Magyar Hírlap, 2004. január (37. évfolyam, 1-26. szám)
2004-01-22 / 18. szám
2004. január 22., csütörtök • Magyar Hírlap • 13 e-világ Nehezen mozduló telefonszámok A hordozhatóság egyelőre csak a nagy forgalmú előfizetőknek ajánlott Az elektronikus hírközlési törvény jóvoltából az év eleje óta van lehetőség arra, hogy úgy váltson vezetékes távközlési szolgáltatót az előfizető, hogy megtartja korábbi telefonszámát. Szolgáltatóváltásra már korábban is volt lehetőség, ám az üzleti előfizetők, úgy tűnt, a váltással járó számcsere miatt ódzkodtak ettől - a számhordozhatóság szabályozása tehát remélhetőleg elhárította az utolsó akadályt is a távközlési szolgáltatók közti ügyféláramlás elől. Egyelőre azonban úgy tűnik, mind a szolgáltatók, mind az ügyfelek kivárnak: a szolgáltatók gyér érdeklődésről adnak számot, az előfizetők pedig reklámok, marketingtevékenység híján nem is értik, pontosan miről szól és kinek is éri meg kihasználni a számhor dozhatóságot. Rátonyi Gábor Tamás Hazánkban jelenleg 700 olyan vállalkozás működik, amely valamilyen hírközlési szolgáltatásra kapott engedélyt a szabályozóhatóságtól, azonban csupán ezek töredéke van jelen a vezetékes távközlési piacon. Önállóan csak azok a társaságok szolgáltatnak, amelyek saját hívószámmezőt kértek és kaptak a Nemzeti Hírközlési Hatóságtól (vagy elődjétől). Saját számmezővel mindössze tíz vállalat rendelkezik, az ismert, volt koncessziós társaságokon (Matáv, Invitel, Hungarotel, Emitel, Monortel) kívül az úgynevezett alternatív távközlési szolgáltatók: a Tvnetwork, a Pántél, a GTS-Datanet, a British Telecom (BT) hazai leányvállalata és az eTel. A tíz távközlési vállalat közül csak egy, a Pántél volt, amelyik tavaly egy akciójával meglovagolta a számhordozhatóság lehetőségét: azt ígérte ügyfeleinek, hogy aki januártól átpártol hozzájuk, a korábbi szolgáltató tarifáihoz képest 30 százalékkal olcsóbban telefonálhat. A többi vállalat nem kívánt akciózni, és körkérdésünkből kiderült: egyelőre nem is tervezik, hogy a számhordozhatóság lehetőségére valamilyen kedvezménnyel hívják fel leendő ügyfeleik figyelmét. A tízből két szolgáltató egyelőre részt sem vesz a versengésben: a Tvnetwork saját hálózata még tesztelés alatt áll, szerződött ügyfelük még nincs, a BT-nél pedig olyan nagyvállalati ügyfélkör számára kínálják a szolgáltatásokat, amelyek döntéshozóit ismerik, így akciókra, kedvezményekre - de még magyar nyelvű honlapra - sincs szükségük. Nemcsak a szolgáltatók részéről tapasztalni visszafogottságot, egyelőre a leendő ügyfelek sem tolonganak. A korábbi koncessziós társaságok minimális érdeklődésről számoltak be, hozzájuk valószí A vezetékes telefonpiacon elhárult a szabad szolgáltatóválasztás utolsó elvi akadálya is, a „hűtlen” ügyfél megtarthatja a számát ts nűleg kevesen pártolnának át, jellemzőbb lesz, hogy tőlük áramlanak el az ügyfelek. Az alternatív szolgáltatóknál már többen érdeklődtek év elején, de konkrét szerződés csak két alkalommal köttetett - igaz, ez a két előfizető egyenként száz-száz fővonalat vitt át választott új szolgáltatójához. Az ügyfelek közül sokan még nem értik pontosan, hogy miről szól a számhordozhatóság, több érdeklődő is arról tudakozódott, költözés után miként tarthatná meg telefonszámát, holott ez a lehetőség azoknak adott, akik helyben maradva váltanak szolgáltatót. Egyelőre nemcsak a számhordozhatóság, hanem maga a szolgáltatóváltás is csak azoknak éri meg, akik havi több százezer forintnyi forgalmat bonyolítanak telefonvonalukon. Ennek egyik oka, hogy a helyi hívások piacán a magas összekapcsolási díjak (ezt egymásnak fizetik a szolgáltatók, ha a másik infrastruktúráját használják) miatt még kevésbé versenyképes árakat kínálnak az alternatív szolgáltatók, így marad a belföldi távolsági, illetve mobil irányú, de leginkább a nemzetközi hívások piaca, ahol már valóban elgondolkodtató díjakkal rukkolnak elő a távközlési vállalatok. A magán-előfizetők azonban általában keveset beszélnek külfölddel. A másik ok, hogy a szolgáltatók új ügyfeleik átvételéhez szívesebben építik ki saját hálózatukat, semmint a korábbi szolgáltatóét béreljék. Ennek a nem kis infrastrukturális beruházásnak azonban ára van, s csak ott érdemes belevágni, ahol van remény arra, hogy az ügyfél telefonforgalma révén belátható időn belül megtérülnek a költségek. Pedig a szolgáltatóváltás és a telefonszám átvitele viszonylag egyszerűen és költségek nélkül intézhető, elegendő az új szolgáltató ügyfélszolgálatán kitölteni egy adatlapot, és - ha nincs számlatartozása az ügyfélnek - legkésőbb 15 napon belül megtörténik az átállás. Az ügyfélnek az adatlap kitöltésén kívül más teendője nincs - a két szolgáltató egymással együttműködve elvégzi a szükséges műszaki tennivalókat a hálózatokban. A hívószám átviteléért pedig sem az előfizetőnek nem kell fizetnie, sem az átvitt számot hívókat nem terhelik további költségek. Az egyelőre óvatosnak tűnő ügyfelek érdeklődése később növekedhet, különösen, hogy több olyan szolgáltató is van, amely a lakossági előfizetőket (és persze telefonszámukat) is fogadnák - igaz, ezek hálózata még csak most épül, így egyelőre marad a vállalati döntéshozók puhatolózása a szolgáltatók tarifáit illetően. Számhordozhatóság Amerikában Az Amerikai Egyesült Államokban 2003 novemberében vezették be a mobil-vezetékes számhordozhatóságot, azaz az előfizetők mobilszámaikat átvihetik vezetékes hálózatra is, illetve - korlátozott esetekben fordítva is élhetnek a számhordozás lehetőségével. A hírek szerint a novemberi bevezetés első napján nyolcvanezren éltek ezzel a lehetőséggel, ami elenyésző a hatalmas piachoz képest (Észak-Amerikában 150 millió mobil-előfizető van). A későbbiekben nem is közöltek pontos számadatokat a mobiloperátort váltók számáról, csak azt, hogy az érdeklődés egyre lanyhul. A mobil számhordozhatóság viszonylagos sikertelensége azért is különös, mert bevezetését főként fogyasztóvédelmi szervezetek szorgalmazták, mondván: ma már nincs technikai akadálya annak, hogy egy embernek csak egy telefonszáma legyen. Ötször egy a Nokiától: magyar fejlesztés multimobilosoknak Mindeddig számos problémával kellett szembenéznie annak, akinek egynél több mobiltelefonra volt szüksége. A sok hívószám és az egyszerre csörgő több telefon okozta probléma azonban már megoldható lesz a Nokia magyar kutató-fejlesztői központjában kifejlesztett MultiSIM rendszer segítségével. A telefonok egyidejű cipelésére sem lesz szükség, nyugodtan ottfelejthetünk egyet az irodában, egyet a lakásban, egyet az autóban (bár utóbbi más veszélyeket rejt). Mostantól elég lesz egyetlen számot használni, mégis mindig a megfelelő telefon fog csörögni. Az egyes készülékeken be lehet állítani, hogy a hívást melyik fogadja először, másodszor és így tovább. Mindegyik telefonba kell hogy legyen külön kártya, ezek azonban mind ugyanahhoz a hívószámhoz fognak tartozni, és a hálózat koordinálja majd azokat. Az SMS arra a telefonra érkezik, amelyik a hívások fogadásánál elsőnek van beállítva. A szolgáltatás feltételeit a Nokia teremtette meg, ez azonban nem jelenti azt, hogy csak Nokia telefonon működik majd. Hálózati szolgáltatásról van szó, amelyet a szolgáltató hálózati rendszerének típusa határoz meg -tájékoztatott Gróf Attila, a Nokia Hungary fejlesztési vezetője. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a MultiSIM minden típusú telefonnal együttműködik majd, ha a szolgáltató a Nokia hálózati rendszerét használja. A bevezetés konkrét időpontja a szolgáltatók döntésétől függ. ma Nyereséges lett az AMD Két éve először tett nyereséges negyedévről jelentést a világ második legnagyobb mikroprocesszor-gyártója, az amerikai Advanced Micro Devices (AMD) Inc. A megrendelések egyre növekvő számának köszönhetően a tavalyi év utolsó negyedévében árbevételük elérte az 1,2 milliárd dollárt, amely a 2002-es év azonos időszakának 854,7 millió dolláros veszteségéhez képest jelentős előrelépésként értékelhető. A társaság rekordszintű eladásokat produkált Kínában és Latin- Amerikában, de a többi térségben is növekvő keresletről számolt be. Az év utolsó szakasza az elektronikai iparág számára is hagyományosan jó eladási adatokat produkál, hiszen ilyenkor megnő mind a személyi számítógépek, mind a mobiltelefonok és más hordozható eszközök forgalma, így a processzoroké is. Az elemzők várakozásait a tiszta nyereség mértéke is jócskán felmúlta: a becsült egy részvényre jutó négy centtel ellentétben 12 centes nyereséget mutattak fel. (mti) Tovább erősödik a Dataplex A Dataplex Kft., amely eddig is piacvezető volt az infokommunikációs infrastruktúraszolgáltatás terén, tovább erősíti pozícióját az adatforgalmi központjának és irodáinak helyet adó budapesti Hungária Informatikai és Logisztikai Központ (HILK) megvásárlásával. A HILK-ben a cégen kívül gyógyszeripari cégek logisztikai bázisai találhatók. Az akvizíció feltételeit a kft. alaptőkéjének 300 millió forintos emelésével, valamint a 2003-as 135 százalékos forgalomnövekedéssel teremtette meg. A Dataplex központja számos vezető magyarországi pénzügyi, távközlési és biztosítási cég informatikai rendszerének ad helyet. (mh) •1 mondatban • A Yahoo Japan a harmadik negyedévben 87 százalékkal nagyobb profitot termelt, ami nagyrészt a népszerű szponzorált linkekből származó hirdetési bevételeknek és a 3,57 millió felhasználó által látogatott online aukciós üzletágnak köszönhető. (index.hu) • A Napster várhatóan 2004 tavaszától Európára is kiterjeszti szolgáltatásait, a kezdetben ingyenes és illegális, nemrégiben fizetősként újraindított, internetes zeneletöltésre szakosodott weboldalt, amelyről jelenleg heti 300 ezer, egyenként 99 centbe kerülő dalt töltenek le a felhasználók. (bbc news) • A OneStat piaci elemző cég nemrég közzétett statisztikái szerint még mindig a Microsoft Internet Explorer, annak is főleg 6.0-s változata a legnépszerűbb böngésző, melyet a felhasználók 95 százaléka részesít előnyben. (prog.hu) Az oldalt szerkesztette: Tevan Imre tevan @ mhirlap.hu Az oldal készült az Informatikai és Hírközlési Minisztérium támogatásával • • • •• •••• www.magyarhirlap.hu • •••*• /evilag