Magyar Hírlap, 2009. március (42. évfolyam, 51-76. szám)
2009-03-16 / 63. szám
IS MAGYAR HÍRLAP KULTÚRA 2009. MÁRCIUS 16., HÉTFŐ koncert Fábián Juli Jazz Riff MÉNES MÁRTA Fellépett már a világhírű szaxofonos Kenny Garrett előtt, bejutott a montreux-i dzsesszfesztivál Shure dzsesszének versenyének döntőjébe, zenélt Fekete-Kovács Kornéllal és Oláh Szabolccsal, de a legtöbben talán a Barabás Lőrinc Eklektricből ismerik. Fábián Juliannát a fiatal dzsesszgeneráció egyik legtehetségesebb énekesének tartják - a Take Five-ban tartott koncertje után mi sem gondoljuk másként. A Fábián Juli Jazz Riff alig két éve alakult, de nem éreztük az összhang hiányát. Négy tehetséges zenész plusz egy fiatal, „fekete torkú” énekesnő - nos, a kombinációból rossz nemigen sülhet ki. De a lényeget egyszerűbben is meg lehet fogalmazni: „Ez igen jó felállás” - hangzik el a mellettem ülő szájából. S úgy tűnik, az öttagú formáció pontosan tudja, mit akar - dzsesszsztenderdek és saját szerzemények mellett popszámok igényes feldolgozásával ajtókat nyitni, s megmutatni, hogy a pár ezres hazai dzsessztábor igen is bővíthető. Legalábbis jó lenne bővíteni. Mert gagyi popkultúránk útvesztőjéből - habár nehezen - ki lehet kerülni. Az énekesnő tehetségéhez nem fér kétség, elég, ha utánanézünk, hány formációt erősített már, s milyen neves zenészekkel dolgozott együtt. A szombati koncerten hallhattunk tőle klasszikusokat (Take five), valamint Seal Crazyjét és Sting Fragileját is sajátos, dzsesszes feldolgozásban. Az utóbbinál jut eszembe az LGT Embertelen dalának kiválóan sikerült dzsesszátirata, amelyet az énekesnő a Barabás Lőrinc Eklektrickel adott elő Presserék előtt tisztelegve. Sokoldalú, stíluskóstoló előadó, olyan támaszokkal, mint Csejtey Ákos (szaxofon) , Sárik Péter (zongora), Papesch Péter (basszusgitár) és ifj. Födő Sándor (dob). Sárik Péter mesterien koptatta a billentyűket, s dalszerzői vénájából is jókora cseppeket kaptunk. A dobos, ifj. Födő Sándor lágy seprűzése és technikás szólói is betaláltak. Színvonalas, fülnek édes zenét hallhattunk két órában. A Fábián Juli Jazz Riff - hál’ istennek sok más formáció mellett - újabb bizonyíték arra, hogy a hazai dzsessz koránt sincs kihalóban, fiatal tehetségekből nincs hiány. Olyan zenészekről van szó, akik a műfaj iránti alázat megtartásával nem félnek kísérletezni, új utakat keresni, s mindezt igényesen teszik. ■ Fábián Juli formációja újabb bizonyíték arra, hogy a hazai dzsessz koránt sincs kihalóban FOTÓ: HORVÁTH PÉTER GYULA internet Egy nyilvánosság helyett még több nyilvánosságról van szó Még bizonytalan a blogok szerepe PION ISTVÁN Már több mint tíz éve létezik a nyilvánossághoz való eljutás blogon keresztüli formája- a blog szót a weblogból való elvonással tíz éve találta ki Peter Merholz -, de idehaza a teljes népesség arányában olyan kevesen blogolnak, hogy százalékban szinte alig mérhető. Erős egyéni motivációra és az olvasók visszajelzésére, kommentálására van szükség ahhoz, hogy egy blogger folyamatosan ontsa bejegyzéseit, s persze, elsősorban internetkapcsolatra, hiszen ha az már megvan, onnantól kezdve gyerekjáték blogot indítani. „A blogolás még nem törte át a nyilvánosság határait. Magyarország lakosságának 48 százaléka használ számítógépet, ennek pedig a kilencven százaléka internetezik, ami nem rossz arány, de nem szabad megfeledkeznünk a vidékiekről és a korlátozott lehetőségűekről. Az Egyesült Államokhoz képest erősen le vagyunk maradva, odakint meg is lehet élni a blogolásból, külön marketingre is használják az egyes weblogokat” - mondta megkeresésünkre Ferencz Magdolna szociológus. Persze idehaza is vannak már olyan kezdeményezések, amelyek a reklámokon keresztül próbálják előmozdítani a megélhetési blogolás ügyét, de ez még gyerekcipőben jár. Azonban ennél talán érdekesebb lehet a műfaj azon szegmense, amely a nyilvánosság elérésében és a véleményformálásban játszik szerepet. „ Egy jó blogger véleményvezető is egyben, hiszen a blogolvasók hat-hét blogra kattintanak rendszeresen, s keresik például a március 15 -i eseményekkel kapcsolatos információkat. Viszont figyelemre méltó lehet az is, hogy előítéletektől mentesen olvasunk ilyen bejegyzéseket az interneten, hi-Blogokat az internetezők fele ohas, de csak 12 százalék teszi ezt rendszeresen, a saját bloggal rendelkezők aránya 11 százalék. Izén nagy részük álnéven, arc nélkül működik, de ilyenkor felmerülhet a kérdés, hogy mennyire veszélyes, mennyire manipulatív ez a tevékenység. A blogszféra nyilvánosságban betöltött szerepe pedig még tisztázatlan, például John Keane, az egyik leghíresebb európai civiltársadalom - szakértő, már nem is nyilvánosságról beszél egyes számban, hanem új nyilvánosságokról, így, többes számban” - tette hozzá a szociológus. Az NRC Piackutató éves szinten végez felméréseket, és a 2008-ról szóló adatokban azt találjuk, hogy „blogokat az internetezők fele olvasgat, de csak 12 százalék teszi ezt rendszeresen, a saját bloggal rendelkezők aránya pedig 11 százalék”. Hozzá kell tennünk rögtön, hogy ezek az adatok a legalább hetente egyszer internetező 14-69 évesekre vonatkoznak, nem az egész lakosságra, így válik viágossá, hogy az összlakosság szempontjából szinte elenyésző ez az arány. Amerikában 2001. szeptember 11. és az azt követő iraki háború okán nőtt meg hatalmas léptékben a blogok és blogolvasók száma, s aztán onnan árnyalódott tovább a kép; ma már szinte lehetetlen a blogok tartalmi, téma szerinti felosztása, hiszen személyes élményeinktől kezdve a véleményünkön át akár a matyó hímzésről is vezethetünk blogot. S hogy milyen szerepet fog betölteni ténylegesen ez a szféra a nyilvánosság és az interakció, illetve a média világában, az egyelőre valóban beláthatatlan. ■ www.magyarhirup.hu könyv Temesi új regénye kiválasztja az olvasót Megjelent a magyar Lolita VÉGH ATTILA Mindig is utáltam, ha jámbor polgáraink azokat, akik a tizenéves lányokat szeretik, a pedofilokhoz hasonlóan ítélik meg. Temesi Ferenc belső bédekkerének cantus firmusa holland barátjának esete tinédzser nevelt lányával. Az erotikus részletekben bővelkedő regény azonban mégsem tekinthető egyszerű Lolitaparafrázisnak. Ennek oka, hogy Temesit nem csak ez érdekli. Őt minden érdekli, a holland ételreceptektől a népmeséken át a szélmalmok - árnyképekkel illusztrált - jelzéseiig. Az Amszterdam stb. könyv könynyed olvasmány. Akik mély létmerülésre vágynak, azok csak akkor fogják szeretni, ha tudják, hogyan kell megpillantani a víztükrön futó felhőkben a kozmosz játékát. A könyv főhőse, Farkas mindig is sejtettem, hogy totemállatát keresgélve Temesi nem a házőrző kutyánál, hanem a toportyánnál fog lecövekelni, ha jól emlékszem, a hajdan volt Fikában, azaz a Fiatal Művészek Klubjában összebarátkozik egy holland könyvkiadóval, aki meghívja őt Hollandiába. Ebből az alaphelyzetből indul a regény, amely a korombeliek - pontosabban: a nálam tíz évvel öregebbek - számára igencsak kedves lehet, hiszen a régi pesti éjszakát kelti életre. Kassák Klub, FMK, Fekete Lyuk, zene, fű, hasis: ilyenekről ír Temesi, a szittya őspunk-Dionüszosz, amikor megérzi, hogy öregszik. „Nem vagyok olyan öreg, hogy csak emlékezetből írjak, de ha már leírtam valamit, és itt a helye, akkor itt a helye. (...) Mindenki emlékezetből ír, még akkor is, ha a jövőről szól a műve.” Hát igen, minden jövőnél hosszabb a múlt. A kedélyes hangon elbeszélt történetet a visszatérés fájdalmának levegője járja át. A tárgyszerűség itt egyrészt azt a célt szolgálja, hogy a cucc ne legyen nyálas, másrészt jól fölvezeti a zárójelenetet, amelyet katartikusnak is mondhatnánk, ha nem akarnánk hűek maradni az író szellemiségéhez. Soha nem az olvasó választ könyvet, hanem mindig a könyv választja ki magának olvasóját. Temesi Ferenc újabb műve azoknak fog létkaput nyitni egy azelőtt bejáratlan területre, akik nem szeretik a folyton székrekedéses arckifejezéssel járkáló, gondolatok híján a morálról papoló írókat, de akik képesek arra, hogy beleborzadjanak a nagy igazságba, ha itt az idő. ■ Temesi Ferenc: Amszterdam stb. Kortárs Kiadó, 2008 191 oldal, 3000 forint A magyar dzsessz ünnepe Budapesten és még tizenegy városban rendezik meg csütörtöktől a magyar dzsessz ünnepét, amelynek fővárosi nyitányán adják át a Szabó Gábor-életműdíjat Csepregi Gyula szaxofonművésznek. Az első napon lép fel a Corneliu Tutu Band és a Balázs Elemér Group; pénteken a Nigun együttes és a Bágyi Balázs Quartet; szombaton a Fortunes együttes és Oláh „Tzump” Árpád triója szerepel. A háromnapos fővárosi programot fiatal tehetségek koncertje, a Zeneakadémia dzsessz tanszakosaiból álló bigband fellépése zárja. Nagykanizsa, Sopron, Dunaújváros, Nyíregyháza, Pécs, Győr, Székesfehérvár, Mátészalka, Kiskőrös, Tata, Miskolc és néhány határon túli város is csatlakozik a dzsesszünnep rendezvényeihez. (MTI) Harmonika fesztivál Pakson Negyedik alkalommal rendeznek harmonikafesztivált Pakson, március 28-án. Az idei rendezvény újdonsága, hogy a részt vevő 30-40 zenész együtt is előad egy művet; a sztárvendég a híres orosz harmonikaművész, Alekszandr Poelujev lesz. (MTI)