Magyar Hírlap, 1997. május (30. évfolyam, 113-125. szám)
1997-05-29 / 123. szám
1997. MÁJUS 29., CSÜTÖRTÖK AUTÓK ÉS PIACOK Kom Hírlap 21 Autós seregszemle Brnóban Az autósok és az autóiparral foglalkozó szakemberek részére Brnóban június 7-e és 12- e között most már hagyományosan megrendezik az autószalont és a teherszállító járművek vásárát. A szalon kiállítói közel húszezer négyzetméteren lesznek jelen, s 57 helyről érkeznek. A nagyobb hagyományokkal rendelkező Autotec ’97 résztvevői és kiállítói - ez Közép-Európa legnagyobb ilyen vására - 497-en lesznek, s több mint 50 ezer négyzetmétert foglalnak el. Csehországban egyébként két év alatt 40 százalékkal bővült a gépjárművek piaca. Az elmúlt évben 337 ezer személygépkocsit értékesítettek, köztük a legkedveltebb természetesen a Felicia volt. Idei tervükben első helyen áll az új Skoda Octávia, hiszen ebből a típusból ’97-ben már 60 ezret gyártanak, 20 ezret exportra, amelyből Magyarországa is jut. •Z.F. Rendszámfelismerő rendszer a határokon Tucatnyi lopott, illetve különböző bűncselekmények miatt körözött autót szűrt már ki az a számítógéppel vezérelt rendszámfelismerő rendszer, amelyet másfél évvel ezelőtt szereltek fel a hegyeshalmi átkelőhelyen. A készüléket a vám- és pénzügyőrség üzemelteti, s az egyelőre egy sávban figyeli a kimenő autókat, illetve azok rendszámát. A kamera képes bemérni és rögzíteni az előtte elhaladó összes autó rendszámát, s azt pillanatok alatt egybeveti a számítógépes nyilvántartással, amelyből kiderül, hogy az adott rendszám milyen típusú és színű gépkocsihoz tartozik. Jelzi az eltérést, mint ahogyan azt is, ha körözött rendszámról van szó. A VPOP illetékesétől kapott tájékoztatás szerint már újabb rendszert is üzembe helyeztek, s további készülékek vásárlását tervezi a pénzügyőrség. Elsősorban a készülék ára szab határt az átkelők teljes felszerelésének, ezért igyekeznek oda telepíteni a kamerákat, amelyek a gépkocsitolvajbandák, illetve csempészek és futárok útvonalába esnek. Részleteket természetesen nem árultak el, de annyit megtudhattunk, hogy a keleti határszakaszon próbálnak minél többet üzembe állítani. •G.Z. FOTÓ: TAR ANDRÁS Rendszámfelismerő kamera a hegyeshalmi határállomáson A király új ruhája Megújul a C-osztályú Mercedes Négy év után megújul a legtekintélyesebb középkategóriás négykerekű, a Mercedes C- osztály. A bemutatása óta több mint egymilliós példányszámban értékesített csillagos autó új korszakára külső megjelenése, gazdagabb alapfelszereltsége és két új hathengeres motorja révén hívja fel a figyelmet. A C-osztály felfrissítése kétségkívül a stuttgarti gépjárműkonszern ár/érték stratégiájának újabb lépése, hiszen a megújított modellnek jelentős biztonsági és kényelmi előnyei vannak, annak ellenére, hogy nem emelkedett a típuscsalád ára. Pedig a szériafelszerelések listáján több biztonságtechnikai újdonság is szerepel. Az átdolgozott C ugyanis nem kerülhet utcára az első oldalajtókban elhelyezett légzsák, överő-határolóval kombinált nagy teljesítményű övfeszítők és elektronikus fékasszisztens nélkül. Emellett a C 250 Turbodiesel, a C 200, a C 240 és a C 280 modellekben szériafelszerelés a kipörgésgátló is, amelyekért eddig komoly pénzeket kellett az igényesebb vásárlóknak áldozniuk. A lopásvédelmet mostantól az Elcode azonosító berendezés egészíti ki, amelyet az elektronikus gyújtáskulcs működteti. Újdonság a C-osztályban az Assyst (Aktive Service System) rendszer is, amely a tényleges igénybevételhez, az olaj elhasználódásához igazodó motorkarbantartást tesz lehetővé. A rendelhető extrák listájára is újabb különlegességek iratkoztak fel. Ilyen a parkolást elektronikusan könnyítő, az akadályok távolságát a műszerfalon jelző Parctronic, a navigációs feladatokat ellátó Autó-Pilot-System, a változtatható sebességkorlátozással működő Speedtronic, az esőérzékelős ablaktörlő és a xenon-fényszóró. A V6-os motorral szerelt autókba a vevő kívánságára a széria-kipörgésgátló helyett az ESP (Eletronic Staility Program) rendszert építik be. A változások természetesen a C-osztályú Mercedesek külsejét sem hagyták érintetlenül. Új formát kaptak lökhárítók, a küszöbre az autó színére fényezett burkolat került, megváltozott a hátsó lámpabúra színe, és módosítottak a hűtőmaszkon, illetve fényezettek az oldaldíszlécek is. Belül a szövetbevonatú kartámasszal ellátott, átformált ajtókárpitot találjuk újdonságnak. A kisebb finomítások mellett két új hathengeres is szerepel a Mercedes programjában. A 2,4 literes hengerűrtartalmú, 170 lóerős C 240-es az eddigi négyhengeres C 230 helyébe lép, míg a C 280-as csúcsmodellben 197 lóerős erőforrás gondoskodik a magával ragadó menetteljesítményről. A gyár ígérete szerint a háromszelepes technikával, kettős gyújtással a hathengeresek kevesebbet fogyasztanak és tisztább üzeműek lesznek. Egyébként az új C-család a következő hónap elejétől már megvásárolható. • I. P. L. FOTÓ: EURÓPA MOBIL ARCHIV M ár a Toyota is gyárt Azsia-autót / Áradáskor is közlekedik A japán autógyártók számára kiemelten fontos a délkelet-ázsiai országok gépkocsipiaca. Thaiföldön, Malajziában, Indonéziában, a Fülöpszigeteken és a térség más országaiban a japán autógyárak elsöprő piaci részesedéssel rendelkeznek, de a szilárd pozíciókat tovább szeretnék erősíteni, hiszen a térségben a középosztály mind nagyobb fizetőképes keresletet jelent. A térségben tavaly 1,5 millió új gépkocsit vásároltak (minden 10 kocsiból jelenleg 9 japán). Az előrejelzések szerint 2000-re 50 százalékkal növekszik az új autók értékesítése, a következő évezred első éveiben pedig a jelenlegihez képest megkétszereződik a kereslet. A japán gépkocsigyártók offenzíváját az magyarázza, hogy nem szeretnék a következő évtizedben sem a terepet átengedni Délkelet-Ázsiában az amerikai és a nyugateurópai gyártóknak. A Toyota Ázsia-autójának gyártását széles körű piackutatás előzte meg. Ennek eredményeként az új kocsi 1,5 literes, négyajtós, ára 14250 dollár. Különleges tervezése pedig biztosítja, hogy a kocsi túléli a kemény ázsiai időjárási viszonyokat. A Toyota Ázsia-autója jelentős versenytényező a Honda számára, amely tavaly áprilisban dobta piacra City nevű modelljét, amelyet ugyancsak kimondottan e piac igényei szerint fejlesztettek ki. A City-szedán ára 14950 dollár. Megjelenése kirobbanó sikert hozott, hiszen az első 11 ezer kocsit szinte elkapkodták Thaiföldön, ahol a Honda jelenleg a bestseller. A Cityt Thaiföld mellett a Honda hat más ázsiai országban is gyártja, a Fülöp-szigetektől Pakisztánig. Mind a City, mind pedig a Toyota Ázsia-autója nagy teljesítményű klímaberendezéssel rendelkezik, kiváló a futómű, s a szabadmagasság is nagyobb a szokásos kocsikénál, annak érdekében, hogy ezek az autók áradás idején is biztonságosan közlekedjenek. Az autóértékesítés növekedésével párhuzamosan a japán autógyártók a térségben sorra hozzák létre az összeszerelő-üzemeket és az alkatrész-, illetve részegységgyártó hálózatot. A helyi összeszerelés és alkatrészgyártás jó lehetőséget biztosít a vámok kikerülésére, s így az olcsóbb kocsik még inkább versenyképesek a térségben. Az ASEAN-országokban gyártott alkatrészekre a vám mindössze 5 százalék, a kívülről jövőkre viszont két számjegyű. A Honda City modelljének 60 százalékát Thaiföldön állítják elő, s az alkatrészek és részegységek további 10 százaléka az ASEAN-országokból érkezik. A Toyota új modelljének helyi tartalma 70 százalék, ez két-három éven belül 80 százalékra emelkedik majd atervek szerint. Idén a térségben a Toyota legkevesebb 40 ezer Ázsia-autót gyárt, míg a Honda mintegy 20 ezer Cityt állít elő. A detroiti nagyvállalatok is igyekeznek megvetni lábukat a délkelet-ázsiai autópiacon, azonban kénytelenek tudomásul venni, hogy jelentős lemaradásban vannak a japánokkal szemben. A tervek szerint a General Motors 1998-tól kezdi meg Thaiföldön egy 750 millió dolláros projekt keretében az Opel gépkocsik gyártását, a termelés 80 százalékát azonban japán és ausztrál exportra irányítják. A Ford 450 millió dolláros beruházással járműgyárat épít ugyancsak Thaiföldön, amely elsősorban kisteherautókat fog gyártani, de szó van személygépkocsikról is. A Chrysler pedig minijárművet fejleszt ki az indiai és a kínai piac számára. • Gonda György MITSUBISHI CARISMA Az igényes, a legjobb minőséget megkövetelő vásárlók közé tartozik? Akkor a Mitsubishi Carisma éppen Önnek készült! A Carisma nem ismer megalkuvást. Itt a soksok plusz nem megy a többi jellemző rovására. Biztonságos, kényelmes, dinamikus és elegáns. A futóműtől a sebességváltóig, a szervokormánytól a gazdaságos motorig számtalan olyan apró, de fontos megoldást vonultat fel, amelynek köszönhetően kivételes autózási élményt nyújt gazdájának. Gazdag felszereltség, tökéletes minőség, a környezetvédelmi előírásokat is messze túlteljesítő csúcstechnológia - ezt kínálja Önnek a Mitsubishi Carisma. Végül a rengeteg apró plusz után, íme egy óriási plusz: a Carisma rendkívül kedvező 2 990 000 Ft-os ára! BUDAPEST: DENZEL AUTO HUNGÁRIA KFT., TEL.: 1 56-7401, DUNA INTERSERVICE KFT., TGK-TEL: 250-4065, SZGK TEL: 270-2121; RÁCZ HÁROM GYÉMÁNT KFT., TEL.: 404-0404; DEBRECEN: LANMOBIL KFT., TEL.: (52)413-028; EGER: UNIVERSAL AUTÓCENTRUM KFT., TEL.: (36)412-122; GYŐR: PANNONAUTÓ KFT., TEL.: (96)319-764; KISKUNHALAS: KIRÁLY AUTÓSZERVIZ, TEL.: (77)420 215; MISKOLC: TOP AUTOMOBILE KFT., TEL.: (46)411 -908; NYÍREGYHÁZA: AUTÓ SZ & B KFT., TEL.: (42)403 401; PÉCS: AP+T KFT., TEL.: (72)448 203; SIÓFOK: SIO-MOTOR KFT., TEL.: (84)318-181; SZEGED: TISZA 2000 AUTÓHÁZ KFT., TEL.: (62)323-900; SZÉKESFEHÉRVÁR: UCRICS ÉS TÁRSA KFT., TEL.: (22)320-386; SZOLNOK: MITSUBISHI TÓTH AUTÓSZERVIZ, TEL.: (56)374 074; SZOMBATHELY: MITSUBISHI KREPLI, TEL.: (94)327-946; VESZPRÉM: AUTÓ ANTEUS KFT., TEL: (88)326 958; ZALAEGERSZEG: PÉTER TIBOR ÉS FIA AUTOMOBIL KFT., TEL.: (92)326 853 MITSUBISHI MOTORS