Magyar Hírlap, 1997. június (30. évfolyam, 126-137. szám)

1997-06-06 / 130. szám

1997. JÚNIUS 6., PÉNTEK Pénz Plusz Piac Egy tőről fakadó OECD- és EU-követelmények Pukli Péter KSH-alelnök a statisztikai adathalmaz átrendezéséről Nemzetközi szervezetekhez csatlakozva egy-egy ország éppúgy „bemutatkozik”, mint ahogyan üzletemberek névje­gyet váltanak. Magyarország egy éve lépett be az 1958-ban alakult Gazdasági és Együtt­működési és Fejlesztési Szer­vezet (OECD) tagjainak so­rába. Mit tett azóta saját ma­ga megismertetése érdeké­ben, milyen adatokat tartott érdemesnek közölni magá­ról? Milyen tényekre voltak kíváncsiak Párizsban, megfe­­lel-e a magyar adatfeldolgo­zás módszertana a „mérték­adó” elemzéshez szükséges követelményeknek? Mi a kü­lönbség az EU és a párizsi székhelyű szervezet elvárásai között? - mindez kiderül Pukli Péter, a Központi Sta­tisztikai Hivatal elnökhelyet­tese lapunknak adott inter­jújából. • Május végére elkészült az OECD harmadik átfogó ta­nulmánya Magyarországról. Lesz-e benne meghökkentő megállapítás vagy számsor? Meglepő dolgok nem lesz­nek benne. Már csak azért sem, mert ezek a felmérések nagy műgonddal, az érintet­tekkel egyeztetve készülnek. Szeretnék utalni rá, hogy még fel sem merült a tagság gon­dolata, amikor a közgazdasági elemzéseinek alaposságáról ismert OECD illetékes mun­katársai ellátogattak Magyar­­országra. A magas statisztikai képzettségükről híres szak­emberek annak idején előbb rövid távú - havi - informáci­ókat kértek. Ezeket megkap­ták, az adatok elkészítésénél használt módszertani leírá­sokkal együtt. Ettől kezdve leginkább az összehasonlítha­tóság elérésére törekedtek. Az, hogy tanulmányt szentel­tek Magyarországnak, új mi­nőséget jelentett az „ismerke­désben”; a dolgozat megírásá­ban domináns szerepe van a statisztikai információknak, de minden más, az ország helyzetére vonatkozó politi­kai és társadalmi ténynek is. A tanulmányokat (amelyek egyébként a régebbi tagálla­maikról is rendszeresen ké­szülnek), három szakaszban írják: előbb a helyszínen fel­mérik a „kiszemelt” gazdasá­got, majd kiegészítő informá­ciókat kérnek­­ és mindvégig egyeztetnek az érintett állam illetékeseivel: végigjárják az összes tárcát, beszélgetnek politikusokkal. Azt kell mon­danom, hogy az összes nem­zetközi szervezet közül az OECD a legfogékonyabb a nemzeti sajátosságokra. • Az elemzéshez felhasznált adatok oroszlánrésze magyar eredetű. Mennyire felel meg feldolgozásuk az OECD „szabványainak”? A statisztikus mondatja ve­lem a becslést: a magyar mód­szertan 70 százalékban azo­nos a párizsiakéval. Ugyan­csak szakmai megjegyzés, hogy az ilyesmi persze ponto­san nem mérhető dolog. Olyan mutatójuk nincs, ame­lyik a mi programunkban nem szerepelne. A régebbi tagállamokhoz képest eltéré­sek két területen vannak. Egyrészt 10-15 évre visszame­nőleg nehezen tudunk az övékkel összehasonlítható adatokkal szolgálni. Másrészt bár összesített, úgynevezett aggregált szinteken 1992 óta a mi számaink megfelelőek, részletezettségük nem elégsé­ges. Vagyis finomítani kell a gazdasági tevékenységek részletezését - de persze fej­leszteni kell a konjunktúra­­mutatókat, a külkereskedelmi statisztikát is, valamint javíta­ni az agrár- és a pénzügyi sta­tisztikát. Végül, több figyel­met kell szentelnünk a ván­dorlások megfigyelésének. • Mit tesz a felzárkózás érde­kében a magyar statisztika? Épp napjainkban folyik a gazdálkodó szervezetek or­szágos felmérése, amelynek célja, hogy megállapítsuk, me­lyik vállalkozás mivel is fog­lalkozik. Május elejétől június végéig összeírjuk az összes ha­zai céget, közléseik összesíté­sével nemcsak friss regisztert állítunk össze, de egyidejűleg új tevékenységi besorolási rendszert dolgozunk ki. Ve­gyük például a kereskedel­met: az Európai Unió nem tesz különbséget a nagykeres­kedelem és a külkereskede­lem között, csak közvetítői, nagykereskedelmi és kiske­reskedelmi tevékenység sze­rint sorolja be a cégeket. Eh­hez igazodunk, tehát a meg­kérdezettek válaszai alapján egyik vagy másik csoportba helyezzük az egyes vállalko­zásokat. • Az imént az EU-t említette, előtte az OECD követelmé­nyeiről esett szó, tavaly az uniós kérdőív megválaszolá­sa adott túlmunkát... Az EU minden tagállama tagja az OECD-nek, de Brüsszel önállóan is képvi­selteti magát. Követelmény­­rendszerük egy tőről fakad, módszertanaik ezért kísérte­tiesen hasonlítanak egymás­ra. Az adatok iránti igények tartalmukban, részletezettsé­gükben eltérőek ugyan - né­ha még versenyeznek is. Pél­dául a kis- és középvállalko­zások feltérképezésében: négy-öt éve a két szervezet külön programokat indított a feltárásra; két éve kiderült, hogy az unió statisztikai hiva­tala, az Eurostat projektje a jobb, úgyhogy azóta csatlako­zott hozzá az Egyesült Álla­mok és Kanada is. Ami Ma­gyarországot illeti, e téren is­mét a részletezettséggel van gond; a legtöbb országban nem törődnek az önfoglal­koztatókkal - nálunk viszont egyes területeken nagyobb az arányuk, így nem hagyhatók figyelmen kívül. A nulla al­kalmazottal dolgozó cégeket a világban általában nem terhelik adatszolgáltatással, megismerésükhöz egyéb ál­lamigazgatási nyilvántartá­sokból merítenek. Ez a fajta nyilvántartás nálunk gyenge, következésképpen a vállalko­zásokra vonatkozó adatok minősége is az. Javulás akkor várható, ha az adatok kezelői jobbá teszik az állományukat - ebben az esetben a KSH-n nem fog múlni a megbízható feldolgozás. • A statisztikai szolgálat ha­tóság is. Ezért egyesek arra gyanakszanak: a KSH infor­mációs hatalom, olyan ada­tok birtokában van, mint senki más. Fennáll-e a ve­szély, hogy akár az adatszol­gáltatás hiányosságai, akár más okok miatt hamis képet alakít ki a valóságos gazda­sági és társadalmi folyama­tokról? A Központi Statisztikai Hivatal nem hatóság, nincs jogszabály-alkotási lehetősé­ge. Ha a kötelező adatszol­gáltatás miatt látszana ható­ságnak, szeretném leszögez­ni, hogy ennek elrendelése ma már nem a hivatal elnö­kének a jogköre, hanem a kormányé. Az „akció” meg­indulása előtt az ügyet egy­fajta szűrőként megtárgyalja az Országos Statisztikai Ta­nács, amelyen belül lezajlik az egyeztetés az érdek-képvi­seleti szervekkel. A KSH speciális szolgáltatást nyújt, amely az ő esetében közszol­gálati jellegű - arra hivatott, hogy az Országgyűlés és a kormány számára feltárja az ország állapotát. Országos szervezet, de szerintem bizo­nyos közfeladatokat közpon­tosítás nélkül képtelenség megoldani - mint például a tűzoltóság megszervezését. A hamis kép kialakulásá­nak veszélye a folyamat ele­jén, vagyis az adatszolgálta­tóknál merül fel először. So­kan nem ismerik fel, hogy ez az ő érdekükben áll. Nem úgy, mint az Egyesült Álla­mokban, ahol a dolog teljes­séggel önkéntes, a megkérde­zettek 80-85 százaléka mégis visszaküldi válaszait, mert tisztában van vele, máskülön­ben nem tud megbízható in­formációkhoz jutni környe­zetének állapotáról, befekte­téseinek esélyeiről. Az ada­tok torzításának kétféle for­rása lehet. Az egyik, ha az adatot előállító szervezet nem megfelelő módon végzi munkáját. Erre találták ki a KSH felelősségét az adat­minőségért. Kiadványaiban igyekszik pontosan megmon­dani, mit miért csinál; rámu­tat a minta nagyságára, a le­hetséges hibákra, hogy a fel­használó meg tudja ítélni, az adott minőségű adat megfe­lel-e neki, így lehet valame­lyest ellenőrizhetővé tenni az adatok közlését. A másik ve­szélyforrás a politika lenne - de hiába van a hivatal aláren­delve a kormánynak, szak­mailag független szervezet. A KSH elnöke a kormány közelében dolgozik ugyan, de főként azért, mert ha nem vagyunk a felhasználók köze­lében, nem tudjuk, jók-e, szükségesek-e az adataink. Politikai szempontból vi­szont a szolgálat vezetője is, alkalmazottai is teljesen sem­legesek. Az adatok „eltéríté­se” tehát semmiképpen nem áll a KSH érdekében. Tor­zítás ellen jobb megoldást nem tudok elképzelni, mint a statisztikai szolgálat függet­lenségét. • Holka László FOTÓ: PÉLYI NÓRA Hol nyaraljunk, melyik utazási irodával ne utazzunk külföld­re? Melyik irodával utazzunk? Hol rendeljük meg a szállást egy balatoni nyaraláshoz? Összeállításunkban azon túl, hogy megpróbálunk segítséget nyújtani a döntéshez - ezúttal többnyire a belföldi utazások­hoz - számba vettük a legfon­tosabb, utazással kapcsolatos tudnivalókat. S bár a belföldi utazásoknál sokkal kisebb az esélye annak, hogy pórul já­runk, jó tudni például, hogy az esetleges visszatérítési igé­nyünkkel elsősorban ahhoz az irodához kell fordulnunk, ahol a nyaralást lekötöttük. A kül­földre utazások előtt sajnála­tos módon, az utóbbi évek bot­rányainak eredményeként ál­talában felrémlik egy-egy fél­resikerült nyaralás híre, külföl­dön hagyott csoportok képe. Ám olykor nem csak képzele­tünkben látjuk a csődbe jutott iroda bezárt ajtaja előtt ácsor­gó, pénzükre váró ügyfeleket. A valóság ugyanis néha min­dent felülmúl, gondoljunk csak a múlt évben Egyiptom­ban, a szabad ég alatt éjszakáz­ni kényszerülő honfitársaink­ra, akiket kiraktak a szállodá­ból, mert az utazási iroda nem fizette ki a szállás díját. Azt a pénzt, ami ők, még az utazás előtt befizettek. S hogy mégis melyik utazási irodában bízha­tunk a ma Magyarországon működő több mint kilencszáz­­ból? Erre a kérdésre a Teszt magazin legutóbbi, nyaralás­nak, utazásnak szentelt száma - melyben körbejárják a nya­ralással kapcsolatos tudniva­lók jó részét­­ adja meg a meg­felelő választ. • Folytatása a 15. oldalon Belföldön is nyaralhatunk Államadósság Kezelő Központ Állampapírpiaci hozamok az elsődleges forgalmazók jegyzése alapján Jegyzés értéknapló: 1997. június 9. _______________Legjobb vételi ajánlat Legjobb eladási ajánlat 97.06.04-i PTC üzletek Értékpapír Hozam Cég Hozam Cég Forgalom Bruttó Hozam _______________________________________________________________________(milió Ft) átlagért. (%) D970910 71,00% OTP Értékpapír 20,70% CA Értékpapír 428 94,6906 20,88% D970924 21,2014 Inter-Europa Bef. 20,30% ABNArproEp___________88 93,9544 20,97* D971028 21,0014 CA Értékpapír 20,72% CA Értékpapír___________________________________ D971022 21,00% CA Értékpapír 20,70% OTP Értékpapír 34 92,5456 21,0091 D971105 21,00% CA Értékpapír 20,85% CA Értékpapír__________101 91,9077 20,87% D971106 AA96 21,50% OTP Értékpapír 21,09% OTP Értékpapír D971119 20,95% OTP Értékpapír 20,80% New York Bróker 2 172 91,1781 21,02% D971203 20,95* OTP Értékpapír 20,70% CA Értékpapír 315 90,5560 20,92% D971217 21,00% Takarékbróker 20,30% CA Értékpapír 2 789 89,6498 21,50% D971231 20,951­ OTP Értékpapír 20,55* OTP Értékpapír 0980114 20,95% OTP Értékpapír 20,55* OTP Értékpapír 10 88,7283 20,70% D980128 20,9531 OTP Értékpapír 20,50% OTP Értékpapír 2 87,7045 21,5031 D980211 20,95% OTP Értékpapír 20,50* OTP Értékpapír 0980225 20,95% OTP Értékpapír 20,50% OTP Értékpapír 0980311 20,85% CA Értékpapír 20,50% CA Értékpapír 27 86,2909 20,71% D980321­96 20,80% OTP Értékpapír 20,25% New York Broker D980325 20,85% OTP értékpapír 20,50% OTP Értékpapír 154 85,6502 20,80% D980408 20,75% CA Értékpapír 20,55% OTP Értékpapír D980422 20,75% CA Értékpapír 20,50% CA Értékpapír 99 84,5395 20,73% 0980506 20,75% CA Értékpapír 20,70% New York Broker 477 83,9553 20,76% 0960517196 20,70% Navy York Broker 20,58% CA Értékpapír 0980520 20,75% CA Értékpapír 20,55% CA Értékpapír 333 83,4475 20,69% 0980603 20,90% Hypobank Ép 20,50% New York Broker________________________________ A980725196 20,60% CA Értékpapír 20,45% OTP Értékpapír 171 112,0600 20,58% A981003E96 20,20% CA Értékpapír 19,90% OTP Értékpapír 185 106,3183 19,95% A990112E97 19,41% CA Értékpapír 19,27% New York Broker 130 109,1300 1­9,30% A990412F97 19,20% OTP Értékpapír 19,10% OTP Értékpapír 519 101,3214 19,12% A990506096 19,43% OTP Értékpapír 19,18% OTP Értékpapír 5 109,2256 19,05% A991024096 18,50% ABN Amro 6p 18,30% OTP Értékpapír 80 108,6435 18,40% A000212097 17,80% CA Értékpapír 17,70% OTP Értékpapír 338 109,9710 17,67% A000512E97 17,62% CA Értékpapír 17,52% OTP Értékpapír A011212C97 16,07% New York Brúker 15,90% CAErtékpaplr ________Nettó árfolyam_____________Nettó árfolyam__________________________________________________ A990105B96 101,07% New York Bróker 101,87% New York Bróker________________________________ A030924F96 101,00% New York Bróker 101,30% OTP Értékpapír A040312F97 101,25% CA Értékpapír 101,35% OTT Értékpapír 1 145 106,4365 1. Az árjegyzési adatok az üzletkötési időben véletlenszerűen kiválasztott pillanatnyi állapotot tükrözik. 2. Kötelező üzletkötési idő az elsődleges forgalmazók részére: 8.30-9.30 és 14.00-15.00 3. Az OTC forgalmi adatok forrása a KELER Rt. (az árfolyam tartalmazza a felhalmozott kamatot is). 4. Az értékpapírok kódjának 2-6. karaktere a lejárat időpontját mutatja. FELHÍVÁS KONFERENCIÁRA, melyet 1997. június 18-án 10-18 óráig szervezünk a Hotel Aquincum termeiben ÜZLETI KAPCSOLATOK ÉS ADATOK VÉDELME tárgykörben Az előadások programja: - Információ, mint vagyon. - üzletfelek és ügyfelek adataival kapcsolatos felelősség. -A gazdasági biztonsággal kapcsolatos szabályozás külföldön és belföldön. - Esetek az ipari kémkedés történetéből. - Vállalkozások információs kockázatainak elemzése és csökkentése. - Számítástechnikai hálózatok védelme. - Az adatvédelmi eszközök és eljárások gyakorlati al­kalmazása. - Konzultáció. Részvételi díj, ebéddel együtt, 18 000 Ft/fő. Az érdeklődők előzetes jelentkezését az Intermanager Kft. 156-9979-es faxán, vagy az 1277 Bp., Pf. 74 postací­mén, vagy a HMEI275-0951-es telefonján, Ruttkai Évá­nál kérjük. HM Elektronikai Igazgatóság Rt. és INTERMANAGER Vezetési Tanácsadó és Vagyonkezelő Kft. 5919 MH K­ét évvel ezelőtt a parla­menti pártok megegyez­tek abban, hogy amíg az új alkotmány nem készül el, nem változtatnak a hatályban levő alaptörvényen. Az Országgyűlés most mégis napirendjére vette az alkotmány módosításáról szóló törvényjavaslatot, mert­­ az igazságügy-miniszter indokolása szerint­­ „olyan jogalkotási köve­telmények és szükségletek merül­tek fel, amelyeknek a kormány eleget kíván tenni”. A meghosszabbított tavaszi ülésszak végén várhatóan öt témakörben fogja az Or­szággyűlés korrigálni a hatályos alkotmányt (az összeférhetetlenség megállapításához szükséges szavazatarány, a népszavazás, a kor­mánytagokra vonatkozó rendelkezések, az igazságügyi reform és a menedékjog ügyében­. Ezek között tehát nem szerepelnek az Állami Számvevőszékre vonatkozóan módosítási ja­vaslatok, a jelenlegi időszakban zajló parla­menti vita mégis időszerűvé teszi, hogy az ÁSZ alkotmányos szabályozásának problémáiról is említést tegyünk. Az ÁSZ-ról szóló legmagasabb szintű sza­bályozás a rendszerváltás hajnalán, 1989 őszén született meg. Azóta - az 1990. évi kisebb mó­dosítást nem számítva - ez van érvényben. Más európai országok alaptörvényével össze­vetve sok sajátosságot állapíthatunk meg az ÁSZ alkotmányos helyével, feladataival és ha­táskörével kapcsolatban. Azt például, hogy al­kotmányunk több konkrét szakmai feladatot is megfogalmaz az Országgyűlés pénzügyi-gaz­dasági ellenőrző szerve számára. Olyanokat, mint például a költségvetési törvényjavaslat megalapozottságának vizsgálata, a felhaszná­lások szükségességének és célszerűségének el­lenőrzése, a költségvetés hitelfelvételeire vo­natkozó szerződések ellenjegyzése, az állami tulajdonban lévő vállalatok, vállalkozások va­gyonérték-megőrző tevékenységének kontrol­lálása. E feladatok egy része nehezen (vagy egyáltalán nem) értelmezhető, mint például a költségvetési előirányzatok terhére történő felhasználások szükségességének ellenőrzése. Van olyan kötelezettsége az ÁSZ-nak, ami a 40 európai számvevőszék egyikét sem terheli („az állami költségvetési javaslat megalapo­zottságát” megítélni), és van olyan feladata, ami a jelenlegi időszakban már anakroniszti­kusnak mondható (mint például a gyakorlati­lag már nem is létező állami vállalatok „va­gyonérték-megőrző és vagyongyarapító tevé­kenységét” vizsgálni). Más szempontból is felvethető az ÁSZ új­­raalkotmányozásának igénye. Már hat évvel ezelőtt heves vita folyt az Országgyűlés alkot­mányügyi bizottságában arról, vajon önálló hatalmi ágnak tekinthető-e az ÁSZ, vagy egyértelműen egy másik (a törvényhozó) ha­talmi ág ellenőrző szerve. Csak a törvények­nek van alárendelve vagy az Országgyűlésnek is? Napjainkban leggyakrabban az a kérdés vetődik fel: nem lenne-e időszerű az ÁSZ-t ar­ra is feljogosítani, hogy megállapításait ne pusztán nyilvánosságra hozza, hanem valami módon ki is tudja kényszeríteni azokat az in­tézkedéseket, amelyek az általa feltárt káros folyamatokat korrigálni képesek. Hét és fél éves fennállása alatt az ÁSZ csaknem 400 je­lentést és véleményt készített, több száz javas­latot tett. Sokan mégsem elégedettek. Az ÁSZ ugyanis nem hatóságként működik, mint például az APEH. Közvetlenül nem tudja ér­vényesíteni javaslatait. Ehhez elsősorban az Országgyűlés ellenőrző funkciójának erősíté­sére, másodsorban az ellenőrzöttek (a minisz­tériumok, a költségvetési szervek, a helyi és a társadalombiztosítási önkormányzatok, a köz­­alapítványok, a kisebb-nagyobb állami tulaj­dont működtető társaságok, bankok stb.) tör­vénytisztelő, jogkövető magatartásának javí­tására, végső soron a közéleti demokrácia, ál­talános politikai kultúránk fejlesztésére volna szükség. Sokan mondják: addig is, míg elju­tunk idáig, a nyilvánosság eszközén kívül más (szankcionáló) jogosítványokkal is fel kellene ruházni a számvevőszéket. Ugyancsak időszerű lenne a vezetési mo­dell áttekintése. Az ÁSZ-nak az alkotmány szerint - nem úgy, mint Európá­ban általában - alelnökei van­nak, akiket az Országgyűlés vá­laszt épp úgy, mint az elnököt (aki a számvevőszék egyszemé­lyi felelős vezetője), de tisztá­zatlan az alelnökök funkciója és felelőssége. Az új alkotmány koncepciójá­ról tavaly ősszel négy parlamenti párt támogatásával elfogadott or­szággyűlési határozat e dilemmá­kat jórészt megoldja. Ugyanakkor bizonyta­lanná vált az új alaptörvény megszületésének időpontja, majd népszavazással történő meg­erősítése. Lehetnénk persze nagyvonalúak, és mondhatnánk: ha az ÁSZ már nyolcadik éve működik a hatályos alkotmánynak megfelelő­en, akkor „csak kibírja” addig, amíg megszüle­tik az új alaptörvény. Van azonban egy olyan - itt eddig nem említett - alkotmányos feladata is a számvevőszéknek, amit ab ovo nem tud megoldani, ez pedig a költségvetési előirány­zatok felhasználásának előzetes törvényességi felülvizsgálata. Ezt a feladatot a két világhábo­rú között Magyarországon számvevőségek vé­gezték, amelyek nem a Legfőbb Állami Szám­vevőszék, hanem a minisztériumok szervezeti keretei között működtek. Feladatuk az volt, hogy a minisztereknek és más utalványozó ha­tóságoknak a költségvetés végrehajtásával kapcsolatos rendelkezéseit hatálybalépésük előtt megvizsgálják abból a szempontból, hogy azok megfelelnek-e a költségvetési törvény (és más hatályos törvények) előírásainak. Ilyen szervezet az ÁSZ létrehozásával egyidejűleg nem jött létre, a számvevőszék ily módon az úgynevezett a priori ellenőrzést sohasem tudta végezni. 1993 januárjában az előző kormány létrehozta a Központi Számvevőségi Hivatalt, amelyet azonban - mielőtt a számvevőségi el­lenőrzést és annak struktúráját kialakíthatta volna - a jelenlegi kormány másfajta felada­tokkal Kormányzati Ellenőrzési Irodává szer­vezett át. Másfél éve hozták létre a Magyar Ál­lamkincstárat, amely többek között a költség­­vetési szervek előirányzatait is nyilvántartja, és alaki­ formai kontrollt végez, mielőtt a kincstá­ri körbe tartozó mintegy 1500 költségvetési szerv előirányzataiból a kifizetéseket teljesíti. Meggyőződik arról, van-e az adott költségve­tési szervnek jóváhagyott kiadási előirányzata, vagyis egyfajta előzetes ellenőrzést végez. Mind az előző, mind a jelenlegi Országgyű­lés hallgatólagosan tudomásul vette, hogy az ÁSZ előzetes ellenőrzést - miként a legtöbb európai számvevőszék - nem végez. 1991-ben új számvevőszéki törvényt próbált alkotni az Országgyűlés (hivatalosan az előző parlamenti ciklus végéig napirenden is maradt a törvény­­javaslat), de az előzetes ellenőrzés alkotmá­nyos dilemmáját nem tudta megoldani. A je­lenlegi koalíciós kormány az új alkotmányt 1995-96-ban szerette volna népszavazással életbe léptetni. Ez megoldhatta volna az ÁSZ legfőbb alkotmányjogi dilemmáit, de erre még várni kell. Ugyanakkor egy jogállamhoz mél­tatlan, ha annak egyik legfontosabb intézmé­nye - jobb híján - éveken át alkotmánysértő módon kénytelen működni. Veszélyes is so­káig ilyen állapotban hagyni az ÁSZ-t, hiszen könnyen válhat politikai támadások célpontjá­vá is. (Volt már példa erre 1990-91-ben.) Az Országgyűlés számvevőszéki bizottsága ez év áprilisában áttekintette az ÁSZ alkot­mányos szabályozásának kérdéseit, és állást foglalt abban, hogy a hatályos alkotmány számvevőszéki fejezetét módosítani kell, egy­idejűleg új számvevőszéki törvényre van szük­ség. „Ha az új alkotmány nem születne meg, akkor a hatályos alkotmány módosításával tartja reálisnak az új törvény elfogadását.” Nem volna szerencsés, ha a jövő évben válasz­tandó új Országgyűlés „megörökölné” e problémát. Jó lett volna, ha a most napiren­den lévő alkotmánymódosító csomagba ke­rülhetett volna legalább az utóbb említett egy ominózus feladatnak, az előzetes ellenőrzés követelményének a kiiktatása a hatályos al­kotmány ÁSZ-ra vonatkozó fejezetéből, vagy ha ez most semmiképpen nem lehetséges, még a jövő évi parlamenti választások előtt sor kerülhetne erre. DR.NYIKOS LÁSZLÓ az ÁSZ alelnöke Vendégkommentár Alkotmányunk és az ÁSZ KIADÓ IRODA Budapesten a II. ker. Rómer Flóris utcában kiadó földszinti, 66 m2-es légkondicionált, négy telefon fővonallal, Panasonic telefonközponttal, riasztóval felszerelt iroda. Irányár: 25 DEM/m2/hó. (Ugyanott, 35 m2-es tárgyaló bérelhető.) Érdeklődni lehet: CMS Vezetési Tanácsadó Kft. Telefon: 2000-711 AZ ALEXANDER & CO. KFT. mint a Biotech-H Kft. f. a. kijelölt felszámolója ÉRTÉKESÍTÉSRE MEGHIRDETI a Biotech-H Kft. f. a. tulajdonát képező toronyi 5. tulajdonlapon 163/4. hrsz. alatt felvett 7 ha 4810 m2 alapterületű belterületi, ipartelep megnevezésű FÖLDRÉSZLETET IRÁNYÁR: 20000000 Ft Az ingatlanra vonatkozó további információ Kopcsándi Ferenc úrnál a (91) 311-468-as telefonon : MH6112 m A Pénz Plusz Piac főszponzora a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara SZERKESZTI: IVÁN GIZELLA NYÍLT AJÁNLATKÉRÉSI FELHÍVÁS A Budapest Főváros XII. Kerületi Önkormányzat pályázatot hirdet a XI. kerület, Virányos út 48. alatti általános iskola rézsű (növényirtás, földmunka, támfal, lépcsők, lelátó, korlátok) ajánlatkérő által készítendő engedélyezési tervdokumentáció kivitelezésére. Az ajánlatkérési dokumentáció átvehető a XII. Kerületi Önkormányzat beruházási irodáján (1126 Budapest, Böszörményi út 23-25. III. em. 308.) 1997. június 9-én 8-12 óra között. Az ajánlatkérési dokumentáció ára: 4000 Ft + áfa, az összeg csak az ajánlati felhívás eredménytelensége esetén kerül visszafizetésre. Az ajánlatnak tartalmaznia kell a részletes felhívás alapján elkészített­­ vázlatszintű tervet, kivitelezési költséget és megvalósítási ütemet. Az ajánlat leadási határideje és borítékbontás: 1997. június 24-én (kedd) 12 óra. , Eredményhirdetés: 1997. június 30-án 14 óra. 06159 MH_______________________________________________________________________________________ f A HUMAN RT. ^ kőbányai telephelyére (1107 Budapest, Szállás u. 5.) felvesz export-import bonyolítási, valamint devizapénzügyi feladatok ellátására munkatársat felsőfokú külkereskedelmi szakképesítéssel, szakmai gyakorlattal, számítógépes ismerettel, valamint angolnyelv-tudással. Szállítmányozási vagy vámügyintézői ismeret előnyt jelent. Jelentkezés Kádas Judit osztályvezetőnél. I­Ttelefon: 261-8323,261-5771. 1 ............. PRC Reklám

Next