Magyar Hírlap, 2000. május (33. évfolyam, 101-126. szám)
2000-05-12 / 110. szám
8 Magyar Hírlap VILLANÓFÉNYBEN Egy Monet-képért 24 millió dollár (MTI) Több mint 24 millió dollárért kelt el Claude Monet a roueni katedrálisról festett sorozatának egyik darabja New Yorkban. A mester 27 különböző képet festett a katedrálisról, amely a napsütéstől és a felhőzettől függően minden évszakban szinte óráról órára más-más arcát mutatta. Kisvárdai színházi fesztivál (MTI) Véglegesítették a szervezők a határon túli magyar színházak XII. fesztiválja programját, így a május 26. és június 4. közötti seregszemlén 25 társulat 42 előadását láthatják az érdeklődők. A május 26-i nyitóünnepség után az Újvidéki Színház produkciójával indul a sorozat, Pirandello: Hat szereplő szerzőt keres című groteszk játékát mutatják be. Két darabot mutat be a Kassai Thália Színház. Örkény: Macskajáték, Vadnai: A csúnya lány, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Shakespeare: Szentivánéji álom, Wedekind: A tavasz ébredése, illetve a Szabadkai Népszínház Csáth-Fodor-Hernyák: Zách Klára, Tasnádi-Sziveri-Lajkó: Közellenség című művét - az utóbbit közös produkcióban a Szabadkai Kosztolányi Színház társulatával. A szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulata Shakespeare: A makrancos hölgy megszelídítése, a temesvári Csiky Gergely Színház Cousse: Gyerekességek, Csehov: A három nővér című drámájával szerepel a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Színművészeti Tanszékének társulata, valamint Pirandello: Az ember, az állat és az erény című művével a marosvásárhelyi Színművészeti Egyetem Szentgyörgyi István Tagozata. A vihar kapujában (MH) Május 14-én mutatják be a Thália Színházban Akutagava-Müller: A vihar kapujában című darabját Telihay Péter rendezésében. A főbb szerepekben Udvaros Dorottyát, Seres Zoltánt, Egyed Attilát, Széles Lászlót, Honti Györgyöt és Mezei Zoltánt láthatja a közönség. British Council-programok (MH) A British Council május 9-e és 14-e között a Right Size brit színjátszó társulat Stop Calling Me Vernow című, angol nyelvű előadását mutatja be a Merlin Színházban. Filmes toplista (MH) Április harmadik hetében még az első tíz legnézettebb film között szereplő Kelet-Nyugat, valamint Almodóvar Mindent anyámról című alkotása lecsúszott toplistánkról. A fővárosi mozirajongók április 27-től május 3-ig a következő filmeket részesítették előnyben: 1. Halálsoron (r.: Frank Darabont, sz.: Tom Hanks) 2. Holtak útja (r.: Martin Scorsese, sz.: Nicolas Cage) 3. Erin Brockovich - Zűrös természet (r.: Steven Soderbergh, sz.: Julia Roberts) 4. Velem vagy nélküled (r.: Rob Reiner, sz: Bruce Willis, Michelle Pfeiffer) 5. Ember a Holdon (r.: Milos Forman, sz.: Jim Carrey) 6. Toy Story - Játékháború 2. (r.: John Lassester) 7. Az Álmosvölgy legendája (r.: Tim Burton, sz.: Johnny Depp, Christina Ricci) 8. Amerikai szépség (r.: Sam Mendes, sz.: Kevin Spacey, Annette Bening) 9. Egy kapcsolat vége (r.: Neil Jordan, sz.: Julianne Moore, Ralph Fiennes) 10. A part (r.: Danny Boyle, sz.: Leonardo DiCaprio) Sophia Loren és Claudia Cardinale tiltakozik az olaszok mellőzése miatt Cannes-i kincskeresők Három filmet már láthatott a zsűri a cannes-i filmfesztiválon, de közben tovább dúl a harc a színfalak mögött. Sophia Loren és Claudia Cardinale levélben tiltakozik az olasz film mellőzése miatt, de nem jutott szerep a németeknek és a franciáknak sem. MH-Cannes Kormány jobban nem azonosulhat kulturális rendezvénnyel, mint ahogy e napokban a franciáknál láthatjuk. A holnap mozija című nemzetközi szimpóziumot Catherine Tasca miniszter nyitotta meg. Másnap megjelent és felszólalt a hazai és külföldi művészek vitáján Jospin miniszterelnök, aki ott volt a szmokingos díszbemutatón is, megannyi sztár társaságában, a kihajtott ingnyakú Gérard Depardieu-től a szemkápráztató Kim Basingerig. Egyébként sokan még mindig nem emésztették meg az idei válogatás egyoldalúságait. Miért szerepel öt ázsiai ország hét filmmel (külön pikantéria, hogy Tajvan két, Kína viszont egy alkotással vesz részt), és miért hiányzik harminc európai ország a legnagyobb európai fesztiválról? Az olaszok kérdeznek a leghangosabban. Loren és Cardinale szabályos tiltakozó levelet írt. Ricki Tognazzi közölte, büntetésből egy évig nem eszik francia sajtot, és kifejezte reményét, hogy ősszel nem lesz francia film a velencei fesztiválon. A németek méltósággal hallgatnak, a spanyolok meg tavalyi sikereikkel vigasztalódnak. Hallottam egy érdekes lengyel véleményt is. Tavaly náluk elképesztő sikere volt néhány hazai produkciónak. Jerzy Hoffman Tűzzel és karddal című filmjére 26 millió jegyet adtak el, Andrzej Wajda Pan Tadeuszára pedig 18 milliót. A mozinézők 65 százaléka lengyel filmekre volt kíváncsi. Cannes persze róluk sem vett tudomást. Az amerikaiakat - noha öt filmjük is szerepel - nem túlságosan izgatja a cannes-i elismerés. Igaz, huszonegy éve jót tett a nagydíj az Apokalipszis mostnak, vagy pár éve a Ponyvaregénynek. Anyagilag legjobban azok a rendezők jártak, akiknek francia sikerét még egy Oscar is megkoronázta, mint Benigni és Almodóvar. A nyitó film Roland Joffé Vatelje 1671-be, XIV. Lajos korába visz, amikor Condé hercege háromnapos ünnepségsorozatot rendez a Champilly-be látogató király tiszteletére. A történetben bőven van ármány és szerelem. Az ünnepi játékok rendezője egy tehetséges párizsi közember, Vatel (Gérard Depardieu), amikor ráébred, hogy túlságosan nemes lelkű a barokk pompában fénylő, minden aljasságra kész udvari környezetben, az öngyilkosságot választja. Ken Loach, akinek otthon tavaly láthattuk Nevem Joe című történetét, most élesebben politizál. Los Angelesben élő mexikói takarítónők bérharcáról csinált filmet Kenyér és rózsa címmel. A kizsákmányolás elleni aktivista film néhány ponton propagandába bicsaklik. A nap harmadik filmjét Rodrigo García, a Nobel-díjas Gabriel Marquez fia rendezte. Az öt filmnovella közös címe: Ha ránézel, máris tudod. Öt nő magányának történetével ismerkedünk, az egyedüllét és a társtalanság legváltozatosabb formáival. • Köröspataki Kiss Sándor Gérard Depardieu és Uma Thurman. Mindketten győzelmet remélnek FOTÓ: REUTERS - ERIC GAILLARD .. >• - •; i . ,w Szürreális virradat Egyetlen kérdés foglalkoztatja ma az ország apraját-nagyját, s ez nem a közlekedési-hírközlési tárca feldarabolása, nem is a koalícióból kikacsintgató MDF „egyénieskedése”, hanem az, vajon megszökik-e Jose Martin karmaiból a sokat szenvedett Eugénia? E kínzó dilemma elé az RTL Klub hajnali műsora állítja az ébredő, s félálomban könnyelműen telefonálgató magyarokat, akik közben azt latolgatják, miként szakadhatnának le az adó mézesmadzagjáról. A TV2 felé nyílik a legközelebbi vészkijárat, ott a világhálón böngésznek pitymallatkor. A moderátorok gyorsak, szellemesen kommentálják az eseményeket, egyben „vitézségben példát” mutatnak arra, hogy miként lehet okosan használni az internetet. Az ötlet jó, új lendületet ad a műsornak. A cannes-i filmfesztivál honlapjának szemlézése fölér egy helyszíni tudósítással. Alig néhány perc telik el, s végigsöpörnek a divatos témákon: a szerelemvírus mibenlétéről, a fertőzés mértékéről. (Kár, hogy a vírusirtó program lelőhelyét oly gyorsan hadarják el, hogy nem vált közkinccsé.) Megtudjuk azt is, hogy a mobiltelefon - éppúgy, mint a televízió - megzavarja az agyat. Kivált a tinédzser TV2, a Duna Televízió és az RTL Klub reggeli műsorai május 11. fekét. Az is kiderül, hogy az USA-ban a lottóbevételek jó részét visszaforgatják az oktatásba, ami itthon is szép gesztus lenne, ha volna rá szándék... Ez a kommunikációs technika, mely adatok, történések halmazát közvetíti, az ifjabbak számára vonzó, akik érezve a harmadik évezred előszelét szinte észrevétlenül átálltak a mozaikszerű gondolkodásra. Míg az élemedettebbek nem nyugszanak bele, hogy ami van „széthull darabokra”, s továbbra is a tények összefüggéseire, magyarázatára kíváncsiak, ők még igényt tartanának a jelenségeket elemző rövidebb-hosszabb háttérbeszélgetésekre... A Duna tévé - ahogy az már máskor is elfordult - az anyaországra szegezi tekintetét. Kezdődik a ballagási szezon, a vén diák az érettségi miatt szorong, a szülő pedig attól, képes lesz-e fedezni az egyre flancosabb búcsúzkodás költségeit. Idén szecessziós virágkosárral vonul, aki ad magára. A századfordulós életképekben gyakori alkalmatossága tűzőszivacsba szúrt import növényektől ékes, és természetesen egy kicsit drágább annál, mint amit könnyű szívvel meg lehet fizetni. Vélhetően a szegényebbeket, akiknek csak olcsóbb „meztelen” virágcsokorra telik, megint kikosarazzák. Az RTL Klub nézőiben a szabadon színezhető tollas hajdísz, a klasszikus vagy hippis bizsu, az optikailag áttuningolt autó, ami ébresztet mohó vágyakat. Divat a jólápoltság, ami a fiúk számára is kötelező. A csatorna kissé szétcsúszott morbid sztárja, Gergő ad lábápolási tanácsokat. Fontos ez amiatt is, mert hamarosan kézfogás helyett lábfogás lesz a menő. Gomba ellen javasolt a sziládékot, de leghatásosabb eszköz gyors pedikűrhöz a láncfűrész, aki ezt használja, annak a lábszagát „mintha elvágták volna.” A néző máris földarabolva érzi magát, akár a közlekedési-hírközlési tárca, gyomra diszkréten felfordul, s láb- és fejvesztve menekül, mint szegény, sokat szenvedett Eugénia a rút Jose Martin karmaiból. • Stark R. László KULTÚRA EMLÉKTÖREDÉKEK Molnár Edit a magyar fotográfia egyik nagy asszonya. Több évtizedes riporteri, fotóművészeti pályája a hazai fényképművészet meghatározó vonulata. A Vigadóban Emléktöredékek címmel nyílt kiállítását munkásságának talán legizgalmasabb részéből, művészportréiból válogatta. Harmincnyolc év fényképeiből a legjobb, legkedvesebb nyolcvanöt fekete-fehér fotót. Molnár Edit képein elsősorban a hatvanashetvenes évek magyar szellemi életének izgalmas, meghatározó figurái láthatóak. Felejthetetlen Nagy László, Kondor Béla, Kodály Zoltán vagy Tersánszky Józsi Jenő portréin a korszak mára klasszikussá vált művészeinek hiteles, őszinte emberi arca tárul fel. Fotói egyaránt bizonyítják a fényképben rejlő pótolhatatlan dokumentum érteket mennyivel szegényebbek lennénk, ha századunk óriásairól nem volna hiteles képünk és artisztikus erőt. Hiszen Molnár Edit kiállítása nemcsak történeti-szellemi arcképcsarnok, hanem egy érzékeny portré művész autonóm tárlata. Annak a század elején már kibontakozó lélekelemző, realista emberábrázolásnak méltó örököse, amelyik Székely Aladárral vagy Rónai Dénessel kezdődött. Molnár Edit az ötvenes évek elején mint fotóriporter-gyakornok készítette az első felvételét, és még ma is fényképez. Archívuma még sok érdekes képet rejt, a mostani június 2-ig látható tárlata munkásságának értékes része ugyan, de mégiscsak csak egy töredéke. A Budapesti Filharmóniai Társaság zenekarának bérleti hangversenye (II. sorozat 4. előadás) az Operaházban 2000. május 15-én este 19.30-kor. Műsor: Ludwig van Beethoven: I. szimfónia (C-dúr) Op. 21. IX. szimfónia (d-moll) Op. 125. ♦ Közreműködik: Bátori Éva, Németh Judit, Mukk József, Rácz István, a Magyar Rádió Énekkara. ♦ Vezényel: Rico Saccani. ♦ Jegyek az Operaház pénztárában válthatók. 2000. MÁJUS 12., PÉNTEK Augusztusban újra nyit a Pepsi Sziget Sztárvendégek: Suzanne Vega, Chumbawamba Augusztus első hetében várja a fiatalokat a Pepsi Sziget 2000 fesztivál Óbudán, a Hajógyári-szigeten. A megszokott programokon kívül rengeteg újdonsággal bővülő fesztiválon például a Müller Péter vezette Sziámi is meglepi a szigetlakókat. Az első Diáksziget programjain negyvenháromezer fiatal vett részt, a második évben pedig százezerrel több vendég volt kíváncsi a woodstocki jubileum apropóján szerveződött Eurowoodstockra. Két évvel ezelőtt a „Sziget”, Európa más vezető fesztiváljaival közösen, létrehozta a Yourope-ot, az európai fesztiválszövetséget, s tavaly a látogatók száma már a háromszázezres határt súrolta. Az idei kínálat jelentősebb újításai közé tartozik a Világzenei Nagyszínpad. A Pali Mall Night Zone Party Arénában, mely a sziget legnagyobb fedett helyszíneként hétezer ember befogadására alkalmas, mindennap nemzetközi sztár DJ-k lépnek fel, a hagyományos Nagyszínpadon pedig többek között Lou Reed, Suzanne Vega, a Chumbawamba, a Die Toten Hosen és az Apollo 440 várja a rajongókat. Néhány zenekarral, például a brit Oasisszel még folynak a tárgyalások. Ezenkívül a szervezők ígérete szerint tovább javul a vendéglátás színvonala is, hiszen nagyobb választékra, több ülőhelyre számíthatunk. Megszokott módon idén is lesz külön helyszíne a dzsessznek. Fiatalok, a műfaj legendás hazai és külföldi képviselői és amatőr együttesek színesítik a Banán Jazz Színpad programját. A Bahia UPC Színpadon pedig alternatív együttesek lépnek fel. A fesztiválra már országszerte több jegyirodában, nagyobb lemezboltokban, ifjúsági házakban elkezdték árulni a belépőket. A hetijegyet június 14-ig nyolcezer forintért lehet megvásárolni. •D. É. Vita a színészképzésről Csütörtök éjjel forró hangulatú vitát rendeztek a Színház- és Filmművészeti Egyetemen az intézmény oktatási rendszeréről. A megbeszélésre Huszti Péter rektor és Kerényi Imre nem ment el. A vitára amiatt került sor, mert Kerényi Imre osztálya nem megfelelő szakmai felkészültségre hivatkozva elhalasztotta a Bolha a fülbe vizsgaelőadását. Ez azonban csak az utolsó csepp volt a pohárban, kiderült, hogy az egyetem alapvető működésével van gondjuk a diákoknak. Nem átlátható az egyetem struktúrája, nincsenek egyértelmű, nyilvános tantervek sem, bizonyos szakokon még az sem tudható pontosan, hogy mire is képeznek hallgatókat. A tanárok egy része sokszor még az óráját sem tartja meg, vagy lemondja a vizsgaelőadásai megrendezését. Gyakran még az is nehézségbe ütközik, hogy szót váltsanak egymással a diákok és a tanárok. Erre példa volt ez a mostani összejövetel is, ahol jó néhány kérdés Kerényi Imréhez és az egyetem rektorához, Huszti Péterhez hangzott el, akik viszont nem jelentek meg. Az egyetem nevében leginkább Babarczy László rektorhelyettes válaszolt a kérdésekre. Elmondta, hogy a végzős növendékek egyre nehezebb helyzetbe kerülnek, mert a mind jobban szigorodó pénzügyi feltételek mellett kevesebben tudnak elhelyezkedni. Ő, mint a kaposvári színház igazgatója, sem tud fiatalokat szerződtetni. Babarczy úgy vélte, ahogy tíz évvel ezelőtt, úgy most is erjesztő erővel hathat és sok valódi kérdést vethet fel a diákok mozgolódása. Folytatásra buzdította őket. •B.G AZ 1999 ES CANNES-I FILMFESZTIVÁL HIVATALOS VERSENYFILMJE p pnror Rpp dl drvurvdd A MOKEP RT FORGALMAZÁSÁBAN A WOODUNE PRODUCTIONS LTD. A MOVIE MASTERS 8.V.. A OELUX PRODUCTIONS $A ÉS A CONTINENT FILM 6M8H BEMUTATJA KEES KASANOER PRODUKCIÓJÁBAN PETER äMWAY -81/7 WOMEN' CÍMŰ FILMJÉT SZEREPLŐK JOHN STANDING MATTHEW DELAMERE VIVIAN WU SHIZUKA INOH KIRÍNA MANÓ TONI COLLETTE AMANDA PLUMMER NATACHA AMAL POLLY WALKER MANNA FUJIWARA BARBARA SARAFIAN EVRfßAGES 93» ! w**wm»h»p OPERATŐR SACHA VIERNY DÍSZLETTERVEZŐ WILBERT VAN DORP TARS-PRODUCEREK JIMMY DE BRABANT ÉS MICHAEL PAKLEPPA EXECUTIVE PRODUCEREK TERRY GUNWOOD, BOB HUBAR ÉS DENIS WIGMAN , PRODUCER KEES KALANDER ■ ÍRTA ÉS RENDEZTE PETER GREENAWAY . MAGYARORSZÁGON A MAWAR MOZGÓKÉP KÖZALAPÍTVÁNI ÉS AZ EMPALES TÁMOGATÁSÁVAL FORGALMAZZA A HOKÉPET. r Magyar Állami Operahász A hónap balettelőadása (május 18., 19., 21., 26. és 28-tín az Operaholzban) : Lavrovszkij-A. Adam Giselle Az a fiatal lány, aki nem élhette meg esküvőjét, haléva után vilivé válik, és minden éjjel a temetőkertben a többi sorstárséval együtt eljárja menyasszonytáncát. Jaj annak a férfinek, aki arra téved, mert a vikik a gonosz vitllkirálynő parancsára elfogják és halálra táncoltatják. Eiselle, az egyszerű, ártatlan falusi lány, aki elpusztíthatatlan szenvedéllyel beleszeret az álruhás hercegbe, nem férfigyűlölő. Szerelme erejével képes áthágni a szigorú villltörvényt: megmenti kedvese életét A herceg távozhat, Eiselle visszatér a síri világba, de története, szerelme, lelke örökké ál. Az 1848-as párizsi ősbemutató óta számos feldolgozást élt meg a mű, de a legmaradandóbbnak Leonyid Javrovszkij változata bizonyult, amelyet színházunk 1958-ban mutatott be. A koreográfus az eredetiből merítve az orosz klasszikus balett legszebb hagyományaira épített: így lett a Giselle a balettirodalom egyik legragyogóbb gyöngyszeme. Fotó: Kanyó Béla / Giselle és Alberto Popova Aleszja és Nagy Tamás