Magyar Hírlap, 2005. március (38. évfolyam, 50-74. szám)
2005-03-31 / 74. szám
12 autó Új M osztály Nyáron kerül a kereskedésekbe a luxus-szabadidőautók kategóriájának 1997-ben elsőként megjelent képviselője, a Mercedes-Benz M osztály következő generációja. A hosszabb, szélesebb, ám laposabb, csaknem háromméteres tengelytávú, 0,4 helyett 0,34 alaktényezőjű újdonságban mindent megtalálunk, amit jelenleg a Mercedes kínál. Négy erőforrása közül három új fejlesztés, csupán a csúcsváltozat 306 lóerős V8-asa származik az elődből. Az ML 350 V6-OS benzinmotorja 272 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 350 newtonméter. A két dízelmotor valójában egy, hiszen ugyanazon erőforrás két eltérő teljesítményű kivitele dolgozik a 320 és a 280 CDI-ben, 224, illetve 190 lóerős legnagyobb teljesítménnyel, 510 és 440 newtonméteres nyomatékmaximummal. Valamennyi M osztályba hétfokozatú automatikus sebességváltót (LG-Tronic) építenek kormánykerék melletti „váltókarral”. A legújabb Mercedest továbbfejlesztett négykerék-hajtással kínálják, amelyet többek között lejtmeneti sebességszabályozással, terepre hangolt blokkolásgátlóval és emelkedőn indulást segítő berendezéssel is ellátták. Extraként Offroad Pro csomag is rendelhető felezőváltóval, differenciálzárakkal és magasságszabályozós légrugózással. Utóbbi adaptív lengéscsillapítás-szabályozással kiegészítve külön is rendelhető. A kényelmet fokozó számos extra mellett a biztonsági arzenál is a márka nagyobb személyautóiból került át az M osztályba. Veszély esetén a benn ülőket a Pre- Safe rendszer készítheti fel a balesetre, amely - a jármű menetdinamikai elektronikus berendezéseivel (ABS, ESP) kommunikálva - megfeszíti a biztonsági öveket, optimalizálja a jobb első ülés pozícióját, sőt akár a napfénytetőt is bezárja, ha borul az autó. Az M osztály első generációja az USA-ban könyvelhette el a legnagyobb sikert, így várhatóan az újdonság is főleg ott hódít majd. A márka másik újdonságát, a B osztályt viszont nem viszi az Egyesült Államokba a Mercedes, mivel az európai gyártók számára kedvezőtlen euró-dollár-árfolyam miatt a gyárnak egyelőre nem érné meg a tengerentúlra exportálni kis egyterűjét. Szintén a Mercedest érintő hír, hogy május 27-29. között rendezik meg hazánkban a Mercedes-Benz Classic csillagtúrát. A veterán Mercedeseknek ezúttal Szeged és környéke ad otthont, vagyis első alkalommal városi szakaszok is szerepelnek a hat-hét etap között, ahol a gyorsaság helyett most is az ügyességé lesz a főszerep. Nyártól kapható az új Mercedes M osztály Veteránok találkozója Jönnek az autóplazák Két, kifejezetten autósok számára tervezett szórakoztató-központ nyílik Budapesten az elkövetkező egy évben. A Csiki-Bege Autoplaza várhatóan már április végén megnyitja kapuit, és nemcsak az autóvásárlást fontolgató vevőket várja majd, hanem mindenkit, aki érdeklődik a járművek, az autózás iránt. A 18 ezer négyzetméteres épületben ugyanis egyebek között olyan szórakozóhelyek nyílnak, amelyek összejöveteleikkel az autós-motoros klubélet részeivé válhatnak. Itt tehát nagy hangsúlyt kapnak a szabadidős tevékenységek, így a bemutatótermekben quad-, sőt jetski-modellek közül is válogathatnak a látogatók. Ezenkívül természetesen a „hagyományos” közlekedési eszközök sem hiányoznak majd, legalább hat - elsősorban olasz és japán - személyautó- és ugyanennyi motorkerékpár-márka típusait kínálják a Fiat haszonjárművek mellett. Az autósok számára nélkülözhetetlen ötvenállásos szervizen, autósáruházon és autós-motoros iskolán túl bank, biztosító, sőt wellness- és fitneszszolgáltatások is várják az idelátogatókat. A hárommilliárd forintos beruházás eredményeként megvalósuló központ várhatóan április végén nyílik a Szentendrei út kivezető szakaszán, a Pünkösdfürdő utcánál. A 2006-ban nyitó, 4,3 milliárd forintból 24 ezer négyzetméteres alapterületen felépülő Európa Autóplaza főleg az új két- és négykerekűt kereső családok számára nyit új lehetőséget. Itt ugyanis harminc személyautó- és hat motorkerékpár-márka termékeit kínálják majd egyetlen helyszínen, a karbantartásról pedig 92 állásos szerviz gondoskodik. A tervek szerint tekintélyes raktárkészlettel rendelkező autószalonból akár fél napon belül új autójával távozhat a vevő, hiszen a különböző finanszírozási lehetőségeket nyújtó bankok, valamint biztosítók, sőt okmányiroda is megtalálható lesz házon belül. És amíg rendszám kerül az autóra, addig a vásárlók a helyi kávézóban, étteremben, illetve az autós újdonságokat bemutató lézerszínházban, a gyerekek pedig a KRESZ-parkban múlathatják az időt. 2006 elején nyit az Európa Autóplaza az M3-as kivezető szakaszán BMW—Apriliamegállapodás Megújította együttműködési megállapodását a BMW motorkerékpár-gyártó részlege és az Aprilia. A Münchenben aláírt egyezmény szerint a BMW számára új szegmensbe tartozó modellek fejlesztésében és gyártásában dolgoznak együtt a felek. Hasonló megállapodás alapján készültek az Apriliánál a BMW sikeres, egyhengeres FC50-es modelljei 1993 és 1999 között. A BMW újdonságai a tervek szerint a jövőben is az olasz üzemben készülnek majd, s alkatrészbeszállítóként is jelentős szerepet tölt be az Aprilia, amely 2004. december 30. óta teljes mértékben a Piaggio irányítása alatt áll. John DeLorean emlékére Március 19-én, életének nyolcvanadik évében elhunyt John Zachary DeLorean, a második világháború utáni idők autóiparának egyik legellentmondásosabb alakja. Műszaki végzettségének megszerzése után a Packardnál kezdett dolgozni, ahol hihetetlen gyorsasággal jutott fölfelé a ranglétrán, akárcsak későbbi munkaadójánál, a General Motorsnál. Negyvenévesen már a Pontiac élén állt, és ő volt az első „muscle car”, a GTO főkonstruktőre is. Gazdasági tanulmányokat folytatott munkája mellett, így a Chevrolet igazgatói székébe került. A konszern igazgatóhelyetteseként hagyta el a céget, és saját vállalkozásba fogott. A DeLorean Motor Company az iparilag akkor még kevéssé fejlett területen, Észak-Írországban kezdte meg a legendás DMC-12-es gyártását. Már a nyolcvanas évek elején olyan igényes megoldásokat vonultatott fel az autó, mint a fényezetlen, rozsdamentes acélból készült karosszéria, a sirályszárnyas ajtók, az elöl és hátul egyaránt több lengőkaros, független felfüggesztés és az akkoriban korszerűnek számító, 140 lóerős, 2,8 literes, V6-os motor. A tágas utas- és csomagteret kínáló különlegességből rövid pályafutása alatt csaknem kilencezer példány készült. A DMC-12 a Vissza a jövőbe filmtrilógia állandó főszereplője volt Magyar Hírlap, 2005. március 31., csütörtök Alfa a világban Az Alfa Romeo szeretne visszatérni az amerikai piacra - közölte Karl- Heinz Kaldfell, a márka idén kinevezett vezérigazgatója. Előbb azonban az európai értékesítési hálózatot kell rendbe tenni az eladások növelése érdekében. Szintén a tervek között szerepel a márka megjelenése Kínában, valamint terjeszkedés a japán piacon. Kaldfell azt is elmondta, hogy a 166-os utóda 169-esként jelenik meg, ám még nem döntöttek, hogy a 159-es nyújtott padlólemezére vagy a Maserati Quattroporte platformjára épül-e az újdonság. Szerkesztette: Sebestyén Kálmán, Bondor Tibor telefon: 357-6110 Projektmenedzser: Bihari Zsuzsa telefon: 06-20-219-3053 e-mail: bihari.zsuzsa@imagyarhirlap.hu