Magyar Hírlap, 2000. május (33. évfolyam, 101-126. szám)

2000-05-12 / 110. szám

2000. MÁJUS 12., PÉNTEK Felhívás magyar élelmiszer-előállítóknak Ingyenes nemzetközi kiállítási lehetőség Párizsban! Az FVM Agrármarketing Centrum Kht. 2000. október 22. és 26. között részt vesz a Párizsban megrendezésre kerülő SIAL Nemzetközi Élelmiszer-ipari Szakkiállítá­son. Az AMC a kiváló minőségű magyar élelmiszerek piacra jutását kívánja segíteni azzal, hogy a kiállításon 10 m2-en ingyenes részvételi lehetőséget biztosít egy gyártó­nak. A magyar élelmiszer-előállítóknak a 200 m2- es közösségi standon lehetőségük nyílik élelmiszer-ipari termékeik kiállítására, kap­csolatfelvételre, üzletkötésre. Pályázati feltételek: • A győztes azon gyártók között kerül kisor­solásra, akik 2000. augusztus 30-ig meg­pályázzák és elnyerik a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet. • A társaság Magyarországon bejegyzett, és a késztermék több mint 50% magyarorszá­gi hozzáadott értéket tartalmaz. A Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy pályázati dokumentációja beszerezhető az FVM Agrármarketing Centrum védjegy­irodáján. 1055 Budapest, Kossuth L. tér 11. V. em. 578. Tel.: 301-4037; fax: 301-4820 Interneten: www.amc.hu; e-mail: amckht@elender.hu Adjon esélyt termékének! SZERKESZTI: D. HORVÁTH GYÖRGY Élelmiszerpiac Irány- és intervenciós ár Ez évben új elemmel bővült a tejpiacot szabályozó eszköztár. Az agrártárca bevezette az intervenciós árat az extra minőségű tejre. Igaz, ez az összes felvásárolt tej 80 százaléka. Az interven­ciós ár alsó határa ez évben 56 forint + áfa, felső határa 70 forint + áfa. Amennyiben a fizikai piaci árak az alsó határt érik el, ak­kor a termelőket, ha a felső határt, akkor a feldolgozókat támo­gató piacbefolyásoló eszközöket vethet be az FVM. Ez évben várhatóan az irányáraknak lesz nagyobb befolyása az árakra: az FVM az idén csak az extra minőségű tejre határozta meg, lite­renként 65 forintban az irányárat - plusz áfa -, s ebből 4,5 forint literenként a minőségjavítási támogatás. A terméktanács azon­ban az I. osztályú tejre is megállapított irányárat, ami 59 forint li­terenként áfa nélkül. Magyar HírlapMELLÉKLETE A hazai tejágazatot jelenleg a tehenészetek nagyobb termelési kedve és az ennél kisebb belső és külső értékesítési lehetőségek jellemzik. Ennek megfelelően a várható feszültségek kialakulá­sát megelőzendő a Tej Terméktanács úgy döntött, hogy megre­formálja az évek óta működő kvótarendszert. Tavaly 1,58 százalékkal több tejet, tejterméket ivott, evett a honi lakosság, mint egy év­vel korábban. Ez az örvende­tes tény hosszú évek tenden­ciáját látszik megtörni: az 1989-es csúcsfogyasztás óta, mikor is fejenként még 200 li­ter körüli tej, tejtermék fo­gyott, a kilencvenes évek első felében azonban 134 literre csökkent, s csak 1996-tól kezdve bővült évi 1-2 száza­lékkal, de volt év, hogy stag­nált a fogyasztás. Az utóbbi két év növeke­désében a Tej Terméktanács szerint nagy szerepet játszott a szervezet által az AMC Kht. támogatásával évről év­re elindított fogyasztásra buzdító marketingkampány. Ennek fényében érdemes megnézni, hogy a tavalyi 1,58 százalékos növekedés mö­gött az egyes tejtermékeknél idén is iskolatej Ebben az évben is hat me­gyében, illetve Székesfe­hérvárott jutnak ingyen na­ponta két deciliternyi tej­hez az iskolások. Ennek fi­nanszírozásában a Földmű­velésügyi és Vidékfejlesz­tési Minisztérium 1,5 mil­liárd forinttal, a Tej Ter­méktanács 200 millió fo­rinttal vesz részt. Az össz­költségek 30 százalékát az iskolatejprogramhoz csat­lakozó önkormányzatok vállalják, így összesen 450 ezer bölcsődés, óvodás, il­letve általános iskolás gyer­mek jut mindennap tejhez vagy kakaóhoz, milyen eredményt tapasztal­tak a szakemberek. Berki Viktortól, a termék­­tanács igazgatójától megtud­tuk, hogy az általános ten­denciával szemben csökkent a kisebb feldolgozást igénylő pasztőrözött tej fogyasztása, kismértékben növekedett vi­szont a sajt és a különböző túrók és nagyobb arányban a savanyított termékek vásár­lása. A tavalyi folyótejre át­számított összes belső érté­kesítés 1,462 milliárd litert tett ki. Emellett azonban 261 millió litert külföldön kellett értékesíteni, máskülönben ismét a csatornába került volna az éltető ital. Az ex­portot még veszteségek árán is fenntartotta az ágazat a piaci stabilitás fenntartása érdekében. Ebben az FVM által biztosított 650 millió fo­rint is segítette a tejipart és a termelőket. Az idei eddig eltelt és a várható időszakról Berki el­mondta, hogy maradtak a fe­szültségek: a termelők több tejet akarnak előállítani, mint amennyit a belpiacra s támogatással a külpiacra jut­tathatnak a cégek. A tehené­szetek 2,03 milliárd literre kértek kvótát, ugyanakkor a feldolgozók csak 1,95 mil­­liárdra (+/-5 százalék) kö­töttek felvásárlási szerző­dést. Az agrárminiszter által kiadott kvótában viszont csak 1,9 milliárd liter szere­pel, amely magába foglalja a tejüzemek által felvásárolt, illetve a közvetlen, házi fo­gyasztásra kerülő tejmennyi­séget is. A terméktanács úgy véli, hogy a kvótán felül megter­melt mennyiség értékesítése piaci zavarokat okozhat már akár nyáron is. Már csak azért is, mert a hazai fogyasz­tás maximum 1,5 milliárd li­terre nőhet, az ágazat pénze pedig 210 millió liter tej piacra jutásának támogatásá­hoz elég, így a termelői szán­dékok - 2,03 milliárd -, vala­mint az elhelyezhető tej mennyisége - 1,71 milliárd - közötti különbséggel számol­ni kell. Azaz 320 millió liter tejjel nem tudni, mi lesz.­ A ter­méktanács vezetője szerint azonban nem is rossz a hely­zet, mert becslése szerint legalább 200-250 millió - ennyi volt a bajba került Mi- Zo Rt. termelése évente - li­ter tej féllegálisan az utcán, a piacokon kannában, mű­anyag palackban talál gazdá­ra. Ennek a mennyiségnek egy része azonban szinte tel­jesen ellenőrizetlenül kerül a vásárlókhoz: a terméktanács ugyanis ad ki közvetlen fo­gyasztói értékesítésre visz­­szaigazolt kvótát, de ez keve­sebb a becsült mennyiségnél. A kvóta ügyét általában is rendezni kellett - meséli Ber­ki Viktor -, ugyanis jó ma­gyar szokás szerint az igény­lők még akár 30 százalékkal is nagyobb igényt adtak be a ténylegeshez viszonyítva. Ezért a terméktanács kül­döttközgyűlése az FVM egyetértésével ez év április 25-én úgy döntött, hogy vál­toztat a kvótarendszeren. Ennek lényege, hogy a kvó­táért ezentúl fizetni kell, s így a komolytalan igények ki­szűrhetők. A közgyűlési ha­tározat értelmében új plusz kvótát vásárolhatnak az érin­tettek, ha a literenként 10 fo­rintos egyszeri kvótajuttatási díjat befizetik. Azok viszont, akik valami ok miatt nem tudják kihasználni keretüket, az általuk igénybe nem vett kvótát eladhatják. Ekkor azonban kvótaátvezetési díj címen literenként 3 forintot kell a terméktanács interven­ciós kasszájába befizetniük. Súlyosabb árat fizetnek azok, akik a kvótájuknál 5 száza­lékkal több tejet állítanak elő. Ők már 30 forintot utal­nak át literenként az inter­venciós alapba. A Tej Terméktanács közös kasszájának felhasz­nálását is szabályozták: ki­mondták, hogy a fenti befi­zetéseket el kell különíteni a kasszán belül, de ezt az összeget 210 millió litert meg nem haladó tejmennyiség belföldi piacról történő ki­vonásáig nem lehet felhasz­nálni. Amennyiben a 210 millió liternyi exportra sor kerül, úgy a terméktanács határoz az összeg felhaszná­lásáról. •D. H. Gy. A tehenek biológiai sajátosságai miatt ez évben is lesz túltermelés Kvótarendszer szabályoz a tejpiacon Belföldi értékesítés Folyadék egyenérték T­ermékcsoportok aránya (%) (ezer liter) tej sajt túró savanyított term.* 1995 1490547 43 39 8 10 1996 1450077 42 39 8 11 1997 1387304 41 41 9 9 1998 1439200 41 43 8 8 1999 1461962 40 43 9 8 ‘Tartalmazza: ízesített tejitalok, tejszín, vaj, tejpor Forrás: Tej Terméktanács Mostantól kvótánként tejelnek FOTÓ: HALIK CSABA Az élelmiszeriparra káros lehet egy vontatott EU-csatlakozás Bővülni fog az agrárimport Az élelmiszeriparra számos kedvező és kedvezőtlen hatás vár az EU-csatlakozás után. Egyrészt a világ legnagyobb élelmiszerpia­ca előtt omlanak le a vámkorlátok, másrészt szabadon áramolhat az országba a konkurencia terméke is. Ugyanakkor a csatlakozás után a közösségi agrárpolitika szabályozása miatt drágulni fog­nak az élelmiszeripar által felhasznált mezőgazdasági alapanya­gok. A felvázolt eseményekhez alkalmazkodási időre van szük­ség, amelyet a kormány megfelelő agrárpolitikával segíthet elő - mondta el lapunknak Halmai Péter egyetemi tanár. Az EU-csatlakozás kapcsán elsősorban a versenyképes­séggel kapcsolatban lehetnek problémák. A mezőgazdasági árak emelkedni fognak, míg az élelmiszerárak kisebb mér­tékben. Emiatt az élelmiszer­­ipar által érvényesíthető árrés csökken. Az élelmiszeripar ma is kapacitásfelesleggel küzd, az EU-csatlakozások eddigi tapasztalata szerint vi­szont az új tagok piacain nő az import élelmiszerek aránya. Ma 7 százalékra tehető az im­port Magyarországon, az EU- átlag 20 százalékos, és ennyi lesz majd nálunk is az arány. A csatlakozás után leomlanak a vámkorlátok, ami előnyt és kihívást is jelent. Halmai úgy véli, hogy a legnagyobb kihí­vást az élelmiszeripar számára éppen a magyar mezőgazda­ság jelenthet. Mégpedig legin­kább a sertés- és baromfite­nyésztés területén. E két ága­zat már évek óta drágábban állítja elő a vágócsirkét, vágó­sertést, mint például Fran­ciaország. Ráadásul ha Ma­gyarország teljes jogú tagja lesz az EU-nak, vagyis min­den támogatás jár a magyar parasztoknak is, akkor az in­tervenciós rendszerből adó­dóan erőteljesen növekedni fog a magyar gabona belföldi ára, ami takarmánydrágulás­hoz és az abrakfogyasztó álla­tok - sertés, baromfi - előállí­tási költségének emelkedésé­hez vezethet. Mindez kedve­zőtlenül hat a magyar élelmi­szer-feldolgozás versenyké­pességére. Ezen az egyetemi tanár szerint csak úgy lehet segíteni, hogy a mezőgazdaság műsza­ki színvonalán néhány év alatt változtatnak, azaz lecserélik az ólakban alkalmazott be­rendezéseket, javítanak a ta­karmányok minőségén. Eh­hez azonban előbb egy megfe­lelő stratégia szükséges, amelynek része egy ágazati szintű mélyelemzés, hogy ki­derüljön: a csatlakozás után melyik ágazat, melyik feldol­gozó szakág mire számíthat. Az alkalmazkodást egyéb­ként a fokozatos versenyhez szoktatás segíti, ezért sem érti Halmai, hogy sokan miért fél­nek attól az EU-magyar megállapodástól, amely rövi­desen újraszabályozza a két fél agrárkereskedelmét. Eb­ben egyes termékeknél teljes vámlebontásról, támogatás­­megvonásról, kontingensek, kvóták megnyitásáról, bővíté­séről egyeztek meg a felek. Kérdésünkre, hogy mi lesz akkor, ha csak évek múlva és akkor is csak sokévi átmenet után válhat a magyar élelmi­szer-gazdaság az EU teljes jogú tagjává, Halmai azt felel­te, hogy nem megalapozatlan ez a feltételezés sem. Nagyon sok veszélyt rejteget ez a bőví­tési forgatókönyv, éppen azért, mert a magyar élelmi­szer-gazdaságot az évekkel ezelőtt elhibázott számítások­ra alapozott exporttámogatási vállalás a WTO-nál már 2002. január 1-jétől veszélyezteti. Tudniillik csupán alig több mint tucat termék kaphat igen korlátozott mértékű direkt exporttámogatást, a többi ter­mék nem. Ezen termékek azonban többnyire marginális szerepet játszanak a magyar agrárexporton belül. Ugyanakkor az is szinte biztosra vehető, hogy a ma­gyar gabonaárak mindig az EU-átlag alatt maradnak a jövőben is. A még évekig ol­csóbb munkaerő, illetve a több évtizednyi tapasztalat és szaktudás viszont mind előnyt jelentenek Magyaror­szág számára. Nagy kérdés, hogy mi tör­ténik majdan az exporttal. Je­lenleg az agrárexportunk 45- 60 százaléka az EU 15 piacán talál vevőre. A csatlakozás után az export ezen része vi­szont belső piacnak tekinthe­tő. Mi lesz a harmadik orszá­gokba szállított élelmiszerek sorsa? Várhatóan a magyar szállítási lehetőségeket nagy­ban befolyásolja a már emlí­tett WTO-korlát, illetve a WTO új fordulóján a követ­kező években kialakítandó kereskedelem-liberalizáció mértéke. Általánosságban azonban az is elmondható, hogy ha az alapanyag drágul, akkor az EU-n kívüli orszá­gokban is veszít versenyké­pességéből a magyar export­­termék. A versenyképességet vizs­gálva lényegesek az egyes élelmiszer-ipari vállalatok méretével kapcsolatos össze­függések is. A globalizáció, a tőke- és kapacitáskoncentrá­ció idejét éljük, általánosság­ban elmondható, hogy a gaz­daságosság miatt fontos a mé­ret. Innen nézve kicsik a ma­gyar vállalatok - állítja Hal­mai. Azok a cégek, amelyek már egy multinacionális cég tagjaként üzemelnek Ma­gyarországon, általában ma­gyar vezetés alatt működnek. Ezek a szakemberek felké­szültek, s tőlük várják az ötle­teket a világközpontban: dol­gozzák ki a cég EU-csatlako­­zási stratégiáját. Halmai Péter a kicsi élel­miszerüzemeket sem félti a csatlakozástól: az EU-ban is vannak kisebb vállalkozások, a német húsiparban például jelentős a falusi hentesek ará­nya, s az erős német húsipar mellett sem mennek tönkre. A magyar kis- és középüze­mekkel az a baj, hogy nincse­nek felkészülve és nem felel­nek meg az EU előírásainak. Az élelmiszeripar verseny­­képessége tehát egyrészt a mezőgazdasági fázisban, illet­ve az ország csatlakozási dátu­ma során dől el, ezek kedve­zőtlen hatásán úgy lehet tom­pítani, hogy a kormány kon­cepciózus támogatáspolitikát alakít ki, ágazatokra lebontott hatástanulmányokat, model­leket készít, és bizonyítható érvekkel sikeres pozíciókat al­kuszik ki a csatlakozási tár­gyalások során - összegezte véleményét Halmai. • D. Horváth György AGRÁRHÍREK Pick Szeged Rt. (MTI) A Pick Szeged Rt. az első negyedévben 728,89 mil­lió forint adózott eredményt ért el, 28,4 százalékkal többet, mint tavaly ilyenkor - derül ki a cég gyorsjelentéséből. Az elemzők az adózott eredményt valamivel magasabb szint­re, 738 millió forintra várták. A Pick konszolidált mérleg szerinti eredménye 26 százalékot meghaladó mértékben, 709 millió forintra nőtt. A cég nettó árbevétele 12,397 mil­liárd forint lett, ami 15 százalékos emelkedés az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A bázisnegyedévben a csoport exportját - elsősorban a Ringa Rt.-t - jelentősen érintette a keleti piacok gyengélkedése, amit tavaly sike­rült pótolni. A belga csoki visszavág (MTI) A belga kormány tagja, Charles Picqué gazdasági mi­niszter bejelentette, hogy létrehoztak egy nonprofit társasá­got Hagyományos és Minőségi Csokoládé Társulás néven, amely megkülönböztető Traditional and Quality Chocolate márkajelzéssel fogja ellátni a belga hagyományoknak meg­felelő, összetételében és minőségében az európai uniós kö­vetelményeknél magasabb mérce szerint­­ csak kakaóból, ka­kaóvajból és cukorból­­ készült csokoládékészítményeket. Ezeken az alapanyagokon kívül semmilyen más növényi zsi­radék nincs e termékekben, míg az Európai Unió nemrég el­fogadott szabályozása a csokoládétermékek összetételében legfeljebb 5 százalékig megengedi más növényi zsiradékok alkalmazását. Tejes gyümölcslevek a Parmalattól (MH) A Parmalat Rt. Magyarországon is beszállt a gyü­mölcslépiacba. Nemrégiben mutatta be a világ 29 országában már ismert termékeket. A Sántai nevű termékcsaládban ta­lálni vitaminokkal dúsított alma-, ananász-, mangólevet, amelynek különlegessége, hogy tejből készül. A termékcsa­lád másik ágát a sárgarépával kombinált narancs-, trópusi gyümölcs-, grapefruititalok, valamint őszibarack-citrom és narancs-mangó gyümölcslevek teszik ki. A termékbemuta­tón jelentette be a cég, hogy szerződést kötött az ÚTE vízi­labdacsapatával, amely ezentúl ÚTE-Santál néven szerepel a bajnokságban. Gombamód nő a gombatermesztés (MTI) A legdinamikusabban fejlődő ágazat a gombatermesz­tés, hiszen az utóbbi évtizedben 3­4 ezerről 35 ezer tonnára nőtt a termelés. Tavaly az ágazat 16 milliárd forint árbevételt ért el, amely az idén várhatóan 15 százalékkal növekszik. A termékek 65 százaléka exportra kerül, amelyből 1999-ben 30 millió dollár folyt be. A kivitel döntő hányada Ausztriá­ban, Németországban és Olaszországban értékesül. Az idén várhatóan 40 ezer tonnára nő a termelés. Az EU-ban nem korlátozza kvóta a gombatermesztést. Jelenleg Magyarorszá­gon 25-30 nagy-, 300 közepes s mintegy 600-700 kistermelő foglalkozik gombával. Az egy főre jutó fogyasztás 1,7-2,1 kilo­gramm évente. Itthon is reklámozni kell a magyar termékeket Az agrártárca Agrármarke­ting Centrum Kht. nevű kö­zösségi marketinggel foglalko­zó szervezete a célból, hogy a magyar élelmiszerek mind bel- mind külföldön egyre kedveltebbek legyenek, támo­gatja mezőgazdasági és élel­miszer-ipari cégek vásárokon, kiállításokon való részvételét. Az alábbiakban ezek feltéte­leit foglaljuk össze. Az FVM AMC Kht. célja a magyar mezőgazdasági és élel­miszer-ipari termelők és ter­mékeik bemutatása külföldön. A kiállítások mellett megren­dezett szakmai konferenciá­kon és bemutatókon a magyar vállalatok megismerhetik a többi ország újdonságait, fej­lesztéseit. A külföldi kiállításokat az AMC négy, A, B, C, D cso­portba sorolta. Ennek megfe­lelően az A csoport kiállítá­saihoz az AMC Kht. közössé­gi standján megjelenő vállala­toknak csak a rendezvénnyel kapcsolatban felmerülő szál­lás-, utazási és áruszállítási költségeket kell finanszíroz­niuk. Ez a fajta megjelenés el­sősorban a kis és közepes élelmiszer-ipari vállalkozá­sok támogatására szolgál. Egyéni részvétel esetén a szervezési költségek max. 50 százalékát az AMC Kht. visszatéríti. Az egyéni megje­lenés a nagyobb, piacvezető vállalatok részére javasolt. A B csoportos kiállításo­kon a magyar kiállítók egyéni standdal jelennek meg, az AMC Kht. információs pul­tot működtet. Az egyéni részvételkor felmerülő szer­vezési költségek max. 50 szá­zalékát az AMC Kht. vissza­téríti. A C csoportos bemutató­kon az AMC Kht. nem jelenik meg. Az egyéni résztvevők tel­jes szervezési költségeinek max. 50 százalékát az AMC Kht. visszatéríti. A D csoportra az jellemző, hogy magas részvételi költségű kiállítások, illetve új, beveze­tés alatt álló piacok kiállításai. Az AMC Kht. csak közösségi standot üzemeltet. A résztve­vőknek csak a rendezvénnyel kapcsolatban felmerülő szál­lás-, utazás- és áruszállítási költségeket kell finanszíroz­niuk. A hazai mezőgazdaság és élelmiszeripar bemutatkozásá­nak leghatékonyabb és leglát­ványosabb színterei a belföldi kiállítások. A millennium évé­ben különös jelentőséggel bír a 73. alkalommal megrendezés­re kerülő Országos Mezőgaz­dasági, Élelmiszer-ipari Kiállí­tás és Vásár (OMÉK), vala­mint az 5. Foodapest kiállítás. A további vásárok közül az ál­lattenyésztés kapja a legna­gyobb hangsúlyt (Farmerex­pó, Szent György-napi agrár­expó). Az idén különösen ér­dekesnek ígérkezik a makói nemzetközi hagymafesztivál és a szigetszentmiklósi Hortus Hungaricus kertészeti kiállítás. Az agrárium több ágazatának bemutatására ad lehetőséget a kaposvári Alpoktól az Ad­riáig, a pécsi Expo-Winfood és a győri Agroraab. Az AMC Kht. a hazai kiál­lításokat A, B, C csoportba sorolta. Az A kategória kiemelt fontosságú esemé­nyeket takar, ez az OMÉK és a Foodapest. A B csoportos kiállításo­kon az AMC Kht. saját stand­dal jelenik meg, közösségi standon a kis és közepes cé­gek részvételével. A C-csoportra az jellemző, hogy az AMC Kht. - költsé­geik egy részének megtéríté­sével - támogatja az önállóan résztvevő, magyar terméke­ket előállító mezőgazdasági és élelmiszer-ipari cégek megje­lenését. A vásárokkal kapcsolatos információk megtalálhatók a www.amc.hu honlapon vagy az AMC Kht. telefonszámain. Belföldi kiállítások és vá­sárok: (06-1) 301-4711 Külföldi kiállítások és vá­sárok: (06-1) 301-4801 2000. évi külföldi kiállítások A típusú kiállítások World Food, Moszkva 2000. szeptember 18-22. SIAL, Párizs 2000. október 22-26. Eurotier, Hannover 2000. november 28-december 1. B típusú kiállítások Polagra, Poznan . ■ , * V £ 2000. október 5-10.'8 VA'é C típusú kiállítások Agrokomplex, Nyitra 2000. augusztus 17-23. D típusú kiállítások Alimentaria, Mexikó 2000. november 14-27.­­'áJ-S MeLa, Mühlengeer 2000. szeptember 14-17. ___________A 2000. évi belföldi kiállítások___________ A típusú kiállítások OMÉK, Budapest 2000. szeptember 2-7. Foodapest, Budapest 2000. nov. 28-dec. 1. B típusú kiállítások Agroraab, Győr 2000. júnus 7-13. Pécs Expo-VInfood 2000. júnus 28-július 2. Farmerexpó, Debrecen 2000. augusztus 17-20. Alpoktól az Adriáig, Kaposvár 2000. aug. 30-szept. 3. Nemzetközi Makói Hagymafesztivál 2000. szeptember 8-10. Hortus Hungaricus, Szigetszentmiklós 2000. szeptember 22-24. Agrofood, Nyíregyháza 2000. szeptember 20-23. Öiíílusú kiállítások Mezőhegyes! Növénytermesztés! Napok 2000. június 2-4. Barcsi Nemzetközi Vásár 2000. június 2-4. Agriexpó és Kisállattenyésztési Kiállítás, 2000. június 22-25. Gödöllő Szentlőrinci Gazdanapok 2000. augusztus 17-20. Vásár Agriában, Eger 2000. augusztus 22-27. Beregexpó, Vásárosnamény 2000. szeptember 23-24. Hoventa, Budapest 2000. október 17-21. Lenti Nemzetközi Kiállítás 2000. október 19-22. Agromix, Zalaegerszeg 2000. október 19-22.

Next