Magyar Hírlap, 2004. január (37. évfolyam, 1-26. szám)

2004-01-08 / 6. szám

12 • Magyar Hírlap • 2004. január 8., csütörtök e-világ Lassan indul a „számcipelés” Egyelőre nincs sok választási lehetőségük a szolgáltatót vál­tó, ám hívószámukat megtar­tani akaró előfizetőknek: a tíz hazai vezetékes távközlési szolgáltató közül csak egy hir­detett akciót, hogy átcsábítsa az ügyfeleket, miközben van olyan szolgáltató, melynek szerződéses ügyfele sincs, s olyan is, mely magyar nyelvű honlappal sem rendelkezik. A Nemzeti Hírközlési Ható­ság szerint az összes szolgál­tatónak csak 85 százaléka csatlakozott az átirányított hí­vószámok adatait tartalmazó adatbázishoz. A távközlési vállalatok és az ügyfelek olda­láról egyaránt tapasztalható csekély érdeklődés oka az le­het, hogy csak azoknak éri meg szolgáltatót váltani, akik­nek havi telefonforgalma fo­rintban kifejezve százezres nagyságrendű. A nehézkes in­dulás ellenére már január 10-én átkötik az első szolgál­tatóváltó ügyfelet, aki ragasz­kodott telefonszáma megtar­tásához. (hwsw.hu) Továbbra is nő a mobilosok tábora Százezerrel nőtt októberről novemberre a hazai mobilfel­használók tábora, miközben hétezerrel csökkent a vezeté­kes előfizetők száma. A Nem­zeti Hírközlési Hatóság adatai szerint 2003 novemberében 7,7 millió mobiltelefon és 3,6 millió vezetékes fővonal volt hazánkban. A mobiltelefonok térnyerésének tendenciája évek óta változatlan: míg a maroktelefonok előfizetői tábora folyamatosan nő, a ve­zetékes telefonjaikat többen mondják le, mint ahányan új vonalat igényelnek. A három nagy mobilszolgáltató piaci részesedése ugyanakkor csak apránként változik: a Westel birtokolja a piac 48 százalé­kát, a Pannon GSM 35,48, a Vodafone pedig 16,52 száza­lékot tudhat magáénak. (mh) •1 mondatban • Hatvanhárommillióval 270 millióra nőtt tavaly a kínai mobilfelhasználók száma, 2004-re pedig 52 milliós bő­vülést vár a kínai piac két mo­biltelefon-társasága. (mti) • Több mint 2,6 milliárd jenre, az előző évinél 37,5 százalékkal magasabbra emelkedtek tavaly Japánban a Linux licencekből befolyt bevételek. (mti) • Tizenkét újabb erdélyi magyar közoktatási intéz­mény kapcsolódott be a Suli­net express programba, ezzel a programban részt vevő magyar tannyelvű erdélyi is­kolák száma elérte a har­mincat. (mti) • Március elsejétől Ma­gyarországon is lehetőség nyílik az ékezetes betűket használó domainnevek be­jegyzésére - az új tartomány­neveket azonban egyelőre nem minden böngésző lesz képes kezelni. (index) • Felértékelte a Nokiát a JP Morgan befektetési bank, mondván, az idén erőtelje­sen nőhet a nemzetközi táv­­közlésialkatrész-gyártó szektor. (mti) Az oldalt szerkesztette: Molnár Sándor smolnar@mhirlap.hu Előszeretettel olvassák a bűnügyi, a baleseti jelentéseket a világháló hazai felhasználói Félmillió hír a magyar neten A magyar internetezők tavaly mintegy félmillió hírből válo­gathattak - derül ki a Hírkereső online hírgyűjtő oldal statiszti­káiból. Ez bő húsz százalékkal több, mint tavaly. A 41 hazai portált szemléző website ugyan nem figyeli az összes híroldalt, ám a legfontosabb lapok szere­pelnek szemléjében. Rátonyi Gábor Tamás Ötödével több híranyag látott napvilágot 2003-ban az internet hazai szegletében, mint tavaly - derül ki a Hírkereső című, a ha­zai internetes médiumokat szemléző online hírgyűjtemény adataiból. A Hírkereső ugyan nem figyeli az összes hazai hírol­dalt, de a 41 portál 59 rovatának hírei alapján készült összesítés meglehetősen alaposnak tekint­hető, különösen, hogy a legis­mertebb internetes magazinok, mint az Index, az Origó, a Korri­dor, valamint számos nyomta­tott sajtótermék, köztük vala­mennyi országos napi- és szá­mos hetilap, de még a Magyar Rádió és a Hírtévé weboldalá­nak adatai is szerepelnek az összesítésben. A statisztikából kiderül, hogy a tavalyelőtti 362 977 után tavaly 446 207 hírt akasztottak ki a webre az online szerkesztőségek. Persze egy ilyen összesítés nem szolgál adatokkal a hírek, cikkek, elemzések, közlemények tartalmával, hosszával kapcso­latban, s az sem derül ki belőle, egy-egy hír hány weboldalon lát napvilágot akár úgy, hogy a lap előfizetett valamelyik hírügy­nökség szolgáltatására, akár úgy, hogy az élelmes szerkesztők vagy újságírók szabad forrás­ként használják fel a másutt megjelent anyagokat. Érdekes ugyanakkor, hogy a hírmennyiség alapján felállított rangsor nem egyezik a Medián Webaudit rendszerének az egyes lapok látogatottságát mé­rő adataival. Míg a havonta megjelenő hírek számának átla­gát tekintve a Hírkereső által szemlézett lapok közül az első öt­­ helyezett a Ma.hu, az Uno.hu, a Magyar Nemzet online kiadása, a Magyar Rádió weboldala és az Index, a látogatottság egészen más sorrendet diktál: az Origó, az Index, a Korridor, az RTL Klub és az Uno.hu található az első ötben - igaz, a Webaudit rendszere nemcsak a híroldala­kat, hanem az adott portál egyéb szolgáltatásait látogatók számát is tartalmazza. Az egyébként nem meglepő követ­keztetés azonban levonható, hogy az internetezők kegyeiért folytatott harcban korántsem a hírszolgáltatás a legerősebb fegyver. A szaklapok és rovatok közül továbbra is az interneten hagyo­mányosan erős informatikai­számítástechnikai portálból ta­lálni a legtöbbet, ám a gazdasági rovatok és szakportálok adják - szám szerint legalábbis - a leg­több információt olvasóiknak - persze csak a közéleti-politikai lapok után. Tovább erősödtek a női témákkal foglalkozó netes magazinok: a 2002-ben - az e lapok internetes feltűnésének évében­­ mért hírmennyiségnek a többszöröse jelent meg tavaly ebben a témában. Ez arra enged következtetni, hogy az ország la­kosságának alig egytizedét je­lentő internetezők érdeklődése semmiben nem különbözik a nyomtatott lapokat vásárlóké­tól: ami printként népszerű, az az interneten is eladható. Erre utal egyébként az is, hogy meg­lepően sok autós magazin és sportújság található a magyar világhálón. Sajátos képet ad a hírgyűjte­mény archívumában való kere­sésekről készült - igaz, csak az év második felének adatait tartal­mazó - statisztika. Ellentétben az általános keresési szokások­kal, a hírek közti keresést nem az aktuális könnyűzenei divat­­irányzat vagy a szexuális kíván­csiság­­ képi­­ kielégítésének vá­gya határozza meg, hanem a közvélemény egészét foglalkoz­tató, nem csak az internetes kö­zösséget érintő kérdésekre adandó válaszok utáni kutako­dás. A Hírkereső látogatói 2003 júniusa és decembere között mintegy félmillió alkalommal kerestek az oldal látókörébe ke­rült lapok híreiben - a hírgyűjte­mény ugyanis egy rövid ideig el­tárolja valamennyi hír anyagát. Míg egy általános internetes keresőben az erotikával kapcso­latos kifejezések fordulnak elő leggyakrabban, úgy e speciális hírkeresőben az olyan szavak bukkannak elő feltűnően sok­szor, mint a baleset, terror, halál - morbid, de mindezek a szörnyű­ségek örökzöldnek számítanak az olvasók körében. Vannak per­sze időszakosan népszerű kifeje­zések is. Míg például a lakáshitel szó minden hónapban az első öt leginkább keresett kifejezés közt szerepelt, a lottó szóra csak októ­ber óta kerestek rá egyre feltű­nőbb gyakorisággal, mikortól az öttalálatosra jutó összeg halmo­zódni kezdett. A brókerbotrány­ra utaló bróker szó keresettsége azonban folyamatosan csökkent: leginkább 2003 augusztusában voltak kíváncsiak a látogatók a kusza ügy részleteire, decem­berre azonban a nyári második­ról a tizedik helyre csúszott vissza a legkeresettebb szavak listáján. Irak és Szaddám Hu­szein neve is mindvégig a legke­resettebb kifejezések közt szere­pelt, és gyakorlatilag ez volt az egyetlen külpolitikai vonatkozá­sú téma, amely a hazai internete­zők érdeklődésére számot tart­hatott. Július-augusztus tájékán sokan keresték a Sziget Fesztivál híreit, szeptemberben Teller Ede neve is feltűnt a kulcsszavak közt, novemberben pedig a de­­mecseri időközi választások utá­ni érdeklődés olvasható ki a sta­tisztikából. Egyértelműen kiderül az is, hogy az internetes híradatbázi­sokban nemcsak az egyszeri ol­vasók keresgélnek, hanem a marketing- és PR-szakma is rá­jött arra: a cégekről, régiókról szóló információkra legegysze­rűbben a hírgyűjteményben tudnak rábukkanni. Erre utal legalábbis az a tény, hogy egyes - a közvélemény számára egyébként nem túl nagy jelen­tőséggel bíró - cégek, városok, megyék nevei feltűnően sokszor szerepelnek a keresett kulcssza­vak közt. A baleset hírkulcsszóra kerestünk rá tavaly a legtöbbször Britney Spears és Harry Potter a Google keresési listájának élén Mi sem mutatja jobban egy nemzet lelkiállapotát, mint in­ternetes keresési statisztikája. Hiszen ami foglalkoztatja az országot, arra keresnek rá a netezők is. A Google frissen közzétett globális statisztikája szerint - amely több mint 55 milliárd keresés (nem hírek) adatait tartalmazza - tavaly Britney Spears nevére kerestek rá a legtöbbször a világhálón. Második helyen a varázslóta­­nonc neve szerepel: Harry Pot­ter a harmadik helyezett Mát­rixot előzte meg. Negyedik­ként Shakira futott be, ötödik­ként pedig David Beckham. A Google nagy-britanniai statisztikái szerint a britek Charles herceg nevére keres­tek rá a legtöbbször 2003- ban: a trónörökös az Easten­ders szappanopera-sorozatot előzte meg. A harmadik legke­resettebb szó Micimackó neve volt. Az ausztrálok Christina Aguilerára, Britney Spearsre és a Quantas légitársaságra kerestek rá a legtöbbször, a franciák pedig az SNCF vasút­társaságra, a FNAC kiskeres­kedelmi láncra és a star aca­demy zenei tehetségkutató va­­lóságshow-ra, mos Bemutatták az új iPodot 03 E(D­Q 30 —I aj3CL) 'CO Az Apple előállt iPod nevű hor­dozható audiole­játszójának új változatával. A 4GB kapacitá­sú merevlemezt tartalmazó ké­szülék 249 dol­lárért kapható februártól. A ké­pen Steve Jobs Apple-vezér A tíz legkeresettebb hírkulcsszó 2003 második felében • baleset • lakáshitel • bróker • lottó • Irak • Szaddám Huszein • EU • terror • PSZÁF • ingatlan így keresünk mi Semmiben sem különbözik a hazai internetezők gusztu­sa a Google kereséseiből tük­röződő ízlésvilághoz képest. A magyar keresők legismer­tebbjeként számon tartott Origó Vizslájában a gyakran keresett kulcsszavak közt éppúgy megtalálható a nép­szerű popcsillag Britney Spears neve, mint a Mátrix című film. Igaz, Harry Potter neve hátrébb szorult a vir­tuális toplistán: többször ke­resték a Gyűrűk Ura és a Star Wars filmeket, mint a varázslótanoncot. Egyedi, csak a magyar nyelven keresgélőkre vonat­kozó érdekességek is előbúj­nak a Vizsla egész éves hasz­nálatából készült statiszti­kákból: a magyar internete­zők kedvenc állata - leg­alábbis a keresések számából ítélve - a kutya és a macska, ám nem utálhatjuk a vadász­görényt sem, hiszen bekerült a tíz leggyakrabban keresett állatnév közé. Sőt az ország lakóinak egészségi állapotá­ról­­ vagy félelmeiről­­ is árulkodhat a leginkább „ke­resett” betegségek listája, ahol az első helyre kerülő Candida mellett a mellrák, az aranyér, az allergia és a cukorbetegség is előfordult. A Google statisztikáiból tapintatosan kihagyták, de mint megtudtuk: az interne­tezők körében még mindig a szex a legnépszerűbb téma. Az összesített toplista első tíz kulcsszava közül négy ezzel függ össze, de továbbra is so­kan keresgélnek az mp3, wa­­rez és chat szavakra. Talán valamivel szolidabb képet mutat az internetről, ha ki­derül, hogy szintén bejutott a tíz leggyakrabban keresett kifejezések közé a térkép, az ingatlan és az állás szó is. Az év során egyébként hozzáve­tőleg 36 milliónyian keresték fel a Vizsla oldalait, a keresé­sek száma pedig 180 millió körül lehet - ez utóbbi azon­ban csak becsült adat. rgt * * • Az oldal az Informatikai és Hírközlési Minisztérium támogatásával készült. • • • •••• www.magyarhirlap.hu /evilag

Next