Magyar Hírlap, 2000. május (33. évfolyam, 101-126. szám)

2000-05-12 / 110. szám

8 Magyar Hírlap VILLANÓFÉNYBEN Egy Monet-képért 24 millió dollár (MTI) Több mint 24 millió dollárért kelt el Claude Monet a roueni katedrálisról festett sorozatának egyik darabja New Yorkban. A mester 27 különböző képet festett a katedrális­ról, amely a napsütéstől és a felhőzettől függően minden év­szakban szinte óráról órára más-más arcát mutatta. Kisvárdai színházi fesztivál (MTI) Véglegesítették a szervezők a határon túli magyar színházak XII. fesztiválja programját, így a május 26. és jú­nius 4. közötti seregszemlén 25 társulat 42 előadását láthat­ják az érdeklődők. A május 26-i nyitóünnepség után az Újvi­déki Színház produkciójával indul a sorozat, Pirandello: Hat szereplő szerzőt keres című groteszk játékát mutatják be. Két darabot mutat be a Kassai Thália Színház. Örkény: Macskajáték, Vadnai: A csúnya lány, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Shakespeare: Szentivánéji álom, Wede­kind: A tavasz ébredése, illetve a Szabadkai Népszínház Csáth-Fodor-Hernyák: Zách Klára, Tasnádi-Sziveri-Lajkó: Közellenség című művét - az utóbbit közös produkcióban a Szabadkai Kosztolányi Színház társulatával. A szatmárné­meti Északi Színház Harag György Társulata Shakespeare: A makrancos hölgy megszelídítése, a temesvári Csiky Ger­gely Színház Cousse: Gyerekességek, Csehov: A három nő­vér című drámájával szerepel a kolozsvári Babes-Bolyai Tu­dományegyetem Színművészeti Tanszékének társulata, vala­mint Pirandello: Az ember, az állat és az erény című művével a marosvásárhelyi Színművészeti Egyetem Szentgyörgyi Ist­ván Tagozata. A vihar kapujában (MH) Május 14-én mutatják be a Thália Színházban Akuta­­gava-Müller: A vihar kapujában című darabját Telihay Péter rendezésében. A főbb szerepekben Udvaros Dorottyát, Seres Zoltánt, Egyed Attilát, Széles Lászlót, Honti Györgyöt és Mezei Zoltánt láthatja a közönség. British Council-programok (MH) A British Council május 9-e és 14-e között a Right Size brit színjátszó társulat Stop Calling Me Vernow című, angol nyelvű előadását mutatja be a Merlin Színházban. Filmes toplista (MH) Április harmadik hetében még az első tíz legnézettebb film között szereplő Kelet-Nyugat, valamint Almodóvar Mindent anyámról című alkotása lecsúszott toplistánkról. A fővárosi mozirajongók április 27-től május 3-ig a következő filmeket részesítették előnyben: 1. Halálsoron (r.: Frank Darabont, sz.: Tom Hanks) 2. Holtak útja (r.: Martin Scorsese, sz.: Nicolas Cage) 3. Erin Brockovich - Zűrös természet (r.: Steven Soderbergh, sz.: Julia Roberts) 4. Velem vagy nélküled (r.: Rob Reiner, sz: Bruce Willis, Michelle Pfeiffer) 5. Ember a Holdon (r.: Milos Forman, sz.: Jim Carrey) 6. Toy Story - Játékháború 2. (r.: John Lassester) 7. Az Álmosvölgy legendája (r.: Tim Burton, sz.: Johnny Depp, Christina Ricci) 8. Amerikai szépség (r.: Sam Mendes, sz.: Kevin Spacey, Annette Bening) 9. Egy kapcsolat vége (r.: Neil Jordan, sz.: Julianne Moore, Ralph Fiennes) 10. A part (r.: Danny Boyle, sz.: Leonardo DiCaprio) Sophia Loren és Claudia Cardinale tiltakozik az olaszok mellőzése miatt Cannes-i kincskeresők Három filmet már láthatott a zsűri a cannes-i filmfesztivá­lon, de közben tovább dúl a harc a színfalak mögött. So­phia Loren és Claudia Cardi­nale levélben tiltakozik az olasz film mellőzése miatt, de nem jutott szerep a németek­nek és a franciáknak sem. MH-Cannes Kormány jobban nem azono­sulhat kulturális rendez­vénnyel, mint ahogy e napok­ban a franciáknál láthatjuk. A holnap mozija című nem­zetközi szimpóziumot Cathe­rine Tasca miniszter nyitotta meg. Másnap megjelent és fel­szólalt a hazai és külföldi mű­vészek vitáján Jospin minisz­terelnök, aki ott volt a szmo­­kingos díszbemutatón is, meg­annyi sztár társaságában, a ki­hajtott ingnyakú Gérard De­­pardieu-től a szemkápráztató Kim Basingerig. Egyébként sokan még mindig nem emésztették meg az idei válogatás egyoldalúsá­gait. Miért szerepel öt ázsiai ország hét filmmel (külön pi­kantéria, hogy Tajvan két, Kína viszont egy alkotással vesz részt), és miért hiányzik harminc európai ország a leg­nagyobb európai fesztiválról? Az olaszok kérdeznek a leg­hangosabban. Loren és Car­dinale szabályos tiltakozó le­velet írt. Ricki Tognazzi kö­zölte, büntetésből egy évig nem eszik francia sajtot, és ki­fejezte reményét, hogy ősszel nem lesz francia film a velen­cei fesztiválon. A németek méltósággal hallgatnak, a spanyolok meg tavalyi sike­reikkel vigasztalódnak. Hal­lottam egy érdekes lengyel véleményt is. Tavaly náluk el­képesztő sikere volt néhány hazai produkciónak. Jerzy Hoffman Tűzzel és karddal című filmjére 26 millió jegyet adtak el, Andrzej Wajda Pan Tadeuszára pedig 18 milliót. A mozinézők 65 százaléka lengyel filmekre volt kíváncsi. Cannes persze róluk sem vett tudomást. Az amerikaiakat - noha öt filmjük is szerepel - nem túl­ságosan izgatja a cannes-i elismerés. Igaz, huszonegy éve jót tett a nagydíj az Apo­kalipszis mostnak, vagy pár éve a Ponyvaregénynek. Anyagilag legjobban azok a rendezők jártak, akiknek francia sikerét még egy Oscar is megkoronázta, mint Beni­­gni és Almodóvar. A nyitó film Roland Joffé Vatelje 1671-be, XIV. Lajos korába visz, amikor Condé hercege háromnapos ünnep­ségsorozatot rendez a Cham­­pilly-be látogató király tiszte­letére. A történetben bőven van ármány és szerelem. Az ünnepi játékok rendezője egy tehetséges párizsi köz­ember, Vatel (Gérard De­pardieu), amikor ráébred, hogy túlságosan nemes lelkű a barokk pompában fénylő, minden aljasságra kész udva­ri környezetben, az öngyil­kosságot választja. Ken Loach, akinek otthon tavaly láthattuk Nevem Joe című történetét, most éleseb­ben politizál. Los Angelesben élő mexikói takarítónők bér­harcáról csinált filmet Kenyér és rózsa címmel. A kizsák­mányolás elleni aktivista film néhány ponton propagandá­ba bicsaklik. A nap harmadik filmjét Rodrigo García, a Nobel-díjas Gabriel Marquez fia rendezte. Az öt filmnovella közös címe: Ha ránézel, máris tudod. Öt nő magányának történetével ismerkedünk, az egyedüllét és a társtalanság legváltozato­sabb formáival. • Köröspataki Kiss Sándor Gérard Depardieu és Um­a Thurman. Mindketten győzelmet remélnek FOTÓ: REUTERS - ERIC GAILLARD .. >• - •; i . ,w Szürreális virradat Egyetlen kérdés foglalkoztatja ma az ország apraját-nagyját, s ez nem a közle­kedési-hírközlési tárca feldarabolása, nem is a koalícióból kikacsintgató MDF „egyénieskedése”, hanem az, vajon megszökik-e Jose Martin karmaiból a sokat szenvedett Eugénia? E kínzó di­lemma elé az RTL Klub hajnali műsora állítja az ébredő, s félálomban könnyel­műen telefonálgató magyarokat, akik közben azt latolgatják, miként szakad­hatnának le az adó mézesmadzagjáról. A TV2 felé nyílik a legközelebbi vészkijárat, ott a világhálón böngésznek pitymallatkor. A moderátorok gyorsak, szellemesen kommentálják az esemé­nyeket, egyben „vitézségben példát” mutatnak arra, hogy miként lehet oko­san használni az internetet. Az ötlet jó, új lendületet ad a műsornak. A cannes-i filmfesztivál honlapjának szemlézése fölér egy helyszíni tudósítással. Alig né­hány perc telik el, s végigsöpörnek a di­vatos témákon: a szerelemvírus miben­létéről, a fertőzés mértékéről. (Kár, hogy a vírusirtó program lelőhelyét oly gyorsan hadarják el, hogy nem vált köz­kinccsé.) Megtudjuk azt is, hogy a mo­biltelefon - éppúgy, mint a televízió - megzavarja az agyat. Kivált a tinédzse­r TV2, a Duna Televízió és az RTL Klub reggeli műsorai május 11. fekét. Az is kiderül, hogy az USA-ban a lottóbevételek jó részét visszaforgatják az oktatásba, ami itthon is szép gesztus lenne, ha volna rá szándék... Ez a kommunikációs technika, mely adatok, történések halmazát közvetíti, az ifjabbak számára vonzó, akik érezve a harmadik évezred előszelét szinte ész­revétlenül átálltak a mozaikszerű gon­dolkodásra. Míg az élemedettebbek nem nyugszanak bele, hogy ami van „széthull darabokra”, s továbbra is a té­nyek összefüggéseire, magyarázatára kí­váncsiak, ők még igényt tartanának a je­lenségeket elemző rövidebb-hosszabb háttérbeszélgetésekre... A Duna tévé - ahogy az már máskor is elfordult - az anyaországra szegezi te­kintetét. Kezdődik a ballagási szezon, a vén diák az érettségi miatt szorong, a szülő pedig attól, képes lesz-e fedezni az egyre flancosabb búcsúzkodás költsé­geit. Idén szecessziós virágkosárral vo­nul, aki ad magára. A századfordulós életképekben gyakori alkalmatossága tűzőszivacsba szúrt import növényektől ékes, és természetesen egy kicsit drá­gább annál, mint amit könnyű szívvel meg lehet fizetni. Vélhetően a szegé­nyebbeket, akiknek csak olcsóbb „mez­telen” virágcsokorra telik, megint ki­kosarazzák. Az RTL Klub nézőiben a szabadon színezhető tollas hajdísz, a klasszikus vagy hippis bizsu, az optikailag áttunin­­golt autó, ami ébresztet mohó vágyakat. Divat a jólápoltság, ami a fiúk számára is kötelező. A csatorna kissé szétcsú­szott morbid sztárja, Gergő ad lábápo­lási tanácsokat. Fontos ez amiatt is, mert hamarosan kézfogás helyett lábfo­gás lesz a menő. Gomba ellen javasolt a sziládékot, de leghatásosabb eszköz gyors pedikűrhöz a láncfűrész, aki ezt használja, annak a lábszagát „mintha elvágták volna.” A néző máris földarabolva érzi ma­gát, akár a közlekedési-hírközlési tárca, gyomra diszkréten felfordul, s láb- és fejvesztve menekül, mint szegény, sokat szenvedett Eugénia a rút Jose Martin karmaiból. • Stark R. László KULTÚRA EMLÉKTÖREDÉKEK Molnár Edit a magyar fotográfia egyik nagy asszonya. Több évtize­des riporteri, fotóművé­szeti pályája a hazai fényképművészet meg­határozó vonulata. A Vigadóban Emléktö­redékek címmel nyílt kiállítását munkásságá­nak talán legizgalma­sabb részéből, művész­portréiból válogatta. Harmincnyolc év fény­képeiből a legjobb, leg­kedvesebb nyolcvanöt fekete-fehér fotót. Molnár Edit képein el­sősorban a hatvanas­hetvenes évek magyar szellemi életének iz­galmas, meghatározó figurái láthatóak. Felejthetetlen Nagy László, Kondor Béla, Kodály Zoltán vagy Tersánszky Józsi Jenő portréin a korszak mára klasszikussá vált művészeinek hiteles, őszinte em­beri arca tárul fel. Fotói egyaránt bizonyít­ják a fényképben rejlő pótolhatatlan dokumentum ér­teket mennyivel szegényebbek lennénk, ha száza­dunk óriásairól nem volna hiteles képünk és artiszti­kus erőt. Hiszen Mol­nár Edit kiállítása nem­csak történeti-szellemi arcképcsarnok, hanem egy érzékeny portré művész autonóm tárla­ta. Annak a század elején már kibontako­zó lélekelemző, realis­ta emberábrázolásnak méltó örököse, amelyik Székely Aladárral vagy Rónai Dénessel kez­dődött. Molnár Edit az ötvenes évek elején mint fotóri­porter-gyakornok ké­szítette az első felvéte­lét, és még ma is fény­képez. Archívuma még sok érdekes képet rejt, a mostani június 2-ig látható tárlata munkás­ságának értékes része ugyan, de mégiscsak csak egy töredéke. A Budapesti Filharmóniai Társaság zenekarának bérleti hangversenye (II. sorozat 4. előadás) az Operaházban 2000. május 15-én este 19.30-kor. Műsor: Ludwig van Beethoven: I. szimfónia (C-dúr) Op. 21. IX. szimfónia (d-moll) Op. 125. ♦ Közreműködik: Bátori Éva, Németh Judit, Mukk József, Rácz István, a Magyar Rádió Énekkara. ♦ Vezényel: Rico Saccani. ♦ Jegyek az Operaház pénztárában válthatók. 2000. MÁJUS 12., PÉNTEK Augusztusban újra nyit a Pepsi Sziget Sztárvendégek: Suzanne Vega, Chumbawamba Augusztus első hetében várja a fiatalokat a Pepsi Sziget 2000 fesztivál Óbudán, a Ha­jógyári-szigeten. A megszo­kott programokon kívül ren­geteg újdonsággal bővülő fesztiválon például a Müller Péter vezette Sziámi is meg­lepi a szigetlakókat. Az első Diáksziget prog­ramjain negyvenháromezer fiatal vett részt, a második év­ben pedig százezerrel több vendég volt kíváncsi a wood­­stocki jubileum apropóján szerveződött Eurowoodstock­­ra. Két évvel ezelőtt a „Szi­get”, Európa más vezető fesz­tiváljaival közösen, létrehozta a Yourope-ot, az európai fesz­tiválszövetséget, s tavaly a lá­togatók száma már a három­százezres határt súrolta. Az idei kínálat jelentősebb újításai közé tartozik a Világ­zenei Nagyszínpad. A Pali Mall Night Zone Party Aré­nában, mely a sziget legna­gyobb fedett helyszíneként hétezer ember befogadására alkalmas, mindennap nemzet­közi sztár DJ-k lépnek fel, a hagyományos Nagyszínpadon pedig többek között Lou Reed, Suzanne Vega, a Chumbawamba, a Die Toten Hosen és az Apollo 440 várja a rajongókat. Néhány zene­karral, például a brit Oasisszel még folynak a tárgyalások. Ezenkívül a szervezők ígérete szerint tovább javul a vendéglátás színvonala is, hi­szen nagyobb választékra, több ülőhelyre számítha­tunk. Megszokott módon idén is lesz külön helyszíne a dzsessznek. Fiatalok, a mű­faj legendás hazai és külföldi képviselői és amatőr együt­tesek színesítik a Banán Jazz Színpad programját. A Ba­hia UPC Színpadon pedig al­ternatív együttesek lépnek fel. A fesztiválra már ország­szerte több jegyirodában, na­gyobb lemezboltokban, ifjú­sági házakban elkezdték árulni a belépőket. A hetije­gyet június 14-ig nyolcezer forintért lehet megvásárolni. •D. É. Vita a színészképzésről Csütörtök éjjel forró han­gulatú vitát rendeztek a Színház- és Filmművészeti Egyetemen az intézmény oktatási rendszeréről. A meg­beszélésre Huszti Péter rektor és Kerényi Imre nem ment el. A vitára amiatt került sor, mert Kerényi Imre osztálya nem megfelelő szakmai fel­­készültségre hivatkozva elha­lasztotta a Bolha a fülbe vizs­gaelőadását. Ez azonban csak az utolsó csepp volt a pohárban, kiderült, hogy az egyetem alapvető működésé­vel van gondjuk a diákoknak. Nem átlátható az egyetem struktúrája, nincsenek egyértelmű, nyilvános tanter­vek sem, bizonyos szakokon még az sem tudható ponto­san, hogy mire is képeznek hallgatókat. A tanárok egy része sokszor még az óráját sem tartja meg, vagy lemond­ja a vizsgaelőadásai megren­dezését. Gyakran még az is nehézségbe ütközik, hogy szót váltsanak egymással a diákok és a tanárok. Erre példa volt ez a mostani össze­jövetel is, ahol jó néhány kér­dés Kerényi Imréhez és az egyetem rektorához, Huszti Péterhez hangzott el, akik vi­szont nem jelentek meg. Az egyetem nevében leginkább Babarczy László rektorhe­lyettes válaszolt a kérdések­re. Elmondta, hogy a végzős növendékek egyre nehezebb helyzetbe kerülnek, mert a mind jobban szigorodó pénz­ügyi feltételek mellett keve­sebben tudnak elhelyezked­ni. Ő, mint a kaposvári szín­ház igazgatója, sem tud fiata­lokat szerződtetni. Babarczy úgy vélte, ahogy tíz évvel ezelőtt, úgy most is erjesztő erővel hathat és sok valódi kérdést vethet fel a diákok mozgolódása. Folytatásra buzdította őket. •B.G AZ 1999 ES CANNES-I FILMFESZTIVÁL HIVATALOS VERSENYFILMJE p p­nror Rpp dl drvurvdd A MOKEP RT FORGALMAZÁSÁBAN A WOODUNE PRODUCTIONS LTD. A MOVIE MASTERS 8.V.. A OELUX PRODUCTIONS $A ÉS A CONTINENT FILM 6M8H BEMUTATJA KEES KASANOER PRODUKCIÓJÁBAN PETER äMWAY -81/7 WOMEN' CÍMŰ FILMJÉT SZEREPLŐK JOHN STANDING MATTHEW DELAMERE VIVIAN WU SHIZUKA INOH KIRÍNA MANÓ TONI COLLETTE AMANDA PLUMMER NATACHA AMAL POLLY WALKER MANNA FUJIWARA BARBARA SARAFIAN EVRfßAGES 93» ! w**wm»h»p OPERATŐR SACHA VIERNY DÍSZLETTERVEZŐ WILBERT VAN DORP TARS-PRODUCEREK JIMMY DE BRABANT ÉS MICHAEL PAKLEPPA EXECUTIVE PRODUCEREK TERRY GUNWOOD, BOB HUBAR ÉS DENIS WIGMAN , PRODUCER KEES KALANDER ■ ÍRTA ÉS RENDEZTE PETER GREENAWAY . MAGYARORSZÁGON A MAWAR MOZGÓKÉP KÖZALAPÍTVÁNI ÉS AZ EMPALES TÁMOGATÁSÁVAL FORGALMAZZA A HOKÉPET. r Magyar Állam­i Operahász A hónap balettelőadása (m­ájus 18., 19., 21., 26. és 28-tín az Operaholzban) : Lavrov­szkij-A. Adam Giselle Az a fiatal lány, aki nem élhette meg esküvőjét, haléva után vil­ivé válik, és minden éjjel a temetőkertben a többi sorstárséval együtt eljárja menyasszonytáncát. Jaj annak a férfinek, aki arra téved, mert a vik­ik a gonosz vitllkirálynő parancsára elfogják és halálra táncoltatják. Eiselle, az egyszerű, ártatlan falusi lány, aki elpusztíthatatlan szenvedéllyel beleszeret az álruhás hercegbe, nem férfigyűlölő. Szerelme erejével képes áthágni a szigorú villltörvényt: megmenti kedvese életét A herceg távozhat, Eiselle visszatér a síri világba, de története, szerelme, lelke örökké ál. Az 1848-as párizsi ősbemutató óta számos feldolgozást élt meg a mű, de a legmaradandóbbnak Leonyid Javrovszkij változata bizonyult, amelyet színházunk 1958-ban mutatott be. A koreográfus az eredetiből merítve az orosz klasszikus balett legszebb hagyományaira épített: így lett a Giselle a balettirodalom egyik legragyogóbb gyöngyszeme. Fotó: Kanyó Béla / Giselle és Alberto Popova Aleszja és Nagy Tamás

Next