Magyar Hírlap, 2005. március (38. évfolyam, 50-74. szám)

2005-03-31 / 74. szám

20 békés megye, 2005. március 31., csütörtök Csábító piaci lehetőségek felé repülnek Folytatódik a békéscsabai re­pülőtér fejlesztése. A Békés Me­gyei Közgyűlés márciusban ho­zott döntést a beruházás folyta­tásáról. Várhatóan 2006-ra meg­épül egy 1300 méter hosszú be­ton kifutópálya a hozzá kapcso­lódó világítási rendszerrel. A me­gye gyors elérhetőségét segítő, kisgépes légi közlekedés megin­dulásával lényegesen vonzóbb lesz a megye a befektetők számá­ra, és új piaci lehetőségek nyílnak a dinamikusan fejlődő gyógytu­­risztikai ágazat előtt. Kovács Mihály, a Békés megyei önkormányzat pénzügyi főosz­tályának vezetője elmondta: a ki­vitelezési munkálatokhoz szüksé­ges hatósági engedélyek rendel­kezésre állnak, a közbeszerzési el­járás folyamatban van. A kivitele­zési munkálatok ez évben elkez­dődnek. A több cikluson átnyúló kereskedelmirepülőtér-fejlesztési program első ütemének kivitele­zési munkálatai 2003-ban feje­ződtek be. A beruházás első ré­szét a Széchenyi terv segítségével ötszázmillió forintból, kétszáz­­millió forint önerő mellett valósí­tották meg a megyei önkormány­zatok és a megyegyűlés. Ennek keretében elkészült az utasforgal­mi épület, kiépültek a közművek, a parkolók és a belső úthálózat, új jeladó és világítótorony is épült. A sportrepülőtér áthelyezése és új füves pálya kiépítése további százmillió forintba került. A beruházás második ütemére a megyei közgyűlés és a fejlesz­tésben érdekelt önkormányzatok jelentős összegű önerőt különí­tettek el. A beruházáshoz szüksé­ges további összeget a fejlesztés­ben érdekelt önkormányzatok és a megyei közgyűlés közös szerve­zete, a Békés Megyei Airport Re­pülőtér-fejlesztő és -működtető Társaság hazai területfejlesztési és brüsszeli pályázati forrásokból teremti elő. A többségi tulajdo­nos megyei közgyűlés a projekt iránt érdeklődő magánbefek­tetőkkel folytat érdemi tárgyalá­sokat. A beruházáshoz kapcsolódóan készül Békés megye turisztikai és gyógy-idegenforgalmi marketing terve, amely a ki- és beutaztatás­sal foglalkozó idegenforgalmi iro­dákkal történő tárgyalások alap­jául szolgál majd. A 30-40 fővel repülő­gépek fogadására alkalmas repülőtér beüzemelése a konfe­renciaturizmus előtt is új le­hetőségeket nyit. A repülőtér melletti szabad területek iránt már most több befektető érdek­lődik, akik szállodai és szolgálta­tó üzleti centrum építését terve­zik. A békéscsabai objektum fon­tos partnere lehet a debreceni és az aradi repülőtereknek. A Békés Megyei Airport Repülőtér-fej­lesztő és -üzemeltető Kft. működ­teti majd a repteret, együttmű­ködve a megye kistérségi terület­­fejlesztési társulásaival. Az üze­meltetés finanszírozásáról és an­nak szervezeti rendszeréről már folynak az egyeztető tárgyalások az érdekeltek között. BÉKÉSCSABA REPÜLŐTÉR Béke* Megye önkormány­zatának Krowwlo Testület*­­ Vízmeztető: Beke* Airport Kft. Jövőre elkészül a csaknem másfél kilométeres kifutópálya, a világítási rendszerrel együtt Ezer lovas jön a szarvasi találkozóra Szarvas ad otthont ez évben a har­madik lovas-világtalálkozónak, amelyet július 21. és 24. között rendeznek meg. Magyarország egyik legnívósabb rendezvényé­nek helyszíne 1996-ban Kecske­mét, 2000-ben Szilvásvárad volt. A találkozó színes műsorkínála­tában minden sportember és a lo­vakat kedvelő érdeklődő talál vonzó programot. Glózik Klára, a szarvasi Tourin­­form-iroda vezetője elmondta: a jogdíjas rendezvényt Szarvas azért pályázta meg, mert 2001-ben sike­res rendezője volt a negyedik nemzeti lovasfesztiválnak. A ren­dezvény nem csupán Szarvas, ha­nem a megye és a dél-alföldi régió számára is vonzó turisztikai attrak­ció. A városban és a környező tele­pülések szállodáiban és panziói­ban már most nem lehet szálláshe­lyet találni. Szarvason ezekben a napokban több, nagy érdek­lődésre számot tartó kísérőren­dezvényt tartanak. Lesz pásztorta­lálkozó, dudásfesztivál, és meg­nyitják a Körös-napokat is. A lovasrendezvény helyszíne a Holt-Körös mellett lesz. A rendez­vény lebonyolítását a Körösszögi Kistérség Kht. vállalta, a társaság nevéhez fűződik a 2001-ben sike­resen megrendezett negyedik nemzeti lovasfesztivál is. Hetényi István, a közhasznú társaság ve­zetője elmondta: csaknem ezer lovas jelezte részvételét itthonról és külföldről. A lovasok egy része Ópusztaszerről érkezik, sokan ló­háton. A szarvasiak a rendezvény szakmai színvonalát lovaskonfer­encia és kiállítás rendezésével kí­vánják növelni. A költségeket ab­ban az esetben tudják a szervezők állni, ha pályázatuk pozitív elbírá­lást kap az Agrármarketing Cent­rumtól, és részesülhetnek az e cél­ra elkülönített alapból. Júliusban több ilyen bemutatót is láthat a közönség ul. lovas-világtalálkozó, 2005. július 21-24. Szarvas, Erzsébet ligeti sport­pálya Jegyek április 18-tól válthatók a Tourinform-irodákban és az IBUSZ-irodákban wwwJovasvilagtalalkozo.hu Csak késéssel valósulhat meg a csatornázási program Békéscsaba régóta tervezi a szennyvízelvezető csatornaháló­zat teljes kiépítését a város köz­­igazgatási területén és a tisztító­rendszer fejlesztését. A beruhá­zásról szóló, 15,8 millió euró összegű projekt megvalósítására a város az EU e célra igénybe ve­hető kohéziós támogatására pá­lyázik, tíz százalék önerő és negy­ven százalék nemzeti társfinan­szírozás mellett. Fórián Mihály, a projekt vezetője elmondta: a város 2000-ben dol­gozta ki a szennyvíztisztító telep és a csatornahálózat fejlesztéséről szóló programot, amelynek meg­valósításához az akkor még csatla­kozás előtt álló országok részére elkülönített ISPA-támogatásra pá­lyázott. A kérelem 2003 februárjá­ban került a nemzeti társfinanszí­rozásban illetékes környezetvé­delmi tárcához. A program megfe­lelt a kiírás feltételeinek, ám a ha­zai pénzügyi keret időközben ki­merült. Az ISPA-pályázók rangso­rában Békéscsaba a hatodik helyre került, megelőzte Dél-Buda és Budapest szennyvízprogramja, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei települések hulladékgazdálkodási programja, a veszprémi szenny­vízprojekt és az észak-alföldi ivó­vízminőség-javító program. Emi­att a város csak az EU kohéziós alapjára tud pályázni. A fejlesztési programot a kohéziós alap új szempontjai alapján átdolgozták, a dokumentációt a tárca befogad­ta. A minisztérium ütemezése sze­rint a csabai csatornahálózat a má­sodik körbe került, a finanszírozás az EU 2007-2013-as költségvetési időszakára esik. A város a csatornahálózat re­konstrukcióját és fejlesztését elő­készítő programmal a Nemzeti Fejlesztési Hivatal támogatására pályázott tavaly novemberben. A beruházás költsége összesen 310 millió forint, amelynek 25 százalé­kos önrészét a város idei évi költ­ségvetésében elkülönítette. Az ér­tékelést és felterjesztést követően a kis projektről - amely szervesen kapcsolódik a kohéziós alapok ál­tal támogatott nagy tervhez - ta­vasszal hoz döntést a hivatal. A mellékletet szerkesztette: Neumann­ Ottó

Next