Magyar Hírlap, 1997. október (30. évfolyam, 229-241. szám)

1997-10-15 / 241. szám

2 Magyar Hírlap Kaszinórobbantás a fedélzeten Kaszinó tízezer méter maga­san - ezt ajánlja a hónap vé­gén életbe lépő téli menet­rendjében a Lauda Air. A va­lamikori Forma-1-es világ­bajnok szeptember végén sa­ját maga vezette Bécsbe a seattle-i gyárból a vadonatúj Boeing-777-200-as repülőgé­pét. A jelenleg a világ egyik legmodernebb repülőjének tartott, 344 férőhelyes 777-es a Bécs-Kuala Lumpur-Syd­­ney útvonalon közlekedik majd heti három alkalommal. A társaság a húszórás repülő­­utat kívánja még érdekeseb­bé, emlékezetessé tenni a sze­rencsejátékok lehetőségével. Az 1985-ben alapított La­uda Airnek jelenleg 19 repü­lőgépe van, ami megegyezik a Malév menetrendszerűen közlekedő gépeinek számá­val. Niki Lauda egyébként a Boeing mellett tette le vok­­sát, pilótái kizárólag az ame­rikai gyár 737, 767, és 777 tí­pusait repülik. A társaság já­ratain egyéb különleges szol­gáltatásokat is kínálnak, így például az első osztálynak megfelelő Amadeus Classon a fedélzeten dolgozó szaká­csok az utas egyéni kívánsága alapján készítik el az étele­ket. A kid club a gyerekek kegyeit keresi, számukra spe­ciális menüt kínálnak, s az sem mellékes, hogy 12 éves korig ők is gyűjthetik a pon­tokat törzsutaskártyáikon. •H. L. Fischer: 200 ezer utas A Fischer Air Légitársaságot Vaclav Fischer azért alapította, hogy az utazási irodahálózat valamennyi ügyfelének biztosítani tud­ja a legkorszerűbb utazást. Az utaztató ebben az évben 200 ezer utas nyaralásáról gondoskodott - ez a tavalyi évhez képest száz­­százalékos növekedést jelent. Az eddig bevált légi fuvarozó partne­rek kapacitása már nem elégíti ki a megnövekedett igényeket. Ezért döntött Vaclav Fischer úgy, hogy saját gépeket vásárol. Ezek a gé­pek Boeing-737-300-as típusú személyszállítók. A gépek színe sötétkék lett. Egy gép ára 1 milliárd cseh korona. A 148 utas befo­gadására alkalmas Boeing-737-300-asok május 1 -jétől kezdtek el repülni Prágából, Brnóból és Ostravából. Az első járatok Luxorba és Hurgadába indultak. A Fischer Utazási Iroda mindig is előtérbe helyezte a biztonsá­got, így a légitársaság gépei korszerű technikával vannak ellátva. A repülés biztonságát olyan berendezések növelik, mint a túlterhelt légtérben való tájékozódást segítő radarok. Ez a TCAS nevű mo­dern egység csak a 2000. év után lesz kötelező tartozéka a repülő­gépeknek. Az elkövetkező években Vaclav Fischer hat gépből álló flottát kíván létrehozni. Olyan gép vásárlását is tervezi, amely alkal­mas nagy hatótávolságú repülésekre, így utasait már a Dominikai Köztársaságba és más egzotikus tájakra is szállíthatja. A húsz piló­ta iskolázása az amerikai Seattle-ben történt. Szakképesítést nyer­tek a légikísérők is. A 24 stewardes és a 16 steward több ezer je­lentkezőből került kiválasztásra. A légitársaság azokat a jelentkező­ket részesítette előnyben, akik korábbi tapasztalatokkal nem ren­delkeztek, fiatalok és dinamikusak. Az átlagéletkor így 22 év lett. A szolgáltatás amit a légikísérők nyújtanak, a legjobb európai charter járatok - Hapag, Lloyd és a Lauda Air - minőségével vetek­szik. A ruhákat Guido Kretchmer német divatervező kreálta, színük kék és fehér. A repülőgép fedélzetén meleg ételt (csirke- vagy pulykahúst), gyümölcsöt, zöldséget, alkoholmentes- és szeszesitalokat szolgál­nak fel. A szervizhez tartozik az étkezés előtt szétosztott forró szal­véta is, mely charter járatokon igen ritka. Az utazók - valószínűleg - nagy örömére a járatok nemdohányzók lesznek. A gyermekek ré­szére a Fischer Air külön meglepetéseket tartogat. A három cseh repülőtérről induló heti 40 járat a Fischer Utazási Irodahálózat célterületeire veszi az irányt. Ezek: Mallorca, Ibiza, Málta, Rhodos, Kos Gerona, Monastir, Antalaya, Larnaca, Herak­­lion, Chan, Solun, Várna, Burgas, Pul, Slit, Luxor és Hurgada. A leg­rövidebb út Pulba 1 óra 15 percig, a leghosszabb Luxorba, 4 óra 55 percig tart. A járatok kizárólag a Fischer-irodahálózat utasait szállít­ják. Más irodáknak nem adják bérbe gépeiket. Március 25-én, közép-európai idő szerint 19.00 órakor a gyártó Boeing cég képviselői átadták az első, 148 férőhelyes, 737-300 tí­pusú repülőgépet az újonnan alakult, magántulajdonban lévő Fischer Air Légitársaságnak. Európában nagyon ritka, hogy egy utazási irodának saját légitár­sasága legyen. A Fischer ezen a téren is egyedülállónak számít. A Fischer Air új szolgáltatásokat is kínál utasainak. Novembertől áprilisig Superior Class néven az igényes utasoknak, Izraelt kivéve az összes repülőúton nyújtani tudja. A Superior Class szolgáltatás már a földön megkezdődik azzal, hogy a prágai Harmony Lounge váróban ingyenesen fogyaszthat­nak az italokból (szeszes és alkoholmentes italt egyaránt). Külön a Fischer Iroda utasainak poggyász- és jegykezelőpult van fenntartva, ahonnan hostess kíséri az utasokat a fedélzetre. A repülőgép első részében egy függönnyel elválasztott kényel­mes kabin van kialakítva. Itt a székek egymástól távolabb helyez­kednek el, a középső székek helye üres. Ezáltal még kényelmeseb­bé válik az utazás. A gépen is ingyenesen fogyaszthatnak az italok­ból és Superior Class menüt fogyaszthatnak az utasok. A legrövi­debb utat is kellemesen töltheti. Ezt apró figyelmességekkel segít­jük, például folyóiratokat és napilapokat olvashatnak járatainkon. A Superior Class magas szintű szolgáltatásáért csak 6 ezer fo­rinttal kell többet fizetnie. A világ legforgalmasabb re­pülőterei között tartják szá­mon a frankfurti légikikötőt. Tucatnyi ország, számtalan városába indulnak vagy csat­lakoznak innen járatok. A re­pülőtérnek már méretei is lenyűgözőek. Magas pályás kisvasút köti össze az egyes épületeket, várócsarnokokat. A repülőtér területére össze­sen 55 ezer alkalmazott jár be dolgozni nap mint nap. Éven­te kereken 40 millió utas for­dul meg a repülőtéren. Egyet­len napon ezer le- és felszálló repülőgépet indít, illetve fo­gad Frankfurt. Érthető, hogy különleges figyelem övezi biz­tonsági bevetési központját. A Kreutler cég által kiépí­tett „szentélybe” csak külön­leges engedély birtokában léphet be az ember. Munka­társunk a napokban ismer­kedhetett meg a rendszerrel s a különleges képesítésű alkal­mazottakkal. Az első pillanatban a leg­megdöbbentőbb a csend. Né­hány száz méterre rugasz­kodnak el a kifutóról az óriásgépek, hajtóművük hangja azonban nem hatol át a különleges szigetelésű üvegfalakon az ötödik eme­leten. Nyolc vezérlőpulton lámpák tucatjai villognak. A monitorok és egy táblányi kivetítő is folyamatosan adja a képeket. Összesen 31 munkatársa van a bevetésirányító köz­pontnak. Ha nincs különle­ges esemény elegendő 2-3 szakember jelenléte, noha az elmúlt évben összesen 76 ezer beavatkozást indítottak ebből a helyiségből. Ezek kö­zött akadnak egyszerűbb ese­tek, például csomagkutatás vagy megrendelt betegszállí­tás éppúgy, mint a teljes riasztást igénylő kényszerle­szállások, tűzriadók vagy ép­pen - mint nem­régiben - egy külföldön szerencsétlenül járt gépen utazó német áldo­zatok holttestének ünnepé­lyes fogadása. Ebbe a központba futnak be azok a segélyhívások, amelyeket az utasok az ingye­nes 22-222 számon kezdemé­nyeznek. Ezen túlmenően a reptér területén szolgálatban lévő biztonsági alkalmazottak is ide jelentik, ha valamilyen rendellenes dolgot észlelnek. A tűzjelzők is a központba vannak bekötve, továbbá a repülőtéren kihelyezett 850 mozgatható és fókuszálható ipari kamera bármelyikének képét is behozhatják, rögzít­hetik és fotót is készíthetnek róla. Ez utóbbinak köszönhe­tően általában percek alatt meglelik például az elveszett gyerekeket. A beérkező segélyhívás, vagy jelzés alapján dönthet a bevetési központ arról, hogy milyen fokú riasztást lát szük­ségesnek. Milyen erőkre van szükség a mentők, rendőrök, tűzoltók vagy a biztonságiak részéről. A monitoron megje­lennek az értesítendő szemé­lyek, akiket személyhívórend­szer segítségével maga a gép riaszt, mégpedig fontossági sorrendben. Pillanatok alatt láthatóvá válik milyen eszkö­zök, járművek állnak rendel­kezésre, honnan lehet további erőket átvezényelni. A számítógépközpont 14 különböző riasztási szintbe sorolja az eseményeket. Az első hat mindennapos. Gaz­dátlan csomag felrobbantása, bombariadó, veszélyes szállít­mányok érkezése stb. A tízes szintnél feljebb azonban már teljes készenlétet igénylő mű­veletek jönnek. Ide tartozik például a repülőtéri tűz, a kényszerleszállást jelző repü­lő leszállása és hasonlók. Eb­ből is jut minden hétre egy. A reptéren három tűzoltó­­bázis van kiépítve. A riasztást követően a reptér bármely pontján, az irodaépületektől kezdve, a hangárokon át a ki­futó legtávolabbi pontjáig, ké­pesek három perc alatt felso­rakozni. Az elmúlt év statisztikái szerint összesen 57 ezerszer riadóztatták a biztonságiakat, 17 ezerszer a mentőket és 11 ezer esetben a tűzoltókat. Na­ponta 250 eseményt regiszt­rálnak. Látogatásunk idején hat helyszínen követték nyo­mon az eseményeket. A leg­nagyobb képkivetítőn egy épületfelújítási munkák során bekövetkezett kár helyreállí­tását figyelték. A Kreutler cég neve egyébként Magyarorszá­gon sem ismeretlen. Egy be­vetési oktatóközpontot már üzembe helyeztek a III. Kerü­leti Rendőrkapitányságon, s nem kizárt, hogy a közeli jö­vőben a rendőrség egészének bevetési központját is ez a cég építi ki. •G.Z. Hetente teljes riadókészültség Hetvenhatezer beavatkozás a frankfurti repülőtéren Kevés emberrel dolgozik a bevetésirányító központ LENGYEL LÉGIFORGALMI TÁRSASÁG NE JÁRJA KÖRBE BUDAPESTET! Ha hozzánk fordul, nálunk megtalálja 150 utazási iroda prospektusát, ajánlatát és katalógusáron le is foglaljuk önnek a kiválasztott utazást. Repülőjegyét telefonon is megrendelheti kedvezményes áron valamennyi légitársaság járatára. Ank­ Air, az Anker közben, telefon: 267-8521,117-8938 ÚJ MAGYARORSZÁGON! MOONEY 4 üléses, nagy teljesítményű repülőgép. Utazósebesség: 300-410 km/óra Utazótávolság: Wk 1077-2000 km M M­E AIR TRACTOR Turbinás munkarepülőgép Erdő­, mezőgazdaság, permetezés, tűzoltás 1500,1900, 2400, 3000 l/kg tartalommal Képviselet, bemutatás: Marton & Marton Kft. 1025 Budapest, Boróka utca 10. Telefon/fax: 325-7497 9582 MH HELIWORK Légiszolgáltató Kft. Légi növényvédelmi szolgáltatás, utasrepülés, légi felvételek készítése, teheremelés, oktatás. 3 Kaposvár,­­ Damjanich utca 90. Telefon/fax: (82) 420-967, mobil: (30) 466-337 + + + CE­­­BIT TRAVEL Szolgáltatásunk színvonala magas, árunk alacsony. Ettől érzi magát jól Ön, ha nálunk vásárol. Repülőjegyet, valutát, biztosítást stb. Ce­bit Travel, 1503 Budapest­, Kálvin tér 1. Telefon: 266-3591,118-2639,138-2677 LÉGIFOLYOSÓ I fu­RPORT(0) MINIBUS | Az utasokat a lakásuk ajtajától a repülőtérig és a repülőtérről a kívánt címre szállítja az ország bármely városából az LRI minibuszszolgálat. 8 fős buszokkal: 60 Ft + áfa/km oda- és visszaútra. Budapest területén a repülőtér és a megadott célállomás között 1200 Ft/fő. Felvilágosítás­i előrendelés: 9576mh telefon/fax: 296-8993 H-2100 Gödöllő, Repülőtér (Airport) Telefon: (36-28) 410-099 Fax: (36-28) 420-099 Mobil: (36-30) 343-199 Postacím: 2101 Gödöllő Pf. 300 Szeretettel üdvözli önöket Gödöllő város sportrepülőteréről a RAIR AERO CLUB HUNGARY Ezúton is meghívjuk, hogy velünk együtt ismerkedjenek meg korunk legf­elragadóbb sportágaival, a motoros repüléssel és az ejtőernyőzéssel. Repülőgépről való leugrás, szabadesés ég és föld között, lágy lesiklás nyi­tott ejtőernyővel, mindez egyedülálló élményt jelent, amit szavakkal nagyon nehéz leírni. Csak az érti meg, aki átélte ezt az élményt. Motoros repülőgép lágy zümmögő duruzsolása, felhőtengerek csodálatos látványa, lóerők ember által történő megszabályozása egy PPL-licenc birtoká­ban (Privát Pilot Licenc) az élet felejthetetlen élményei közé tartozik, mindezek önök számára is elérhető közelségbe kerültek. A gödöllői repülőtéren mindehhez megteremtettük az optimális feltételeket. Tökéletes infrastruktúrával - ami a Magyar Köztársaságban is egyedülálló - tö­rekszünk arra, hogy minden szempontból a legjobbat nyújtsuk. Oktatás, edzés, szolgáltatások, tanácsadás, vagy repülőgépek, ejtőernyők eladása vétele. Oktatási programunk maximálisan az individuumot helyezi előtérbe, össze­hangolva a programot az ön kívánságaival és igényeivel. Ejtőernyőzésben, az eddig is bevált alap- és szabadesőkurzusainkon kívül első ejtőernyős ugrását megteheti „utasként” tandem ejtőernyővel. Az ejtőer­nyős tandemugrás élménye bővelkedik érzelmekben, vidám örömben és eufó­riában. Repülőgép-vezetői oktatási programunk lehetővé teszi, hogy 2 hónapon be­lül a repülőgép-vezetői jogosítást (PPL) megszerezze. Mindegy, hogy melyik kiképzési forma mellett döntött, biztos lehet abban, hogy nálunk a legjobb kezekben lesz. Tapasztalt, a repülésben, ejtőernyőzésben pedagógiailag magasan kvalifi­kált oktatók tartják a képzést barátságos légkörben, mégis professzionális szín­vonalon. Valamennyi repülőgép és ejtőernyő a legmagasabb biztonsági köve­telményeknek felelnek meg. A mi tevékenységünk azonban nem ér véget a képzéssel. Továbbiakban a hobbiként űzött ejtőernyőzésben, vagy a repülésben, mind pedig az ejtőernyő, vagy a repülőgép-vásárlásban, szolgáltatások, karbantartás és a javítások terén rendelkezésükre állunk, szakembereinkkel, tanácsainkkal elméletben és gya­korlatban egyaránt. Repülőterünkön igénybe veheti repülőgépes taxiszolgáltatásainkat, charter­­repüléseket, utasszállítást belföldi és nemzetközi viszonylatban. Családi vagy egyéni városnéző sétarepülési programot szervezünk. Megtekintheti felülről Gödöllő nevezetességeit, az egyetemi városrészt, a gödöllői királyi kastélyt, a Hungaroringet, vagy elrepülhet Budapest, valamint a Dunakanyar fölé. Re­pülőgépes programajánlatunkban szerepel a csoportos Hajdúszoboszlói gyógyfürdő-kirándulás is. Hőlégballon-repülési programunk élménye egyszerűen leírhatatlan. Repülőgéptípusaink: L-410 - kéthajtóműves rg. AN-2 és a CESSNA csa­lád típusai. Mindezeken túlmenően a légi reklám területén rendelkezésükre állunk, repü­lőgépes reklámtranszparens-vontatással, hőlégballonos hirdetéssel, és nem utolósorban ejtőernyős zászlós ugrással, ahol az ejtőernyős alá függesztett több négyzetméter felületű zászlón jelenítheti meg vállalatának, cégének a logóját kü­lönböző nagyszabású rendezvényeken, repülőnapokon, vagy a cége által rende­zett happeningen, akár augusztus 20-án, a tűzijáték nézői előtt a Dunába landolva. Keresett programunk, üzletközpontok megnyitási ünnepének, gyermekna­pok, valamint nemzetközi vásárok színesebbé varázsolása. Kérje információs füzetünket, amiben reméljük, hogy sikerül a repülésben, ejtőernyőzésben előforduló kérdésekre megválaszolnunk. Hívjanak fel nyugodtan minket, vagy még jobb, ha egyszerűen eljönnek és körülnéznek. Nagyon örülnénk! Üdvözli önöket: Both Lajos Rair Aero Club Hungary főpilóta I SS?® I MIR 1997. OKTÓBER 15., SZERDA 20 milliárdot költöttünk repülőjegyre Negyven éve landolt az első SAS gép Egyre többen repülnek világ­szerte, így Magyarországon is. Ugyanakkor a légitársasá­gok közötti verseny is ke­gyetlenebbé válik. A megin­dult árháborúban valószínű­leg az utasok járnak a legjob­ban - véli a polgári repülés­ben több mint három évtize­des tapasztalattal rendelkező László József. A barátai által csak SAS Jóskának becézett irodavezető szinte az első menetrend szerinti Stock­holm-Budapest járat negy­ven évvel ezelőtti megindítá­sa óta irányítja a SAS ma­gyarországi képviseletét. • Három és fél évtizede vesz részt a magyar polgári repü­lésben. Mennyiben változott 34 év alatt a légi közlekedés? A technika is fejlődött, de különösen a járatok és az utasok száma nőtt ugrássze­rűen. A SAS első, 1957 októ­berében Ferihegyen landoló gépe még maximum 500 kilo­méteres sebességre volt ké­pes, ma a tempó ennek már közel a duplája. Nagyobb a verseny is a légitársaságok között. A skandináv légitár­saság negyven évvel ezelőtt a harmadik nyugati cégként in­dított járatot Budapestre, je­lenleg 16 nyugati társaság szállít utasokat Magyaror­szágra. • Az Európai Unió áprilisi, a légi közlekedést liberalizá­ló döntését követően bárki szabadon indíthat járatokat a kontinens bármely városá­ba, tetszés szerinti áron. Mi­lyen változásokat hozott ez a lépés? A légitársaságok közötti ver­seny mindig is kegyetlenül erős volt, de a döntés óta ár­verseny indult meg a cégek között. Ennek nyertesei az utasok. Csak egy példa: negyven éve egy kilométe­rért 60-70 centet kellett fizet­ni, ma 11 cent a kilométerdíj. Gyökeresen megváltozott az árképzés, korábban az ön­költségre rájött még a ha­szon, ma viszont már a kon­kurensek jegyárait vizsgál­juk. Ha törik, ha szakad arra a szintre kell lenyomni az árakat, amennyiért a vetély­­társaink is kínálják jegyeiket. Ezért a költségeket is állan­dóan faragni kell, miközben a szolgáltatások színvonala nem romolhat. Ez pedig már művészet. A 26 európai or­szágot tömörítő Európai Lé­gitársaságok Szövetségének, tavalyi összesített eredmé­nye veszteséget mutat. En­nek egyik alapvető oka, hogy a kilométerre eső bevétel 4,1 százalékkal csökkent. Az ár­verseny egyre erősebb, rá­adásul emelkedett az olaj ára is. • Hogyan lehet ilyen feltéte­lek mellett megmaradni? Folyamatosan hatékonyabbá kell tenni az üzemeltetést. A veszteséges cégek kiszállnak a versenyből, az elmúlt há­rom évben például hatvan lé­gitársaság szűnt meg, illetve olvadt egybe, de alakult nyolcvan új. Megoldást jelent a szövetségek létrejötte. A világ jelenlegi legnagyobbjá­­nak, a „csillag­szövetségnek”, tagja a Lufthansa, az United Airlines, az Air Canada, a Thai Airways, a brazil Varig és a SAS. A tavaly összesen 74 millió utast szállító hat tár­saság forgalma meghaladta a 42 milliárd dollárt. Ez több mint Magyarország teljes GDP-je. A légi közlekedés fejlődése ugyanis beláthatat­lan. Az utasok száma folya­matosan nő, tavaly már 371 millióan választottak valami­lyen légi járatot. Gyönyörű iparág, hiszen emberek ezrei­nek együttműködésére van szükség egy gép felszállásá­hoz, de mint üzlet nyomo­rúságos. • Mennyire népszerű Ma­gyarországon a repülés? Ami nálunk történik az cso­da. A gazdasági recesszió el­lenére Magyarországon az el­múlt években sem csökken­tek a légitársaságok bevéte­lei. Idén pedig az első kilenc hónapban 20 milliárd forint értékben adtak el jegyet az utazási irodák. Ez az összeg hatmilliárddal több, mint a tavalyi hasonló időszaké. • Haszán Zoltán AERO-WASP Légiszolgáltató Egyéni Cég Szolgáltatások: •“ sétarepültetés •“ejtőernyős ugratás •“ ejtőernyős bemutatók •“ mezőgazdasági haszonrepülés *“ repülőgépes tűzoltás (bozót-, erdő-, pusztatüzek) *“ vitorlázórepülőgép-vontatás­­•“ reklámrepülés (reklámfeliratok légi vontatása) •“ röpcédulaszórás •“ légi fotók, videofelvételek készítése :•“ motoros repülőgépek berepülése Darazsac András magánpilóta 5300 Karcag, Pf. 75 Telefon: (06-20) 256-990 (06-60) 485-599 Fax: (06-59)314-210

Next