Magyar Hírlap, 1996. március (29. évfolyam, 52-63. szám)

1996-03-11 / 60. szám

6 Magyar Hírlap Józsefvárosi napok (MH) Felrúgva a hagyományokat, ez évben két részletben ün­nepüik a VIII. kerületiek a józsefvárosi napokat. A komolyabb programok a mostantól József-napoknak nevezett ünnepség­­sorozat márciusi, míg a könnyedebb események a májusi idő­szakára esnek. A március 15-ei közös koszorúzások után 16-án, szombaton este bállal indul az idei József-napok márciusi sza­kasza. A jótékony célú bál nyereségét a kerületi gyerekek káp­talanfüredi táborára fordítanák. 18-án este hatkor Csécsei Bé­la polgármester a Vasas Szakszervezeti Szövetség Magdolna utcai dísztermében átadja az idei becsületkeresztet. Március 20-án a Józsefvárosi Galériában (VIII., Nap u. 1.) este hatkor megnyílik a Nemzedékek a Százados úti művésztelepen című kiállítás. A májusi programok közül annyi bizonyos, hogy idén is lesz kirakodóvásár a Rákóczi téren. Idősek klubja Újlipótvárosban (MH) Minap adták át a XIII. kerület legsűrűbben lakott terüle­tén lévő, kibővített idősek klubját a Balzac utcában. Az eddigi 50 férőhelyes „napközi otthon” újabb 30 hellyel növekedett, és a 200 adagos melegítőkonyha teljesen megújult állapotban vár­ja a környék nyugdíjasait. A beruházás során az önkormányzat csak az anyagokat biztosította, az építkezést - közhasznú mun­ka keretében - a kerületi munkanélküliek végezték el. „100 ÉVES A MŰCSARNOK” címmel, az ismert kulturális intézmény történetének elmúlt évtizedeit bemutató állandó tárlat várja az érdeklődőket. Nyitvatartási idő: a hét minden napján 10-18 óra között (XIV. kerület, Hősök tere). VANGELIS zenéje és fantasztikus lézershow szórakoztatja ma este 18 órától a Lé­zerszínházba (X. kerület, Népliget, Planetárium) betérő látogatókat. Az est folyamán a művész legnépszerűbb számait gyűjtik csokorba a népligeti pódiumon. Úton-útfélen BUDÁN, A MARGIT KÖRÚTON útszűkület lassítja a haladást a Margit híd felé, a Jurányi utcánál. A külső sávot bontották fel, mert ja­vítják a gázvezetéket. AZ I. KERÜLETBEN a Váralja utcában lezárták a hegyre vezető sá­vot, az Alagút utca közelében, épületfelújítás miatt. ÓBUDÁN a Tímár utcát félszélességben lezárták a Lajos utca és a Pa­csirtamező utca között. ÚJPESTEN a Pozsonyi utcában az Anonymus utca előtt egy hosz­­szabb szakaszon lezárták az Árpád út felé vezető külső sávot, csator­naépítés miatt. A VI. KERÜLETBEN az Andrássy úton szerelik a kandelábereket az Oktogontól a Bajcsy-Zsilinszky út felé vezető oldalon, 15 órától másnap reggelig. Ne parkoljanak ezen az útszakaszon! A XII. KERÜLETBEN az Orbán téren a Nógrádi utcánál a hegyről lefelé haladók számítsanak útszűkületre, szintén közműjavítás miatt. Hol lesz ma traffipax? DÉLELŐTT: I., Krisztina krt., II., Hűvösvölgyi út, IX., Soroksári út, X., Kerepesi út, XI., Hunyadi J. út, XVIII., Ferihegyi reptérre vezető út, XXII., 6-os út bevezető szakasza, XXIII., Grassalkovich út. DÉLUTÁN: IV., Váci út, XL, Rétköz u., XII., Zugligeti u., XIII., Reitter F. u., XIV., Ajtósi D. sor, XIV., Hungária krt., XV., Bánkút u., XXII., Dózsa Gy. út. BUDAPEST Balesetek a villogó sárgánál Ötszörösére nőtt a jelzőlámpák meghibásodása MH-információ Tavalyhoz képest ötször több a jelzőlámpahibák száma, idén már naponta átlagosan 20 berendezés mondja fel rö­­videbb-hosszabb időre a szol­gálatot. A meghibásodások helyén harmincszor nagyobb a baleseti kockázat. Az egyre romló állapotok oka az elöre­gedő készülékekben és a kar­bantartásra fordítható pénzek drámai csökkenésében kere­sendő. Bár a jelzőlámpával irányí­tott csomópontok száma ta­valy is közel harminccal emel­kedett - így ma 692 darab van a fővárosban a berendezé­sek biztonságos üzemeltetésé­re fordítható összeg évek óta csökken. A szükségesnél rit­kábban végzett karbantartás - főleg a 15-20 éves berendezé­seknél -, az elmaradó izzócse­rék miatt legalább ötszörösé­re nőtt a kereszteződésekben sárgán villogó vagy kikapcsolt lámpák száma. Ez a tény erősen befolyá­solja a baleseti statisztikákat. A fővárosi adatok szerint ugyanis a jelzőlámpás csomó­pontokban történő balesetek - egyharmaduk gyalogosgázo­lás - 25 százaléka a nem üzemszerűen működő lámpák mellett következik be. Az éj­szakai, kisforgalmú idősza­kokban tíz balesetből minden negyedik olyan keresztező­désben történik, ahol sárgán villogott a lámpa. Egy-egy rossz berendezés, amellett hogy balesetveszélyessé teszi a kereszteződésen való átha­ladást, rengeteg feleslegesen elpöfögtetett benzint és időt jelent az autósoknak, a BKV járművein utazóknak. A baleseti statisztikák már csak azért sem hagyhatók fi­gyelmen kívül, mert a jelző­lámpák több mint felét a for­galomirányító központ fel­ügyeli és irányítja 400, a bur­kolatba épített járműérzéke­lő adatai alapján. Bármilyen hibát másodperceken belül érzékel a számítógép, és a diszpécserszolgálat azonnal riaszthatja a szervizt. Átlago­san 1,5-2 óra telik el a hiba észlelésétől a javítás befeje­zéséig. A gond inkább azokkal a lámpákkal van, amelyek nin­csenek rákötve a számítógé­pes hálózatra, így azok hibáját a betelefonáló autósoktól, vagy a közúti diszpécsertől tudják meg. Emiatt nem ritka, hogy napok is eltelnek, míg a szerviz újra működőképessé teszi a berendezést. A meghibásodás kockázata persze csökkenthető a tervsze­rűen végett izzócserékkel és a csomópontok gyakoribb karbantartásával. A közleke­dés biztonságát az is javítaná, ha a föld alatt futó kiszolgáló kábelhálózat kritikus, gyakran beázó szakaszait és a forga­lomirányító központ berende­zéseinek egy részét, amelyek már több mint 100 ezer üzem­órát teljesítettek, kicserélnék. Az elmúlt másfél évben a fő­város egészét megrázó nagy irányítási hibák nem voltak. A szűk költségvetés miatt kényszerűen elhalasztott lépé­sek azonban előrevetítik egy forgalmi dugók miatt járhatat­lan Budapest rémképét. • J. K. B. Nonstop adás a Szív Tv-n MH-információ___________ Március 15-étől a fővárosi és Pest környéki nézők a nap 24 órájában nézhetik a Szív Tv adását. Az új műsorrendben a megszokott sorozatok és ma­gazinműsorok mellett új, szol­gáltató- és zenei blokkok is lesznek. Az új műsorrend három jól elkülönült részre tagolható - tudtuk meg Gáti Zoltán fő­­szerkesztőtől. A délután 4 órától éjfélig tartó blokkban nem lesznek jelentős változá­sok: továbbra is dominálnak a saját készítésű magazinműso­rok, kiegészülve a közönség­igényt kielégítő népszerű so­rozatokkal (Kojak, Knight Ri­der, Kisasszony) és az esti fő­műsoridőben vetített filmmel. Újdonság, hogy szombat es­ténként egy külföldön már nagy sikert aratott szexuális felvilágosító műsort is útjára indítanak. Éjféltől reggel 9 óráig kereskedelmi szolgálta­tó műsort sugároznak, ame­lyet a hajnali óráktól a képúj­ság információi és hírblokkok egészítenek ki. Kilenc órától délután 4-ig élő műsort ter­veznek, elsősorban a Szív Tv fő profilját jelentő egészség­­ügyi programokkal, amelyek­be a nézők telefonon „inter­aktív” módon bekapcsolód­hatnak. Ebben a részben egyébként zenei blokkok és konzervműsorok is helyet kapnak. Az élő adás április el­sején indul, addig ebben a sávban felvett műsorokat su­gároznak. A Szív Tv műsorát az AM-mikro- és a kábelháló­zat-üzemeltetők közvetítésé­vel Budapesten és környékén közel félmillió háztartásban lehet fogni. A vidéki kábel­­társaságokhoz továbbra is kazettán juttatják el a napi 8 órás délutáni-esti műsort, így az új műsorokból a vidéki né­zők egyelőre nem sokat él­vezhetnek. •K. B. A CIB a legkorszerűbb banktechnikával áll vállalati ügyfelei szol­gálatára. A Magyarországon elsőként általunk bevezetett real time electronic banking rendszer segítségével irodájából köz­vetlenül intézheti pénzügyeit. BANK ■ilMHMiiI CIB HUNGÁRIA BANK RT.: 1027 BUDAPEST, MEDVE U. 4-14. TEL.: 212-1330 BELVÁROSI FIÓK ÉS LAKOSSÁGI KÖZPONT: 1052 BUDAPEST, VÁGI U. 16/B TEL.: 118-8990 • 9022 GYŐR, CZUCZOR GERGELY U. 26. TEL.: (96) 313-856 • 4400 NYÍREGYHÁZA, SZARVAS U 7. TEL.: (42) 422-000 • 7621 PÉCS, RÁKÓCZI U. 46. TEL.: (72) 311-688 • 6720 SZEGED, KISS MENYHÉRT U. 1. TEL.: (62) 313-222 • 4025 DEBRECEN, HATVAN U. 15. TEL.: (52) 442-201 • 8000 SZÉKESFEHÉRVÁR, TÁNCSICS MIHÁLY U. 5. TEL.: (22) 333-567 • 6800 HÓDMEZŐVÁSÁRHELY, DEÁK FERENC U. 15. TEL.: (62) 346-901 • 5600 BÉKÉSCSABA, WLASSICH SÉTÁNY 7. TEL.: (66) 454-293 BANK AZ­­ ÍRÓASZTALON ■ ' ' 'k 1996. MÁRCIUS 11., HÉTFŐ Húszmillióval többe kerül a Corvin mozi felújítása Szeptemberben nyit a filmpalota MH-információ Befejeződött a Corvin Fim­­palota szerkezeti felújítása és a kivitelezők szerint a munká­latok csúszása sem akadályoz­za a szeptemberi nyitást. A be­ruházó Budapest Film Rt. a le­értékelések miatt közel 20 millió forinttal kénytelen meg­fejelni a technikai berendezé­sekre szánt költségkeretet. Az egyre terjedő televíziós, video- és interaktív médiafor­radalom hatására néhány éve még úgy tűnt, hogy világszerte befellegzett a moziknak. A nyugati filmesek a ’90-es évek elején azonban felvették a kesztyűt, és beruházókat ta­lálva olyan mozicentrumokat hoztak létre, amelyek a leg­modernebb technikával és szolgáltatásokkal felszerelve szinte elvarázsolják a betérő nézőt. Az egyik vezető filmforgal­mazó cég, a Budapest Film Rt., valamint a fővárosi és a VIII. kerületi önkormányzat 1995 nyarán közös elhatáro­zásra jutott: eszerint az or­szágban, a kor új kihívásainak a felújítás utáni Corvin mozi fog megfelelni elsőként. A ta­valyi döntés értelmében az 1922-ben átadott, mára alapo­san lerobbant épület helyén valódi filmpalota nyitja meg kapuit. Az 1500 főt befogadni képes hat teremmel, a Nagy­körútra nyíló sétálóutcával, az előtérben 1956-os emlék­hellyel igazi kultúrcentrum születik a Józsefvárosban. A munkálatok megkezdőd­tek, s mint a Budapest Film Rt. elnök-igazgatója, Port Fe­renc kérdésünkre elmondta: a kivitelező Középület-építő Rt. a rendkívüli időjárás miatt a tervbe vett átalakításokat csak részben tudta teljesíteni. A cég munkatársai azonban azt ígérik, hogy szeptember végén a mozi mindenképpen megnyitja kapuit. A Corvin Filmpalota szerkezeti elemei elkészültek, most a Rajk László által megálmodott bel­ső arculat kialakítása van so­ron. A teljes beruházás félmil­­liárd forintra rúgó költségve­tése szűknek bizonyul, a tech­nikai berendezések importja ugyanis a leértékelések miatt közel húszmillió forinttal megdrágult. Port Ferenc kitért a Buda­pest Film Rt. 1995-ös pénz­ügyeire is. A cég 25 millió fo­rint adózás előtti ered­ménnyel zárta az évet, s mi­közben 3 százalékkal csök­kent látogatóiknak száma, az áremeléseknek „köszönhe­tően” 10 százalékkal növeke­dett a 9 moziból álló hálózat bruttó forgalma. Különösen kiemelkedőek a Művész mozi bevételi mutatói, hiszen itt az 1994-es felújítás előtti idő­szakhoz képest tavaly 80 szá­zalékkal többen ültek be a né­zőtérre. • Sengel Ferenc Szeptembertől benépesülhet az 500 férőhelyes nagyterem FOTÓ: SZIGETVÁRY ZSOLT -------------------------- --------------------------- — |-------------------------­---------------------— ,—]------------------------0­ Gyorsvasúttal Ferihegyre MH-információ___________ A világ nagy repülőterei kény­­szerűségből mindenütt a vá­rosközponttól távolabb fek­szenek. A fel- és leszálló légi­utasoknak tehát a földön is járműre kell szállniuk, hogy úti végcéljukat elérjék. Évi több millió utast közúton szállitani azonban nagyon környezet­­szennyező, és a világvárosok­ban tapasztalható csúcsforga­lom miatt rendkívül lassú is. Ez a legfőbb oka annak, hogy a budapesti légikikötőt az ez­redfordulóig gyorsvasúttal is elérhetővé kívánják tenni. A beruházás több lépcsőben ké­szülhetne el, s megvalósítása különböző elképzelések sze­rint 4 és 40 milliárd forint kö­­ zött mozoghat. Párizsban földalatti gyors­vasút, a RER robog a város­­központból a 30 kilométerre lé­vő Roissy repülőteréig, s ennél valamivel lassúbb helyiérdekű vasúttal lehet a belföldi és char­terjáratokat indító Orlyt elérni. Münchenben néhány éve köl­tözött a várostól távolabb a nemzetközi repülőtér, ám csak akkor adták át a forgalomnak, amikor már a gyorsvasút vona­la is kiépült odáig. A sor tetszés szerint folytatható európai, amerikai, sőt ázsiai példákkal­­ csak éppen az évről évre egyre nagyobb forgalmat lebonyolító, közép-európai szemmel nézve mind jelentősebb Ferihegyi re­pülőteret kell a csúcsforgalmi Budapesten keresztül, egy két­sávos, úgynevezett gyorsforgal­mi úton megközelíteni. Jelenleg naponta mintegy 25 ezer ember utazik közúton (au­tóbusszal, taxival, magángép­kocsival) a repülőtéri terminá­lok és a főváros között, s a ta­pasztalatok alapján kijelenthe­tő: ennél jelentősen nagyobb forgalmat az erősen elhasználó­dott közúti hálózat már nem­igen tud kiszolgálni. Pedig Feri­hegy forgalma évente mintegy húsz százalékkal nő, s az ezred­fordulóra minden valószínűség szerint eléri az évi négymillió, vagyis csúcsidőben a napi 50 ezer utast. Ekkora tömeg köz­úti szállításához végképp alkal­matlan a jelenleg a repülőteret kiszolgáló úthálózat. A Nemzeti Mozgalom a Vasútért Egylet aktivistáinak természetesen még számos ér­vük van a főváros és a repülőtér között létesítendő gyorsvasúti összeköttetés megépítése mel­lett. Kétségtelen például, hogy környezetvédelmi szempont­ból is rendkívül előnyös, ha a mai autó- és autóbusz-forgalom néhány éven belül nem duplá­zódna meg Ferihegy felé. A vasút - bár megépítése rendkí­vül költséges - jóval gazdaságo­sabb is bármely közúti közleke­dési formánál. Arról nem is be­szélve, hogy az utasok és a rep­téri dolgozók a mainál gyorsab­ban és kényelmesebben érhet­nék el a ferihegyi terminálokat a város központjából, például a Keleti vagy a Nyugati pálya­udvarról. A mozgalom által felkért vasúti szakemberek - a repülő­teret üzemeltető LRI szakér­tőinek segítségével - nemrég egy csaknem félszáz oldalas tanulmányt készítettek a bu­dapesti repülőtéri gyorsvasút megépítésének lehetséges mó­dozatairól. Anélkül, hogy a szakmai jellegű érveket most részletesen ismertetnénk, úgy tűnik, hogy hosszabb távon az a megoldás a legígéretesebb, amely szerint a 16 kilométeres vonal egy része a repülőtér alatt alagútban haladna, majd egy elágazás után mindkét nagy pesti pályaudvarra befuthat. Ez a megoldás figyelembe veszi a vidéki és a magyar határ men­tén élő külföldi utasok igényeit is, ezenkívül számol az áruszál­lítás vasúti kapcsolataival. A rendszerbe - ha majd megépül - közvetlenül csatlakoztatható lesz a Bécs-Budapest nagy se­bességű vasúti pálya is, így köz­vetlen kapcsolat jöhetne létre a térség két legnagyobb forgal­mú repülőtere között. • Tardos János Új kiadvány az ingatlanszakmának a MAGYAR HÍRLAP-tól! Heti ingatlanfigyelő Hétről hétre kötetbe gyűjti és téma szerint rendszerezi az országos napi- és jelentősebb hetilapok ingatlantémájú­ cikkeit és hirdetéseit. Rendkívül kedvező ár: 4000 Ft + áfa/hét Megrendelhető: Magyar Hírlap Rt., hirdetési igazgatósága, 1087 Budapest, Kerepesi út 29/B Telefon: (06-30)421-228, Halmos Katalin Hirdetésfelvétel: Szüdi Ágnes, telefon/fax: 164-9790, telefon: (06-30) 411-444 MH 2142 A CMB HOLDING TANÁCSADÓ KFT. (1054 Budapest, Nagysándor József utca 3.) mint az APIMEX Élelmiszer-feldolgozó Rt. f. a. (6768 Baks, Tanya) felszámolója pályázat útján történő értékesítésre meghirdeti az alábbi vagyontárgyait: méz- és gesztenyemassza-gyártó üzemét és 600 tonna tárolóterű hűtőházát az alábbi feltételekkel: Az ingatlanok egyben vagy részenként is pályázhatók. A pályázaton az 1996. április 4-én 12 óráig a CMB Holding Kft. címére, zárt bo­rítékban „APIMEX, pályázat" felirattal beérkező ajánlatok vesznek részt. A pályázatnak tartalmaznia kell: - a pályázó nevét, címét (jogi személy esetén a cégjegyzék számát, a bank­számlaszámot, valamint a meghatalmazott nevét), - az ajánlott vételárat, - a fizetési feltételeket és az ajánlott garanciákat. Az elővásárlásra jogosultak vételi szándékukat 1996. április 2-ig jelenthetik be írásban a felszámolónál a fenti pályázati feltételekkel. A pályázaton előnyt élveznek azok, akik az ingatlan egészére tesznek ajánlatot. Azonos feltételekkel érkező ajánlatok esetén a pályázók között meghívásos versenytárgyalás kerül kiírásra. A pályázatra beérkezett ajánlatok kiértékelésére 1996. április 5-én kerül sor. A nyertes pályázó(k) 1996. április 18-ig kerülnek kiértesítésre. A CMB Holding Kft. fenntartja magának azt a jogot, hogy amennyiben a beér­kezett pályázatok nem felelnek meg a kiírási feltételeknek, illetve az ajánlott vételi ár nem tükrözi a reális piaci viszonyokat, a pályázatot érvénytelennek nyilvánítja. A céggel kapcsolatos legfontosabb adatokat tartalmazó ismertető 2000 Ft-ért megvásárolható a CMB Holding Kft. (1054 Budapest, Nagysándor József utca 3.) irodájában. Az értékesítéssel kapcsolatosan felvilágosítást ad Balázsné Varga Judit a 112-6430/34 telefonszámon. MH 2678

Next