Magyar Hírlap, 1999. február (32. évfolyam, 26-49. szám)
1999-02-15 / 38. szám
8 Magyar Hírlap VILLANÓFÉNYBEN Nagy Gáspáré a Balassi-emlékkard (MH/MTI) Vasárnap, a fővárosi Gellért Szállóban - az immár hagyományos Bálint-napi ünnepségen - Nagy Gáspár költő vehette át a Balassi Bálint-emlékkardot. Az irodalmi jutalmat Ladocsi Gáspár katolikus tábori püspök nyújtotta át. A Balassikard korhű másolatát a reneszánsz művész nevét viselő társaság tagjai - Lőcsei Gabriella, Makovecz Imre, Rubovszky András, Tóth Bálint, Molnár Pál és Zelnik József - adományozzák annak a költőnek, akinek líráját méltónak tartják Balassi életművéhez. A Balassi Bálint-emlékkardot 1997-ben Tóth Bálint kapta, míg tavaly Döbrentei Kornél volt a díjazott. Az idén ötvenesztendős Nagy Gáspár a szombathelyi tanárképző főiskolán szerzett diplomát; első költeményei 1968-ban jelentek meg. Dolgozott a Móra Kiadó szerkesztőjeként, tevékenykedett az írószövetség, majd a Bethlen Gábor Alapítvány titkáraként, 1988-tól pedig a Hitel című folyóirat szerkesztőjeként. 1990-ben József Attila-díjjal tüntették ki, később Magyar Művészetért díjat, Tiszatáj-, Kölcsey- és Ratkó József-díjat, valamint Nagy Imre-emlékplakettet kapott. Kosa Gábor sorozata (MH) Február 19-én, pénteken este hét órakor, a Fészek Művészklubban (Budapest, VII. Kertész utca 36.) rendezik meg Kosa Gábor Önarcképek című hangversenysorozatának első koncertjét. Az esten Kosa (zongora) mellett közreműködik Line Ildikó (hegedű) és Mester Ágnes (ének). A műsoron Beethoven Hammerklavier-szonátája (op. 106), Kósa György Négy hegedűdarab zongorakísérettel című ciklusa, Debussy két dala és César Franck A-dúr szonátája, valamint improvizációk szerepelnek. „Tán az eget ostromló Hérosz jelenik meg a Hammerklavier-szonáta negyedik tételében? Vajon Rodin Gondolkodója tekint le ránk, mikor elkezdődik a Franck-szonáta harmadik tétele? Műsorom ívet rajzol Beethoven kolosszusától a francia zene oldott világáig”- írja a Soros Alapítvány és a fővárosi önkormányzat támogatásával megvalósuló koncert mottójaként az ütőhangszeres művészként és zeneszerzőként is ismert Kósa Gábor. Mahasz-sikerlista (MH) A Magyar Hanglemezkiadók Szövetségének hivatalos eladási listáját (Mahasz Top 40) a február elején készült felmérések alapján továbbra is a Jazz+Az együttes lemeze vezeti, amely a Budapest Music Center (BMC) kiadó gondozásában látott napvilágot, és a Kalózok című film dalait tartalmazza. Őrzi második helyét Zorán, a Hozzám tartozol című, legszebb szerelmes dalait összegyűjtő válogatással, míg a harmadik helyen továbbra is az ír U2 The Best Of 1980-1990 című albuma áll. Az első tíz helyezett között szerepel Cher (Believe), André Rieu (A keringőkirály), George Michael (Ladies and Gentlemen), a Kozmix együttes (Kozmix a házban), DJ Sterbinszky (Hits from Club E-play), az Apostol együttes (Homokvár, légvár, kártyavár) és Hofi Géza (Kossuth-díj). A legutóbbi összesítés óta egyetlen új produkció sem került fel a listára. Budapesti farsang (MH/MTI) A Noé bárkája és a Zsákbamacska című produkció nyerte el szombaton a nyolcadik alkalommal megrendezett budapesti farsangi jelmezverseny fődíját: 100-100 ezer forintot. Az Olasz Kultúrintézet és Zwack Unicum Rt. díját - egy olaszországi utazást - a Casanova legnagyobb hódítása elnevezésű jelmezköltemény érdemelte ki. A rendezvényre összegyűlt tömeg - az elmúlt évekhez hasonlóan - a Clark Ádám térről indult, és a Lánchídon keresztül masírozott a Vörösmarty térre, ahol Giorgio Pressburger, a Magyarországi Olasz Kultúrintézet igazgatója elnökletével nemzetközi zsűri értékelte a maskarásokat. Az eredményhirdetés utáni szabadtéri bálon a Bergendy szalonzenekar és a V. I. P. együttes szórakoztatta a közönséget. Zene szemeinknek (MH) Február 25-én, csütörtökön este hat órakor, a Vigadó Galériában (Budapest, V. Vigadó tér 2.) nyílik meg a Zene szemeinknek című Matáv képzőművészeti pályázat kiállítása. A távközlési részvénytársaság 1998 februárjában országos pályázatot hirdetett hivatásos képzőművészek számára, festészet és szobrászat műfajokban. A pályázat meghatározott témája a zene volt, különös tekintettel a kommunikációra és az emberi kapcsolatokra. A zsűri - amelyben Bereczky Loránd (elnök), valamint Farkas Ádám szobrászművész, Mácsai István festőművész, Nagy Bálint, a Matáv PR igazgatója és Petrovics Emil zeneszerző foglalt helyet - a beérkezett 472 műből 49 festőtől 73 képet, valamint 22 szobrásztól 30 plasztikát fogadott el. A festészeti díjakat Bak Imre, Kéri László és Barabás Márton; a szobrászati díjakat Gaál Tamás, Bocz Gyula és Deli Ágnes kapta. Az elfogadott művek országos vándorkiállításon vettek részt, amelynek - Pécs, Győr, Miskolc és Debrecen után - ötödik állomása a Pesti Vigadó, ahol a tárlat megnyitását követően a Matáv Szimfonikus Zenekar Bach és Rimszkij-Korszakov műveit szólaltatja meg. A kiállítás március 8-áig, hétfő kivételével naponta, 10 és 18 óra között tekinthető meg. Drámatagozatosok vendégjátéka (MH) Negyedik alkalommal vendégszerepelnek Magyarországon az angol Richard Challoner School drámatagozatos növendékei. Ma este, az International Buda Stage-en (Budapest, II. Tárogató út 1-3.) mutatják be az A Memory of Two Mondays (Két hétfő emléke) című Arthur Miller darabot. Az egyfelvonásost kedden a Szkéné Színházban is eljátsszák, míg a Koldus és királyfi című Mark Twain-darabot szerdán és csütörtökön a Jókai téri Kolibri Színházban tekinthetik meg az érdeklődők. A Richard Challoner School diákjai műhelyfoglalkozást (workshop) is tartanak Budapesten: az angol és magyar tizenéves színjátszók és tanáraik közös próbáinak a Városmajori Gimnázium ad otthont. Tasnádi Csabát választották a napokban a nyíregyházi Móricz Zsigmond színház új igazgatójává. Az előd, Verebes István még „levezényli” ezt az évadot, de a következő szezon előkészítésében és a szerződtetésekben már Tasnádi is részt vesz. Tasnádi Csaba két éve a Szentendrei Teátrum igazgatója, közös produkciót - egy „world” musical bemutatót - is tervez a két intézménnyel együtt, és a jövőre kezdődő, 1,2 milliárdos színház-rekonstrukció után még operát is szeretne játszani Nyíregyházán. • Amikor kinevezték a Szentendrei Teátrum igazgatójának, azt nyilatkozta, hogy az ön generációjának készülnie kell a színházvezetői szerepre. Mit tanult ehhez Szentendrén? Két sikeres évadon túl vagyunk, huszonhat különböző előadásunk volt, ötvenkét alkalommal játszottunk, jó közönség és sajtó visszhangtól kísérve. Azt hiszem, hogy sikerült lendületbe hozni a Teátrumot. A költségvetési fegyelem betartásán, a gazdasági tervezésen át, a szerződtetésekig és a színészek egyeztetéséig, a műsorterv kialakításáig olyan vezetői feladatokat láttam el, amelyek Nyíregyházán is hasznomra válhatnak. • Nyíregyházán nemcsak Verebes István igazgatása alatt, hanem már előtte is érdekes színház volt. Minden évadban születtek fontos előadások, a szakma figyel erre a színházra. Egy folyamatosan felszálló ágban lévő színházat kell átvennem, amelyet a szakma az utóbbi két évben komoly elismerésekkel díjazott. Tavaly például a színházi találkozó legjobb előadásának, rendezésének, díszletének, epizódszereplőjének járó díjat kapta a Szász János által rendezett Ványa bácsi, ami még a stúdiószínházi találkozón is elvitte a pálmát. Szerintem mostanra abszolút kurrens „árucikk” lett a nyíregyházi színész. A társulat tagjai komoly ajánlatokat kaptak jól menő, budapesti színházaktól. Fájó szívvel, de azt mondtam nekik, amennyiben úgy érzik, hogy a pályájukon előrelépést jelent, ha megválnak Nyíregyházától, akkor hozzák meg ezt a döntést. Lehet, hogy ettől a nyíregyházi csapat nehezebb helyzetbe kerül, de büszkének kell lenni arra, hogy a színészek az itteni munkájuk miatt kapósak lettek és ki kell nevelni az utánpótlást. • Folytatni akarja, amit Verebes István csinált? Mondhatnám azt is, a koncepcióm annyi, csak így tovább. Egy vidéki színháznak ízlésbeli sokszínűségre van szüksége, de ez nem jelenthet a színvonalban kompromisszumot. Jó értelemben véve népszínházat kell csinálni. Magasra tette Verebes István a lécet, fontos, hogy ne verjük le. • Miként befolyásolja a terveit, hogy a színház 1,2 milliárd forintos felújítás előtt áll? A rekonstrukció 2001-ig tart. Jövő év februárjában bezár a nagyszínház és csak a következő év végén nyit újra. Amikor elkészül a nagyszínpad, akkor zár csak be a stúdió. Meg kell találni, hol játszhat a színház az építkezés ideje alatt. Természetesen szóba kerülhet a városi művelődési központ, másrészt a technikai szempontból elfogadható egyéb játszóhelyek a megyében. A felújított színházban új lehetőségeink lesznek. Például lesz zenekari árok. Egészen odáig elmerészkednék a tervezésben, hogy az opera - mint talán a színházművészet csúcsa -, is megjelenhet a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban. • Hogy lesz erre a rendkívül költségigényes műfajra pénz? Debrecen és Miskolc sincs túl messze Nyíregyházától. Szerencsés lenne ezekkel a városokkal közösen létrehozni előadásokat. • Alig akad már olyan színházzal rendelkező vidéki város, amelynek ne lenne hivatásos bábszínháza. Mit tervez ezzel a műfajjal, egyáltalán a gyerekelőadásokkal? Egyszer részt vehettem a svéd országos színházi találkozón. Fantasztikus színvonalúak voltak a gyerekprodukciók, melyek számszerűen is komoly súllyal estek latba a fesztiválon. Nem hittem a szememnek, amikor a Svéd Királyi Színház Csehov előadásának jeles főszereplőjét másnap gyerekelőadásban láttam. Számomra ez az etalon. Bábelőadásokat is szeretnék, nem véletlenül voltak Szentendrén is bábelőadások. • A Szentendrei Teátrum eddig is együttműködött több vidéki színházzal. Az ön személye most kézenfekvővé tehet szentendrei és nyíregyházi koprodukciókat. A Teátrum jobb időszakai mindig kapcsolódtak valamelyik színházhoz. Hol a Víghez, hol a Madáchhoz, hol a Nemzetihez. Schlanger András rendezésében, Tóth Ede Falu rossza című darabjából, Kiss Ferenc zeneszerzésével, Bognár Róbert szövegkönyvével, Lator László verseivel, Foltin Jolán koreográfiájával, Zeke Edit díszleteivel, jelmezeivel, a tervek szerint készül egy „world musical”, aminek Szentendrén lesz a bemutatója. A Nyírségi és Honvéd Táncegyüttes közreműködésével, nyíregyházi és budapesti színészekkel. A produkció aztán Nyíregyházán is látható lesz. • Az elképzelései szerint milyen lesz a nyíregyházi színház öt év múlva? Remélem, hogy művészi és emberi szempontból egyaránt tisztességes... • Bóta Gábor Tasnádi Csaba az új nyíregyházi direktor igényes népszínházát kell csinálni KULTÚRA Woodstock ’99: egy legenda újjászületése A szabadság, az autonómia és a gondolat ünnepe Az ezredvég legnagyobb európai rockfesztiválját rendezik meg július 16-a és 18-a között az ausztriai Wiener Neustadtban. A Woodstock ’99 elnevezésű - a legendás 1969-es woodstocki fesztivál harmincadik évfordulóját köszöntő rendezvény szervezői több mint száz, nemzetközi hírű fellépőt, illetve 250-300 ezer fős közönséget várnak Ausztriába. A Woodstock ’99-et egy héttel később az Egyesült Államokban is megrendezik. Bár a fellépő sztárokkal még ezekben a hetekben is folynak a tárgyalások, az már biztosra vehető, hogy a hard rock műfajában évtizedek óta világelsőnek számító Metallica együttes, az „alternatív popzenekarként” sikereket arató Faithless; az olasz rock két meghatározó egyénisége, Zucchero és Vasco Rossi; a lázadó rocker, Iggy Pop; az egyik legsikeresebb német könnyűzenei előadóművész, Herbert Grönemeyer; valamint a legfiatalabb generációt képviselő német hip-hop csapat, a Die Fantastischen Vier; a holland énekes-dalszerző, Anouk és Törökország legsikeresebb énekesnője, Sezen Aksu elfogadta a szervezők felkérését, és ott lesz Wiener Neustadtban. A Woodstock ’99 változatos programjait mintegy 450 hektáron rendezik - ez 830 futballpálya területének felel meg. A fesztivál arculatáért és dizájnjáért a világhírű színpadi tervező, Mark Fisher felelős, aki korábban többek között a Pink Floyd, a Rolling Stones és a U2 turnéinak látványtervezője volt. A két főszínpadon zajló koncertek mellett négy további „előadózónát” (performance zone) is kialakítanak, ahol a zenei programokon kívül más szórakozási lehetőségeket is kínálnak. . Július 16-án pénteken és 17-én szombaton este a modern tánczenei irányzatoké (dub, trip hop, jungle) lesz a főszerep, míg a Világfalu (Global Village) és az Extrém Sportok Parkja filmvetítésekkel, kiállításokkal, színházi előadásokkal, illetve a cyberkultúrával összefüggő programokkal várja az érdeklődőket. A márciusban kezdődő előkészítő munkálatokban, illetve a fesztivál lebonyolításában mintegy ötezren vesznek részt; a fellépők és a közönség biztonságára 2500 őr vigyáz, a fény- és hangtechnikával 500 színpadi szakember foglalkozik, a helyi mentőszolgálat 150 főből áll. A zavartalan technikai megvalósításhoz összesen mintegy 50 kilométer kábelt, 750 ezer watt hangerőt, 200 hangosbeszélőt és 500 mikrofont használnak fel. A szervezők számításai szerint naponta 750 ezer adag ételt kell elkészíteni, és a közönség száz kilométernyi hot dogot, 1 millió hamburgert, 350 ezer liter üdítőt, 1,7 millió litersört és 56 ezer kilogramm sültburgonyát fogyaszt el a három nap alatt. A július 23-a és 25-e között az Egyesült Államokban is megrendezésre kerülő Woodstock ’99 igazi üzenetét találóan fogalmazta meg Michael Lang, aki az 1969-es woodstocki fesztivál egyik főrendezője, illetve az 1994- ben, a negyedszázados évfordulón rendezett emlékkoncert szervezője volt. „Woodstock mindig is több volt, mint egy hatalmas rockkoncert. A szabadságot, az autonómiát, a gondolat függetlenségét szimbolizáló zene és társművészetek ünnepe. Nem szabad nosztalgiáznunk és a múltat, fiatalságunkat siratnunk; inkább arra van szükség, hogy most, az évezred végén élesszük fel Woodstock eredeti szellemét és spirituális energiáját.” • Re. A. KÖZGYŰLÉSI HIRDETMÉNY Ezúton értesítjük a Pannonholding Kereskedelmi és Befektetési Rt. (1072 Budapest, Rákóczi út 42.) részvényeseit, hogy a társaság az 1999. évi rendes közgyűlését 1999. március 25-én 14 órakor tartja. A közgyűlés helyszíne: 1051 Budapest, Bajcsy-Zsillinszky út 12. A közgyűlés napirendje: 1. Az igazgatóság beszámolója az 1998. évi üzleti tevékenységről, javaslat a mérleg- és eredménykimutatás megállapítására az eredmény felosztására. 2. A Felügyelő Bizottság jelentése az igazgatóság beszámolójának felülvizsgálatáról, az 1998. évi gazdálkodásról. 3. A könyvvizsgáló jelentése az 1998. évi gazdálkodásról. 4. Határozat az 1998. évi mérleg- és eredménykimutatás elfogadásáról. 5. 1999. évi üzletpolitika. 6. Könyvvizsgáló választása és tiszteletdíjuk megállapítása. 7. Igazgatósági tagok választása és tiszteletdíjuk megállapítása. 8. Felügyelő Bizottsági tagok választása és tiszteletdíjuk megállapítása. 9. Az Alapszabály módosítása: - székhelyváltozás - az 1997. évi CXLIV. törvénynek megfelelő módosítás 10. Egyebek A közgyűlésen minden részvényes jogosult részt venni, vagy magát közokiratba vagy bizonyító erejű magánokiratba foglalt meghatalmazottal képviseltetni. Nem lehet képviselő az Igazgatóság, a Felügyelő Bizottság tagja és a Könyvvizsgáló. A közgyűlésen minden 100 forint névértékű törzsrészvény 1 szavazatra, míg minden 100 forint névértékű szavazatelsőbbségi részvény 153 szavazatra jogosít. A névre szóló részvények alapján azok szavazhatnak, akik a közgyűlés határnapja előtti harmadik munkanapon a részvénykönyvbe részvényesként be vannak jegyezve. A bemutatóra szóló részvények alapján azok a részvénytulajdonosok szavazhatnak, akik a közgyűlés megkezdése előtt részvényeiket, illetve a letéti igazolásokat bemutatják a közgyűlés helyszínén. Amennyiben a közgyűlés a megjelent részvényesek számára tekintettel nem határozatképes, úgy a megismételt közgyűlésre 1999. március 25-én 14 óra 30 perc kezdettel, a jelen hirdetményben meghatározott helyen kerül sor. Az eredeti napirenden szereplő ügyekben a megismételt közgyűlés a jelenlévő részvényesek számára tekintet nélkül határozatképes. Garnica 1999. FEBRUÁR 15., HÉTFŐ . :* ■ : 1 . ■ RHHMmBHHHHHhMMfaMiMMHHHnHBHHHI Bágyasztó vadnyugat a manézsban Az évad első műsora a Fővárosi Nagycirkuszban már hagyományosan az olcsóság jegyében fogant. Általában választanak egy énekest, aki sokat dalol, és köré szerveznek néhány - megfizethető - artista produkciót. Ilyenkor remekül használhatók az artistaképzősök, bedobható néhány nem különösebben drága állatszám - kis méretű jószágok előnyben -, az sem baj, ha az állatok nem tudnak szinte semmit, jóformán csak ki-be rohangásznak, a gyerekek már így is visonganak... Az ilyen műsorokat az mentheti meg, ha sikerül bevonni - főleg - a gyerekközönséget, ha a publikum képviselői is bemehetnek a porondra és ott mindenféle mókás dolog történik velük. Ez ideig-óráig feledtetheti a fajsúlyos attrakciók hiányát. A 100 Folk Celsius Együttesnek ez - bármily meglepő -, nem sikerül. Pedig kimondottan gyerekközönségre szakosodtak. És jó a zenéjük. Közös játékot mégsem csinálnak a gyerekekkel, a publikum megénekeltetése pedig meglehetősen nyögvenyelősen megy. Ha egy-egy csemete orra alá dugja a szólóénekes a mikrofont, minden esetben éppen a verssor befejezése előtt kapja el előle, ami kínos Vadnyugati cirkusz Fővárosi Nagycirkusz R.: Gyökössy Zsolt és meglehetős érzéketlenséget mutat. A produkció rendezőjének, Gyökössy Zsoltnak, mégiscsak illene ezt szóvá tennie. Persze sok más dologért szólhatna magának is. Például megemlíthetné, hogy egy gyakorlott rendező szünet előtti számként nem fiatal artisták által előadott, feltehetőleg néhány nap alatt összepróbált, bunyós jelenetet - illetve ennek csak az imitációját - tesz, hanem valami fajsúlyosabbat. Szólhatna Ócsai Gábor műsorközlőnek, hogy két szám között ne beszéljen annyit, mert cirkuszban ez nem hatásos, a meséléshez amúgy sincsenek színészi képességei. El kellene érni végre, hogy bizonyos színvonal alatt semmilyen szám ne kerülhessen a Fővárosi Nagycirkusz porondjára. Bár nem érzem magam a Vadnyugaton, ha még egyszer dobozokból előkerülő, ízléstelen művirágokat látok bűvésztrükk gyanánt - lövök. Akad azért néhány jó produkció is. Elsőként említendő a Duó Veslovski korbácsszáma. Egymás szájából, kezéből ütnek ki Veslovskiék különböző tárgyakat, hihetetlen tempót diktálnak maguknak, vadak és humorosak egyszerre. A Trio Skokin hölgy tagját férfi partnerei lidérces magasságokba dobálják és ő úgy érkezik vissza a rúdra, hogy még csak meg sem inog. A Jumping Boy’s ifjú artistái ugródeszkaszámuk közben jóízűen viháncolnak, pörögnek, forognak, szakoznak. A késdobáló attrakció - Dobrin és Donnert - hatásosan hátborzongató lenne, ha az artisták nem hibáznának annyit. A Kraj testvérek egyágú létra mutatványa kissé kurtára sikeredik, Szabady Béla bohócként túl sokat van jelen, ahhoz képest, hogy alig csinál valamit. A zárószám semmi esetre sem zárószám. Gyerekeknek szánt műsor végén csak felnőtteket behívni lovagolni a porondra - baklövés. Nyereménykazettát ígérni a lovaglásért és senkinek nem adni, kellemetlen hazugság. Beépített embert alkalmazni úgy, hogy az illető - bár visszamegy a helyére -, nem várva meg a műsor közeli végét, sietősen távozik, illúzióromboló hányavetiség. •B.G. Nemzetközivé lesz a világ Nemcsak a magyar művészek előtt nyílt meg a nagyvilág (inkább elvileg, mint a gyakorlatban, hiszen idegenként nehéz távoli országokban egzisztenciát teremteni és elismertségre szert tenni), mind több jele van idehaza is annak, hogy a határok átjárhatók. Korábban e tájékra nem vetődő emberek műveivel találkozhatunk. A Kassák Múzeumban egy olyan művész munkái láthatók, aki hosszú időt töltött - még a két háború között - Párizsban filmesként, majd 1936-ban hazajött, hogy aztán 1949-ben újra nyakába vegye a világot: hamarosan Sao Paulóban telepedett le, a filmezést akkor cserélte fel a festészetre. Még megérte a rendszerváltást, s azt is, hogy kitüntetik, de nem sokkal azután, hogy hazatért, meghalt. Ezt a kalandos sorsú alkotót Hamza D. Ákosnak hívják. A tárlat tisztelgés emléke előtt, amit szó szerint kell érteni. Kisplasztikáin, festményein részben izgatott formák kavarognak, részben téglalapok menetelnek majdhogynem katonás rendbe fűzve. Márpedig ez az absztraktba hajló, organikus stílus jól ismert kifejezési forma, amit inkább csak tisztességesen, mintsem leleményes erudícióval, gondolati közlendővel tölt meg Hamza. A tisz-Hamza D. Ákos kiállítása a Kassák Múzeumban Megtekinthető: március 7-éig Négy olasz művész tárlata a VÁM Design Galériában. Megtekinthető: március 4-éig Márkos András képei az Éri Galériában Megtekinthető: február 27-éig teljes ennek ellenére jogos, kijár egy olyan embernek, aki a legnehezebb években Bajcsy-Zsilinszky Endre harcostára volt, akit ezért - ártatlanul - később gyanúba kevertek, sőt a várható meghurcoltatás miatt el kellett hagynia szülőföldjét. A VÁM Design Galéria - bútorok, lámpák mellett, jobban mondva azok között - gyakran állít ki festményeket és szobrokat is. Jobbára magyar művészektől, kortársaink legjavából válogatva. Most négy olasz alkotó (egyikük történetesen Mexikóban él) munkái sorakoznak a helyiségekben: három festőtől és egy szobrásztól. Ahogy a kalandos életrajz nem emel magasba műveket, ugyanúgy attól sem fogunk extázisba esni, hogy ez az anyag Olaszországból érkezett. A kemény gesztusok (Nino Mustica), rendszámtáblákkal kevert montázsok (Marco Meneguzzo), a rebbenő árnyékként festett lények (Audirac) szépek és nívósak, de egyikük sem nyújt olyan teljesítményt, amelyre mint a jó átlagból kiemelkedőre hívhatnánk fel a figyelmet. A tárlat tanulsága nem esztétikai elsősorban; úgy foglalható össze: illik tudomásul venni, hogy megváltozik körülöttünk a világ. Nem kivételes, hanem a lehető legtermészetesebb, hogy egy nagy számban olasz bútorokat árusító galériában honfitársak festményei szerepelnek. Nemzetközivé lesz a világ - aposztrofálhatnánk egy harmadik tárlat főszereplőjével. Márkos András ugyanis Romániában született, majd designerként dolgozott, de festő lett belőle. Már vagy két évtizede Németországban él, most pedig rendkívül érdekes montázsokat állít ki, amelyekben a művészettörténetből ismerős ábrázolások - hajdani akták - szembesülnek mai változatukkal. Pornográfiának csak azért nem nevezném a látványt, mert itt nem a szex a fő téma, hanem az erotika évszázadokat áthidaló szembesítése. • Vadas József