Magyar Hírlap, 1997. december (30. évfolyam, 280-292. szám)

1997-12-11 / 289. szám

1997. DECEMBER Koncertvirtuózok variációkkal A WorldCom sikere új korszak nyitányát jelzi a telekommunikációban. A gyors ész­járású újoncok kihasználják, hogy a leg­frissebb technológiák, illetve a verseny­helyzet aláássa a hagyományos távközlési üzlet birodalmát, és felülkerekednek na­gyobb, konzervatív riválisaikon. A kisebb telekommunikációs cégek számára tulaj­donképpen a technika legújabb vívmányai teszik lehetővé, hogy felvegyék a versenyt az országos hálózatokkal. A telekommunikációs szolgáltatók új hálózatokat telepítenek, amelyek többsé­ge már nem a régi rézvezetékekre, hanem a száloptikás kábelekre épül. A világon évente 5-7 millió kilométer hosszúságú száloptikás vezetéket fektetnek le, amely terhelés szempontjából rengeteg előnnyel rendelkezik a hagyományos vezetékekkel szemben - egyetlen üvegszálnak, illetve nagy sávszélességnek akkora a kapacitá­sa, hogy egyszerre 8000 beszélgetés foly­tatható rajta. A WorldCom nagy sávszélességű szálop­tikás kábeleket fektet le a fontosabb ameri­kai és európai pénzügyi központok körül. Bár az üzleti ügyfelek számára az új kábe­lek bevezetése az egyes épületekbe nyilván megtérül, a magán-előfizetőknek a közpon­tot és a telefonkészülékeiket összekötő úgynevezett „utolsó mérföld” magas költ­sége azt jelenti, hogy a közeljövőben nem lesz lehetőségük az otthonukba vezető ha­gyományos rézvezetékek kicseréltetésére. Internet-telefonhívásokat lebonyolít­hatunk két számítógép, vagy egy IAP (In­ternet-hozzáférés provider) révén akár két telefon közt is. Mivel az Internet-díjak fix havi díj formájában jelentkeznek, az Internet-felhasználó gyakorlatilag helyi hívás árán telefonálhat bárhová a világon. A hanghívások terén persze más újítá­sok is történtek. A drót nélküli médiumot ma egyre inkább a telefón­iaszállítás olcsó módjának tekintik. Egyes szolgáltatók és gyártók fix rádiókapcsolatokat alkalmaz­nak, vagyis lényegében rádióátviteli rend­szerekkel helyettesítik a rézvezetékes „utolsó mérföldet”. A MEO-k és a LEO-k (a betűszó a kö­zepesen magas, illetve alacsony Föld körü­li pályára állított műholdra utal) olyan sza­tellitalapú mobiltelefon-rendszerek, ame­lyek várhatólag a századfordulón lépnek működésbe, és lehetővé teszik azt, hogy távolságtól függetlenül a Föld bármely két pontja között telefonbeszélgetést folytas­sunk, méghozzá elfogadható áron. S Új generációs mobilháborúk Két út közül a harmadik Több mint egy évtizeddel ezelőtt a mo­biltelefon-szolgáltatások megjelenésé­vel kezdetét vette az addig szigorúan zárt piacokon a liberalizáció és a sza­bad verseny. Az 1980-as évek elejétől az amerikai előfizetők legalább két celluláris szolgáltató kö­zül választhattak, Angliában pedig négy szolgáltató műkö­dését engedélyezték. Az eu­rópai kontinensen, ahol az országos vezetékes távközlé­si társaságok januárig még megőrizhetik monopolstátu­sukat, a legtöbb országban már legalább két mobilválla­lat verseng egymással az elő­fizetők kegyeiért. Hasonló a helyzet Japán­ban, ahol például végrehaj­tották a készülékforgalmazás deregulációját és 1994 óta há­rom digitális rádiótelefon­szolgáltató kapta meg a mű­ködési engedélyt. A verseny­helyzet kialakulása nyomán az egész világon jelentősen lezuhantak az árak, fejlődött a szolgáltatások minősége, a celluláris üzletág pedig rob­banásszerű növekedésnek in­dult. A felmérések szerint a világ rádiótelefon-előfizetői­nek száma az idén év végére meghaladja a 200 milliót. A jövőben valószínűleg két trend megjelenésére szá­míthatunk. Egyrészt a veze­tékes és a mobil-infrastruktú­rával egyaránt rendelkező te­lekommunikációs csoportok nyilván konszolidálni igye­keznek szolgáltatásaikat, másrészt a távközlési vállala­tok két típusa egyre heve­sebb harcot folytat majd egy­más ellen. Az olyan mobil­­szolgáltatók, mint az ameri­kai Airtouch vagy az angol Vodaphone globális alapon már képesek harcba szállni a hagyományos operátorok ügyfeleiért. A rádiótelefonok egyre nagyobb szeletet kapa­rintanak meg a világ te­lekommunikációs piacából. Míg a rádiótelefónia 1990- ben még csak a piac keve­sebb mint 5 százalékát tette ki, 1996-ban a megközelítő­leg 600 milliárd dollár értékű piac már közel 20 százalékát meghódította. Hogy a mobilszolgáltatók is kacsingatnak a vezetékes távközlés üzlete felé, annak nagyjából két magyarázata van. Egyrészt a mobilszek­torban egyre szorosabb ver­senyhelyzet alakul ki, más­részt a rádiótelefon-hívások ára folyamatosan csökken és egyre jobban megközelíti a hagyományos hívásokét. A verseny és az árzuhanás következtében az egy előfi­zetőre eső bevétel is csökken, vagyis a mobilkommunikáció egyre jobban eltávolodik kezdeti szerepétől, amikor még az üzleti világnak bizto­sított költséges szolgáltatáso­kat, s egyre közelebb kerül a tömegpiachoz. A drót nélküli hálózatok sikere egyben azt jelenti, hogy a vezetékes szolgálta­tók olyan idők elé néznek, amikor az ügyfelek összes kommunikációs igényeiket kielégíthetik majd egy-egy mobilszolgáltató révén. Az előfizetők szemében olyan erős a rádiótelefónia vonz­ereje, hogy egy univerzális mobilszolgáltatás átütő sikert arathatna, feltéve hogy árban és minőségben egyaránt fel tudná venni a versenyt a ha­gyományos réz-, illetve szál­optikás hálózatokkal. A megfelelő minőségű és kapacitású szolgáltatás nyúj­tására alkalmas technológia kidolgozása azonban még vá­rat magára. Bár a meglévő mobilszabványok körül máig dúl a harc, az igazi tét ma már az, hogy kinek sikerül kifej­lesztenie a mobiltelefonok harmadik generációját, amely egyesíti magában a tévéké­szülék, a számítógép, a music center, no meg a hagyomá­nyos telefonkészülék előnye­it. A világ három fő telekom­munikációs régiója - Európa, Amerika és Japán - azonban létező mobilrendszereik fej­lesztését eddig különböző szabványokra alapozta. Napjainkban világszab­ványnak de facto az Európá­ban kifejlesztett GSM (Glo­bal System for Mobile Com­munications) számít. Leg­főbb vetélytársa az amerikai eredetű CDMA (Code Divi­sion Multiple Access), Japán­ban viszont a PHS (Personal Handy Phone System) hó­dít teret. A digitális telefonok má­sodik generációjára kifejlesz­tett GSM tulajdonképpen már most rendelkezik szá­mos olyan tulajdonsággal - a mobiltelefónia párosul a két­irányú személyi hívó, rádió- és adatszolgáltatásokkal amelyekről eredetileg azt gondolták, hogy csak a rend­szerek harmadik generáció­jának lesznek a kiváltságai. A harmadik generációs rendszerek napjainkban egy­re inkább azt a technológiát jelentik, amely a jövőben az egyedülállóan nagy sávszé­lességű kapacitás mellett drót nélküli hálózat révén tö­megpiaci multimédia-szolgál­tatásokat képes biztosítani. A harc az új szabványért ter­mészetesen a gyártók között folyik. Októberben a svéd Ericsson bejelentette, hogy együttműködik a finn Nokiá­val és a világ legnagyobb mo­­biltelefónia-berendezés gyár­tójával, az amerikai Motor­­olával abban, hogy segítséget nyújtsanak a japán vállala­toknak egy multimédia-szol­gáltatásokra alkalmas drót nélküli rendszer kifejleszté­sében. A kifejlesztés alatt ál­ló technológia a W-CDMA (Wideband Code Division Multiple Access) elnevezésre hallgat. Alternatív rendszert támogat azonban a német Siemens, az olasz Italtel és a kanadai Telecom, amelynek neve TDMA/CDMA. Az Arhur­­ Little high­­tech tanácsadó iroda szerint valószínű, hogy az UMTS- kérdésre eltérő megoldások születnek majd az Egyesült Államok és Japán részéről. A jövő hordozható telefonjá­ért folytatott csata láthatólag csak most kezdődik. V. A. VILAGHIRADO HALLÓ ■ 11 Meghiúsult a British Telecom-MCI-fúzió V­ár állott, most Telecom Minden jel arra utal, hogy a British Te­lecommunications óriási globális szö­ vetsége, a Concert botrányba fullad. De feje tetejére állt az egész telekom­munikációs iparág is arra a hírre, hogy a BT-MCI-fúzió előtt alig három hónap­­ pal a WorldCom nevű rohamosan nö­ vekvő amerikai telekommunikációs csoport 30 milliárd dolláros részvény­csereüzletet ajánlott fel az MCI-nak. A WorldCom bombasztikus ajánlatával könnyedén kiütöt­te a nyeregből a BT-t, amely eredetileg 24 milliárd dollá­rért, majd egy felülbírálást kö­vetően 18 milliárd dollárért akarta megvenni az MCI 80 százalékát az eddigi részvény­­tulajdonosoktól. Újabb fordulatnak számít, hogy a WorldCom néhány he­te több mint 20 százalékkal, 37 milliárd dollárra emelte már eleve rekordnak számító első ajánlatát, és ezzel szemmel lát­hatóan megnyerte az MCI Communicationsért folytatott csatát. A WorldCom bejelen­tette: sikerült fúziós megálla­podásra jutnia az MCI-jal, a második legnagyobb amerikai távhívás-szolgáltatóval és a British Telecommunication­­szel, amely feladta azt az el­képzelését, hogy egyesül az amerikai telekommunikációs vállalattal. A WorldCom 7 milliárd dollárt fizet készpénz­ben a BT-nek az MCI-ban meglévő 20 százalékos része­sedéséért és további 465 millió dollárt, amiért az angol társa­ság hajlandó felbontani az MCI-jal kötött fúziós egyezsé­gét. Az üzlet legnagyobb vesz­tese természetesen a BT, amelynek nemzetközi straté­giájában az MCI-jal kötött megállapodás játszotta a fő­szerepet, hiszen a két társaság a történelem legnagyobb, At­lanti-óceánon átívelő fúzióját valósíthatta volna meg. A BT most olyan telekommuniká­ciós világban nézhet majd új partner után, ahol a terepet egyre inkább a mamutok ural­ják. Az angol távközlési válla­lat azonban tagadja, hogy stra­tégiája összeomlott volna. Ál­lításuk szerint a készpénz, il­letve az újonnan támadt part­nerkeresési lehetőségek meg­felelő kompenzálást jelente­nek az MCI elvesztéséért. A WorldCom legújabb lé­pésével láthatólag lekörözte a GTE-t is, az Egyesült Álla­mok legnagyobb helyi távköz­lési társaságát, amely időköz­ben 28 milliárd dollár kész­­pénzösszeget kínált fel az MCI-részesedésért. A GTE - amelynek piaci értéke megkö­zelítőleg 46 milliárd dollár - az angol BT-vel együttműködés­ben tett ajánlatot. Az egyezség megvalósulása esetén, az újonnan létrejövő hármas partnerkapcsolat je­lentős erőkkel rendelkezett volna az Egyesült Államok­ban, Európában és Latin- Amerikában. A GTE úgy nyi­latkozott, egy esetleges újabb javaslattétel előtt megvárja, hogyan alakul a WorldCom­­részvények árfolyama. Befektetők szerint a GTE- nek kevés az esélye a nyerés­re, hiszen a BT végül is bele­egyezett, hogy 20 százalékos részesedését nem használja fel a WorldCom-egyezmény el­len. Az MCI pedig kötelezte magát arra, hogy 750 mil­lió dollár szerződésfelbontási díjat fizet a WorldComnak, amennyiben visszalépne az egyezségtől. Az MCI pedig hasonló esetben, meghatáro­zott feltételek mellett 1,6 mil­liárd dollár „vigaszdíjat” kap a WorldComtól. A BT szerint nemzetközi stratégiája nem fog összeomlani a WorldCom sikere miatt. A BT MCI-beli befektetése 3 milliárd dolláros adózás előtti nyereséget ho­zott a konyhára és az új taggal bővült WorldCom Észak- Amerikában nem szerzett ki­zárólagos jogot arra, hogy a Concert - a BT és az MCI glo­bális szövetségének - szolgál­tatásait terjessze. A BT Észak- és Latin-Amerikában szabadon kereshet új szövet­ségeseket, és új vállalkozások­ba fektethet be. A WorldCom-MCI-kap­­csolat célja az, hogy integrált kommunikációs társaságot hozzanak létre, amely a nem­zetközi, a helyi és a távhívá­sok, valamint az Internet­­szolgáltatások teljes skáláját nyújtja előfizetőinek. A fu­zionált vállalat piaci értéke 600 milliárd dollár, jövedelme pedig 32 milliárd dollár lenne, és az amerikai piacon a máso­dik helyen állna az AT & T mögött. Az egyezség révén a kontinensen már jelen lévő WorldCom ráadásul létfon­tosságú tengerentúli kapcsola­tokkal rendelkező európai be­­hemóttá is kinőheti magát. A költségmegtakarítás nagy része a két vállalat távhívási üzletágainak egyesítésével ér­hető el. A lépéssel az új társa­ság ennek a piacnak a 25 szá­zalékát szerezné meg. A két cég fuzionálás után egyesült erővel törhet be a helyi hívá­sok 100 milliárd dollár értékű piacára is. Mivel a két társa­ság külön-külön is a legna­gyobb Internet-szolgáltatók közé tartozott, a fúzió után jó esélyük lesz arra, hogy kihasz­nálják az úgynevezett Inter­­net-telefónia előnyeit, ahol a telefonhívások a hagyomá­nyos távközlési társaságok megkerülésével, olcsón utaz­hatnak az Interneten. A WorldCom az elmúlt év­tizedben közel 50 felvásárlási ügyletet ütött nyélbe. Az 1993 óta végrehajtott tranzakciók értéke több milliárd dollárra rúg: 1993-ban 2,2 milliárd dol­lárért felvásárolta a Metrome­dia távhívási vállalatot, 1994- ben 700 millió dollárért az IDB szatellitszolgáltató társa­ságot, majd röviddel ezután 2,5 milliárd dollárért megvette a WilTel száloptikás hálózatot, tavaly pedig 14 milliárd dollárt fizetett ki az MFS Communi­cations száloptikás szolgáltató­ért - amely nem sokkal ezelőtt 2 milliárd dollárért megszerez­te a UUNet Technologies In­ternet-gerinchálózat szolgálta­tót - végül a múlt hónapban 1,2 milliárd dollárt költött a CompuServe online szolgálta­tó felvásárlására. Az ügyletek többségét a WorldCom új részvények ki­bocsátása révén finanszírozta, amelyeknek ára folyamatosan emelkedett a Wall Streeten, annak ellenére, hogy a forga­lomban lévő részvények szá­ma hihetetlenül megugrott. Az elmúlt években a vállalat részvényeinek ára átlagosan hatvan százalékkal emelke­dett évente. Míg 1990-ben a WorldCom piaci értéke 100 millió dollár, kinnlévő részvé­nyeinek száma pedig 70 millió volt, addig hét évvel később a vállalat piaci értéke már meg­közelítőleg 33 milliárd dollár­ra, forgalomban lévő részvé­nyeinek száma pedig 1 mil­­liárdra nőtt. A vállalat látvá­nyos sikerének tulajdonkép­pen éppen ez a titka: mivel az ügyletek többsége növelte a cég jövedelmét, a tőzsdepiac mindig megvette a sztorit. Az MCI felvásárlása szintén papí­ron, pénz nélkül zajlik - kivé­tel ez alól a BT-nek kifizetett készpénzösszeg. A részvény­­csere során a WorldCom új részvényeket bocsát ki, és ezekkel fizet az MCI-részvé­­nyekért. Minden azon múlik, hogy a WorldCom-részvé­­nyek ára hogyan alakul jövő év júliusáig, vagyis addig az időpontig, amikor ténylegesen nyélbe ütik az üzletet. A riválisok már csak abban reménykedhetnek, hogy a WorldCom-részvények ára a jelenlegi 29 dollár környékén marad júliusig, vagy esik mire a WorldCom és a MCI rész­vénytulajdonosoknak szavaz­niuk kell az üzletről. Hiszen a WorldCom ajánlatának érté­ke ezen a küszöbáron alul már nem lenne „biztosított” és az MCI-részvénytulaj­donosok nyilván megvétóznák a felvá­sárlást. V. A. 3G, vagy amit akarnak... A következő James Bond-filmben a 007-es ügynök azért tudja megmenteni a világot, mert már rendelke­zésére áll az Ericsson cég Concept Phone-nak elneve­zett celluláris telefonja, amely nem a fantázia műve, hanem a harmadik generációs (3G) celluláris telefon­­rendszerek technológiai csodája. A harmadik generációs rendszerek segítségével le­hetőség nyílik videokonferenciát tartani, böngészni a world wide weben, leolvasni az e-mailen érkezett üze­neteinket vagy megtekinteni egy 15 perces hírblokkot - mindezt akár egy száguldó autó hátsó üléséről. A fejlesztésekkel párhuzamosan megindult a ver­seny a harmadik generációs mobilok piacáért. A máso­dik generációs termékek esetében kétségkívül az euró­pai gyártók járnak az élen, nem kis részben annak a re­mek startnak köszönhetően, amelyet a GSM technoló­gia európai celluláris szabvánnyá emelése tett lehetővé (az USA-ban továbbra is három inkompatíbilis rend­szer van forgalomban). A finn Nokia és a svéd Erics­son ennek a lépésnek a révén tett szert hatalmas va­gyonra. Idén a nyugat-európai gyártók 17,8 millió digi­tális mobiltelefont forgalmaztak, míg az amerikaiak mindössze 6,2 milliót. A legpesszimistább forgató­­könyv szerint, vagyis ha a piac nem harap rá az új cso­dára, az európai és a japán gyártóknak hatalmas vesz­teségeket kell lenyelniük. Mivel a második generáció­nál sem sikerült elfogadtatni egy világszabványt, to­vábbi nehézséget jelent, hogy a 3G rendszerek eseté­ben is nyitott marad ez a kérdés. Kedvezőek azonban az előrejelzések: az ezredfor­dulóra 27 milliárdos éves bevétel és 32 millió előfizető csak Európában. Európának, Japánnak és más ázsiai országoknak kedvez az is, hogy a genfi központú International Tele­communications Union (ITU) ajánlására egy külön hullámsávot már jó előre a 3G rendszerek számára fog­laltak le. Amerika figyelmen kívül hagyta az ITU aján­lását, a jelenlegi digitális rendszerek rendelkezésére bocsátva ezt a sávot is. A japánok számára a 3G rend­szerek gyors ütemű fejlesztése gazdasági stratégia is egyben. Számos japán nagyvállalat, így például a Sony vagy a Panasonic teljesen kimaradt a celluláris robba­nás első köréből. A hibát most a harmadik generációs rendszerek megjelenésekor szeretnék jóvátenni. A Nippon Telegraph & Telephone Corp. három év múlva, egy évvel az európaiak előtt tervezi piacra dobni a világ legelső 3G szolgáltatását. A próbaháló­zatot, amelynek kiépítése már folyamatban van, a No­kiával, az Ericssonnal és más cégekkel együtt tervezik és tesztelik. Z. M. U­S West, akkor szakítok... Az amerikai távközlési és kábeltelevízió-ipar eggyévá­­lásáról dédelgetett álom, amelyben egykor mindkét ol­dal vezetői hittek, végleg szertefoszlott, amikor a US West nemrég bejelentette, hogy két külön­álló társaságra válik szét. A legutóbbi döntés jelzi, hogy a US West szakított az­zal az 1990-es évek elejére jellemző stratégiával, amely­nek jegyében a denveri székhelyű Baby Bell-társaság nekilátott egy országos kábeltelevíziós hálózat kiépíté­séhez. A két iparág várva várt technológiai összeolvadá­sát azonban a sorozatos kudarcok és a magas fejleszté­si költségek megakadályozták. Időközben az Internet is előbukkant a semmiből, és mindkét iparág számára gyökeresen megváltoztatta a kilátásokat. A szétválás lehetővé teszi a MediaOne néven létrejö­vő kábeltelevíziós társaság számára, hogy szövetségese­ket keressen a hardver- és szoftvervállalatok közt egy olyan időszakban, amikor a digitális technológiák hatá­sára a kábeliparban radikális átalakulás megy végbe. A szétválás után továbbra is US West néven működő telekommunikációs csoport az öt amerikai Baby Bell­­társaság közül a legkisebb lesz, így a Wall Streeten a be­jelentést követően azonnal megindultak a találgatások, vajon a társaság korábbi stratégiájának feladása után szorgalmazni fog-e a jövőben egy esetleges fúziót. A telefontársaság jelenleg azzal kísérletezik, hogy a meglévő hang-, illetve adatátviteli szolgáltatások mellett videojeleket is továbbítson rézvezetékes hálózatán. Ez az elképzelés vonzóbbnak bizonyult gazdasági szem­pontból, mint a kábeltársaságok által használt rendsze­rekhez hasonló új hibrid koaxkábel hálózat kifejleszté­se. A US West kábeltelevíziós egysége kábelmodemek és digitális set-top dobozok felhasználásával nagy sebessé­gű Internet- és telefóniaszolgáltatásokkal szándékozik kibővíteni jelenlegi tevékenységét. A jövő év második felére tervezett szétválás után a Me­diaOne örökli a US Westnek a Time Warner külön álló kábeltelevíziós egységében, a Time Warner Entertain­­mentben szerzett jelentős kisebbségi részesedését. A ma­gára maradó telefontársaság, amelynek a jövedelme ta­valy 10,5 milliárd dollár volt, 14 nyugati és dél-nyugati ál­lamot szolgál majd - a helyihívás-szolgáltatókhoz tarto­zó területek közül az egyik legnagyobb és legritkábban lakott térséget. Az óriási terület és az alacsony népsűrűség következtében a telefontársaság napjainkban az iparág egyik legköltségigényesebb szolgáltatójának számít. V. A. Kiskapu Ameritech offenzív­a Az agresszív terjeszkedést folytató chi­cagói telekommunikációs csoport, az Ameritech 3,2 milliárd dollárért 40 szá­zalékos részesedést vásárol a Tele Dan­mark nevű dán szolgáltatóban. A néhány hete nyilvánosság­ra hozott döntés következté­ben jelentősen megerősödik az Ameritech pozíciója az európai telekommunikációs piacon. Az amerikai telefontársa­ság a 45 millió részvény da­rabját 467 dán koronás (69,70 dollár) áron veszi meg a dán kormánytól, amely három évvel ezelőtt már részlegesen privatizálta a Tele Danmar­­kot, amikor 51 százalékra csökkentette részesedését a szolgáltatóban. Az ügylet so­rán az Ameritech először 34,4 százalékos részesedésre tesz szert a dán távközlési csoportban, majd ezt követő­en a Tele Danmark visszavá­sárol és érvénytelenít 10 mil­liárd dán korona értékű álla­mi tulajdonú részvényt, ami­nek következtében az Ame­ritech részesedése több mint 40 százalékra emelkedik. A maradék állami részvényeket ezután szintén felvásárolja az amerikai vállalat. A Tele Danmarkon ke­resztül az amerikai telekom­munikációs csoport kaput nyithat Észak-Európára, s megteremtheti a további eu­rópai terjeszkedés platform­ját. A tranzakció révén az Ameritech nagyobb részese­déshez jut a Belgacom belga szolgáltatóban, amelyben az amerikai társaság eddig 17,5 százalékos, a Tele Danmark pedig 16,5 százalékos része­sedéssel vett részt. Az Ame­ritech harmadik európai be­ruházása az a 33,5 százalékos részesedés, amelyet a Matáv­ban szerzett. A társaság be­vallása szerint - amely egy ideje az amerikai belföldi távhíváspiacra is igyekszik betörni, s a biztonsági szol­gáltatások területére is kiter­jesztette tevékenységi körét - nemzetközi beruházásai­nak összértéke, a Telecom New Zealandben, illetve a NetComban szerzett részese­déssel együtt a legutóbbi egyezség után megközelíti a 8 milliárd dollárt. Bár a dán piacon teljes de­regulációt hajtottak végre, a volt telekommunikációs mo­nopólium, a Tele Danmark még napjainkban is 3,3 millió telefonvonalat és 850 000 rá­diótelefont üzemeltet az or­szágban. A dán szolgáltató - amelynek Svédországban, Magyarországon, Németor­szágban és Svájcban is van­nak beruházásai - legutóbbi befektetése révén 20,8 száza­lékos részesedést vásárolt a Ceske Radiokomunikacé­­ben, a mobil- és vezetékes te­lefonok legnagyobb cseh köztársaságbeli szatellit tele­kommunikációs szolgáltató­jában. V. A.

Next