Magyar Hírlap, 2007. április (40. évfolyam, 77-100. szám)

2007-04-26 / 97. szám

2 A HAP TÉMÁJA SEBESSÉG-ELLENŐRZÉSEK AZ UNIÓ­btaN MAGYAR HÍRLAP | 2007. ÁPRILIS 26., CSÜTÖRTÖK | Felére csökkentenék a halált. Összevont közlekedésbiztonsági akciót indítottak az unió tagál­lamaiban. Az ellenőrzésekkel a gyorshajtókat szűrik ki, ugyanis az európai közösség 2010-re felére csökkentené a halálos balesetek áldozatainak számát. Itthon van mit pótolni, nálunk nemzetközi összehasonlításban is nagyon magas ez az arány. Éppen csak a helyére került a léze­res sebességmérő, a rendőrök máris egy több mint nyolcvannal haladó kisbuszt állítottak félre tegnap a fő­városi Kacsóh Pongrác útnak azon a részén, ahol több helyen is tábla jelzi: a megengedett legnagyobb sebesség ötven kilométer óránként. Miután a rendőröknek átadta a kért iratokat, a sofőr érdeklődésünkre elmondta, hogy tulajdonképpen betartotta a sebességkorlátozást, de a közeli megállóból akkor indu­ló távolsági busz előtt akart tovább haladni, és ezért gyorsított. Mér­tük az időt, és a rendőrök kevesebb mint negyed óra alatt az ott közle­kedők több mint hatvan százalékát állították meg azzal, hogy túllép­ték a megengedett sebességhatárt. Egyiküktől megtudtuk, a készülé­ket - mivel az egyes autótípusok ki­lométerórái nem egyformán mutat­ják a sebességet - úgy állították be, hogy 63 kilométeres vagy e fölötti sebességnél jelezzen. Akik tegnap az M3-as autópálya mellett húzódó útnak ezen a pontján túllépték az említett határt, biztosan számít­hatnak rá, hogy a pénzbírság mel­lett legalább két büntetőpontra is számíthatnak. Az ötvenes táblánál 74 kilométerrel vagy ennél is na­gyobb sebességgel közlekedők nem úszták meg a helyszínen átadott postai befizetési csekket. A rend­őrök szabálysértési feljelentést tet­tek ellenük. Pénzbírság kiszabása esetén a rendőr aszerint mérlegel, hogy az autós mennyivel lépte túl a megengedett értéket, és kétezer­től tízezer forintig terjedő bírságot szabhat ki. Minden megállított gyorshajtó­tól megkérdeztük, hogy hallott-e az egész Európára kiterjedő közle­kedésbiztonsági akcióról, és megle­petésünkre csak egy autós válaszolt nemmel. Volt, aki azt mondta, hogy napokkal korábban olvasott az el­lenőrzésről, de elfelejtette, hogy mi várható. Arra a kérdésre, hogy miért nem tartotta be a jelzett se­bességhatárt, többen is azt állítot­ták, hogy a mögöttük haladó „tol­ta” őket. Egy sötétített üvegű autó tulajdonosa arra hivatkozott, hogy vécére sietett, egyébként pedig na­gyon várják az unokák. A legtöbben azt mondták, hogy tudtak ugyan az akcióról, de azért mentek a megen­gedettnél gyorsabban, mert siettek. Egyikük úgy fogalmazott: az autó­vezetők nem azért tartják vagy nem tartják be a sebességkorlátozást, mert fokozottan ellenőrzik őket, ugyanis minden attól függ, hogy kinek mennyire sietős a dolga. Az a biztonsági őr kinézetű BMW-s, aki 104 kilométeres sebességgel közelí­tette meg a traffipaxot, azt mondta: legalább 180-nal ment, de az ép­pen elé került másik jármű miatt fékezni kényszerült. „A barátaim figyelmeztettek, hogy a rendőrök mindenütt mérnek, de én notórius gyorshajtó vagyok. Ezért nem járok Trabanttal” - mondta a férfi. A tö­résről, amit az autó jobb elején lát­tunk, azt mondta: ► . ,16 .... Az ellenőrzésekben itthon a teljes radarállomány részt vesz, az eredményeket az egész kontinensre vetítve Londonban elemzik Halálos közúti balesetekben nemzetközi összehasonlításban is az elsők között vagyunk Magyarország nemzetközi összeha­sonlításban rosszul áll közlekedés­­biztonság terén: a nemzetközi közle­kedésbiztonsági adatbázis szerint a százezer lakosra jutó halálos közúti balesetekben 2005-ben hazánkat csak Szlovénia, Dél-Korea, Lengyel­­ország és az Egyesült Államok előzte meg. Amerikában majdnem tizenöt halálos baleset jut százezer lakos­ra, Magyarországon tizenkettő. A végzetes közúti baleseteket tekint­ve Hollandiában legjobb a helyzet, ott százezer lakosból kevesebb mint öt hal meg karambolokban. Vala­mivel rosszabb az arány Norvégiá­ban, Svédországban, de Svájcban és Nagy-Britanniában is csak kevéssel haladja meg az ötöt ez a szám. Az utóbbi időben javult az arány, de 2005-ös adatok szerint a város­ban autózó magyaroknak kevesebb mint hatvan százaléka kötötte be magát. Szlovéniában ez az arány eléri a nyolcvanöt százalékot, a cse­hek hetven, a lengyelek pedig 77 százaléka használja a biztonsági övét lakott területen belül. Lakott területen kívüli övhasználatnál a magyar statisztikák egy hajszállal jobbak. Érdekes, hogy míg a többi országban nagyjából együtt mozog a városban, a lakott területen kívül és az autópályán érvényes övhasz­nálati arány, addig a magyarok el­sősorban a sztrádákon kötik be ma­gukat, csaknem húsz százalékkal többen, mint más utakon. A legak­tívabb „övhasználók” a franciák és a németek, több mint kilencvenszá­zalékos aránnyal. A közlekedésbiztonsággal kap­csolatban szomszédaink is szigo­rítanak. A szlovák rendőrség a kö­zeljövőben emelné a szabálytalanul közlekedőkre kiróható bírságokat. A gyorshajtás ugyanolyan súlyos következményekkel járna, mint­ha valaki ittasan ülne a volánhoz. A rendőrség azt tervezi, ha valaki húsz kilométerrel túllépi a meg­engedett sebességet, és nem tudja kifizetni a helyszíni tízezer koronás (hetvenezer forint) bírságot, illetve közmunkára sem fogható, akkor jogosítványa bánja a száguldozást. Az az autós is búcsút inthet a veze­tői engedélyének, aki nem az útvi­szonyoknak megfelelően vezeti jár­művét, továbbá kötelezővé tennék a téli gumik használatát is. Csök­kentenék a lakott területen belüli maximális sebességet is óránként ötven kilométerre. Az Európai Unióban már csak Szlovákiában és Romániában lehet lakott területen belül hatvan kilométeres sebesség­gel haladni. Ha életbe lépnek a tervezett szi­gorítások, akkor a helyszíni bírság felső határa harmincezer koronára (210 ezer forint) változna, a baleset­­veszélyes zónákban pedig folyama­tosan mérnék majd a sebességet. Várhatóan szintén bevezetik a bün­tetőpont-rendszert. A szigorítás oka, hogy bár 1998 óta egyre kevesebb ember halt meg a szlovák utakon, az idei év első három hónapjában mégis hirtelen megemelkedett az áldozatok szá­ma, a közlekedési morál pedig rom­lott. A szlovák kormány májusban, a parlament pedig júniusban vitat­ja meg a tervezetet. ■

Next