Magyar Hírlap, 2001. március (34. évfolyam, 51-76. szám)

2001-03-10 / 59. szám

20 MAGYAR HÍRLAP • 2001. március 10., szombat BUDAPESTI TAVASZI FESZTIVÁL, 2001 Rosztropovics, Berman, Lupu és Inbal muzsikál a fesztiválon Ablakot nyitunk a nagyvilágra A legszigorúbb kritikus sem állíthatja, hogy az idei tavaszi fesztivál köz­reműködői között nincs elég világsztár szinte minden napra jut valami­lyen különleges csemege a klasszikus zene rajongóinak. Msztyiszlav Rosztropovics, Lazar Berman, Radu Lupu és Eliahu Inbal egyaránt fel­lép Budapesten - hogy csak a legnagyobb neveket említsük. Retkes Attila Ünnepnek ígérkezik a pályafutása során több mint ötven díjjal kitün­tetett orosz csellóművész, Msztyiszlav Rosztropovics és a Liszt Ferenc Kamarazenekar hangversenye (március 16., Buda­pest Kongresszusi Központ), ame­lyen Bach, Haydn, Mozart és Csaj­kovszkij kompozíciói hangzanak el. A 74. életévében járó Rosztro­povics több mint fél évszázada koncertezik, s emellett - a szovjet diktatúra ellenfeleként - azok megbecsülését is kivívta, akiket a klasszikus zene nem hozna lázba. Repertoárján a barokk, a klasszi­ka és a romantika remekművei éppúgy megtalálhatók, mint jó né­hány XX. századi kompozíció. Britten, Dutilleux, Lutoslawski, Prokofjev, Schnittke, Sosztako­­vics és mások ajánlották alkotásu­kat a Slava becenévre hallgató művésznek, aki karmesterként is a világ legjobbjai közé tartozik, s ze­neigazgatói megbízatásai mellett rangos fesztiválok alapítója volt. Rosztropovics Pablo Casals óta a legnagyobb mestere hangszeré­nek. A zongoristák mezőnyében - Szvjatoszlav Richter 1997-ben be­következett halála óta - nem ilyen egyértelmű, hogy ki a number one, az azonban biztos, hogy a ta­vaszi fesztivál vendégei közül La­zar Berman és Radu Lupu is a képzeletbeli „slágerlista” élmező­nyébe tartozik. Amikor a hetve­nes évek közepén Berman bemu­tatkozott az Államokban, az egy generációval idősebb zongorista, Emil Gilelsz azt jósolta Richter­­nek: talán még minket is túlszár­nyal. .. Berman - akit szoros érzel­mi szálak fűznek Budapesthez, hi­szen 1956-ban a Liszt-verseny megnyerésével itt aratta pályája első komoly sikerét - azóta első­sorban a romantikus zongorairo­dalom tolmácsolójaként hozott létre maradandó értéket. Mostani koncertjén (március 23., Pesti Vi­gadó) Liszt és Muszorgszkij kom­pozícióit játssza. Az ötvenöt éves román művész, Radu Lupu - aki ugyancsak az orosz iskolához tar­tozik, hiszen Moszkvában évekig tanult Gilelsznél, Richternél, Neuhausnál - ezúttal a szólista­ként érkezik Magyarországra: március 23-án és 24-én, a Zene­­akadémián Beethoven c-moll zongoraversenyét játssza. Lupu - aki nemcsak nagy zongoristákat, hanem két karmestert, Furtwäng­­lert és Toscaninit is példaképének tart - a hatvanas évek végén, há­rom verseny megnyerésével kezd­te karrierjét, s azóta annyi felké­rést kap, hogy naptárában csak négy-öt évre előre találni szabad időpontot. Autodidakta zongoris­tának tartja magát, minden új ze­nei élményt saját stílusa csiszolá­sára, tökéletesítésére használ fel. Hogy a karizmatikus dirigens­egyéniségekért rajongók se ma­radjanak különleges élmény nél­kül, arról Eliahu Inbal gondosko­dik, aki a Berlini Szimfonikusok élén Anton Bruckner két monu­mentális kompozícióját, a IX. szimfóniát és a Te Deumot ve­zényli (március 26., Budapest Kongresszusi Központ). Inbal a hatvanas évek eleje óta járja a vi­lágot: szívesen látott vendég Ham­burg, Berlin, Firenze, Párizs és To­kió hangversenytermeiben, de gyakran vezényel operát is. Az iz­raeli karmester és a misztikus, ké­ső romantikus osztrák zeneköltő már évtizedekkel ezelőtt „egy­másra talált”: Inbal valódi Bruck­­ner-specialista. A hangversenyen közreműködik egy magyar és há­rom német énekes szólista vala­mint a Magyar Rádió Énekkara. Rosztropovics - Casals óta a legnagyobb mestere hangszerének k A Taganka Színház újra Budapesten Viszockij egykori társulata a Marat halálát játssza Bóta Gábor Már ahogy Ljubimov az általa alapított Taganka Színház 1976- os budapesti vendégjátékán meg­hajolt, az is lázadás volt. Nem vi­selt nyakkendőt, elegáns öltönyt, nem tekintélyes guruként, nem akkurátusan pózolt a deszkákon. Farmeröltönyben, kihajtott fehér ingben, lezserül köszönte meg a tapsokat. De közben azért diri­gálta a színészeit, melyik mikor lépjen előre, hátra. Látszott, hogy nem engedékeny rendezővel van dolgunk. Hadat üzent a hivatalos ünnepélyességnek, az áporodott színháznak, szabad szelleme ka­­maszos lendülettel társult és tár­sul a mai napig. A Taganka buda­pesti vendégszereplése az Ope­rett Színházban diadalmenet volt. A Hamletet Viszockijjal, a kis termetű óriással adták. Vi­szockij mellett főszereplővé nőtt egy sűrűn szőtt, minden irányban mozgatható függöny, amely mö­gött hallgatózni lehetett, amely elsöpört, maga alá gyűrt bizonyos szereplőket, megtestesítette a té­bolyult hatalmi gépezetet. Be­szélt arról, hogy Dánia, hogy a Szovjetunió, s hogy Magyaror­szág börtön. De ezt sem fennkölt Shakespeare-szavalással tette, hanem félelmetesen groteszk hu­morral. Adták még a Tíz nap, amely megrengette a világot szín­padi adaptációját és a Csendesek a hajnalokat. Mindkét produkció arról szólt, hogy földindulás, vi­lágégés, háború, s forradalom idején sem feltétlenül a nagy, val­lásként működő eszmék a meg­határozóak, mindenki élni, létez­ni, enni, szeretni akar, netán meg­próbál lehetetlen körülmények között valamennyire ember ma­radni. Ljubimov nemcsak politikai lázadó, mindig is fityiszt mutat a begyepesedett, rossz konvenció­kon alapuló színháznak. A Ta­ganka csapatával pimaszul friss, eleven előadásokat csinál. Oko­sakat és mégis érzelemdúsakat. Felkavarót, de humorral telit. Mindentudóvá képezte a színé­szeit. Jól mozgó, énekelni és tán­colni is mesteri fokon képes, le­nyűgöző belső energiákkal ren­delkező egyéniségekké, akik ütő­képes együttessé váltak. Szabad szellemisége tetszhe­tett Koncz Katalin magyar újság­írónak, akit Ljubimov a vendég­játékon ismert meg. Azóta háza­sok, felnőtt fiúk van. Ljubimov Magyarországon is dolgozni kezdett. És általában af­féle fenegyerekként, a siker mel­lé vihart is aratott. Legendák ke­ringtek kemény módszereiről, a próbákról sírva elrohanó színé­szekről, arról, hogy akaratát tű­zön-vízen keresztül végigviszi, hogy stopperórával méri, nem la­zult-e az előadás. A Koldusopera jó néhány jelenetét a Nemzeti Színház színpadára telepített emeletes buszban játszatta. A koldusfinálékhoz a színészott­honból hozott ki idős, elesett, ráncosan szép arcú embereket, akik reszketeg kézzel, a nézőtér felé egyre csak közelítve énekel­tek kisemmizettségükről, kisem­­mizettségünkről. Mindig felfedezett színésze­ket. Udvaros Dorottya a szolnoki évek után a Koldusoperában lett országosan ismert. A Vígben a Bűn és bűnhődésben Raszkolnyi­­kov szerepét ráosztotta Kern Andrásra, aki akkoriban még nem kapott ilyen fajsúlyú felada­tokat. Az Erkel Színházban a Don Giovanni próbáinak utolsó stációjában eszébe jutott, hogy a muzsikusokat a zenekari árokból föltelepíti a színpadra, ezzel je­lentősen leszűkítette az énekesek játékterét. Ami viszont lehetet­lenné tette, hogy a megrögzött módon, rossz konvenciók szerint ágáljanak. Purparlék, veszekedé­sek, sértődések után remek színé­szi játékot csiholt elő az éneke­sekből. A bemutató közönségé­nek egy része mámorosan bravó­zott, vastapsolt, más része fütyült, Ljubimov megosztotta a publiku­mot, és nagy sikerszériát csinált. Szolnokon Trifonov Csere című darabjával hódította meg a nagy­érdeműt. A Taganka pénztára előtt rendszeresen hosszú sorok álltak, hónapokra előre nem lehetett je­gyet kapni. De Ljubimov mégis távozni kényszerült Moszkvából, nem bírták tovább fenegyerekes­­kedését. Egy külföldön adott sza­badszájú interjú volt az utolsó csepp a pohárban: állampolgársá­gától is megfosztották. Jeruzsá­lemben telepedett le, és rende­zett szerte a világban, nemcsak prózát, hanem operát is. Gorba­csov biztosította számára a haza­térést, állampolgárságát is vissza­kaphatta. De ő ekkor már világ­polgár volt. Előfordult, hogy a tá­volból igyekezett dirigálni a Ta­­gankát, ahol akadtak, akik nem is fogadták feltétlen örömmel visszatértét. A társulat két részre szakadt, Ljubimov-pártiakra és Nyikolaj Gubenko­­ vezető szí­nésze volt az együttesnek­­ támo­gatóira. Ljubimov jó néhány szí­nészt elbocsátott, Gubenko állt az élükre, viszálytól volt hangos a színház, amelyben azóta rende­ződtek az állapotok. A Taganka annyi év után megint Budapestre látogat. A Pe­tőfi Csarnokban játsszák Peter Weiss darabját, a Marat halálát, mely nálunk mind a Nemzetiben, mind Kaposvárott a repertoárról levehetetlen produkciónak bizo­nyult. A rendező természetesen Jurij Petrovics Ljubimov, aki már évekkel ezelőtt magyar állampol­gárságot is kapott. Jurij Ljubimov Parasztzene és dixieland A különböző zenei műfajok ele­meinek ötvözéséből létrejövő új stílus, a crossover világszerte egy­re népszerűbb, s úgy tűnik, lassan Magyarországon is polgárjogot nyer. A tavaszi fesztiválon Szaba­di Vilmos hegedűművész a Ben­­kó Dixieland Banddel, míg Jandó Jenő zongoraművész a Muzsikás együttessel és Sebestyén Mártá­val közösen lép színpadra. „Benkó Sándor személyében a klasszikus zenében is tökéletesen jártas muzsikussal találkoztam - meséli Szabadi Vilmos -, így nem volt nehéz megtalálni az egymást metsző területeket a komolyzene és az ahhoz ezer szállal kapcsoló­dó dzsessz között. A klasszikus zenének vannak olyan határterü­letei, amelyek alkalmasak a műfaj népszerűsítésére, én pedig egyik legfontosabb feladatomnak tar­tom, hogy a komolyzenét minél szélesebb közönségréteghez jut­tassam el.” Március 22-én, a Thá­­lia Színházban Szabadi - Benkó­­ékkal egyetértésben­­ olyan kö­zönségre számít, „amely nem tesz különbséget az úgynevezett ko­moly- és könnyűzene között, s megérzi, elfogadja, hogy az imp­rovizáció a zenében az ember ter­mészetes játékigényéből fakad. Jasha Heifetz például rengeteg Gershwin-átiratot készített, meg­próbálta kiterjeszteni a hegedű repertoárját, illetve dzsesszmotí­­vumokkal, s azok minden techni­kai bravúrjával bővíteni a játék­technikát. Aki ismeri ezeket az életteli, virtuóz, elegáns átirato­kat, valamelyest talán már sejthe­ti is, hogy milyen zenét fogunk ját­szani a Thália Színházban.” A Muzsikás együttes számára nem jelent újdonságot a crosso­ver műfaja - az ő esetükben a klasszikus zene és a népzene (Bartók megfogalmazásában: pa­rasztzene) egy koncerten belüli ötvözése. Két évvel ezelőtti Bar­­tók-albumuk - amelyen a 44 he­gedűduót Sipos Mihály, a Muzsi­kás hegedűse a világhírű, Lon­donban élő román művésszel, Alexander Balanescuval közösen játszotta - hatalmas sikert aratott Nyugat-Európában és a tenge­rentúlon. Március 28-án, a Zeneakadé­mián - s egy héttel korábban Mis­kolcon - Jandó Jenő zongoramű­vésszel közösen arra vállalkoz­nak, hogy megszólaltassák Bar­tók népzenei ihletettségű, de rendkívül modern hangzású, au­tonóm kompozícióit. Hamar Dá­niel, a Muzsikás vezetője szerint „párhuzamok, ellentétek, kapcso­lódási pontok egyaránt felszínre jutnak majd a koncerten, s olyan darabok is elhangzanak, ame­lyeknél a népzenével való össze­függés első hallásra talán nem egyértelmű. Jandó Jenő szemé­lyében rendkívül kreatív partnert találtunk, aki ötleteivel segítette a munkánkat, de azt hiszem, ez for­dítva is elmondható. Mindvégig két egyenrangú fél lesz a színpa­don, de az még nem dőlt el, hogy közösen is játsszunk-e”. A próbá­kon mindenesetre kísérleteznek egy olyan produkcióval, amely­ben a bartóki zongorakísérethez nem a szerző által leírt énekszó­lam társul, hanem az eredeti dal­lam, abban a formában, ahogyan Sebestyén Márta megismerte, és megtanulta. Hamar Dániel remé­li, hogy ezt ma már a hazai közön­ség sem tekinti szentségtörésnek, hiszen Nyugaton a hagyományo­san komolyzenei érdeklődésű publikum a népzenét évek óta egyenértékű műfajnak ismeri el. Ezt bizonyítja, hogy a Muzsikás nyáron, az Egyesült Államokban egy nagy komolyzenei fesztiválon ad önálló, illetve a Takács Vonós­négyessel közös koncertet, 2002- re pedig meghívást kaptak a világ egyik legjelentősebb hangver­senytermébe, a New York-i Car­negie Hallba. REA Mandarinok tavaszi randevúja Közel öt éve aratott sikert az Operaházban a nemzetközi Man­darinok Fesztiválja. Bartók tánc­játékának akkor tizenöt értelme­zése került színre, ám a folytatás elmaradt. A csodálatos mandari­nok rendezvénysorozat március 25-étől 30-áig most hasonló élmé­nyeket kínál a Thália Színházban. Tölgyesi Gábor A csodálatos mandarin meghódí­totta Európát, hat országból ér­keznek társulatok az eseményre. Pedig Bartók Béla táncjátéka nem volt mindig ilyen népszerű. Bartók egyfelvonásosát 1918 őszén kezdte komponálni Len­gyel Menyhért szövegére. A mű­be a zeneszerző minden dühét be­lesűrítette, amelyet a világháború váltott ki belőle. A nagyváros, a csavargók, az utcalány és az idős gavallér, a Mandarin táncjátéka azonban bemutatásától fogva el­lenállásba ütközött, a gyilkos gaz­ság, az elnyomott és áruba bocsá­tott érzelem, valamint az életerő elemi indulatának drámája már 1926-ban Kölnben megbukott. A művet erkölcstelennek minősí­tette Konrad Adenauer kölni polgármester, és betiltatta. A morális indokok mellett Bar­tók táncjátéka „zenekari tam­tammal kísért szajha- és stricida­rabnak” minősült. A Mandarin Budapesten sem járt szerencsé­vel. Az operaház főrendezője, Márkus László 1931-ben készítet­te el változatát, a részleteket Braz­da Ede tanította be, majd Haran­gozó Gyula 1941-ben koreogra­­fálta meg A csodálatos manda­rint. Mindkét előadás a zártkörű főpróbáig jutott el. Az első bemu­tatót egy évvel később tartották Milánóban, itt Millos Aurél ko­reográfiája sikerre vitte a művet. A Harangozó-féle változat 1945 decemberében végre színre ke­rülhetett, ám 1949-ben betiltot­ták. A modernizmus vádja mö­gött a „szocialista erkölcs” húzó­dott meg, amely nem tűrte, hogy a szexuális vágy problematikája központi kérdés legyen. Az ötvenes évektől napjainkig a Mandarin a nemzetközi balett­repertoár kedvelt darabjává vált, nálunk 1956-ban került újra szín­re. A Pécsi Balett részére 1965- ben Eck Imre tanította be saját koreográfiáját, a címszerepet Eck alakította, a Lány szerepét Bretus Mária táncolta. Az előadás televíziós változatát egy évvel később Szinetár Miklós ké­szítette el prózai színészek bevo­násával. Markó Iván a Győri Ba­lett részére, Seregi László pedig az Operaház balettegyüttesének koreografált, a kilencvenes évek­ben pedig Bozsik Yvette nevéhez fűződött egy újabb siker. A Thália Színházban visszate­kinthetünk Bartók táncjátékának történetére, körképet kapunk az európai értelmezésekről, s egy premierre is adódik alkalom, a Közép-Európa Táncszínház jó­voltából. Bánffy György darabja, A Csodálatos mandarin-ügy ko­rabeli dokumentumok, tanulmá­nyok, naplók és levelezések alap­ján eleveníti fel Bartók forradal­mi művének hányattatott sorsát a Thália Stúdióban, a nagyszínház­ban pedig vetítik Szinetár Miklós filmjét is. Ugyanakkor a Hallei opera, az itáliai Compagnia Agri­­biancodanza, a Belgrádi, a Varsói és a Horvát Nemzeti Színház, va­lamint a kolozsvári Állami Ma­gyar Opera társulata is elhozza a maga Mandarinját. De felidéz­hetjük a közelmúlt magyar sike­reit is. A Bozsik Yvette Társulat mandarinja fogalommá vált az el­múlt évtizedben, s ugyanez mondható el Juronics Tamás rendkívül felkavaró értelmezésé­ről, amelyet a nemrégiben „hon­talanná” vált Szegedi Kortárs Ba­lett játszik mindenhol nagy siker­rel. A test árulásáról, meggyalá­­zásról és megdicsőüléséről készít az eseményre új darabot Horváth Csaba, a Közép-Európa Tánc­színház művészeti vezetője. A Lány szerepében Ladányi Andrea lesz látható, aki annak idején a Markó-féle Győri Balett­ben már táncolta ezt a szerepet. Ladányi Andrea Fotó: Pélyi Nóra

Next