Magyar Hírlap, 1997. május (30. évfolyam, 113-125. szám)
1997-05-23 / 118. szám
4 Magyar Hírlap Orbán nem működne együtt Giczy vezette KDNP-vel A kereszténydemokrata pártelnök nem lepődött meg Orbán Viktor, a Fidesz-Magyar Polgári Párt elnöke a Nap Tv tegnap reggeli műsorában kijelentette, hogy pártja nem tudja elképzelni az együttműködést a KDNP- vel, ha annak elnökévé ismét Giczy Györgyöt választják meg. Giczy lapunknak úgy nyilatkozott, hogy nem lepte meg Orbán bejelentése és szerinte egyértelmű helyzetet teremtett a választópolgárok előtt is. A Nap Tv tegnapi adásának vendégeként Orbán Viktor újságírói kérdésre leszögezte: elképzelhetetlen a szövetség vagy együttműködés kialakítása egy olyan párttal, amelynek vezetője parazitának, majd dögkeselyűnek nevezi a Fideszt. Orbán ezzel Giczynek a Fideszre vonatkozó sajtónyilatkozataira emlékeztetett. Giczy Györgyöt nem lepte meg Orbán Viktor bejelentése. A KDNP elnöke lapunknak kijelentette: a Fidesz elnöke most egyszerűen csak kimondta, amit már egy ideje gondolt és éreztetett. Giczy azért sem tartja lesújtónak a bejelentést, mert szerinte Orbán Viktor végre őszintén közölte álláspontját, s egyértelmű helyzetet teremtett a választópolgárok előtt is. A KDNP elnöke ugyanakkor pártja belügyeibe való beavatkozásnak tekinti Orbán kijelentését, amellyel nyomást akar gyakorolni a kereszténydemokrata tagságra a tisztújítás előtt. „Hiba lenne azonban feltételezni, hogy a Fidesz elnökének kijelentésétől függ, kit választanak a küldöttek a KDNP elnökévé” - vélekedett Giczy. Majd hozzátette, hogy a kereszténydemokraták részéről egyébként is nehéz lenne elképzelni az együttműködést olyan párttal, mely a lehetséges szövetségesei köréből próbálja meg bővíteni szavazóbázisát. A lehető legrosszabb magatartást jelenti, ha a Fidesz a konzervatív szavazótábor felé nyújtja ki a kezét - állapította meg. Giczy György egyébként fenntartja azt a korábbi véleményét, miszerint a Fidesz keselyűként körözve vár, mikor csaphat le arra, ami a KDNP-ből megmarad. Ennek ellenére a pártelnök lapunk érdeklődésére közölte: továbbra is lehetségesnek tartja az esetleges szövetséget a Fidesszel, ha a politikai szükség ezt diktálja. Benyomásai szerint azonban a Fidesz az MDF-fel sem alakít ki szövetséget, hiszen már meg tudta szerezni a párt szavazóbázisának egy részét. Orbán Viktor bejelentése csak részben teremtett új helyzetet az ellenzéki együttműködésben, hiszen a KDNP korábban is közelebb állt az FKGP-hez és az MDF-hez, mint a Fideszhez - összegezte véleményét Giczy. •Cs. I.F.A. Giczy György Orbán Viktor _________________ MAGYAR HÍRADÓ Ösztöndíjemelő kisgazdaindítvány (MTI) Az FKGP képviselőcsoportjának tegnapi tájékoztatóján elhangzott, hogy az FKGP-frakció önálló indítványt nyújtott be a felsőoktatási hallgatók ösztöndíjának emelése érdekében, mivel ez az illetmény az utóbbi időben még nominálértékben sem emelkedett. Baranyi Károly, a párt oktatási kabinetjének vezetője szólt arról a jelenségről is, hogy a „kormánypártok egy évvel a választások előtt láthatóan igyekeznek elfoglalni a középiskolák igazgatói székeit”. Példaként hozta fel a zuglói Egressy György Szakközépiskolát, amelynek vezetői posztjára a fővárosi önkormányzat oktatási bizottságának - tehát a kérdésben döntő testületnek - egyik szocialista tagja pályázik. Az MDF az egyházak mellett (MTI) Az MDF-nek a következő választásokon nem a parlamentbe jutáshoz szükséges ötszázalékos küszöbért, hanem az emberek bizalmáért kell megküzdenie - hangoztatta a párt elnöke. Lezsák Sándor téglási tájékoztatóján kifejtette, hogy pártja jövőjét illetően másfél évvel ezelőtt még ő sem volt ilyen derűlátó, ám a belső tisztújítás után az MDF-ben már helyreállt a rend és a nyugalom. Kijelentette: „akik becsaptak minket, mandátumot vittek el tőlünk, azokkal nem kötünk politikai szövetséget, de a helyi szervezeteink visszavárják a megtévesztett volt párttagokat”. Az MDF nemzeti minimumot megfogalmazó jövőképét szerinte jól szolgálná egy MDF-KDNP-Fidesz együttműködés, s azt sem zárja ki, hogy helyi szinteken a választások második fordulójában együttműködés jön létre az MDF és az FKGP között. Bölcskei Gusztáv református püspökkel, a zsinat lelkészi elnökével folytatott megbeszélése után Lezsák aggasztónak nevezte az SZDSZ-nek az egyházak támogatását rendező szerződések elleni fellépését. Az MDF továbbra is síkraszáll a történelmi egyházak érdekeiért, mindent elkövet azért, hogy a szerződések az állam és az egyházak között mielőbb létrejöjjenek - mondta Lezsák. Erkölcs a modern társadalomban (MTI) Mintegy száz elméleti és gyakorlati szakember pódiumbeszélgetéseken folytat eszmecserét a személyes életszféra, a szolidaritás, a modernizáció, a gazdaság, a politika és a nyilvánosság kérdéseiről arról a tegnap kezdődött tanácskozáson, amelynek címe Modernizáció - Társadalom - Erkölcs. Gyulay Endre püspök, a Magyar Katolikus Püspöki Kar elnökhelyettese megnyitójában kívánatos célként említette a közjó előmozdítását, a társadalmi igazságosság elérését, amelyhez felkínálta az egyház tanítását. Kiemelte: az egyház nem diktálni akar, tanításából ki-ki hasznosítson annyit, amennyit tud. Andorka Rudolf, a Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetem rektora a modern magyar társadalom egyik legfontosabb kérdésének nevezte annak tisztázását, hogy mi a szerepe az értéknek, az erkölcsnek, a szolidaritásnak. Úgy vélte, hogy hazánk jelenlegi legsúlyosabb problémája nem a gazdasági válság, hanem az értékvesztés. Aláhúzta: a csak az önérdeket követők, az erkölcs - szűkebben a szolidaritás - szükségességét tagadók indokolatlanul hivatkoznak a liberalizmusra. Ennek a sokszínű filozófiai irányzatnak ugyanis nem ez az álláspontja, ez a megközelítés legfeljebb a liberalizmus vulgarizált változata lehet. KDNP-gála a nagycsaládokért (MH) A KDNP elnöksége ma jótékonysági gálaestet rendez a válságos helyzetbe került nagycsaládok támogatására. Az est fővédnöke Giczy György pártelnök, védnöke pedig Füzessy Tibor, az Országgyűlés kereszténydemokrata alelnöke és Bíró László, a Magyar Katolikus Püspöki Kar referense. A gálaest bevételét olyan családok támogatására fordítják, akik a jelenlegi nehéz gazdasági körülmények között is több gyermeket vállalnak, s ezzel eleget tesznek hazafias kötelességüknek. Továbbél az SFOR és Pécs szerződése (MTI) Meghosszabbították az SFOR pécsi logisztikai központja és a város megállapodását, miután a boszniai stabilizáció elhúzódása miatt a nemzetközi katonai erők mandátumának határideje is kitolódott a jövő év közepéig. Az 1998 áprilisáig szóló bérleti szerződést csütörtökön írta alá Tonny Andersen, az SFOR- csoport svéd parancsnoka és Papp Béla pécsi alpolgármester. SZER-anyagok a Széchényiben (MTI) Az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) és a Szabad Európa Rádió (SZER) szerződést kötött a rádió magyar anyaga másolatának átadásáról. A dokumentumot csütörtökön Poprády Géza, az OSZK igazgatója és Ross Johnson, a SZER tanácsadója írta alá. A szerződés alapján a nemzeti könyvtár a következő években 4400 tekercs hangszalag, 200 tekercs mikrofilm és 650 ezer oldal szöveg másolatát kapja meg, illetve másolatot készíthet az eredeti dokumentumokról. A könyvtár az anyagot folyamatosan veszi át, dolgozza fel és teszi hozzáférhetővé a kutatók számára. Marad az egészségügyi hozzájárulás MTI____________________ Az egészségügyi hozzájárulás jövőre is megmarad, de az csak az 1998-as költségvetés elkészítésekor derül ki, hogy emelkedik-e az 1800 forintos fizetési kötelezettség. Erről is szó volt az Országgyűlés szociális bizottságának csütörtöki ülésén, ahol a képviselők két újabb társadalombiztosítási törvényjavaslatot ajánlottak megvitatásra a Háznak. Az ülésen ezúttal sem vettek részt az ellenzéki pártok képviselői, akik így tiltakoztak az ellen, hogy a Ház néhány hét alatt vitassa meg e nagy horderejű előterjesztéseket. Az ülésen a kisebbik koalíciós párt képviselői fogalmazták meg a legtöbb kritikát a tervezetekkel szemben. Béki Gabriella (SZDSZ) a tb-csomag leggyengébb elemének nevezte a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, illetve a szolgáltatások fedezetéről szóló javaslatot. Győrfi István, a Pénzügyminisztérium miniszteri biztosa elismerte, hogy nem erre a javaslatra lesznek a legbüszkébbek, ám hangsúlyozta: éppen a tb részéről tapasztalták a legnagyobb ellenállást egy egyszerűbb, átláthatóbb rendszer kidolgozásával szemben. Elmondta, hogy a PM- ben dolgoznak a járulék-nyilvántartási rendszer kialakításán, s e hónap végére befejezik a munkáltatók számbavételét. A jövő év közepére, de legkésőbb 1999 első felére pedig elkészül a biztosítottak nyilvántartása. Könyv a elmúlt Elkészült a Magyarország politikai évkönyve 1997 című kötet, amelyben a múlt év belpolitikai életéről kaphatnak részletes áttekintést az olvasók. A könyv első részében 26 írás elemzi a magyar politikai rendszer legfontosabb folyamatait és intézményeit, a gazdaság alakulását. A második részben a belpolitikai kronológia ad eligazítást 1996 legfontosabb eseményeiről. Itt a szerzők külön foglalkoznak az Országgyűlés törvényalkotó munkájával. Nyomon követhetők az Országgyűlésben, ha politika ✓ / //eve val amint a kormányban és a minisztériumok felső vezetésében történt személyi változások. A kötetben három közvéleménykutató-intézet munkatársai ismertetik a legfontosabb politikai témájú kutatásaik eredményeit. Külön fejezetet szenteltek a szerzők Magyarország euroatlanti csatlakozásának. Az olvasó megismerkedhet a privatizáció 1996-os történéseivel, s a kötetből nem maradt ki az év botránya, a sikerdíjügy sem. •P.J. BELFÖLD Tíz modern tanterv Várhatóan a jövő héten terjeszti a kormány elé az új érettségi tervezetét Magyar Bálint művelődési és közoktatási miniszter. Ezt Báthory Zoltán közoktatási helyettes államtitkár jelentette be a nemzeti alaptanterv (nat) helyi és átmeneti tantervpályázatának díjátadásán. Nyolc átfogó és két átemelő tantervet fogadott el a művelődési tárca márciusban kiírt pályázatának értékelése nyomán. A mintatantervek az országszerte létrehozott nat információs pontokra juttatják el még a tanév vége előtt. Ott tanulmányozhatják azok a pedagógusok, akik elakadtak a tantervírásban. Báthory kiemelte: a tantervminták nem jelentik a központi kerettanterv visszaállítását, hiszen a díjazott pályamunkák nem közvetlen módon hasznosíthatóak. Inkább módszertani útmutatók a helyi körülményekhez szabott megoldások felfedezéséhez. A Köznevelési Tanács a múlt héten jóváhagyta az új érettségi tervezetét. A Közoktatás-politikai Tanács, noha bírálni való pontokat is talált a tervezetben, nem emel kifogást annak a kormány elé terjesztése ellen. Mint ismeretes, az új rendszerű érettségit először 2004-ben vezetnék be. Az érettségi koncepcióját Magyar Bálint várhatóan a jövő héten viszi a kormány elé. • K. E. M. Magyar rendőrök Boszniában Júniusban lejár annak a 31 magyar rendőrnek a Bosznia- Hercegovinában végzett rendfenntartói szolgálata, melyet az ENSZ felkérésére tavaly kezdtek meg. Annak ellenére, hogy legtöbbjüket újabb egy évre szeretné a nemzetközi szervezet a térségben marasztalni, már folyik a váltásukra siető rendőrcsoport válogatása Budapesten. A délszláv háború végén, az emberi jogok megvédésének céljából rendfenntartói küldöttséget kért az ENSZ a magyar kormánytól. A nagyrészt tiszti rangot viselő, 31 rendőrből álló csapat feladata a Bosznia-Hercegovinában dúló etnikai lázongások okozta erőszakos cselekedetek megakadályozása, valamint csillapítása volt. Anand Shukla, az ENSZ Bosznia-hercegovinai Kiképző Központjának indiai vezetője szerint a magyarok Mostarban és Brckón is nagy sikerrel, gyorsan és pontosan végezték el feladataikat. Ebben magas szintű felkészültségükön, pszichikai és fizikai stabilitásukon, valamint biztos angol nyelvtudásukon kívül az is nagy szerepet játszott, hogy ellentétben a nemzetközi kontingens más országainak képviselőivel, a magyarokat nem kezelték idegenként a térség lakói. A 15 hónapig tartó sikeres misszió végéhez közeledve az ENSZ a 31 magyar rendőr közül tíz tartózkodásának meghosszabbítását, valamint egy 15 főből álló magyar küldöttség felállítását kérte. A kérés teljesítéséről a magyar kormány egyelőre még nem döntött. Ám akár kinn maradnak, akár hazajönnek júniusban a magyar rendfenntartó rendőrök, az már biztos, hogy az öt országból álló kontingens nem marad magyar részvevők nélkül. Az ORFK szervezésében tartott háromhetes felkészítő táborba végül 38 jelentkező jutott be, közülük ezen a hétvégén választják ki a kontingens kiképző központjának hazánkban tartózkodó vezetői azt a 26 fiatalt, akiket Bosznia- Hercegovinába vezényelnek. • Th. B. Százezreket érint a bevezetésre váró új díj Fizetni fog a környezetszennyező Elkészült a környezetterhelési díj bevezetéséről szóló előterjesztés, amely várhatóan az év második felében a kormány elé kerül. Ha a parlament is jóváhagyja a százezreket közvetlenül is érintő törvénytervezetet, akkor az új adójellegű elvonás „a szennyező fizet” elv alapján mindazokat sújtja majd, akik tevékenységükkel károsítják, illetve terhelik a környezetet. Levegő-, víz- és talajterhelési díj bevezetését tartalmazza a tervezet. Általános tapasztalat, hogy a környezet túlzott igénybevétele a legtöbb esetben nem a szennyezések kibocsátóit sújtja, nem ők fizetik az általuk okozott károk elhárításának költségeit. Ha valaki például nem csatlakozik rá a csatornára, hanem szennyvízszikkasztót alkalmaz, mentesül a csatornadíj fizetésétől, holott tevékenysége gyakran jelentős talajszennyezést eredményez, amelynek felszámolása az államot, az önkormányzatot terheli. Az ilyen és hasonló visszásságok megszüntetését célozzák a meglehetősen alacsony hatékonyságú bírságokat kiegészítő környezetterhelési díjak. Ha a törvénytervezetet a kormány és a parlament jóváhagyja, az új díjat nemcsak a környezetet a határértékek feletti mértékben károsítóknak kell megfizetniük, hanem mindazoknak (magánszemélyeknek, közületeknek, gazdálkodóknak), akik tevékenységükkel terhelik, szennyezik a környezetet. A díj bevezetésének egyik legfontosabb célja, hogy a szennyezőanyag-kibocsátókat érdekeltté tegyék az általuk okozott károk mérséklésében. Egzakt módon mérhető, ellenőrizhető adatok alapján objektív díjmegállapításra törekszünk - hangsúlyozta érdeklődésünkre Kovács Árpád, a környezetvédelmi tárca helyettes államtitkára. A díj ezért csak olyan anyagokra terjed ki, amelyekre van érvényes mérési szabvány vagy anyagmérleg, így műszaki számítás alapján a kibocsátás megbízhatóan megállapítható. E feltételek figyelembevételével háromféle - levegő-, víz- és talajterhelési - díj bevezetését vették tervbe. E két utóbbi teher a lakosság széles rétegeit is érinteni fogja. Fizetésre kötelezi mindazokat, akik élővízbe bocsátják szennyvizüket vagy nem csatlakoznak közcsatornára, hanem tevékenységükkel a talajt károsítják. Mivel a csatornázatlan háztartásban élők szennyezőanyag-kibocsátása pontosan nem állapítható meg, ezért a törvényjavaslatban a szennyvízdíjhoz hasonló mértékű, a kibocsátott szennyvíz mennyiségével arányos díj bevezetése szerepel. A levegőterhelési díj a kibocsátott szennyezőanyag(ok) tömegétől, fajtájától függ, míg a víz- és talajterhelési díjat a szennyezés nagysága, környezeti kockázata és a befogadó terület érzékenysége együttesen határozza meg. A díjat a tárgyévet követő esztendőben, március 31-éig, tehát az előterjesztés idei elfogadása esetén legkorábban 1998 első negyedévében, az előző évi tényadatok alapján kell befizetni. A koncepció szerint azok a gazdálkodó szervezetek, amelyek jelentős szennyezéscsökkentést eredményező fejlesztést hajtanak végre, a beruházás időtartamáig jelentős kedvezményt kapnak a díjból. A végleges díjmértékek öt év alatt fokozatosan kerülnek bevezetésre. A díjbevételek a Környezetvédelmi Alap, illetve az önkormányzatok számláját gazdagítanák, s a pénzt technológiai fejlesztésekre, kármentesítési programokra, illetve egyéb környezetvédelmi beruházásokra fordíthatnák. A díj elértéktelenedésének megakadályozására két javaslatot dolgoztak ki a KTM szakértői: az egyik változat szerint a díj mértéke egyévi késéssel követné az infláció ütemét, a másik megoldás egy, az inflációt ellensúlyozó szorzó beépítése volna. A jogszabály hatálya diffúz, mozgó forrásokra - a lakossági széntüzelésből származó levegőszennyezésre, gépjárművekre - nem terjed ki. Kovács Árpád e döntést azzal indokolta, hogy a mérési adatok szerint évtizedek óta a hőerőművek, nagyobb gyárak a legjelentősebb levegőszennyezők, míg a gépkocsik szennyezőanyag-kibocsátását lehetetlen volna objektíven megállapítani. A járműtulajdonosok továbbra is üzemanyag-termékdíjat fizetnek, mivel az elfogyasztott üzemanyag mennyisége egyenesen arányos a szennyezéssel, és a termékdíj adminisztratív és adózási szempontból is könnyebben kezelhető. • Szilágyi A. János 1997. MÁJUS 23., PÉNTEK Összehangolt programok Közös állásfoglalás aláírásával zárult tegnap Budapesten nyolc kelet-közép-európai ország parlamenti környezetvédelmi bizottságainak találkozója. A résztvevők megállapodtak nemzeti környezetvédelmi programjuk összehangolásában. A dokumentumot a térségben egyedül az atomenergia békés célú felhasználását szorgalmazó Szlovákia képviselője nem írta alá, arra hivatkozva, hogy nem kapott erre felhatalmazást a pozsonyi parlamenttől. Baráth Etele Az együttműködés, az információcsere lehetőségéről tanácskoztak két napon át Magyarországon nyolc keletközép-európai állam (Ausztria, Horvátország, Jugoszlávia, Románia, Szlovénia, Szlovákia, Ukrajna és Magyarország) törvényhozásainak zöld képviselői. A megbeszélésen nagy hangsúlyt kapott a térségben jelentkező környezetszennyezések közös elhárításának, illetve egyes környezetterhelő tevékenységek kölcsönös ellenőrzésének lehetősége. Ennek megoldása különösen fontos lehet a természetföldrajzi helyzete révén fokozottan kiszolgáltatott Magyarországnak - hangoztatta Baráth Etele, a parlament környezetvédelmi bizottságának elnöke. A tanácskozáson többek között szóba került egy regionális környezetvédelmi adórendszer és egy térségi informatikai hálózat kimunkálásának lehetősége. • Sz.A.J. IMN A Westel 900 GSM Mobil Távközlési Részvénytársaság (székhelye: 1117 Budapest, Kaposvár utca 5-7.) 1996. évi mérlege és eredménykimutatása Mérleg: 1996. december 31. ezer Ft Eszközök Befektetett eszközök 32 225 616 Immateriális javak 4 816 652 Tárgyi eszközök 27 389 133 Befektetett pénzügyi eszközök 19 831 Forgóeszközök 8 932 397 Készletek 1 214 384 Követelések 6 738 533 Értékpapírok 99 996 Pénzeszközök 879 484 Aktív időbeli elhatárolások 2 565 727 Eszközök (aktívák) összesen 43 723 740 Források Saját tőke 12 494 505 Céltartalékok 2 825 662 Kötelezettségek 26 484 658 Hosszú lejáratú kötelezettségek 20 849 663 Rövid lejáratú kötelezettségek 5 634 995 Passzív időbeli elhatárolások 1 918 915 Források (passzívak) összesen 43 723 740 1996. évi eredménykimutatás Működési költségek/ráfordítások 33 086 473 Adózás előtti eredmény 5 065 120 Mérleg szerinti eredmény 5 065 120 . MH 5724