Magyar Hírlap, 1997. február (30. évfolyam, 27-50. szám)

1997-02-05 / 30. szám

1997. FEBRUÁR 5., SZERDA M5-öS polgármesterek a miniszternél Lotz: a díj marad, de a kedvezmény növelhető Az M5-öS autópályán a kedvezmények növelése reális cél lehet, a díjak mérséklése viszont - a koncessziós szerződés miatt - jóval bonyolultabb ügy - mondta Lotz Károly, a köz­lekedési tárca vezetője, miután fogadta az autópálya körzeté­ben élő polgármesterek delegációját. A fizető autópályákkal kapcsolatos eddigi tapasztalatokat is felhasználják abban a hamarosan a kormány elé kerülő előterjesztésben, melyben a további fejlesztések lehetséges irányát és módját taglalják. A miniszter szerint a díjpoli­tikát és a kedvezményeket az üzemeltetővel és a környék­beli települések vezetőivel kétoldalú tárgyalásokon szükséges tisztázni. Lotz Ká­roly úgy vélte, hogy a ked­vezmények kiterjesztése, mértékük növelése tárgyalá­si alap lehet, ugyanakkor a díjpolitika jelentősebb meg­változtatása az érvényes koncessziós szerződések miatt sokkal nehezebb. Sza­lai Béla miniszteri biztos is úgy látja, hogy a szerződések módosítására kevés esély van, ugyanakkor nem zárha­tó ki bizonyos kiegészítő megállapodások megkötése az M5-ös autópályát építő és üzemeltető Alföld Koncesz­­sziós Autópálya (AKA) Rt. képviselőivel. A közlekedési tárca a kor­mány számára előterjesztés készít a hazai autópályák fej­lesztésének lehetőségeiről. A meglévő autópályák or­szághatárig vezetéséhez kö­rülbelül 600 kilométer új szakaszt kellene megépíteni, melynek költsége 300-480 milliárd forint. Úgy tűnik, a közlekedési tárcánál is felis­merték, hogy az eddigi cse­kély mértékű állami hozzájá­rulás kevésbé járható út, mi­vel a koncessziós fejlesztés minimum 25-30 százalékkal drágább változata az úthasz­nálók többsége számára alig elfogadható. Lotz Károly szerint az üzemanyagok árá­ba épített adók, elvonások arányán kellene változtatni, mégpedig úgy, hogy az út­alapba kerülő források a je­lenleginek legalább másfél­­szeresére emelkedjenek. A Magyar Hírlap kérdésére vá­laszolva a miniszter elmond­ta, hogy a puhatolózó tárgya­lások már megkezdődtek a Pénzügyminisztériummal, de gyors eredmény aligha vár­ható. Az M5-öS környékén lévő települések delegációja né­mileg csalódottan vette tu­domásul a tegnapi tárgyalá­sok eredményét - fogalma­zott Zsigó Viktor, Lajosmi­­zse polgármestere, mivel az autópályadíj ügyében konk­rét előrelépésre számítottak. A térség polgármesterei szá­mára továbbra sem elfogad­ható az az érvelés, hogy a koncessziós szerződések érinthetetlenek, különösen akkor - fogalmazott egyik képviselőjük -, ha az üze­meltető társaságok - szerin­tük - bizonyítottan busás extraprofithoz juthatnak a futamidő alatt. Véleményük szerint valódi megoldást a matricás rendszer bevezeté­se hozhatna. MH-kommentár Az indulatoktól sem mentes tegnapi sajtótájékoztatón nem első ízben vált kulcsszó­vá, egyetlen üdvözítő megol­dássá a „matricázás”. Az érintett települések polgár­­mesterei, az M1-es fizető autópályát első körben siker­rel beperlő ügyvéd, s a Pest Megyei Kereskedelmi és Iparkamara vezetője is ma­kacs elszántsággal ismételge­ti, hogy a „matricázáson” kí­vül más út aligha járható. A gond azonban nemcsak az, hogy adósok maradnak az­zal: mennyibe kerüljön az éves matrica, 10, 30 vagy 80 ezer forintba, hanem azzal is, hogy nem veszik észre: lé­nyegében egy alapvető gaz­daságfilozófiai kérdésre kel­lene választ adni, mielőtt a matrica kérdése egyáltalán felmerülhet. Először azt kellene eldön­teni, hogy az autópálya fej­lesztése kizárólag állami feladat-e vagy sem, mert ha nem az, akkor felejtsük el a matricát. A példának sokszor felhozott Svájc, Ausztria, Csehország vagy Szlovákia ugyanis eleve más úton indult el. Nem feledhető, hogy a két fejlett alpesi országban az ál­lami beruházás keretében el­készült autópálya-hálózatra utólag vezették be a matricás rendszert, s a bevételből lé­nyegében a fenntartás költsé­geit fedezik, fejlesztésre már nem futja. Hasonló cipőben jár Szlovákia, ahol a matri­cák bevételéből - szakértők szerint - 3-5 kilométer autó­pálya építhető évente, ha azt nem fenntartásra, hanem fej­lesztésre fordítják. Ez a rend­szer nálunk is meghonosítha­tó lenne, miután visszafizet­nénk az eddigi koncessziós társaságok befektetéseit, fel­vett hiteleit s - megkockázta­tom - elmaradt hasznukat. Ezek után nem maradna más, mint a mérsékelt - svájci alapon számítva - évi 5 ezer forintos matrica bevezetése, s hosszú évtizedekig olcsón járhatnánk 5-10-20-30 éve épített autópályáinkon. A megoldás talán mégsem ez, hanem az, amit a közleke­dési tárca most kezd pedzeget­ni. Az autósokat sújtó állami elvonások körül kellene szét­nézni. Köztudott, hogy az üzemanyagárak körülbelül 70 százalékát az adók és egyéb terhek teszik ki, s az összes ál­lami elvonás egyhetede kerül az útalapba, amit az utak fenntartására, üzemeltetésére, fejlesztésére fordíthatnak, már ha jut elegendő ezekre a cé­lokra - de nem jut. Itt kellene szétnézni, de alaposan. Persze tudjuk, hogy ez már súlyos költségvetési bevételi dilem­mákkal jár, s ez már egy má­sik lemez..., de hátha jobban szól, mint a matrica. • Hajnal László HÁTTÉR - BELFÖLD Magyar Hírlap 11 Szabad a pálya A fotóssal csak nézünk. Az M5-ös autópálya egyik fizető­kapujánál állunk, ám éppen nem annál, ahol szerettünk volna. Budapest felé men­nénk, ehelyett a kecskeméti oldalra tévedtünk. A kapus nem aggódik. Azt tanácsolja, hogy forduljunk vissza, a for­galommal szembe, úgysem jön senki. Naponta mindössze négyen-öten fizetnek az Ör­kényi kapunál. Az alkalmazott nem tudja, hogy szigorúan titkos adato­kat adott ki. A legnagyobb kapunál, az újhartyáninál ugyanis a portás hölgy nem árult el semmit a pálya forgal­máról. Vonakodva megadta a fővárosi iroda telefonszámát, ahol kérdezősködhetek, hogy az újhartyáni kapunál a díj befizetése közben mennyien szidják a bódé pénzbehajtó­ját. A pesti számon jelentkező sajtófelelős kész­séges, sőt szerinte az sem titok, hogy mekkora az autó­pálya forgalma, csak éppen sem az alkalmazottak, sem­­ nem mond­hatják el. A Ma­gyar Intertoll Rt., amelynek nevé­ben beszél, nem az építő koncesz­­sziós vállalat, a cég csak üzemel­teti az M5-öst, és beszedi a pénzt. A koncessziós céggel kötött megállapodás szerint az autópályáról semmilyen in­formációt nem adhatnak. Hangulatjelentést nem, de tájékoztatókat azért kapunk a bódéból. Egy táblázatot nyomnak a kezünkbe. Kide­rül, hogy a „könnyű gépkocsi, melynek tengelytávolsága 3,1 m-nél kisebb”, az ócsai elága­zásnál 180 forintért, Újhar­­tyán főelágazásánál 850 forin­tért térhet a pályára. A tarifa­­rendszer első pillantásra kicsit bonyolult, de néhány perc alatt elmagyarázzák, hogy mi mennyivel tartozunk, ha Bu­dapestre igyekszünk. Az egész rendszer logikáját ugyan nem sikerül megérteni, de fizetünk. Van az információs cso­magban még magyarul, ango­lul és németül is megírt szöveg az új útról, meg egy szórólap -ez már kizárólag angolul tájé­koztat arról, hogy a helyi la­kosok milyen kedvezménye­ket élveznek. Az M5-öS feletti hídon áll­va a kezemen meg tudom szá­molni a néhány perc alatt át­menő hétköznap délelőtti for­galmat, úgy, hogy a másik ke­zemet, a hideg miatt, a zse­bemben tartom. Persze ez szi­gorúan magánfelmérés, de az Örkényi, M5-ös mellett fekvő kifőzdében is hasonló ada­tokat mond a vendég úr. Pest­ről jött ebédelni (kéthetente megteszi, a konyha miatt), öt autóval találkozott az autópá­lyán. Megszámolta, nem volt nehéz. A díjat sokallja, meg is kérdezte a bódéban a portást, hogy lehet ennyi pénzt elkérni az utasoktól, de az csak annyit válaszolt: „ne bántson en­gem”. „Nem akartam én bán­tani - nyugtatgat minket is a vendég úr, de a visszaúton már nem gazdagítom az autó­pálya fenntartóit. Ha nem lesz alacsonyabb a díj, lebonthat­ják a bódékat” - állítja meg­győződéssel. A hivatalos mérések sze­rint, amelyek az M5-ös fizető­vé tétele óta nagyjából azonos értékeket mutatnak, hétezren használják az autópályát egy átlagos hétköznap, hétvégén két-háromezerrel keveseb­ben. Az AKA képviselője, Harmat László szerint ez megfelel az előzetes várako­zásaiknak, a január-február nem optimális időszak az uta­zásra. Éves terveikben napi , átlag 14 ezer autópálya-hasz­náló szerepel, ehhez Harmat szerint majd a jó idő segédke­zik, az alapdíjat biztosan nem változtatják. Tárgyalási alap legfeljebb a díjkedvezmények rendszere lehet. A nyári idő­szaktól remél nagyobb bevé­telt az az Örkényi üzlettulaj­donos is, akinek boltja az 50- es útra nyílik. Az asszony el­magyarázza, hogy egyelőre nem sok haszna van a régi út megnöveke­dett forgalmá­ból. A több személyautó nem zavarja, csak a teher­autók idegesí­tik. Volt arról szó, hogy eze­ket kitiltják, de nem történt semmi. Erről egyébként az ORFK illeté­kese is nyilat­kozott, amikor decemberben bejelentették a szigorúbb el­lenőrzéseket az 50-esen. A te­herautók kitiltása megoldha­tatlan, mivel senkit sem lehet arra kötelezni, hogy a fizető autópályán közlekedjen - nyi­latkozott az illetékes rendőr. A bolttulajdonos hallott arról, hogy a polgármesterek készülnek valamire, de ponto­san ő sem tudja, hogy mire. Viszont sürgősen kellene egy közelekedési lámpa, ahol a gyerekek át tudnának menni az út túloldalán lévő általános iskolába. Közlekedési lámpa, né­hány kilométerrel odébb, La­josmizsén már van, igaz csak egy, és az sem az 50-es mellett lévő iskola előtt. Lajosmizse sokkal rosszabb helyzetben van, mint Örkény. A telepü­lést a főútvonal több kilomé­ter hosszan szeli át, pont kö­zépen. Két részre szakadt a helység központja is, de itt legalább biztonságosan át le­het kelni a lámpás zebrán. Akik a központtól messzebb laknak, azok vagy kockáztat­nak és átszlalomoznak az autók között, vagy gyalogolnak né­hány kilométert a lámpáig. Engem nem féltenek a szü­leim - mondja a főútvonal melletti iskolából kilépő hat­éves kisfiú, és néhány perc vá­rakozás után tényleg át tud menni a 50-es túloldalára. Az iskolásokat mindenesetre többnyire a nagymamák fog­ják kézen, és vezetik át az úton. A főút melletti lakott te­lepüléseken negyvenes sebes­ségkorlátozást vezettek be az autópálya fizetővé tétele után, de csak éjszakára. A rendőrsé­gi érvelés szerint nappal a kor­látozásra nincs szükség, az autók úgyis csak lépésben tud­nak haladni a nagy forgalom miatt az 50-esen. Hétköznap délelőtt azért nem ennyire rossz a helyzet, de vagy az egyik, vagy a másik irányból mindig jön egy kocsi, főleg te­herautó. Lajosmizse polgármestere szerint nem lenne gond, ha az autópályán csupán 250-300 fo­rintra sarcolnák az utazókat, nyilván az autósok többsége az M5-öst választaná a zsúfolt főút helyett. Az igazi problé­ma néhány hónap múlva lesz, ekkor a turizmus mellett meg­indulnak a mezőgazdasági gé­pek és a helyi fuvarozás is, te­herautóból pedig így is van ép­pen elég. Az 50-es állami út, az önkormányzat nem koráltoz­­hatja a forgalmát. Zsigó Vik­tor a megoldások között emlí­tette, hogy lehetne építeni el­kerülő utat, de ehhez egymil­­liárd forint kellene, a település éves költségvetése viszont a félmilliárdot sem éri el. Állami támogatásra meg a koncesz­­sziós szerződés miatt nem szá­míthatnak a települések - vá­zolja a kilátástalan helyzetet a polgármester. Hogy több-e a baleset a na­gyobb forgalom miatt, azt a Lajosmizsén járőröző rend­őrök nem mondják meg, arról csak az őrsparancsnok nyilat­kozhat. Később kiderül, hogy ő sem. A nemrég kinevezett megyei főkapitány első intéz­kedése volt ugyanis, hogy a rendőröknek megtiltotta az újságírók tájékoztatását, igaz, nem csak az útról, mindenről. Azért vannak lelkes támo­gatói is az M5-öS fizetővé téte­lének. A régi út nagy forgalma jobb üzeletet kínál az út szélén álldogáló örömlányoknak. A hideg ellenére már most is vannak szép számmal. (Az igazi nyertes a negyvenes kor­látozó táblákat készítő cég is, a megengedett sebességről körülbelül kétszáz méteren­ként tájékozatják az úton lé­vőket.) Az autópálya szélén viszont legfeljebb fák állnak, lányok nem. Az autósok te­kintete így nem kalandozik el vezetés közben, és vígan nyomhatják a gázt a tisztes tá­volságban lévő, és többnyire külföldi sofőrök társaságában. • Haszán Zoltán Az M5-öS feletti hídon állva a kezemen meg tudom számolni a néhány perc alatt átmenő hétköznap délelőtti forgalmat, úgy, hogy a másik kezemet, a hideg miatt, a zsebemben tartom. Lajosmizsén életveszélyes átkelni a főúton, aki tudja, elkerüli a túlzottan drágának tartott autópályát fotó: szigetvary zsolt ki mondta, hogy Internet Céginformációs szolgáltatás Audiotext velünk csak e­lse * Megapress 900 / hírek, közlekedés, időjárás, sport GSM távirat telefonálhat? ................ * MNI Haitis

Next