Magyar Hírlap, 2004. október (37. évfolyam, 230-254. szám)
2004-10-01 / 230. szám
Még egy milliárdos miniszter „Politikusnak készül?” „Nem” - így válaszolt lapunknak adott interjújában alig két hónappal ezelőtt Kóka János, a gazdasági tárca új első embere. Azt azonban már akkor is elmondta, hogy „a hideg gazdasági racionalitáson” túl vannak közszereplői ambíciói is, igaz, ebbéli elhivatottságát akkor még csak az Informatikai Vállalkozások Szövetségének elnökeként kamatoztatta. A harminckét éves Kóka János az esztergomi ferences gimnázium után a SOTE-n szerzett diplomát, ám mégsem lett orvos, amit azzal indokolt: „Elhivatottságom nem volt olyan szintű, hogy kiemelkedjek a jók közül, átlagos viszont nem akartam lenni.” Ezt már akkor mondta, amikor bekerült a Magyar Hírlap Az ötven legsikeresebb magyar fiatal című tavalyi kiadványába. Kóka János az Elender Computer felfuttatásával vált ismertté, ahol előbb ügyvezető igazgató volt, majd tulajdonos is lett, része volt abban, hogy a korábbi Ids vállalkozás Magyarország vezető informatikai cége lett. Később eladta, majd visszavásárolta egy befektetővel együtt, idén nyáron pedig fuzionáltatta az Eurowebbel, amelynek ma társelnöke. Üzleti sikereinek köszönhetően Kóka János 2003-ban a Magyar Hírlap száz leggazdagabb magyart bemutató kiadványában a kilencvenharmadik lett. Becsült vagyona 2,6 milliárd forint. Gyurcsány Ferenc is azzal indokolta jelölését, hogy az üzleti életben egyszer már bizonyított. A magát egyébként középen állónak valló Kóka az SZDSZ jelöltje volt a kormányalakítási tárgyalásokon. A tárca eddigi vezetője, Csillag István maga mondott le, amit azzal indokolt, hogy nem akar további konfliktusok részese lenni. Csillag volt a kormány egyik leginkább támadott tagja, elsősorban az M6-os autópálya tendereztetésének körülményei miatt, de kritizálták azért is, mert tárcája nem kommunikál megfelelően az esetleges magyarországi tőkebefektetőkkel. Személye lett a Medgyessyt megbuktató koalíciós válság kirobbantója. „Ha nem szóltál volna hozzá, egyhangú lett volna a szavazás” - szólt be egy fideszes képviselő MSZP-s társának Kóka János első miniszteri meghallgatása után, amely az Országgyűlés idegenforgalmi bizottsága előtt zajlott le. Az eseménynek sajátos hangulatot kölcsönzött, hogy rögtön az elején kiderült: az idegenforgalom irányítása két év alatt negyedszer kerül új tárcához, s a jövőben a területfejlesztési miniszter felügyelete alá tartozik. Miután Kóka tartott egy gyors előadást a turizmusról, az ellenzékiek javasolták, hogy vita nélkül szavazzanak jelöléséről. Ám ezután gyors politikai ütésváltás kezdődött, majd a bizottság tizenkét támogatással hét tartózkodás mellett javasolta Kókát gazdasági miniszternek. Kóka János az Elenderrel lett nagy, vagyona 2,6 milliárd forint Kolber István tárca nélküli lett „Új tervet készítünk: fejlesztési tervet. Új tervet Magyarországnak, a nemzeti felzárkózás programját, a nemzeti felemelkedés programját” -jelentette ki Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a kormány tagjainak bemutatásakor. A kormányfő decentralizált fejlesztéspolitikát akar megvalósítani, amelynek középpontja nem a kormányban, hanem a vidéken van. A területfejlesztéssel, lakás- és építésüggyel, valamint az idegenforgalom irányításával Kolber István tárca nélküli minisztert bízza meg. A posztot az előző éjjel még Lamperth Mónikának ajánlotta, és Kolber lett volna a belügyminiszter, de végül Lamperth maradt. Az ötvenéves Kolber pályája során - elsősorban megyei szinten - többször is foglalkozott területfejlesztéssel, idegenforgalommal s önkormányzati ügyekkel. Kolber Gyurcsány feltétlen hívének számít. Az elsők között jelentette be augusztusban, hogy Gyurcsányt támogatja Kiss Péter ellenében a miniszterelnök-jelöltségért vívott párharcban. A rendszerváltás előtt a Somogy megyei tanács előadója, majd főelőadója volt. Az MSZMP Somogy megyei bizottságán a közigazgatási osztályvezető helyettese 1988-ig. A Somogy Megyei Területfejlesztési Tanács és a Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács elnöke. 1998-tól 2002-ig az OTP Ingatlan Rt. dél-dunántúli igazgatója. A Somogy megyei közgyűlés elnöke és MSZP-frakciójának vezetője, 1998-2002-ig az Európai Integrációs Bizottság elnöke. Az MSZP alapító tagja, a párt Somogy megyei elnöke. A belügyre is esélye volt, most fejleszt Somogyi Ferenc novembertől lép be Több mint három és fél évtizede kezdett a külügyi tárcánál dolgozni Somogyi Ferenc, aki novemberben már miniszterként tér vissza a Bem térre. Visszatér, hiszen az egykori közigazgatási államtitkár, aki 1996 és ’98 között az integrációs államtitkárságot irányította, 1997-ben a NATO-csatlakozásról tárgyaló delegációt vezette, s kivette a részét az EU-val folytatott egyeztetésekből is. Hat évvel ezelőtt elhagyta a diplomáciát, és a Matáv Rt. integrációs igazgatója lett. 2001-ben nevezték ki azután a Matáv macedóniai érdekeltsége, a MakTel távközlési társaságban többségi tulajdonos, a Stonebridge Communications AD vezérigazgatójának, azaz az elmúlt két évet Szkopjében töltötte. Somogyi tegnapi parlamenti bemutatását követően lapunknak elmondta: szerda este kérték fel a miniszteri posztra, mégpedig eleve úgy, hogy novembertől kell hivatalba lépnie. Addig is rövid időre vissza kell térnie Szkopjéba, ahol át kell adnia a munkát, el kell búcsúznia munkatársaitól és a - többek között állami - partnerektől. Somogyi úgy véli, a külügyi tárca eddig alapvetően sikeres volt, így lényegi változásokra nincs szükség. Más kérdés, tette hozzá, hogy az EU- tagságból adódó körülményekhez és a világban tapasztalható tendenciákhoz feltétlenül igazodni kell. Többek között, fejtette ki, meg kell próbálni kihasználni az uniós tagságból adódó új lehetőségeket is. De ugyanígy fontos feladat lesz az is, hogy Budapest bekapcsolódjon az unió új szomszédságpolitikájának alakításába is. Irak ügyében a miniszter korainak tartott bármiféle nyilatkozatot, az amerikai kapcsolatról azonban elmondta: meggyőződése szerint Magyarországnak mindenképpen az Egyesült Államok kiszámítható szövetségesének kell maradnia. A leendő miniszter nem tervez személyi változásokat a külügyi tárcánál. Azt nem tudni, mikor hallgatja meg Somogyi Ferencet az Országgyűlés külügyi bizottsága, mivel a testület tagjai szombaton kénytelenek a hétfőn várhatóan három hétre szóló miniszteri esküt tevő Kovács Lászlóval találkozni. További részletek a 4. oldalon A karrierdiplomata ismerős minisztériumba tér vissza Igazságügy: a pécsi szál erősödik Több verzió van arról, miért távozott Bárándy Péter. Az egyik szerint a miniszterelnök fel sem kérte, a másik úgy hangzik, hogy a miniszter nem vállalta a feladatot. Erre a miértre is többféle a válasz. A legnépszerűbb miniszter állítólag azért állt fel a bársonyszékből, mert nem kapott garanciát pénzt az igazságügyi reform folytatásához. Ködös, milyen összegről lett volna szó, de ez most már mindegy is. Hiszen az alapul szolgáló jogszabályt nem készítette el a tárca. Azt persze tudjuk, hogy a győri és a debreceni ítélőtábla felállításával januártól már öt táblabíróság dolgozik. Az új bírósági fórumot, a táblát azonban nem azért hozták létre, hogy eggyel több fórum legyen, hanem azért, hogy a büntetőügyekben kétszer fellebbezhessünk, ne csak egyszer. Ehhez több bíró, több jegyzőkönyvvezető és technikai eszköz kell, s persze több pénz. Nem ez volt azonban a fő vagy az egyedüli ok. Hanem az, hogy az ismert védőügyvéd kilátástalannak vélte szerepét a kormányban. Bárándy nem elég simulékony ahhoz, hogy kijöhetett volna Gyurcsánnyal. Utódja, Petrétei József nem tartozik az ismertebb jogászok közé, legalábbis szakmai megítélés szerint. Már korábban a szocialisták pécsi politikusainak holdudvarában, Toller László és Szili Katalin közelében tűnt fel. A miniszterelnök is pécsi diák korából ismert. A házelnök felkérésére Petrétei tagja lett annak a szakértői csoportnak, amely kimutatta volna, miért van szükség új alkotmányra. Az új miniszter tanszékvezető alkotmányjogász és új alkotmánypárti. MUmmI— Iki Ebben azért több lett a folyamatosság, mint a változás: Gyurcsány Ferenc kormánya összeállt, különösebb meglepetések, nagy nevek, meglepő húzások nélkül. Illetve: legfeljebb a nagyobb húzások elmaradása lehet meglepő. A Gyurcsány-kormány mozgástere szűk, azt a színpadias nagyot akarás sem tágítja. Adott a szigorú költségvetés, mellé a szómágia és a verbális hókuszpókusz. Talán kicsivel kevesebb pátosz, helyette kemény őszinteség több lett volna belépőnek. De hozzá kell szoknunk: a Fideszkormányzástól elirigyelt cirkuszi mutatványok sora vár ránk. Sokat fogunk mosolyogni még szófordulatokon, melyeket ezerszer hallunk majd. Ebben bizonyosan tanulékony lesz Gyurcsány Ferenc. Amúgy az augusztusban megbukott miniszterelnök vágyai sorra teljesültek: az MSZP-közellenség Csillag István nem gazdasági miniszter többé, a fejlesztéseket külön tárca nélküli miniszter felügyeli, az esélyegyenlőséghez került a szociális terület, megszűnt az önálló sportminisztérium. Ráadásul a jelszavak is kísértetiesen emlékeztetnek arra, amit ő mondott több mint egy hónapja: esélyegyenlőség, fejlesztés és olcsóbb, hatékonyabb állam. Máskülönben világos vonalvezetés: az MSZP kilencvenes évekbeli „ősbölényei”, Szekeres Imre, Baja Ferenc és Nagy Sándor egy sorral megint hátrébb léptek. Medgyessy Péter ezt másképp képzelte. Az elefántok visszaszorítása valószínűleg nem ért véget, a hármak megtették a dolgukat, megnyomták az igen gombot, mehetnek. De kik jöttek? A „maradtak, pedig menniük kellett volna” versenyt Lamperth Mónika nyerte, nagy fölénnyel utasítva maga mögé Juhász Ferencet. Gyurcsány elszalasztotta a kínálkozó lehetőséget, hogy a párttagok forradalmától megrémült szocialista vezetőkön most Lamperth menesztését is átverje. Annyira futotta, hogy Lamperthnek új főnöke lesz Szilvásy György Gyurcsány közeli államtitkár személyében, aki az ország egyik legjobb közigazgatási szakembere. Azaz: itt bizony a zebra fogja felügyelni az oroszlánt. (A BM-ben Juhász Gábor államtitkárt tekintsük szórakoztató elemnek: ez egy fokkal kevésbé rossz vicc, mint Arató Gergely államtitkársága az oktatási tárcánál.) Rácz Jenőről legnagyobb ellenségei is feltételezhetik, hogy jobb lesz, mint Kökény Mihály. Várhatóan elnavigálja a kormányciklus végéig az egészségügyi tárcát, miután úgyis lefújták a reformot. Egyébként: szimpatikus egészségpolitikus. A lendület szó túl gyakori használata által keltett várakozásokat leginkább Kóka János elégíti ki. Fiatal, dinamikus, aki friss szemmel veheti észre, hol kell javítani. Megítélését azonban az is befolyásolja majd, hogy felemelkedése a száz leggazdagabb magyar közé kevésbé bírálható-e, mint Gyurcsány karrierje. Az még kérdéses, hogy az üzleti szféra után milyen eredményeket ér el a politikában. Mégis élünk a gyanúperrel: néhány Kóka még elkélt volna Gyurcsány dinamizmusának igazolására. Csizmár Gábor először Kiss Péter, majd Burány Sándor mellett politikai államtitkárkodott a munkaügyi tárcánál. Általános vélekedés szerint utóbbit mindenképpen veri szakmailag. Bárándy Péter lehet, hogy indokolatlanul volt olyan népszerű, amilyen, de azért ez mégiscsak teljesítmény még ebben a hazai mezőnyben is. Petrétei? Meglátjuk. Göncz Kinga az eddigi bemelegítés után igazi miniszter lett, így előbb-utóbb tényleg meg lehet ítélni a teljesítményét. Baráth Etele másfél hónappal ezelőtt több órán át azt hihette, hogy miniszter lesz, most tényleg az lett. A Balaton felvirágoztatása után Kolber Istvánnak a hajnali rohanásban a fejlesztési miniszteri poszt jutott, pontos feladatköre nyilván az lesz, amit Kóka és Baráth meghagy. A sporttárcánál a legjobb hír az, hogy megszűnik. Helyes döntés. Volt ebben a kormányfői vajúdásban egy biztosnak látszó elem: Kovács László helyére valaki érkezik a külügyi tárca élére. Nyilvánvalónak tűnt, hogy három hétre nem nevezik ki ismét a Brüsszelbe távozót. De ó! Mégsem! Kovács László egyszerűen leválthatatlan, ez az ország nem tud meglenni nélküle percekig sem. És úgy tűnik, ezt ő is így gondolja. Gyurcsány azt mondta, ő kérte Kovácsot a maradásra. Fogadjuk el, kérte. A baj az - de ezen azért nagyon nem lepődtünk meg -, hogy Kovács vállalta. Somogyi Ferenc nem lesz rossz választás: tapasztalt és elismert diplomata (s most már üzletember is), sikeresen vezényelte le egykor a NATO-csatlakozási tárgyalásokat, az EU-sokba is bekapcsolódott, s mostanra bemutatkozott a Balkánon is. Sőt Somogyi még egy szempontból jó Gyurcsánynak: nem olyan médiaakrobata, mint Kovács. Diplomáciai eseményeken „nem fogja ellopni főnöke elől a show-t”, az ajtónál előreengedi az európai politikai klubba is belépni kívánó kormányfőt. S hogy mi lesz a gazdaságban? Nem tudhatjuk. A lózungok nem igazítanak el. Stabil, egyensúlyőrző gazdaság, fejlesztés- és exportvezérelt növekedés, vállalkozásösztönzés, kisebb, hatékonyabb állam, kordában tartott büdzsé. Célok, amelyekben minden józan ember egyetért. Ám hogy ezeket valójában hogyan kívánja a kormány megvalósítani, azt nem árulja el a bilikék brosúra. Ha mellétesszük a költségvetés tervezetét, a szavak szintjén a kettő koherensnek látszik. Bár az új verzió, amelyet Gyurcsány Ferenc lobogtatott, még bizonyosan változni fog, hisz abban aligha lehetnek benne az új minisztériumok költségvetési helyei. Fölállt tehát az új csapat. A szárnyaló programhoz nemigen illik ez a finoman szólva is vegyes erőkből álló brigád. Ám Gyurcsány saját kilátásainak fényesítésére senki sem jelent veszélyt, vagyis tovább építheti magát. S ebből a nézetből a csapat másodlagos, a baloldal mai csodaváróinak kedvence a fontos. Hogy kezét mennyiben kötik a körülmények és hátországa? Ez később derül csak ki. A játék most kezdődik. A többi - eddig - csak duma volt. A meccs kétéves. Utána derül ki: Gyurcsány nyeretlen-e. ■Q ismi*t — ■ MN MNB %■# 2004. október 1., péntek • Magyar Hírlap • 3 a nap témája+álláspont