Magyar Hírlap, 2001. február (34. évfolyam, 27-50. szám)
2001-02-21 / 44. szám
10 MAGYAR HÍRLAP • 2001. február 21., szerda KULTÚRA Színház Ábrándképekkel bástyázott nihil Mark Ravenhill darabja pontosan olyan, mint a címe. Bár shoppingolás lényegesen kevesebb van benne, mint „f***kingolás”. Nincs pénz, nincs boldogság, szeretet, életcél, világkép, egzisztencia, helyette mind „f***ingolnak” egyet. Hol kicsit, hol nagyot, hol világfájdalmasan öngyilkos hangulatút, hol apakomplexusosan elárvult kisfiúsat, hol férfi a nővel, hol férfi a férfival, hol hármasban, a variációk száma végtelen, ahogy végtelen a Napszínház előadásában a részletek taglalása is. Semmi meglepő, felháborító nincs már az egészben, sőt lassan közhellyé válik a színpadi meztelenség, elkoptatottá válnak a valaha iszonyúan trágárnak ható szavak is. Ravenhill darabja tulajdonképpen közhelygyűjtemény. Arról beszél, hogy a pénzről, zabálásról, közösülésről szól nyomorult életünk, satnyán, a kiteljesedés reménye nélkül tengődünk a porban, a lehető Mark Ravenhill: Shopping and f***ing A Napszínház előadása a Piccolo Színházban R.: Lévay Adina Fsz.: Bölöni Réka, Horváth Virgil, Csontos Róbert legteljesebb elmagányosodásban, miközben minden racionális érv dacára még bízunk abban, hogy valódi kapcsolatokat, partneri viszonyt, barátságot kialakíthatunk. Beckett véglényei nagy formátumú, romantikus hősök, irigyelni való boldog emberek jó néhány azóta keletkezett darab szánalmas figuráihoz képest. Az Európai Színházak Uniójának fesztiválján Budapesten járt a berlini Schaubühne Marius von Mayenburg Paraziták című művével, Thomas Ostermeier rendezésében, és mestermunkaként bemutatta, hogyan kell a lelki, testi, szexuális nyomorról - szintén erőteljes kifejezések használatával - úgy előadást létrehozni, hogy a színpadi kínok ne váljanak morfotonságukban unalmassá, gondolatiságukkal, indulataikkal gyötörjék a nézőt, és nem végigülhetetlenül fárasztó voltukkal. A Napszínház produkciója két óra tíz perc egyben. Rendre szaporodnak a szünet nélküli előadások, amiben kis, vagy akár jókora nagyképűség is közrejátszik. A játszók azt sugallják ezzel, hogy olyan feszes, sodró iramú, a nézőt állandóan sokkoló színházat csinálnak, amit egyetlen percre is vétek lenne megszakítani, némi büfézéssel megszűnne az erős áramkör a deszkák és a nézőtér között. Ascher Tamás a Thália Stúdióban A vágy kínzóan szép előadása közben két szünetet is vállal, mégis mindinkább nő a hatás. Hogy mit bír ki a nagyérdemű feneke, az persze függ a látottaktól. A Pinceszínházból Piccolóvá átkeresztelt intézményben azért fontos lenne némi szünet. Lévay Adina rendezése időnként döccen, időnként felizzik. Az elkeseredettséget, a testi vágy gyötrően kielégíthetetlen voltát, az ábrándképekkel körbebástyázott nihilt már-már anyanyelvi szinten beszélik a szereplők. Az megy nehezebben, amikor mindennek abszurdba, félelmetesen mulatságosba kellene fordulnia, hogy a naturalizmustól elemelkedjen a játék. Paradox módon többet kellene nevetnünk ahhoz, hirtelen a hidegből a melegbe kerülnünk és vissza, hogy zsigerekbe hatoljon, amit látunk. Mertz Tibor tudja ezt, szarkasztikus gesztusokkal mutat be egy mindenkit kihasználó, üresen papoló, „gennyes” üzletembert. Bölöni Réka pattogós kiscsajt alakít, aki számára a csokimajszolás az élet netovábbja. Horváth Virgil biszexuális, Csontos Róbert és Szaniter Dávid homoszexuális lelki és testi nyomorgói megszenvedett alakítások. Gyakran hatásosak, de előfordul, hogy mi is szenvedünk tőlük. Üde színfolt a Supermarket Lady - Szmatana Andrea, aki mázsányinál is jóval kövérebbre hízva, a fogyasztói társadalom jelképeként, bevásárlószatyrokkal megpakoltan, fád arccal, mulatságosan többször végigvonul a színen. Ha igazán jó előadás lenne a Shopping and f***ing, ez lenne a stílusa. Bóta Gábor Szaniter Dávid (Gary) és Csontos Róbert (Mark) lelki és testi nyomorgót alakít Fotó: Sárközy György Dzsessz, klasszikus és népzene a repertoáron Szól a Harmónia Rádió Február elejétől már jó minőségben hallgatható Budapesten és környékén a Harmónia Rádióműhely adása, amely a 98 MHzes frekvencián, a Civil és a Fiksz rádió vendégeként, napi három órában jelentkezik. A Harmónia alapítói a klasszikus zene, a dzsessz, a népzene és a world music népszerűsítését tűzték ki célul. A Harmónia Rádió Kht. a Fonó Budai Zeneház égisze alatt jött létre, s tavaly pályázatot nyújtott be egy budapesti körzeti műsorszolgáltatási jogosultságra. Az ORTT azonban azon az emlékezetes pályázaton, amikor a MIÉP-hez közel álló Gidó Média nyert, a BBC-t viszont elutasították - a Harmóniának sem adott frekvenciát. Az alapítók nem adták fel, s augusztus végén, a Civil és a Fiksz rádióval kötött megállapodásnak köszönhetően, naponta három órában elindult a Harmónia Rádióműhely adása, a 98 MHz-es budapesti frekvencián. „Ebben a műsoridőben a komolyzene, a világ- és népzene, a blues, a fúziós műfajok, illetve a kortárs zene mellett a legfontosabb szerepet a dzsessz kapta” - tudtuk meg Zsidei Jánostól, a kht. ügyvezető igazgatójától. Dzsesszportrék mutatják be a műfaj nagyjait, a Csak a fülének higgyen! című sorozatban kritikusok vitatkoznak hanglemezújdonságokról, a Szombat esti izomláz pedig táncolható dzsesszt, bluest, soulzenét és latin muzsikát kínál. „Az említett műsorok - Deseő Csaba, Kerekes György, Matisz László, Mezei Péter és Pallai Péter szerkesztésében - legalább heti nyolc órában a dzsesszről és a dzsesszért szólnak, február elejétől már a fővárosban és annak környékén is jól hallható minőségben” - nyilatkozta Zsidei János. Az ügyvezető igazgató elmondta, a Harmónia Rádió Kht.-t kizárólag magánszemélyek anyagi hozzájárulása hozta létre, nincs állami, alapítványi vagy intézményi finanszírozása. „Tevékenységünk mégis a közhasznúságon alapul, hiszen az ezredforduló médiapiacán a reklámipar megfontolásai jóformán kizárják az igényes rétegzenére épülő, értékközpontú zenei rádiózást. Természetesen napi huszonnégy órás, önálló adást szeretnénk sugározni egy regionális lefedettséget biztosító frekvencián. Ezért, ha az ORTT újabb pályázatot hirdet, azon mindenképpen részt veszünk.” A Harmónia Rádió alapítói várják az igényes zene iránt érdeklődők, esetleges jövőbeni műsorkészítők jelentkezését a harmonia@dpg.hu e-mail címen. ReA i Ösztöndíjasok fesztiválja Idén harmadik alkalommal rendezik meg a művészeti ösztöndíjasok fesztiválját. A fesztivált (egyben a Derkovits Gyula ösztöndíjasok Ernst Múzeumban bemutatásra kerülő kiállítását) Körösi Orsolya, az NKÖM államtitkára nyitja meg február 25-én. Az Ernst múzeumbeli fesztiválon kívül több helyszíne lesz a fiatal tehetségek bemutatkozásának. A Pécsi József ösztöndíjban (fiatal fotográfusok) részesülők kiállítását a Mai Manó Galériában láthatják az érdeklődők, a Kozma Lajos kézmű- és iparművészeti ösztöndíj kiállítására hagyományosan az Iparművészeti Múzeumban kerül sor február 27-étől. A Budai Vigadóban március 2-án valóságos táncparádé lesz, balett, kortárs és néptánc egyaránt helyet kap a Fülöp Viktor ösztöndíjasok műsorában. A Kodály Zoltán ösztöndíjasok munkáival az érdeklődők február 26-án ismerkedhetnek meg (Földes Imre vezetésével) a Kodály Múzeumban. Az Örkény István drámaíró ösztöndíjban részesített alkotók darabjaiból láthatunk, illetve hallhatunk részleteket március 5- én, a Shure Stúdióban. Az Interart Kht. és a Hungarofest Kht. támogatása folytán valamennyi rendezvényre ingyen mehet be a közönség. VBK Az átvitt értelem Gondolt-e már arra, hogy egyenként jól működő irodái hatékony együttműködéssel többre is képesek lehetnének? Kösse össze hálózatait a PanConnect-tel, a PanTel IP alapú virtuális magánhálózati szolgáltatásával, mely a következő előnyöket nyújtja az Ön számára: • Telephelyei egyetlen összeköttetésen keresztül kommunikálhatnak egymással. • Egyetlen vonalon telefonálhat, internetezhet és továbbíthatja adatait. • Ehhez a vonalhoz egyszerűen csatlakoztathatja helyi számítógépes hálózatait és telefonalközpontjait. • Napi 24 órás hálózatfelügyeletünk az év minden napján az Ön rendelkezésére áll, így nyugodtan végezheti munkáját, a hátteret mi biztosítjuk! www.pantel.hu