Magyar Hírlap, 1996. október (29. évfolyam, 242-254. szám)

1996-10-30 / 253. szám

1996. OKTÓBER 30., SZERDAE­uroRégiók - EuroPanorámaMagyar Hírlap 21 A regionális politika kialakítása igen fontos Magyarország felkészüléséhez az uniós tagságra - mondta lapunknak Hans Beck, az Európai Bizottság budapesti képviseletének vezető­je. A régiók az unión belül mind nagyobb szerepet játszanak, s az sem elhanyagolható, hogy a pénzügyi támogatások oda­ítélésekor nagy a jelentősége a regionális politikának. Bár a régiók képviseletét csak a maastrichti szerződés­sel intézményesítették az unióban, létrehozva a régiók bizottságát, a regionális poli­tika már sokkal korábban megjelent az európai gondol­kodásban. Szerepel már a ró­mai szerződésben is, abban az értelemben, hogy az Európai Közösségnek segítenie kell valamennyi térség kiegyensú­lyozott fejlődését - emlékez­tetett Hans Beck. A gazdasá­gi régiók jelentősége folya­matosan nőtt azzal is, hogy az újonnan belépő, kevésbé fej­lett tagállamoknak nagyobb támogatásra volt szükségük, s ezt meg is kapták. Ez azonban még nem az a politikai értelemben vett ré­giómeghatározás volt, aho­gyan például Baden-Würt­temberg is egy régiónak szá­mít - mutatott rá Beck. A vál­tozást két párhuzamos folya­mat kényszerítette ki. Egy­részt a ’70-es, ’80-as években a közösség több tagállamé­ban (Belgiumban, Franciaor­szágban, Olaszországban, Spa­nyolországban) decentralizá­lás ment végbe, az egyes ré­giók nagyobb önállóságra tet­tek szert. Másrészt erősödött az integráció, a kisebb egysé­gek - az országok - egy na­gyobb egységbe - az unióba - tömörültek.. Beck véleménye szerint azonban ezek nem el­lentétes folyamatok. A maast­richti szerződésben az jutott kifejezésre, hogy mindent azon a szinten kell eldönteni, amelyiken még jól áttekint­hető. Vannak dolgok, ame­lyekről regionális, vannak, amelyekről nemzeti, és van­nak, amelyekről nemzetek fölötti szinten a legjobb hatá­rozni. Ezt nevezik az unióban a szubszidiaritás elvének. A misszió vezetője példa­ként elmo­ndta, nemrég meg­kérdezték tőle, miért nem szabályozzák uniós szinten az abortuszt. Az unióban azon­ban úgy v­élik, hogy ez tipiku­san olyan ügy, amely a tagál­lamokra tartozik, hiszen az egyes orsz­­ágokban eltérőek a tradíciók, ráadásul a tagálla­mokon belül is viták vannak. Ugyanakkor a környezetvé­delem, a közlekedés, az ag­rárpolitika vagy a nemzetkö­zi keresk­edelem szabályozá­sához a tagállamok túl kicsik. Végül pe­dig a kisebb közös­ségeknek, a régióknak kell szabályozniuk a polgárokat közvetlenül érintő ügyeket. A városfejlesztési politikáról magának a városnak kell döntenie, nem mondhatják meg kívülről, hova építsenek parkolóházat, sétálóutcát, emlékművet vagy óvodát. Baden-Württemberg tar­tománynak is meg kellett küzdenie a „mindent a meg­felelő szinten” problémájával - mondta Beck, aki 1952-ben Freiburgban tanult, s szemé­lyesen is tapasztalta, mennyi­re bosszantotta a badeniakat, hogy Baden és Württemberg egyesítése után a svábok „di­rigálták” őket Stuttgartból. Ám meg kellett barátkoz­niuk a gondolattal, mert a túl kicsi területi egységeket sem lehet jól irányítani. A nagykövet még egy okot említett, ami miatt a régiók képviseletet kaptak Brüsszel­ben. Régen kiderült, hogy csak az Európa-szakértők tud­ják követni, mi történik az unióban, az egyszerű polgárok viszont nem. Az integráció előrehaladtával, a közös belső piac fejlődésével azonban az európai törvényhozáshoz az egyéneknek, a vállalkozások­nak egyre több közük van. Gondoljunk csak a vitára az Európai Bizottság és Szászor­szág között a Volkswagennek nyújtott támogatás ügyében - emlékeztetett Beck. Nyilván­valóvá vált, hogy egy nemzet­állam nem határozhat egyedül minden kérdésben, mert akad, amibe a nagyobb egység, az unió beleszól. A maastrichti szerződéssel létrehozták tehát a régiók bizottságát, hogy a ki­sebb területi egységek részt vehessenek az uniós döntések előkészítésében. Igaz, ez csak konzultatív testület, de politi­kailag minden lehetőség nyit­va áll a régiók előtt, például a VW-ügyben Szászország kor­mányfője közvetlenül tárgyalt az Európai Bizottság képvi­selőivel. Arra a kérdésre, hogy az unió segíti-e a két nagy né­met régió, a keleti és a nyuga­ti országrész közötti különb­ségek csökkentését, a nagy­­­követ igennel válaszolt. Az 1994 és 1999 közötti időszak­ra 15 milliárd ECU jut a kele­ti tartományoknak az EU kasszájából, igaz, ez az összeg csak körülbelül a 3 százaléka annak, amit a nyugati német tartományok nyújtanak. Az EU már Magyarorszá­gon is folytat egyfajta regio­nális politikát. Létezik határ menti együttműködés Auszt­ria és Magyarország között, jónak ígérkezik a magyar-ro­mán határ menti együttmű­ködés, s a nagykövet szeret­né, ha Szlovákiával is sikerül­ne ilyet kialakítani. Hans Beck felhívta a fi­gyelmet arra, hogy a regioná­lis politika a pénzügyi támo­gatás miatt is rendkívüli jelen­tős minden új tagállam, így majdan Magyarország számá­ra. A regionális politika kidol­gozása része a felkészülésnek a csatlakozásra, s ehhez az EU támogatást ad. Magyaror­szágon egyelőre még a régiók struktúráját sem térképezték fel, a munka a kezdet kezde­tén tart - mondta Beck. • Vrajnai Katalin Regionális érdekérvényesítés a közösségben Mindent a megfelelő szinten A magyar versenyszabályozás EU-konform Iparpolitika még nincs Az Európai Unióban az iparpolitika szerepét a ver­senypolitika tölti be. Utób­bival már összhangban van a január elsejétől életbe lépő magyar versenytörvény. Az Integrációs Stratégiai Mun­kacsoport (ISM) iparpoliti­kával, energetikával és ver­senyszabályozással foglalko­zó tagjai ezért azt tartják fel­adatuknak, hogy meghatá­rozzák, mit lehet tenni a ma­gyar iparért, s ezt hogyan kell képviselni Brüsszellel szemben. Az Európai Közösségeket megalakító római szerződés­ben még nincs szó iparpoliti­káról, de a Montánunió - amely a szén- és vastermelés­ben valósított meg integrá­ciót már a Közös Piac létre­hozása előtt - körvonalaz egyfajta közösségi iparpoliti­kát - emlékeztetett Török Ádám, az MTA Ipar- és Vál­­lalatgazdaság-kutató Intéze­tének igazgatója, az ISM ipar-energetika-versenypoli­­tika munkacsoportjának ve­zetője. Mint mondta, a római szerződésnek a versenysza­bályokról (például a kartell­tilalomról és a gazdasági erő­fölénnyel való visszaélés ti­lalmáról), valamint az állami támogatások korlátozásáról szóló cikkelyei adtak keretet az egyes országok iparpoliti­kájának kialakításához. A szakirodalom az ipar­­politika négy fajtáját ismeri. Az első a támogatásos, a má­sodik tervezéses típusú. A harmadikat piacorientáltnak nevezik, ez lényegében azt jelenti, hogy a szabályozást a piacra bízzák, a kormányzat szerepe minimális. A negye­dik és egyben legjobb a „po­zitív” iparpolitika, ennek lé­nyege, hogy a lecsúszó ága­zatokat nem támogatja (ezekkel szemben tehát piacorientált politikát kö­vet), a hosszú távon ígére­tes ágazatokban azonban tervez, sőt akár támogat is, de csak szigorú feltételek teljesítése esetén. A támo­gatás nem feltétlenül pénz­­beni, hanem jelentheti pél­dául az infrastruktúra meg­teremtését. A közösségi iparpolitika egyik skatulyába sem illett bele. Lényegében abból állt, hogy az állami támogatás ti­lalma alól milyen kivétele­ket engedélyeztek a tagálla­mok. Török Ádám példa­ként említette, hogy mind a brit Rover, mind a spanyol Seat autógyár kapott állami támogatást a privatizáció előtt. Mivel a veszteségek pótlására az EU-előírások szerint támogatás nem adha­tó (mindkét gyár veszteségét el kellett tüntetni, hogy le­gyen befektető, aki hajlandó megvásárolni), a segítséget munkahely-megtartási céllal nyújtották. Egységes euró­pai követelményrendszert azonban nem határoztak meg az ipar számára. A ’70-es évek végétől vált nyilvánvalóvá, hogy ki kell alakítani a közösségi iparpo­litikát: az acélipar és a hajó­gyártás strukturális válságát ugyanis kezelni kellett, így az iparpolitika eszközeként használták például az elma­radott területek támogatásá­ra szánt strukturális alapo­kat. A kutatás és a fejlesztés támogatása - amely a ’80-as évek második felében kez­dődött el - szintén kevere­dett az iparpolitikával. Igazából azonban csak a maastrichti szerződés jelölt ki egyfajta iparpolitikát, amennyiben az unió ver­senyképességének növelését feladatként jelölte meg. Az Európai Unió ver­senyszabályozása ragyogóan működik - mondta Török Ádám, hozzátéve, hogy a jö­vőre életbe lépő magyar ver­senytörvény az uniós köve­telményekkel gyakorlatilag teljes összhangban van. Sürgető feladat viszont a magyar iparpolitika kialakí­tása. Érdekes módon a meg­lévő eszközrendszer megfe­lelő lenne, ha sikerülne tar­talommal kitölteni, s pénz is lenne hozzá. Jó a működőtő­ke beáramlásának ösztönzé­se, erről tanúskodnak az eredmények. Léteznek szer­vezetek a kis- és közepes vállalkozások támogatására, csak pé­nzük nincs elég. Van­nak sparc parkok és techno­lógiai központok is. A kuta­­tás-fejle­sztés sokat szidott támogatási rendszere sem ment te­ljesen tönkre, példá­ul a központi műszaki fej­lesztési alapból több sikeres beruház­­ást támogattak. A baj inkább az, hogy alig van forrás, s­ a felhasználók nem tudják, hogy a meglévő pénzhez miként férhetnének hozzá. Magyarország keres­kedelempolitikáját az euró­pai társ­ulási szerződés, a Vi­lágkereskedelmi Szervezet­ben valló tagság és más nem­zetközi vállalások határoz­zák meg. Ebben a helyzet­ben Török Ádám szerint jobban kellene figyelni arra, ha más­ országok nem telje­sítik a Magyarországgal szemben vállalt kötelezett­ségeiket. Az ISM ipar-energetika­­versenypolitika munkacso­portja tehát azt tartja felada­tának, hogy meghatározza, mit kellene tenni a magyar iparpolitikáért, s ezt hogyan kellene­ képviselni a csatla­kozási tárgyalásokon. A ver­senypolitika már EU-kon­form, az energetikában pe­dig azért nincs sok tennivaló az uniós csatlakozással kap­csolatban, mert az energia­­politika egyelőre az Európai Unión belül sem egységes. • V. K. Amikor az Európai Unió kér­dőívében az önfoglalkoztatás­ról, mint foglalkoztatási for­máról érdeklődött a csatlako­zásra váró államoknál, Ma­gyarország nehezen tudott er­re választ adni. Az önfoglal­koztatók csoportját kis műhe­lyek dolgozó tulajdonosai, me­zőgazdasági kistermelők al­kotják, s ide tartoznak a ter­melőszövetkezetek tagjai is. Laky Teréz, a Munkaügyi Kutatóintézet főmunkatársa, az Integrációs Stratégiai Mun­kacsoport munkaügyi bizott­ságának vezetője lapunk kér­désére hangsúlyozta, hogy ná­lunk a munkajog minden mun­kavállalót alkalmazottnak te­kint, és a törvény nem szabá­lyozza az önfoglalkoztatást. Az uniós országokban az utóbbi negyed évszázadban 10 százalék körül állandósult a munkanélküliség mértéke. A nemzetközi szervezetek olyan kis- és középvállalkozások tá­mogatásában látják a kiutat, amelyek, ha egyenként kevés munkahelyet teremtenek is, tömegesen már hatékonyan hozzájárulhatnak a foglalkoz­tatási gondok mérsékléséhez. Különösen ösztönzik az önfog­lalkoztatás terjedését az Euró­pai Unióban. Olyan, nem jogi személyiségű vállalkozásokról van szó, amelyek egy személy­nek vagy egy családnak bizto­sítják a megélhetését. Kis mű­helyek dolgozó tulajdonosai, mezőgazdasági kistermelők al­kotják ezt a foglalkoztatási ka­tegóriát, és ide tartoznak a ter­melőszövetkezetek tagjai is. Laky Teréz felhívta a figyel­met arra, hogy az önfoglalkoz­tatás terjedésének annál na­gyobb a jelentősége, minél ke­vésbé fejlett az illető ország gazdasága. Az EU-tagállamok között az összes munkavállaló­hoz viszonyítva több mint 34 százalékkal Görögország ön­foglalkoztatóinak jut a legje­lentősebb szerep. Dániában, Németországban és Luxem­burgban viszont a foglalkozta­tottaknak csupán kevesebb mint 10 százaléka önfoglalkoz­tató. Magyarországon magas az önfoglalkoztatók aránya. Nehéz­ teljes statisztikát készí­teni róluk, mert a nem adózó mezőgazdasági kistermelőkről hiányosak az adatok, a szövet­kezeteknél pedig nem külö­nülnek el világosan a termelő és nem­­ termelő jellegűek egy­mástól. Ismert viszont, hogy az összes hazai gazdálkodó szer­vezet között 88 százalékos a nem jogi személyiségű egyéni és társas vállalkozások aránya. Teljes számuk tavaly megkö­zelítette a 900 ezret. Nálunk a munkajog minden munkavál­lalót alkalmazottnak tekint, és a törvény nem szabályozza az önfoglalkoztatást. Az önfog­lalkoztatók nem illeszkednek maradéktalanul a vállalkozási körbe sem, hiszen elsősorban saját megélhetésüket akarják biztosítani. A magyar joghar­monizációnak tehát fontos fel­adata, hogy az önfoglalkozta­tásnak helyet találjon a mun­kaerőpiac szabályozásán belül. Európa országaiban a hetve­nes évektől a részidős munka­végzés egyre általánosabbá vált - főleg a nőknél. Hollan­diában a foglalkoztatottak 30 százaléka, Dániában és Nagy- Britanniában több mint 25 szá­zaléka dolgozik csökkentett munkaidőben. Nálunk viszont a részmunkaidős foglalkozta­tás a munkanélküliség növe­kedése ellenére nem vált gya­korlattá. A jogharmonizáció feladata, hogy a részmunka­­idős foglalkoztatást is a foglal­koztatás rendszerébe illessze. • N. 0. Önfoglalkoztatás és jogharmonizáció TORRENTE Őszi-Téli Haute Couture bemutató november 18. 18.00 Operaház, Utána divatból 22.00-tól 04 .00-ig a hotel Gellért Budapestben a 21000 évek ELŐESTJEKÉNT TOVÁBBI DIVATBEMUTATÓVAL, MŰSORRAL, TOMBOLÁVAL. EREDETI FRANCIA RUHAMODELLEK ÁRVEREZÉSÉRE ÉS TÁNCRA VÁRJÁK A SZÓRAKOZNI VÁGYÓKAT. TÁMOGATÓK: HUNGAROCAMION RT. Hotel Gellért Budapest, Ipari és Kereskedelmi Minisztérium Magyar Turisztikai Szolgálat Krt. Magyar Hírlap, Print Amerika, AVENIR Jegyek és a Divat Világ kiadvány megrendelhetők a Wimmer Line Design Stúdióban — Tel./Fax.: 395-2—395, VALAMINT AZ OPERAHÁZ JEGYIRODÁJÁBAN — TEL: 111-9017. MH 11792 Opera House Fashion Show f A HUMAN RT. ^ nyílt pályázatot hirdet műanyagflakon gyártók részére az évi kb. 15 millió forint értékű műanyagflakon beszerzésének kielégítésére. A pályázó cég 1997. január 1-jétől egy évre nyeri el a szállítási jogot, amelyet azután évenként ismételt pályázaton lehet megújítani. A szerződés feltételeit tartalmazó pályázati anyag 1996. november 11-től november 18-ig átvehető a HUMAN Rt. Anyagellátási Osztályán 10.000 Ft + ÁFA ellenében. Gödöllő, Táncsics M. u. 82. Telefon: (28) 420-733/2115 A pályázat benyújtásának határideje: 1996. november 23. ^ Az elbírálás határideje: 1996. november 28. 1- ------- PRINTZ RFKI ÁM A Studio antikvárium magas áron, készpénzért vásárol régi és új könyvet, teljes könyvtárat, ritkaságokat, térképeket, valamint grafikákat és festményeket. Budapest VI. kerület, Jókai tér 7. Telefon: 112-6294 MH 8084 Bámulat Békéscsabán Az egyik ámulatból a másikba eshetett a rutinos Európa-nap­­látogató az év utolsó rendezvé­nyén, Békéscsabán. Már a vá­rosba érkezéskor sejteni lehe­tett, hogy az idei sorozat hato­dik állomásán a rendezők sem­mit sem bíznak a véletlenre, emlékezetessé kívánják tenni a békéscsabaiak számára a kontinens nyugati felének be­mutatkozását. A városba tart­va az unió emblémájával és a magyar zászlóval díszített pla­káton akadt meg a központba igyekvő látogató tekintete. A falragasz feleslegessé teszi a kézben szorongatott program­­füzetet használatát is, hiszen a rendezvények részletes felso­rolása is helyet kapott a kedv­csinálón. A propaganda sikere talán annak is köszönhető, hogy nem egy időben érkezett a vá­rosba az Európa-nap-sorozat és az országot járó vándorcir­kusz, amire több esetben is volt példa. Ilyenkor általában a cirkusz plakátragasztói vol­tak hatékonyabbak, de Békés­csabán, igaz, konkurencia nél­kül, az „Európa-naposok” ala­pos munkát végeztek. A járó­kelők akár méterenként bön­gészhették az Európa-nap, pontosabban­­napok műsorát. Az első rendezvény, Bozsik Yvette táncművész fellépése ugyanis egy nappal megelőzte a hivatalos megnyitót. A prog­ram - amelynek összeállításá­ról a város polgármestere el­mondta, hogy meg akarták mutatni, mire képes Békéscsa­ba - sok esetben nehéz válasz­tás elé állíthatta az érdeklődő­ket. Göncz Árpád köztársasá­gi elnök, az Európa-nap fővéd­nöke a megyei napilap EU- mellékletében kifejtette: azért döntött a látogatás mellett, mert hallotta, hogy a program nagyon jó, és a rendezvény jó­val nagyobb, mint a korábbi­ak, amelyeken eddig részt vett. Kétségkívül a Városháza dísztermében kiállított szent korona vonzotta a legtöbb lá­togatót, ez kötelező program­nak számított, de azt már min­denkinek magának kellett el­döntenie, hogy a szakmai kon­ferenciákra, az európai útifil­mekre, táncbemutatókra vagy éppen Csák Elemér gasztro­nómiai előadására kíváncsi. A város összes oktatási intéz­ményében szünetelt a tanítás, a diákok sportrendezvénye­ken és különböző vetélkedő­kön vettek részt. Aki ezt elmu­lasztja, igazolatlan napot kap - tájékoztatta az újságírót egy, a sportcsarnokba siető lány. Nem maradtak ki a program­ból az óvodások sem, előbb a standnál megkapták az uniós papírzászlót, ezzel integettek az érkező politikusoknak, majd gyermekműsort hallgat­tak („Európa, Ázsia, Afrika / az egész világ egy nagy csoda” szövegű dalt), végül pedig a koronánál álltak sorba. Meg­mozdult tehát a város apraja­­nagyja, s az európai rendez­vénysorozat utolsó állomására a közjogi méltóságok is elfo­gadták a meghívást. A külügy­miniszter részvételével meg­rendezett fórumon egy felszó­laló felhívta a figyelmet a prog­ramban szereplő gyermekrajz­versenyre, amelyen arra a kér­désre, hogy mit jelent Európa, egy diák azt írta a képre: bő hazát. A felszólaló megjegyez­te: ez még akkor is figyelemre méltó, ha a bő szó rövid ö-vel szerepelt a rajzon. • Haszán Zoltán A gyerekek uniós papírzászlókkal integettek fotó: mti - fazekas László Csökken az Európai Unió gaz­dag és szegény tagállamai kö­zötti különbség, a tehetősebb országokban ugyanakkor mé­lyül a szakadék a fejlett és el­maradottabb térségek között­­áll abban a tanulmányban, amelyet ma hoz nyilvánosság­ra az Európai Bizottság. Az EU-tanulmány célja annak fel­mérése, menynyire hatéko­nyan használják fel a közösség regionális támogatási alapját, amely az EU költségvetésének csaknem egyharmadát teszi ki. Az integráció négy szegény tagállama - Írország, Görög­ország, Portugália és Spanyol­­ország - egy főre jutó jövedel­me az EU átlagának 66 száza­lékáról 76 százalékára nőtt 1983-95 között. Carlo Azeglio Ciampi olasz pénzügyminiszter reméli, hogy a líra novemberben visszatér­het az európai valutarendszer­be. Ám a pénzügyi tárca veze­tője elismerte, hogy gondot okoz a líra árfolyamának rög­zítése. Következő számunkban a franciaországi Elzászt mutatjuk be. Az oldalakat szerkesztette: Karcagi Katalin TELEFONOS APRÓHIRDETÉS 303-0951 HÉTFŐTŐL PÉNTEKIG 8-17.30 ÓRÁIG KÖZLEMÉNY A REALLÍZING Pénzügyi Kft. által kibocsátott Reallízing ’96 kötvénytájé­koztató, forgalomba kerülő értékpapírok sorozat-, sor- és darabszáma c. alfejezete az alábbiak szerint módosul: Névérték 25 000­; kezdősor­szám 758 001; zárósorszám 759 400; összevont címletek 4*25 000­; 846 501-846 504; 582 897-852 900; 40*25 000­; 304 401-304 440; 304 561-304 600. ÁLLÁS VOLT háztömbfelügyelő gondnoki vagy házfelügyelői állást vállalna, takarítással együtt, lakás szüksé­ges, amit megvásárolnék. Sürgős! Tel.: 167-1304. INGATLAN AZ EGRI VÁR mellett szép ház el­adó, 400 nm lakótér és üzlettér + 1000 nm kert. Érdeklődni: (06-36) 410-596. BALATONSZEMESEN 180 nm-es, szezonálisan üzemelő büfé-fala­tozó tulajdonjoga 1,2 millió forin­tért eladó. Érdeklődni: 418-5752. JÁRMŰ OPEL CORSA Jog 3 ajtós, fekete, 1,4-es, 1994. májusi, eladó. Tel.: (06-26) 361-488. ÁLLATOK TÖRZSKÖNYVEZETT kuvasz kölykök eladók. Eger: (06-36) 410-596. TELEFONOS APRÓHIRDETÉS 303-0951 HÉTFŐTŐL PÉNTEKIG 8-17.30 ÓRÁIG

Next