Magyar Hírlap, 1999. január (32. évfolyam, 1-25. szám)

1999-01-26 / 21. szám

1999. JANUÁR 26., KEDD Azonosították a buszbaleset áldozatait Egy testvérpár is életét vesztette az ausztriai tragédiában - Graz környékén véradásra szólították fel a lakosságot Ketten még tegnap is életveszélyes állapotban voltak a deutschlandsbergi buszbaleset sérültjei közül. A tizennyolc halálos áldozatot és a huszonhét sérültet tegnap délutánra azonosították. Az ausztriai kórházak nem kértek Magyaror­szágról vért, pedig a Graz környékén élőket véradásra szólí­tották fel, mert kevés a vér a műtétekhez. MH-összeállítás_________ Az osztrák hatóságok nyilvá­nosságra hozták a dél-stájer­­országi buszbaleset 18 magyar áldozatának a névsorát. Az áldozatok között van egy test­vérpár, egy 13 éves fiú, egy 15 éves lány, illetve egy 40 éves férfi is. A testvérek holttestét nagynénjük és nagybátyjuk azonosította, mivel a szülők ugyancsak a buszban tartóz­kodtak, és jelenleg egy oszt­rák kórház intenzív osztályán ápolják őket - írta az APA osztrák hírügynökség. A ma­gyar hatóságok ugynakkor az áldozatok személyiségi jogai­ra hivakozva nem közölték sem az elhunytak, sem a sérül­tek nevét. Azonosították tegnap dél­utánra a Deutschlandsberg közelében vasárnap kora este történt buszbaleset áldozatait és sérültjeit. A kereskedelmi televíziók szerint a tizennyolc halálos áldozat közül tizenha­tan diákok, egyikük tanár, míg elhunyt a balesetben egy kisgyermek is. A négy legsúlyosabb sérült Grazban fekszik. Hármat a tartományi kórházban, egyet a baleseti kórházban ápolnak. Az egyik életveszélyes sérü­lést szenvedett magyar gyere­ket hétfő délben újra meg kel­lett operálni. Ő is, mint az éj­szaka kétszer megoperált gyermek és a legtöbb sérült, koponyasérüléseket szenve­dett. Egy gyermek életéért tegnap este is küzdöttek az or­vosok. A grazi Landeskranken­haus egyik orvosa az MH-nak úgy nyilatkozott, hogy a 16 náluk ápolt beteg közül 12- nek az állapota kielégítő. Két felnőtt sérült állapota súlyos, két gyermeké pedig válságos. A kórház intenzív orvosai mindent megtesznek, azon­ban a két fiatal súlyos belső sérülésekkel került a grazi kórházba. Sáringer László konzul tá­jékoztatása szerint a halottak hazahozatalát az osztrák kor­mány vállalja. A buszt tegnap délben elszállították, szakér­tők fognak dönteni, műszaki hiba vagy emberi mulasztás okozta-e a balesetet. A sofőr életben maradt, de nincs ki­hallgatható állapotban. Az Osztrák Vöröskereszt felszólította a Graz környéki lakosságot, hogy adjon vért, mert a magyar sebesültek operációihoz rengeteg szük­séges. A magyar vérellátó szer­vezettől tegnap estig egyet­len egység vért sem kértek Ausztriából - mondta la­punknak Mikola István. Az Országos Vérellátó Szolgálat vezetője közölte: szombat­­helyi és győri központjuk teg­nap háromszor is egyeztetett az illetékes osztrák kórhá­zakkal, hogy amint szükség lesz rá, azonnal rendelkezés­re tudják bocsátani a szüksé­ges mennyiségű vért. A hazai vérellátásban ez nem okoz­hat zavart, miután bármikor, az ország bármelyik más vér­ellátójából át tudják csopor­tosítani a készleteket - tette hozzá. Szombathelyen ön­kéntesek tömegei jelentkez­tek, hogy vért adjanak a buszkatasztrófa sérültjeinek. Az osztrák ORF rádió déli krónikájában az iskolás cso­port vezetője, a könnyebben megsérült Koltay Árpád el­mondta, hogy busznak min­den bizonnyal nemcsak a fék­je romlott el, hanem a sebes­ségváltója is, mert a jármű egyre jobban felgyorsult, de a sofőr két kézzel sem tudott át­kapcsolni alacsonyabb sebes­ségbe. Két kanyart még sike­rült a busznak bevennie, de a harmadikat már nem. A kő­szegi tanár fia is megsérült, de életben maradt. Az Országos Mentőszolgá­lat három Vas megyei munka­társa még vasárnap kora este Ausztriába utazott a szolgá­latvezető főorvos utasítására. A csoport vezetője, Puskás Tivadar főorvos lapunknak elmondta: feladatuk elsősor­ban az volt, hogy felmérjék, hol, miben tudnának segíteni a baleset következményeinek felszámolásában. A mentő­dolgozók elsősorban az el­hunytak azonosításában és az érdeklődők tájékoztatásában segédkeztek. Puskás doktortól megtud­tuk, hogy a mentőszolgálat határ menti szervezetei felké­szültek arra, hogy amint lehet, hazahozzák a szállítható sé­rülteket. A főorvos szerint a sebesültek egy része várha­tólag már ezen a héten haza­jöhet. Mint elmondta: a haza­­szállítással kapcsolatos költsé­geket az országhatárig azok a biztosítók állják, amelyeknél a balesetet szenvedettek biz­tosítást kötöttek. Sáringer László, a bécsi magyar nagykövetség főkon­zulja hétfő délután közölte, hogy a holttesteket a grazi ál­lamügyészség vizsgálata után szállítják Magyarországra. A kőszegi mezőgazdasági iskola és a Jurisich Gimná­zium diákjai első napjukat töl­tötték tegnapelőtt a sípályán. Délután öt óra tájban csupán néhány kilométerre voltak linbergi szállásuktól, amikor a tragédia történt. A baleset helyszínétől né­hány métere álló családi ház­ban éppen vacsorához készü­lődő család a nagyszoba abla­kából látta a szerencsétlensé­get. Az apa elmondása szerint a busz a lejtőn vészesen fel­gyorsult, majd a kanyart ki­egyenesítve egyenesen házuk felé száguldott. A dombról le­gurulva többször átfordult tengelyén, majd közvetlenül a ház bejárata előtt állt meg. Weinberger úr, mint lapunk­nak elmondta, a zuhanás utá­ni hirtelen csend után biztos volt benne, hogy egy üres jár­mű szabadult el a hegytetőről. Az osztrák mentők percek alatt kiérkeztek, a buszt acél­sodronnyal rögzítették, mert félő volt, hogy lejjebb gurul a domboldalon. Reflektorok fényében dolgoztak a tűzol­tók és a mentősök. A diáko­kat a grazi központi kórházba, valamint a deutschlandsbergi klinikára vitték. A halottakat a helyi tűzoltóépületbe szállí­tották fakoporsóban. Mivel igazolvány szinte egy diáknál sem volt, a kevésbé sérültek azonosították az ájultakat és a halottakat. A szemtanúk szerint azok­nak volt szerencséjük, akik ki­repültek az utastérből, mert a Neoplan útja végére teljesen összepréselődött. A szülők nem tudták, gyermekük me­lyik kórházban van, él-e még. Akiknek meglelték a nevét valamelyik ambulancián, ott volt remény. Aki egyik listán sem találta gyermeke nevét, hajnalban a tűzoltószertárba ment azonosítani a nyitott ko­porsóban fekvő fiatalokat. Tíz éve járt együtt síelni a társaság Döbbenet Kőszegen és Szombathelyen Üresek Kőszeg utcái, a város­ban döbbent csend uralkodik. Szombathely is gyászol, izga­tott emberek telefonálnak egymásnak, próbálják kiderí­teni, kinek a hozzátartozója, ismerőse érintett a szörnyű balesetben. Az előzetes hírek szerint a balesetet szenvedet­tek között van a kőszegieken és a szombathelyieken kívül két Győr-Sopron-Moson me­gyei diák és egy büki család is. A Kőszegi Mezőgazdasági Szakközépiskola egyik tanára tíz éve szervez egyhetes, ön­költséges sítúrákat a városi Ju­risich Miklós Gimnázium diák­jai, valamint hozzátartozóik és barátaik számára. Egészen ez évig a Tátra volt az úti cél, s az elmúlt években a szinte baráti társaságnak számító csapat tagjai semmiféle nagyobb bal­esetet nem szenvedtek. Az idén kedvező ajánlatot kaptak Ausztriából, s a Tátra helyett ezt választották. A szervezésbe besegített az is­kola egy másik tanára is - most ő is kórházban fekszik. A szervezők egy utazási iroda segítségével jutottak el K. I. vállalkozóhoz, akitől ki­bérelték az autóbuszát. A jár­művet a tulajdonos vezette. K. I. nem először járt a környé­ken. Utoljára szilveszterkor vitte ide barátait. Most ő is kórházban fekszik a kisfiával együtt. A síelő társaság tagjai az el­múlt napokban nem mindig azonos járművel közlekedtek, gyakran átültek az autóbusz­ból a kocsiba és fordítva. Összesen 55-en indultak út­nak Ausztriába, 44-en buszon, a többiek személykocsival. így fordulhatott elő, hogy az autó­busz mögött haladó személy­­gépkocsiban ülő szülőknek végig kellett nézniük, amint a busz az imént átült kislányuk­kal az árokba zuhan. A Kőszegi Mezőgazdasági Szakközépiskola és a Jurisich Gimnázium igazgatója teg­nap is a helyszínen tartózko­dott. A megyei közgyűlés el­nöke szállította ki őket. A szakközépiskola igazgató­­helyettese, Kovács Balázs el­mondta: bár tanítási nap lett volna az iskolában, szünetet nem tartottak, de a tragédia miatt elmaradt a tanítás. Hol­nap sem tartanak szünetet, majd kiderül, mihez tudnak kezdeni. Ő is délelőtt érke­zett vissza Ausztriából. Bár tudták, hogy az összetört em­bereken nem tudnak segíteni, mégis ki kellett menniük. Legalább meg akarták szorí­tani a sebesültek kezét. Básthy Tamás, Kőszeg polgármestere elmondta, a városban mindenki átéli a tragédiát, közös a bánat. Az önkormányzat megpróbálja könnyebbé tenni az üggyel összefüggő adminisztratív te­vékenységeket. Mivel még több a bizonytalan tényező, konkrét intézkedéseket nem hoztak. Ma rendkívüli ülésen dönti el a város képviselő-tes­­tülete a tragédia utáni teen­dőket. Prugberger Emil, Szombat­hely alpolgármestere megren­dült a tragédia hírétől. Szem­élyes jó ismerősei vannak a balesetet szenvedettek között. Mint elmondta, a város min­dent megtesz a bajba került családok megsegítésére. Ma ül össze a városi válságstáb, s a lehetséges segítségek formája téma lesz a város csütörtöki közgyűlésén is. • Boznár Gyöngyi FOTÓ: MTI - CZIKA LÁSZLÓ Gyertyát gyújtottak a kőszegi iskolánál BELFÖLD Express Travel nem létezik Nem fiókirodája a kőszegi Express Travel a nagy múltú Express utazási irodának, közölte lapunk­kal Kovács Éva sajtófőnök. Sőt, semmilyen kap­csolatuk nincs a társasággal, mondta. Arra a felvetésünkre, hogy a szerencsétlenül járt autóbusz oldalán a budapesti székhelyű Express emblémája volt látható. Kovács Éva el­mondta: mint ahogy ismert, a sofőrnek, aki szombathelyi vállalkozó, saját busza volt, s való­színű, hogy évekkel korábban felragaszthatta az rt. emblémáját. De ez nem jelenti azt, hogy bár­milyen hivatalos vagy félhivatalos kapcsolat len­ne közöttük. Megtudtuk, hogy az első hírekben szereplő Express Travel néven emlegetett utazási iroda az utazási irodai cégjegyzékben nincs nyilván­tartva. Az autóbuszos vállalkozók között már­­már gyakorlat, hogy többen is az utazási irodá­kéhoz hasonló - travel, tours - nevekkel kiegé­szítve hirdetik cégüket. Tizenéves járművek az utakon Használt busz már hétmillióért kapható nemzetközi vizsgával Közel tizenkét év a magyaror­szági buszok átlagéletkora. Egy a balesetet szenvedetthez hasonló, húszéves Neoplant hétmillió forintért kínálnak használtan, míg egy új Ikarus legalább 25 millióba kerül. Azonban az új buszoknak is csak nyolcvancentis zuhanást kell kibírniuk a nemzetközi előírások szerint. A Magyarországon futó autóbuszok átlagéletkora 11,54 év, a Neoplan járműve­ké 13,88 év. A hazánkban futó mind a 18 ezer 600 busz gya­korlatilag használtnak számít - mondta a Magyar Hírlapnak Babos Ferenc, a Közlekedési Főfelügyelet járműfelügyeleti igazgatója. 1997-ben összesen 747 autóbuszt helyeztek for­galomba, de ide tartoznak a 20 főnél kevesebb utas szállí­tására alkalmas járművek is. Az évente nemzetközi forga­lomba állított 170 busz több­sége használt. A nemzetközi forgalom­ban használt új buszok a mű­szaki vizsga után egy-egy éves időtartamra kapnak érvényes forgalmi engedélyt, a nyolc évnél idősebb járműveket azonban félévente kötelező levizsgáztatni. Rendőrségi szakértők ugyanakkor felhív­ták a figyelmet arra, hogy megoldatlan az autóbuszok két műszaki vizsgálat közötti ellenőrzése. A járőr a köz­úton legfeljebb az okmányo­kat kérheti, mert a jármű mű­szaki állapotának ellenőrzésé­hez szükséges eszközökkel nem rendelkezik, a közleke­dési felügyelet viszont nem él a jogszabályok biztosította le­hetőségekkel. A főfelügyelet munkatársa szerint a telephe­lyi ellenőrzésnek csak akkor lenne értelme, ha a járművet meg is találnák, ám az rend­szerint úton van. A buszok „fekete doboza”, a tachográf rögzíti az utat, az időt és a sebességet. Ezzel el­lenőrzik, hogy a sofőr mennyit pihent, de a határon kiértékelik: túllépte-e a meg­engedett sebességet. Baleset esetén segíti a vizsgálatot is - mondta Babos Ferenc. Kiviteltől, felszereltségtől, a beépített főegységektől és a kiegészítő egységektől füg­gően a távolsági, turista-, illet­ve luxusautóbuszok nettó ára 25-28 millió forinttól 35-40 millióig terjed - tudtuk meg az Ikarus Alba Járműgyártó Kft. illetékesétől. A használt autóbuszok jóval olcsóbbak. Egy 20 éves, nemzetközi vizs­gás, WC-vel, hűtővel, videó­val felszerelt, 75 személyes Neoplant a Képes Autó Exp­­resszben 7 millióért kínáltak. Széles a választék használt járművekből. Van 7 éves, ext­rákkal felszerelt, nemzetközi vizsgával rendelkező Ikarus 12 millió forintért, 22 éves 600 ezerért. Magyarországon 300-400- ra tehető személyszállítással foglalkozó vállalkozások szá­ma - nyilatkozta lapunknak a Magánvállalkozók Nemzet­közi Fuvarozó Egyesületének ügyvezető titkára, Dittel Gá­bor. A 600-700 autóbusz mű­szaki állapota megfelelő, mert különben nem mehetnének külföldre. A KHVM egy 1992-es ren­deletben szabályozta a nem­zetközi közúti személyszállí­tás feltételeit. Eszerint a fen­tebb említett műszaki igazolá­sok mellett szükséges a ta­chográf, a blokkolásgátló, a tartós fék, amely 50-100 méte­ren belül a járművet fékezés nélkül is megállítja, megfelelő minőségű gumi, hibátlan fel­építmény, esztétikailag kifo­gástalan utastér és karosszé­ria. Ezenkívül fontos a tető­szilárdság és az ülések bizton­sága. Ez utóbbiakra nemzet­közi norma vonatkozik, s azt a gyártó igazolja. Az ügyvezető titkár el­mondta: az árufuvarozással ellentétben a személyszállí­tásnál nem kell három felté­telnek megfelelnie a vállalko­zónak. Elegendő, ha a tárgyi­műszaki feltételek adottak, a személyi és pénzügyi feltéte­lek nem szükségesek, így ma gyakorlatilag bárki vehet buszt, aki elmúlt 18 éves. Az osztrák közlekedésfel­ügyelet felmérése szerint a kelet- és közép-európai autó­buszok műszaki állapota meg­felel az osztrák átlagnak. A magyar sofőröknek viszont ugyanúgy nincs rutinjuk a he­gyi utakon, mint például a hollandoknak - hangzott el az osztrák rádióban. •N.SZ.-L.K. Nyolcvancentis zuhanást kell kibírnia a tetőnek A forgalomban levő autóbu­szoknak teljesíteniük kell az ENSZ Európai Gazdasági Bi­zottságának a tetőszilárdságra vonatkozó előírásait is. Eszerint ha a járművet nyolcvan centiméteres magas­ságból felborítják, az nem rop­panhat össze, amikor a tető és a betonra ütközik. Ez statikus vizsgálat, vagyis nem egy tény­leges baleset körülményeit szi­mulálja, ezért a teszt legfel­jebb­ minimumkövetelmény­ként fogadható el. Szakértők hangsúlyozzák: tökéletesen biztonságos járművet nem le­het építeni, vagyis a költségek és a biztonság egymásnak el­lentmondó követelményei kö­zött kompromisszumot kell ta­lálni. A karosszéria méretezése­kor mindenképpen tekintettel kell lenni az emberi szervezet tűrőképességére is, tehát nem érdemes a jármű szilárdságát addig fokozni, amikor az ütkö­zés következtében fellépő erők már mindenképpen halá­los sérüléseket okoznak. Ilyen lehet például egy nagy sebes­ségű ütközés vagy a jármű sza­kadékba borulása. Műszaki hibára gyanakszanak az osztrák hatóságok Megfelelt a vizsgákon a húszéves Neoplan A balesetet szenvedett autóbusz ugyan húszéves volt, ám 1998 szeptemberében műszaki vizsgázott a Pest Megyei Köz­lekedési Felügyeletnél. Előzőleg egy budapesti szervizben el­lenőrizték a fékek állapotát. A buszt csak a műszaki vizsga után vásárolta meg a szombathelyi vállalkozó. Az osztrák ha­tóságok műszaki hibára gyanakszanak. A Deutschlandsbergnél bal­esetet szenvedett autóbusz roncsát hétfőn délután há­rom órakor emelték fel óriás­daruval, és Grazba szállítot­ták. A közlekedési szakem­berek csak itt kezdik meg az esetleges műszaki hiba vizs­gálatát - tájékoztatta lapun­kat Tangl László, a Vas Me­gyei Közlekedési Felügyelő­ség igazgatóhelyettese, aki a helyszínen segíti az osztrák szakembereket. A balesetet szenvedett húszéves Neoplan típusú autóbusz hat évvel ezelőtt ke­rült Magyarországra, és az előírásoknak megfelelően fél­évenként részt vett a kötelező vizsgáztatáson. Utoljára 1998 szeptemberében esett át mű­szaki vizsgán a Pest Megyei Közlekedési Felügyeletnél - mondta érdeklődésünkre Ba­bos Ferenc, az Országos Köz­lekedési Főfelügyelet közúti járműfelügyeleti igazgatója. A vizsgához szükség van egy három hónapnál nem régebbi szakműhelyi tanúsításra, amely bizonyítja, hogy a futó­művet, a fékrendszert és a kormányszerkezetet megbon­tották és ellenőrizték. Szeptember 3-án Buda­pesten a XXIII. kerületben működő Trendl Kft. műhe­lyében végezték el a vizsga előfeltételének számító meg­bontásos fékellenőrzést. A fékdobok, fékpofák, fékbetétek állapotát rendben találták, fékpadon is vizsgál­ták a berendezés működését, a tengelyeknél tapasztalható eltérésekről elkészítették a fékdiagramot - mondta a Magyar Hírlapnak Trendl József, a kft. ügyvezetője. A szerviz a vizsgálatról sza­bályos formanyomtatványon tanúsítványt adott a Pest Me­gyei Közlekedési Felügyelet­nek, ahol a néhány nappal később, a műszaki vizsgán is­mét ellenőrizték a fékrend­szert, és mindent rendben ta­láltak. A műszaki vizsgákon a busz megjelenésétől kezdve átvizsgálják a gumiabroncso­kat, a fényszórókat, a kor­mánymű, a sebváltó állapo­tát, a motor működését is. A szokásos mérések mel­lett a buszt menetpróbára is vitték, ahol meggyőződtek a blokkolásgátló és a tartós fék működőképességéről is. A Közlekedési Felügyelet a megfelelő felszereltséggel rendelkező szakszervizek hi­vatalos tanúsítványait elfo­gadja, de ezekkel semmilyen üzleti kapcsolatban nem áll és nem is állhat - hangsúlyoz­ta Babos Ferenc. A nemzetközi forgalom­ban járó, 8 évnél idősebb autóbuszoknak csak hat hó­napra adható ki az az igazoló lap, amellyel egyáltalán átlép­hetik a határt - fejtette ki a Közlekedési Főfelügyelet kö­zúti járműfelügyeleti igazga­tója. Egy 1996. január 1-jétől érvényes szabályozás szerint a nemzetközi forgalomban já­ró buszoknál alapfeltétel a tartós lassítófék, a blokkolás­­gátló és a szilárdított tető, még az olyan régi típusoknál is, amelyeknél ezeket eredeti­leg nem szerelték fel. Trendl József nem emlék­szik arra, hogy az autóbusz korábban is megfordult vol­na műhelyében. A buszt azért vizsgáztatták Pest me­gyében, mert tulajdonosa ak­kor még nem a szombathelyi vállalkozó volt. A buszt in­formációink szerint a vizsga után adták el. A közlekedési tárca nem tervezi az utazási irodák buszparkjának általános reví­zióját - nyilakozta lapunknak Katona Kálmán közlekedési miniszter. Katona szerint az eddig megkötött két- és több­oldalú megállapodások ele­gendő biztosítékot tartalmaz­nak, hogy rossz műszaki álla­potú buszok ne okozhassa­nak hasonló katasztrófát. •Jó. S.­S. F. I. Szeptemberben még megfelelt a műszaki követelményeknek az árokba zuhant busz­fotó reuters- michael riedler Magyar Hírlap . Gyorssegélyt kapnak a hozzátartozók Ötszázezer forint előzetes gyorssegélyt fizet a Hungária Biztosító az ausztriai buszbal­esetben elhunytak hozzátarto­zói, illetve a súlyosan sérültek számára, a nyolc napon belül felgyógyuló könnyebben sé­rültek pedig kétszázezer forin­tot kapnak - tájékoztatta la­punkat Sipos József kommu­nikációs ügyvezető igazgató. Emellett a Hungária - mint a busz kötelező gépjárműfele­­lősség-biztosítója - az Allianz­­csoport ausztriai tagján, az Al­lianz Elementaron keresztül a kórházak számára helyben ga­rantált fedezet mellett bizto­sítja, hogy valamennyi sérült a legmagasabb szintű egészség­­ügyi ellátást kapja. Tizenkét balesetet szenve­dett utas az Atlasz Biztosító­val szerződött - mondta Menyhei Tamás, a cég utas­ágazatának igazgatója. Teg­nap még nem tudták, hogy a társaság által biztosított uta­sok milyen sérüléseket szen­vedtek s hányan vesztették közülük életüket. Az Atlasz azonnal intéz­kedik az esetleges halottak ha­zaszállításáról és a hozzátarto­zók kiutaztatásáról, mihelyt hivatalosan megkapják az ál­dozatok és a sérültek nevét. A sérültek ápolásáért közvet­lenül a kórházaknak fizetnek. Hónapokig is eltarthat, amíg az esetleg elhunytak hoz­zátartozói kártérítést kaphat­nak, mert azt csak a bíróság ál­tal kijelölt törvényes örökö­söknek fizethetik ki. Addig az Atlasz előleget fizet a közvet­len hozzátartozóknak. A rok­kantsággal, illetve tartós egészségkárosodással kapcso­latos baleseti biztosítást is a bí­rósági eljárás után rendezik. •D. N. Együttérzés a gyászolókkal Göncz Árpád köztársasági el­nök együttérzését fejezte ki a stájerországi busztragédiában elhunytak hozzátartozóival abban a levélben, amit, Básthy Tamásnak, Kőszeg polgármes­terének küldött. Megdöbbe­néssel és mélységes szomorú­sággal értesültem arról a sajná­latos eseményről, amelynek során ausztriai utazáson váro­suk diákjait szállító autóbusz balesetet szenvedett, és ennek következtében sokan életüket vesztették, mások pedig súlyos sérüléseket szenvedtek - áll a levélben. Arra kérem Önt, a tragiku­san elhunytak hozzátartozói­nak tolmácsolja, hogy az egész magyar nép nevében oszto­zom fájdalmukban, s együttér­­zek velük - írja az államfő. A buszkatasztrófa követ­keztében elhunytak hozzátar­tozóinak a kormány, a parla­menti pártok és a Magyar Ka­tolikus Püspöki Kar is részvé­tüket fejezték ki.

Next