Magyar Hírlap, 2003. szeptember (36. évfolyam, 203-228. szám)

2003-09-12 / 213. szám

14 • Magyar Hírlap • 2003. szeptember 12., péntek kultúra Új vezető a miskolci operafesztiválnál Egyhangúlag választotta meg Bátor Tamás operaéne­kest a Miskolci Operafeszti­vál Kht. ügyvezető igazgató­jának a városi közgyűlés. A szeptembertől hatályos kinevezés három évre szól. Bátor Tamás művészi pályá­ja a milánói Scalában kez­dődött, majd Európa és Amerika számos operaszín­padán és koncerttermében énekelt. Bátor Tamás to­vábbra is számíthat Marton Éva művészeti igazgató, Müller Péter Sziámi főta­nácsadó és Lovas Károly programigazgató segítsé­gére (mti) programötletek Keletnémet életérzés A Centrális Galériában (Bp. V., Nádor utca 11.) ma délután nyílik és november 30-áig látogatható az NDK-GDR­­DDR (Élet és forma) című kiállítás, amely a hetve­nes-nyolcvanas évek keletné­met tárgykultúrájával foglal­kozik. Írógépek, lámpák, fényképezőgépek, rádiók, sportfelszerelések, vázák, por­szívók, hamutartók, kávéda­rálók, mixerek és étkészletek mutatják be, milyen is volt a NDK-beli „lifestyle”. A tár­gyak nagy része a kiállítás partnerintézetéből, Eisenhüt­­tenstadtból származik. (mh) Más világ, más Szlovákia Két kiállítás is nyílik a jövő hét elején a budapesti Szlo­vák Intézetben (VIII., Rákó­czi út 15.). Szeptember 15-én, hétfőn este hat órakor az Eu­gen Suchon zeneszerző életét és pályáját bemutató tárlatot Jaroslav Blaho és Ladislav Burlas nyítja meg. Másnap Andrej Bán fényképész, ri­porter, publicista Más világ, más Szlovákia című kiállí­tását Korniss Péter fotómű­vész ajánlja a közönség figyel­mébe. (mh) Budapesti Vonósok templomi koncertje Szombat este nyolc órakor a Budapesti Vonósok adnak koncertet az óbudai Szent Péter és Pál-plébániatemp­­lomban (Lajos utca 168.). A műsorban Joseph Haydn kompozíciói szerepelnek. Egy héttel később a Liszt Ferenc Kamarazenekar mu­zsikál a templomban. (mh) •3 mondatban • Csernus Tibor festőmű­vész kiállítása szeptember 15-én, hétfőn este hét órakor nyílik a Blitz Galériában, amelynek címe: Budapest V., Hercegprímás utca 12. (mh) • Roma festők alkotásaiból nyílt kiállítás a miskolci me­gyeházán, a Roméró köz­hasznú egyesület kezdemé­nyezésére. (mti) • A Pesti Vigadó kamarater­mében (Budapest V., Vigadó tér 2.) ma este zenés irodal­mi estet rendeznek a bor és a komédia jegyében, Szigethy Gábor szerkesztésében. (mh) Kulturális toplisták: www.magyarhirlap.hu/kultura Rovatvezető Szarka Klára/e-mail szarka@mhirlap.hu/telefon 470-1283 Szabó Magda politikáról, közéletről, tervekről és az elmúlásról Valaki mindig kiabál Ma este a Nemzeti Színházban, a Megyejárás sorozat kereté­ben Szabó Magda Kiálts, város! című darabját játssza a debre­ceni Csokonai Színház társula­ta. Az írónő, aki díszvendége lesz a mai előadásnak, a napok­ban Párizsba készül, abból az alkalomból, hogy franciára for­dították Az ajtó című regényét. Szabó Magda október 5-én ün­nepli 86. születésnapját. Balogh Gyula A Kiálts, város! című dráma ős­bemutatóját 1973-ban Lendvay Ferenc rendezte a debreceni teátrumban. Tavaly Meczner János állította színpadra ugyan­csak a cívis városban. „Ezt a da­rabot tavaly kértem a 85. szüle­tésnapomra - kezdi Szabó Mag­da. - A polgármester úr ajánlot­ta fel, válasszak egyet a tizenkét színpadi mű közül, amiket ed­dig írtam, és azt a színház be­mutatja. Ezt a darabot annak idején a városnak, a városért ír­tam. Nem csak azért ez a ked­vencem, mert az első drámám, hanem mert úgy érzem, sikerült egy fontos üzenetet megfogal­maznom: amikor egy város fennmaradásáról van szó, ott az egyéni érdekeket félre kell ten­ni. A Bocskai korában, 1604- ben játszódó művel szerettem volna Debrecennek emlékezte­tőül hagyni, hogy a kedvezőtlen környezeti adottságoknak és az állandó külső támadásoknak miként tudott ellenállni. Örven­detesnek tartom, hogy Hajdú- Bihar megye többek között ezzel a drámával mutatkozhat be a Nemzeti Színházban.” Az írónő most éppen újra franciául tanul, önmagának ad órákat, hiszen a gimnáziumban négy évet foglalkozott már a nyelvvel. „Párizsba készülök, az Ajtó című regényem megjele­nik franciául, és egy esztéták­ból, kritikusokból álló társaság meghívott, a kötet bevezetése­ként vegyek részt beszélgetése­ken, szinte minden percem be lesz osztva. Egyébként különö­sen örülök az Ajtó sikerének, annak idején a főhős Szeredás Emerenc történetét Magyaror­szágon is kedvezően fogadták, aztán felfedezték Amerikában, a Columbia Egyetemnek a ke­let-európai portrékat bemutató sorozatába Emerenc is beke­rült, de kiadták a könyvet a Né­metalföldön, a Benelux álla­mokban is.” Szabó Magda legutóbbi, Für Elise című műve hónapokig a toplisták elején szerepelt. Arra a kérdésre, hogy mikor olvas­hatjuk az életregény második részét, szerényen szabadkozik: „sokan joggal mondhatják, hogy a Für Elise végén felszállt a Dodinak becézett barna an­gyal a vonatra, de nem szállt le. Réz Pál folyóiratában, a Holmi­ban Útközben címmel már publikáltam a második rész el­ső fejezetét. De közbejött egy határidős munka. Szerződést kötöttem a Hunnia Filmstúdió­val, hogy szilveszter éjszakájáig leszállítom a Régimódi történet televíziós változatának forgató­­könyvét. Emiatt az életregény folytatása hátrébb kerül, de az a szerencsém, hogy nagyon jó a memóriám, ezért a befejezés nem fog sokáig tartani.” Amikor a politika és mai közélet felől kérdezem, még ha­­tározottabbá válik a hangja: „Magyar vagyok, ez a hazám, ezért az ország minden lakosá­nak írok. A kisebbségben élők­nek ugyanúgy, mint azoknak, akik saját elhatározásukból vagy a körülményeikből adódóan kül­földön élnek. Az író alapvető feladata, hogy amit a politikus nem vesz észre, de a nép igen, azt közzétegye. A politikusoknak pedig fel kellene fogniuk, hogy valaki kiabál. Csak könnyen le­het, hogy mire észreveszik a bajt, már nincs min veszekedni. Kü­lönben a ma divatos két Ma­gyarország van című játékban én nem kívánok részt venni. Az em­ber addig tud írni, amíg önma­gával azonos, ha ez megváltozik, akkor ez a képesség megszűnik. Ezért erre mindig vigyáztam.” Beszélgetésünk végén nem kerülhetjük meg a halál és az elmúlás gondolatkörét. Fel­csillan a szeme, mintha már várta volna a témát: „Csak nem képzeli, hogy én vagyok az a magyar író, aki örökké él. Egy vallásos reformátust arra ne­velnek, soha el ne felejtse, hogy bármikor meghalhat. Napi há­lótársam a halál, azzal alszom el, hogy esetleg holnap nem ébredek el. Egy katonai kór­házban születtem, ahol inkább meghalni szoktak. Az anyate­jet nem ismertem, sokat vol­tam beteg. De úgy tűnik, vala­mi célja volt a láthatatlan hata­lomnak - amit én mindig sza­bálytalanul képzeltem el -, hogy ilyen hosszú életet adott nekem.” Az író alap­vető felada­ta, hogy amit a politikus nem vesz észre, de a nép igen, azt közzé­tegye fotó: Habik Csaba A Régimódi történet tévéfilmen Szabó Magda Régimódi történe­tét eddig négy színházban is ját­szották. Az ősbemutatót 1977 decemberében Lengyel György rendezte a Madách Színházban. Két év múlva Debrecenben is be­mutatták, majd 1994-ben, a Győri Nemzeti Színházban Pethes György állította színre. Legutóbb a darabot a Nemzeti Színházban játszották, Meczner János rendezésében. A Régimódi történet megfilme­sítésének jogát a Hunnia Film­stúdió vásárolta meg. Sándor Pál stúdióvezető elmondta, régi terve volt, hogy film, televíziós produkció készüljön a sikeres színpadi műből. Egyelőre várják Szabó Magda forgatókönyvét. Kassák Lajos óbudai vallomása Wagner István A Kassák Óbudán (1954-1967) című, vasárnapig látható kama­ratárlaton a Zichy-kastélyban, a vitrinekben tenyérnyi papírla­pok az ötvenes évek derekáról színes krétával, fekete és vörös tussal, kalligrafikus ecsetraj­zokkal, avagy könyvborító-ter­vek temperával. Még érdeke­sebbek az elvont festményter­vek a hatvanas évekből, amelye­ken az avantgárd irodalom és piktúra nagy mestere fekete ce­ruzával rajzolta körül a papíron a leendő színfoltokat és betűk­kel írta rájuk az elképzelt kolo­­ritot. Persze, olajjal papírra fes­tett kisebb képek is bőven akad­nak, aztán meg szénnel készült kompozíciók következnek a fa­lakon és kollázsok konstrukti­vista módra, avagy tematikus címadásokkal is, táncosnőkkel, kora építészetéről meg május elseje ürügyén. Bár nagyon kedvelte ezt a környéket, és tizenhárom esz­tendeig élt a Bécsi út 98. alatti bérházban, furcsa módon csak Szénaboglya címmel írott napló és egyetlen olajképe, a Kilátás az ablakomból - Óbuda (1956) maradt az utókorra erről a von­zalomról. Eredeti Kassák-kéz­­iratokat és gépelt szövegeket meg­nyomtatott publikációkat is böngészhet a látogató a tár­lókban. Búcsúzóul álljon itt egy idé­zet 1964-ből, Kassák Néhány prózai szó Óbudáról című vallo­másából: „Tíz éve élek Óbudán. Azelőtt jóformán csak annyit tudtam róla, amennyit Krúdy Gyula írásaiban olvastam erről a különös városnegyedről. (...) Igaz, hogy ma már kevesebb a romantikája, mint Krúdy idejé­ben volt, de sok mindenért kár­pótol engem a sűrű építkezés biztató látványa, a gondozott parkok, ahol gyerekcsapatok hintáznak, labdát rúgnak, és a legkisebbek gondtalanul homo­koznak. Nem irigykedem Pest­re, ez a szűkebb világ megnyug­tatóbb a számomra...Ezen a se falu, se város földdarabon sze­retnék maradni életem végéig.” Kívánsága teljesült. 1977 jú­liusától emléktábla került a ház falára, hagyatékát özvegye gon­dozta itt 1986-ban bekövetke­zett haláláig. Kassák Lajos: Kilátás az ablakból - Óbuda (1956) A Hunnia elképzelései szerint a műből tizenkétszer ötven per­ces televíziós sorozat készülne. Jelenleg folynak a tárgyalások a produkció finanszírozásáról. Valószínűleg a sorozat első epi­zódjait Sándor Pál maga rendez­né. A stúdióvezető reményei sze­rint a forgatást a jövő év máso­dik felében kezdenék el. Barta Mária villanásai Időnként panaszkodni szokott, hogy minden interjú elején be kell mutatkoznia, pedig Barta Mária tényleg végigjátszotta a magyar és a világirodalmat. Melinda éppúgy volt, mint Gertrudis, Karenina Anna, Eli­sa, Mirigy vagy York hercegné. Színpadi mindenevő volt egész életében, ugyanakkor osztották rá a rút, öreg boszorka Mirigyet a Csongor és Tündében, mint a szépséggé változó Elisát a Pyg­­malionban. Csak a szerepei többségét vidéken játszotta, és elfelejtett szappanoperákban szerepelni, így akik nem látták a deszkákon, sajnálatosan keve­set hallottak róla. A régi nagy Nemzetiben kezdte a pályát, Bajor Gizitől Tímár Józseftől, Major Tamás­tól leste el a mesterséget. Ami­kor a férjét, Bozóky Istvánt - aki későbbi a nyíregyházi színház alapító direktora lett - 29 éve­sen kinevezték Miskolcra igaz­gatónak, akkor vele tartott. De vagy húsz évig Szegeden ját­szott. Ruszt József egyik legfon­tosabb színészévé vált, amikor a rendező Zalaegerszegre ment, követte oda is, majd visszatért vele Szegedre is. Miután a Panteleon és a hölgyvendégekben vendégsze­repelt a Vígszínházban, Pestre csábítják. Itt játszotta például York hercegnét a III. Richard­­ban, korábban Szegeden Er­zsébetet adta ugyanebben a darabban. De az az igazság, hogy Pesten eltűnik kicsit a né­zők szeme elől. Gyakran pöttömnyi szere­peket kap, amikor belép a deszkákra, akkor viszont na­gyon is jelen van. A hosszú ideig műsorról levehetetlen Fekete Péterben például az előkelő társaság sok mindenbe belekotyogó, értetlenkedő, tar­tással teli, de kissé korlátolt tagját, madam Febre-t alakí­totta. Az utóbbi időben a leg­fontosabb szerepet Mészáros Tamás osztotta rá a Pesti Szín­házban a Bölcs Náthánban, egy titkokat rejtő dajkát alakít, akinek a szavai döntővé válnak a keresztes háborúk öldöklése közepette. Legutóbbi feladata szintén pöttömnyi: az Egy csók és más semmi című operett­ben, a szalonban belefelejtkez­ve kártyázik. Ha csak villanásnyi a szere­pe, akkor is emlékezetes. Jelen­ség. Néha csak áll, vagy maga elé mered, mégis magára vonja a figyelmet. Jelentős színésznő akkor is, ha még mindig be kell mutatkoznia az interjúk elején. Hétfőn lesz 80 éves. Bála Gábor

Next