Magyar Hírlap, 1996. március (29. évfolyam, 52-63. szám)
1996-03-11 / 60. szám
6 Magyar Hírlap Józsefvárosi napok (MH) Felrúgva a hagyományokat, ez évben két részletben ünnepüik a VIII. kerületiek a józsefvárosi napokat. A komolyabb programok a mostantól József-napoknak nevezett ünnepségsorozat márciusi, míg a könnyedebb események a májusi időszakára esnek. A március 15-ei közös koszorúzások után 16-án, szombaton este bállal indul az idei József-napok márciusi szakasza. A jótékony célú bál nyereségét a kerületi gyerekek káptalanfüredi táborára fordítanák. 18-án este hatkor Csécsei Béla polgármester a Vasas Szakszervezeti Szövetség Magdolna utcai dísztermében átadja az idei becsületkeresztet. Március 20-án a Józsefvárosi Galériában (VIII., Nap u. 1.) este hatkor megnyílik a Nemzedékek a Százados úti művésztelepen című kiállítás. A májusi programok közül annyi bizonyos, hogy idén is lesz kirakodóvásár a Rákóczi téren. Idősek klubja Újlipótvárosban (MH) Minap adták át a XIII. kerület legsűrűbben lakott területén lévő, kibővített idősek klubját a Balzac utcában. Az eddigi 50 férőhelyes „napközi otthon” újabb 30 hellyel növekedett, és a 200 adagos melegítőkonyha teljesen megújult állapotban várja a környék nyugdíjasait. A beruházás során az önkormányzat csak az anyagokat biztosította, az építkezést - közhasznú munka keretében - a kerületi munkanélküliek végezték el. „100 ÉVES A MŰCSARNOK” címmel, az ismert kulturális intézmény történetének elmúlt évtizedeit bemutató állandó tárlat várja az érdeklődőket. Nyitvatartási idő: a hét minden napján 10-18 óra között (XIV. kerület, Hősök tere). VANGELIS zenéje és fantasztikus lézershow szórakoztatja ma este 18 órától a Lézerszínházba (X. kerület, Népliget, Planetárium) betérő látogatókat. Az est folyamán a művész legnépszerűbb számait gyűjtik csokorba a népligeti pódiumon. Úton-útfélen BUDÁN, A MARGIT KÖRÚTON útszűkület lassítja a haladást a Margit híd felé, a Jurányi utcánál. A külső sávot bontották fel, mert javítják a gázvezetéket. AZ I. KERÜLETBEN a Váralja utcában lezárták a hegyre vezető sávot, az Alagút utca közelében, épületfelújítás miatt. ÓBUDÁN a Tímár utcát félszélességben lezárták a Lajos utca és a Pacsirtamező utca között. ÚJPESTEN a Pozsonyi utcában az Anonymus utca előtt egy hoszszabb szakaszon lezárták az Árpád út felé vezető külső sávot, csatornaépítés miatt. A VI. KERÜLETBEN az Andrássy úton szerelik a kandelábereket az Oktogontól a Bajcsy-Zsilinszky út felé vezető oldalon, 15 órától másnap reggelig. Ne parkoljanak ezen az útszakaszon! A XII. KERÜLETBEN az Orbán téren a Nógrádi utcánál a hegyről lefelé haladók számítsanak útszűkületre, szintén közműjavítás miatt. Hol lesz ma traffipax? DÉLELŐTT: I., Krisztina krt., II., Hűvösvölgyi út, IX., Soroksári út, X., Kerepesi út, XI., Hunyadi J. út, XVIII., Ferihegyi reptérre vezető út, XXII., 6-os út bevezető szakasza, XXIII., Grassalkovich út. DÉLUTÁN: IV., Váci út, XL, Rétköz u., XII., Zugligeti u., XIII., Reitter F. u., XIV., Ajtósi D. sor, XIV., Hungária krt., XV., Bánkút u., XXII., Dózsa Gy. út. BUDAPEST Balesetek a villogó sárgánál Ötszörösére nőtt a jelzőlámpák meghibásodása MH-információ Tavalyhoz képest ötször több a jelzőlámpahibák száma, idén már naponta átlagosan 20 berendezés mondja fel rövidebb-hosszabb időre a szolgálatot. A meghibásodások helyén harmincszor nagyobb a baleseti kockázat. Az egyre romló állapotok oka az elöregedő készülékekben és a karbantartásra fordítható pénzek drámai csökkenésében keresendő. Bár a jelzőlámpával irányított csomópontok száma tavaly is közel harminccal emelkedett - így ma 692 darab van a fővárosban a berendezések biztonságos üzemeltetésére fordítható összeg évek óta csökken. A szükségesnél ritkábban végzett karbantartás - főleg a 15-20 éves berendezéseknél -, az elmaradó izzócserék miatt legalább ötszörösére nőtt a kereszteződésekben sárgán villogó vagy kikapcsolt lámpák száma. Ez a tény erősen befolyásolja a baleseti statisztikákat. A fővárosi adatok szerint ugyanis a jelzőlámpás csomópontokban történő balesetek - egyharmaduk gyalogosgázolás - 25 százaléka a nem üzemszerűen működő lámpák mellett következik be. Az éjszakai, kisforgalmú időszakokban tíz balesetből minden negyedik olyan kereszteződésben történik, ahol sárgán villogott a lámpa. Egy-egy rossz berendezés, amellett hogy balesetveszélyessé teszi a kereszteződésen való áthaladást, rengeteg feleslegesen elpöfögtetett benzint és időt jelent az autósoknak, a BKV járművein utazóknak. A baleseti statisztikák már csak azért sem hagyhatók figyelmen kívül, mert a jelzőlámpák több mint felét a forgalomirányító központ felügyeli és irányítja 400, a burkolatba épített járműérzékelő adatai alapján. Bármilyen hibát másodperceken belül érzékel a számítógép, és a diszpécserszolgálat azonnal riaszthatja a szervizt. Átlagosan 1,5-2 óra telik el a hiba észlelésétől a javítás befejezéséig. A gond inkább azokkal a lámpákkal van, amelyek nincsenek rákötve a számítógépes hálózatra, így azok hibáját a betelefonáló autósoktól, vagy a közúti diszpécsertől tudják meg. Emiatt nem ritka, hogy napok is eltelnek, míg a szerviz újra működőképessé teszi a berendezést. A meghibásodás kockázata persze csökkenthető a tervszerűen végett izzócserékkel és a csomópontok gyakoribb karbantartásával. A közlekedés biztonságát az is javítaná, ha a föld alatt futó kiszolgáló kábelhálózat kritikus, gyakran beázó szakaszait és a forgalomirányító központ berendezéseinek egy részét, amelyek már több mint 100 ezer üzemórát teljesítettek, kicserélnék. Az elmúlt másfél évben a főváros egészét megrázó nagy irányítási hibák nem voltak. A szűk költségvetés miatt kényszerűen elhalasztott lépések azonban előrevetítik egy forgalmi dugók miatt járhatatlan Budapest rémképét. • J. K. B. Nonstop adás a Szív Tv-n MH-információ___________ Március 15-étől a fővárosi és Pest környéki nézők a nap 24 órájában nézhetik a Szív Tv adását. Az új műsorrendben a megszokott sorozatok és magazinműsorok mellett új, szolgáltató- és zenei blokkok is lesznek. Az új műsorrend három jól elkülönült részre tagolható - tudtuk meg Gáti Zoltán főszerkesztőtől. A délután 4 órától éjfélig tartó blokkban nem lesznek jelentős változások: továbbra is dominálnak a saját készítésű magazinműsorok, kiegészülve a közönségigényt kielégítő népszerű sorozatokkal (Kojak, Knight Rider, Kisasszony) és az esti főműsoridőben vetített filmmel. Újdonság, hogy szombat esténként egy külföldön már nagy sikert aratott szexuális felvilágosító műsort is útjára indítanak. Éjféltől reggel 9 óráig kereskedelmi szolgáltató műsort sugároznak, amelyet a hajnali óráktól a képújság információi és hírblokkok egészítenek ki. Kilenc órától délután 4-ig élő műsort terveznek, elsősorban a Szív Tv fő profilját jelentő egészségügyi programokkal, amelyekbe a nézők telefonon „interaktív” módon bekapcsolódhatnak. Ebben a részben egyébként zenei blokkok és konzervműsorok is helyet kapnak. Az élő adás április elsején indul, addig ebben a sávban felvett műsorokat sugároznak. A Szív Tv műsorát az AM-mikro- és a kábelhálózat-üzemeltetők közvetítésével Budapesten és környékén közel félmillió háztartásban lehet fogni. A vidéki kábeltársaságokhoz továbbra is kazettán juttatják el a napi 8 órás délutáni-esti műsort, így az új műsorokból a vidéki nézők egyelőre nem sokat élvezhetnek. •K. B. A CIB a legkorszerűbb banktechnikával áll vállalati ügyfelei szolgálatára. A Magyarországon elsőként általunk bevezetett real time electronic banking rendszer segítségével irodájából közvetlenül intézheti pénzügyeit. BANK ■ilMHMiiI CIB HUNGÁRIA BANK RT.: 1027 BUDAPEST, MEDVE U. 4-14. TEL.: 212-1330 BELVÁROSI FIÓK ÉS LAKOSSÁGI KÖZPONT: 1052 BUDAPEST, VÁGI U. 16/B TEL.: 118-8990 • 9022 GYŐR, CZUCZOR GERGELY U. 26. TEL.: (96) 313-856 • 4400 NYÍREGYHÁZA, SZARVAS U 7. TEL.: (42) 422-000 • 7621 PÉCS, RÁKÓCZI U. 46. TEL.: (72) 311-688 • 6720 SZEGED, KISS MENYHÉRT U. 1. TEL.: (62) 313-222 • 4025 DEBRECEN, HATVAN U. 15. TEL.: (52) 442-201 • 8000 SZÉKESFEHÉRVÁR, TÁNCSICS MIHÁLY U. 5. TEL.: (22) 333-567 • 6800 HÓDMEZŐVÁSÁRHELY, DEÁK FERENC U. 15. TEL.: (62) 346-901 • 5600 BÉKÉSCSABA, WLASSICH SÉTÁNY 7. TEL.: (66) 454-293 BANK AZ ÍRÓASZTALON ■ ' ' 'k 1996. MÁRCIUS 11., HÉTFŐ Húszmillióval többe kerül a Corvin mozi felújítása Szeptemberben nyit a filmpalota MH-információ Befejeződött a Corvin Fimpalota szerkezeti felújítása és a kivitelezők szerint a munkálatok csúszása sem akadályozza a szeptemberi nyitást. A beruházó Budapest Film Rt. a leértékelések miatt közel 20 millió forinttal kénytelen megfejelni a technikai berendezésekre szánt költségkeretet. Az egyre terjedő televíziós, video- és interaktív médiaforradalom hatására néhány éve még úgy tűnt, hogy világszerte befellegzett a moziknak. A nyugati filmesek a ’90-es évek elején azonban felvették a kesztyűt, és beruházókat találva olyan mozicentrumokat hoztak létre, amelyek a legmodernebb technikával és szolgáltatásokkal felszerelve szinte elvarázsolják a betérő nézőt. Az egyik vezető filmforgalmazó cég, a Budapest Film Rt., valamint a fővárosi és a VIII. kerületi önkormányzat 1995 nyarán közös elhatározásra jutott: eszerint az országban, a kor új kihívásainak a felújítás utáni Corvin mozi fog megfelelni elsőként. A tavalyi döntés értelmében az 1922-ben átadott, mára alaposan lerobbant épület helyén valódi filmpalota nyitja meg kapuit. Az 1500 főt befogadni képes hat teremmel, a Nagykörútra nyíló sétálóutcával, az előtérben 1956-os emlékhellyel igazi kultúrcentrum születik a Józsefvárosban. A munkálatok megkezdődtek, s mint a Budapest Film Rt. elnök-igazgatója, Port Ferenc kérdésünkre elmondta: a kivitelező Középület-építő Rt. a rendkívüli időjárás miatt a tervbe vett átalakításokat csak részben tudta teljesíteni. A cég munkatársai azonban azt ígérik, hogy szeptember végén a mozi mindenképpen megnyitja kapuit. A Corvin Filmpalota szerkezeti elemei elkészültek, most a Rajk László által megálmodott belső arculat kialakítása van soron. A teljes beruházás félmilliárd forintra rúgó költségvetése szűknek bizonyul, a technikai berendezések importja ugyanis a leértékelések miatt közel húszmillió forinttal megdrágult. Port Ferenc kitért a Budapest Film Rt. 1995-ös pénzügyeire is. A cég 25 millió forint adózás előtti eredménnyel zárta az évet, s miközben 3 százalékkal csökkent látogatóiknak száma, az áremeléseknek „köszönhetően” 10 százalékkal növekedett a 9 moziból álló hálózat bruttó forgalma. Különösen kiemelkedőek a Művész mozi bevételi mutatói, hiszen itt az 1994-es felújítás előtti időszakhoz képest tavaly 80 százalékkal többen ültek be a nézőtérre. • Sengel Ferenc Szeptembertől benépesülhet az 500 férőhelyes nagyterem FOTÓ: SZIGETVÁRY ZSOLT -------------------------- --------------------------- — |----------------------------------------------— ,—]------------------------0 Gyorsvasúttal Ferihegyre MH-információ___________ A világ nagy repülőterei kényszerűségből mindenütt a városközponttól távolabb fekszenek. A fel- és leszálló légiutasoknak tehát a földön is járműre kell szállniuk, hogy úti végcéljukat elérjék. Évi több millió utast közúton szállitani azonban nagyon környezetszennyező, és a világvárosokban tapasztalható csúcsforgalom miatt rendkívül lassú is. Ez a legfőbb oka annak, hogy a budapesti légikikötőt az ezredfordulóig gyorsvasúttal is elérhetővé kívánják tenni. A beruházás több lépcsőben készülhetne el, s megvalósítása különböző elképzelések szerint 4 és 40 milliárd forint kö zött mozoghat. Párizsban földalatti gyorsvasút, a RER robog a városközpontból a 30 kilométerre lévő Roissy repülőteréig, s ennél valamivel lassúbb helyiérdekű vasúttal lehet a belföldi és charterjáratokat indító Orlyt elérni. Münchenben néhány éve költözött a várostól távolabb a nemzetközi repülőtér, ám csak akkor adták át a forgalomnak, amikor már a gyorsvasút vonala is kiépült odáig. A sor tetszés szerint folytatható európai, amerikai, sőt ázsiai példákkal csak éppen az évről évre egyre nagyobb forgalmat lebonyolító, közép-európai szemmel nézve mind jelentősebb Ferihegyi repülőteret kell a csúcsforgalmi Budapesten keresztül, egy kétsávos, úgynevezett gyorsforgalmi úton megközelíteni. Jelenleg naponta mintegy 25 ezer ember utazik közúton (autóbusszal, taxival, magángépkocsival) a repülőtéri terminálok és a főváros között, s a tapasztalatok alapján kijelenthető: ennél jelentősen nagyobb forgalmat az erősen elhasználódott közúti hálózat már nemigen tud kiszolgálni. Pedig Ferihegy forgalma évente mintegy húsz százalékkal nő, s az ezredfordulóra minden valószínűség szerint eléri az évi négymillió, vagyis csúcsidőben a napi 50 ezer utast. Ekkora tömeg közúti szállításához végképp alkalmatlan a jelenleg a repülőteret kiszolgáló úthálózat. A Nemzeti Mozgalom a Vasútért Egylet aktivistáinak természetesen még számos érvük van a főváros és a repülőtér között létesítendő gyorsvasúti összeköttetés megépítése mellett. Kétségtelen például, hogy környezetvédelmi szempontból is rendkívül előnyös, ha a mai autó- és autóbusz-forgalom néhány éven belül nem duplázódna meg Ferihegy felé. A vasút - bár megépítése rendkívül költséges - jóval gazdaságosabb is bármely közúti közlekedési formánál. Arról nem is beszélve, hogy az utasok és a reptéri dolgozók a mainál gyorsabban és kényelmesebben érhetnék el a ferihegyi terminálokat a város központjából, például a Keleti vagy a Nyugati pályaudvarról. A mozgalom által felkért vasúti szakemberek - a repülőteret üzemeltető LRI szakértőinek segítségével - nemrég egy csaknem félszáz oldalas tanulmányt készítettek a budapesti repülőtéri gyorsvasút megépítésének lehetséges módozatairól. Anélkül, hogy a szakmai jellegű érveket most részletesen ismertetnénk, úgy tűnik, hogy hosszabb távon az a megoldás a legígéretesebb, amely szerint a 16 kilométeres vonal egy része a repülőtér alatt alagútban haladna, majd egy elágazás után mindkét nagy pesti pályaudvarra befuthat. Ez a megoldás figyelembe veszi a vidéki és a magyar határ mentén élő külföldi utasok igényeit is, ezenkívül számol az áruszállítás vasúti kapcsolataival. A rendszerbe - ha majd megépül - közvetlenül csatlakoztatható lesz a Bécs-Budapest nagy sebességű vasúti pálya is, így közvetlen kapcsolat jöhetne létre a térség két legnagyobb forgalmú repülőtere között. • Tardos János Új kiadvány az ingatlanszakmának a MAGYAR HÍRLAP-tól! Heti ingatlanfigyelő Hétről hétre kötetbe gyűjti és téma szerint rendszerezi az országos napi- és jelentősebb hetilapok ingatlantémájú cikkeit és hirdetéseit. Rendkívül kedvező ár: 4000 Ft + áfa/hét Megrendelhető: Magyar Hírlap Rt., hirdetési igazgatósága, 1087 Budapest, Kerepesi út 29/B Telefon: (06-30)421-228, Halmos Katalin Hirdetésfelvétel: Szüdi Ágnes, telefon/fax: 164-9790, telefon: (06-30) 411-444 MH 2142 A CMB HOLDING TANÁCSADÓ KFT. (1054 Budapest, Nagysándor József utca 3.) mint az APIMEX Élelmiszer-feldolgozó Rt. f. a. (6768 Baks, Tanya) felszámolója pályázat útján történő értékesítésre meghirdeti az alábbi vagyontárgyait: méz- és gesztenyemassza-gyártó üzemét és 600 tonna tárolóterű hűtőházát az alábbi feltételekkel: Az ingatlanok egyben vagy részenként is pályázhatók. A pályázaton az 1996. április 4-én 12 óráig a CMB Holding Kft. címére, zárt borítékban „APIMEX, pályázat" felirattal beérkező ajánlatok vesznek részt. A pályázatnak tartalmaznia kell: - a pályázó nevét, címét (jogi személy esetén a cégjegyzék számát, a bankszámlaszámot, valamint a meghatalmazott nevét), - az ajánlott vételárat, - a fizetési feltételeket és az ajánlott garanciákat. Az elővásárlásra jogosultak vételi szándékukat 1996. április 2-ig jelenthetik be írásban a felszámolónál a fenti pályázati feltételekkel. A pályázaton előnyt élveznek azok, akik az ingatlan egészére tesznek ajánlatot. Azonos feltételekkel érkező ajánlatok esetén a pályázók között meghívásos versenytárgyalás kerül kiírásra. A pályázatra beérkezett ajánlatok kiértékelésére 1996. április 5-én kerül sor. A nyertes pályázó(k) 1996. április 18-ig kerülnek kiértesítésre. A CMB Holding Kft. fenntartja magának azt a jogot, hogy amennyiben a beérkezett pályázatok nem felelnek meg a kiírási feltételeknek, illetve az ajánlott vételi ár nem tükrözi a reális piaci viszonyokat, a pályázatot érvénytelennek nyilvánítja. A céggel kapcsolatos legfontosabb adatokat tartalmazó ismertető 2000 Ft-ért megvásárolható a CMB Holding Kft. (1054 Budapest, Nagysándor József utca 3.) irodájában. Az értékesítéssel kapcsolatosan felvilágosítást ad Balázsné Varga Judit a 112-6430/34 telefonszámon. MH 2678