Magyar Hírlap, 2003. május (36. évfolyam, 101-126. szám)

2003-05-31 / 126. szám

26 • Magyar Hírlap • 2003. május 31., szombat ahogy tetszik Kentaur (Erkel László) már 1998-ban meg­tervezte Az operaház fantomjának díszle­tét. A musical magyar­­országi premierje tegnap este volt a Ma­dách Színházban. Az első kilencven elő­adásra már elfogytak a jegyek. Andrew Lloyd Webber - aki vasárnap tekinti meg a produk­ciót - darabja miatt ugyan nem építették át a színházat, de Ken­taur szerint így is sike­rült megvalósítania a kilencvenkilenc szá­zalékát annak, amit elképzelt. A tervező gyilkosa a musical A díszleten látszódhat leginkább, ha nem olyan a magyarországi „Fantom” előadás, mint az eddigiek külföldön. Bécsben lát­tam Webber musicaljét, szinte filmes álltrí­­nések voltak benne, nem lógott be a díszlet­munkás, ahogy nálunk szokásos, és nem recsegett-ropogott a színpad, amikor az egyik kép „átúszott”a másikba. Szirtes Ta­más rendező korábban már úgy nyilatko­zott a Magyar Hírlapnak, hogy sok min­dent itthon nem lehet megcsinálni, de a kényszer szülhet jó megoldásokat. Sok mindent eleve nem is akartunk meg­csinálni. Az operaház fantomja hazai előadásának több előzménye is van. 1997- ben Svédországban a Miss Saigon díszletét terveztem. Ennek pedig az az előzménye, hogy Cameron Mackintosh, a musical pro­ducere látta a Szegedi Szabadtéri Színpa­don a Miss Saigont, aminek szintén én ter­veztem a díszletét. Az is úgynevezett non replica produkció volt, vagyis eltértünk az eredeti licenctől. Ennek alapján Mackin­tosh felkért, hogy Dániában is készítsem el a darab díszletét, aztán került sor a svédor­szági munkára. Mackintosh nem sokkal a svédországi bemutató előtt - amikor már őrültek háza volt - telefonált, hogy most beszélt Webberrel, és abban maradtak, jó lenne, ha Az operaház fantomjából is len­nének olyan non replica változatok, mint a Miss Saigonból. Akkor csináltam a darab­hoz az első terveket. A musicalirodalom a díszlettervező gyilkosa, mert általában egy­­egy műben van vagy huszonöt különböző kép. Webbernek nagyon tetszettek a tervek, azt kérte, hogy 2000-ig, a millenniumig ne legyen bemutató, de aztán örülne neki. Az operaház fantomjában a díszlet állandó. A hármas szereposztás egyik címszereplője, Sasvári Sándor Fotó: Pélyi Nóra A kultúra támogatója.

Next