Magyar Hírlap, 1996. október (29. évfolyam, 229-241. szám)

1996-10-09 / 236. szám

1996. OKTÓBER 9., SZERDA „Ha olyan emberek, mint én, fel tudunk borítani egy valuta­­rendszert, akkor ott valami nincs rendben” - mondta egy interjúban „a legismertebb nemzetközi valutaspekuláns­nak” nevezett profi, Soros György. Kijelentése arra az elég nyilvánvaló ellentmon­dásra utal, amelyet a mai Eu­rópai Unió „alapító atyái” már 1957-ben, a Római Szerződés hatályba lépésekor is láttak: az Európai Gazdasági Közösség hosszú távon komoly működé­si zavarokkal lesz kénytelen szembenézni, ha előbb-utóbb nem egységesíti a résztvevők pénzügyi rendszerét. Ellenke­ző esetben az egyes tagorszá­gok gazdasági bajai meghiúsít­hatják a többiek erőfeszítéseit. Ezért az európai egység irá­nyában 1957-ben beindult fo­lyamat egyben a gazdasági­monetáris unió, a valutaunió kialakulásának története is. Ez a történet hosszú, valu­takígyókkal, európai valuta­­rendszerrel terhes - mígnem Jacques Delors, az Európai Bizottság már-már legendás hőssé vált exelnöke 1989-ben előállt a róla elnevezett „De­­lors-jelentéssel”. A monetá­ris unió megteremtésének háromszakaszos terve vég­pontjában az egységes euró­pai valuta állt. Ez a terv 1991- ben szerződéssé nemesedett Maastrichtban: többi között az európai pénz bevezetését is előirányozta 1997-ben - de bölcsen egy tartalékdátumot, 1999-et is megjelölt. Tavaly december közepén Madridban, az Európai Unió csúcstalálkozóján azt is eldön­tötték, hogy az európai pénz neve euro legyen, bevezetésé­re 1999 január elsején kerüljön sor, és 2002 júliusában már ki­zárólagos fizetőeszköz legyen az europolgárok zsebében. Az euro elnevezése elég ko­mikus történet. Theo Waigel német pénzügyminiszter java­solta, a többiek pedig, jobb hí­ján, elfogadták. Az európai la­pok vezetőik szemére vetet­ték, hogy szemernyi fantáziá­juk sincs. Az igazság az, hogy az új pénz elnevezéséhez szá­mos feltételt kellett teljesíteni: nem idézhetett kellemetlen történelmi emlékeket, rövid­nek, minden nyelven könnyen kiejthetőnek kellett lennie, és utalnia kellett Európára - azt is mondhatnánk, hogy a felté­telek csak az euróra illenek. A többség eredetileg az „ECU” mellett állt ki - az ECU mind­máig az Európai Unió elszá­molási egysége, fantompénz, csak az a baj vele, hogy árfo­lyama egy valutakosár vég­eredménye. Ráadásul az euró­pai pénznek nem adhattak olyan nevet, amely hasonlít az európai „nagyok” pénznemei­hez, ezért a márkához, frank­hoz, fonthoz, lírához közelítő elnevezéseket eleve kizárták. Ez a kis keresztelési dráma csak arra jó, hogy érzékeltesse, milyen gigászi tervet tűzött maga elé az Európai Unió, amely megvalósulása esetén már a közeli jövőben felforgat­hatja Európát. Savigny-sur-Orge, egy 16 ezer lelket számláló francia kisváros nemrég elhatározta, hogy reklámot csinál az euró­­nak­­ meg saját magának. A francia pénzügyminiszter lel­kes volt, a próbapénzt Párizs­ban kinyomatták, és a kisvá­rosban két héten át euróval le­hetett fizetni 1,7 árfolyamon, azaz egy euro hét frankot ért, ami nagyjából megegyezik a frank ECU-árfolyamával. Óriási volt a siker, az euro na­pok alatt „elkelt”­­ a pénz- és éremgyűjtők nagy örömére. A francia városkát a haszon ér­dekelte, a jövő már kevésbé. Pedig a vízióhoz - mármint ah­hoz, hogy az európai polgár a sarki fűszeresnél is euróval fizet, legyen bárhol az unió te­rületén, s az európai nagy pénzmozgások mind euróban történnek - mindmáig megvá­laszolatlan, vagy csak félig megválaszolt kérdések tömege kapcsolódik. Az elképzelés szerint 1999. január elsejétől az euro lesz a kizárólagos, hivatalos fizető­eszköz­ az üzleti életben, 2002 közepétől pedig az egész unió területén érvényes valuta a polgárok számára is. Maast­­richtban jogosan - s ez gazda­sági okok miatt könnyen be­látható - nagyon szigorú felté­teleket szabtak azoknak az or­szágoknak, amelyek a közös pénzre áhítoznak az európai egység szent ügyének nevé­ben. Minimális költségvetési hiány, minimális infláció, így azután belátható, hogy Görög­ország, Spanyolország, Portu­gália és Olaszország még nem „euroérett”, illetve egyhamar nem is lesz az. A dolgok jelen­legi állása szerint csak az apró Luxemburg felel meg a kívá­nalmaknak és nem véletlen, hogy Németország, Franciaor­szág - s vélhetően nyomukban a többiek­­ sorra valósítják meg a maguk „Bokros-cso­magját”. A jelenleg 15 tagálla­mot számláló Európai Unió máris négy csoportra bomlott. Németország és Franciaország nélkül nem lesz közös pénz - ez világos - és e kemény mag­hoz tartozik Hollandia, Lu­xemburg és talán Írország is. Enyhén szólva gondokat okoz - mert politikai súlya nem je­lentéktelen - Nagy-Britannia, Dánia és Finnország. Külön kis csapatot alkot a belga-oszt­rák duó. A negyedikbe a már említett „fejletlen országok” tartoznak. Ilyenformán az euro éppenséggel megosztja a tizenötöket, mivel 1999-ben legfeljebb nyolc-kilenc tagor­szág lesz alkalmas az euro be­vezetésére. S mi lesz akkor a többiekkel? A borúlátók azt sem tartják kizártnak, hogy az „eurokényszer” miatt beveze­tendő gazdasági megszorítá­sok nyomán forrongások, sőt lázongások robbannak ki Európa-szerte, s így az euro - végső soron pedig az európai egyesülés - ellen fordul a köz­hangulat. És akkor még nem szóltunk magunkról, meg a többi unióba törekvőről. Ha teljesül is az „álom” - felveszik Magyarországot az EU-ba az ezredforduló után -, nagy a va­lószínűsége annak, hogy jó ideig nem leszünk „eurokon­­formok”, azaz megint csak a másodrendű európaiak között találjuk magunkat. A többiek­­ről nem is beszélve. A közös pénz bevezetésé­nek hatalmas gazdasági kocká­zatai vannak, haszna pedig egyelőre legfeljebb csak meg­jósolható. Az európai átlag­polgár még évekig nem talál­kozik az utcán, a boltokban, bankokban az euróval - de el­jön annak is az ideje. Helmut Kohl német kan­cellára és Jacques Chirac fran­cia elnök azonban úgy látja, hogy a Római Szerződéssel beindult folyamatot tovább kell vinni. Nincsenek egyedül. Nemcsak Delors, Soros, de ál­talában a pénzügyi szakembe­rek is úgy látják, hogy a közös valutára előbb-utóbb szükség lesz. Akkor miért ne előbb? • Fodor György Az euro kockázatai és becsült előnyei közös valutára ítélve A fémeuro egyik oldala már megvan... FOTÓ: MTI-AP Talán még egyetlen Európa­­napon sem vegyültek el annyira a hivatalos vendégek az érdeklődők között, mint Szolnokon. Az Európa-napok szoká­sos forgatókönyve szerint a főtéri megnyitót ünnepélyes ülés követi a Városházán, oda azonban csak meghívó­val lehet bejutni. Ezért csak a szerencsés kiválasztottak (az ülések állandó résztvevői, vagyis a képviselők, a dísz­polgárok és az újságírók) hallhatják az esélylatolgatá­sokat Magyarország európai uniós csatlakozásáról (hazai politikusoktól) vagy a biztató szavakat ugyanerről (külföldi diplomatáktól). Ez az ünnepi ülés Szolno­kon nem szerepelt a prog­ramban, a megnyitó után a város főteréről mazsorettek és zenekar kíséretében vo­nultak be a meghívottak és az érdeklődők a város művelő­dési központjába. Itt pedig a politika helyett a kultúra ját­szotta a főszerepet: „Az én Európám” gyermekrajzpá­­lyázat eredményhirdetése, a PHARE és a világbanki isko­lák bemutatkozása, fotó- és lengyel népi hangszerkiállí­tás. Nemcsak a kontinenst, Jász-Nagykun-Szolnok me­gyét is megismerhették a mű­velődési központba betérők. Továbbá Szolnok numizma­tikai értékeit, s láthattak nép­művészeti és régészeti kiállí­tást (utóbbi magyarázó szö­vegét csak angol nyelven). A helyszín már csak azért is sze­rencsésnek mondható, mert a művelődési központ több na­gyobb bevásárló központ kö­zött kapott helyet. A nagy ér­deklődés azt mutatta, hogy a hétvégi készletfeltöltés mellé könnyedén beiktatható volt az ismerkedés Európával. Aki pedig nemcsak vizuális élményre, hanem írott anyag­ra is vágyott, azt is megkapta. Újdonságként a polgároknak is lehetőségük volt feltenni kérdéseiket, a szervezők ugyanis kötetlen beszélgetés­re hívták délutánra a város lakóit és az európai orszá­gokból érkező diplomatákat. Tanácskozások persze vol­tak, de talán az egy nappal ko­rábbi fehérvári Európa-nap miatt a szokásosnál kevesebb. A hagyományosnak mondha­tó jogharmonizációs, oktatási valamint mezőgazdasági kon­ferenciák résztvevői mellett a szervezők főleg az ifjúsághoz akartak szólni: gyermekvetél­­kedőkkel, népi játékokkal a kisebbeknek, továbbtanulási lehetőség bemutatásával a na­gyobbaknak. Több osztály tel­jes létszámban jelent meg, bár nem tudni, szabad akaratából tette-e. Mindenesetre a diá­kokkal volt osztályfőnökük is. • Haszán Zoltán Szokatlan szolnoki forgatókönyv Bevásárló Európa-pártiak Mazsorettek mellett maskarások is szórakoztatták a szolnoki Európa-nap részvevőit fotó: mti - barna Sándor Hamarosan megalakul az intézményesí­tett európai fegyverkezési együttműkö­dés magjának tekintett francia-német fegyverkezési hivatal. Nagy-Britannia, Olaszország, Belgium és Hollandia már jelezte, hogy szintén érdekelt a kooperá­cióban. A fegyverkezési hivatalhoz csat­lakozó országoknak Párizs és Bonn elképzelései szerint kötelezniük kell magukat, hogy fegyvervásárlásaiknál előnyben részesítik az európai partnere­ket, és a gyártók kiválasztásánál csak hosszabb távon törekednek a megrende­lések igazságos elosztására. A november 12-én alakuló német-francia fegyverke­zési hivatal először gyalogságnak gyár­tandó páncélozott harci jármű tervével foglalkozna. A hosszabb ideje vitatott közös fegyverkezési programokról, mint a Tiger harci helikopterről vagy a Helios HÍRSAROK felderítő műholdról a decemberi német­francia csúcson döntenek. Lényeges elemeiben eltért az Egyesült Államok és Nyugat-Európa gazdasági fejlődése az utóbbi két évtizedben. A tengerentúli nagyhatalom és a konti­nens kölcsönösen tanulhatna egymás­tól, mutatott rá Richard B. Freeman amerikai közgazdász minapi bécsi elő­adásában. Mivel az Egyesült Államok hagyta érvényesülni a piac törvényeit, a munkahelyteremtésben, a nők foglal­koztatásában, új vállalatok alapításá­ban jobb eredményeket mutatott fel. Európa teljesítménye viszont a hagyo­mányos jóléti modell következtében el­ismerésre méltóbb volt mindenekelőtt a kisebb fizetésűek reáljövedelme nö­vekedésében, valamint a szegénység el­leni harcban és a dolgozók beleszólási jogának garantálásában. Légiszerencsétlenségek esetén az Euró­pai Unió légitársaságaival utazó polgá­rok ezentúl nagyobb kártérítésre szá­míthatnak és egyszerűbben érvényesít­hetik követeléseiket. Legalábbis ezt ter­vezik az EU közlekedési miniszterei. A 67 éve aláírt varsói egyezmény értel­mében a balesetek áldozatai legfeljebb 10 ezer dolláros kártérítést kaphattak. Az elképzelések szerint a katasztrófát követő 10 napon belül automatikusan 63 ezer dollárra számíthatna az utas vagy legközelebbi hozzátartozója, a fe­lelősségvállalás felső határa 126 ezer dollár lenne. Írország közlekedési mi­nisztere, Michael Lowry szerint az év végéig nyélbe üthető a megállapodás. PÁLYÁZATI HIRDETMÉNY Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata (4400 Nyíregyháza, Kossuth tér 1.) pályázati úton történő értékesítésre meghirdeti a tulajdonában lévő nyíregyházi 104. hrsz.-ú, 105. hrsz.-ú, 106. hrsz.-ú, 107. hrsz.-ú, 110. hrsz.-ú, 111. hrsz.-ú, 112. hrsz.-ú, 113. hrsz.-ú, összesen kb. 6000 m2 alapterületű, jelenleg összevonás alatt lévő, beépítetlen, egybefüggő in­gatlanát, mely a valóságban a Nyíregyháza, Vay Á. krt.-Selyem u.-Tavasz u.-Domus Áruház által határolt, frekventált, központi fekvésű területen helyezkedik el. Az ingatlan alapszinten teljes közművel ellátott. A terület beépíthető az érvényes részletes rendezési terv szerint. A tömb megépítésével F + 2 + tetőteret lehet figyelembe venni, kb. 15 000 m2 hasznos szintterü­let alakítható ki. Elsősorban kereskedelem, vendéglátás, szolgáltatás részére kijelölt terület, azonban a megfelelő előírások betartásával igény szerint lakások is kialakíthatók. Az ingatlanlicit induló ára: 60 000 000 Ft, valamint­­ a nyíregyházi 147. sz. tulajdoni lapon 6695. hrsz. alatt nyilvántartott, a valóságban Nyíregyhá­za, Arany J. u.-Petőfi u. sarkán (Állomás tér) lévő földterületből leválasztásra kerülő, kb. 4000 m2 nagyságú beépítetlen területet. Az ingatlanlicit induló ára: 5000 Ft/m2. A terület kereskedelem, szolgáltatás, vendéglátás céljait szolgáló létesítménnyel építhető be. A pályázatok benyújtásának határideje: 1996. október 21-én 12 óra. A részletes pályázati feltételek iránt érdeklődni a polgármesteri hivatal vagyon- és vállalkozási irodáján (Nyíregyháza, Kossuth tér 1. A épület 1/115. sz. iroda) ügyfélfogadási időben lehet. [Telefon: (42) 310-197.] Az Újpesti Vagyonkezelő Rt ingatlankínálata A IV. kerületben, az Árpád úton, és az István úton lakások 64 m2 és 168 m2 között 84 000-140 000 Ft/m2 bruttó áron, üzlethelyiségek 150 000-200 000 Ft/m2 bruttó áron, valamint egy 300 m2-es helyiség sörözőnek eladók. Érdeklődni lehet: Újpesti Vagyonkezelő Rt 1042 Bp., Munkásotthon utca 66/68. ^ Telefon: 169-8155 ^ 07‘. ■ ■ ,■ .'..I—■1 , PALLAP­dl NAGYKOVÁCSIBAN családi házak, építési telkek belterületbe vonás előtt, érintetlen természeti környezetben lévő ingatlanok ELADÓK 10430 MH Érdeklődni lehet: dr. Klein Ferenc ügyvédi irodájában, 2094 Nagykovácsi, Templom tér 2.Telefon: 176-9122, (06-30) 505-364 EuroPanoráma Javítani kell a magyar hulladékgazdálkodást Környezetvédelmi lakmusz Az Európai Unióhoz való csatlakozás elbírálásánál meghatározó szempont lesz a jelentkező országok környe­zeti állapota. Magyarország­nak elsősorban a hulladék­­gazdálkodásban kell a jelen­legi gyakorlaton változtatnia, hogy megfeleljen az európai követelményeknek. Az ökológiát nyugati szak­értők szinte lakmuszpapír­nak tekintik, amely jól tükrö­zi az adott ország általános kulturális színvonalát, gazda­sági fejlettségét. Magyarország környezeti állapotát az EU-tagságtól függetlenül is rendbe kell tenni, de a csatlakozás remél­hetőleg felgyorsítja a folya­matot - fogalmazott Láng István akadémikus, az Or­szágos Környezetvédelmi Tanács társelnöke, aki az In­tegrációs Stratégiai Munka­­csoport tagjaként a környe­zetvédelmi tennivalók kidol­gozását, illetve összefogását kapta feladatul. Láng professzor szerint a valamennyi országnak fontos jogharmonizációban nem ál­lunk rosszul. Több tavaly elfo­gadott törvény - környezetvé­delmi, természetvédelmi, az erdőről vagy a vadászatról szóló - már az EU megfogal­mazott elveire és követelmé­nyeire épül. Általánosságban elmondható, hogy a magyar környezetvédelmi jog határo­zottan követi az európai nor­mákat, például a magas szintű védelem, a megelőzés, a szennyezés forrásánál történő intézkedés elvét. Az EU-kérdőív környezet­védelmi vonatkozású válaszai ugyanakkor azt tükrözték, hogy még bőven akad tenni­való. A levegőtisztaság védel­mében például halaszthatat­lan a műszaki szabványok és előírások EU-követelmé­­nyekhez igazítása, valamint a meglévő jogszabályok betar­tatásának szigorúbb ellenőr­zése. Az uniós igényekhez képest a legnagyobb lemara­dás a hulladékokra vonatkozó szabályozásban tapasztalható. Több, régebben hozott rende­let ma már elavultnak tekint­hető, csak az egy hónapja (1996 szeptember 1-jével) életbe lépett veszélyes hulla­dékokra vonatkozó szabályo­zás EU-konform. A jogrendszerek harmoni­zációja csupán az első lépés az egységes európai környezet­politika felé. Nehezebbnek és költségesebbnek ígérkezik a jogszabályok érvényesítése, betartatása, illetve ezek ellen­őrzése - figyelmeztet Láng professzor. További fontos feladatot jelent az EU környe­zetvédelmi direktíváinak - a fenntartható fejlődés, a globá­lis felelősség, az összevethető­­ség, az áttekinthetőség, a meg­előzés és az elővigyázatosság elvének - érvényesítése. Ma még nem ismert, hogy ez mibe kerül Magyarországnak. Mi­vel enélkül nem lehet megala­pozott környezetvédelmi stra­tégiát kidolgozni, feladatokat megfogalmazni, a közelmúlt­ban - a környezetvédelmi tár­ca és a Magyar Tudományos Akadémia támogatásával - Kerekes Sándor, a Közgazda­­sági Egyetem professzorának vezetésével megkezdődött az EU-hoz csatlakozás környe­zetvédelmi költségeinek fel­mérése. Láng István megítélése szerint a magyar környezet­védelmi politika legfőbb fel­adata jelenleg a Nemzeti Környezetvédelmi Program (NKP), illetve az ehhez kap­csolódó környezet-egészség­ügyi program és természetvé­delmi terv elfogadtatása. (A dokumentumot még az idén napirendjére tűzi a parla­ment.) A tavaly hatályba lé­pett környezetvédelmi tör­vényben előírt hat évre szóló cselekvési keretprogram megnevezi az elsőrendű célo­kat és egyúttal gondoskodik a végrehajtás eszközeiről is. Először kerül az Országgyű­lés elé olyan tervezet, amely elsőbbséget ad a legfonto­sabb környezeti feladatok­nak. Elfogadása esetén az ágazati vagy a területi elkép­zeléseket csak az NKP-val összhangban lehet elfogadtat­ni. Az EU-nak a dokumen­tum azért különösen fontos, mert tükrözi Magyarország eltökéltségét az európai nor­mákhoz igazodó környezet­védelem megvalósítására. A tervezet szerint hat év alatt összesen 800 milliárd forintot kellene a környezetvédelem­re fordítani, de - mint azt Láng professzor hangsúlyoz­ta - még ez a hatalmas összeg sem elegendő ahhoz, hogy Magyarország maradéktala­nul érvényesítse az EU kör­nyezetvédelmi előírásait. • Szilágyi A. János Dán dörgedelem Lehet, hogy a kontinensen ma már ritkáb­ban kongatják meg a vészharangot Közép- Európa szennyezett levegője és talaja miatt, az Európai Unió mindenesetre kö­zölte a térség államaival, ne számítsanak addig felvételükre, amíg nem veszik komo­lyabban a környezetvédelmi problémákat - írta a Párizsban megjelenő International Herald Tribune. A figyelmeztetés a kör­nyezetvédelmi miniszterek legutóbbi talál­kozóján hangzott el, de nem csak a kelet­európai országok jelen lévő tárcavezetői­hez szólt. A gazdasági és ipari miniszterek­hez is intézték szavaikat az EU-tagállamok képviselői, mivel tisztában vannak azzal, hogy utóbbiaknak általában nagyobb bele­szólásuk van a költségvetés elosztásába. Mindeddig az EU kerülte a direkt beszé­det, az új megközelítés az integráció új, dán környezetvédelmi biztosának köszönhető. Ritt Bjerregaard nemrégiben körutat tett Közép-Európában, s egyik munkatársa szerint megdöbbentette, amit látott. Felte­hetően élményei is közrejátszottak abban, hogy hivatala memorandumot adott ki, amelyben nem kevesebbet állít, mint hogy néhány közép-európai ország nem tud mi­hez kezdeni környezetvédelmi problémái­val. Márpedig ez hátráltathatja EU-csatla­­kozásukat - fogalmaz a biztos hivatala. Bjerregaard úgy látja, hogy még azok az or­szágok sem képesek érvényt szerezni ren­delkezéseiknek, amelyek már meghozták a jogszabályokat. A jogharmonizáció köve­telménye a környezetvédelemben több mint 200 - vegyszerre, a szennyvízkezelés­re, a levegőbe eresztett füstgáz mennyisé­gére vonatkozó - európai irányelv megho­nosítását jelenti az EU-tagságra vágyó or­szágokban. Bár senki sem várja, hogy a felelőtlen környezetrombolás évtizedei után egyik napról a másikra meg lehetne tisztítani a környezetet, nyugati szakértők szerint még mindig jellemző, hogy kelet-európai vegyi művek és erőművek a nemzetközi normá­kat jóval meghaladó szennyező anyagot bocsátanak ki. Veszélyes hulladék mérgezi a talajvizet és a szennyvíz tisztítás nélkül kerül a folyókba. Szakemberek ugyanak­kor elismerik, hogy a hanyag szabályozást nyugati cégek is alaposan kihasználják. Magyar Hírlap 13

Next