Magyar Hírlap, 2001. július (34. évfolyam, 152-177. szám)

2001-07-18 / 166. szám

10 MAGYAR HÍRLAP • 2001. július 18., szerda E-VILÁG klikkel!) Fenyeget az orosz maffia (Origo.hu) Az FBI szakértői szerint komoly veszélyt jelent az online kereskedőkre, ban­kokra és vállalkozásokra nézve az orosz maffia, amely egyre nagyobb befolyást szerez az elektronikus világ fölött. Az FBI szakemberei úgy találták, egyre több olyan hackercso­­port bukkan fel a semmiből, amelyet a háttérből az orosz maffia irányít. Mindezek mel­lett a szervezett alvilág beszi­várgott a volt Szovjetunió terü­letén működő vállalkozásokba is, és ezzel hozzájutott a betöré­sekhez szükséges kifinomult technológiákhoz. Az FBI becs­lései szerint az elmúlt időszak­ban közel 1 millió kártyaszám került az orosz maffia kezére, az okozott kár pedig dollár­­milliárdokra rúg. Oroszország­ban egyébként a törvények meglehetősen szigorúan bünte­tik a számítógépes bűnözést, a hackerekre akár 10 év börtön is várhat, ha elkapják őket. Az AOL a leglátogatottabb (Adage + Digitrends) A Jupiter Media Metrix elkészítette az Amerikai Egyesült Államok­ban működő weboldal-tulajdo­­nosok toplistáját, amely szerint az elmúlt hónapban az AOL Time Warner oldalait látogatta a legtöbb látogató. A második helyen állnak a Microsoft olda­lai, ezután a Yahoo! érdekelt­ségű site-ok és az X10.com kö­vetkeznek. A legnagyobb for­galomnövekedést az eBay on­line bolt érte el, amely a 12-edik helyről a 8-adik helyre lépett elő összesen 21 százalékos lá­togatószám-növekedéssel, jú­niusban 23,3 millió szörföző ke­reste fel az oldalt. Az egyes si­te-ok összehasonlító listáját az X10.com vezeti, amely az ötö­dik helyről lépett elő a legerő­sebb helyre, az ezüstérmet még mindig az MSN.com tartja, a harmadik helyen pedig az idő­járásportál weather.com áll. Árzuhanás az Intelnél (Index.hu) Az Intel egyes mo­bil Pentium III-as processzorai árát 37 százalékkal, míg aszta­li gépekbe szánt chipjei árát mérsékeltebben csökkentette. Az árcsökkentés alapvetően menetrend szerint történt, ak­tualitását a hónap végén meg­jelenő 0,13 mikronos techno­lógiával készülő Tualatin-kód­­nevű Pentium III-as chipek adják. A 900 MHz-es és 1 GHz-es mobil Pentium III processzorok ára 37 százalék­kal, 423 dollárról 268-ra, vala­mint 637 dollárról 401-re, a 750-850 MHz-es chipek ára 18-31 százalékkal csökkent. A Celeronok ára 14 százalék­kal mérséklődött, a 900 MHz­­es változat esetén ez a 103 he­lyett 89 dollárt jelent. Iroda a szállodaszobában (MH) A szállodákban világ­szerte alapvető szolgáltatásnak számít az internetkapcsolat, Budapesten azonban még csak kevés hotel képes megfelelni az utazó üzletemberek egyre ma­gasabb igényeinek. A Hotel In­­ter-Continental Budapest az el­ső szálloda, ahol az intertouch nagy sebességű internet kap­csolatát kínálják szálló- és kon­ferenciavendégeinek a szobák­ban. Az intertouch a vendéglá­tóipar, az üzleti ágazatok veze­tő széles sávú szolgáltatója. A gyorsabb adatátvitelt részesítik előnyben a hazai cégek Mérsékelt optimizmus az internetgazdaságban Komoly elmozdulás látszik a hazai vállalatok internethasználatában - hangsúlyozta Akar László, a GKI Gazdaságkutató Rt. vezérigazga­tója az internetgazdaságról szóló legfrissebb jelentés ismertetésekor. A nemzetközi tendenciák ellenére a magyar piacon a várakozások op­timisták. Az internetgazdasági index valamelyest emelkedett, ám a részeredmények ellentétes irányba mozdultak el. A cégek a jövőben a gyorsabb adatátvitelt részesítik előnyben. A GKI Gazdaságkutató Rt., a Webigen Rt. és a Sun Micro­systems Magyarország Kft. elké­szítette második negyedéves fel­mérését a vállalatok körében. A közepes és nagyvállalatok vála­szaiból kiderül, hogy az internet és az internetes alkalmazások elterjedése egyre erőteljesebben befolyásolják piacaikat. Az új technika alkalmazásai iránt nyi­­tottabbak, mint az első negyedév­ben voltak. Nagyobb arányban vélik úgy, hogy a jövőben élni fognak az internetes alkalmazá­sok lehetőségeivel. A várakozá­sok az online értékesítés és be­szerzés növekvő arányát mutat­ják. A kisvállalkozások azonban egyelőre mérsékeltebb érdeklő­dést mutatnak az e-business irá­nyában. Esetükben az internet üzleti célú alkalmazása kevésbé elterjedt, és a közeljövőben is ke­vésbé lesz meghatározó - derül ki a felmérés adataiból. A közepes és a nagyvállalatok internetes kapcsolatára jellemző, hogy a cégek több mint 90 százalé­ka rendelkezik internet-hozzáfé­réssel és negyedük a vállalat min­den gépén lehetővé teszi az inter­netkapcsolatot is. A kisvállalatok között a világhálós hozzáférés ará­nya is kisebb, 80 százalékuk ren­delkezik internetkapcsolattal. A jelentés vizsgálta a hozzá­féréstípusokat is. Legnagyobb arányban ISDN vonalon, kapcsolt vonalon, illetve bérelt vonalon csatlakoznak a válaszadó közép és nagyvállalatok az internetre. A jö­vőben viszont a gyorsabb adatát­viteli sebességet biztosító szolgál­tatások iránt jelentkezik nagyobb igény. A várakozások alapján a bérelt vonali, a kábel tv alapú és az ADSL típusú internet-előfizetők arányának növekedése várható. A webes jelenlét is jellemzőnek mondható, mivel a társaságok több mint fele (56 százalék) már önállóan is megjelent az interne­ten. A weblapok minőségét, az in­teraktív alkalmazásokat ugyan most nem vizsgálták, de a cégek­ről általában elmondható, hogy az internetes megjelenés vállalati fó­kuszé. A jövőben azonban a társa­ságokat bemutató statikus webla­pok helyébe egyre inkább az ügy­félcentrikus alkalmazások kerül­nek - mondta Dózsa Viktória, a Webigen Rt. marketing vezetője. Erre utalnak azok a várakozá­sok is amelyek a vállalatok jelen­legi és a jövőbeli online szolgálta­tásaira vonatkoznak. Az elektro­nikus megrendelést, a szállítási feltételek meghatározását, a fize­tési feltételek megadását a válasz­adók lehetővé tennék az inter­neten is. Érdekes, hogy a várako­zások szerint mindegyik lehető­ségre a jelenlegi háromszorosa lesz jellemző egy éven belül. Va­jon reális-e ez a jelenlegi piaci kö­rülmények között? Szkurka Já­nos, a Sun Microsystems marke­ting vezetője szerint ennek nincse­nek nyomai az informatikai fej­lesztési tervekben. Inkább szán­dékról, attitűdváltozásról lehet szó, amely szintén kedvező válto­zás a korábbiakhoz képest. A hazai vállalatok internet­használatának változó tendenciáit a periodikusan ismétlődő kutatás összesített és részmutatói jelzik. A második negyedév összesített mutatója 15,1 az első negyedév 14,2 -es értékével szemben. A nö­vekedés nem jelentős, még az egy százalékot sem éri el, mégis figye­lemre méltó, mert teljesen más tendenciákat mutat a különböző ágazatok esetében. Miközben a pénzügyi szektor optimista vára­kozásait jelzi a növekvő internet gazdasági index (31,5 a második negyedévben az előző negyedév 26,9 -ével szemben), addig a ke­reskedelmi cégek indexe mind­össze 7,0 és valójában stagnálást, csökkenést mutat az év első há­rom hónapjához képest (7,3 volt az értéke első negyedévben). A turisztikai cégek pedig kifejezet­ten pesszimistának mondhatóak, ha az előző negyedév 8,2-es inde­xét a második negyedév 2,2 muta­tójához viszonyítjuk. TK Terepre teremtett miniszámítógép Két részegységből álló hordozható számítógépet dobott a piacra a japán Panasonic. A Toughbook CF-07 Mini PC és kijelzője között drót nélkül zajlik az adatátvitel. A cég reményei szerint a berendezés a tere­pen, irodájuktól távol dolgozók körében arat majd sikert Online beszerzésre tér át a Malév A versenyeztetéssel 40 százalékot faragtak le az árból Lezárták az első fordított licitálást a First Hungarian e-Market Kft. közreműködésével. Az elektroni­kus piactérnek ez volt az első meg­bízása, melynek során a Malév egy teljes évi festék- és mosószerkész­letének beszerzését versenyeztet­ték. A légitársaság elégedett, mert a kezdő árnál 40 százalékkal ala­csonyabb értéken zárt a licit. A két nagy hazai elektronikus piactér közül a Marketline volt a gyorsabb. Már májusban lezajlot­tak az első tranzakciók, ahol a Ci­tibank, a Westel és a Matáv meg­bízásából bonyolították le az elektronikus beszerzést. A First Hungarian e-Market június 19-én reggel nyolckor indította az első aukcióját, amely másnap délután ért véget. Összesen 28 órán át tar­tott a résztvevők árversenye, amely az utolsó órában csúcsoso­dott ki. Ekkor sorozatosan egy­más alá kínáltak a versenyen indu­ló cégek. Végül az indulóárhoz képest 40 százalékkal alacsonyabban álla­podott meg a licit - mondta Lőrin­­czi János, a Malév beszerzési osz­tályának kereskedelmi részlegve­zetője. A tender felhívásban a lé­gitársaság egy éves festék-, vegy­szer- és tisztítószerkészletére kér­tek árajánlatot mintegy húszmillió forintos értékben. Az árversenyben résztvevő tár­saságok számát Lőrinczi János nem kívánta nyilvánosságra hoz­ni, azt viszont biztosnak tartja, hogy hamarosan újabb beszer­zési eljárásokat kezdeményez­nek a piactér közreműködésével. Hosszú távon elképzelhető, hogy a Malév az összes beszerzésének akár 60 százalékát is online mó­don bonyolítsa le. Nyilvánvaló, hogy nem minden árucikket lehet az elektronikus piactereken adni­­venni, a bonyolultabb termékek, gépek beszerzése továbbra is a megszokott módszerekkel törté­nik. Csak az egyszerű termékek­nél lehetne áttérni a virtuális vá­sárlásra, ám ezek összértéke is milliárdos tételt jelent a nemzeti légitársaság költségvetésében. Adámy Gábor a First Hunga­rian e-Market Kft. ügyvezetője is sikeresnek minősítette az első li­citálásokat. Véleménye szerint megbízóik számára is kézzelfog­hatóvá váltak azok az előnyök, amelyeket az online árverés nyújt a hagyományos tendereztetéshez képest. TK Veszteséggel zárja az évet a holland elektronikai óriás? Jelentős mértékben csökkent a Philips forgalma Zuhant a holland Philips részvé­nyének árfolyama azt követően, hogy a társaság igen kedvezőtlen eredményekkel „örvendeztette” meg a befektetőket. Az igazi sok­kot azonban nem a 770 millió eurós második negyedéves vesz­teség jelentette, hanem a szó­rakoztatóelektronikában és chip­­gyártásban érdekelt társaság közeljövővel kapcsolatos sötét prognózisai. Jelentős eséssel reagált a hol­land Philips elektronikai gyár­tó részvényárfolyama a tegnapi tőzsdei kereskedésben azt köve­tően, hogy a társaság rendkívül kedvezőtlen eredményeket ho­zott nyilvánosságra. A befektető­ket azonban nem a második ne­gyedév 770 millió eurós vesztesé­ge lepte meg, hanem a cég közel­jövővel kapcsolatos borús prog­nózisai. A Philips a harmadik negyed­évre ugyanis a jelenleginél is rosz­­szabb eredményeket vár, az év egészében pedig null szaldóval, vagy enyhe veszteséggel számol. Ugyancsak aggodalommal töltöt­te el a befektetőket, hogy a hol­land társaság legkorábban 2002- re várja a vállalat számára igen­csak fontos félvezetőpiac feltá­madását. A gyenge második negyed­éves eredmények önmagukban ugyanakkor nem jártak volna ilyen hatással, hiszen az elemzők között előzetesen konszenzus uralkodott a Philips teljesítmé­nyével kapcsolatban: a piaci sze­replők 285-395 millió euró közöt­ti veszteséget vártak. A 770 millió eurós mínusz ráadásul kizárólag egy 422 milliós egyszeri tételnek köszönhetően haladta meg a várt értéket, vagyis az ennek kiszűré­sével számolt veszteség a várako­zási sáv közepén van. Jól mutatja ugyanakkor a szórakoztatóelekt­ronikában és chipgyártásban ér­dekelt Philips teljesítményének romlását, hogy a tavalyi év máso­dik negyedében profitja még 3,604 milliárd euróra rúgott (bár ezt egy 2,905 milliárd eurós egy­szeri tétel duzzasztotta fel), az ér­tékesítési árbevétel pedig a tavaly regisztrált 9,155 milliárd euróról 7,682 milliárdra esett. A cég egyébként az általános világ­­gazdasági lassulással és az emiatt szükségessé vált átalakítások költségeivel magyarázta a máso­dik negyedév veszteségeit. MOL Lehet, hogy tovább is nyújtózkodhat

Next