Magyar Hírlap, 2002. március (35. évfolyam, 51-62. szám)
2002-03-06 / 55. szám
2002. március 6., szerda A fiatal zongorista-zeneszerző Dél-Koreában kiadott lemezeivel nemzetközi hírnevet szerzett Oláh Kálmán születésnapi koncertje Oláh Kálmán, a kitűnő - s ma már nemzetközi hírű - dzsesszzongoraművész és zeneszerző csütörtök este, a Stefánián szerzői esttel ünnepli harminckettedik születésnapját A fellépők között ott lesz állandó együttese, a Trio Midnight, valamint Lovász Irén, Szakcsi Lakatos Béla, Borbély Mihály és a Magyar Virtuózok Kamarazenekar. Oláh Kálmán a közelmúltban Dél-Koreában megjelent lemezeivel pályafutása eddigi legnagyobb sikerét aratta. Retkes Attila „Aranyos Károly, a Stefánia Jazzklub vezetője vetette fel, hogy a születésnapomon rendezzünk egy olyan szerzői estet, amely bemutatja az elmúlt években, különböző műfajokban, különböző előadói apparátusra komponált darabjaimat” - meséli Oláh Kálmán. Az esten fontos szerephez jutnak a klasszikus zenéhez közel álló kompozíciók, de természetesen az a hagyományos, mainstream dzsessz is, ami Oláh Kálmán nevét a kilencvenes évek elején-közepén ismertté tette. A koncerten közreműködik Kovács Anna (Kálmán ugyancsak zongoraművész felesége), a Trio Midnight - amelyben ezúttal is Egri János bogozik és Balázs Elemér dobol valamint Lovász Irén énekesnő, Borbély Mihály szaxofonos és a Magyar Virtuózok Kamarazenekar Kovács László vezényletével. Sajátos stílusú, világszerte elismert improvizációival ott lesz Szakcsi Lakatos Béla is, akihez ugyan rokoni szálak fűzik Oláh Kálmánt, de mégis csak a közelmúltban, a Szakcsi Generation Band egyik koncertjén játszottak életükben először együtt. Az a tény, hogy a klasszikus örökségből építkező, improvizatív, műfaji határok közé aligha besorolható zene egyre fontosabb szerephez jut Oláh Kálmán zongoraművészi és zeneszerzői pályáján, nemcsak egyéni érdeklődését jelzi, hanem azt is, hogy világszerte egyre nagyobb igény van az ilyen muzsikára. A dél-koreai Good International Kiadó is ebben látott fantáziát, amikor két éve arra szerződtette Oláh Kálmánt, hogy a Stuttgarti Kamarazenekar által megszólaltatott Goldberg-variációk - Bach örök érvényű remekműve - egyes tételei között improvizáljon. A lemez minden várakozást felülmúló, hatalmas sikert aratott: Ázsiában több tízezer példányt adtak el belőle, s a szöuli bemutató koncerten Kálmánt igazi sztárként ünnepelte a többezres közönség. A következő koreai kiadású album talán még különlegesebb vállalkozás: Oláh Kálmán - Mini Schultz német bőgős társaságában - duóban játssza Bach csellószvitjeinek átiratát, pontosabban a szvitek összesen tíz tételéből építkező kreatív zenét. Valamivel közelebb áll a dzsesszhez a Hungarian Mood című, ugyancsak a Good International kiadásában megjelenő CD, amelynek felvételeit néhány hete fejezte be, a Trio Mindight, valamint Lovász Irén és a Németországban élő, magyar származású szaxofonos, Peter Lehel társaságában. Oláh Kálmán szerint ez az album „a klasszikusok, a bartóki hagyomány, a magyar népzene és a dzsessz sajátos ötvözete.” A Dél-Koreában kiadott lemezek itthon egyelőre sajnos nem kaphatók, bár a középeurópai terjesztésről már tárgyalások folynak. „A hagyományos mainstream (vagyis főáramlathoz tartozó) dzsessz kezd háttérbe szorulni” - mondja Oláh Kálmán, hozzátéve, hogy ma már a Trio Midnight sem nevezhető egyértelműen mainstream együttesnek, annak ellenére, hogy Egri Jánossal és Balázs Elemérrel jórészt standardeket játsszanak. „Kicsit sajnálom, hogy a trióval nincs több fellépési lehetőségünk, mert mindhárman ebben a felállásban tudunk igazán kreatívak lenni. Ezért is örültem, hogy a napokban, a mi fellépésünkkel nyílt meg egy új koncertsorozat, a Raiffeisen Jazz Klub az International Buda Stage-en.” A különböző műfajok találkozása viszont újabb és újabb lehetőségeket kínál Oláh Kálmán számára, aki úgy érzi, a váratlanul sikeres „koreai kapcsolatból” szakmailag is rengeteget profitált. A koncertezés és lemezkészítés mellett Oláh Kálmán a tanítást is nagyon fontosnak tartja. 2000 októberében ő vette át Gonda Jánostól a Zeneakadémia dzsessztanszakán a zongora főtárgy tanítását. „Nagy megtiszteltetés, hogy Gonda tanár úr, a dzsessztanszak alapítója - aki ezekben az években Nyugat-Európa és Amerika nagy egyetemein tart mesterkurzusokat, előadásokat - engem választott utódjául” - mondja a mindössze harminckét esztendős Oláh Kálmán. Zeneszerzést, hangszerelést is tanít a dzsessztanszakon, s emellett nagy lelkesedéssel készül az Európai Rádiós Unió (EBU) májusi, budapesti big band-fesztiváljára, ahol újra előadják - s a kontinens csaknem valamennyi országában közvetítik - Concerto for Jazz Orchestra című művét. Oláh Kálmán lemezéből Szöulban több tízezer példányt adtak el Megszületett a semleges kabaré, amely „ártani nem használ”. Minden szót százszor megrágtak a szerzők, nehogy baj legyen belőle. Amit poénnek vélünk, az is csak szellemes általánosság. Litkay Gergely, az ifjú konferansz mesebeli példázattal állt elő, a ravaszdi rókákról, akik kiudvarolták hollók millióinak szájából a sajtot. Persze a konzumproletárok már szabadon választhatnak, nemcsak a Trabant és a Skoda, nem is a néhai SZOT-üdülők „parancsuralmi” ebédjének A meg B menüje között. Nem kell meginni az előre megcukrozott „ideológia teát”, az örök vesztesek mostanság szabadon édesíthetik a „nincs mit”. A férfiember ma már szabadon dönthet abban is, hogy gazdag, netán szegény nőt vesz el, vagy azt, aki még szóba áll vele. Nehéz hetek várnak ránk, míg zajlik a csillagok háborúja. Lebutított szólásmondásokat hallgathatunk napestig, s olyan válogatott bornírtságokat, hogy „ezentúl az éjszakás nővérek is nappal dolgoznak majd, ha ránk szavaznak”. De csak találgathatjuk, kire és milyen pártra gondoltak a szerzők, mert az újmódi kabaré gyakran sűrű homályba rejti tárgyát. Egyetlen politikai erőt viszont nyíltan bírálnak, a Jólét pártját, mely nem létezik. A hordószónok félelem nélkül kifigurázza a török és a német megszállókat, akik a haza szekerét taszították kátyúba. Mígnem „Katyusával” jöttek az oroszok. A szombati rádiókabaré bátrabb pillanataiban, Szájer és Schmuck is megkapja a magáét, a fideszes politikusról szóló csasztuska („találgatja minden káder/ mennyit kereshet az Áder”) már-már a Kádár-korszak szilveszteri műsorait Kossuth adó március 1. idézi. Egy másik szlogen - „azt üzeni egy honatya / tele lesz itt minden gatya” - pedig kellemes zene az ekképp „elmarasztalt” csurkisták füleinek. Farkasházyban az ügetősök és galopposok Parlament előtti tüntetése ébreszti föl a régi érzést, hogy mennyire szereti ő Orbánt. Erre a rádió Márványtermében döbbent csend támad, ám rögtön kiderül, egy derék lóról van szó, „aki” a galoppon nyert nagydíjat 1968-ban. A lovat hajtotta: Kovács. Minthogy a történelem ismétli magát, ez idő tájt volt egy sikeres, Dakota névre hallgató paripa. Márpedig, ha így volt, ez aligha lehet ok a sértődésre. Hasonlóképpszelíd az egyetlen női kabarészerző Galambos Éva, aki reklámszövegekből írt drámát a fogyasztói társadalom csapdájába esett asszonyról, aki új szőrtelenítőt használ, hogy mégiscsak különbözzön egy jetitől. Kutyája zuhogó esőben kizárja a kocsiból. A rengeteg gondtól gyülekeznek szeme alatt szarkalábak, ám a ránctalanító krémtől herpeszt kap, amire megint csak kínálnak újabb kenceficét. Maksa Prófétája előre látja milyen snassz lesz itt az olimpia. Sátrakban laknak a félkész stadion körül a sportolók, a zászló megakad félúton, már minden ég csak az ünnepi gázláng nem akar meggyulladni. Az úszóversenyekhez meg kell várni az esőt, a birkózóviadal meg egy nyitásra készülő műszaki áruház előtt lesz. Miként ez megesett nemrég. A „budaörsi háborút” Tóth Tibor örökítette meg, ahol „pfuj, Balkán! Le a kormánnyal!” kiáltások közepette rázták az öklüket a kinn rekedt vásárlók. Eljött egyenesen az átkosból az öregúr is, aki nem kivehető ajtós NDK-turmixgépet keresett, hanem elektromos fogkefét. De őt is letaposták. Soron kívül beengedték a mentősöket, akik nagy kartondobozokat hoztak ki hordágyon. Hőseink a kihűlt házasságban sínylődő Jolán és Béla - sem kaptak olcsó televíziót, de már annak is örültek, hogy kisebb-nagyobb sérülésekkel megúszták a dolgot. Hisz nagy megpróbáltatások idején közelebb kerülnek egymáshoz az emberek, a mostani hatástalanított kabarét hallgatva is be kell érnünk ennyivel. Stark R. László MAGÁNHANGZÓ A rókák és a hollók Rádiókabaré KULTÚRA A Rege és a Smaragdváros Elkészült az A-Produkció gondozásában a szlovákiai Ghymes együttes koncertfilmje, melyet Magyar kortárs zenei almanach című sorozatában sugároz március 17-én a Duna Televízió. A koncertfilmen a Ghymes utolsó két lemezének, a Regének és a Smaragdvárosnak tizenöt legnépszerűbb dala hangzik el (például a Bazsarózsa, a Tánc a hóban, a Szárnyaskezű szeretők és A pénz szaga). De hallhatunk olyan különlegességet is, mint a tízperces hegedűszólóra épülő, nagy virtuozitást igénylő Kalotaszegi muzsika. A Buják Andor, Pukkai Attila, Szarka Gyula, Szarka Tamás alkotta zenekar koncertjén közreműködik még Kis Bernadett (ének), Tiba Sándor (dobok), Kún Csaba (szintetizátor), Tóth Viktor (szaxofon). Időközben elkészült, és hamarosan megjelenik Bakaballada című lemezük is. A kerek történetté formálódó dalok szövegét Hobo írta. Őszre tervezik az újabb CD és egy fotókkal gazdagon illusztrált könyv megjelenését, amely bemutatja a zenekar tizennyolc esztendőre visszanyúló pályafutását. A szlovákiai Ghymes együttes 1984-ben alakult olyan zenészekből, akik előtte rockot, komoly- és régizenét játszottak. Repertoárjuk kezdetben autentikus népzenéből állt, rendszeres résztvevői voltak a táncháztalálkozóknak. Ebben az időszakban a Magyar Televízió Húzzad, húzzad, muzsikásom címmel meghirdetett folkversenyén harmadik helyezést értek el, prímásuk, Szarka Tamás pedig elnyerte a legjobb szólistának járó díjat. Az idők folyamán fokozatosan alakult ki a jellegzetes Ghymes-hangzás. „Kezdetben elkezdtük tanulni a népzenét úgy, ahogy az adatközlőktől hallottuk. De ez a dolog úgy van, hogy amikor az ember megtanulja, és még maradt szomja, akkor kiderül, hogy a népzene elsajátítása nem elég, hanem bele kell vinni azt a lelki szükségletet is, ami bennünk van. A mérés volt az, ami mássá tett minket, hogy a népzene után mertünk más zenét is használni” - vallja Buják Andor, az egyik alapító tag. A Ghymes-muzsika vonzereje - ami egyre nagyobb és látványosabb sikereket hoz a zenekarnak egész Európától Magyarországon át a tengerentúlig - a virtuóz hangszerelésben, a népzenei alapokból táplálkozó, sodró erejű szerzői zenében és Szarka Tamás költői ihletettségű szövegében rejlik. Hét nagylemez és CD megjelenése után a Ghymest nemcsak a közönség szeretete övezi, de számos szakmai elismerést is szereztek. Kétszer jelölték őket Aranyzsiráfdíjra, 1999-ben megkapták a Márai Alapítvány Nyitott Európáért díját, legutóbb tavaly decemberben vehették át a Magyar Művészetért-díjat, idén március 22-én - mint az év legjobb határon túli zenekara - vehetik át az eMeRTon-díjat. SRL Magyar Hírlap 13 A Moholy-Nagy formatervezési kiállítás (MTI) A Moholy-Nagy László formatervezési ösztöndíjasok elmúlt évi munkáit bemutató beli számoló kiállítás nyílik ma az Iparművészeti Múzeumban. Az április 7-éig látható tárlaton 16 fiatal művész - Csala Zsuzsanna, Gosztom András, Gyarmati Viktória, Harmati Hedvig, Jakab Áron, Kovács Szabolcs Gergő, Ligeti Dorottya, Nádas Gergely, Nagy Lantos Marianna, Ruttkay Miklián Ágota, Simon Iván, Stomfai Krisztina, Szikszai László, Szilágyi G. Csaba, Tóth Tünde, Vajda Péter - mutatja be megoldásait. Török filmhét Budapesten (MTI) Török filmhetet és plakátkiállítást rendeznek péntektől öt napon át a Toldi moziban. A március 13-áig tartó vetítéssorozatban hét filmet tekinthetnek meg az érdeklődők. A hét bemutatandó filmet eredeti nyelven, magyar feliratozással vetítik. A lázadó (MH) Füst Milán A lázadó című darabját mutatják be a Színház és Filmművészeti Egyetemen ma este tíz órakor. Az előadást Béres Attila rendezte. Szereplők: Gyuriska János, Tóth Orsolya, Járó Zsuzsa, Hollósi Frigyes, Papp Dániel. A Tévétoplista film mA3 febr. 25.-márc. 3. A Magyar Hírlap ezen a héten is közli az elmúlt hét legnézettebb tévéműsorainak listáját. A felső oszlopban a hirdetők által preferált 18-49 év közötti korosztály választásait figyelhetjük meg. Ezen a listán egy-egy műsor akár többször is szerepelhet, ha elérte az ehhez szükséges nézőszámot. Az alsó táblázatban a teljes lakosságra vetített adatok böngészhetők. Itt minden műsor a legjobb abszolút eredményével versenyez (Mi Kató néni kabaréja a 40. helyen). A felmérést az AGB Hungary végezte. Terence Hill 18-49 évesek 1 Barátok közt RTL Klub 2. Barátok közt RTL Klub 3. Barátok közt RTL Klub 4. Barátok közt RTL Klub 5 Barátok közt RTL Klub 6. Fókusz RTL Klub 7. Fókusz RTL Klub 8. Legyen ön is milliomos RTL Klub 9. Nőt akarok, őt akarom RTL Klub 10. Fókusz RTL Klub 11. Fókusz RTL Klub 12. Legyen ön is milliomos RTL Klub 13. Egy zseni két haver egy balek RTL Klub 14. Fókusz RTL Klub 15. Legyen ön is milliomos RTL Klub 16. Heti hetes RTL Klub 17. Fábry-show RTL Klub 18. Kész átverés show RTL Klub 19. Nyom nélkül RTL Klub 20. Gálvölgyi-show RTL Klub Teljes lakosság: 1. Barátok közt RTL Klub 2. Legyen ön is milliomos RTL Klub 3. Fókusz RTL Klub 4. Napló TV2 5. Heti hetes RTL Klub 6. Activity TV2 7. Turbo, a négylábú zsaru RTL Klub 8. Egy zseni két haver egy balek RTL Klub 9. Fábry-show RTL Klub 10. Kész átverés show RTL Klub 11. Gálvölgyi-show RTL Klub 12. Dupla dinamit TV2 13. Híradó RTL Klub 14. Nőt akarok, őt akarom RTL Klub 15. Dáridó TV2 16. Titánok TV2 17. Box Klub RTL Klub 18. Pasik RTL Klub 19. Mónika show RTL Klub 20. Nyom nélkül RTL Klub