Magyar Hírlap, 1998. november (31. évfolyam, 256-280. szám)
1998-11-05 / 259. szám
12 Magyar Hírlap AUTÓK ÉS PIACOK 1998. NOVEMBER 5., CSÜTÖRTÖK Piacról piacra Tiszta a fővárosi autópiac Két-három évvel ezelőtt még gyakori volt, hogy a rendőrség odaállt egy-egy kiválasztott autóhoz, és mert eladója nem tudta kellő igazolásokkal bizonyítani tulajdonjogát, a járművet egyszerűen elszállította. Ebben az esztendőben már csak elvétve lehetett ilyen esettel találkozni a fővárosi autópiacon. Az történt ugyanis, hogy a Falcon ellenőrző berendezések minden bejárati kapunál abszolút pontossággal szűrik ki a gyanús járműveket. A számítógépes rendszámfelismerő megjelenése utáni egy-két hétvégén valamelyest csökkent az eladásra hozott autók száma, de rövid idő alatt mindenki megszokta, hogy jobb egy tiszta piac, ahol könnyebb eladni a portékát. Április óta tehát a fővárosi autópiac egyre népszerűbb, s most már nemcsak magánszemélyek jönnek ki a hétvégeken, hanem az autókereskedők is nagyobb teret kérnek maguknak: a márkaképviselők közül kora ősztől már jelen van a Seat, az Opel, a Peugeot és a Daewoo is. Ugyanakkor a piacon egy 1500 négyzetméteres létesítmény beruházását kezdték meg, s a 150 méter hosszú szalonsoron újabb márkák jelenhetnek meg. Meg kell jegyezni, hogy a kereskedők jól ápolt használt kocsikat kínálnak, csak győzzenek a vevők válogatni. Mi is ezt tettük: ezúttal kizárólag a kereskedők készletét vettük számba, mégpedig azok közül is a jobbakat. Első látásra is jól ápoltnak és kifogástalannak tűnt a nem egészen nyolcéves Honda Civic 1,5i, amelyet első tulajdonosa adott be eladásra. Egy vevő alkut kínált, s végül az egymilliós határnál meg is állapodtak. Ragyogott a Corsa 1,4-es is, amely ugyancsak első tulajdonosától került a piacra, teljesen hibátlan állapotban. Ez a kisautó nyolc év alatt mindössze 60 ezer kilométert futott, amit kárpitja és külleme is alátámasztott. Meglepően alacsonynak tartottuk irányárát, amely 790 ezer volt. Sokalltuk viszont a 85-ös Opel Kadett 1,6-os dízel árát: a kocsi már elmúlt 13 éves, s több mint félmilliót kértek érte. Egy 1981-es VW Jetta pedig azért keltette fel a figyelmünket, mert ennyi idő alatt állítólag csak egyetlen tulajdonosa volt. A forgalmi adatainak ilyenkor érdemes utánanézni, már csak azért is, mert ez a szolgáltatás ugyancsak a helyszínen igénybe vehető. Azt már csak megemlítjük, hogy a korábban beharangozott zálogház már működik, sőt az első árverezésre november hónapban sort kerítenek. Lehet tehát autóra is licitálni. • Zelman Ferenc Heti árszondánk A Magyarországon működő márkaképviseletek újautóárai mostanában olyan rövid életűek, hogy ember legyen a talpán, aki elmondhatja, naprakészen ismeri az összeset. Az árakat ugyanis nemcsak a devizaárfolyamok és a forintleértékelések mozgatják, de maguk a gyárak is. Mellékletünk megpróbálja hétről hétre követni a piaci tarifákat, természetesen márkák szerinti bontásban. A táblázatunkban szereplő aktuális árakról annyit, hogy ezek a vámot, az áfát, valamint az illetéket tartalmazzák. Szondánkkal ezen a héten a Mazda legújabb árait vettük célba. Típus Ajtók száma Ar (Ft) 1211,3 LX 5 1 949 000 Demio 1,3 LX Stylish 5 2 790 000 Demo 1,3 GLX Comfort 5 2 990 000 323 1,3 Safety 4 2 990 000 323 1,5 Safety 4 3 290 000 323 1,5 Safety Plus 5 3 690 000 626 2,0 GLX 4 5 650 000 626 2,0 GLX 5 5 750 000 626 2,0 DiTD LX 4 5 250 000 626 2,0 DiTD LX 5 5 350 000 626 2,0 GLX Wagon 5 5 950 000 626 2,0 DiTD LX Wagon 5 5 550 000 MX-3 1,6 2 3 990 000 MX-5 1,6 2 4 880 000 Xedos-6 1,6 4 4 790 000 Xedos-6 2,0 4 8 560 000 Xedos-9 2,0 4 8 320 000 Összehasonlító táblázat Típus Évjárat Ár (E Ft) Opel Astra Start 1,4 i 97 1950 Opel Vectra 2,0 GT 93 1650 Jaguár XJ 2,8 82 799 Honda Accord 2,0 90 1320 Renault 11 1,7 87 550 Renault 19 RL 1,4 94 1339 Toyota Camry GLi 2,0 87 730 Honda CRX 1,6 92 1890 Toyota Corolla 1,8 D 89 920 Mitsubishi 1300 2,0 95 2190 Mercedes 300 E 4WD 3,0 90 2590 Nissan PrimeraSLX 1,6 96 2390 Ford Escort 1,3 ' 84 399 VW Jetta 1,5 81 348 Nissan Praire 4WD 2,0i 86 790 Honda Jazz 1,2 S 85 470 Opel Kadett 1,6i 88 780 Nissan Sunny 1,5 GL 82 350 Mitsubishi L300 3,5 D 92 1950 Peugeot 3091,6 GT 88 525 Honda Civic 1,5i 91 1095 Renault 5 SD 1,6 85 480 Renault 5 1,4 85 460 Opel Kadett 1,3 LS 89 870 Audi 80 2,0 92 1720 Mercedes 500 SEL b+g 5,0 83 990 Toyota Celica XT 2,2i 90 1450 BMW 520i 24v 90 1790 Toyota Corolla 1,3 85 525 Honda Prelude 1,8 12V 85 550 Átfestett cégtábla Saabot a Polar Mobiltól Október végétől a svéd Saab autómárka magyarországi vezérképviselete és közép-európai regionális központja Polar Mobil Kft. néven működik tovább. A cégtábla átfestése mögött, mint azt a Wallis-csoport közleményéből kiderül, a fokozott ügyfélközpontú gondolkodásmód és a tiszta, áttekinthető információ iránti igény áll. Tekintve, hogy a Wallis-csoporton belül egy hasonló hangzású (Wallis Motor) és ugyancsak autókereskedelemmel (BMW) foglalkozó cég működik, a vállalat vezetősége úgy döntött, hogy mind a belföldi, mind a külföldi kommunikációt megnehezítő hasonlóságot kiküszöböli. A Polar névre azért esett a választás, mert ezzel egyrészt utalni tudnak a Saab autómárka származási helyére, másrészt arra, hogy a név mögött egy szélsőséges körülmények között is megbízható autó áll. A névtábla cseréje a vállalat tulajdonosi szerkezetében semmilyen változást nem hozott, ugyanakkor a tulajdonosok a cég törzstőkéjét megnégyszerezték, 220 millió forintra emelték. A Wallis és a Saab kapcsolata egyébként 1992 októberéig nyúlik vissza, a magyarországi vállalkozók ekkor kötöttek megállapodást a svéd céggel a Saab kocsik magyarországi kizárólagos forgalmazására. Az azóta eltelt időszakban, a sikeres közös tevékenységnek köszönhetően, a Wallis más márkákkal is kizárólagos képviseleti és disztribútori szerződéseket kötött, sőt 1997 óta Magyarországon működik a Saab Automobile AB nyolc országot felölelő közép-európai regionális központja is. wrerffy r?! ■ ’-X L'.\ t- j A tél lehangoló tud lenni mindannyiunk számára. Hamar ránk sötétedik, didergünk, jég borítja az utakat és elérhetetlenül messze van a tavasz. De akár egy apróság is változtathat ezen a hangulaton és egy kellemes telet varázsolhat számunkra. Ebből az elgondolásból és egy kellemes karácsony reményében a Honda most minden új Honda Civicet egy Bridgestone - Japán első számú gumiköpeny gyártója - téli gumi garnitúrával ad át. Reméljük, máris sikerült kellemesebbé tenni az idei telet. J^^stone A Forma 1 hivatalos gumiköpeny szállítója Minden HONDA modellre 2 év kilométer-megkötés nélküli garanciát biztosítunk. HONDA márkakereskedők: Bp. III. ker. HONDA Autóház-Fehér, Bojtár u. 46-48. Tel.: 367-0078 Kecskemét, HONDA Csernák, István kir. krt. 23/b. Tel.: (60) 389-397 Bp., Ill ker. Ventura Kft., Szépvölgyi út 61. Tel.: 250-7968 Körmend, HONDA Stojcsics, Felszabadulás u. 17. Tel : (94) 412-791 Bp., X. ker. HONDA Éles, Jászberényi út 38. Tel.: 262-1340 Miskolc, HONDA Inter, Sajó u. 5. Tel.: (46) 343-045 Bp., XI. ker. HONDA Buda, Budaörsi út 60. Tel.: 310-2866 Nyíregyháza, U-Napkelet Kft., Hatzel tér 10. Tel.: (42) 460-107 Bp., XI. ker. HONDA Grohoczky, Fehérvári út 130. Tel.: 204-7703 Pécs, Ste-B* Kft., Rácváros u. Tel.: (72) 251-806 Bp., XIII. ker. RM-Royal Motor Kft., Frangepán u. 46. Tel.: 140-2378 Salgótarján, HONDA Maruzs, Rákóczi út 135/a.Tel.: (32) 441-666 v\/i uomha c„kA D4u«ei ,1* op7 Toi - Ansoooo Sopron, Novum-Turbó Kft., Győri u. 17. Tel.: (99 329-519 pP"v,n; V urunfl i n,A T r' Szeged, HONDA Metcor, Algyői út 147. Tel.: (62) 490-412 ®p7 XuTMn* o^DAn*Za^Merbeck Ul»»t 812. Tel. 291-5555 Szé®esfehérvár, HONDA Pallagi, Budai út 312. Tel.: (22) 301-434 Baja, HONDA Bálla, Dózsa Gy út 153. Tel.: (79) 322-992 Szigetszentmiklós-Lakihegy,Körgyűrű M0 Kft., II.Rákóczi F.út 30.Tel.:(24)450-359 Balatonalmádi, HONDA Kőfalvi, Fűzfői út 156. Tel.: (88) 431-070 Szolnok, HONDA Hirt, Pipacs út 4. Tel.: (56) 411-600 Balatonlelle, HONDA Kenéz, Vágóhíd u. 1. Tel.: (20) 213-951 Szombathely, HONDA Bagl, Rumi út 237. Tel.: (94) 323-674 Debrecen, Főnix Rt., Kassai u. 27. Tel.: (52) 414-338 tamási, HONDA Gréta, Rákóczi út 17-19. Tel.: (60) 367 394 Ercsi, HONDA Ercsi, Rákóczi u. 44. Tel.: (60) 391-238 Tatabánya, HONDA Száraz, Alkotmány út 58. Tel.: (34) 313-370 Győr, Flick Kft., Baross G. u. 63. Tel.: (30) 473-597 Vác, HONDA Pajor, Derecske dűlő 203. Tel.: (27) 304-534 Jászberény, HONDA Fedor, Nagykátai u. 29. Tel.: (57) 415-148 Veszprém, HONDA Sommer, Budapesti út 72. Tel.: (88) 425-176 Kaposvár, HONDA Lucz, Dombóvári út. 2. Tel.: (82) 428-934 Zalaegerszeg, HONDA Zalaegerszeg, Zrínyi M.u. 99. Tel.: (92) 320-028 HONDA HUNGARY Kft. 2040 Budaörs, Törökbálinti út 25/b Tel.(23) 506-406 HONDA Az Ember, a gép előtt Motor: 1396 cm3 4 hengeres, SOHC 16 sz. PGM-Fi Teljesítmény: 90 LE Alapfelszereltség: szervokormány, elektromosan mozgatható ablakok, elektromos tírkör állítás, ... központi zár, Immobiliser Honda Civic Family Elegance 3,4 és 5 ajtós változatban Honda Civic Family Elegance: elektromosan mozgatható napfénytető mint alapfelszereltség. «V&I Statisztikák bizonyítják, hogy minden egyes napon legalább százezer új járművel és tíz technikai újdonsággal gazdagodik az autósvilág, vagyis a modern gépjármű ismereteinket is jócskán megelőzi. Rovatunk ezt a lemaradást kívánja csökkenteni. Az esőben történő vezetés egyik nehézsége az ablaktörlő működési ütemének állandó hozzáigazítása az eső intenzitásához, illetve az útfelületről felcsapódó víz mennyiségéhez. Ez a legritkább esetben sikerül tökéletesen, hiszen a külső körülmények igen gyorsan változhatnak, elég például, ha egy teherautó mögé kerülünk vagy vizes úton megelőz egy gyorsabb autó. Annak érdekében, hogy az ablaktörlő működtetése minél kevésbé vonja el a vezető figyelmét és egyúttal automatikusan a szélvédőre kerülő vízmennyiséghez igazodjon az ablaktörlési sebesség, pár évvel ezelőtt kifejlesztették az úgynevezett esőszenzort, amelynek jelei alapján a szabályzó elektronika ezt a feladatot önműködően elvégzi. Azóta több autómodell rendelhető ezzel a hasznos berendezéssel. A rendszer működésének lényege, hogy egy láthatatlan infravörös fényt kibocsátó jeladó fénynyalábot irányít a szélvédőre. Ez a fény attól függően verődik onnan vissza, hogy milyen sűrűn helyezkednek el rajta a vízcseppek. Arról a részről ugyanis, ahol nincs víz, visszaverődik a fény, míg a vízzel fedett részről a fénytörő hatás miatt nem verődik vissza teljes egészében, egy része ugyanis törést szenvedve továbbhalad. A szélvédő mögött elhelyezett fényérzékelő érzékeli a kibocsátott és a visszavert fény mennyiségét, és a mért különbséget - a haladási sebességet is figyelembe véve - az esőzés intenzitásaként értelmezi. Az így keletkezett elektromos jelet az ablaktörlő működését vezérlő elektronikához továbbítja, amely ezután ennek megfelelően állítja be az ablaktörlő szakaszos ütemét, illetve működésének sebességét. Az eddigi tapasztalatok szerint a rendszer tökéletes működését akadályozta többek között a színezett hőszűrő üvegek laminált rétege, valamint a szélvédőre került egyéb szennyeződések zavaró hatása. A Lucas cég által továbbfejlesztett, finomított esőérzékelő ablaktörlő már figyelembe veszi ezeket a hatásokat is, ezáltal még jobban és tökéletesebben követi a látást rontó tényezőket. Ez többek között azáltal vált lehetségessé, hogy javították az infravörös jeladó és jelfogó elhelyezését, ennél sokkal fontosabb változás azonban, hogy gyorsabb a reagálás az intelligensebb és kifinomultabb elektronikus adatfeldolgozás révén, amely elősegíti a szélvédő felületén bekövetkezett változások tökéletesebb követését és kompenzálását. • Deák János MŰSZAKI SZEMINÁRIUM 187. Tökéletesebb esőszenzor A belső visszapillantó tükör mögött helyezkedik el az esőszenzor érzékelője Végéhez közeledik a General Motors Saab-böjtje A felerészben a General Motors-tulajdonban lévő Saab már a jövő évet tervezi: kínálatának szélesítését fontolgatja, a termelést pedig várhatóan 20 százalékkal fogja növelni. Ezek és számos más lépés azt szolgálják, hogy a Saab végre tartósan nyereséget termeljen svéd és amerikai tulajdonosai számára. A vállalat vezetősége nemrégiben háromnapos stratégiai megbeszélésen vett részt, ahol többek között döntés született a termelékenység emeléséről, valamint az amerikai értékesítési hálózat megerősítéséről. Minden jel arra mutat, hogy az idei esztendőt is veszteséggel zárja a Saab, biztató jel azonban a jövő számára a második félév eredményének várható alakulása: 1998 második hat hónapja már nyereséges lesz, s ez elsősorban az új 9-5-ös modell iránti kereslet gyors növekedésének köszönhető. Robert Hendry vezérigazgató szerint a Saab a jövő év egészében nyereséges lesz, s az értékesítés várhatóan eléri majd a 30 milliárd svéd koronát (8,2 milliárd dollár), a működési nyereség pedig 180 millió korona körül alakulhat. Meglehetősen szerénynek tűnik ez a profit, de már nyereség és nem veszteség, s egyúttal azt is jelzi, hogy a Saabnál valószínűleg véget ért a hosszú és fájdalmas reorganizáció szakasza. A Saab tulajdonának 50 százaléka 1989-ben került a GM-hez. Az amerikai óriásvállalat és az ugyancsak 50 százalékban tulajdonos svéd Investor az elmúlt 10 évben 11 milliárd korona beruházást hajtott végre a cégben. A várt eredmények azonban elmaradtak: a vállalat egy évtizede veszteséges, az összesített veszteség értéke 12 milliárd korona, s egy évtized alatt négyszer kellett tőkeemelést végrehajtani. A GM egyik vezetője szerint tíz évvel ezelőtt a svéd autógyár a szükségesnél háromszor több munkást foglalkoztatott, naponta a létszám 30 százaléka hiányzott a munkahelyéről, s a cég nem rendelkezett marketingköltségvetéssel. A reorganizáció során a dolgozók számát 15 ezerről 9500-ra csökkentették, a gyártási darabszám pedig évi 93 ezerről 120 ezerre növekedett, jövőre pedig eléri majd a 145 ezer egységet. Az egy autóra jutó gyártási idő rövid időn belül a jelenlegi 40-ről 30 órára fog mérséklődni. A Saab új pénzügyi igazgatója Detroititól érkezett, s úgy véli, hogy a vállalatnak két alapplatformon kell gyártania,, az egyik kizárólag a Saabé, a másik pedig a GM-é. A vezérigazgató és a pénzügyi direktor tervei szerint a Saab termelése 2000-ben eléri a 150, rövid idő múlva pedig a 180 ezer kocsit. A cégvezetés véleménye szerint az eredmények csak akkor jelentkeznek, ha sikeres lesz a 9-5-ös kombiváltozatának jövő évi bemutatkozása, valamint a 9-3-asból kialakított sportkocsi. Amennyiben az előre jelzettnél nagyobb mértékben növekszik a Saabok iránti kereslet, a svéd gyár évi 180 ezer darabos termelési kapacitását egyelőre nem bővítik, hanem valamelyik GM-üzemben végeznek majd összeszerelést. Rövid időn belül befejeződik a márkakereskedői hálózat bővítése is az USA-ban, ahol hamarosan Saab-dílerek kínálják majd a márkát. Szakértők véleménye szerint nem kizárt, hogy a GM már jövőre növelni fogja tulajdoni hányadát a Saabban. Az sem utolsó szempont, hogy szeretné eddigi befektetéseit minél nagyobb mértékben viszontlátni. Elemzők szerint nem esélytelen a GM a többségi tulajdon megszerzésében, ugyanis a Wallenberg-csoporthoz tartozó Investor hajlandó tárgyalni tulajdoni része csökkentéséről. • Gonda György Citroen úr „csillag” lett André Citroen, a Citroen márka névadója, a franciák közül elsőként nyert felvételt az autózás történetének csillagai közé. A különleges rangot jelentő cím azt jelenti, hogy az egyesült államokbeli Automotive Hall of Fame múzeum ismét helyet szorított egy idegennek a Michigan államban, pontosabban Dearbornban működő, immár hatvanéves intézményben. A 2500 négyzetméteres állandó kiállítás interaktív programokkal fűszerezve próbálja megismertetni a fiatalokkal az autózás történetének legfontosabb állomásait és a legjelentősebb technikai újításokat, természetesen leginkább azokat, amelyek az USA-ban születtek. A válogatás szempontjaira jellemző, hogy André Citrénnel egy időben léptek a hallhatatlanok sorába az Opeltestvérek, Yutaka Katayama, a Nissan legendás amerikai hídverője és Ferdinand von Zeppelin báró. A felvételről döntő amerikai bizottság Citroennel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy fő érdeme az autó sokoldalúságának felismerése volt, de díjazták eredeti formaterveit és ötletes járműreklámjait is. A díjat André Citroen unokája, Henri-Jacques Citroen vette át néhány héttel ezelőtt, a csillaggá válás nyomatékaként pedig egy legendás Traction Avant modellt helyeztek el a múzeum főbejáratánál. • T. A. KÖZLEMÉNY A Közlekedési Műszergyártó Részvénytársaság s székhelye: 1134 Budapest, Bulcsú utca 5-7.) igazgatósága értesíti tisztelt részvényeseit, hogy a társaság 1998. december 10-én (csütörtökön) 10 órai kezdettel RENDKÍVÜLI KÖZGYŰLÉST TART. A közgyűlés helye: 1134 Budapest, Bulcsú utca 5-7., tanácsterem. Határozatképtelenség esetén a megismételt közgyűlés 1998. december 10-én 14 órai kezdettel kerül megtartásra a 1134 Budapest, Bulcsú utca 5-7. alatti tanácsteremben. A közgyűlés napirendi pontjai: 1. Az igazgatóság és a felügyelőbizottság tagjainak, valamint a könyvvizsgáló megválasztása, díjazásuk megállapítása. 2. Az alapító okirat átfogó módosítása (az új gt. szabályai szerint). 3. Egyebek. A közgyűlésen minden részvényes személyesen, törvényes képviselője vagy közokiratban, illetve teljes bizonyító erejű magánokiratban meghatalmazott képviselője útján vehet részt. A társaság részvényesei szavazati jogaikat a társaságnál, a közgyűlés időpontja előtt legalább 1 órával letétbe helyezett részvényeik alapján gyakorolhatják. Nem jogosít szavazásra az a részvény, amelynek esedékes ellenértékét a közgyűlés napjáig nem fizették meg. A KMGY Rt. igazgatósága . nemzetközi futárszolgálat Redda Kurier Kft. MH 6150 Márka autóház BOLDIZSÁR Üdvezik minden flIKTH típusra am ift a készlet tele tank és nincs vizsgáztatási költség! MÁRKAKERESKEDÉS ÉS SZERVÍZ 1 1 1 2 BUDAPEST, BOLDIZSÁR U. I. Telefon: 310-2980 Fax: 310-2976 Környezetvédő Toyota - Mi a Toyotánál hiszünk abban, hogy egy autó életében - a gyártástól egészen a roncstemetőig - a környezetvédelemnek kell játszania a legfontosabb szerepet. A Toyota két szó köré csoportosítja ezzel kapcsolatos filozófiáját: totális tisztaság. Cégünk jövőbeli tevékenysége Európában ezen az ígéreten nyugszik - jelentette ki Akihiro Wada, a Toyota kutatásfejlesztésért felelős igazgatója egy sajtótájékoztatón, ahol Japán legnagyobb autógyártója az Európa számára kidolgozott környezetvédelmi akciótervének főbb irányvonalait ismertette. Wada elsőként a cég új kisautóját, a Yarist említette, amely jövő tavasztól kapható Európában. Ennek a kocsinak állandóan változó szelepvezérléses motorja jóval hat liter alatti átlagfogyasztást produkál. A jövő év másik - nem csak környezetvédelmi - szenzációja a common-rail rendszerű dízelmotorral szerelt Avensis lesz. 1999-ben a Yaris és a Avensis is megfelel majd azoknak az emissziós előírásoknak, amelyek az ezredforduló évében lépnek hatályba. 2000-re pedig egy óriási szenzációt is tartogat a gyár: megkezdik a világ első hibridautójának, a Priusnak az európai értékesítését. További eredményként említi Wada, hogy az alkatrészek újrahasznosításának területén a VW-vel is együttműködnek. • Tó: III.