Magyar Hírlap, 1999. április (32. évfolyam, 76-100. szám)
1999-04-27 / 97. szám
8 Magyar Hírlap VILLANÓFÉNYBEN Prózamondók Erdőkertesen (MH) Április 30-a és május 2-a között rendezik meg az Anyám fekete rózsa című IX. Magyar Nyelvű Nemzetközi Vers- és Prózamondó Találkozót, melynek helyszínei az erdőkertesi Ady Endre Művelődési Ház, valamint a veresegyházi Kölcsey Ferenc Könyvtár. A találkozó alkalmából április 30-án, pénteken nyílik az erdőkertesi Ady Endre Művelődési Házban Heda Vidmar-Salamon és Salamon Árpád kiállítása is, melynek ünnepélyes megnyitóján Hann Ferenc művészettörténész, akadémikus mond beszédet. Nemzeti színházak találkozója (MH) A Miskolci Nemzeti Színház az évad vége felé több rendhagyó programot kínál a nézőknek. Május 11-én, a város ünnepén nagyszabású gálaesttel köszöntik a várost, a hónap második felében pedig a Magyar Nemzeti Színházak Találkozójának ad otthont az intézmény, melynek keretében a szegedi, a győri, a pécsi és a budapesti színház mutatkozik be a miskolci nézőknek. Június elején a clevelandi színház vendégjátékára kerül sor. Az előző évben a miskolci színház a Szomorú vasárnap című zenés játékkal vendégszerepelt nagy sikerrel Clevelandben. Talkshow a Vianban (MH) A Café Vianban (Budapest, Liszt Ferenc tér 9.) április 30-án, pénteken a Napszínház társulata műsorral egybekötött Talkshow-t rendez a Venyigeszú és a plankton című produkció alkotóival. Az est házigazdája Galla Miklós, aki Csontos Róberttel Tímár Péter Mielőtt befejezi röptét a denevér című filmjéből tíz év elteltével előadja közös jelenetüket. Róma gasztronómiája (MH) A Budapesti Történeti Múzeum Aquincumi Múzeumában (Budapest, III. kerület, Szentendrei út 139.) április 29- én nyitja meg kapuit Az antik Róma gasztronómiája Aquincumban című kiállítás. Ázsiai táncosok Magyarországon (MH) Dél-Korea első számú klasszikusbalett-együttese, az Universal Balett első ízben látogat Magyarországra. Július 2- án, 3-án és 7-én, a turisztikai főidény kezdetén - A hattyúk tava című Csajkovszkij-Petipa-Vinogradov-előadást, 4-én és 6- án pedig Giselle című Adam-Petipa-Vinogradov-produkciót láthatja a közönség az Operaházban. Július 5-én a balettrajongók nagy tábora Győrben köszöntheti a dél-koreai együttest, ott A hattyúk tavát adják elő. Az Universal Balettet már a világ minden részén ismerik, eddig hatvan országban léptek föl, tagjaikat hat nemzet legkiválóbb táncművészei közül válogatták ki. A Párizsban élő, nemzetközi hírű szaxofonos, Szelevényi Ákos - aki kompozícióiban a kelet-európai és az ázsiai népzene örökségét tengerentúli és nyugat-európai dzsesszmotívumokkal ötvözi - ma este Győrött, a Mediawave fesztivál keretében ad koncertet, Akosh S. Unit elnevezésű együttesével. Élettér című, a közelmúltban megjelent lemezét világszerte komoly elismeréssel fogadta a szakma és a közönség. Az idén harminchárom esztendős Szelevényi Ákos pályafutása leginkább romantikus regénybe vagy hollywoodi sikerfilmbe illő karriertörténet, pedig a művész egyéniségétől távol áll a show-biznisz kommersz világa. Húszévesen, 1986-ban hagyta el Magyarországot, s most, tizenhárom év múltán nemzetközi sztárként, saját zenekarával tért vissza Budapestre, hogy bemutassa az Imafa, Omeko és Élettér című lemezeken hallható szerzeményeit. A debreceni születésű muzsikus itthon énekelni, furulyázni, fagottozni, később a konzervatórium dzsessztanszakán szaxofonozni tanult, de a nyolcvanas évek közepén - jó néhány kor- és pályatársához hasonlóan - túlságosan szűknek érezte a hazai lehetőségeket és mozgásteret. A világhírű bostoni Berklee School of Musicon szerette volna folytatni tanulmányait, de végül „csak” Párizsig jutott el. Egy szál bőrönddel és hangszerével, nyelvtudás nélkül érkezett meg a francia fővárosba, ahol hosszú évek munkájával első osztályú klubzenésszé küzdötte fel magát. Amikor ’87 nyarán ellopták a hangszerét, naponta tizenhat-tizennyolc órát dolgozott, jórészt kemény fizikai munkát végzett, hogy újat tudjon vásárolni. Tanult, gyakorolt, koncertre járt, megismerkedett a párizsi alternatív zenei élet mértékadó személyiségeivel, miközben kis klubokban örökzöldeket, amerikai sztenderdeket játszott. 1991-ben alapította meg saját, Akosh S. Unit elnevezésű együttesét, amelyben kezdettől Bernard Maladain bőgőzött és Philippe Foch ütőhangszereken játszott. (Két hűséges muzsikustársa mostani magyarországi turnéjára is elkísérte.) Az első időben egy fiatal hegedűs lány, Michelle Véronique is rendszeresen fellépett velük, aztán évekig trióban zenéltek, majd 1996-ban csatlakozott hozzájuk a Sons of the Desert (A sivatag fiai) nevű ír zenekar hegedűs-szaxofonosa, Joe Doherty. A kilencvenes évek első felében Szelevényinek - magánkiadásban, Pannónia és Asile címmel - két lemeze jelent meg, de a nemzetközi siker egészen Doherty csatlakozásáig váratott magára. A St. Martin-csatorna partján működő Atmosphére bárban adott péntek esti koncertekkel az Akosh S. Unit Párizs-szerte ismertté vált, s amikor Bertrand Cantat, a francia alternatív rockzene talán legnépszerűbb együttese, a Noir Désir énekese is ellátogatott az Atmosphére-be, azonnal meghívta Szelevényit a „csodahegedűs” Lajkó Félix társaságában - a zenekar következő lemezén való szereplésre. Szelevényiék közreműködtek a Noir Désire CD-jén, illetve az azt követő országos turnén, de folytatták jórészt ingyenes fellépéseiket is, kis klubokban, fesztiválokon és börtönökben. Ez idő tájt figyelt fel az Akosh S. Unitra a PolyGram hanglemezkiadó francia leányvállalata, amely szerződést ajánlott az együttesnek. 1998 elején Szelevényi - Imafa, illetve Omeko címmel - egyszerre két lemezt jelentetett meg. „Négy év gondolatai halmozódtak fel bennem - mondta egy korábbi interjúban és azt szerettem volna, hogy ezek most egyszerre eltűnjenek a fejemből.” A két CD - a PolyGram hálózatának köszönhetően - világszerte terjesztésre került, és a kritikusok - Franciaországban éppúgy, mint más nyugat-európai országokban vagy a tengerentúlon kirobbanó lelkesedéssel fogadták Szelevényi kompozícióit. Néhányan úgy vélték, az Ákosh S. Uhut produkciója „a free jazz és a magyar, illetve az ázsiai népzenei elemek ötvözete”, míg a tekintélyes Libération megfogalmazása szerint „Szelevényi nemzedéke kétségkívül legnagyobb európai szaxofonos tehetsége, és az Akosh S. Unit a lehető legjobb, ami történhetett a francia dzsesszel.” Az Imafa jelentőségét egy hazai szaklap kritikusa így foglalta össze: „Szelevényi Párizsban nem zárkózott el attól, amit maga körül hallott, de úgy volt befogadó, hogy közben magyar gyökereitől sem szakadt el. Arab és közép-ázsiai felhangok tarkítják a magyar zene búsongó szilajságát, de sokszor, kiváltképp Bertrand Cantat torokban rezegtetett énektechnikájának bevetésekor, a magyar jelleg válik periferikussá. Ugyanakkor - tekintet nélkül a rögtönzések alapjául szolgáló eltérő népi elemekre - maga az improvizáció a dzsessz szellemében fogant.” Az év elején Szelevényi Ákos új lemezzel jelentkezett: az ugyancsak a PolyGram gondozásában megjelent Élettér felvételeire az állandó társak - Maladain, Foch, Doherty és Cantat mellett - a Noir Désir hangmérnöke és táblása, Bob Coke, valamint két magyar muzsikus - Éri Péter, a Muzsikás együttes kontrása és Benkő Róbert, a Dresch Quartet korábbi nagybőgőse - is meghívást kapott. A lemez promóciós turnéja márciusban Franciaországban (Párizs, Toulouse, St. Denis, St. Germain-en-Laye, Grenoble, Marseille) kezdődött, Németországban, Ausztriában, Erdélyben és a budapesti Trafóban folytatódott. Ma este a Mediawave közönsége is ízelítőt kaphat Szelevényi összetéveszthetetlenül egyéni stílusából, az üzbég, mongol és tibeti tradíciótól a Szajna-partig ívelő világzenéből. • Re. A. / / Imafa, Omeko, Élettér - Szelevényi Ákos világzenéje Kelet és Nyugat határán Magyar gyökereitől Párizsban sem szakadt el fotó Ista ferenc Amiről az angyalok álmodnak Cannes új felfedezettje, Natasha Régnier Budapesten A Francia Filmnapok immár hagyománynak számítanak a főváros kulturális életében. A hét végén nyolc játékfilmet láthatott a közönség a Corvin Budapest Filmpalotában. A fesztivál egyik fő attrakciója Eric Zonka Az élet, amiről az angyalok álmodnak című filmje volt, ami a Cannes-i Filmfesztiválon a legjobb női főszereplőnek járó díj mellett elnyerte a nemzetközi kritikusok díját is. Natasha Régnier, a film egyik főszereplője a filmnapok ideje alatt Budapestre látogatott. Az élet, amiről az angyalok álmodnak Eric Zonka első játékfimje, korábban két rövidfilmet rendezett. Ennek ellenére nagy sikert aratott, hiszen 1999-ben számos Césarsdíjjal jutalmazták. 1998-ban, a Cannes-i Filmfesztiválon elnyerte a nemzetközi kritikusok díját, valamint a két főszereplő, Natasha Régnier és Elodie Bouches megosztva vihette haza a legjobb női főszereplőnek járó kitüntetést is. A húszéves Natasha Régnier második játékfilmjében a sérült, elveszett és kimerült Mariét alakítja, aki meghal a vágytól, hogy úgy éljen, ahogy megálmodta. A való életben azonban egészen más, felszabadultan vidám. „Mindig az volt a vágyam, hogy színésznő legyek, de azt is tudtam, hogy ez nem egy könnyen megvalósuló álom, nekem mégis szerencsém volt. Tizenhat évesen lettem tagja amatőr színtársulatoknak, később játszottam több tévéfimben, majd rövidfilmekben, míg végül találkoztam Pascal Bonitzerrel, aki a Még (Encore) című játékfilmjében szerepet kínált nekem.” A tanárába reménytelenül szerelmes, filozófia szakos hallgató lány szerepe, melyet Bonitzer filmjében alakított, több szempontból is fordulópont volt az életében. A Belgiumban született színésznő Párizsba költözött, hogy színészi pályáját megalapozza. Bonitzer filmjének bemutatása után nem kellett sokáig várnia a következő szerepre, hiszen Eric Zonca rábízta filmjében Marie szerepét. „Mikor elolvastam a forgatókönyvet, borzasztóan felkavart Marie alakja, rögtön őrült vágyat éreztem arra, hogy eljátsszam, és igyekeztem elhitetni magammal, hogy erre képes vagyok” - vallja a színésznő. „Nem tudom, Éric Zonca végül miért engem választott, hiszen amikor látott Bonitzer filmjében, már kész volt a forgatókönyv, és a szerep akkor még nem nagyon illett rám. A forgatások során nagyon sokat vitatkoztunk, de végül hozzám alakította a szerepet. Megpróbáltam követni azt, amit ő akar, és ugyanakkor beletenni, ami én vagyok.” A film arról a kapcsolatról szól, amelyet Isa és Marie a tart fenn a világgal, és az élet szálairól, amiket reménykedve szőnek tovább. Isa húszéves, cselleng az úton, és találkozik Marie-val, aki ugyanolyan sérült és elveszett mint ő. De míg Isa hisz abban, hogy az élet maga a boldogság, addig Marie teljesen reményvesztett. Beleszeret egy közömbös, gazdag fiúba, mialatt Isa minden nap meglátogat egy kómában fekvő idegen lányt, akinek megtalálta a naplóját. Az életért való harcból végül Isa kerül ki győztesen, hiszen derűs, szent, nem érzi saját nyomorúságát. Marie pedig feladja. „Marie alakjában személyiségének összetettsége fogott meg igazán. Életének vannak sötét oldalai, ennek ellenére tud önfeledten nevetni is. Magányába hirtelen beköszönt a barátság és a szerelem, majd egyszerre veszti el mindkettőt.” Eric Zonca váratlan meglepetést okozott a francia filmszakmának, hiszen kezdő rendezőként olyan filmet alkotott, mely jogosan teheti zsebre a neki járó kitüntetéseket. „Óriási boldogságot jelentenek számomra azok az elismerések, amiket a film kapott. Nem is gondoltam rá, hiszen nekem az egész máshogy indult, ez volt a második komoly szerepem. Arra koncentráltam, hogy magam előtt bebizonyítsam: meg tudom csinálni. Nincs még mögöttem szakmai múlt, így minden nagyon váratlanul ért.” Az Elodie Bouchessel megosztott kitüntetés mellett Natasha Régnier megkapta a legígéretesebb színésznőnek járó Césars-díjat is, legközelebb pedig Francois Ozon Bűnös szerelmesek című filmjében láthatjuk. Ozon filmje mellett, a színésznő a közelmúltban fejezte be Giacomo Compti olasz rendező három kisfilmből álló kompozícióját, melynek egyik epizódjában egy virágáruslányt játszik a negyvenes évek Párizsában. A jövőre nézve nincsenek konkrét tervei, de a filmezés mellett már csak az az álma, hogy egyszer színpadra léphet. • Dudás Éva A FERIHEGY SZOLGÁLTATÓ RÉSZVÉNYTÁRSASÁG (2220 Vecsés, Fő u. 79.) értesíti tisztelt részvényeseit, hogy a társaság éves rendes közgyűlését 1999. május 27-én (csütörtökön) 13 órai kezdettel tartja a Gazdakör (2220 Vecsés, Fő u. 74.) helyiségében A közgyűlés napirendi pontja: 1. Az igazgatóság jelentése a társaság 1998. évi üzleti tevékenységéről, a nyereség felosztásáról. 2. A felügyelőbizottság jelentése a társaság 1998. évi gazdálkodásáról és az igazgatóság nyereségfelosztási indítványáról. 3. A könyvvizsgáló jelentése az 1998. évi mérleg felülvizsgálatáról. 4. Igazgatósági tagok választása. 5. A felügyelőbizottság választása. 6. Javaslat az 1999. évi üzleti terv megállapítására. 7. Indítvány, javaslat, egyebek. Az előző ülésen hozott határozatok végrehajtása. - Állóeszköz (épület, föld) értékesítés szabályozása oly módon, hogy annak értékesítése a könyv szerinti érték alatt nem történhet. - Összeférhetetlenség alóli felmentés. A részvényesek szavazati jogukat személyesen, vagy közokiratban, illetve teljes bizonyító erejű magánokiratban folytat meghatalmazással ellátott meghatalmazott útján gyakorolhatják. A bemutatóra szóló részvények tulajdonosai, iletve meghatalmazottjaik közgyűlésen való részvételének feltétele, hogy a részvényes, illetve meghatalmazottja részvényeit és osztalékszelvényeit a közgyűlést megelőző 3 nappal az igazgatóságnál letétbe helyezze. A részvények letétbe helyezése esetén a részvényes, illetve meghatalmazottja elismervényt és szavazólapot kap, amelyen szerepel a részvényes által gyakorolható szavazati jog mértéke, a részvény fajtája, sorszáma és névértéke. A közgyűlés határozatképtelensége esetén a társaság változatlan napirenddel ugyanazon a napon és helyen délután 15 órai kezdettel - minden egyéb értesítés mellőzésével - megtartja a közgyűlését, tekintet nélkül arra, hogy azon a részvényesek milyen arányban vesznek részt. Ferihegy Rt. igazgatósága nevében Hermann Gundendorfer elnök-vezérigazgató A Ferihegy Szolgáltató Részvénytársaság (Vecsés) 1998. évi mérlegének lényeges adatai E Ft-ban Befektetett eszközök 649 892 Saját tőke 690 291 Immateriális javak - Jegyzett tőke 440 000 Tárgyi eszközök 649 681 Tőketartalék 207 Befektetett pénzügyi eszközök 211 Eredménytartalék -34 441 Forgóeszközök 124 544 Értékelési tartalék 326 207 Készletek 3 492 Mérleg szerinti eredmény -41 682 Céltartalékok 1510 , °VetelSC 21 5 2 Kötelezettségek 78 956 Értékpapírok 97 290 prussz lejáratú kötelezettségek Pénzeszközök 2190 Rövid lejáratú kötelezettségek 78 956 Aktív időbei elhatárolások passzív időbeli elhatárolások 3 679 Eszközök összesen 744 436 Források összesen 744 436 A társaság igazgatósága az 1998. évi mérleget az előterjesztéssel egyezően javasolja a közgyűlésnek elfogadni. A társaság 1998. évi mérlegét a könyvvizsgáló, valamint a felügyelő bizottság előzetesen jóváhagyta és elfogadta. A Ferihegy Rt. igazgatósága nevében Hermann Gundendorfer elnök-vezérigazgató KULTÚRA Muzsika Orosz évszázadok Az európai zenetörténet fehér foltjait szisztematikusan feltérképező Budapesti Fesztiválzenekar újabb, Magyarországon teljesen ismeretlen zeneszerző alkotását mutatta be. Az együttes legutóbbi bérleti hangversenyén Muszorgszkij Egy éj a kopár hegyen című, „vadromantikus”, Rimszkij-Korszakov által áthangszerelt programzenéje és a modern szovjet-orosz zene egyik büszkesége, Sosztakovics XI. (az 1905-ös forradalom előtt tisztelgő) szimfóniája mellett Ivan Jevsztafjevics Handoskin C-dúr brácsaversenye hangzott el, a nemzetközi hírű francia szólista, Gérard Caussé tolmácsolásában. A XVIII. század második felében élt Handoskin - akit a mindmáig világszerte elismert orosz hegedűiskola „ősatyjának” tartanak - kompozícióiban az itáliai érett barokk és a korai bécsi klasszika stílusjegyeit ötvözte, a brácsaverseny tanúsága szerint - ha nem is különösebben eredeti formában, de - magabiztosan, elegánsan, vitathatatlan mesterségbeli tudással. Caussé előadása is ilyen volt: technikailag kifogástalan, érzelmi-dinamikai szempontból változatos, árnyalt, kifinomult. Kiemelkedett a mindhárom tételben felbukkanó szóló cadenza invenciózus, helyenként ki-Budapesti Fesztiválzenekar Km: Gérard Caussé (brácsa), karmester: Rudolf Barsaj Muszorgszkij, Handoskin és Sosztakovics művei Zeneakadémia, április 24. fejezetten virtuóz megszólaltatása. Az est fő attrakciójának mégsem a Handoskin-concerto, hanem Sosztakovics grandiózus szimfóniája bizonyult, s ez mindenekelőtt a fesztiválzenekarnál immár rendszeres vendégnek számító karmester, a veterán Rudolf Barsaj érdeme. Az ötvenes-hatvanas években a Moszkvai Kamarazenekar vezetőjeként világhírűvé vált, később Izraelbe kivándorolt Barsaj a moszkvai konzervatóriumban egykor Sosztakovics zeneszerzés-növendéke volt, s így ezúttal is a mester „személyes” üzenetét hozta magával Budapestre. A XI. szimfónia bonyolult struktúrája, kompozíciós eszköztára és formavilága - amely az ősbemutató óta eltelt négy évtizedben még a legnagyobb nyugati karmester-egyéniségeket is nehéz próbatétel elé állította - Balsai számára magától értetődő és természetes, sőt ez a dirigens igazi zenei anyanyelve. A Palota tér című nyitótételben a halk, visszafogott, szinte síron túli vonósakkordok és a fájdalmas trombitakürt motívumok döbbenetes kontrasztot alkottak; a kifejezetten lassú, gyászmenetre emlékeztető tempóvétel ellenére is feszült koncentrációra késztetve a hallgatót. A Január 9. címet viselő - egy vérbe fojtott tömegtüntetésre emlékező - második tétel dramaturgiáját Balsai szinte ütemről ütemre, apró motívumtöredékekből építette fel, nagyszerűen kihasználva a hangszercsoportok közötti dialógusok nyújtotta lehetőségeket. Újabb megrázó gyászinduló (Örök emlékezet) után az interpretáció a fináléban (Riadó) érte el igazi tetőpontját - csatazajjal, dobpergéssel, megkonduló vészharangokkal bizonyítva, hogy Sosztakovics muzsikája vitatható eszmei-ideológiai tartalma ellenére is maradandó érték. A fesztiválzenekar valószínűleg komoly erőfeszítés árán tanulta meg a szimfónia különösen nehéz, olykor a játszhatóság határát súroló szólamait, a végeredmény azonban imponáló: az együttes mindvégig méltó partnere volt a mestere előtt tisztelgő, szinte extázisban vezénylő Balsainak. • Retkes Attila 1999. ÁPRILIS 27., KEDD Hét szaxofonos a döntőben Május 14-én rendezik meg a Bartók Rádió dzsessz-szaxofon tehetségkutató versenyének döntőjét, amelyre a zsűri és a rádió képviselője hét versenyzőt (köztük külhoni magyarokat) pontozott be. A verseny az 54 évesen elhunyt legendás altszaxofonos, Ablakos Lakatos Dezsőnek kíván emléket állítani. Előző évben a dzsessz-zongoristák vetélkedtek, s több kitűnő pianista tűnt fel. A fiatal szaxisok döntőjét a Bartók Rádió élőben közvetíti: Bacsó Kristóf, Bunford Gábor, Hangya Nagy József, Klemm Árpád, Kollmann Gábor, Zana Zoltán és Weisz Gábor két darabot játszik majd, a kötelező szám Ramirez Lover Man című balladája lesz. A fináléban a korábbi zongoraverseny egyik győztese, Oláh Cumó Árpád triója kísér. A legjobb versenyzőkkel CD-felvétel készül, s a pénzdíjak mellett ami a legfontosabb: rádióskoncerten mutatkozhatnak be a fiatal zenészek, felléphetnek a Matáv Zeneház estjein, a neszmélyi dzsesszfesztiválon, a Budapesti Őszi Fesztiválon és a Diákszigeten. Az eddigi visszhangok alapján a szakma díjazza az utánpótlás felkarolását és külföldi társadók is felfigyeltek rá, ahogy a Bartók megpróbál közreműködni a tehetséges fiatal dzsesszisták pályakezdésénél - jegyezte meg Alföldy Boruss István adófőszerkesztő és Maloschik Róbert szerkesztő tegnapi sajtótájékoztatóján. •Sz.M. a Forma Rt. igazgatósága értesíti tisztelt részvényeseit, hogy a társaság évi rendes közgyűlését 1999. május 28-án 10 órakor tartja a Zalaegerszeg, Köztársaság út 17. alatti központi irodában. A közgyűlés napirendje: 1. Az igazgatóság éves beszámolója. 2. A felügyelőbizottság jelentése. 3. A könyvvizsgáló jelentése. 4. A társaság 1998. évi beszámolójának elfogadása, az eredmény felosztása. 5. Az alapító okirat (alapszabály) módosítása, aktualizálása az 1997. évi CXLVI. törvénynek megfelelően, tiszteletbeli elnöki funkció alapítása és működési körének meg- határozása. 6. Igazgatósági tag visszahívása. 7. Tiszteletbeli elnök megválasztása, díjazásának megállapítása. 8. Igazgatósági tag választása. 9. Az igazgatóság, a felügyelőbizottság és a könyvvizsgáló díjazásának megállapítása. 10. Az 1999. évi üzleti terv jóváhagyása. 11. Egyéb kérdések. A közgyűlésen minden részvényes személyesen vagy képviseleti joggal írásban felruházott felhatalmazottja által vehet részt. Határozatképtelenség esetén a megismételt közgyűlésre ugyanazon napirendi pontokkal 1999. május 28-án 11 órakor kerül sor. Forma Rt. igazgatósága MH 3142