Magyar Hírlap, 1997. május (30. évfolyam, 113-125. szám)

1997-05-29 / 123. szám

1997. MÁJUS 29., CSÜTÖRTÖK AUTÓK ÉS PIACOK K­om Hírlap 21 Autós seregszemle Brnóban Az autósok és az autóiparral foglalkozó szakemberek ré­szére Brnóban június 7-e és 12- e között most már hagyomá­nyosan megrendezik az autó­szalont és a teherszállító jár­művek vásárát. A szalon kiállí­tói közel húszezer négyzet­­méteren lesznek jelen, s 57 helyről érkeznek. A nagyobb hagyományokkal rendelkező Autotec ’97 résztvevői és kiál­lítói - ez Közép-Európa legna­gyobb ilyen vására - 497-en lesznek, s több mint 50 ezer négyzetmétert foglalnak el. Csehországban egyébként két év alatt 40 százalékkal bővült a gépjárművek piaca. Az elmúlt évben 337 ezer személygépko­csit értékesítettek, köztük a legkedveltebb természetesen a Felicia volt. Idei tervükben el­ső helyen áll az új Skoda Octá­­via, hiszen ebből a típusból ’97-ben már 60 ezret gyárta­nak, 20 ezret exportra, amely­ből Magyarországa is jut. •Z.F. Rendszámfelismerő rendszer a határokon Tucatnyi lopott, illetve külön­böző bűncselekmények miatt körözött autót szűrt már ki az a számítógéppel vezérelt rend­számfelismerő rendszer, ame­lyet másfél évvel ezelőtt sze­reltek fel a hegyeshalmi átke­lőhelyen. A készüléket a vám- és pénzügyőrség üzemelteti, s az egyelőre egy sávban figyeli a kimenő autókat, illetve azok rendszámát. A kamera képes bemérni és rögzíteni az előtte elhaladó összes autó rendszámát, s azt pillanatok alatt egybeveti a számítógépes nyilvántartással, amelyből kiderül, hogy az adott rendszám milyen típusú és színű gépkocsihoz tartozik. Jelzi az eltérést, mint ahogyan azt is, ha körözött rendszámról van szó. A VPOP illetékesétől ka­pott tájékoztatás szerint már újabb rendszert is üzembe he­lyeztek, s további készülékek vásárlását tervezi a pénzügyőr­ség. Elsősorban a készülék ára szab határt az átkelők teljes felszerelésének, ezért igyekez­nek oda telepíteni a kamerá­kat, amelyek a gépkocsitolvaj­­bandák, illetve csempészek és futárok útvonalába esnek. Részleteket természetesen nem árultak el, de annyit meg­tudhattunk, hogy a keleti ha­társzakaszon próbálnak minél többet üzembe állítani. •G.Z. FOTÓ: TAR ANDRÁS Rendszámfelismerő kamera a hegyeshalmi határállomáson A király új ruhája Megújul a C-osztályú Mercedes Négy év után megújul a legte­kintélyesebb középkategóriás négykerekű, a Mercedes C- osztály. A bemutatása óta több mint egymilliós példány­számban értékesített csillagos autó új korszakára külső meg­jelenése, gazdagabb alapfel­szereltsége és két új hathenge­res motorja révén hívja fel a fi­gyelmet. A C-osztály felfrissítése kétségkívül a stuttgarti gépjár­műkonszern ár/érték stratégiá­jának újabb lépése, hiszen a megújított modellnek jelentős biztonsági és kényelmi előnyei vannak, annak ellenére, hogy nem emelkedett a típuscsalád ára. Pedig a szériafelszerelések listáján több biztonságtechni­kai újdonság is szerepel. Az átdolgozott C ugyanis nem kerülhet utcára az első oldal­ajtókban elhelyezett légzsák, överő-határolóval kombinált nagy teljesítményű övfeszítők és elektronikus fékasszisztens nélkül. Emellett a C 250 Tur­bodiesel, a C 200, a C 240 és a C 280 modellekben szériafel­szerelés a kipörgésgátló is, amelyekért eddig komoly pén­zeket kellett az igényesebb vá­sárlóknak áldozniuk. A lopásvédelmet mostantól az Elcode azonosító berende­zés egészíti ki, amelyet az elektronikus gyújtáskulcs mű­ködteti. Újdonság a C-osztály­­ban az Assyst (Aktive Service­ System) rendszer is, amely a tényleges igénybevételhez, az olaj elhasználódásához iga­zodó motorkarbantartást tesz lehetővé. A rendelhető extrák listá­jára is újabb különlegességek iratkoztak fel. Ilyen a parko­lást elektronikusan könnyítő, az akadályok távolságát a műszerfalon jelző Parctronic, a navigációs feladatokat ellá­tó Autó-Pilot-System, a vál­toztatható sebességkorláto­zással működő Speedtronic, az esőérzékelős ablaktörlő és a xenon-fényszóró. A V6-os motorral szerelt autókba a vevő kívánságára a széria-ki­­pörgésgátló helyett az ESP (Eletronic Staility Program) rendszert építik be. A változások természete­sen a C-osztályú Mercedesek külsejét sem hagyták érintetle­nül. Új formát kaptak lökhárí­tók, a küszöbre az autó színére fényezett burkolat került, megváltozott a hátsó lámpabú­ra színe, és módosítottak a hű­tőmaszkon, illetve fényezettek az oldaldíszlécek is. Belül a szövetbevonatú kartámasszal ellátott, átformált ajtókárpitot találjuk újdonságnak. A kisebb finomítások mel­lett két új hathengeres is sze­repel a Mercedes programjá­ban. A 2,4 literes hengerűr­tartalmú, 170 lóerős C 240-es az eddigi négyhengeres C 230 helyébe lép, míg a C 280-as csúcsmodellben 197 lóerős erőforrás gondoskodik a ma­gával ragadó menetteljesít­ményről. A gyár ígérete sze­rint a háromszelepes techni­kával, kettős gyújtással a hat­hengeresek kevesebbet fo­gyasztanak és tisztább üze­­műek lesznek. Egyébként az új C-család a következő hó­nap elejétől már megvásá­rolható. • I. P. L. FOTÓ: EURÓPA MOBIL ARCHIV M ár a Toyota is gyárt Azsia-autót / Áradáskor is közlekedik A japán autógyártók számá­ra kiemelten fontos a délke­let-ázsiai országok gépkocsi­piaca. Thaiföldön, Malajziá­ban, Indonéziában, a Fülöp­­szigeteken és a térség más országaiban a japán autógyá­rak elsöprő piaci részesedés­sel rendelkeznek, de a szilárd pozíciókat tovább szeretnék erősíteni, hiszen a térségben a középosztály mind na­gyobb fizetőképes keresletet jelent. A térségben tavaly 1,5 millió új gépkocsit vásárol­tak (minden 10 kocsiból je­lenleg 9 japán). Az előrejel­zések szerint 2000-re 50 szá­zalékkal növekszik az új au­tók értékesítése, a következő évezred első éveiben pedig a jelenlegihez képest megkét­szereződik a kereslet. A ja­pán gépkocsigyártók offenzí­­váját az magyarázza, hogy nem szeretnék a következő évtizedben sem a terepet át­engedni Délkelet-Ázsiában az amerikai és a nyugat­európai gyártóknak. A Toyota Ázsia-autójá­­nak gyártását széles körű piackutatás előzte meg. En­nek eredményeként az új kocsi 1,5 literes, négyajtós, ára 14250 dollár. Különleges tervezése pedig biztosítja, hogy a kocsi túléli a kemény ázsiai időjárási viszonyokat. A Toyota Ázsia-autója je­lentős versenytényező a Honda számára, amely ta­valy áprilisban dobta piacra City nevű modelljét, amelyet ugyancsak kimondottan e piac igényei szerint fejlesz­tettek ki. A City-szedán ára 14950 dollár. Megjelenése kirobbanó sikert hozott, hi­szen az első 11 ezer kocsit szinte elkapkodták Thaiföl­dön, ahol a Honda jelenleg a bestseller. A Cityt Thaiföld mellett a Honda hat más ázsiai országban is gyártja, a Fülöp-szigetektől Pakisztá­nig. Mind a City, mind pedig a Toyota Ázsia-autója nagy teljesítményű klímaberende­zéssel rendelkezik, kiváló a futómű, s a szabadmagasság is nagyobb a szokásos kocsi­kénál, annak érdekében, hogy ezek az autók áradás idején is biztonságosan köz­lekedjenek. Az autóértékesítés növe­kedésével párhuzamosan a japán autógyártók a térség­ben sorra hozzák létre az összeszerelő-üzemeket és az alkatrész-, illetve részegység­gyártó hálózatot. A helyi összeszerelés és alkatrész­­gyártás jó lehetőséget bizto­sít a vámok kikerülésére, s így az olcsóbb kocsik még in­kább versenyképesek a tér­ségben. Az ASEAN-országokban gyártott alkatrészekre a vám mindössze 5 százalék, a kí­vülről jövőkre viszont két számjegyű. A Honda City modelljének 60 százalékát Thaiföldön állítják elő, s az alkatrészek és részegységek további 10 százaléka az ASEAN-országokból érke­zik. A Toyota új modelljének helyi tartalma 70 százalék, ez két-három éven belül 80 szá­zalékra emelkedik majd a­­tervek szerint. Idén a térség­ben a Toyota legkevesebb 40 ezer Ázsia-autót gyárt, míg a Honda mintegy 20 ezer Cityt állít elő. A detroiti nagyvállalatok is igyekeznek megvetni lábu­kat a délkelet-ázsiai autópia­con, azonban kénytelenek tudomásul venni, hogy jelen­tős lemaradásban vannak a japánokkal szemben. A ter­vek szerint a General Mo­tors 1998-tól kezdi meg Thaiföldön egy 750 millió dolláros projekt keretében az Opel gépkocsik gyártását, a termelés 80 százalékát azonban japán és ausztrál exportra irányítják. A Ford 450 millió dollá­ros beruházással járműgyá­rat épít ugyancsak Thaiföl­dön, amely elsősorban kiste­herautókat fog gyártani, de szó van személygépkocsikról is. A Chrysler pedig minijár­művet fejleszt ki az indiai és a kínai piac számára. • Gonda György MITSUBISHI C­ARISMA Az igényes, a legjobb minőséget megkövetelő vásárlók közé tartozik? Akkor a Mitsubishi Carisma éppen Önnek készült! A Carisma nem ismer megalkuvást. Itt a sok­sok plusz nem megy a többi jellemző rovására. Biztonságos, kényelmes, dinamikus és elegáns. A futóműtől a sebességváltóig, a szervokor­mánytól a gazdaságos motorig számtalan olyan apró, de fontos megoldást vonultat fel, amelynek köszönhetően kivételes autózási élményt nyújt gazdájának. Gazdag felszereltség, tökéletes minőség, a környezetvédelmi előírásokat is messze túltel­jesítő csúcstechnológia - ezt kínálja Önnek a Mitsubishi Carisma. Végül a rengeteg apró plusz után, íme egy óriási plusz: a Carisma rendkívül kedvező 2 990 000 Ft-os ára! BUDAPEST: DENZEL AUTO HUNGÁRIA KFT., TEL.: 1 56-7401, DUNA INTERSERVICE KFT., TGK-TEL: 250-4065, SZGK TEL: 270-2121; RÁCZ HÁROM GYÉMÁNT KFT., TEL.: 404-0404; DEBRECEN: LANMOBIL KFT., TEL.: (52)4­1­3-028; EGER: UNIVERSAL AUTÓCENTRUM KFT., TEL.: (36)412-122; GYŐR: PANNONAUTÓ KFT., TEL.: (96)319-764; KISKUNHALAS: KIRÁLY AUTÓSZERVIZ, TEL.: (77)420 215; MISKOLC: TOP AUTOMOBILE KFT., TEL.: (46)41­1 -908; NYÍREGYHÁZA: AUTÓ SZ & B KFT., TEL.: (42)403 401; PÉCS: AP+T KFT., TEL.: (72)448 203; SIÓFOK: SIO-MOTOR KFT., TEL.: (84)3­1­8-1­81; SZEGED: TISZA 2000 AUTÓHÁZ KFT., TEL.: (62)323-900; SZÉKESFEHÉRVÁR: UCRICS ÉS TÁRSA KFT., TEL.: (22)320-386; SZOLNOK: MITSUBISHI TÓTH AUTÓSZERVIZ, TEL.: (56)374 074; SZOMBATHELY: MITSUBISHI KREPLI, TEL.: (94)327-946; VESZPRÉM: AUTÓ ANTEUS KFT., TEL: (88)326 958; ZALAEGERSZEG: PÉTER TIBOR ÉS FIA AUTOMOBIL KFT., TEL.: (92)326­ 853 MITSUBISHI MOTORS

Next