Magyar Hírlap, 2007. április (40. évfolyam, 77-100. szám)
2007-04-06 / 81. szám
I MAGYAR HÍRLAP 2007. ÁPRILIS 6., PÉNTEK A gazdasági életet is élénkítheti az új kikötőrész Baján a kikötő bővítését tervezik. Az elképzelés szerepel a második nemzeti fejlesztési terv programjai között. A beruházás mintegy 32 milliárd forintba kerül. Az önkormányzat befektetőket keres, hogy az építkezés minél előbb megindulhasson. Az új, medencés kikötő a régi kikötői szakasz folytatásaként, a Dunahídtól északra épül meg. Mindezt úgy kell elképzelni, hogy a Duna mellett a folyómeder kiszélesítésével nyolc hektáros új vízfelület létesül. A medence a folyóhoz hasonló mélységi és egyéb műszaki paraméterekkel rendelkezik. A területen jelenleg sóderrakodó és a Kék-tó nevű horgásztó található. Ezek helyén létesül fehérhajók fogadására alkalmas nagy medence, s így több mint száz hektár értékes, kikötésre alkalmas ipari területtel bővülhet a közforgalmú kikötő. A bajai önkormányzat azt szeretné, ha a kivitelezési munkálatok már a második nemzeti fejlesztési terv időszakában elindulnának. Ennek érdekében befektetők felkutatásával és közvetítésével foglalkozó cégeket bíztak meg, hogy keressenek olyan tőkeerős hazai vagy külföldi befektetői vagy befektetői csoportot, amelyik hajlandó társulni az új kikötő megvalósítására, a város és a Bajai Országos Közforgalmú Kikötőt üzemeltető társaság ugyanis ilyen nagy összegű beruházást magában nem képes finanszírozni. A költségek nyolcvan-kilencven százalékára Brüsszel vissza nem térítendő támogatást nyújt, a fennmaradó költség pénzügyi fedezetét önerőként a beruházási programmal pályázóknak kell biztosítaniuk. A város vezetése a három-hat milliárd forint közötti önerőt csak akkor teremtheti elő, ha a projekt kiemelt fejlesztési célként központi költségvetési hozzájárulásban részesül, vagy sikerül tőkeerős szakmai befektetőt találniuk, olyat, amelyik hosszú távon, szakmai partnerként venne részt az építésben, illetve a későbbi üzemeltetésben. A beruházás költségeinek nyolcvan-kilencven százalékára Brüsszel vissza nem térítendő támogatást adhat. A térség gazdasági felzárkózásának esélyét jelentősen növeli a kikötő fejlesztése, ezért is került be a nemzeti fejlesztési tervbe. Mindössze három trimodális - háromféle logisztikai lehetőséget (közút, vasút, vízi út) nyújtó kikötői adottságokkal rendelkező város van. Budapest és Győr mellett Baja a harmadik. Ezek a városok vasúti, közúti és vízi utak találkozási pontjában fekszenek. A város vezetése - amely a jelenlegi kikötőt résztulajdonosként üzemelteti is - éppen azért szorgalmazza a kikötőfejlesztést, mert az új kikötői területek hiányában Baja nem képes kihasználni kivételes logisztikai adottságait. Ha megépül a csaknem nyolc hektár felületű medencés kikötő, ipari utakkal és iparvágányokkal, több száz hektár értékes ipari terület jön létre, amelyet a város fel tud ajánlani hazai és nemzetközi befektetőknek. Erre azért is szükség van, mert a jelenlegi közforgalmú kikötő parti területei már elkeltek, új befektetők Baján már nem találnak alkalmas területet. Pedig többen szeretnének itt kikötői területet vásárolni, főleg olyan üzleti vállalkozások, amelyeknek fontos az olcsó vízi szállítás, a nemzetközi vízi út használata. ■ Baján kívül csak Győrben és a fővárosban vannak hasonlóan jó adottságok Piacvezető a hajó felújításában A bajai Hajóker Rt. személyszállító és munkahajók átépítésével kedvtelési hajók, hajómotorok, jachtok értékesítésével és ezek szervizelésével, valamint hajóutánfutók gyártásával foglalkozik mintegy két évtizede. Ma már országhatáron átnyúlóan külföldi megbízásoknak is eleget tesz. Likár Zoltán ügyvezető szerint a társaság eredményeit elsősorban annak köszönheti, hogy elsők között jelent meg a rendszerváltást követően a piac ezen területén, és a hozzáértő csapatmunka eredményeként sok kiváló referenciára tett szert. Az elmúlt években a cég alumíniumhajók gyártásával bővítette tevékenységét. Ezek a saját tervezésű speciális tulajdonságokkal rendelkező, hat-tíz méter hosszúságú vízi járművek a piac nagy érdeklődését váltották ki. Partnereink, üzembe helyezett (kulcsra kész) hajót vehetnek át. A céget jól ismerik a magyarországi hajózással foglalkozó kis és nagy társaságok egyaránt, és az évtizedek alatt kialakított munkakapcsolatok megfelelő hátteret biztosíthatnak a vállalkozás további sikereihez. A bajai kisvállalkozás piacvezető pozícióját a verseny erősödése mellett is meg tudja tartani, mert speciális szellemi tudására, kreativitására építve, a megrendelők egyedi műszaki igényeit is képes megvalósítani. A precíz mérnöki munka nélkül meglehetősen kockázatos a régi hajótestek modern motorokkal eszközökkel történő átépítése. Kevés hajóépítő cég rendelkezik ezzel a speciális tudással. A Hajóker Rt. minden vízi járműre egyedi átépítési tervet készít, ezeket engedélyezteti, majd kivitelezi. A Sugovica-parti jachtkikötőt a Hajóker építette Lobbizás és partnerkeresés Baja város vezetése nagy erőfeszítéseket tesz, hogy a kikötői program indításához szükséges önerő fedezetét elő tudja teremteni. Állami forrásokért lobbizik, potenciális projektpartnereket keres. Több kikötői konferenciát is szerveznek a közforgalmi kikötőt működtető társasággal közösen, ezeken a Duna menti városok képviselői és a dunai kikötőket üzemeltetők vesznek részt. A szakmai rendezvényekre meghívják az üzletágban érdekelt, Európában meghatározónak számító potenciális befektetőket is. Baja neve jól cseng a dunai hajózásban, tagja a Duna menti városok szövetségének is. ■ 23 BAJA