Magyar Hírlap, 1997. október (30. évfolyam, 229-241. szám)
1997-10-15 / 241. szám
2 Magyar Hírlap Kaszinórobbantás a fedélzeten Kaszinó tízezer méter magasan - ezt ajánlja a hónap végén életbe lépő téli menetrendjében a Lauda Air. A valamikori Forma-1-es világbajnok szeptember végén saját maga vezette Bécsbe a seattle-i gyárból a vadonatúj Boeing-777-200-as repülőgépét. A jelenleg a világ egyik legmodernebb repülőjének tartott, 344 férőhelyes 777-es a Bécs-Kuala Lumpur-Sydney útvonalon közlekedik majd heti három alkalommal. A társaság a húszórás repülőutat kívánja még érdekesebbé, emlékezetessé tenni a szerencsejátékok lehetőségével. Az 1985-ben alapított Lauda Airnek jelenleg 19 repülőgépe van, ami megegyezik a Malév menetrendszerűen közlekedő gépeinek számával. Niki Lauda egyébként a Boeing mellett tette le voksát, pilótái kizárólag az amerikai gyár 737, 767, és 777 típusait repülik. A társaság járatain egyéb különleges szolgáltatásokat is kínálnak, így például az első osztálynak megfelelő Amadeus Classon a fedélzeten dolgozó szakácsok az utas egyéni kívánsága alapján készítik el az ételeket. A kid club a gyerekek kegyeit keresi, számukra speciális menüt kínálnak, s az sem mellékes, hogy 12 éves korig ők is gyűjthetik a pontokat törzsutaskártyáikon. •H. L. Fischer: 200 ezer utas A Fischer Air Légitársaságot Vaclav Fischer azért alapította, hogy az utazási irodahálózat valamennyi ügyfelének biztosítani tudja a legkorszerűbb utazást. Az utaztató ebben az évben 200 ezer utas nyaralásáról gondoskodott - ez a tavalyi évhez képest százszázalékos növekedést jelent. Az eddig bevált légi fuvarozó partnerek kapacitása már nem elégíti ki a megnövekedett igényeket. Ezért döntött Vaclav Fischer úgy, hogy saját gépeket vásárol. Ezek a gépek Boeing-737-300-as típusú személyszállítók. A gépek színe sötétkék lett. Egy gép ára 1 milliárd cseh korona. A 148 utas befogadására alkalmas Boeing-737-300-asok május 1 -jétől kezdtek el repülni Prágából, Brnóból és Ostravából. Az első járatok Luxorba és Hurgadába indultak. A Fischer Utazási Iroda mindig is előtérbe helyezte a biztonságot, így a légitársaság gépei korszerű technikával vannak ellátva. A repülés biztonságát olyan berendezések növelik, mint a túlterhelt légtérben való tájékozódást segítő radarok. Ez a TCAS nevű modern egység csak a 2000. év után lesz kötelező tartozéka a repülőgépeknek. Az elkövetkező években Vaclav Fischer hat gépből álló flottát kíván létrehozni. Olyan gép vásárlását is tervezi, amely alkalmas nagy hatótávolságú repülésekre, így utasait már a Dominikai Köztársaságba és más egzotikus tájakra is szállíthatja. A húsz pilóta iskolázása az amerikai Seattle-ben történt. Szakképesítést nyertek a légikísérők is. A 24 stewardes és a 16 steward több ezer jelentkezőből került kiválasztásra. A légitársaság azokat a jelentkezőket részesítette előnyben, akik korábbi tapasztalatokkal nem rendelkeztek, fiatalok és dinamikusak. Az átlagéletkor így 22 év lett. A szolgáltatás amit a légikísérők nyújtanak, a legjobb európai charter járatok - Hapag, Lloyd és a Lauda Air - minőségével vetekszik. A ruhákat Guido Kretchmer német divatervező kreálta, színük kék és fehér. A repülőgép fedélzetén meleg ételt (csirke- vagy pulykahúst), gyümölcsöt, zöldséget, alkoholmentes- és szeszesitalokat szolgálnak fel. A szervizhez tartozik az étkezés előtt szétosztott forró szalvéta is, mely charter járatokon igen ritka. Az utazók - valószínűleg - nagy örömére a járatok nemdohányzók lesznek. A gyermekek részére a Fischer Air külön meglepetéseket tartogat. A három cseh repülőtérről induló heti 40 járat a Fischer Utazási Irodahálózat célterületeire veszi az irányt. Ezek: Mallorca, Ibiza, Málta, Rhodos, Kos Gerona, Monastir, Antalaya, Larnaca, Heraklion, Chan, Solun, Várna, Burgas, Pul, Slit, Luxor és Hurgada. A legrövidebb út Pulba 1 óra 15 percig, a leghosszabb Luxorba, 4 óra 55 percig tart. A járatok kizárólag a Fischer-irodahálózat utasait szállítják. Más irodáknak nem adják bérbe gépeiket. Március 25-én, közép-európai idő szerint 19.00 órakor a gyártó Boeing cég képviselői átadták az első, 148 férőhelyes, 737-300 típusú repülőgépet az újonnan alakult, magántulajdonban lévő Fischer Air Légitársaságnak. Európában nagyon ritka, hogy egy utazási irodának saját légitársasága legyen. A Fischer ezen a téren is egyedülállónak számít. A Fischer Air új szolgáltatásokat is kínál utasainak. Novembertől áprilisig Superior Class néven az igényes utasoknak, Izraelt kivéve az összes repülőúton nyújtani tudja. A Superior Class szolgáltatás már a földön megkezdődik azzal, hogy a prágai Harmony Lounge váróban ingyenesen fogyaszthatnak az italokból (szeszes és alkoholmentes italt egyaránt). Külön a Fischer Iroda utasainak poggyász- és jegykezelőpult van fenntartva, ahonnan hostess kíséri az utasokat a fedélzetre. A repülőgép első részében egy függönnyel elválasztott kényelmes kabin van kialakítva. Itt a székek egymástól távolabb helyezkednek el, a középső székek helye üres. Ezáltal még kényelmesebbé válik az utazás. A gépen is ingyenesen fogyaszthatnak az italokból és Superior Class menüt fogyaszthatnak az utasok. A legrövidebb utat is kellemesen töltheti. Ezt apró figyelmességekkel segítjük, például folyóiratokat és napilapokat olvashatnak járatainkon. A Superior Class magas szintű szolgáltatásáért csak 6 ezer forinttal kell többet fizetnie. A világ legforgalmasabb repülőterei között tartják számon a frankfurti légikikötőt. Tucatnyi ország, számtalan városába indulnak vagy csatlakoznak innen járatok. A repülőtérnek már méretei is lenyűgözőek. Magas pályás kisvasút köti össze az egyes épületeket, várócsarnokokat. A repülőtér területére összesen 55 ezer alkalmazott jár be dolgozni nap mint nap. Évente kereken 40 millió utas fordul meg a repülőtéren. Egyetlen napon ezer le- és felszálló repülőgépet indít, illetve fogad Frankfurt. Érthető, hogy különleges figyelem övezi biztonsági bevetési központját. A Kreutler cég által kiépített „szentélybe” csak különleges engedély birtokában léphet be az ember. Munkatársunk a napokban ismerkedhetett meg a rendszerrel s a különleges képesítésű alkalmazottakkal. Az első pillanatban a legmegdöbbentőbb a csend. Néhány száz méterre rugaszkodnak el a kifutóról az óriásgépek, hajtóművük hangja azonban nem hatol át a különleges szigetelésű üvegfalakon az ötödik emeleten. Nyolc vezérlőpulton lámpák tucatjai villognak. A monitorok és egy táblányi kivetítő is folyamatosan adja a képeket. Összesen 31 munkatársa van a bevetésirányító központnak. Ha nincs különleges esemény elegendő 2-3 szakember jelenléte, noha az elmúlt évben összesen 76 ezer beavatkozást indítottak ebből a helyiségből. Ezek között akadnak egyszerűbb esetek, például csomagkutatás vagy megrendelt betegszállítás éppúgy, mint a teljes riasztást igénylő kényszerleszállások, tűzriadók vagy éppen - mint nemrégiben - egy külföldön szerencsétlenül járt gépen utazó német áldozatok holttestének ünnepélyes fogadása. Ebbe a központba futnak be azok a segélyhívások, amelyeket az utasok az ingyenes 22-222 számon kezdeményeznek. Ezen túlmenően a reptér területén szolgálatban lévő biztonsági alkalmazottak is ide jelentik, ha valamilyen rendellenes dolgot észlelnek. A tűzjelzők is a központba vannak bekötve, továbbá a repülőtéren kihelyezett 850 mozgatható és fókuszálható ipari kamera bármelyikének képét is behozhatják, rögzíthetik és fotót is készíthetnek róla. Ez utóbbinak köszönhetően általában percek alatt meglelik például az elveszett gyerekeket. A beérkező segélyhívás, vagy jelzés alapján dönthet a bevetési központ arról, hogy milyen fokú riasztást lát szükségesnek. Milyen erőkre van szükség a mentők, rendőrök, tűzoltók vagy a biztonságiak részéről. A monitoron megjelennek az értesítendő személyek, akiket személyhívórendszer segítségével maga a gép riaszt, mégpedig fontossági sorrendben. Pillanatok alatt láthatóvá válik milyen eszközök, járművek állnak rendelkezésre, honnan lehet további erőket átvezényelni. A számítógépközpont 14 különböző riasztási szintbe sorolja az eseményeket. Az első hat mindennapos. Gazdátlan csomag felrobbantása, bombariadó, veszélyes szállítmányok érkezése stb. A tízes szintnél feljebb azonban már teljes készenlétet igénylő műveletek jönnek. Ide tartozik például a repülőtéri tűz, a kényszerleszállást jelző repülő leszállása és hasonlók. Ebből is jut minden hétre egy. A reptéren három tűzoltóbázis van kiépítve. A riasztást követően a reptér bármely pontján, az irodaépületektől kezdve, a hangárokon át a kifutó legtávolabbi pontjáig, képesek három perc alatt felsorakozni. Az elmúlt év statisztikái szerint összesen 57 ezerszer riadóztatták a biztonságiakat, 17 ezerszer a mentőket és 11 ezer esetben a tűzoltókat. Naponta 250 eseményt regisztrálnak. Látogatásunk idején hat helyszínen követték nyomon az eseményeket. A legnagyobb képkivetítőn egy épületfelújítási munkák során bekövetkezett kár helyreállítását figyelték. A Kreutler cég neve egyébként Magyarországon sem ismeretlen. Egy bevetési oktatóközpontot már üzembe helyeztek a III. Kerületi Rendőrkapitányságon, s nem kizárt, hogy a közeli jövőben a rendőrség egészének bevetési központját is ez a cég építi ki. •G.Z. Hetente teljes riadókészültség Hetvenhatezer beavatkozás a frankfurti repülőtéren Kevés emberrel dolgozik a bevetésirányító központ LENGYEL LÉGIFORGALMI TÁRSASÁG NE JÁRJA KÖRBE BUDAPESTET! Ha hozzánk fordul, nálunk megtalálja 150 utazási iroda prospektusát, ajánlatát és katalógusáron le is foglaljuk önnek a kiválasztott utazást. Repülőjegyét telefonon is megrendelheti kedvezményes áron valamennyi légitársaság járatára. Ank Air, az Anker közben, telefon: 267-8521,117-8938 ÚJ MAGYARORSZÁGON! MOONEY 4 üléses, nagy teljesítményű repülőgép. Utazósebesség: 300-410 km/óra Utazótávolság: Wk 1077-2000 km M ME AIR TRACTOR Turbinás munkarepülőgép Erdő, mezőgazdaság, permetezés, tűzoltás 1500,1900, 2400, 3000 l/kg tartalommal Képviselet, bemutatás: Marton & Marton Kft. 1025 Budapest, Boróka utca 10. Telefon/fax: 325-7497 9582 MH HELIWORK Légiszolgáltató Kft. Légi növényvédelmi szolgáltatás, utasrepülés, légi felvételek készítése, teheremelés, oktatás. 3 Kaposvár, Damjanich utca 90. Telefon/fax: (82) 420-967, mobil: (30) 466-337 + + + CEBIT TRAVEL Szolgáltatásunk színvonala magas, árunk alacsony. Ettől érzi magát jól Ön, ha nálunk vásárol. Repülőjegyet, valutát, biztosítást stb. Cebit Travel, 1503 Budapest, Kálvin tér 1. Telefon: 266-3591,118-2639,138-2677 LÉGIFOLYOSÓ I fuRPORT(0) MINIBUS | Az utasokat a lakásuk ajtajától a repülőtérig és a repülőtérről a kívánt címre szállítja az ország bármely városából az LRI minibuszszolgálat. 8 fős buszokkal: 60 Ft + áfa/km oda- és visszaútra. Budapest területén a repülőtér és a megadott célállomás között 1200 Ft/fő. Felvilágosítási előrendelés: 9576mh telefon/fax: 296-8993 H-2100 Gödöllő, Repülőtér (Airport) Telefon: (36-28) 410-099 Fax: (36-28) 420-099 Mobil: (36-30) 343-199 Postacím: 2101 Gödöllő Pf. 300 Szeretettel üdvözli önöket Gödöllő város sportrepülőteréről a RAIR AERO CLUB HUNGARY Ezúton is meghívjuk, hogy velünk együtt ismerkedjenek meg korunk legfelragadóbb sportágaival, a motoros repüléssel és az ejtőernyőzéssel. Repülőgépről való leugrás, szabadesés ég és föld között, lágy lesiklás nyitott ejtőernyővel, mindez egyedülálló élményt jelent, amit szavakkal nagyon nehéz leírni. Csak az érti meg, aki átélte ezt az élményt. Motoros repülőgép lágy zümmögő duruzsolása, felhőtengerek csodálatos látványa, lóerők ember által történő megszabályozása egy PPL-licenc birtokában (Privát Pilot Licenc) az élet felejthetetlen élményei közé tartozik, mindezek önök számára is elérhető közelségbe kerültek. A gödöllői repülőtéren mindehhez megteremtettük az optimális feltételeket. Tökéletes infrastruktúrával - ami a Magyar Köztársaságban is egyedülálló - törekszünk arra, hogy minden szempontból a legjobbat nyújtsuk. Oktatás, edzés, szolgáltatások, tanácsadás, vagy repülőgépek, ejtőernyők eladása vétele. Oktatási programunk maximálisan az individuumot helyezi előtérbe, összehangolva a programot az ön kívánságaival és igényeivel. Ejtőernyőzésben, az eddig is bevált alap- és szabadesőkurzusainkon kívül első ejtőernyős ugrását megteheti „utasként” tandem ejtőernyővel. Az ejtőernyős tandemugrás élménye bővelkedik érzelmekben, vidám örömben és eufóriában. Repülőgép-vezetői oktatási programunk lehetővé teszi, hogy 2 hónapon belül a repülőgép-vezetői jogosítást (PPL) megszerezze. Mindegy, hogy melyik kiképzési forma mellett döntött, biztos lehet abban, hogy nálunk a legjobb kezekben lesz. Tapasztalt, a repülésben, ejtőernyőzésben pedagógiailag magasan kvalifikált oktatók tartják a képzést barátságos légkörben, mégis professzionális színvonalon. Valamennyi repülőgép és ejtőernyő a legmagasabb biztonsági követelményeknek felelnek meg. A mi tevékenységünk azonban nem ér véget a képzéssel. Továbbiakban a hobbiként űzött ejtőernyőzésben, vagy a repülésben, mind pedig az ejtőernyő, vagy a repülőgép-vásárlásban, szolgáltatások, karbantartás és a javítások terén rendelkezésükre állunk, szakembereinkkel, tanácsainkkal elméletben és gyakorlatban egyaránt. Repülőterünkön igénybe veheti repülőgépes taxiszolgáltatásainkat, charterrepüléseket, utasszállítást belföldi és nemzetközi viszonylatban. Családi vagy egyéni városnéző sétarepülési programot szervezünk. Megtekintheti felülről Gödöllő nevezetességeit, az egyetemi városrészt, a gödöllői királyi kastélyt, a Hungaroringet, vagy elrepülhet Budapest, valamint a Dunakanyar fölé. Repülőgépes programajánlatunkban szerepel a csoportos Hajdúszoboszlói gyógyfürdő-kirándulás is. Hőlégballon-repülési programunk élménye egyszerűen leírhatatlan. Repülőgéptípusaink: L-410 - kéthajtóműves rg. AN-2 és a CESSNA család típusai. Mindezeken túlmenően a légi reklám területén rendelkezésükre állunk, repülőgépes reklámtranszparens-vontatással, hőlégballonos hirdetéssel, és nem utolósorban ejtőernyős zászlós ugrással, ahol az ejtőernyős alá függesztett több négyzetméter felületű zászlón jelenítheti meg vállalatának, cégének a logóját különböző nagyszabású rendezvényeken, repülőnapokon, vagy a cége által rendezett happeningen, akár augusztus 20-án, a tűzijáték nézői előtt a Dunába landolva. Keresett programunk, üzletközpontok megnyitási ünnepének, gyermeknapok, valamint nemzetközi vásárok színesebbé varázsolása. Kérje információs füzetünket, amiben reméljük, hogy sikerül a repülésben, ejtőernyőzésben előforduló kérdésekre megválaszolnunk. Hívjanak fel nyugodtan minket, vagy még jobb, ha egyszerűen eljönnek és körülnéznek. Nagyon örülnénk! Üdvözli önöket: Both Lajos Rair Aero Club Hungary főpilóta I SS?® I MIR 1997. OKTÓBER 15., SZERDA 20 milliárdot költöttünk repülőjegyre Negyven éve landolt az első SAS gép Egyre többen repülnek világszerte, így Magyarországon is. Ugyanakkor a légitársaságok közötti verseny is kegyetlenebbé válik. A megindult árháborúban valószínűleg az utasok járnak a legjobban - véli a polgári repülésben több mint három évtizedes tapasztalattal rendelkező László József. A barátai által csak SAS Jóskának becézett irodavezető szinte az első menetrend szerinti Stockholm-Budapest járat negyven évvel ezelőtti megindítása óta irányítja a SAS magyarországi képviseletét. • Három és fél évtizede vesz részt a magyar polgári repülésben. Mennyiben változott 34 év alatt a légi közlekedés? A technika is fejlődött, de különösen a járatok és az utasok száma nőtt ugrásszerűen. A SAS első, 1957 októberében Ferihegyen landoló gépe még maximum 500 kilométeres sebességre volt képes, ma a tempó ennek már közel a duplája. Nagyobb a verseny is a légitársaságok között. A skandináv légitársaság negyven évvel ezelőtt a harmadik nyugati cégként indított járatot Budapestre, jelenleg 16 nyugati társaság szállít utasokat Magyarországra. • Az Európai Unió áprilisi, a légi közlekedést liberalizáló döntését követően bárki szabadon indíthat járatokat a kontinens bármely városába, tetszés szerinti áron. Milyen változásokat hozott ez a lépés? A légitársaságok közötti verseny mindig is kegyetlenül erős volt, de a döntés óta árverseny indult meg a cégek között. Ennek nyertesei az utasok. Csak egy példa: negyven éve egy kilométerért 60-70 centet kellett fizetni, ma 11 cent a kilométerdíj. Gyökeresen megváltozott az árképzés, korábban az önköltségre rájött még a haszon, ma viszont már a konkurensek jegyárait vizsgáljuk. Ha törik, ha szakad arra a szintre kell lenyomni az árakat, amennyiért a vetélytársaink is kínálják jegyeiket. Ezért a költségeket is állandóan faragni kell, miközben a szolgáltatások színvonala nem romolhat. Ez pedig már művészet. A 26 európai országot tömörítő Európai Légitársaságok Szövetségének, tavalyi összesített eredménye veszteséget mutat. Ennek egyik alapvető oka, hogy a kilométerre eső bevétel 4,1 százalékkal csökkent. Az árverseny egyre erősebb, ráadásul emelkedett az olaj ára is. • Hogyan lehet ilyen feltételek mellett megmaradni? Folyamatosan hatékonyabbá kell tenni az üzemeltetést. A veszteséges cégek kiszállnak a versenyből, az elmúlt három évben például hatvan légitársaság szűnt meg, illetve olvadt egybe, de alakult nyolcvan új. Megoldást jelent a szövetségek létrejötte. A világ jelenlegi legnagyobbjának, a „csillagszövetségnek”, tagja a Lufthansa, az United Airlines, az Air Canada, a Thai Airways, a brazil Varig és a SAS. A tavaly összesen 74 millió utast szállító hat társaság forgalma meghaladta a 42 milliárd dollárt. Ez több mint Magyarország teljes GDP-je. A légi közlekedés fejlődése ugyanis beláthatatlan. Az utasok száma folyamatosan nő, tavaly már 371 millióan választottak valamilyen légi járatot. Gyönyörű iparág, hiszen emberek ezreinek együttműködésére van szükség egy gép felszállásához, de mint üzlet nyomorúságos. • Mennyire népszerű Magyarországon a repülés? Ami nálunk történik az csoda. A gazdasági recesszió ellenére Magyarországon az elmúlt években sem csökkentek a légitársaságok bevételei. Idén pedig az első kilenc hónapban 20 milliárd forint értékben adtak el jegyet az utazási irodák. Ez az összeg hatmilliárddal több, mint a tavalyi hasonló időszaké. • Haszán Zoltán AERO-WASP Légiszolgáltató Egyéni Cég Szolgáltatások: •“ sétarepültetés •“ejtőernyős ugratás •“ ejtőernyős bemutatók •“ mezőgazdasági haszonrepülés *“ repülőgépes tűzoltás (bozót-, erdő-, pusztatüzek) *“ vitorlázórepülőgép-vontatás•“ reklámrepülés (reklámfeliratok légi vontatása) •“ röpcédulaszórás •“ légi fotók, videofelvételek készítése :•“ motoros repülőgépek berepülése Darazsac András magánpilóta 5300 Karcag, Pf. 75 Telefon: (06-20) 256-990 (06-60) 485-599 Fax: (06-59)314-210