Magyar Hírlap, 1999. január (32. évfolyam, 1-25. szám)
1999-01-26 / 21. szám
1999. JANUÁR 26., KEDD Azonosították a buszbaleset áldozatait Egy testvérpár is életét vesztette az ausztriai tragédiában - Graz környékén véradásra szólították fel a lakosságot Ketten még tegnap is életveszélyes állapotban voltak a deutschlandsbergi buszbaleset sérültjei közül. A tizennyolc halálos áldozatot és a huszonhét sérültet tegnap délutánra azonosították. Az ausztriai kórházak nem kértek Magyarországról vért, pedig a Graz környékén élőket véradásra szólították fel, mert kevés a vér a műtétekhez. MH-összeállítás_________ Az osztrák hatóságok nyilvánosságra hozták a dél-stájerországi buszbaleset 18 magyar áldozatának a névsorát. Az áldozatok között van egy testvérpár, egy 13 éves fiú, egy 15 éves lány, illetve egy 40 éves férfi is. A testvérek holttestét nagynénjük és nagybátyjuk azonosította, mivel a szülők ugyancsak a buszban tartózkodtak, és jelenleg egy osztrák kórház intenzív osztályán ápolják őket - írta az APA osztrák hírügynökség. A magyar hatóságok ugynakkor az áldozatok személyiségi jogaira hivakozva nem közölték sem az elhunytak, sem a sérültek nevét. Azonosították tegnap délutánra a Deutschlandsberg közelében vasárnap kora este történt buszbaleset áldozatait és sérültjeit. A kereskedelmi televíziók szerint a tizennyolc halálos áldozat közül tizenhatan diákok, egyikük tanár, míg elhunyt a balesetben egy kisgyermek is. A négy legsúlyosabb sérült Grazban fekszik. Hármat a tartományi kórházban, egyet a baleseti kórházban ápolnak. Az egyik életveszélyes sérülést szenvedett magyar gyereket hétfő délben újra meg kellett operálni. Ő is, mint az éjszaka kétszer megoperált gyermek és a legtöbb sérült, koponyasérüléseket szenvedett. Egy gyermek életéért tegnap este is küzdöttek az orvosok. A grazi Landeskrankenhaus egyik orvosa az MH-nak úgy nyilatkozott, hogy a 16 náluk ápolt beteg közül 12- nek az állapota kielégítő. Két felnőtt sérült állapota súlyos, két gyermeké pedig válságos. A kórház intenzív orvosai mindent megtesznek, azonban a két fiatal súlyos belső sérülésekkel került a grazi kórházba. Sáringer László konzul tájékoztatása szerint a halottak hazahozatalát az osztrák kormány vállalja. A buszt tegnap délben elszállították, szakértők fognak dönteni, műszaki hiba vagy emberi mulasztás okozta-e a balesetet. A sofőr életben maradt, de nincs kihallgatható állapotban. Az Osztrák Vöröskereszt felszólította a Graz környéki lakosságot, hogy adjon vért, mert a magyar sebesültek operációihoz rengeteg szükséges. A magyar vérellátó szervezettől tegnap estig egyetlen egység vért sem kértek Ausztriából - mondta lapunknak Mikola István. Az Országos Vérellátó Szolgálat vezetője közölte: szombathelyi és győri központjuk tegnap háromszor is egyeztetett az illetékes osztrák kórházakkal, hogy amint szükség lesz rá, azonnal rendelkezésre tudják bocsátani a szükséges mennyiségű vért. A hazai vérellátásban ez nem okozhat zavart, miután bármikor, az ország bármelyik más vérellátójából át tudják csoportosítani a készleteket - tette hozzá. Szombathelyen önkéntesek tömegei jelentkeztek, hogy vért adjanak a buszkatasztrófa sérültjeinek. Az osztrák ORF rádió déli krónikájában az iskolás csoport vezetője, a könnyebben megsérült Koltay Árpád elmondta, hogy busznak minden bizonnyal nemcsak a fékje romlott el, hanem a sebességváltója is, mert a jármű egyre jobban felgyorsult, de a sofőr két kézzel sem tudott átkapcsolni alacsonyabb sebességbe. Két kanyart még sikerült a busznak bevennie, de a harmadikat már nem. A kőszegi tanár fia is megsérült, de életben maradt. Az Országos Mentőszolgálat három Vas megyei munkatársa még vasárnap kora este Ausztriába utazott a szolgálatvezető főorvos utasítására. A csoport vezetője, Puskás Tivadar főorvos lapunknak elmondta: feladatuk elsősorban az volt, hogy felmérjék, hol, miben tudnának segíteni a baleset következményeinek felszámolásában. A mentődolgozók elsősorban az elhunytak azonosításában és az érdeklődők tájékoztatásában segédkeztek. Puskás doktortól megtudtuk, hogy a mentőszolgálat határ menti szervezetei felkészültek arra, hogy amint lehet, hazahozzák a szállítható sérülteket. A főorvos szerint a sebesültek egy része várhatólag már ezen a héten hazajöhet. Mint elmondta: a hazaszállítással kapcsolatos költségeket az országhatárig azok a biztosítók állják, amelyeknél a balesetet szenvedettek biztosítást kötöttek. Sáringer László, a bécsi magyar nagykövetség főkonzulja hétfő délután közölte, hogy a holttesteket a grazi államügyészség vizsgálata után szállítják Magyarországra. A kőszegi mezőgazdasági iskola és a Jurisich Gimnázium diákjai első napjukat töltötték tegnapelőtt a sípályán. Délután öt óra tájban csupán néhány kilométerre voltak linbergi szállásuktól, amikor a tragédia történt. A baleset helyszínétől néhány métere álló családi házban éppen vacsorához készülődő család a nagyszoba ablakából látta a szerencsétlenséget. Az apa elmondása szerint a busz a lejtőn vészesen felgyorsult, majd a kanyart kiegyenesítve egyenesen házuk felé száguldott. A dombról legurulva többször átfordult tengelyén, majd közvetlenül a ház bejárata előtt állt meg. Weinberger úr, mint lapunknak elmondta, a zuhanás utáni hirtelen csend után biztos volt benne, hogy egy üres jármű szabadult el a hegytetőről. Az osztrák mentők percek alatt kiérkeztek, a buszt acélsodronnyal rögzítették, mert félő volt, hogy lejjebb gurul a domboldalon. Reflektorok fényében dolgoztak a tűzoltók és a mentősök. A diákokat a grazi központi kórházba, valamint a deutschlandsbergi klinikára vitték. A halottakat a helyi tűzoltóépületbe szállították fakoporsóban. Mivel igazolvány szinte egy diáknál sem volt, a kevésbé sérültek azonosították az ájultakat és a halottakat. A szemtanúk szerint azoknak volt szerencséjük, akik kirepültek az utastérből, mert a Neoplan útja végére teljesen összepréselődött. A szülők nem tudták, gyermekük melyik kórházban van, él-e még. Akiknek meglelték a nevét valamelyik ambulancián, ott volt remény. Aki egyik listán sem találta gyermeke nevét, hajnalban a tűzoltószertárba ment azonosítani a nyitott koporsóban fekvő fiatalokat. Tíz éve járt együtt síelni a társaság Döbbenet Kőszegen és Szombathelyen Üresek Kőszeg utcái, a városban döbbent csend uralkodik. Szombathely is gyászol, izgatott emberek telefonálnak egymásnak, próbálják kideríteni, kinek a hozzátartozója, ismerőse érintett a szörnyű balesetben. Az előzetes hírek szerint a balesetet szenvedettek között van a kőszegieken és a szombathelyieken kívül két Győr-Sopron-Moson megyei diák és egy büki család is. A Kőszegi Mezőgazdasági Szakközépiskola egyik tanára tíz éve szervez egyhetes, önköltséges sítúrákat a városi Jurisich Miklós Gimnázium diákjai, valamint hozzátartozóik és barátaik számára. Egészen ez évig a Tátra volt az úti cél, s az elmúlt években a szinte baráti társaságnak számító csapat tagjai semmiféle nagyobb balesetet nem szenvedtek. Az idén kedvező ajánlatot kaptak Ausztriából, s a Tátra helyett ezt választották. A szervezésbe besegített az iskola egy másik tanára is - most ő is kórházban fekszik. A szervezők egy utazási iroda segítségével jutottak el K. I. vállalkozóhoz, akitől kibérelték az autóbuszát. A járművet a tulajdonos vezette. K. I. nem először járt a környéken. Utoljára szilveszterkor vitte ide barátait. Most ő is kórházban fekszik a kisfiával együtt. A síelő társaság tagjai az elmúlt napokban nem mindig azonos járművel közlekedtek, gyakran átültek az autóbuszból a kocsiba és fordítva. Összesen 55-en indultak útnak Ausztriába, 44-en buszon, a többiek személykocsival. így fordulhatott elő, hogy az autóbusz mögött haladó személygépkocsiban ülő szülőknek végig kellett nézniük, amint a busz az imént átült kislányukkal az árokba zuhan. A Kőszegi Mezőgazdasági Szakközépiskola és a Jurisich Gimnázium igazgatója tegnap is a helyszínen tartózkodott. A megyei közgyűlés elnöke szállította ki őket. A szakközépiskola igazgatóhelyettese, Kovács Balázs elmondta: bár tanítási nap lett volna az iskolában, szünetet nem tartottak, de a tragédia miatt elmaradt a tanítás. Holnap sem tartanak szünetet, majd kiderül, mihez tudnak kezdeni. Ő is délelőtt érkezett vissza Ausztriából. Bár tudták, hogy az összetört embereken nem tudnak segíteni, mégis ki kellett menniük. Legalább meg akarták szorítani a sebesültek kezét. Básthy Tamás, Kőszeg polgármestere elmondta, a városban mindenki átéli a tragédiát, közös a bánat. Az önkormányzat megpróbálja könnyebbé tenni az üggyel összefüggő adminisztratív tevékenységeket. Mivel még több a bizonytalan tényező, konkrét intézkedéseket nem hoztak. Ma rendkívüli ülésen dönti el a város képviselő-testülete a tragédia utáni teendőket. Prugberger Emil, Szombathely alpolgármestere megrendült a tragédia hírétől. Személyes jó ismerősei vannak a balesetet szenvedettek között. Mint elmondta, a város mindent megtesz a bajba került családok megsegítésére. Ma ül össze a városi válságstáb, s a lehetséges segítségek formája téma lesz a város csütörtöki közgyűlésén is. • Boznár Gyöngyi FOTÓ: MTI - CZIKA LÁSZLÓ Gyertyát gyújtottak a kőszegi iskolánál BELFÖLD Express Travel nem létezik Nem fiókirodája a kőszegi Express Travel a nagy múltú Express utazási irodának, közölte lapunkkal Kovács Éva sajtófőnök. Sőt, semmilyen kapcsolatuk nincs a társasággal, mondta. Arra a felvetésünkre, hogy a szerencsétlenül járt autóbusz oldalán a budapesti székhelyű Express emblémája volt látható. Kovács Éva elmondta: mint ahogy ismert, a sofőrnek, aki szombathelyi vállalkozó, saját busza volt, s valószínű, hogy évekkel korábban felragaszthatta az rt. emblémáját. De ez nem jelenti azt, hogy bármilyen hivatalos vagy félhivatalos kapcsolat lenne közöttük. Megtudtuk, hogy az első hírekben szereplő Express Travel néven emlegetett utazási iroda az utazási irodai cégjegyzékben nincs nyilvántartva. Az autóbuszos vállalkozók között mármár gyakorlat, hogy többen is az utazási irodákéhoz hasonló - travel, tours - nevekkel kiegészítve hirdetik cégüket. Tizenéves járművek az utakon Használt busz már hétmillióért kapható nemzetközi vizsgával Közel tizenkét év a magyarországi buszok átlagéletkora. Egy a balesetet szenvedetthez hasonló, húszéves Neoplant hétmillió forintért kínálnak használtan, míg egy új Ikarus legalább 25 millióba kerül. Azonban az új buszoknak is csak nyolcvancentis zuhanást kell kibírniuk a nemzetközi előírások szerint. A Magyarországon futó autóbuszok átlagéletkora 11,54 év, a Neoplan járműveké 13,88 év. A hazánkban futó mind a 18 ezer 600 busz gyakorlatilag használtnak számít - mondta a Magyar Hírlapnak Babos Ferenc, a Közlekedési Főfelügyelet járműfelügyeleti igazgatója. 1997-ben összesen 747 autóbuszt helyeztek forgalomba, de ide tartoznak a 20 főnél kevesebb utas szállítására alkalmas járművek is. Az évente nemzetközi forgalomba állított 170 busz többsége használt. A nemzetközi forgalomban használt új buszok a műszaki vizsga után egy-egy éves időtartamra kapnak érvényes forgalmi engedélyt, a nyolc évnél idősebb járműveket azonban félévente kötelező levizsgáztatni. Rendőrségi szakértők ugyanakkor felhívták a figyelmet arra, hogy megoldatlan az autóbuszok két műszaki vizsgálat közötti ellenőrzése. A járőr a közúton legfeljebb az okmányokat kérheti, mert a jármű műszaki állapotának ellenőrzéséhez szükséges eszközökkel nem rendelkezik, a közlekedési felügyelet viszont nem él a jogszabályok biztosította lehetőségekkel. A főfelügyelet munkatársa szerint a telephelyi ellenőrzésnek csak akkor lenne értelme, ha a járművet meg is találnák, ám az rendszerint úton van. A buszok „fekete doboza”, a tachográf rögzíti az utat, az időt és a sebességet. Ezzel ellenőrzik, hogy a sofőr mennyit pihent, de a határon kiértékelik: túllépte-e a megengedett sebességet. Baleset esetén segíti a vizsgálatot is - mondta Babos Ferenc. Kiviteltől, felszereltségtől, a beépített főegységektől és a kiegészítő egységektől függően a távolsági, turista-, illetve luxusautóbuszok nettó ára 25-28 millió forinttól 35-40 millióig terjed - tudtuk meg az Ikarus Alba Járműgyártó Kft. illetékesétől. A használt autóbuszok jóval olcsóbbak. Egy 20 éves, nemzetközi vizsgás, WC-vel, hűtővel, videóval felszerelt, 75 személyes Neoplant a Képes Autó Expresszben 7 millióért kínáltak. Széles a választék használt járművekből. Van 7 éves, extrákkal felszerelt, nemzetközi vizsgával rendelkező Ikarus 12 millió forintért, 22 éves 600 ezerért. Magyarországon 300-400- ra tehető személyszállítással foglalkozó vállalkozások száma - nyilatkozta lapunknak a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Egyesületének ügyvezető titkára, Dittel Gábor. A 600-700 autóbusz műszaki állapota megfelelő, mert különben nem mehetnének külföldre. A KHVM egy 1992-es rendeletben szabályozta a nemzetközi közúti személyszállítás feltételeit. Eszerint a fentebb említett műszaki igazolások mellett szükséges a tachográf, a blokkolásgátló, a tartós fék, amely 50-100 méteren belül a járművet fékezés nélkül is megállítja, megfelelő minőségű gumi, hibátlan felépítmény, esztétikailag kifogástalan utastér és karosszéria. Ezenkívül fontos a tetőszilárdság és az ülések biztonsága. Ez utóbbiakra nemzetközi norma vonatkozik, s azt a gyártó igazolja. Az ügyvezető titkár elmondta: az árufuvarozással ellentétben a személyszállításnál nem kell három feltételnek megfelelnie a vállalkozónak. Elegendő, ha a tárgyiműszaki feltételek adottak, a személyi és pénzügyi feltételek nem szükségesek, így ma gyakorlatilag bárki vehet buszt, aki elmúlt 18 éves. Az osztrák közlekedésfelügyelet felmérése szerint a kelet- és közép-európai autóbuszok műszaki állapota megfelel az osztrák átlagnak. A magyar sofőröknek viszont ugyanúgy nincs rutinjuk a hegyi utakon, mint például a hollandoknak - hangzott el az osztrák rádióban. •N.SZ.-L.K. Nyolcvancentis zuhanást kell kibírnia a tetőnek A forgalomban levő autóbuszoknak teljesíteniük kell az ENSZ Európai Gazdasági Bizottságának a tetőszilárdságra vonatkozó előírásait is. Eszerint ha a járművet nyolcvan centiméteres magasságból felborítják, az nem roppanhat össze, amikor a tető és a betonra ütközik. Ez statikus vizsgálat, vagyis nem egy tényleges baleset körülményeit szimulálja, ezért a teszt legfeljebb minimumkövetelményként fogadható el. Szakértők hangsúlyozzák: tökéletesen biztonságos járművet nem lehet építeni, vagyis a költségek és a biztonság egymásnak ellentmondó követelményei között kompromisszumot kell találni. A karosszéria méretezésekor mindenképpen tekintettel kell lenni az emberi szervezet tűrőképességére is, tehát nem érdemes a jármű szilárdságát addig fokozni, amikor az ütközés következtében fellépő erők már mindenképpen halálos sérüléseket okoznak. Ilyen lehet például egy nagy sebességű ütközés vagy a jármű szakadékba borulása. Műszaki hibára gyanakszanak az osztrák hatóságok Megfelelt a vizsgákon a húszéves Neoplan A balesetet szenvedett autóbusz ugyan húszéves volt, ám 1998 szeptemberében műszaki vizsgázott a Pest Megyei Közlekedési Felügyeletnél. Előzőleg egy budapesti szervizben ellenőrizték a fékek állapotát. A buszt csak a műszaki vizsga után vásárolta meg a szombathelyi vállalkozó. Az osztrák hatóságok műszaki hibára gyanakszanak. A Deutschlandsbergnél balesetet szenvedett autóbusz roncsát hétfőn délután három órakor emelték fel óriásdaruval, és Grazba szállították. A közlekedési szakemberek csak itt kezdik meg az esetleges műszaki hiba vizsgálatát - tájékoztatta lapunkat Tangl László, a Vas Megyei Közlekedési Felügyelőség igazgatóhelyettese, aki a helyszínen segíti az osztrák szakembereket. A balesetet szenvedett húszéves Neoplan típusú autóbusz hat évvel ezelőtt került Magyarországra, és az előírásoknak megfelelően félévenként részt vett a kötelező vizsgáztatáson. Utoljára 1998 szeptemberében esett át műszaki vizsgán a Pest Megyei Közlekedési Felügyeletnél - mondta érdeklődésünkre Babos Ferenc, az Országos Közlekedési Főfelügyelet közúti járműfelügyeleti igazgatója. A vizsgához szükség van egy három hónapnál nem régebbi szakműhelyi tanúsításra, amely bizonyítja, hogy a futóművet, a fékrendszert és a kormányszerkezetet megbontották és ellenőrizték. Szeptember 3-án Budapesten a XXIII. kerületben működő Trendl Kft. műhelyében végezték el a vizsga előfeltételének számító megbontásos fékellenőrzést. A fékdobok, fékpofák, fékbetétek állapotát rendben találták, fékpadon is vizsgálták a berendezés működését, a tengelyeknél tapasztalható eltérésekről elkészítették a fékdiagramot - mondta a Magyar Hírlapnak Trendl József, a kft. ügyvezetője. A szerviz a vizsgálatról szabályos formanyomtatványon tanúsítványt adott a Pest Megyei Közlekedési Felügyeletnek, ahol a néhány nappal később, a műszaki vizsgán ismét ellenőrizték a fékrendszert, és mindent rendben találtak. A műszaki vizsgákon a busz megjelenésétől kezdve átvizsgálják a gumiabroncsokat, a fényszórókat, a kormánymű, a sebváltó állapotát, a motor működését is. A szokásos mérések mellett a buszt menetpróbára is vitték, ahol meggyőződtek a blokkolásgátló és a tartós fék működőképességéről is. A Közlekedési Felügyelet a megfelelő felszereltséggel rendelkező szakszervizek hivatalos tanúsítványait elfogadja, de ezekkel semmilyen üzleti kapcsolatban nem áll és nem is állhat - hangsúlyozta Babos Ferenc. A nemzetközi forgalomban járó, 8 évnél idősebb autóbuszoknak csak hat hónapra adható ki az az igazoló lap, amellyel egyáltalán átléphetik a határt - fejtette ki a Közlekedési Főfelügyelet közúti járműfelügyeleti igazgatója. Egy 1996. január 1-jétől érvényes szabályozás szerint a nemzetközi forgalomban járó buszoknál alapfeltétel a tartós lassítófék, a blokkolásgátló és a szilárdított tető, még az olyan régi típusoknál is, amelyeknél ezeket eredetileg nem szerelték fel. Trendl József nem emlékszik arra, hogy az autóbusz korábban is megfordult volna műhelyében. A buszt azért vizsgáztatták Pest megyében, mert tulajdonosa akkor még nem a szombathelyi vállalkozó volt. A buszt információink szerint a vizsga után adták el. A közlekedési tárca nem tervezi az utazási irodák buszparkjának általános revízióját - nyilakozta lapunknak Katona Kálmán közlekedési miniszter. Katona szerint az eddig megkötött két- és többoldalú megállapodások elegendő biztosítékot tartalmaznak, hogy rossz műszaki állapotú buszok ne okozhassanak hasonló katasztrófát. •Jó. S.S. F. I. Szeptemberben még megfelelt a műszaki követelményeknek az árokba zuhant buszfotó reuters- michael riedler Magyar Hírlap . Gyorssegélyt kapnak a hozzátartozók Ötszázezer forint előzetes gyorssegélyt fizet a Hungária Biztosító az ausztriai buszbalesetben elhunytak hozzátartozói, illetve a súlyosan sérültek számára, a nyolc napon belül felgyógyuló könnyebben sérültek pedig kétszázezer forintot kapnak - tájékoztatta lapunkat Sipos József kommunikációs ügyvezető igazgató. Emellett a Hungária - mint a busz kötelező gépjárműfelelősség-biztosítója - az Allianzcsoport ausztriai tagján, az Allianz Elementaron keresztül a kórházak számára helyben garantált fedezet mellett biztosítja, hogy valamennyi sérült a legmagasabb szintű egészségügyi ellátást kapja. Tizenkét balesetet szenvedett utas az Atlasz Biztosítóval szerződött - mondta Menyhei Tamás, a cég utaságazatának igazgatója. Tegnap még nem tudták, hogy a társaság által biztosított utasok milyen sérüléseket szenvedtek s hányan vesztették közülük életüket. Az Atlasz azonnal intézkedik az esetleges halottak hazaszállításáról és a hozzátartozók kiutaztatásáról, mihelyt hivatalosan megkapják az áldozatok és a sérültek nevét. A sérültek ápolásáért közvetlenül a kórházaknak fizetnek. Hónapokig is eltarthat, amíg az esetleg elhunytak hozzátartozói kártérítést kaphatnak, mert azt csak a bíróság által kijelölt törvényes örökösöknek fizethetik ki. Addig az Atlasz előleget fizet a közvetlen hozzátartozóknak. A rokkantsággal, illetve tartós egészségkárosodással kapcsolatos baleseti biztosítást is a bírósági eljárás után rendezik. •D. N. Együttérzés a gyászolókkal Göncz Árpád köztársasági elnök együttérzését fejezte ki a stájerországi busztragédiában elhunytak hozzátartozóival abban a levélben, amit, Básthy Tamásnak, Kőszeg polgármesterének küldött. Megdöbbenéssel és mélységes szomorúsággal értesültem arról a sajnálatos eseményről, amelynek során ausztriai utazáson városuk diákjait szállító autóbusz balesetet szenvedett, és ennek következtében sokan életüket vesztették, mások pedig súlyos sérüléseket szenvedtek - áll a levélben. Arra kérem Önt, a tragikusan elhunytak hozzátartozóinak tolmácsolja, hogy az egész magyar nép nevében osztozom fájdalmukban, s együttérzek velük - írja az államfő. A buszkatasztrófa következtében elhunytak hozzátartozóinak a kormány, a parlamenti pártok és a Magyar Katolikus Püspöki Kar is részvétüket fejezték ki.