Magyar Hírlap, 2003. május (36. évfolyam, 101-126. szám)

2003-05-31 / 126. szám

Hét végi kulturális magazin / szerkeszti Szarka Klára /e-mail szarka@mhirlap.hu Kentaur (Erkel László), kapott lehetőséget arra, hogy Lloyd Webber musical­jének, Az operaház fantomjának látványvilá­gát megtervezze. 26-27. oldal Ella Fitzgerald, a dzsesszkirálynő életében egyszer Budapestre is ellátogatott Felszálló ágban a dzsessz Megnyílhatnak a kapuk a magyar zenészek előtt Piros betűs ünnepnap a mai a dzsesszrajon­gók számára: három amerikai világsztár, Pat Metheny, John Patitucci és deJohnette lép - magy­ar muzsikusokkal közösen - pódiumra a Budapest Kongresszusi Köz­pontban, az ifjú bőgősök és basszusgitáro­sok számára meghirdetett rádiós dzsessz­­verseny díjkiosztó gálaestjén. Úgy látszik, a magyar dzsessznek van esélye, hogy végre kitörjön sok évtizedes elszigeteltségéből. A nemzetközi karrierhez vezető út azonban rögösebb, mint sokan gondolnák. A klasszikus zenében itthon is régóta termé­szetes, jól bevált gyakorlat, hogy rendszeres időközönként versenyeket rendeznek. A fia­tal tehetségek megmutathatják oroszlán­­körmeiket, a győztesek újabb koncertfelké­réseket kapnak, szerencsés esetben akár nemzetközi karrierjük is elindulhat. Fischer Annie zongoraművész például éppen hetven éve, az 1933-as budapesti Liszt-verseny megnyerésével alapozta meg későbbi, töretlenül sikeres pályafutását, de Kocsis Zoltán indulását is segítette, hogy 1970-ben megnyerte a Magyar Rádió Beethoven-versenyét. A dzsesszben ilyes­mi sokáig elképzelhetetlen volt. Maloschik Róbert, a Bartók rádió dzsesszműsorainak vezető szerkesztője arról beszél, hogy a hatvanas évek végén ugyan bátortalanul kísérleteztek egy dzsesszzenekarok (triók, kvartettek, kvintettek) számára meghirde­tett versennyel, de mindig ugyanazok je­lentkeztek, s az egész kezdeményezés ku­darcba vagy legalábbis unalomba fulladt. Amikor Maloschik 1997-ben felvetette, hogy a Magyar Rádiónak - új tehetségek felkutatására és támogatására - dzsessz­­versenyeket kellene rendezni, sokan őrült fantasztának gondolták. Főnökei - Alföl­­dy-Boruss István, a Bartók rádió főszer­kesztője és helyettese, Perédi Márta - azonban örömmel fogadták az ötletet, bár pénzt nem tudtak ígérni a megvalósítás­hoz. A Matáv azonban már ekkor fantáziát látott a dzsesszben, s 1998-ban létrejöhe­tett a Füsti Balogh Gáborról elnevezett verseny dzsesszzongoristák számára. (A káprázatos tehetségű Füsti Balogh eb­ben az évben lett volna negyvenéves, s ép­pen tíz éve halt meg.) Huszonegyen jelent­keztek, s közülük a zsűri a mindössze ti­zennyolc éves Oláh Cumó Árpádot és a nem sokkal idősebb Szabó Dánielt találta a legjobbnak. Ők ketten holtversenyben vé­geztek az első helyen, mögöttük Balázs Jó­zsef lett a második. „A zsűribe többek között Szakcsi Laka­tos Bélát, Vukán Györgyöt, Oláh Kálmánt hívtam meg, csupa olyan embert, akik megkérdőjelezhetetlen szaktekintélyek, de »hivatalos« oktatási intézményben nem tanítanak, így nem lehetnek elfogultak. Ezt az alapelvet mindmáig megtartottam, akárcsak azt, hogy a döntőben a zsűri tag­jai nem ismerhetik egymás pontszámait, így még véletlenül sem tudnak valakit győztesnek »kihozni«. Egyszerűen az nyer, aki a legtöbb pontot kapta” - mondja Ma­loschik Róbert, aki a zongoristáknak meg­hirdetett verseny sikerén felbuzdulva, 1999-ben megszervezte a Lakatos „Abla­kos” Dezső szaxofonversenyt. (A Nyugaton is sikerrel koncertező, kollégái által na­gyon szeretett és tisztelt Lakatos Dezső - aki jellegzetes szemüvegéről kapta az Ab­lakos gúnynevet - néhány hónappal ko­rábban hunyt el.) Huszonöt jelentkező kö­zül a zsűri ezúttal sem tudta kiválasztani a legjobbat: a megosztott első díjat Bacsó Kristóf és Zana Zoltán nyerte. Az ezredfordulón a gitárosok kaptak le­hetőséget a Magyar Rádió dzsesszverse­­nyén való bemutatkozásra. A versenyt ezúttal egy világhírű zenészről, az 1998- a hogy tetszik Jarreau még pszichiáter­ként dolgo­zott, amikor egy kis mula­tóban találko­zott a Tarzan becenévre hallgató, ma­­gyar­ szárma­zású zongo­ristával, les Czimberrel. ban elhunyt Zoller Attiláról nevezték el, aki amerikai emigrációjában is mindig büszkén vallotta magát magyarnak, s halá­los betegen az volt az egyetlen kívánsága, hogy még egyszer eljöhessen Magyaror­szágra, s koncertezhessen Budapesten, illetve szülőhelyén, Visegrádon. A gitáro­sok seregszemléje - amelyen csaknem öt­ven résztvevő közül Pusztai Antal szerezte meg a győzelmet - új fejezetet nyitott a rá­diós dzsesszversenyek történetében, mert először sikerült megnyerni a zsűri díszel­nökének egy igazi sztárt, Pat Methenyt, aki Zollerhez fűződő kapcsolatára való tekin­tettel elfogadta a felkérést (lásd keretes írásunkat). Metheny nemcsak azért jött Budapestre, hogy végighallgassa a döntőt, hanem fel is lépett a gálaesten, magyar bő­gős (Egri János) és dobos (Balázs Elemér) társaságában. 2001-ben énekversenyt rendeztek, ame­lyet - a versenyek történetében először és utoljára - élő személyről, Garai Attiláról neveztek el, aki éppen akkor ünnepelte hetvenedik születésnapját. A zsűri díszel­nökének megint sikerült megnyerni egy világsztárt, Al Jarreau személyében. Malo­schik azt mondja, az volt a szerencséjük, hogy Pat Methenyhez hasonlóan most is találtak egy „magyar kapcsolatot”. Folytatás a 28. oldalon A kultúra támogatója. ^ ^ ma 2003. május 31., szombat • Magyar Hírlap • 25 Siklós Péter fotográfiái Mi kell ahhoz, hogy valaki év­tizedeken át fáradhatatlanul járja a magyar dzsesszélet szín­tereit, s fényképezze a muzsiku­sokat parányi klubokban, kon­certtermekben, stúdiófelvétel közben? Megszállottság, mes­terségbeli tudás és határtalan zeneszeretet. Ebből építkeznek Siklós Péter dzsesszfotói. Nem­csak dokumentumok, valódi műalkotások. Mellékletünkben Siklós legizgalmasabb fényké­peiből közlünk néhányat. Tabányi Mihály harmonikaművész

Next