Magyar Hírlap, 2002. július (35. évfolyam, 151-165. szám)
2002-07-08 / 157. szám
2002. július 8., hétfő A Metspa az élen Vezet a Gazprom Soproni teszt Régiből újat Elkészült a kiskereskedelmi Magyarországon a gázóriás Jó anyagokból jó házak A Dorottya udvar méltán láncok toplistája 14. oldal a legnagyobb orosz befektető is. oldal a Lövérek lábánál 16. oldal lehet követendő példa 17. oldal A NAP SZÁMA 0,6 százalékkal csökkent a foglalkoztatottak száma az első negyedévben az előző év azonos időszakához képest - áll a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) elemzésében. A munkanélküliek száma 4,2 százalékkal mérséklődött ebben az időszakban az egy évvel korábbi negyedéves adathoz képest. A foglalkoztatottak száma az idén az első három hónapban átlagosan 3 millió 829 ezer volt, 23 ezerrel kevesebb, mint az előző év első negyedévében. A munkanélküliek száma 235 300-at tett ki, ez 10 ezerrel kevesebb az egy évvel korábbi számnál. A munkanélküliségi ráta az első negyedévben 5,8 százalék volt, 0,2 százalékkal alacsonyabb, mint egy évvel korábban. Az APEH még nem vizsgálódik a Defend-ügy miatt Az APEH-nél egyelőre nem indul vizsgálat a lapunkban publikált hír kapcsán, amely szerint adótitokhoz is hozzájuthatott a Defend - tudta meg az MTI Futó Iván informatikai elnökhelyettestől. Felmerült a gyanú, hogy a Magyar Fejlesztési Banknál (MFB) készült Defend-jelentések egy része APEH-adatbázisokból származó adótitkokra építkezett. Az ügyben hivatalos megkeresés nem érkezett az APEH-hez. Az elnökhelyettes szerint nem férhettek hozzá az adóhivatal titkaihoz. László Csaba pénzügyminiszter lapunknak úgy nyilatkozott: ha beigazolódik a gyanú, felkéri az APEH- elnököt vizsgálat indítására. (MH/MTI) . Kopint-Datorg: nem kell szigorítani a monetáris politikát Nem célszerű tovább szigorítani a monetáris politikát - hangsúlyozza a Kopint-Datorg Rt. legfrissebb konjunktúrajelentése. Az elmúlt egy évben fokozatosan szigorodtak a monetáris feltételek, a jegybank kamatcsökkentései nem tartottak lépést az infláció mérséklődésével. Míg a fogyasztói árindex 2001 májusától 2002 áprilisáig 4,7 százalékkal mérséklődött, a jegybanki alapkamat mindössze 2,75 százalékkal csökkent.Nagyjából ebben a mértékben apadtak a vállalatoknak felszámolt hitelkamatok és az éven belül lejáró lakossági hitelek kamatai is. A jelentés hozzáteszi, hogy a hitel- és betéti kamatok csökkenése áprilisban megtorpant, sőt az éven túli lejáratú kamatlábak emelkedni kezdtek. (MTI) A Mal még harcban van az INA-ért Tíz helyett már csak hatan versenyeznek a horvát INA olajtársaság 25 százalékáért és egy további részvényért (miáltal biztosítható a vétójog). Hét végi jelentések szerint 300-350 millió euró lenne az említett részesedésért fizetendő ár. A versenyzők között van még a magyar Mal és az osztrák OMV, a görög Hellenic, az orosz Lukoil (a Rosznyefttel) és a francia-olasz Edison Gas. (MTI) A KPN vételi ajánlatot tett a KPNQwestre A holland távközlési óriásvállalat, a KPN előzetes vételi ajánlatot tett a még májusban csődbe jutott holland KPNQwest - a legnagyobb európai optikai kábeles adatszolgáltató - vagyontárgyainak zömére -jelentette a Reuters. Az ajánlat értéke 20 millió euró körül van. A társaság felhalmozott adóssága 2,2 milliárd euró körüli. (MTI) Írország gazdasági bűnöket követett el a régi kormányzat? Írország egyik legnagyobb adócsalási ügye kerekedhet ki abból a jelentésből, melyet háromévi vizsgálódás után szombaton tett közzé egy az ügyben kijelölt bizottság. Több évtizeden át követtek el adócsalásokat egy a Kajmán-szigeteki adóparadicsomban bejegyzett bank segítségével. Az ügyben Charles Haughey egykori ír miniszterelnök és számos befolyásos politikai és gazdasági személyiség lehet érintett. Több százmillió eurónak megfelelő adót csaltak el 1971-től a 90-es évek közepéig. (MTI) GAZDASÁG Magyar Hírlap 13 Idén ötmilliárd forint jut közmunkára Előnyt élveznek azok a pályázók, akik romákat és nőket alkalmaznak a program során A munkaügyi tárca megduplázza a közmunkára szánt összeget: az ősztől induló programmal együtt idén ötmilliárd forintot fordítanak e célra. A lapunknak nyilatkozó Kiss Péter foglalkoztatásügyi miniszter arra számít, hogy mintegy 15 ezer ember juthat közmunkához. A pályázatok elbírálásánál előnyt élveznek azok, akik vállalják a tartós foglalkoztatást, akik romákat, nőket, 25 év alattiakat és 45 év felettieket, valamint hat hónapnál régebben regisztrált munkanélkülieket alkalmaznak. Nagy Ildikó A munkaügyi tárca megduplázza a közmunkára szánt összeget, az előző kormány által az idei egész évre tervezett - és már elköltött - 2,5 milliárd forinton felül ősztől újabb 2,5 milliárdot fordít erre a célra. Mivel a pályázó önkormányzatoknak legalább tízszázalékos saját forrást kell az állami pénzhez rendelni, így ebben az évben plusz hárommilliárd forint mozdul meg a foglalkoztatás növelése érdekében - mondta a Magyar Hírlapnak Kiss Péter munkaügyi miniszter. A forrás megduplázásával a tárca közelít a ’98 előtti gyakorlathoz. A miniszter tájékoztatása szerint a korábbi MSZP-SZDSZ-kormányzat abban az évben még 6,7 milliárd forintot tervezett közmunkaprogramokra, az elmúlt négy évben a Fidesz-kabinet csupán évi 2-2,5 milliárd forintot fordított erre a célra. A jelenlegi közmunkaprogram prioritásai között szerepel a roma lakosság foglalkoztatásának javítása, ezért a pályázatok elbírálásánál előnyös megkülönböztetést élveznek azok a települések, amelyek a cigány önkormányzatokkal közösen pályáznak. A romák mellett a nők, a 25 év alatti és 45 év feletti, valamint a hat hónapnál régebben regisztrált munkanélküliek foglalkoztatása is előnyt jelent. Bár jelenleg legalább három és legfeljebb nyolc hónapos munkáról van szó, a tárca az átmeneti foglalkoztatással szeretné megalapozni a tartós munka lehetőségét - mondta Kiss Péter. A miniszter arra számít, hogy mintegy 15 ezer ember juthat ősztől közmunkához, s a programban résztvevők 15-20 százaléka később is lehetőséget kap. A pályázóknak vállalniuk kell, hogy a vissza nem térítendő támogatás 80 százalékát kizárólag a bér- és közterhek költségeire fordítják, a többit munkaruhára, szállításra, eszközberendezésre és képzésre használhatják. A közmunkák kezdetét 2002. augusztus 26-a és szeptember 9-e közötti időpontra tervezik, a pályázatok benyújtási határideje augusztus 9-e. A felhívások a hét elején jelennek meg az írott sajtóban, az interneten és a munkaügyi központokban. Ha a nyertes pályázó nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettséget, az összeget a jegybanki alapkamat kétszeresének megfelelő kamattal együtt kell visszafizetnie. A program nem titkolt célja a romák élethelyzetének javítása, a cigánytelepek infrastruktúrájának fejlesztése. A feladatok között szerepel szociálislakás-építés és -felújítás, belterületi csapadékvíz elvezetése, utak kialakítása, fenntartása, fejlesztése, csatornahálózat kialakítása. Ősztől 15 ezren juthatnak néhány hónapra munkához Fotó: MTI Végh László A versenyképesség növelése emelheti a béreket Folytatás az 1. oldalról Emlékeztetett rá, hogy Magyarországon immár két éve leállt a tőkebeáramlás növekedése. Amíg korábban évente 1,5-2 milliárd dollár körüli volt, és fedezte a fizetési mérleg hiányát, addig tavaly már egymilliárd alá csökkent, a hiány viszont ennél magasabb volt. Hegedűs Miklós nem hiszi, hogy a magyar politika, a magyar mentalitás le tudná másolni az ír példát. Nálunk óriási az infrastrukturális lemaradás, és a beruházásoknak jóval nagyobb ütemben kellene növekedniük. Arra is figyelmeztetett, hogy a munkanélküliráta nem mutatja a valós helyzetet: Magyarországon európai viszonyban példátlanul magas az egy aktív keresőre eső eltartottak száma. Száz aktívra 180 eltartott jut. Hosszú távon nem tartható a termelékenység ütemét meghaladó béremelés, mert az a versenyképesség romlásához vezet - figyelmeztetett Palócz Éva, a Kopint-Datorg vezérigazgató-helyettese. Igaz, a tavalyi és az idei keresetnövekedéssel az azt megelőző évek lemaradásait hozzuk be. Idén év elején 15 százalékkal nőttek a nominális bérek, a közszférában pedig 32 százalékkal, ami a költségvetés pozícióját rontja. Hanti Erzsébet és Szabó Julianna tanulmánya azt hangsúlyozza: az uniós bérekhez történő közelítés alapja a gazdasági teljesítmény, a versenyképesség, a termelékenység növelése lehet. A felzárkózást még hosszabb távon is csak úgy tartják elképzelhetőnek, ha a GDP-növekedés nagyobb hányada jut a bérek növelésére. Palócz Éva rámutatott: míg korábban a GDP-növekedéstől messze elmaradt a reálbér-emelkedés, addig tavaly közel duplája volt. Idén pedig a várható 3,2-3,5 GDP-gyarapodás mellett a GKI számításai szerint 11 százalékos lesz a reálbér-növekedés - tette A GDP és a reálkeresetek alakulása Magyarországon MHgrafika forrés: KSH, kutatói becslés Egyes szakmák bérkülönbségei néhány európai fővárosban (USD) (1) Tízéves gyakorlattal fémipari nagyvállalatnál dolgozó, szakképesítéssel rendelkező munkás (2) Felsőfokú végzettségű, elektromos vagy járműipar területén dolgozó, legalább ötéves gyakorlattal rendelkező, 35 éves, nős, kétgyermekes alkalmazott (3) Városi közlekedésben dolgozó, tízéves gyakorlattal, 35 éves, nős, kétgyermekes (4) Nagy üzletház ruházati osztályán dolgozó, néhány éves gyakorlattal rendelkező, 20-25 éves, egyedülálló (5) Állami iskolában dolgozó, tízéves gyakorlattal, 35 éves, házas, kétgyermekes Forrás: Union Bank of Switzerland 2000. második negyedéves felmérése hozzá Hegedűs Miklós. A GKI prognózisa szerint jövőre 4 százalékos GDP mellett legalább 6 százalékos lesz a reálkereset-növekedés csak az idei béremelések áthúzódó hatása miatt. Kiss Péter munkaügyi miniszter úgy véli: nem indulunk távolabbról, mint Írország. Az uniónak is érdeke, hogy magához emelje a csatlakozó országokat - érvelt. Nem maradhatunk olcsójánosok, hiszen olyan szociális sztenderdeknek kell megfelelnünk, amelyek meghatározzák a minimális bérek és az átlagbérek hányadát. Van mit behoznunk, hiszen jelenleg a magyar átlagbér a németnek tizede, s az uniós átlagnak is csupán nyolcada. Szakmunkás (1) Mérnök (2) Buszvezető (3) Bolti eladó (4) Általános isk. tanár (5) Éves bér éves bér éves bér éves bér éves bér bruttó nettó bruttó nettó bruttó nettó bruttó nettó bruttó nettó Athén 13 000 10 400 21 800 15 500 16 500 12 400 7 500 6 100 13 800 10 900 Bécs 28 900 19 300 47 500 29 000 24 800 17 400 16 700 12 500 24 500 17 900 Berlin 26 300 16 300 43 900 24 100 23 500 15 000 19 900 12 500 31 900 19 100 Lisszabon 10 6008 800 30 300 21 200 9 100 7 7006 800 5 600 16 300 12 500 Madrid 12 700 10 700 28 500 20 800 16 700 13 400 9 4008 200 18 400 14 400 Párizs 18 200 14 000 45 800 31 600 19 800 15 100 16 200 12 000 20 100 15 200 Budapest 3 100 2 200 5100 3 100 3100 2100 1800 1400 2 400 1800