Magyar Hírlap, 1997. július (30. évfolyam, 164-177. szám)

1997-07-24 / 171. szám

12 Magyar Hírlap Az autózás ma már a polgári lét egyik meghatározó jelen­sége, örömök, de gyakran gondok forrása is lehet. Rendszeresen jelentkező ro­vatunk ezek megoldásához kíván segítséget nyújtani, a közlekedési és polgári jog szaktekintélyének számító Kovács Kázmér közreműkö­désével. A Budapesti Ügyvé­di Kamara alelnöke Jogka­nyar című sorozatunkban mindig a gépkocsi-tulajdo­nos vagy az autóvezető szemszögéből közelíti meg a jog területét. A fogyasztók tájékoztatá­sát szolgáló vállalkozói köte­lezettségeket a hatályos jog­szabályok elég szétszórtan tartalmazzák, ennek is szere­pe van abban, hogy szükség esetén kevesen tudják, hova nyúljanak, amikor a valahon­nan ismerős előírások alapján azok pontos tartalmára kí­váncsiak. Nemcsak a gépko­csikra, hanem általában a fo­gyasztási cikkekre nézve ha­tályos előírás, hogy a vásárló­kat­­ a termék jellegétől és tulajdonságaitól függően - írásban, magyar nyelven és közérthetően tájékoztatni kell. Ennek ki kell terjednie a termék használatának, keze­lésének módjára (használati kezelési útmutató) és minősé­gi jellemzőire. Ezt a kettőt szokás együtt vásárlási tájékoztatónak ne­vezni, amelyről a 2/1984. (III. 10.) számú BKM-IpM együt­tes rendelet tartalmaz előírá­sokat. A tartós fogyasztási cikkek esetében szinte min­dennapos, hogy csak idegen nyelvű használati-kezelési út­mutatást mellékelnek a ter­mékhez a kereskedők. Ter­mészetesen egészen más az útmutató szerepe, terjedelme egy csekély értékű holminál, és más egy gépkocsinál, en­nek megfelelően ezek tartal­mával, részletességével szem­ben is mások a követelmé­nyek. A legutóbbi Jogkanyarban már volt róla szó, hogy a szer­vizek számlaadáskor tanúsíta­ni kötelesek, hogy az elvégzett munka megfelelő, a felhasz­nált anyag és alkatrész rendel­tetésszerű használatra alkal­mas. Ennek további részleteit az 1/1990. (IX. 29.) számú KHVM-rendelet tartalmazza, amely a gépjárműfenntartó te­vékenység személyi és dologi feltételeiről szól. Ennek 3. szá­mú melléklete arra is kitér, hogy a tanúsítási kötelezett­ségnek mit kell tartalmaznia, a gépjármű ápolásától a fénye­zésen keresztül, a karosszéria­­javítás, gépjárműbontás stb. esetén. Például bontásnál a jogszabály előírja, hogy a ta­núsítási kötelezettség kiterjed a bontásból kinyert, tovább­felhasználásra alkalmas főda­rabok, részegységek, alkatré­szek jogszabályban vagy szab­ványban meghatározott minő­sítési adataira, jellemzőire, mi­nősítő vizsgálati kötelezettség alá nem eső fődarabok, rész­egységek és alkatrészek eseté­ben az azok használhatóságá­ra vonatkozó bontói állásfog­lalásra. A fenti rendelet betartását a területi közlekedési felügye­letek kötelesek évente leg­alább egy alkalommal ellen­őrizni, s ha szükséges szabály­sértési eljárást, szélsőséges esetben a tevékenység átme­neti jellegű megtiltását, illetve a tevékenység végzésére jogo­sító engedély visszavonását is kezdeményezhetik. Nem árt tudni, hogy a hatóságokhoz is panasszal lehet fordulni, amelynek a kezében megfele­lő eszköz is van a rendelkezé­sek betartatására. JOGKANYAR Kötelező tanúsítvány Piacról piacra Siófokon a nyaralók vásárolnak Ha valaki Siófokon van júliusban, akkor aligha jut eszébe, hogy kimenjen az autópiacra, és a Trabantok között válo­gasson, hanem a vízben tölti nyári sza­badságát. Igen ám, de ha elromlik az idő, és esőre áll a barométer, s szombat dél­előtt van, akkor jó szórakozásnak tűnik a használt autók piaca. Jobb híján mi is kinéztünk a placcra, bár az előre hajló idő miatt nem volt va­lami nagy piac. Ottjártunkkor nem sok autó cserélhetett gazdát, mert a jó idő is olyan volt, mint a vevő, volt is, meg nem is. Némi meglepetésre az üdülők közül került ki vásárló: két hatvani fiatalem­ber döntött úgy, hogy az egyik kedvező áron kínált kisautót hazaviszi. Már ak­kor szemügyre vették a járgányt, ami­kor begördült a sorok közé, mert szép komótosan, csendesen állt be a helyére. A kocsi gazdája még törölt rajta kettő, majd kiírta egy papírra a 75 ezer forin­tos irányárát. Sok vagy kevés, ezt dönt­se el a vevő, a tulajdonos mindenesetre ennyit szeretett volna kapni a 12 éves kétüteműért. A két hatvani még került kettőt, majd jobban szemügyre vették, mustrálgatták az autót. Látszott rajta a javítás, de nem érhette kritika a mes­tert, mert a munkát szakszerűen végez­te el. Ápolt és festett kerekek, kiváló futófelületű gumiabroncsokkal, a belső tér eredeti és tiszta, szőnyegezett, a mo­tortérben is minden alkatrész, csavar és bowden ápolt, tiszta volt. Mit kell itt variálni - kérdezte az egyik nyaraló, ennyiért meg kell venni, ennyit megér. A rossz idő miatt úgyis megspóroltak harmincezret a Balato­non. A dokumentumok ellenőrzése után rövid próba következett, majd gyors al­ku - ez volt a legizgalmasabb a szemlélő­dök számára. A 75 ezerből végül ezer fo­rintot engedett az eladó. A két hatvani jót mosolygott, majd megjegyezték, hogy ez egy kiadósabb áldomásra sem elegendő a Balatonon. Alkudozás tárgyát képezte a lassan tíz­éves, háromajtós Lada Samara is, ame­lyen itt-ott már a rozsdafoltok is jelent­keztek. Az autó nem futott sokat, de mos­toha körülmények között tölthette az ed­digi éveket, és az ilyet nehéz eladni. Az irányárból mégsem engedett gazdája, tar­totta az 550 ezret. Egy Opel Astra sem csillogott-villogott, bár a nap néha kisü­tött, de a motorját lehetett dicsérni, az va­lóban csendesen üzemelt. Az 1,7 D-ért három és fél évesen 1 millió 200 ezret kér­tek, ráadásul rossz volt a kilométerórája. Ötéves már elmúlt a Citroen AX 1,1- es, s második gazdája - a sérülések elle­nére - 790 ezret kért érte. A kocsi már több mint 70 ezret futott, lassan javításra szorul. Jobban megérte volna az 1,6-os, négyajtós Honda Civic, ami csak 60 ezer­rel került volna többe a Citroennél. Ki­nézésre is megkíméltebb volt a franciá­nál, és a fogyasztásban sem jelent több­letköltséget leendő gazdájának. Az Alfa Romeo 155 2,0 TS típust csak két évig gyártották, mégis magasan tartotta első gazdája az irányárat, mert a három és fél éves csodamasina 1 millió 300 ezerbe ke­rült volna. Az érdeklődőt azonban egy ismerőse - nem tudni, miért - lebeszélte a vételről. Nem az irányár miatt, mert a pénz nem számít - jelentette ki a sport­autót kedvelő idegen, de a jó tanácsra adni kell. Összehasonlító táblázat Az itteni autósok megjegyezték, hogy az igazi piac Kilitin nem ilyenkor van. A nyári szezonban csak véletlenül lehet jó autót vásárolni, mert errefelé senki nem ér rá árulni a kocsit, minden­ki a vendégeket várja. De csak várja, mert a balatoni szezon sem az igazi ilyen időjárás mellett. • Zelman Ferenc Típus Évjárat Ár (E Ft) Volvo 244 GL 78 195 FIAT Ritmo 1,6105 TC 84 295 Lada 2153 92 570 Lada Samara 90 720 Lada Samara 1,3 88 510 Ford Fiesta 1,1 C 91 750 Ford Fiesta 1,4 85 350 Wartburg 323 86 170 Wartburg 1.3 90 420 Trabanl 601S 83 68 Dacia 1,3 TLX 89 280 Dacia 1,3 UX 91 550 Maruti DX 91 640 Trabant Kombi 601 89 180 Polski FIAT 126 86 10 Opel Ascona 2.0i 83 320 Citroen AX 1,1 92 790 Trabant 601S 85 74 Opel Astra 1,7 D 93 1200 Lada 1200 82 140 Opel Kadett 1,3 S 84 280 Citroen BX. 1,4 86 450 FIAT Tipo 1,9 TD 88 520 FIAT Regata 1,7 D 89 500 Ford Orion 1,6 D CL 89 540 Honda Civic 1,6i 91 850 Alfa Romeo 155 2,0 TS 93 1300 VW Golf 1,8 CL 94 1800 VWJetta1.6CL 91 840 Heti árszondánk A Magyarországon működő márkaképviseletek újautó­árai mostanában olyan rövid életűek, hogy ember le­gyen a talpán, aki elmondhatja, naprakészen ismeri az összeset. Az árakat ugyanis nem csak a devizaárfolya­mok és a forintleértékelések mozgatják, de maguk a gyárak is. Mellékletünk megpróbálja hétről hétre kö­vetni a piaci tarifákat, természetesen márkák szerinti bontásban. A táblázatainkban szereplő aktuális árakról annyit, hogy ezek a vámot, az áfát, valamint az illetéket tartalmazzák. Szondánkkal ezen a héten a Land Rover árait vettük célba. (A csillaggyal jelzett árak áfa nélküliek) Típus Ár (Ft) Defender 90 Soft Top 2.5 TDI 5s. 3a. 3403898* Defender 90 Pick Up 2.5TDI 5s. 2a. 3421422* Defender 90 SW 2.5TDI 5s. 3a. 3871796* Defender 110 Hard Top 2.5TDI 5s. 5a. 3899835* Defender 110 SW 2.5 TDI 5s. 5a. 7478307 Defender 110 Soft Top 3,9 V8 5s. 5a. 4176845* Defender 110 SW 3,9 5s. 5a. 7478307 Discovrey 2,5 TDI 5s. 5a. 8982664 Discovery 3,9 V8 5s. 5a. 9829609 Range Rover 2,5 TDI 5s. 5a. 14650094 Range Rover 3,9 V8 5s. 5a. 16507740 Range Rover 4,6 V8 aut. 5a. 20109­958 AUTÓK ÉS PIACOK AMERIKA - MAGYARUL Csoportos utak a teljesség igényével, magyar nyelvű idegenvezetővel. A KELETI PART VARÁZSA 9 nap/7 éj New York-Washington- Niagara-Toronto aug. 26.-szept. 3. 255 560 Ft/fő NAGY USA-körút 15 nap 13 és New Yofk-Memphis-Los Angeles- San Francisco-Yosemite-Las Vegas szept. 10.-24. 346 890 Ft/fő VOLT EGYSZER EGY VADNYUGAT 10 és/12 nap San Francisco-Yosemite- Las Vegas-San Diego-Los Angeles oki 16.-27. 311 600 Ft/fő Fly and drive utak legnagyobb választéka! Morton’s Légi Utazási Iroda 6722 Szeged, Petőfi Sándor sgt. 7. AAA Tel.: (06-62) 310-088. /gy | Vagy keresse az IBUSZ és <///*] COOPTOURIST valamennyi MORTON­S irodájában! |**és I 7621 Pécs, Ferencesek utcája 28. Tel.: (06-72) 325-020, (06-72) 336-538. GÖRÖGORSZÁG - POLICHRONO EGY HÉT KEVÉS, KÉT HÉT SOR! 12 nap 10 éjszaka luxus autóbusszal Budapestről és további 40 városból, apartmanok főszezonban 19 900-27 900 Ft/főig. Autóbusz: 10 900 Ft/fő. A helyszínen változatos fakultatív programok: Meteorok, Thesszaloniki, Athosz-hegy, hajókirándulások, Waterland, görög vacsoraest stb. Útjainkra jelentkezni lehet valamennyi IBUSZ-irodában, és további 200 partnerirodánknál. | Hirdetésfelvétel: Telefon/fax: 303-0950 | IF®OJS A LEGNAGYOBB i­itaBMO VÁLASZTÉK EGYIPTOMBAN! KAIRÓ 6 nap: aug. 15., szept. 19. 65 300 Ft/főtől KAIRÓ 8 nap: aug. 15., 29. 81 200 Ft/főtől EGYIPTOMI KÖRUTAZÁS 9 nap: szept. 19. 99 700 Ft/főtől NÍLUSI HAJÓÚT 9 nap: szept. 19. 100 300 Ft/főtől NÍLUSI HAJÓÚT 8 nap, belföldön is repülő: aug. 22.,szept. 12. 115 900 Ft/főtől NÍLUSI HAJÓÚT 16 nap: szept. 5. 148 400 Ft/főtől NÍLUSI HAJÓÚT 15 nap, belföldön is repülő: szept. 19. 156 900 Ft/főtől HURGHADA + KAIRÓ 8 nap, belföldön is repülő: aug. 15., 22. 99 900 Ft/főtől HURGHADA + KAIRÓ 9 nap: aug. 22., szept. 5. 85 200 Ft/főtől 4-5* SZÁLLODÁK FÉLPANZIÓVAL, A LUXUSHAJÓKON TELJES ELLÁTÁSSAL, MAGYAR NYELVŰ CSOPORTKÍSÉRŐ, FAKULTATÍV PROGRAMOK! TOVÁBBI INFORMÁCIÓK: FOCUS TRAVEL, 1081 Budapest, Köztársaság tér 10. Tel.: 314-1613, 334-0966, 314-0459. Fax.: 314-0616 és viszonteladóinknál! ________|___________________________|____­________________ Andalúziai körutazás | Granada - Cordoba - Sevilla | 8 napos társasutazások repülőgéppel . Indulások: aug. 30., szept. 6., 13­, 20. További információ Malév Air Tours Utaziási Iroda I 1051 Budapest, Roosevelt tér 2., tel.:- 266-66-14, valamit a Malév debreceni, g­iffzi, miskolci,­­ s­écsi és szegedi irodáiban. f3nSES333Hfifl!H1ini 1051 Budapest, Roosevelt tér 5 ---------H————----- várjuk a Budapest Tourist valamennyi sradájában. London 29 400 j 26 400 j ; New York 70 900 Amszterdam 30 400 j 22 900 j j Washington 71 900 Barcelona 39 990 ■ 26 400 j j l0s Angeles 103 900 Lisszabon 45 900 — - j j San Francisco 104 400 Párizs 30 400 -= 26 400 j j Miami 86 400 Larnaca 41 400 _= 26 400 j ; Toronto 77 400 Zürich 31 900 22 900 ] > Montreal 77 400 Frankfurt 38 400 **-* 22 900 j j Vancouver 104 900 Róma 40 400 « 22 900 ; j Rj0 de Janeiro 122 900 Athen 48 900 22 900 j j Bombay 114 900 Isztambul 38 400 i 22 900 ■ • Delhi 118 300 Tel Aviv 50 400 _j_ -[j Ji ^a^Jag^azMinlékklöpö^atAa PA ;i *jj'|(^ iCint*! Sa*XElkapanl­áso^1' ??ne!n“Halmozzál: .LQI_e_nlse.n.a_jie_go_lxiab_bj HUNGEXP01E TQURS Utazási Iroda és Vásárképviselet IZMIRI ÉLELMISZER-IPARI VÁSÁR 1997. augusztus 29.-szeptember 3. Utazás: repülővel Elhelyezés: *"-os szállodában Ellátás: félpanzió Részvételi díj: 155 500 Ft - 2 ágyas elhelyezés esetén egyágyas felár 15 000 Ft Jelentkezés és felvilágosítás: HUNGEXPO TOURS Budapest XIII., Jászai Mari tár 4/B. Tel ./fax: 302-5182. 1997. JÚLIUS 24., CSÜTÖRTÖK Kényelem szülte találmány A világ jelenleg legnagyobb lengéscsillapító-gyára hetven esztendővel ezelőtt készítette el első hidraulikus rendszerét. Az autógyártás e területének meghatározó találmánya azóta - a folyamatos fejlesztés következtében - számtalan változá­son esett keresztül, miközben minden gépkocsi nélkülözhe­tetlen alkatrésze lett. A század elejének esztelenül száguldó gépkocsija mai mér­tékkel rendkívül lassú volt. A motorteljesítményen túl a fu­tóművek kezdetleges állapota szabott határt a sebességnek. Akkoriban a laprugó dívott, ami nem igényelt külön len­géscsillapítót, hiszen a közegbe szorított rugólapok közti súr­lódás már eleve határt szabott a tengely lengéseinek. Kényelmi szempontok indí­tották arra a kor konstruktő­reit, hogy megalkossák és so­rozatban alkalmazzák az egy irányban működő lengéscsilla­pítókat. Ez a következőkép­pen működött: az alvázat és a tengelyeket egy szíjjal is össze­kötötték, ami berugózáskor feltekeredett egy rugós dobra, ahonnan kirugózáskor ellenál­lást kifejtve tekeredett le. A kötegbe szorított rugóla­pok számának csökkenésével azonban elkerülhetetlenné vált a továbblépés. A két irányban működő lengéscsillapítók leg­egyszerűbbikének egyik karját az alvázon, másikat a futómű­vön rögzítették. A karok vé­geit tengellyel kapcsolták egy­máshoz, ahol ezeket erősen egymáshoz szorították, így me­gint csak a súrlódás csökken­tette a kerekek lengését. A gyors kopás következtében azonban igen gyakran kellett utánállítani a csillapítót. Az első hidraulikus lengés­­csillapító megjelenésére egé­szen 1926-ig kellett várni. Az 1917-ben az egyesült államok­beli Michigan Monroe városá­ban működő, korábban kerék­pumpák gyártásával foglalko­zó cégnél Charles S. McIntyre kifejlesztett egy hidraulikus csillapítóelemet. Ez a szerke­zet a belső tartályban elhelye­zett kicsi furatokon préselte át az olajat. A vízszintesen felsze­relt alkatrész egyszeres műkö­déssel csak a rugó összenyo­másakor fejtette ki hatását, a kirugózásra nem volt befolyás­sal. Szükség volt emellett a téli-nyári átállításra, illetve nyolcezer kilométerenként a glicerinnel való feltöltésre. Nagyobb jelentőségű volt a Monroe második találmá­nya, amelyet először az ame­rikai Hudson gépkocsikban mutattak be. Ekkorra már az autók döntő többsége rendel­kezett „lengésmegszüntető­­vel”. A teleszkópos lengés­­csillapító zárt olajjal töltött hengerből és egy benne moz­gó dugattyúból állt. Ez a rugó mindkét irányú mozgását csil­lapította, így nemcsak kényel­mesebb, hanem jobb úttartá­­sú is lett a teleszkópokkal fel­szerelt autó. A lengéscsillapító egyik ré­sze az alvázhoz, a másik a futó­műhöz kapcsolódott. Ahogy a dugattyú elmozdult, a futómű mozgásának mértékével ará­nyos mennyiségű olaj préselő­­dött át a szelepen. Kirugózás­kor a dugattyún, berugózáskor az alapszelepen folyt át az olaj, így a két mozgási fázisban kü­lönböző csillapítóerőt értek el. •I.P.L. Portugália - Spanyolország Estoril - Lisszabon - Sevilla 8 napos társasutazások repülőgéppel . Indulások: aug. 30., szept. 6., 13­, 20. További információ: Malév­ Air Tours Utazási Iroda 1051 Budappest, Roosevelt tér 2 , Jel 266-66 14, IBH, , valamint a Malév debreceni, győri, miskolci, piécsi és szegedi irodáiban Fin­talérpárt Egy hűs fenyves Egy szigetnyi nyugalom Egy remek tipp: Grado (Olaszország) Egyéni utazással már heti 14 300,-Ft/fő-től nyaralhat AMITOU­AS Utazási Iroda Kft Budapest, V. Nádor u. 14. Tel.: 111-5077 Zalaegerszeg, Eötvös u. 12. Tel.: 92-325-4461 s... MEDINA TOURS TUNÉZIA ELSŐ KÉZBŐL! LAST MINUTE! Indulási időpontok: augusztus 5., 7., 12., 14., 19., 21. Dino Club El Boustens: közvetlenül a tengerparton 1 hét már 59 900 Ft/fő/hét Th: 41 000 Ft/fő/hét 2 F +1 Gy 55 900 Ft/fő/hét 38 300 Ft/fő/hét 2 F + 2 Gy 50 900 Ft/fő/hét 36 900 Ft/fő/hét Gyermekkedvezmény 16 éves korig! Hotel Sun Holiday Beach” 66 800 Ft/fő/hét, Th: 26 900 Ft/fő/hét Hotel El Hana Beach”* 88 900 Ft/fő/hét, Th: 53 800 Ft/fő/hét. Gyermekkedvezmény 12 éves korig 20%. 4 nap körül ♦ 4 éjszaka üdülés 88 800 Ft/főtől. Indulási időpontok: 1997. augusztus 7- 14., 21. Gyermekkedvezmény 12 éves korig 20%. MEDINA TOURS Tunéziai Utazási Iroda 1078 Bp. István u. 27. Tel.: 342-0340; 351-4326. FOTÓ: EURÓPA MOBIL ARCHÍV MŰSZAKI SZEMINÁRIUM 136. Motorok a harmadik évezredben Statisztikák bizonyítják, hogy minden egyes napon legalább százezer új jármű­vel és tíz technikai újdonsággal gazdago­dik a világ, vagyis a modern autó ismere­teinket is jócskán megelőzi. Rovatunk ezt a lemaradást kívánja csökkenteni. A brit motorfejlesztő cég, a Ricardo szerint (amely szinte valamennyi európai autógyár fejlesztőrészlegének konzultán­sa) az elkövetkező 20 éven belül a ben­zinmotorral hajtott autók üzemanyag-fo­gyasztása a mainál 65 százalékkal keve­sebb lehet, míg a környezetszennyező anyagok kibocsátásának szintje olyan alacsony lesz, hogy alig haladja meg a természetes háttéremissziót. A harmadik évezred elején tehát a benzin- és dízel­motorok egyaránt teljesíteni tudják az addigra bevezetni tervezett szigorú kör­nyezetvédelmi előírásokat. Ez azt is je­lenti, hogy a belső égésű motorok még legalább 25-30 éven keresztül meghatá­rozó szerepet játszanak a közlekedésben. Mindehhez persze a gépkocsin is kü­lönböző fejlesztéseket kell végrehajtani. A Ricardo szerint ha egy 1 literes motor­ral hajtott, 700 kilogramm tömegű, 0,25- ös légellenállási tényezőjű autó esetében a szokványos hengerenként­ befecsken­dezés helyett közvetlen befecskendezést alkalmaznak, 30 százalékos fogyasztás­­csökkenés érhető el, s további 30 száza­lékot hozhat a számítógéppel vezérelt, intelligens, 7 fokozatú sebességváltó be­vezetése, így könnyen elérhető az Euró­pai Parlament által 2010-re előírt 3 li­­ter/100 kilométer fogyasztási határ. Dí­zelmotoroknál ugyanakkor a nagynyo­mású befecskendező rendszerekkel és a kipufogógáz visszavezetésével akár 2,5 liter/100 km is elérhető e prognózis szerint. Az általános csodaszerként emlege­tett közvetlen befecskendezés azonban - akár dízel-, akár benzinmotorról van szó - az egyik környezetkárosító kipufogó­gáz-alkotóelem, a nirogén-oxid szem­pontjából újabb megoldandó feladatot jelent. A nagy égési hőmérséklet ugyan­is, amely a hatásfok és a többi égéster­mék (az el nem égett szénhidrogének, a szén-monoxid, valamint a korom) szem­pontjából kedvező, elősegíti az ózon­réteg számára káros nitrogén-oxidok képződését. Egyelőre viszont még nem sikerült olyan katalizátort kifejleszte­ni, amely megfelelne az új követelmé­nyeknek. A Toyota olyan báriumréteggel borí­tott NOx-tárolót alkalmazna, amely a benne felhalmozott nitrogén-oxidokat időnként nitrogénné, vízzé és szén-dio­­xiddá égeti el. A Ricardo szerint az aktív zeolitkatalizátorok is alkalmasak lehet­nek a nagy NOx-tartalmú kipufogógáz kezelésére. Mindkét megoldás alkalma­zását egyelőre gátolja az európai dízel­olaj nagy kéntartalma, amely tönkrete­heti a nitrogén-oxid semlegesítésére szánt rendszereket. Éppen ezért a fejlesztők pillanatnyi­lag - a kipufogógáz kémiai utókezelése helyett - sokkal nagyobb fantáziát lát­nak a plazmával történő kezelésben: a káros vegyületek a plazmasugár elekt­ronjaival bombázva elemeire bomlanak fel, s így veszélytelenek. Korábban, a ’80-as években már történt próbálkozás erre, akkor azonban a folyamat igen energiaigényesnek bizonyult. A techno­lógia előrehaladtával ma már az akkori energia ezredrésze is elegendő a plazma előállítására. Mindez mit sem változtat azon, hogy a kutatók egyöntetű véleménye szerint 2030 körül az elektromos hajtás veszi át a mai belső égésű motorok szerepét. 2010 körül már megjelennek a kereske­delmi forgalomban a kombinált belső égésű motor, villanymotor hibrid hajtá­sok, majd elterjednek az üzemanyagcel­lák, s az általuk hidrogénből, majd szén­­hir­ogénekből felszabadított energiával már tisztán elektromos hajtásúak lesz­nek az autók. Ahogy a gőzhajtás korsza­ka után ma az olajalapú üzemanyagok korát éljük, úgy válik a prognózisok sze­rint a következő 150 év az elektromos hajtás korává.­ ­ Deák János Az A osztályú Mercedes különleges elrendezésű motorja már a következő évezredre készült

Next