Magyar Hírlap, 2001. július (34. évfolyam, 152-177. szám)
2001-07-18 / 166. szám
10 MAGYAR HÍRLAP • 2001. július 18., szerda E-VILÁG klikkel!) Fenyeget az orosz maffia (Origo.hu) Az FBI szakértői szerint komoly veszélyt jelent az online kereskedőkre, bankokra és vállalkozásokra nézve az orosz maffia, amely egyre nagyobb befolyást szerez az elektronikus világ fölött. Az FBI szakemberei úgy találták, egyre több olyan hackercsoport bukkan fel a semmiből, amelyet a háttérből az orosz maffia irányít. Mindezek mellett a szervezett alvilág beszivárgott a volt Szovjetunió területén működő vállalkozásokba is, és ezzel hozzájutott a betörésekhez szükséges kifinomult technológiákhoz. Az FBI becslései szerint az elmúlt időszakban közel 1 millió kártyaszám került az orosz maffia kezére, az okozott kár pedig dollármilliárdokra rúg. Oroszországban egyébként a törvények meglehetősen szigorúan büntetik a számítógépes bűnözést, a hackerekre akár 10 év börtön is várhat, ha elkapják őket. Az AOL a leglátogatottabb (Adage + Digitrends) A Jupiter Media Metrix elkészítette az Amerikai Egyesült Államokban működő weboldal-tulajdonosok toplistáját, amely szerint az elmúlt hónapban az AOL Time Warner oldalait látogatta a legtöbb látogató. A második helyen állnak a Microsoft oldalai, ezután a Yahoo! érdekeltségű site-ok és az X10.com következnek. A legnagyobb forgalomnövekedést az eBay online bolt érte el, amely a 12-edik helyről a 8-adik helyre lépett elő összesen 21 százalékos látogatószám-növekedéssel, júniusban 23,3 millió szörföző kereste fel az oldalt. Az egyes site-ok összehasonlító listáját az X10.com vezeti, amely az ötödik helyről lépett elő a legerősebb helyre, az ezüstérmet még mindig az MSN.com tartja, a harmadik helyen pedig az időjárásportál weather.com áll. Árzuhanás az Intelnél (Index.hu) Az Intel egyes mobil Pentium III-as processzorai árát 37 százalékkal, míg asztali gépekbe szánt chipjei árát mérsékeltebben csökkentette. Az árcsökkentés alapvetően menetrend szerint történt, aktualitását a hónap végén megjelenő 0,13 mikronos technológiával készülő Tualatin-kódnevű Pentium III-as chipek adják. A 900 MHz-es és 1 GHz-es mobil Pentium III processzorok ára 37 százalékkal, 423 dollárról 268-ra, valamint 637 dollárról 401-re, a 750-850 MHz-es chipek ára 18-31 százalékkal csökkent. A Celeronok ára 14 százalékkal mérséklődött, a 900 MHzes változat esetén ez a 103 helyett 89 dollárt jelent. Iroda a szállodaszobában (MH) A szállodákban világszerte alapvető szolgáltatásnak számít az internetkapcsolat, Budapesten azonban még csak kevés hotel képes megfelelni az utazó üzletemberek egyre magasabb igényeinek. A Hotel Inter-Continental Budapest az első szálloda, ahol az intertouch nagy sebességű internet kapcsolatát kínálják szálló- és konferenciavendégeinek a szobákban. Az intertouch a vendéglátóipar, az üzleti ágazatok vezető széles sávú szolgáltatója. A gyorsabb adatátvitelt részesítik előnyben a hazai cégek Mérsékelt optimizmus az internetgazdaságban Komoly elmozdulás látszik a hazai vállalatok internethasználatában - hangsúlyozta Akar László, a GKI Gazdaságkutató Rt. vezérigazgatója az internetgazdaságról szóló legfrissebb jelentés ismertetésekor. A nemzetközi tendenciák ellenére a magyar piacon a várakozások optimisták. Az internetgazdasági index valamelyest emelkedett, ám a részeredmények ellentétes irányba mozdultak el. A cégek a jövőben a gyorsabb adatátvitelt részesítik előnyben. A GKI Gazdaságkutató Rt., a Webigen Rt. és a Sun Microsystems Magyarország Kft. elkészítette második negyedéves felmérését a vállalatok körében. A közepes és nagyvállalatok válaszaiból kiderül, hogy az internet és az internetes alkalmazások elterjedése egyre erőteljesebben befolyásolják piacaikat. Az új technika alkalmazásai iránt nyitottabbak, mint az első negyedévben voltak. Nagyobb arányban vélik úgy, hogy a jövőben élni fognak az internetes alkalmazások lehetőségeivel. A várakozások az online értékesítés és beszerzés növekvő arányát mutatják. A kisvállalkozások azonban egyelőre mérsékeltebb érdeklődést mutatnak az e-business irányában. Esetükben az internet üzleti célú alkalmazása kevésbé elterjedt, és a közeljövőben is kevésbé lesz meghatározó - derül ki a felmérés adataiból. A közepes és a nagyvállalatok internetes kapcsolatára jellemző, hogy a cégek több mint 90 százaléka rendelkezik internet-hozzáféréssel és negyedük a vállalat minden gépén lehetővé teszi az internetkapcsolatot is. A kisvállalatok között a világhálós hozzáférés aránya is kisebb, 80 százalékuk rendelkezik internetkapcsolattal. A jelentés vizsgálta a hozzáféréstípusokat is. Legnagyobb arányban ISDN vonalon, kapcsolt vonalon, illetve bérelt vonalon csatlakoznak a válaszadó közép és nagyvállalatok az internetre. A jövőben viszont a gyorsabb adatátviteli sebességet biztosító szolgáltatások iránt jelentkezik nagyobb igény. A várakozások alapján a bérelt vonali, a kábel tv alapú és az ADSL típusú internet-előfizetők arányának növekedése várható. A webes jelenlét is jellemzőnek mondható, mivel a társaságok több mint fele (56 százalék) már önállóan is megjelent az interneten. A weblapok minőségét, az interaktív alkalmazásokat ugyan most nem vizsgálták, de a cégekről általában elmondható, hogy az internetes megjelenés vállalati fókuszé. A jövőben azonban a társaságokat bemutató statikus weblapok helyébe egyre inkább az ügyfélcentrikus alkalmazások kerülnek - mondta Dózsa Viktória, a Webigen Rt. marketing vezetője. Erre utalnak azok a várakozások is amelyek a vállalatok jelenlegi és a jövőbeli online szolgáltatásaira vonatkoznak. Az elektronikus megrendelést, a szállítási feltételek meghatározását, a fizetési feltételek megadását a válaszadók lehetővé tennék az interneten is. Érdekes, hogy a várakozások szerint mindegyik lehetőségre a jelenlegi háromszorosa lesz jellemző egy éven belül. Vajon reális-e ez a jelenlegi piaci körülmények között? Szkurka János, a Sun Microsystems marketing vezetője szerint ennek nincsenek nyomai az informatikai fejlesztési tervekben. Inkább szándékról, attitűdváltozásról lehet szó, amely szintén kedvező változás a korábbiakhoz képest. A hazai vállalatok internethasználatának változó tendenciáit a periodikusan ismétlődő kutatás összesített és részmutatói jelzik. A második negyedév összesített mutatója 15,1 az első negyedév 14,2 -es értékével szemben. A növekedés nem jelentős, még az egy százalékot sem éri el, mégis figyelemre méltó, mert teljesen más tendenciákat mutat a különböző ágazatok esetében. Miközben a pénzügyi szektor optimista várakozásait jelzi a növekvő internet gazdasági index (31,5 a második negyedévben az előző negyedév 26,9 -ével szemben), addig a kereskedelmi cégek indexe mindössze 7,0 és valójában stagnálást, csökkenést mutat az év első három hónapjához képest (7,3 volt az értéke első negyedévben). A turisztikai cégek pedig kifejezetten pesszimistának mondhatóak, ha az előző negyedév 8,2-es indexét a második negyedév 2,2 mutatójához viszonyítjuk. TK Terepre teremtett miniszámítógép Két részegységből álló hordozható számítógépet dobott a piacra a japán Panasonic. A Toughbook CF-07 Mini PC és kijelzője között drót nélkül zajlik az adatátvitel. A cég reményei szerint a berendezés a terepen, irodájuktól távol dolgozók körében arat majd sikert Online beszerzésre tér át a Malév A versenyeztetéssel 40 százalékot faragtak le az árból Lezárták az első fordított licitálást a First Hungarian e-Market Kft. közreműködésével. Az elektronikus piactérnek ez volt az első megbízása, melynek során a Malév egy teljes évi festék- és mosószerkészletének beszerzését versenyeztették. A légitársaság elégedett, mert a kezdő árnál 40 százalékkal alacsonyabb értéken zárt a licit. A két nagy hazai elektronikus piactér közül a Marketline volt a gyorsabb. Már májusban lezajlottak az első tranzakciók, ahol a Citibank, a Westel és a Matáv megbízásából bonyolították le az elektronikus beszerzést. A First Hungarian e-Market június 19-én reggel nyolckor indította az első aukcióját, amely másnap délután ért véget. Összesen 28 órán át tartott a résztvevők árversenye, amely az utolsó órában csúcsosodott ki. Ekkor sorozatosan egymás alá kínáltak a versenyen induló cégek. Végül az indulóárhoz képest 40 százalékkal alacsonyabban állapodott meg a licit - mondta Lőrinczi János, a Malév beszerzési osztályának kereskedelmi részlegvezetője. A tender felhívásban a légitársaság egy éves festék-, vegyszer- és tisztítószerkészletére kértek árajánlatot mintegy húszmillió forintos értékben. Az árversenyben résztvevő társaságok számát Lőrinczi János nem kívánta nyilvánosságra hozni, azt viszont biztosnak tartja, hogy hamarosan újabb beszerzési eljárásokat kezdeményeznek a piactér közreműködésével. Hosszú távon elképzelhető, hogy a Malév az összes beszerzésének akár 60 százalékát is online módon bonyolítsa le. Nyilvánvaló, hogy nem minden árucikket lehet az elektronikus piactereken adnivenni, a bonyolultabb termékek, gépek beszerzése továbbra is a megszokott módszerekkel történik. Csak az egyszerű termékeknél lehetne áttérni a virtuális vásárlásra, ám ezek összértéke is milliárdos tételt jelent a nemzeti légitársaság költségvetésében. Adámy Gábor a First Hungarian e-Market Kft. ügyvezetője is sikeresnek minősítette az első licitálásokat. Véleménye szerint megbízóik számára is kézzelfoghatóvá váltak azok az előnyök, amelyeket az online árverés nyújt a hagyományos tendereztetéshez képest. TK Veszteséggel zárja az évet a holland elektronikai óriás? Jelentős mértékben csökkent a Philips forgalma Zuhant a holland Philips részvényének árfolyama azt követően, hogy a társaság igen kedvezőtlen eredményekkel „örvendeztette” meg a befektetőket. Az igazi sokkot azonban nem a 770 millió eurós második negyedéves veszteség jelentette, hanem a szórakoztatóelektronikában és chipgyártásban érdekelt társaság közeljövővel kapcsolatos sötét prognózisai. Jelentős eséssel reagált a holland Philips elektronikai gyártó részvényárfolyama a tegnapi tőzsdei kereskedésben azt követően, hogy a társaság rendkívül kedvezőtlen eredményeket hozott nyilvánosságra. A befektetőket azonban nem a második negyedév 770 millió eurós vesztesége lepte meg, hanem a cég közeljövővel kapcsolatos borús prognózisai. A Philips a harmadik negyedévre ugyanis a jelenleginél is roszszabb eredményeket vár, az év egészében pedig null szaldóval, vagy enyhe veszteséggel számol. Ugyancsak aggodalommal töltötte el a befektetőket, hogy a holland társaság legkorábban 2002- re várja a vállalat számára igencsak fontos félvezetőpiac feltámadását. A gyenge második negyedéves eredmények önmagukban ugyanakkor nem jártak volna ilyen hatással, hiszen az elemzők között előzetesen konszenzus uralkodott a Philips teljesítményével kapcsolatban: a piaci szereplők 285-395 millió euró közötti veszteséget vártak. A 770 millió eurós mínusz ráadásul kizárólag egy 422 milliós egyszeri tételnek köszönhetően haladta meg a várt értéket, vagyis az ennek kiszűrésével számolt veszteség a várakozási sáv közepén van. Jól mutatja ugyanakkor a szórakoztatóelektronikában és chipgyártásban érdekelt Philips teljesítményének romlását, hogy a tavalyi év második negyedében profitja még 3,604 milliárd euróra rúgott (bár ezt egy 2,905 milliárd eurós egyszeri tétel duzzasztotta fel), az értékesítési árbevétel pedig a tavaly regisztrált 9,155 milliárd euróról 7,682 milliárdra esett. A cég egyébként az általános világgazdasági lassulással és az emiatt szükségessé vált átalakítások költségeivel magyarázta a második negyedév veszteségeit. MOL Lehet, hogy tovább is nyújtózkodhat