Magyar Hírlap, 2001. július (34. évfolyam, 152-177. szám)

2001-07-18 / 166. szám

Szabó Dániel újabb dicsősége a montreux-i dzsesszfesztiválon A nemzetközi karrier küszöbén a fiatal zongoraművész Tavaly a Jas Hennessy nemzetközi szólózongora-versenyen a mont­reux-i dzsesszfesztiválon Svájcban Szabó Dániel győzött. Az egyik jutalom meghívás volt egy szólókoncertre a következő évi fesztivál­ra. Ez a rendezvény a múlt hét végén zajlott le. Ott szerzett élménye­it osztotta meg lapunkkal a már három szólólemezt kiadott, többszö­rös díjnyertes, 26 éves előadóművész. Zipernovszky Kornél Szabó a Jazz in the Casino kon­certsorozatban játszott, méghoz­zá az All Stars Jazz Night című koncerten. Aznap ott többek kö­zött Hank Jones és Benny Green zongorista, Russell Malone gitá­ros és Melissa Walker énekes is fellépett, a koncert az iskolate­remtő bőgős, Ray Brown 75. szü­letésnapja jegyében telt. Brown talán az utolsó élő legenda a régi mesterek közül, aki fáradhatat­lanul turnézik idestova hatvan éve. Leginkább Ella Fitzgerald és Oscar Peterson partnereként lett híres, itthon többek között a Marlboro Superbanddel és saját triója élén hallhattuk. Szabó Dani, ahogy barátai és legmeghatározóbb tanára, Bin­der Károly hívják, telt ház előtt játszott, és amint a demonstrá­ciós céllal készült hangfelvétel is bizonyítja, határozottan pozitív közönségreakciót váltott ki, ráadásokat is kellett adjon a lel­kes közönségnek.. „Nagyon vették a lapot” - idézi fel a kitüntetett pillanato­kat a zongorista, pedig nem a Ray Brown-féle dzsesszt játszot­ta, annál az ő stílusa modernebb és európaibb. „Sokan eljöttek olyanok is, akik tavaly hallottak a versenyen, a szervező mondta el, hogy már előre kérdezősköd­tek felőlem. Ez igen jólesett” - kommentálja az eseményeket a szép reményű zongorista. A többezres Casino termet idén újították fel, ez a helyszín volt évtizedekig a tradicionális montreux-i pódium. A hagyo­mányokat személyében jeleníti meg Claude Nobs, a fesztivál alapítója, ő konferálta fel a ma­gyar művészt is. Szabó a felvétel visszahallgatásakor eszmélt csak rá, hogy ez az a hang, aki a mont­reux-i koncertlemezeken fran­ciás akcentussal konferálja Miles Davist, Bill Evanst, Herbie Han­­cockot. Ez pedig számára külö­nösen nagy megtiszteltetés. Általában a fesztiválon - mondja Szabó - megfigyelhető volt a pop irányába tett, egyre nagyobb engedmények sora, de ebbe a terembe kimondottan akusztikus, kőkemény dzsessz­­programokat szerveztek. Euró­pa legpatinásabb dzsesszfeszti­­válján idén egyébként a rock-, pop- és folkzene legendás művészei, Neil Young, Gary Moore, Brian May, Sting és Bob Dylan is felléptek. A körülmények ideálisak vol­tak, Szabónak kifejezetten csak arra az egy órára kellett koncent­rálnia, amit a hírneves pódiumon töltött. „Nagyon felkészültem az estre, de erre a reflektorfényre nem számítottam: a komfortért, luxusért cserébe nagyon meg kell izzadni a színpadon. Abban az egy órában kell csúcsformában lenni, sem előtte, sem utána.” A koncert után sok elismerő visszajelzést és új meghívásokat kapott, koncertező, fellépő mű­vészként kezelték, a versenygyő­zelmet már alig emlegették. Vi­szont a szintén a díjjal járó demó­­felvételre egy svájci kiadó felfi­gyelt, és még idén lemezt akar ké­szíteni Szabóval, kizárólag saját szerzeményeiből. Ígéretet tettek a számára legideálisabb menedzser kiválasztására, és ha minden jól megy, több lemezre is számíthat a következő esztendőkben. Ami magyarországi tevékeny­ségét illeti, Szabó Dániel tovább­ra is tanít egy alapítványi iskolá­ban, komolyzenei műsort vezet a Magyar Rádióban, és viszonylag rendszeresen fellép szólóban vagy a Free Mind nevű triójával. Szerinte a szervezők sok helyen még mindig tájékozatlanok a fia­tal zenészeket illetően, hiszen egyszerűbb a bevált, régi recep­teket alkalmazni, mint új embe­rekkel kockáztatni, gondolják ők - tisztelet a kivételnek - teszi hozzá mosolyogva. Ahogy Sza­bónak egyre inkább módjában áll megtapasztalni: „kint” ez for­dítva van, a fiatal, új arcok meg­hívása megfelelő promóciós munkával szintén nagyon jó üzle­ti fogásnak számít. Nálunk erre még várni kell, de a tendencia előbb-utóbb megfordulhat. Addig is Szabó Dániel fellép augusztus 5-én, a neszmélyi dzsesszfesztiválon a Makovics kvartettel, másnap a Pepsi Szige­ten a Free Mind trióban, majd ugyanott újra Makovics Déne­­sékkel. A montreux-i dzsesszfesztiválon tavaly első díjat nyert előadóművész Szabó Dániel többéves lemezszerződési ajánlatot kapott Magyar zenei éj Párizsban Jövőre Olaszországban szerepel kultúránk Szombaton a Tuillériák kertjé­ben, a világhírű Louvre múzeum előtti parkban „magyar zenei éj­szakát” rendeznek. A zenés éjben öt magyar zenekar ad koncertet. A programban először öt hazai együttes produkciója szerepel. Fellép a Balogh Kálmán and the Gipsy Cimbalom Band, a Besh o Drom, a Tatros Band, az Odessa Klezmer Band, illetve Roby La­katos és együttese. Baloghék ma még a Luxembourg kertben, hol­nap a Belleville parkban, pénte­ken pedig a Georges Brassens parkban adnak ízelítőt tudásuk­ból. A Katona József Színház a Tyukodi pajtás című darabot mu­tatja be július 31-én az Aman­­diers parkban, augusztus 1-jén az Arenes de Monmartre-ben és 2- án a Choisy parkban. Mindezt a „Paris, quartier d’été” rendezvénysorozatán belül mutatják be az érdeklődőknek. Pá­rizs 1990 óta minden nyáron egy hónapon keresztül - nagyrészt in­gyenes programokat kínálva a kö­zönségnek - teret ad a világzené­nek, az elektronikus és szimfonikus muzsikának, a dzsessz és a groove műfajának. Erre az időszakra a ká­véházak nyilvános vitapódiummá alakulnak át, utcák és kertek vál­nak színházteremmé, koncertpó­diummá. Késő este filmeket is be­mutatnak. A francia főváros házas­ságkötő termeiben a világ minden tájáról összegyűjtött szerelmi tör­téneteket olvasnak fel. A július 14-ei nemzeti ünneppel kezdődő s augusztus 15-éig tartó sorozatból a divatbemutatók és táncelőadások sem maradnak el. A Párizsban tu­ristáskodó magyarokat számos kulturális különlegesség várja - köztük a MAGYart, a franciaor­szági magyar kulturális évad kere­tében - hazai művészek is. Egyébként az idei eseményso­rozat után a tervek szerint jövőre Olaszországban mutatkozik be a magyar kultúra. Erről már tár­gyalt is Várhegyi Attila, az NKÖM politikai államtitkára olasz partnerével, Nicola Bonó­val. A felek kicserélték a tervezett programokat rögzítő dokumentu­mokat. A végleges megállapodás heteken belül megszülethet. Vár­hegyi felavatta Petőfi Sándor szobrát a szicíliai Notóban. Itt szü­letett Giuseppe Cassone, a ma­gyar költő legismertebb olasz for­dítója. A mellszobrot Csíkszent­­mihályi Róbert készítette. GZS KULTÚRA 2001. július 18., szerda • MAGYAR HÍRLAP 9 Reprodukált modern gyűjtemények a Műcsarnokban Mágikus játék a térrel és az idővel A Műcsarnokban augusztus 20- áig tekinthető meg a XX. század képzőművészetében forduló­pontot jelentő három kiállítás rekonstrukciója, melyet két szlo­vén filozófus és művész, Marina Grzinic és Goran Djordjevic rendezett meg. A dokumentu­mok és fikció alapján reprodu­kált műtárgyak a posztmoder­nizmus jegyében újraértelmezik az eredetiség, a szerzőség és a másolat fogalmát. Rénes Judit A Valótlan Rekonstrukciója: Az Utolsó Futurista Kiállítás című projekt egy olyan kutatási prog­ram, mely a történelem, a tudo­mány, a fikció és a művészet átfe­déseit vizsgálja. Vezetője, a ljub­ljanai Marina Grzinic és rende­zőtársa, az Amerikában élő Go­ran Djordjevic a nyolcvanas években a volt Jugoszlávia váro­saiban mutatott be több, az avantgárd korszak műtárgyait rekonstruáló kiállítást. Budapes­ten ezek közül most két tárlat, Kazimir Malevics Utolsó Futu­rista Kiállításának és a Nemzet­közi Modern Művészeti Kiállí­tásnak (Armory Show) a másola­ta, valamint a Salon de Fleurus, a­­ XX. század egyik legjelentősebb 3 képzőművészeti gyűjteményé­­­­nek reprodukcióját tekintheti ” meg a közönség nyár végéig.­­ A világhírű kollekciók rész­­ben dokumentumok, részben fik­ció alapján való újraalkotásának folyamata semmiképp sem után­zás vagy hamisítási kísérlet, ha­nem a kortárs művészeti rend­szer hitelesnek elfogadott alap­jait, a komponensek tartalmát és egymáshoz való viszonyát kérdő­jelezi meg. A kiállított másolatok nemcsak az eredeti művek összes jellemző tulajdonságát foglalják magukba, hanem kifejezik a rep­rodukció és a repetíció lényegét is. Önálló életre kelnek, de nem helyettesítik az eredetit, hiszen lényegesen eltérő konstrukció­juk és kontextusuk révén új di­menziót hoznak létre. Dátumo­zásuk szintén meghökkentő ha­tást kelt: túlnyomó részüket az eredeti alkotó halála utánra da­tálták. A reprodukáló művész neve ismeretlen, személyazonos­sága rejtve marad, így a szerző­ség jelentése - a dekonstrukció szellemiségének megfelelően - széttörik és újraértelmeződik. Az orosz szuprematista festő, Kazimir Malevics tárlatát 1915- ben mutatták be Szentpétervá­ron, majd rekonstruált változatát 1985-ben Belgrádban. Az anya­got az eredeti kiállításról fenn­maradt egyetlen fekete-fehér fo­tó alapján, színesben reprodu­kálták. A pointillista techniká­val, giccsbe hajló reliefekkel és szobrokkal újjáalkotott anyag a harmadik évezred posztmodern közegébe transzponálja a moder­nizmus korszakát. Ugyancsak a körkörös idő, az állandó jelen érzetét keltik az 1913-ban New Yorkban megren­dezett Nemzetközi Modern Mű­vészeti Kiállítás műalkotásai, Pi­casso, Matisse, Kandinszkij, Brancusi, Marcel Duchamp rep­rodukált festményei és szobrai, ahol elvész a másoló művész identitása. A Salon de Fleurus gyűjteményt 1905 és 1913 között a neves amerikai írónő, Gertrude Stein hozta létre bátyja párizsi la­kásán, a rue de Fleurus 27. szám alatt. Stein műveiben maga is al­kalmazta a kubizmus techniká­ját, a különböző idősíkok egyide­jűvé sűrítését, s repetitív írás­módjával megelőzte korát. A tu­lajdonában lévő képzőművészeti kollekció installált és rekonst­ruált változata 1992 óta New Yorkban tekinthető meg. Az át­riummal összekötött, kétszobás lakásban korhű enteriőr, régi szőnyegek és kiegészítők, vala­mint autentikus francia zene idé­zi meg a múlt század hangulatát. A hasonlóságnak tulajdonkép­pen itt vége is szakad: az összes képet egységes okkersárga ár­nyalatban, ikonszerűen reprodu­kálták az alkotók, ráadásul disz­harmonikus rokokó keretekben. A másik falon olyan festmények függenek, melyek fotószerűen mutatják be az eredeti műtárgya­kat. Az egyfajta „kulturális hi­­permarketként” működő Salon de Fleurus bútorait meg is lehet vásárolni, így a tárlatanyag folya­matosan változik és formálja ön­magát­­ a művészeti kereslettől függően. A Műcsarnok három termét el­foglaló kiállítás egyértelműen túl­lép az imitáción: az idővel és a tér­rel való játék különleges élmé­nyét kínálja a befogadónak. Részlet Gertrude Stein legendás párizsi kollekciója, a Salon de Fleu­­rus rekonstruált változatából Bosszantó ...amikor az orra előtt zár be a bank... ...amikor minden apróság miatt be kell mennie... ...amikor rengeteg időt kell eltöltenie... ...amikor a költségek az eget verik... ...amikor nincs naprakész információja vállalkozása számla­­forgalmáról...

Next