.­zad elején, közszemlére té­tele a pápa vagy más gazdag méltóság gyűjteményében és művészi megörökítése rajzon­­rézmetszeteken. Mint Zentai Loránd közli velünk a közel kétszáz grafikai lapot felvo­nultató parádés kiállításon. A munkák egy része doku­mentum, hű képet ad a jobbá­ra a föld alól előkerült dom­borművekről és körplaszti­kákról (a szarkofágoktól a Marcus Aurelius lovasszobron át a császárportrékig) meg a ránk maradt épületekről, ami­lyen a Colosseum vagy a Pan­teon, így láthatjuk, milyen volt négyszázötven évvel ez­előtt a Constantinus-diadalív vagy restaurálás-kiegészítés előtt a letört karú Laokoón. Alig van azonban lap, amely ne volna egyúttal értel­mezés is: részben antik, job-Reneszánsz az antik művészet bűvöletében Kiállítás a Szépművészeti Múzeumban Megtekinthető: XII. 31-éig van mondva antikizáló, rész­ben korabeli környezetet kap a lelet. Végül, de nem utolsó­sorban: egy sor klasszikus áb­rázolási formula átváltozásá­nak, stílszerűen, azaz latinul metamorfózisának lehetünk tanúi a reneszánsz jelenetek­ben. S nem kell művészettör­ténésznek lenni, hogy ezt ész­revegyük. A gondos rendezés, és az elmélyült filológiai mun­ka jóvoltából ugyanis láthat­juk, mi volt például a három grácia vagy Pollaiuolo és Mantegna csatajeleneteinek, sőt Michelangelo és Raffaello egy-egy híres alakjának antik előzménye. S hogy ezek ho­gyan formálódtak tovább az új stílusban megnyilatkozó új szemlélet eredményeképpen. A klasszikus görög művé­szet egyik főműve a Belvede­­rei Apolló, amely egy máso­dik században készült római márványmásolatban maradt ránk. A reneszánsz nagysága, Dürer azt írja A festészet tan­könyvében, hogy ahogy a gö­rögök „a legszebb emberi ala­kot bálványuknak, Apollónak juttatták, használjuk mi ugyanezt az arányt a mi Űrünk Krisztus ábrázolásá­ra.” A Belvederes Apollo pe­dig­­ a figura kecses lépésre állításával, könnyed kézmoz­dulatával és simulékony for­mavilágával - az első ember, Ádám alakjában él tovább Dürer 1504-ben született réz­metszetén, amely a földi szép­ség s természetesség egyik el­ső újkori apoteózisa. Dürer többször járt Itáliá­ban, de Rómáig nem jutott el. Jelképes életrajzi mozzanat ez, hiszen az antik művészetet az Alpokon túl közvetítéssel ismerték meg, azoknak a sok­szorosított grafikai lapoknak a segítségével, amelyek a rene­szánsz ízlés számára példaként szolgáló emlékeket megörö­kítették, és amelyek nyomán a mesterek újabb és újabb kom­pozíciókat alkottak. Most, hogy összegyűjtve és témák szerint csoportosítva láthatjuk e műveket, nemcsak a Szép­­művészeti Múzeum kivételes értékéről bizonyosodhatunk meg, hanem ritka élményben is van részünk. Az antik és a reneszánsz szellem egymás tükrében tárulkozik fel. • Vadas József KULTÚRA MH-információ____________ Hamarosan eldőlhet egy fontos kérdés: a közönség számára hozzáférhetővé válik-e az Or­szágos Műszaki Múzeum tizen­ötezer tárgyat rejtő gyűjtemé­nye a közeljövőben, vagy látha­tatlan marad továbbra is? Az állandó kiállítóhely céljára ki­szemelt Palme-ház kétezer­négyszáz négyzetmétere alkal­mas lenne az ipari emlékek be­fogadására. De ma az sem el­képzelhetetlen, hogy a neon­­csillogású „casino” felirat dí­szeleg majd a száztíz éves épü­leten. Hosszú a története annak, hogy a Műszaki Múzeumnak miért nincs kiállítási tere. 1808- ban a Nemzeti Múzeumot lét­rehozó törvény rendelkezett először egy külön technikai osztály megalakításáról. A gyűjteményt az 1870-ben a Jó­zsef Ipartanoda (a Budapesti Műszaki Egyetem) örökölte. 1882-ben újabb nekibuzdulás­ként megalakult a Technoló­giai Iparmúzeum, a „harma­dik” Magyar Műszaki Múzeum 1935-ben a MÁV egyik budai épületében nyílt meg. A máso­dik világháború után, az 1954 óta létezett műszaki emlékeket gyűjtő és nyilvántartó csoport­ból, 1972-ben alapította az ak­kori kormány a (negyedik) Or­szágos Műszaki Múzeumot. A raktárai igen, de kiállítási épü­lete sohasem készült el, így különböző helyeken, időszaki kiállításokon tudtak valamit megmutatni féltve őrzött kin­cseikből. Ennyi hányattatás után enyhe kifejezés, hogy égető szükség volna egy vég­leges helyen álló Műszaki Mú­zeumra. A Palme-ház története ugyancsak bővelkedik izgalmas fordulatokban. Az elmúlt évti­zedekben például a Kommuná­lis Ellátó Vállalat szobrászmű­helyeként szolgált. Jelenleg a Magyar Alkotóművészeti Köz­­alapítvány tulajdona az épület. Földrajzi elhelyezkedése, kul­turális környezete különösen alkalmassá teszi arra, hogy mű­szaki emlékek tárházává le­gyen, hisz innen, az Olaf Palme sétány 1.-től sétálható távolsá­gon belül található két másik fontos múzeum, a Közlekedési, illetve a Mezőgazdasági. Vámos Éva, a Műszaki Mú­zeum igazgatónője ismert hi­báival együtt is boldogan elfo­gadná gyűjteményük otthonául a Palme-házat, de a döntést ez esetben sem kizárólag az óha­jok, no és az ésszerűség befo­lyásolja. A tulajdonos közala­pítvány pénzügyi gondokkal küzd. A válságkezelés fázisá­ban, ahogy dr. Hajósné Vértes Antónia, az alapítvány igazga­tója elmondta, az ingatlanjaik hasznosításából, bérbeadásá­ból vagy eladásából származó összegeket érthetően nem nél­külözhetik. Bevételeik biztosí­tása érdekében vártak és vár­nak ajánlatot olyan vagyon­elemre is, mint a Palme-ház. Érdeklődők jócskán akadtnak, van, aki kereskedelmi tévéstú­dióként, míg más kaszinóként szeretné használni a patinás épületet. Sietségről, kapkodás­ról szó sincs, bár az alapítvány kuratóriumának feltehetőleg komoly fejtörést okozna, ha va­laki a jelenlegi ajánlatok feletti összeget kínálna a Palme-há­­zért. Szerencsére a Művelődési és Közoktatási Minisztérium is a potenciális vevők között talál­ható. Dr. Nagy László Gábor, a minisztérium múzeumi osztá­lyának tanácsosa röviden vá­zolta is elképzeléseiket, misze­rint szeretnék megszerezni, és az Országos Műszaki Múzeum­nak átadni az épületet. A Ma­gyar Alkotóművészeti Közala­pítvány a napokban adta postá­ra azt a levelet, amelyben a minisztérium kérésére közlik, hogy mennyiért, és milyen for­mában adnák át a Palme-házat. Akár a bérlés, akár a megvásár­lás mellett dönt a minisztérium, az ehhez szükséges összeget 1996-os költségvetésükben sze­repeltetni kívánják. A tanácsos úr véleménye szerint a minisz­térium képes előteremteni az anyagiakat, és ha valóban így lesz, akkor múzeumavatóval zárul majd ez a történet. • Stelzer Gábor Épületes gondok Műszaki múzeum vagy kaszinó Mi lesz belőle? (A Palme-ház az előző átalakítás idején) FOTÓ: ISZA FERENC Fotó- és filmtörténeti kiállítás a berlini Magyar Házban Rökk Marika az Alexen MH-Berlin_______________ A berlini Magyar Házban a jövő héten még látható az a ki­állítás, amely a huszadik szá­zad magyar fotóművészeinek, filmes alkotóinak legendás színművészeinek életművéből ad ízelítőt. A földszinten berendezett sarok századeleji kávéházak hangulatát idézi. Annak ide­jén - például a New York­ban - esténként filmeket is vetítettek: a leengedett vász­nat két oldalról nézhették a vendégek. A szervezők re­ménye szerint, ha az esti fényviszonyok megengedik az Alexanderplatzról is lát­hatják majd az arra sétálók a berlini Magyar Ház ablaká­ban kifeszített vásznon per­gő filmet. A kis kávézó egy filmtörté­neti kiállítás része, a film pe­dig ízelítő az emeleti, Balázs Béláról elnevezett­­ program­ját tekintve amúgy az egyik legigényesebb - berlini mozi­ban látható, mintegy harminc filmből álló retrospektív soro­zatból. Mindkettő a két világ­háború között Berlinben dol­gozó - részben kényszerűség­ből emigrált, részben az euró­pai film egyik akkori centru­ma, az UFA-filmstúdió’ von­o­zásának engedő - magyar fil­mesek munkáját ábrázolja. Moholy-Nagy László és Ba­lázs Béla éppúgy jelen van, mint Metzner Ernő, Korda Sándor vagy Bolváry Géza, s a vásznon felvonulnak az ak­kori idők sztárjai: Lia de Putty, Nagy Kató, Huszár Pu­fi és - természetesen - Rökk Marika. A kiállítás rendezői, magyar és német diákok a berlini Freie Universitätról, az oktatóként is dolgozó Gu­lyás Réka vezetésével, műfaji­lag széles spektrumot fogtak át: avantgárd és „szórakozta­tó” filmek egyaránt szerepel­nek a programban. Az első csoportot képviseli többek között Moholy-Nagy László néhány perces Berlini csend­élete és a - Brechttel nézetel­térésre is okot adó - Három­­garasos opera Balázs Béla forgatókönyvével. A tömegfilmek blokkját Rökk Marika, a harmincas évek második felének sztárja uralja, például 1939-ben a Za­­rah Leanderrel együtt játszott, Csajkovszkij életéről szóló, Cziffra Géza rendezte film­ben, amelyet hivatalos részről, s ez akkoriban nem jelenthe­tett sokkal kevesebbet Goeb­bels véleményénél,­ „művészi­’­leg különösen értékesnek” nyilvánítottak. De mint be­szélgetésünkben Gulyás Réka is megállapította, a nemzeti­szocialista kultúrpolitika el­tekintett a tömegfogyasztásra készülő filmek közvetlen ideo­­logizálásától - ami persze az ismert történelmi háttérrel nem teszi kevésbé morbiddá e filmek hangulatát. A kiállítást szervező cso­port, amely­­ Pressburger Im­re 1930-as filmje nyomán­­ „Búcsú” névre keresztelte ma­gát, egy éve kutatja az egyete­men a most megjelenített té­makört. A termeit és anyagi eszközeit rendelkezésre bocsá­tó Magyar Házon kívül sok más intézmény és egyesület tá­mogatta a retrospektív bemu­tatót; elengedhetetlen volt a Bundesarchív/Filmarchív és a Deutsche Kinemathek alapít­vány segítsége. A rendezvény nyitottságát jellemzi, hogy a szervezők nem haboztak Rökk Marikát személyesen is Berlinbe invi­tálni - aki azonban, némileg a várakozásnak megfelelve, egészségi állapotára tekintet­tel lemondta a meghívást. • Sasvári Attila A XIX. forduló nyertesei: Hajdú Jánosné, 3300 Eger, Napsugár u. 1. • Szabó András, 1135 Budapest, Mohács u. 15. fszt. 4. • Ádámné Kékesi Andrea, 2651 Rétság, Rákóczi u. 45. Gratulálunk! A televízió tegnapi képjátékában kérdés hangzott el egy, a lapunkból összeállítandó képpel kapcsolatban. A kép egyik felét összekeverve a tegnapi számban közöltük, a másik felét kedves olvasónk itt találja — ugyancsak részletekben. Ha játszani kíván velünk, vágja ki a darabokat mindkét lapszámból, és ha sikerül az eredeti képet összeraknia, minden bizonnyal nem lesz nehéz a válasz a feltett kérdésre. Csak ezt a választ kell beküldeni szerkesztőségünk címére: 1087 Budapest, Kerepesi út 29/B. NYERJEN OTTHON IS! A Képjáték XX. fordulójában feltett kérdésre a válasz: Név: 333-777 Cím: Nézze jövő csütörtökön is a TV1-en 18.30-kor kezdődő műsort, és játsszék a Magyar Hírlap képeivel! ¡ 1" v* s­í­r. "f aggj v „ Britannica Hungarica A Britannica Hungarica az enciklopédiák fe­jedelmének 18 kötetes magyar változata. Az első három kötet már megjelent, a negyedik karácsony előtt jön — az utolsó 1999-ben. Valódi bőrkötés, arany élmetszés teszi időt­­állóvá a csaknem 800 oldalas, nagyalakú könyvet. A Britannica páratlan érték: az egész család épülése, az igényes otthon ékessége. A kiadó különlegesen kedvező áron kínálja a Britannica Hungaricát. Megrendelőlap A kedvezményes akció keretében megrendelem a Britannica Hungarica Világenciklopédia □ 1. kötetét 12. kötetét 33. kötetét (a: 3900 Ft-ért)* 18 kötetből álló teljes sorozatát** □ egyösszegű előfizetéssel 63 800 Ft □ részletfizetéssel. Fizetendő 13 000 Ft előleg, 3500 Ft kezelési költség, majd 24 hónapon át havi 2900 Ft. A kedvezményes árak az áfát tartalmazzák. * A Magyar Hírlap rendelői külön 600 Ft-os könyv­utalvány-ajándékot kapnak a 3 kötet mellé. ** Külön 1500 Ft-os könyvutalvány-ajándék a Magyar Hírlap-rendelőknek. Név:.....................................................................1. Lakcím:................................................................... .......................................................Tel.:................ Megrendelés: Magyar Hírlap, 1087 Budapest, Kerepesi út 29/B. FelvilogosításiMagyar Világ Kiadó, 1137 Budapest, Sít. István krt 22. ___________Tel: 112-0281,132-6190; far 112-0208 _________________________MH 12 331 Migym Hírup 25 Cseh és szlovák filmnapok a Művészben áíOijöái bliiBXíí jisyflíífíl.'í -íi; J íüViQÍ'ÍÖXÍJ CL jytíiÜÁe'Jv , ••:/.= Jiil Fesztiváldíjas alkotások MH-információ A Művész mozi Bunuel ter­mében (a Budapesti Őszi Fesztiválon) szeptember 29- étől három napon át cseh és szlovák filmnapokat rendez­nek. A kínálatban egy kivé­telével az idei Karlovy Vary- i filmfesztivál cseh és szlovák díjnyertes alkotásai szere­pelnek. Karlovy Varyban a nyáron harmincadik alkalommal gyűltek össze a nemzetközi fil­mes szakma képviselői, a fesz­tiválon sikeresen mutatkoztak be a cseh és szlovák fiatal ren­dezők. Nagy díj­at kapott Jan Svorak Úton című filmje, amit október elsején este vetítenek a Művészben. Svorakot a hat­vanas évek cseh filmes új hul­lámának (Jiri Menzel, Milos Forman) követőjeként tartják számon. Az úton a harmadik játékfilmje, korábban első al­kotását az Oscar-díjra pályázó filmek közé is benevezték. Az Olajfalók című mozijával „diák-Oscart” nyert. A film­napok vendége lesz a szlovák Martin Sulik, akinek a Kert cí­mű filmjét vetítik, a rendezőn kívül jelen lesz a főszereplő Marián Labuda. A program­ban szerepel a Színek háború­ja című cseh alkotás, amit a gyermek színészként ismertté vált és harsány mai történetei­ről híres Filip Reno rendezett. Az első filmes Sasa Gedeon az Indián nyár című mozijával mutatkozik be a magyar kö­zönségnek. Érdekesnek ígér­kezik Zeno Dostál Az átok völgye című kedves-bús ko­médiája, amely a két világhá­ború között játszódik Kárpát­alján. Zeno Dostál az idősebb rendező generációhoz tartozik és filmjeire jellemző a nosztal­gikus hangvétel. A filmnapokon látható majd az 1993-ban készült az első világháborúban játszódó Az izgalom angyala, amely az év legjobb szlovák filmje volt, rendezője Miloslav Luther. Karlovy Varyban az idén először rendezték meg a do­kumentum­filmek versenyét a nagydíjat Ivan Vojnar nyerte A kertben című filozofikus al­kotásával, a filmet szeptember 29-én vetítik. • B. Gy. -----------------Egy nap, egy arc a Britanniából-------------------­Henry Ford II. F­ord, Henry, II. (szül. 1917. szept. 4., Detroit, Michigan USA — megh. 1987. szept. 29., Detroit), amerikai nagyiparos. Harminc­négy éven át, 1945-től 1979-ig, ő állt a Ford Motor Company élén; neki tulajdonítják a cég újbóli felvirágoztatását. Ford 1940-ben otthagyta a Yale Egyetemet, és a családi vállalatnál kez­dett dolgozni, melyet nagyapja, Henry Ford alapított, s akkoriban apja, Edsel Ford vezetett. Egy évvel később belépett az Egyesült Államok ha­ditengerészetéhez, ám apja váratlan halála után 1943-ban leszerelték, és a Ford cég elnökhelyettese lett. Gyorstalpaló ipari vezetői képzés után 1945-ben elfoglalta a gyengélkedő vállalat elnöki székét. Azonnal nekilátott a Ford Motor Company modernizálásának, s elbocsá­totta a teljhatalmú személyzeti vezetőt, Harry Bennettet, aki keményen fellépett a szakszervezetek ellen, s ezzel erősen hozzájárult a cég romló hírnevéhez. Ford az Egyesült Államok légierejétől átcsábított né­hány tehetséges rendszerelemzőt, akiket utóbb „csodagyerekeknek” neveztek el; köztük volt Robert S. McNamara, a Ford későbbi elnöke is. A gyár II. Henry vezetése alatt hozta ki az Edsel típust, amelynek kudar­ca nagy port vert fel, de két másik kocsijuk, a Mustang és a Thunderbird rendkívül népszerű lett, s ma már klasszikus autónak számít. Az 1950- es évek közepére II. Henry újra megszilárdította a vállalat anyagi hely­zetét, majd az Amerikán kívüli piacon is kiszélesítette a Ford cég tevé­kenységét. Nyerjen Britannica Hungaricát! Vágjon ki és küldjön be 6 darab dá­­tumos Britannica emblémát a Magyar Hírlaphoz (1087 Bp., Kerepe­si út 29/B); minden héten kisorsoljuk a nagyszerű enciklopédiaso­rozat első kötetét.

Next