Magyar Hírlap, 2007. április (40. évfolyam, 77-100. szám)
2007-04-26 / 97. szám
2 A HAP TÉMÁJA SEBESSÉG-ELLENŐRZÉSEK AZ UNIÓbtaN MAGYAR HÍRLAP | 2007. ÁPRILIS 26., CSÜTÖRTÖK | Felére csökkentenék a halált. Összevont közlekedésbiztonsági akciót indítottak az unió tagállamaiban. Az ellenőrzésekkel a gyorshajtókat szűrik ki, ugyanis az európai közösség 2010-re felére csökkentené a halálos balesetek áldozatainak számát. Itthon van mit pótolni, nálunk nemzetközi összehasonlításban is nagyon magas ez az arány. Éppen csak a helyére került a lézeres sebességmérő, a rendőrök máris egy több mint nyolcvannal haladó kisbuszt állítottak félre tegnap a fővárosi Kacsóh Pongrác útnak azon a részén, ahol több helyen is tábla jelzi: a megengedett legnagyobb sebesség ötven kilométer óránként. Miután a rendőröknek átadta a kért iratokat, a sofőr érdeklődésünkre elmondta, hogy tulajdonképpen betartotta a sebességkorlátozást, de a közeli megállóból akkor induló távolsági busz előtt akart tovább haladni, és ezért gyorsított. Mértük az időt, és a rendőrök kevesebb mint negyed óra alatt az ott közlekedők több mint hatvan százalékát állították meg azzal, hogy túllépték a megengedett sebességhatárt. Egyiküktől megtudtuk, a készüléket - mivel az egyes autótípusok kilométerórái nem egyformán mutatják a sebességet - úgy állították be, hogy 63 kilométeres vagy e fölötti sebességnél jelezzen. Akik tegnap az M3-as autópálya mellett húzódó útnak ezen a pontján túllépték az említett határt, biztosan számíthatnak rá, hogy a pénzbírság mellett legalább két büntetőpontra is számíthatnak. Az ötvenes táblánál 74 kilométerrel vagy ennél is nagyobb sebességgel közlekedők nem úszták meg a helyszínen átadott postai befizetési csekket. A rendőrök szabálysértési feljelentést tettek ellenük. Pénzbírság kiszabása esetén a rendőr aszerint mérlegel, hogy az autós mennyivel lépte túl a megengedett értéket, és kétezertől tízezer forintig terjedő bírságot szabhat ki. Minden megállított gyorshajtótól megkérdeztük, hogy hallott-e az egész Európára kiterjedő közlekedésbiztonsági akcióról, és meglepetésünkre csak egy autós válaszolt nemmel. Volt, aki azt mondta, hogy napokkal korábban olvasott az ellenőrzésről, de elfelejtette, hogy mi várható. Arra a kérdésre, hogy miért nem tartotta be a jelzett sebességhatárt, többen is azt állították, hogy a mögöttük haladó „tolta” őket. Egy sötétített üvegű autó tulajdonosa arra hivatkozott, hogy vécére sietett, egyébként pedig nagyon várják az unokák. A legtöbben azt mondták, hogy tudtak ugyan az akcióról, de azért mentek a megengedettnél gyorsabban, mert siettek. Egyikük úgy fogalmazott: az autóvezetők nem azért tartják vagy nem tartják be a sebességkorlátozást, mert fokozottan ellenőrzik őket, ugyanis minden attól függ, hogy kinek mennyire sietős a dolga. Az a biztonsági őr kinézetű BMW-s, aki 104 kilométeres sebességgel közelítette meg a traffipaxot, azt mondta: legalább 180-nal ment, de az éppen elé került másik jármű miatt fékezni kényszerült. „A barátaim figyelmeztettek, hogy a rendőrök mindenütt mérnek, de én notórius gyorshajtó vagyok. Ezért nem járok Trabanttal” - mondta a férfi. A törésről, amit az autó jobb elején láttunk, azt mondta: ► . ,16 .... Az ellenőrzésekben itthon a teljes radarállomány részt vesz, az eredményeket az egész kontinensre vetítve Londonban elemzik Halálos közúti balesetekben nemzetközi összehasonlításban is az elsők között vagyunk Magyarország nemzetközi összehasonlításban rosszul áll közlekedésbiztonság terén: a nemzetközi közlekedésbiztonsági adatbázis szerint a százezer lakosra jutó halálos közúti balesetekben 2005-ben hazánkat csak Szlovénia, Dél-Korea, Lengyelország és az Egyesült Államok előzte meg. Amerikában majdnem tizenöt halálos baleset jut százezer lakosra, Magyarországon tizenkettő. A végzetes közúti baleseteket tekintve Hollandiában legjobb a helyzet, ott százezer lakosból kevesebb mint öt hal meg karambolokban. Valamivel rosszabb az arány Norvégiában, Svédországban, de Svájcban és Nagy-Britanniában is csak kevéssel haladja meg az ötöt ez a szám. Az utóbbi időben javult az arány, de 2005-ös adatok szerint a városban autózó magyaroknak kevesebb mint hatvan százaléka kötötte be magát. Szlovéniában ez az arány eléri a nyolcvanöt százalékot, a csehek hetven, a lengyelek pedig 77 százaléka használja a biztonsági övét lakott területen belül. Lakott területen kívüli övhasználatnál a magyar statisztikák egy hajszállal jobbak. Érdekes, hogy míg a többi országban nagyjából együtt mozog a városban, a lakott területen kívül és az autópályán érvényes övhasználati arány, addig a magyarok elsősorban a sztrádákon kötik be magukat, csaknem húsz százalékkal többen, mint más utakon. A legaktívabb „övhasználók” a franciák és a németek, több mint kilencvenszázalékos aránnyal. A közlekedésbiztonsággal kapcsolatban szomszédaink is szigorítanak. A szlovák rendőrség a közeljövőben emelné a szabálytalanul közlekedőkre kiróható bírságokat. A gyorshajtás ugyanolyan súlyos következményekkel járna, mintha valaki ittasan ülne a volánhoz. A rendőrség azt tervezi, ha valaki húsz kilométerrel túllépi a megengedett sebességet, és nem tudja kifizetni a helyszíni tízezer koronás (hetvenezer forint) bírságot, illetve közmunkára sem fogható, akkor jogosítványa bánja a száguldozást. Az az autós is búcsút inthet a vezetői engedélyének, aki nem az útviszonyoknak megfelelően vezeti járművét, továbbá kötelezővé tennék a téli gumik használatát is. Csökkentenék a lakott területen belüli maximális sebességet is óránként ötven kilométerre. Az Európai Unióban már csak Szlovákiában és Romániában lehet lakott területen belül hatvan kilométeres sebességgel haladni. Ha életbe lépnek a tervezett szigorítások, akkor a helyszíni bírság felső határa harmincezer koronára (210 ezer forint) változna, a balesetveszélyes zónákban pedig folyamatosan mérnék majd a sebességet. Várhatóan szintén bevezetik a büntetőpont-rendszert. A szigorítás oka, hogy bár 1998 óta egyre kevesebb ember halt meg a szlovák utakon, az idei év első három hónapjában mégis hirtelen megemelkedett az áldozatok száma, a közlekedési morál pedig romlott. A szlovák kormány májusban, a parlament pedig júniusban vitatja meg a tervezetet. ■