Magyar Hírlap, 1998. november (31. évfolyam, 256-280. szám)

1998-11-05 / 259. szám

12 Magyar Hírlap AUTÓK ÉS PIACOK 1998. NOVEMBER 5., CSÜTÖRTÖK Piacról piacra Tiszta a fővárosi autópiac Két-három évvel ezelőtt még gyakori volt, hogy a rendőrség odaállt egy-egy kiválasztott autóhoz, és mert eladója nem tudta kellő igazolásokkal bizonyí­tani tulajdonjogát, a járművet egysze­rűen elszállította. Ebben az esztendő­ben már csak elvétve lehetett ilyen eset­tel találkozni a fővárosi autópiacon. Az történt ugyanis, hogy a Falcon ellenőrző berendezések minden bejárati kapunál abszolút pontossággal szűrik ki a gyanús járműveket. A számítógépes rendszám­­felismerő megjelenése utáni egy-két hétvégén valamelyest csökkent az el­adásra hozott autók száma, de rövid idő alatt mindenki megszokta, hogy jobb egy tiszta piac, ahol könnyebb eladni a portékát. Április óta tehát a fővárosi autópiac egyre népszerűbb, s most már nemcsak magánszemélyek jönnek ki a hétvége­ken, hanem az autókereskedők is na­gyobb teret kérnek maguknak: a már­kaképviselők közül kora ősztől már je­len van a Seat, az Opel, a Peugeot és a Daewoo is. Ugyanakkor a piacon egy 1500 négyzetméteres létesítmény beru­házását kezdték meg, s a 150 méter hosszú szalonsoron újabb márkák jelen­hetnek meg. Meg kell jegyezni, hogy a kereskedők jól ápolt használt kocsikat kínálnak, csak győzzenek a vevők vá­logatni. Mi is ezt tettük: ezúttal kizárólag a kereskedők készletét vettük számba, mégpedig azok közül is a jobbakat. Első látásra is jól ápoltnak és kifogástalan­nak tűnt a nem egészen nyolcéves Hon­da Civic 1,5i, amelyet első tulajdonosa adott be eladásra. Egy vevő alkut kínált, s végül az egymilliós határnál meg is ál­lapodtak. Ragyogott a Corsa 1,4-es is, amely ugyancsak első tulajdonosától ke­rült a piacra, teljesen hibátlan állapot­ban. Ez a kisautó nyolc év alatt mind­össze 60 ezer kilométert futott, amit kárpitja és külleme is alátámasztott. Meglepően alacsonynak tartottuk irányárát, amely 790 ezer volt. Sokalltuk viszont a 85-ös Opel Ka­dett 1,6-os dízel árát: a kocsi már elmúlt 13 éves, s több mint félmilliót kértek ér­te. Egy 1981-es VW Jetta pedig azért keltette fel a figyelmünket, mert ennyi idő alatt állítólag csak egyetlen tulajdo­nosa volt. A forgalmi adatainak ilyen­kor érdemes utánanézni, már csak azért is, mert ez a szolgáltatás ugyancsak a helyszínen igénybe vehető. Azt már csak megemlítjük, hogy a korábban beharangozott zálogház már működik, sőt az első árverezésre no­vember hónapban sort kerítenek. Lehet tehát autóra is licitálni. • Zelman Ferenc Heti árszondánk A Magyarországon működő márkaképviseletek újautó­árai mostanában olyan rövid életűek, hogy ember legyen a talpán, aki elmondhatja, nap­rakészen ismeri az összeset. Az árakat ugyanis nemcsak a devizaárfolyamok és a forint­­leértékelések mozgatják, de maguk a gyárak is. Mellékle­tünk megpróbálja hétről hét­re követni a piaci tarifákat, természetesen márkák szerin­ti bontásban. A táblázatunk­ban szereplő aktuális árakról annyit, hogy ezek a vámot, az áfát, valamint az illetéket tar­talmazzák. Szondánkkal ezen a héten a Mazda legújabb árait vettük célba. Típus Ajtók száma Ar (Ft) 1211,3 LX 5 1 949 000 Demio 1,3 LX Stylish 5 2 790 000 Dem­o 1,3 GLX Comfort 5 2 990 000­­ 323 1,3 Safety 4 2 990 000 323 1,5 Safety 4 3 290 000 323 1,5 Safety Plus 5 3 690 000 626 2,0 GLX 4 5 650 000 626 2,0 GLX 5 5 750 000 626 2,0 DiTD LX 4 5 250 000 626 2,0 DiTD LX 5 5 350 000 626 2,0 GLX Wagon 5 5 950 000 626 2,0 DiTD LX Wagon 5 5 550 000 MX-3 1,6 2 3 990 000 MX-5 1,6 2 4 880 000 Xedos-6 1,6 4 4 790 000 Xedos-6 2,0 4 8 560 000 Xedos-9 2,0 4 8 320 000 Összehasonlító táblázat Típus Évjárat Ár (E Ft) Opel Astra Start 1,4 i 97 1950 Opel Vectra 2,0 GT 93 1650 Jaguár XJ 2,8 82 799 Honda Accord 2,0 90 1320­­ Renault 11 1,7 87 550 Renault 19 RL 1,4 94 1339 Toyota Camry GLi 2,0 87 730 Honda CRX 1,6 92 1890 Toyota Corolla 1,8 D 89 920 Mitsubishi 1300 2,0 95 2190 Mercedes 300 E 4WD 3,0 90 2590 Nissan PrimeraSLX 1,6 96 2390 Ford Escort 1,3 ' 84 399 VW Jetta 1,5 81 348 Nissan Praire 4WD 2,0i 86 790 Honda Jazz 1,2 S 85 470 Opel Kadett 1,6i 88 780 Nissan Sunny 1,5 GL 82 350 Mitsubishi L300 3,5 D 92 1950 Peugeot 3091,6 GT 88 525 Honda Civic 1,5i 91 1095 Renault 5 SD 1,6 85 480 Renault 5 1,4 85 460 Opel Kadett 1,3 LS 89 870 Audi 80 2,0 92 1720 Mercedes 500 SEL b+g 5,0 83 990 Toyota Celica XT 2,2i 90 1450 BMW 520i 24v 90 1790 Toyota Corolla 1,3 85 525 Honda Prelude 1,8 12V 85 550 Átfestett cégtábla Saabot a Polar Mobiltól Október végétől a svéd Saab autómárka magyarországi ve­zérképviselete és közép-euró­pai regionális központja Po­lar Mobil Kft. néven működik tovább. A cégtábla átfestése mögött, mint azt a Wallis-cso­­port közleményéből kiderül, a fokozott ügyfélközpontú gondolkodásmód és a tiszta, áttekinthető információ iránti igény áll. Tekintve, hogy a Wallis-csoporton belül egy hasonló hangzású (Wallis Motor) és ugyancsak autóke­reskedelemmel (BMW) fog­lalkozó cég működik, a válla­lat vezetősége úgy döntött, hogy mind a belföldi, mind a külföldi kommunikációt megnehezítő hasonlóságot kiküszöböli. A Polar névre azért esett a választás, mert ezzel egyrészt utalni tudnak a Saab autómárka származási helyére, másrészt arra, hogy a név mögött egy szélsőséges körülmények között is meg­bízható autó áll. A névtábla cseréje a vállalat tulajdonosi szerkezetében semmilyen változást nem hozott, ugyan­akkor a tulajdonosok a cég törzstőkéjét megnégysze­rezték, 220 millió forintra emelték. A Wallis és a Saab kapcso­lata egyébként 1992 októbe­réig nyúlik vissza, a magyar­­országi vállalkozók ekkor kö­töttek megállapodást a svéd céggel a Saab kocsik magyar­­országi kizárólagos forgalma­zására. Az azóta eltelt idő­szakban, a sikeres közös tevé­kenységnek köszönhetően, a Wallis más márkákkal is kizá­rólagos képviseleti és diszt­ribútori szerződéseket kötött, sőt 1997 óta Magyarországon működik a Saab Automobile AB nyolc országot felölelő közép-európai regionális köz­pontja is. wrerffy r?! ■ ’-X L'.\ t- j A tél lehangoló tud lenni mindannyiunk számára. Hamar ránk sötétedik, didergünk, jég borítja az utakat és elérhetetlenül messze van a tavasz. De akár egy apróság is változtathat ezen a hangulaton és egy kellemes telet varázsolhat számunkra. Ebből az elgondolásból és egy kellemes karácsony reményé­ben a Honda most minden új Honda Civicet egy Bridgestone - Japán első számú gumiköpeny gyártója - téli gumi garnitúrával ad át. Reméljük, már­is sikerült kellemesebbé tenni az idei telet. J^^stone A Forma 1 hivatalos gumiköpeny szállítója Minden HONDA modellre 2 év kilométer-megkötés nélküli garanciát biztosítunk. HONDA márkakereskedők: Bp. III. ker. HONDA Autóház-Fehér, Bojtár u. 46-48. Tel.: 367-0078 Kecskemét, HONDA Csernák, István kir. krt. 23/b. Tel.: (60) 389-397 Bp., Ill ker. Ventura Kft., Szépvölgyi út 61. Tel.: 250-7968 Körmend, HONDA Stojcsics, Felszabadulás u. 17. Tel : (94) 412-791 Bp., X. ker. HONDA Éles, Jászberényi út 38. Tel.: 262-1340 Miskolc, HONDA Inter, Sajó u. 5. Tel.: (46) 343-045 Bp., XI. ker. HONDA Buda, Budaörsi út 60. Tel.: 310-2866 Nyíregyháza, U­-Napkelet Kft., Hatzel tér 10. Tel.: (42) 460-107 Bp., XI. ker. HONDA Grohoczky, Fehérvári út 130. Tel.: 204-7703 Pécs, Ste-B* Kft., Rácváros u.­­ Tel.: (72) 251-806 Bp., XIII. ker. RM-Royal Motor Kft., Frangepán u. 46. Tel.: 140-2378 Salgótarján, HONDA Maruzs, Rákóczi út 135/a.Tel.: (32) 441-666 v\/i uomha c„kA D4u«ei ,1* op7 Toi - Ans­oooo Sopron, Novum-Turbó Kft., Győri u. 17. Tel.: (99 329-519 pP"v,n; V urunfl i n,A T r' Szeged, HONDA Metcor, Algyői út 147. Tel.: (62) 490-412 ®p7 XuTMn* o^DAn*Za^Merbeck Ul»»t 812. Tel. 291-5555 Szé®esfehérvár, HONDA Pallagi, Budai út 312. Tel.: (22) 301-434 Baja, HONDA Bálla, Dózsa Gy út 153. Tel.: (79) 322-992 Szigetszentmiklós-Lakihegy,Körgyűrű M0 Kft., II.Rákóczi F.út 30.Tel.:(24)450-359 Balatonalmádi, HONDA Kőfalvi, Fűzfői út 156. Tel.: (88) 431-070 Szolnok, HONDA Hirt, Pipacs út 4. Tel.: (56) 411-600 Balatonlelle, HONDA Kenéz, Vágóhíd u. 1. Tel.: (20) 213-951 Szombathely, HONDA Bagl, Rumi út 237. Tel.: (94) 323-674 Debrecen, Főnix Rt., Kassai u. 27. Tel.: (52) 414-338 tamási, HONDA Gréta, Rákóczi út 17-19. Tel.: (60) 367 394 Ercsi, HONDA Ercsi, Rákóczi u. 44. Tel.: (60) 391-238 Tatabánya, HONDA Száraz, Alkotmány út 58. Tel.: (34) 313-370 Győr, Flick Kft., Baross G. u. 63. Tel.: (30) 473-597 Vác, HONDA Pajor, Derecske dűlő 203. Tel.: (27) 304-534 Jászberény, HONDA Fedor, Nagykátai u. 29. Tel.: (57) 415-148 Veszprém, HONDA Sommer, Budapesti út 72. Tel.: (88) 425-176 Kaposvár, HONDA Lucz, Dombóvári út. 2. Tel.: (82) 428-934 Zalaegerszeg, HONDA Zalaegerszeg, Zrínyi M.u. 99. Tel.: (92) 320-028 HONDA HUNGARY Kft. 2040 Budaörs, Törökbálinti út 25/b Tel.(23) 506-406 HONDA Az Ember, a gép előtt Motor: 1396 cm3 4 hengeres, SOHC 16 sz. PGM-Fi Teljesítmény: 90 LE Alapfelszereltség: szervokormány, elektromosan mozgatható ablakok, elektromos tírkör állítás, ... központi zár, Immobiliser Honda Civic Family Elegance 3,4 és 5 ajtós változatban Honda Civic Family Elegance: elektromosan mozgatható napfénytető mint alapfelszereltség. «V&I Statisztikák bizonyítják, hogy minden egyes napon legalább százezer új járművel és tíz technikai újdonsággal gazda­godik az autósvilág, vagyis a modern gépjármű ismeretein­ket is jócskán megelőzi. Ro­vatunk ezt a lemaradást kí­vánja csökkenteni. Az esőben történő vezetés egyik nehézsége az ablaktörlő működési ütemének állandó hozzáigazítása az eső intenzi­tásához, illetve az útfelületről felcsapódó víz mennyiségé­hez. Ez a legritkább esetben sikerül tökéletesen, hiszen a külső körülmények igen gyor­san változhatnak, elég pél­dául, ha egy teherautó mögé kerülünk vagy vizes úton megelőz egy gyorsabb autó. Annak érdekében, hogy az ablaktörlő működtetése mi­nél kevésbé vonja el a vezető figyelmét és egyúttal automa­tikusan a szélvédőre kerülő vízmennyiséghez igazodjon az ablaktörlési sebesség, pár évvel ezelőtt kifejlesztették az úgynevezett esőszenzort, amelynek jelei alapján a sza­bályzó elektronika ezt a fel­adatot önműködően elvégzi. Azóta több autómodell ren­delhető ezzel a hasznos be­rendezéssel. A rendszer működésének lényege, hogy egy láthatatlan infravörös fényt kibocsátó jel­adó fénynyalábot irányít a szélvédőre. Ez a fény attól függően verődik onnan vissza, hogy milyen sűrűn helyezked­nek el rajta a vízcseppek. Ar­ról a részről ugyanis, ahol nincs víz, visszaverődik a fény, míg a vízzel fedett rész­ről a fénytörő hatás miatt nem verődik vissza teljes egé­szében, egy része ugyanis tö­rést szenvedve továbbhalad. A szélvédő mögött elhelye­zett fényérzékelő érzékeli a kibocsátott és a visszavert fény mennyiségét, és a mért különbséget - a haladási se­bességet is figyelembe véve - az esőzés intenzitásaként ér­telmezi. Az így keletkezett elektromos jelet az ablaktörlő működését vezérlő elektroni­kához továbbítja, amely ez­után ennek megfelelően állít­ja be az ablaktörlő szakaszos ütemét, illetve működésének sebességét. Az eddigi tapasztalatok szerint a rendszer tökéletes működését akadályozta töb­bek között a színezett hőszű­rő üvegek laminált rétege, va­lamint a szélvédőre került egyéb szennyeződések zava­ró hatása. A Lucas cég által továbbfejlesztett, finomított esőérzékelő ablaktörlő már figyelembe veszi ezeket a ha­tásokat is, ezáltal még jobban és tökéletesebben követi a lá­tást rontó tényezőket. Ez töb­bek között azáltal vált lehet­ségessé, hogy javították az infravörös jeladó és jelfogó elhelyezését, ennél sokkal fontosabb változás azonban, hogy gyorsabb a reagálás az intelligensebb és kifinomul­tabb elektronikus adatfeldol­gozás révén, amely elősegíti a szélvédő felületén bekövet­kezett változások tökélete­sebb követését és kompen­zálását. • Deák János MŰSZAKI SZEMINÁRIUM 187. Tökéletesebb eső­szenzor A belső visszapillantó tükör mögött helyezkedik el az esőszenzor érzékelője Végéhez közeledik a General Motors Saab-böjtje A felerészben a General Mo­­tors-tulajdonban lévő Saab már a jövő évet tervezi: kíná­latának szélesítését fontolgat­ja, a termelést pedig várha­tóan 20 százalékkal fogja nö­velni. Ezek és számos más lé­pés azt szolgálják, hogy a Saab végre tartósan nyereséget ter­meljen svéd és amerikai tulaj­donosai számára. A vállalat vezetősége nem­régiben háromnapos stratégiai megbeszélésen vett részt, ahol többek között döntés született a termelékenység emeléséről, valamint az amerikai értékesí­tési hálózat megerősítéséről. Minden jel arra mutat, hogy az idei esztendőt is veszteséggel zárja a Saab, biztató jel azon­ban a jövő számára a második félév eredményének várható alakulása: 1998 második hat hónapja már nyereséges lesz, s ez elsősorban az új 9-5-ös mo­dell iránti kereslet gyors növe­kedésének köszönhető. Robert Hendry vezérigaz­gató szerint a Saab a jövő év egészében nyereséges lesz, s az értékesítés várhatóan eléri majd a 30 milliárd svéd koro­nát (8,2 milliárd dollár), a mű­ködési nyereség pedig 180 mil­lió korona körül alakulhat. Meglehetősen szerénynek tű­nik ez a profit, de már nyereség és nem veszteség, s egyúttal azt is jelzi, hogy a Saabnál valószí­nűleg véget ért a hosszú és fáj­dalmas reorganizáció szakasza. A Saab tulajdonának 50 százaléka 1989-ben került a GM-hez. Az amerikai óriás­vállalat és az ugyancsak 50 százalékban tulajdonos svéd Investor az elmúlt 10 évben 11 milliárd korona beruházást hajtott végre a cégben. A várt eredmények azonban elma­radtak: a vállalat egy évtizede veszteséges, az összesített veszteség értéke 12 milliárd korona, s egy évtized alatt négyszer kellett tőkeemelést végrehajtani. A GM egyik ve­zetője szerint tíz évvel ezelőtt a svéd autógyár a szükséges­nél háromszor több munkást foglalkoztatott, naponta a lét­szám 30 százaléka hiányzott a munkahelyéről, s a cég nem rendelkezett marketingkölt­­ségvetéssel. A reorganizáció során a dolgozók számát 15 ezerről 9500-ra csökkentették, a gyártási darabszám pedig évi 93 ezerről 120 ezerre növeke­dett, jövőre pedig eléri majd a 145 ezer egységet. Az egy autóra jutó gyártási idő rövid időn belül a jelenlegi 40-ről 30 órára fog mérséklődni. A Saab új pénzügyi igazga­tója Detroititól érkezett, s úgy véli, hogy a vállalatnak két alapplatformon kell gyártania,, az egyik kizárólag a Saabé, a másik pedig a GM-é. A vezér­­igazgató és a pénzügyi direk­tor tervei szerint a Saab ter­melése 2000-ben eléri a 150, rövid idő múlva pedig a 180 ezer kocsit. A cégvezetés véle­ménye szerint az eredmények csak akkor jelentkeznek, ha sikeres lesz a 9-5-ös kombivál­tozatának jövő évi bemu­tatkozása, valamint a 9-3-as­ból kialakított sportkocsi. Amennyiben az előre jelzett­nél nagyobb mértékben nö­vekszik a Saabok iránti keres­let, a svéd gyár évi 180 ezer da­rabos termelési kapacitását egyelőre nem bővítik, hanem valamelyik GM-üzemben vé­geznek majd összeszerelést. Rövid időn belül befejeződik a márkakereskedői hálózat bővítése is az USA-ban, ahol hamarosan Saab-dílerek kí­nálják majd a márkát. Szakér­tők véleménye szerint nem ki­zárt, hogy a GM már jövőre növelni fogja tulajdoni hánya­dát a Saabban. Az sem utolsó szempont, hogy szeretné eddi­gi befektetéseit minél na­gyobb mértékben viszontlátni. Elemzők szerint nem esélyte­len a GM a többségi tulajdon megszerzésében, ugyanis a Wallenberg-csoporthoz tar­tozó Investor hajlandó tár­gyalni tulajdoni része csök­kentéséről. • Gonda György Citroen úr „csillag” lett André Citroen, a Citroen már­ka névadója, a franciák közül elsőként nyert felvételt az autózás történetének csillagai közé. A különleges rangot je­lentő cím azt jelenti, hogy az egyesült államokbeli Automo­tive Hall of Fame múzeum is­mét helyet szorított egy ide­gennek a Michigan államban, pontosabban Dearbornban működő, immár hatvanéves intézményben. A 2500 négyzetméteres ál­landó kiállítás interaktív prog­ramokkal fűszerezve próbálja megismertetni a fiatalokkal az autózás történetének legfonto­sabb állomásait és a legjelentő­sebb technikai újításokat, ter­mészetesen leginkább azokat, amelyek az USA-ban szület­tek. A válogatás szempontjai­ra jellemző, hogy André Cit­­rénnel egy időben léptek a hallhatatlanok sorába az Opel­­testvérek, Yutaka Katayama, a Nissan legendás amerikai hídverője és Ferdinand von Zeppelin báró. A felvételről döntő ameri­kai bizottság Citroennel kap­csolatban hangsúlyozta, hogy fő érdeme az autó sokoldalú­ságának felismerése volt, de díjazták eredeti formaterveit és ötletes járműreklámjait is. A díjat André Citroen unoká­ja, Henri-Jacques Citroen vet­te át néhány héttel ezelőtt, a csillaggá válás nyomatékaként pedig egy legendás Traction Avant modellt helyeztek el a múzeum főbejáratánál. • T. A. KÖZLEMÉNY A Közlekedési Műszergyártó Részvénytársaság s székhelye: 1134 Budapest, Bulcsú utca 5-7.) igazgatósága értesíti tisztelt részvényeseit, hogy a társaság 1998. december 10-én (csütörtökön) 10 órai kezdettel RENDKÍVÜLI KÖZGYŰLÉST TART. A közgyűlés helye: 1134 Budapest, Bulcsú utca 5-7., tanácsterem. Határozatképtelenség esetén a megismételt közgyűlés 1998. december 10-én 14 órai kez­dettel kerül megtartásra a 1134 Budapest, Bulcsú utca 5-7. alatti tanácsteremben. A közgyűlés napirendi pontjai: 1. Az igazgatóság és a felügyelőbizottság tagjainak, valamint a könyvvizsgáló meg­választása, díjazásuk megállapítása. 2. Az alapító okirat átfogó módosítása (az új gt. szabályai szerint). 3. Egyebek. A közgyűlésen minden részvényes személye­sen, törvényes képviselője vagy közokirat­ban, illetve teljes bizonyító erejű magánok­iratban meghatalmazott képviselője útján ve­het részt. A társaság részvényesei szavazati jogaikat a társaságnál, a közgyűlés időpontja előtt leg­alább 1 órával letétbe helyezett részvényeik alapján gyakorolhatják. Nem jogosít szavazásra az a részvény, amelynek esedékes ellenértékét a közgyűlés napjáig nem fizették meg.­­ A KMGY Rt. igazgatósága . nemzetközi futárszolgálat Redda Kurier Kft. MH 6150 Már­ka autóház BOLDIZSÁR Üdvezik minden flIKTH típusra am ift a készlet tele tank és nincs vizsgáztatási költség! MÁRKAKERESKEDÉS ÉS SZERVÍZ 1 1 1 2 BUDAPEST, BOLDIZSÁR U. I. Telefon: 310-2980 Fax: 310-2976 Környezetvédő Toyota - Mi a Toyotánál hiszünk ab­ban, hogy egy autó életében - a gyártástól egészen a roncste­metőig - a környezetvédelem­nek kell játszania a legfonto­sabb szerepet. A Toyota két szó köré csoportosítja ezzel kapcsolatos filozófiáját: totális tisztaság. Cégünk jövőbeli te­vékenysége Európában ezen az ígéreten nyugszik - jelen­tette ki Akihiro Wada, a To­yota kutatásfejlesztésért fele­lős igazgatója egy sajtótájé­koztatón, ahol Japán legna­gyobb autógyártója az Európa számára kidolgozott környe­zetvédelmi akciótervének főbb irányvonalait ismertette. Wada elsőként a cég új kisautóját, a Yarist említette, amely jövő tavasztól kapható Európában. Ennek a kocsinak állandóan változó szelepve­zérléses motorja jóval hat liter alatti átlagfogyasztást produ­kál. A jövő év másik - nem csak környezetvédelmi - szen­zációja a common-rail rend­szerű dízelmotorral szerelt Avensis lesz. 1999-ben a Yaris és a Avensis is megfelel majd azoknak az emissziós előírá­soknak, amelyek az ezredfor­duló évében lépnek hatályba. 2000-re pedig egy óriási szen­zációt is tartogat a gyár: meg­kezdik a világ első hibridautó­jának, a Priusnak az európai értékesítését. További ered­ményként említi Wada, hogy az alkatrészek újrahasznosítá­sának területén a VW-vel is együttműködnek. • Tó: III.

Next