Magyar Hírlap, 1995. október (28. évfolyam, 231-242. szám)

1995-10-12 / 240. szám

4 Nemzetiségi oktatás „A jó szándék mellé feltételeket adunk” A Soros Alapítvány jövőre roma oktatási programot indít Az országban már működő kisebbségi oktatási programok elterjedését kívánja támogatásával ösztönözni a Soros Alapítvány jövőre. A közoktatás fejlesztésén belül a legnagyobb hazai kisebbség - a romák - számára indítanak önálló programot. Horn Gábor kurátor szerint a közoktatási rendszernek válaszolnia kell a kihívásra, amit a hátrányos helyzetű gyermekek nevelése jelent. A Soros Alapítvány ebben kíván támogatást adni­­ a művelődési tárca és a helyi önkormányzatok munkáját kiegészítve. A­z országban kiéleződő konf­liktusforrások - szegénység, munkanélküliség, a tolerancia és a jövőkép hiánya - hatvá­nyozottan élnek a roma közös­ségekben. Ennek határozott jelét ta­pasztalták az alapítvány kurátorai az el­múlt években, hiszen a hátrányos hely­zetű gyermekeknek hirdetett progra­mokra jelentkezők nagy része a roma kisebbség felnövekvő generációinak kí­vánt speciális támaszt nyújtani. Az ala­pítvány 1996-tól önálló roma képzési programot indít. Kortársainál hatvanszor kisebb esély­­lyel indul a középiskola elvégzésére ma egy cigány fiatal. A sokszor tehetséges gyerekek útját néha pusztán a család alulinformáltsága tartja távol a tovább­tanulástól: nem tudják, hová lehetne for­dulni az általános iskola elvégzése után. A Soros Alapítvány - a kormánnyal és a roma kisebbségi önkormányzattal együttműködve - azoknak a pedagógu­soknak munkáját kívánja bátorítani, akik már most is vállalják a hátrányos helyzetű gyermekekkel való foglalko­zást. „A jó szándék mellé feltételeket adunk” - fogalmaz Horn Gábor. Az ala­pítvány a 6,5 millió dolláros közoktatási programon belül 800 ezer dollárt fordít jövőre a roma közoktatási programra. Pályázatok januártól A pályázatokat november-december so­rán hirdetik meg a nagyobb lapokban, s a közoktatási újságokban­ a programok januártól indulnak. Külön programot támogat az alapítvány az óvodáskorú, az alsó tagozatos, a felsős és a középiskolás roma fiatalok számára. A kurátorok a jövő évben is odaítélik a középiskolásoknak adható ösztöndíjat (idén négyszáz hátrányos helyzetű diák kapott havi 5 ezer forintot, s az év elején 20 ezer forintos beiskolázási segélyt). A legkisebbek számára pályázható az Egyesült Államokban „head-startként” az 1970-es években indított program. Ennek keretében a hátrányos helyzetű gyermekekkel is foglalkozó óvodák, s alsó tagozatok arra kaphatnak támoga­tást, hogy az oktatás tárgyi feltételeit ja­víthassák, s a gyerekeknek nagyobb kedvet szerezzenek az iskolába, óvodá­ba járáshoz - ezzel is növelve beilleszke­dési hajlamukat. Ebben a programban a szülők fokozottabb bevonását is ajánl­ják a pályázat kiírói. Az óvodás-kisisko­lás korban nemcsak a roma gyerekek­nek, hanem kortársaiknak is tanítani kellene a romakultúrát, a cigány kismes­terségeket - ami a kölcsönös elfogadást segítené a gyerekek között. Az anyagi támogatáson kívül állandó konzultációt is kínál az alapítvány, illetve időnként találkozót szervez majd az azono­s prog­ramban részt vevő pedagógusok számá­ra a tapasztalatcsere végett. Tanoda Az iskolákban csak „deviánsként”, al­kalmatlanként ismert, az oktatásból ki­szóródó gyerekek számára kínál lehető­séget a tanodai program. A példát a Bel­városi Tanoda adja, ahol a felső tagozat­ból, illetve a középiskolából kimaradó gyerekek számára szerveztek alternatív tanulási lehetőséget: az iskolainál szaba­dabb körülmények között, kisebb cso­portokban (5-10 fő) tanulhatnak a kö­töttségeket nehezen viselők. Az elkép­zelés szerint az ilyen tanodát megszer­vezhetik a helyi művelődési ház vagy könyvtár egy termében is; a diákoknak itt nem muszáj minden tárgyból egyszer­re leérettségizni, az órarend is szaba­dabb, mint azokban az iskolákban, ahonnan a deviáns viselkedésük miatt kimaradtak. Az egyéni fejlődéshez iga­zodó tanítási módszerrel a mostaninál több roma gyerek kapna végül érettsé­git, s tanulhatna tovább. Emellett az ala­pítvány támogatna olyan megoldást is, melyben a pedagógusok vagy bármelyik helyi értelmiségi vállalná, hogy tanoda híján is szemmel tartja az iskolából ki­maradó vagy tovább nem tanuló hátrá­nyos helyzetű gyerekeket, és tanácsok­kal ösztönözné, segítené őket a további elhelyezkedésben. V­árhatóan a közeljövőben megszűnik az Orszá­gos Közoktatási Intézet (OKI) eddig nagy szakmai önállóságot élvező Nemzeti-Etnikai- Kisebbségi Központja. Az átszervezés után a kisebbségi oktatással kapcsolatos feladatokat integrál­ják az OKI program- és tantervfejlesztéssel foglalkozó részlegének a munkájába. A kibővített, szakmailag megerősített csoport fő feladata a nemzetiségi tanterv kidolgozása lesz. A nemzetiségi terület szakmai hátterét azzal is nö­velni kívánja az OKI, hogy két-két, kisebbségi problé­mákkal foglalkozó szakemberrel bővítik az intézet ér­tékeléssel, illetve vizsgával foglalkozó részlegét. A nemzetiségi oktatásban előrelépést jelenthet, hogy tervbe vették a készülő tantervi variációknak az orszá­gos tantervi adatbankba való bevitelét. Az átszerve­zett nemzetiségi, tantervfejlesztési programiroda szo­ros együttműködést kíván kialakítani a kisebbségek választott képviselőivel. A készülő tantervek szakmai minősítésével egy időben szeretnék az anyagokat a ki­sebbségi önkormányzatokkal is véleményeztetni, hogy nézeteik megjelenhessenek a dokumentumokban. Az átszervezésről azt követően határoztak, hogy az OKI kisebbségekkel foglalkozó központjának átvilágí­tása során súlyos hiányosságokat tapasztaltak a részleg munkájában. A művelődési tárca nemzetiségi és etni­kai kisebbségek főosztálya megbízásából külső szakér­tők bevonásával folytatott vizsgálaton kiderült: a köz­pont az elmúlt években alig kapott komoly megbíza­tást, kutatási területük sem volt világosan körülhatárol­va. A munkatársak csupán kisebb jelentőségű felméré­sekben vettek részt, évente alig egy-két tanulmányt publikáltak. A részleg munkáját úgyszólván értékelhe­tetlennek, használhatatlannak minősítette a vizsgálat. Az átvilágítást végző szakértők szerint indokolatlan a központot jelenlegi formájában fenntartani. Úgy vél­ték, hogy a nemzetiségi területeken működő egyetemi, főiskolai tanszékeken lehetne a leghatékonyabban ele­mezni az adott nemzetiség asszimilációs folyamatait, választ találni a kisebbségek problémáira. Budapesten csupán az interdiszciplináris kutatásoknak van létjogo­sultságuk - állapították meg a szakértők. További változást jelent a háttérintézmények mun­kájában, hogy a területi oktatási központok megszün­tetése után a nemzetiségi oktatással kapcsolatos igaz­gatási feladatok az önkormányzatokhoz, a szakmai feladatok pedig a megyei pedagógiai intézetekhez ke­rültek. Sz. A. J. Szakmai erősítés érkezik jr m s jr m r#1 ■ ■ Megújulás előtt a háttérintézmények 1995. OKTÓBER 12., CSÜTÖRTÖK Tehetséggondozás Szakkollégiumi hálózat szervezését is támogatja az alapítvány a hátrányos helyzetű fiatalok számára. Itt olyan bentlakásos, vagy csak „nappalis” kö­zépiskolák szervezésére gondolnak a kurátorok, amelyekben a roma fiatalok cigányul tanulhatnának a hivatalos, má­sutt is tanított tananyag mellett, ahol szociálismunkás-tréningeket tartanának az iskolai órarendet kiegészítendő. Ez is azt a célt szolgálja, hogy az így felnőtt ci­gány fiatalok később etnikumuk értel­miségijeiként térjenek vissza környeze­tükbe. A többieknek... Az alapítvány ugyanakkor támogatja minden olyan taneszköz, tananyag ki­munkálását, amely a romák és nem ro­mák számára a közeledést szolgálhatja. Horn Gábor szerint elgondolkodtató, hogy a hazai tankönyvekben egyetlen kép sem található, amelyen cigánygye­reket ábrázolnának... "-Varga Judit 1995. OKTÓBER 12., CSÜTÖRTÖK A kerületi cigány önkormányzat nem támogatja A Kalyi Jag roma szakiskola az esélyek megőrzéséért küzd Második tanévét kezdte meg szeptemberben Budapesten az országszerte egyedülálló Kalyi Jag (Fekete Tűz) Roma Nemzetiségi Szakiskola, amely az általános iskola nyolcadik osztályát befejezett, de még tanköteles korú fiatalok képességfejlesztését tűzte célul. A kétéves oktatási programban a 12 fős tanári kar a hagyományos tan­tárgyak mellett cigány nyelv és mű­velődés területén oktatja a diáko­kat, de számítástechnikai, angol nyelvi és vállalkozásismereti tudással is gaz­dagodnak - tudtuk meg Pálfy Györgytől, az iskola igazgatójától. A képzésben bármely, 14. életévét betöltött gyermek részt vehet, ál­talános iskolai eredményétől és származásá­tól függetlenül. Jelenleg az első osztályba 24, a másodikba pedig 19 fiatal jár. Az iskola cél­ja, hogy az egész társadalom számára hasz­nos szellemi tőkével, s alapfokú szakképzés­sel rendelkező, középműveltségű cigány ifjú­ságot neveljen. Az intézmény vezetése előre­haladott tárgyalásokat folytat arról, hogy végzett diákjaik - különbözeti vizsgával - gimnáziumok második évfolyamán folytat­hassák tanulmányaikat. Az oktatási forma, mely a távolabbi jövő­ben inkább a hetedik és nyolcadik osztályo­sok felkarolását tűzte ki célul, rövid távon nem kíván középiskolai végzettséget nyújta­ni. Az általános iskola utolsó osztályaiban le­maradók ugyanis egy életre elveszíthetik esélyeiket a társadalomban. Itt az elsősorban roma származású gyermekek saját közegük­ben, saját gyökereiket elmélyítve készülnek fel egy középszintű értelmiségi létformára. Az iskolában színjátszást, éneket, zenét is ta­nulnak, s a gyakorlatiasabb számítástechni­kai ismeretek mellett alapfokú vers- és pró­zamondói képesítést szerezhetnek. Szerepel­ni ugyanis - mint Nagy Gusztáv, az irodalmi színpad vezetője megjegyezte - felettébb szeretnek. Az oktatási anyagok tekintetében azonban nem túl rózsás a helyzet: nem létez­nek oktatható cigány témájú tankönyvek. Az iskola tanárai közül többen jelenleg is dolgoznak tankönyvek készítésén. A kezdeti nehézségek között a működési hely megszerzése jelentette a legnagyobb problémát. Eleinte egy családi ház nem ép­pen tantermekre emlékeztető szobáiban húzták meg magukat a tanárok és tanulni vá­gyók. Az iskolát működtető Kalyi Jag Roma Művészeti Egyesület 1993 tavaszán megvá­sárolt a VII. kerületben egy 124 négyzetmé­teres pincehelyiség bérleti jogát. Ezt azon­ban egyrészt hamarosan kinőtték, másrészt nem volt túlságosan megfelelő oktatási cé­lokra. A második tanévet már a Felsőerdő­sor utcában, egy két tantermes - végre iskola benyomását keltő - épületben kezdhették meg, ám ennek kazánrendszere még nem működőképes. A cigány fiatalság nevelését magára válla­ló iskola legfőbb gondja - hasonlóan a többi önfenntartású magániskolához -, hogy a fennakadás nélküli munka érdekében folya­matosan kilincselniük kell reménybeli mecé­násoknál. Az iskola működésének kezdetei óta igyekszik megszerezni a tanulók után járó ál­lami fejkvótát, és közoktatási megállapodást kötni. A magániskolák a kerületi önkor­mányzattal, vagy ha itt nem sikerül, a főváro­sival, végül a művelődési minisztériummal állapodhatnak meg a további működésről. Pillanatnyilag a kerületi képviselő-testület asztalán van a kérelem. Ám az a furcsa hely­zet állt elő, hogy maga a kerületi cigány ki­sebbségi önkormányzat nem szavazta meg a Kalyi Jag működésének támogatását... Nagy Ildikó Emese Szerepelni felettébb szeretnek FOTÓ PÉLYI NÓRA Mit várnak a szülők az iskoláktól? A nemzetiségi oktatás további sorsa nagy­mértékben függ attól, hogy az érintett szü­lők kisebbségi iskolákba járatják-e gyer­mekeiket. Az alábbi cikkben leírt kutatás egy részét a Társadalomkutatási Informa­tikai Egyesülés végezte, Garami Erika ve­zetésével. Ennek során a szülőket arról kérdezték: kielégítőnek találják-e a ki­sebbségi oktatásban kínált lehetőségeket, s ha nem, mely területeken igényelnek vál­­tozásokat?A vizsgálat során hat kisebbségi csoportból - horvát, német, román, szerb, szlovák és szlovén - több mint 2 ezer főt kérdeztek meg. A minta kiválasztása során egy kontrollcsoportot is létrehoztak: ez olyan szülőkből állt, akik gyermeke nem vesz részt kisebbségi oktatásban, bár a csa­ládnak vannak nemzetiségi gyökerei. A különböző kisebbségi csoportok az integrálódás módjától és fokától függően nagy eltéréseket mutattak. A németek asszimilációja például meglehetősen előre­haladott, ugyanakkor saját értékeiket is megőrizték. Ez megmutatkozik abban is, hogy az átlagnál jóval magasabb arányban fogadják el a magyarokkal közös, a kisebb­ségi nyelvet esetleg csak nyelvórákon ok­tató iskolákat, viszont fontosabbnak tart­ják a lakóhelyi helytörténet, a hagyomá­nyok megismerését másoknál. Az asszimi­láció legkevésbé a románoknál és a szer­­beknél ment végbe, ők az átlagtól nagyobb arányban szeretnének tannyelvű iskolákat, és fontosabbnak tartják az anyaország megismerését is. Egyfajta átmenetet jelentenek a szlová­kok, akik nagy számban élnek a fővárost körülvevő agglomerációban. Ennek követ­keztében több mint 50 százalékuk magyar­nak vallja magát, de ugyanilyen arányban szeretnék azt is, ha hagyományaikat a ve­lük élő magyarok is megismernék. Mind a hat vizsgált csoport átlagát te­kintve a szülők kétharmada vallja magát részben vagy teljes egészében nemzetiségi­nek, a magyaron kívül más nyelvet 20-35 százalékuk beszél. A kisebbségi oktatással szemben lé­nyeges igény, hogy minél fiatalabb kor­ban kezdődjön. A szülők 90 százaléka a kezdés időpontját óvodáskorra tenné. Mindössze egytizedük ragaszkodna a tel­jesen elkülönített iskolákhoz, a többiek inkább - magyar gyerekekkel közös isko­lában vagy közös osztályban - az együttes tanulást választanák. A szülők egyne­gyede kétnyelvű, kétharmada nyelvokta­tó iskolát szeretne. Fontosnak érzik a nemzetiségi nyelvnek és hagyományok­nak, a lakóhelyi helytörténetnek, az anyanemzet irodalmi nyelvének és művé­szetének oktatását. Kevésbé tartják lé­nyegesnek az anyaország földrajzának és aktuális társadalmi, politikai viszonyai­nak ismeretét. Az iskolák kiválasztásánál első helyen praktikus szempontok szerepelnek, mint például az iskola közelsége, de ezek után azonnal a kisebbségi oktatás megléte kö­vetkezik. A továbbtanulás során a többség nemzetiségi nyelvű szakközépiskolákat vá­lasztana - ha lennének. Érdekes az is, hogy nem részesítik előnyben a nemzetiségi gimnáziumokat a magyar nyelvű szakisko­lákkal szemben. A mai kisebbségi oktatással a szülőknek mindössze 13 százaléka elégedetlen, de csak egynegyedük nagyon elégedett. Egyharma­­duk bizonytalan annak megítélésében, mennyire alapozta meg az iskola a nemzeti­ségi csoporthoz való kötődést. A kisebbségi nyelv és hagyományok megismerését 40 szá­zalékos arányban érzik sikeresnek. K. E. M. Nemzetiségi oktatás 5

Next